פיליפ רות

פיליפ רות

סופר


» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (210):
צריך לקרוא, זלי תקרא בהמשך, חייבת לקרוא , Wishlist - רומאן, i need to read, ספרים שרוצה לקרוא, עומדים בתור-אצלי על המדף, רוצה לקרוא/לקנות, לזכור לקרוא, רוצה לקרוא, ספרי חובה - לפני המוות..., ספרים שקראתי, מחכה לך על השידה..., ספרים שקראתי, מהספרייה, אני אקרא מתישהו, רשימת קריאה, רוצה לקרוא, רוצה לקרוא בקרוב, עוד ...
1.
"דוקטור, אלה החיים היחידים שלי, ואני חי אותם באמצע בדיחה יהודית!" אלכסנדר פורטנוי הוא צעיר אמריקאי–יהודי ששנים ארוכות ניסה והצליח להיות ילד טוב של אמא, להצטיין בלימודים ולהתקדם בחיים עד לתפקיד בכיר למדי בעיריית ניו יורק. אבל פורטנוי הוא גם גבר אחוז חרדות ורדוף רגשי אשמה, כי הבעיה של פורטנוי היא אובססיה לסקס — כל סקס. בגיל 33, אחרי ביקור טראומתי במדינת ישראל, הוא משתרע על ספת הפסיכיאטר ומתוודה, מספר "הכול" בניסיון לגלות את שורש ה"מחלה"... מה מעיק על פורטנוי הוא בירור מצחיק עד דמעות, שערורייתי וחסר גבולות של נבכי הזהות היהודית. הספר עורר מחלוקת עזה כשהתפרסם לראשונה ב–1969, ומאז כבר נמכר ביותר משישה מיליון עותקים. ...

2.
כאשר גיבור התעופה המהולל, צ'רלס א' לינדברג, הביס את פרנקלין רוזוולט בניצחון גורף בבחירות לנשיאות של שנת 1940, הציף הפחד כל בית אב יהודי באמריקה. לינדברג האשים את היהודים על שהם דוחפים את אמריקה לעבר מלחמה מיותרת נגד גרמניה הנאצית, וכאשר התמנה למשרת הנשיא השלושים ושלושה של ארצות הברית, הוא דן בדבר "הבנות ידידותיות" עם אדולף היטלר ונראה כמשלים ללא קושי עם כיבוש אירופה. פרשייה דמיונית זו היא הרקע לספר החדש של זוכה פרס פוליצר, פיליפ רות, המספר על חיי משפחתו בניוארק ועל חייהן של מיליון משפחות הדומות לה ברחבי הארץ כולה - במשך השנים המפחידות של כהונתו של לינדברג, כאשר לאזרחים היהודים של אמריקה היו כל הסיבות לחשוש מפני הגרוע מכול. פיליפ רות הוא מהסופרים החשובים בעולם. בשנת 1997 זכה בפרס פוליצר על ספרו "פסטורלה אמריקנית". ב-1998 קיבל את המדליה הלאומית לאומנויות בבית הלבן, וב-2002 הוענק לו הפרס היוקרתי ביותר של האקדמיה האמריקנית לאמנות ולספרות, ה-Gold Medal in Fiction. הוא זכה פעמיים בפרס הספר הלאומי, בפרס פן/פוקנר ובפרס חוג מבקרי הספרות הלאומי. ביקורות מחו"ל "...רות מספר את הסיפור באופן עובדתי ומשכנע כל כך, עד שלקורא בספר נדמה שגם העולם שלו הולך ונעשה פנטסיה שברירית..." (טיים) "רומן פוליטי משובח... מתקבל על הדעת באופן מטיל אימה... אתה הופך את הדפים, נדהם ומפוחד." (ניו יורק טיימס) "ספרו החזק ביותר של רות, עד כה. מבלבל, ובה בעת מחדד את המבט על המציאות. מרגיז ומביך... דמיוני ומהימן..." (סן פרנסיסקו כרוניקל) "הרומן העצום הזה, הכל כך משלהב ונוגע ללב, עוסק בתמה מרכזית של החיים האמריקנים: "זה לא יכול לקרות כאן"... יכול מאוד להיות שזהו הספר הטוב ביותר של רות עד כה, וייתכן בהחלט שהוא יעורר יותר מחלוקת מכפי שעוררו כל ספריו גם יחד." (וושינגטון פוסט) ...

3.
השנה היא 1998, השנה שבה אמריקה כולה עוקבת אחר עלילותיו של נשיא בוגדני, ומקום ההתרחשות הוא עיירה קטנה בניו - אינגלנד. קולמן סירק, פרופסור מזדקן בחוג ללימודים קלאסיים נאלץ להתפטר, משום שחבריו מאשימים אותו בגזענות. ההאשמה היא האשמת שווא, ולו התגלתה האמת, היא היתה מדהימה אפילו את הקטלנים שבמבקריו. כי לקולמן סירק יש סוד - סוד שהוא מסתיר כבר חמישים שנה מאשתו, מארבעת ילדיו, מעמיתיו ומחבריו, ובכללם הסופר נתן צוקרמן; וצוקרמן הוא שמגלה את סודו של סילק, ומבקש לחבר יחדיו את חלקי הפאזל של חייו ולהבין איך סיפורו הפרטי של האיש המרשים הזה משתלב באופן מדהים כל כך עם ההיסטוריה של אמריקה המודרנית. פיליפ רות הוא מגדולי הסופרים האמריקנים של זמננו. מספריו ראו אור ב"זמורה ביתן": החצי השני, השיעור באנטומיה, חיי כגבר, מבצע שיילוק, מורה התשוקה, סופר הצללים, צוקרמן ללא כבלים, פסטורלה אמריקנית ו - התיאטרון של מיקי שבת. "ספר מדהים ויפה להפליא" מוסף הספרים של ניו - יורק טיימס "גם בגיל 67 רות לא איבד ולו שמץ מיכולתו להרגיז ולהפתיע" ט"מ "ב - הכתם האנושי פיליפ רות מוכיח את עצמו כסופר אדיר" שיקגו טריביון...

4.
הרומן החדש של פיליפ רות הוא גילוי לב אינטימי ועם זאת גם סיפור אוניברסלי על אובדן, על חרטה ועל שלוות נפש. גורלו הבלתי נמנע של "כלאדם" של רות נפרש החל בעימות המזעזע הראשון עם המוות בחופים הקיציים האידיליים של ילדותו וכלה בימי זקנתו ובייסורי ההתבוננות בהחמרת המצוקות הגופניות שלו ושל בני גילו. "כלאדם" של רות הוא מעצב גרפי במשרד פרסום בניו יורק, אב לשני בנים, המתעבים אותו, מנישואיו הראשונים, ואב לבת מעריצה מנישואיו השניים. הוא אחיו האהוב של אדם טוב שבריאותו הטובה מעוררת בו קנאה מרה, ובעלן לשעבר של שלוש נשים שונות מאוד זו מזו שנישואיו עמן התפרקו. לבסוף הוא אדם בודד שנעשה מה שאינו רוצה להיות. הספר כלאדם נוטל את כותרתו ממחזה אלגורי שנכתב על ידי מחבר אנונימי במאה החמש־עשרה, ונושאו הוא הקריאה שנקראים החיים להתייצב בפני המוות. "הגאוניות של הרומן הקצר, הקודר והמצוין הזה נובעת מן האופן שבו הופך רות את הערכתו המדכדכת בנוגע למוות לדבר־מה שמחזק: קבלה זועמת של העובדה שהיותנו בני תמותה הוא המחיר שאנו משלמים על הפלא הצרוף של הדבר הזה שנקרא חיים." "טיימס" "בספר האלגנטי הקטן הזה מרצדות תעלומות וחרטות של חיים שלמים... חריף, משעשע ועז הבעה." ליונל שרייבר, "דיילי טלגרף" "כתיבתו של רות נראית ישירה ללא פשרות, אבל זוהי כתיבה מחוכמת ומלאה הבחנות דקות... סיפור אנושי יפה לזמננו." א"ס בּיאט, "ניו סטייטסמן" ב־1997 זכה פיליפ רות בפרס פוליצר על ספרו פסטורלה אמריקנית. ב־1998 הוא קיבל את "המדליה הלאומית לאמנויות" בבית הלבן וב־2002 קיבל את הפרס הנכבד ביותר של האקדמיה האמריקנית לאמנויות ולספרות, "מדליית זהב בסיפורת", שהוענקה בעבר, בין השאר, לג'ון דוס פּאסוס, לוויליאם פוקנר ולסול בלו. הוא זכה פעמיים ב"פרס הספר הלאומי" וב"פרס חוג מבקרי הספרות הלאומי". ב"פרס פן/פוקנר" זכה שלוש פעמים. ב־2005 קיבל הספר הקנוניה נגד אמריקה את פרס "חברת ההיסטוריונים האמריקנית" על היותו "הרומן ההיסטורי יוצא הדופן בנושא אמריקני ל־2004-2003". לאחרונה זכה רות בשני פרסי פן יוקרתיים ביותר: ב־2006 ב"פרס פן/נבוקוב" עבור "כלל יצירתו... עתירת המקוריות והמצוינות האמנותית" וב־2007 ב"פרס פן/סול בלו" עבור "הישג בסיפורת האמריקנית", הניתן לסופר ש"טווח הישגו במהלך קריירה רצופה... מעמיד אותו או אותה במדרגה הגבוהה ביותר של הספרות האמריקנית." רות הוא הסופר החי היחיד שיצירותיו ראו אור במהדורה שלמה ומקפת של "הספרייה של אמריקה". הכרך האחרון מבין השמונה עתיד לראות אור ב־2013. ...

5.
"פיליפ רות במלוא הקיטור" הניו יורק אובזרוור על רקע מלחמת קוריאה, גבר צעיר נקלע לאירועים מפתיעים ומתמודד עם השלכותיהם הרות הגורל. שנת 1951 באמריקה, השנה השנייה למלחמת קוריאה. מרקוס מסנר, צעיר שקדן, שומר חוק ומלא מרץ מנוּארק, ניו ג'רזי, מרקוס מסנר, מתחיל את שנת הלימודים השנייה שלו בקמפוס השמרני של ויינסברג קולג' שבאוהיו. ומדוע הוא שם, ולא בקולג' המקומי בנוּארק שאליו נרשם מלכתחילה? כי אביו, הקצב השכונתי החסון ואיש העמל, כנראה יצא מדעתו- יצא מדעתו מרוב פחד ודאגה מפני הסכנות שבעולם המבוגרים, הסכנות שבעולם בכלל, הסכנות הרובצות בכל פינה ומאיימות על בנו האהוב. כפי שהאֵם למודת הסבל, המוטרדת נואשות מן המצב, מספרת לבנה, פחדיו של האב נובעים מאהבה ומגאווה. אולי. אבל מרקוס כועס מכדי שיוכל להמשיך ולגור עם הוריו. הוא עוזב את הבית, והרחק מנוארק, בקולג' שבמערב התיכון, עליו למצוא את דרכו בין מנהגיו ומסגרותיו של עולם אמריקני אחר. זעם, ספרו העשרים ותשעה של פיליפ רות, מספר את סיפור חינוכו של אדם צעיר לנוכח במקרים מטילי האימה והמכשולים התמוהים שמזמנים החיים. זהו סיפור על חוסר ניסיון, על איוולת, על התנגדות אינטלקטואלית, על גילוי מיני, על אומץ ועל טעות. זהו סיפור המסופר במלוא השנינות והחיוניות היצירתית העומדות לרשותו של רות, סטייה מפתיעה מן הנרטיבים רדופי הרוחות של גיל הזקנה וניסיון החיים שבספריו האחרונים, ובה בעת תוספת רבת-עוצמה לחקירתו בהשפעותיה של ההיסטוריה האמריקנית על חיי היחיד הפגיע. "רות ממזג את שמחת החיים המופקרת של כתיבתו המוקדמת עם הפיכחון של ספריו האחרונים וממחיש במיומנות דקת-הבחנה את האופן הבלתי נתפס שבו הבחירות התמימות והמקריות ביותר, ולפעמים אפילו המבדחות ביותר, מביאות לתוצאה שאינה עומדת בשום יחס אליהן." הניו יורקר "הסוד של רות, אני חושב, הוא הביטחון העילאי שלו כמספר סיפורים – ולמרבה הפרדוקס, ענווה עילאית..." הניו יורק טיימס בּוּק ריוויו ּ "אולי קשה לאהוב את הספר הזה, אבל קשה הרבה יותר לשכוח אותו." ניוזוויק "פיליפ רות הוא רב-מג שמצליח לשלוף שפנים חדשים מאותם כובעים ישנים." ניו יורק סאן ב-1998 זכה פיליפ רות בפרס פּוּליצר על ספרו פסטורלה אמריקנית וקיבל את "המדליה הלאומית לאמנויות" בבית הלבן. ב-2002 הוא קיבל את הפרס הנכבד ביותר של האקדמיה האמריקנית לאמנויות ולספרות, "מדליית זהב בסיפורת", שהוענקה בעבר, בין השאר, לג'ון דוס פאסוס, לוויליאם פוֹקנר וסוֹל בֶּלוֹ. הוא זכה פעמיים בפרס הספר הלאומי, בפרס פֶּן/פוקנר ובפרס החוג הלאומי של מבקרי הספרות. ב-2005 קיבל ספרו הקנוניה נגד אמריקה את פרס החברה ההיסטורית האמריקנית על "הרומן ההיסטורי הבולט בנושא אמריקני ב-2004-2003", ונבחר לספר השנה על ידי ה"ניו יורק טיימס בּוּק ריוויוּ", ה"סן פרנסיסקו כרוניקל", ה"בוסטון גלוֹבּ", ה"שיקגו-סאן טיימס", ה"לוס אנג'לס בּוּק ריוויוּ", ה"וושינגטון טיימס בּוּק וורלד", "טיים", "ניוּזוויק" וכתבי עת רבים נוספים. בבריטניה זכה הקנוניה נגד אמריקה בפרס וו.ה. סמית על ספר השנה, ורות היה לסופר הראשון שזכה בפרס פעמיים בכל ארבעים ושש השנים שבהן מוענק הפרס. ב-2005 היה רות לסופר האמריקני השלישי שעבודותיו רואות אור במהדורה מקיפה ומוסמכת של "הספרייה של אמריקה" בעודו בחיים. האחרון בשמונת הכרכים יראה אור, לפי המתוכנן, ב-2013. ...

6.
"סופר הצללים עוסק בהפתעות שמביא מקצוע הכתיבה", הסביר רות עצמו. הספר נפתח בחיפושיו של סופר צעיר, עשרים שנה קודם לכן, אחר אב רוחני, אשר יבין ויתן תוקף לאמנותו ואשר תמיכתו תצדיק את בריחתו הבלתי-נמנעת מבית יהודי אוהב וחונק כאחת. חיפושיו של נתן צוקרמן מביאים אותו אל ע. לונוף, שאת יצירתו הוא מעריץ. לונוף חי בפרישות-למחצה עם אשתו, הופ, ובביתם פוגש נתן גם את איימי בלט, צעירה ממוצא אירופי בלתי מוגדר. נתן מתאהב מיד באשה המושכת והמוכשרת. תחילה הוא חושב שהיא בתו של הסופר המזדקן, עד שמתברר שהיא סטודנטית לשעבר של לונוף - וייתכן שאף היתה פילגשו. תוך כדי התפתחות הסיפור, הנרקם בכשרון רב בשלושה חוטים עיקריים, מתבהרות הדמויות ונחשפת מהות יחסיהן. אולם נתן, עם כל ההתלהבות הממלאה אותו עקב הצלחותיו הקודמות, עדיין נקרע בין שני סוגי מצפון: נאמנויות שבטיות ומשפחתיות, מצד אחד, ודרישות הספרות הבדיונית, מן הצד השני. תפנית מפתיעה ומלאת דמיון מביאה את ההתרחשויות אל העימות האחרון, ובסופו - אל ניצניה של מעין חכמה בדבר תוצאותיה הבלתי-צפויות של האמנות. ...

7.
מראשית הקריירה הארוכה והמבריקה שלו, נודע פיליפ רות כמי שעוסק בעיקר בצורך האנושי להרוס, לאתגר, להתקומם ולקרוע. בניגוד לדרכו זו, בפסטורלה אמריקנית הוא מתמקד בהפך: בכמיהה לחיים אידיליים ושלווים. בהבנה אנושית עמוקה ובאנרגיה סיפורית עצומה, מגולל רות את סיפורו של סימור "השוודי" לבוב - ספורטאי יהודי אגדי חבר מבית הספר התיכון - איש משפחה מסור, עובד חרוץ ויורש מפעל הכפפות של אביו בניוארק. סימור מגיע לבגרות באמריקה משגשגת של אחרי המלחמה, אבל מאבד את כל האהוב עליו בעשור הסוער והמוטרף של שנות השישים. "השוודי" אינו זוכה להישאר לאורך זמן בגן העדן הפרטי שלו - עם אשתו האירית - קתולית שהיתה מלכת יופי ב 1949, ועם בתו בבת עינו. הבת גדלה להיות מהפכנית טרוריסטית, החותרת לקעקע את אושיות עולמו השלו של אביה. מציג את הקונפליקט שבין אהבת אמריקה לשנאתה; בין הרצון ואי - הרצון להשתייך לאמריקה. רות מצייר דיוקן ריאליסטי וחריף של שנות השישים וטלטלותיהן, ואת השלכותיהן על חיי אדם תמים ורודף שלום כסימור לבוב. "תערובת החימה והצער בפרוזה היפהפייה של פיליפ רות מעידה עליו שלא זנח לגמרי את מורהו האגדי, הנרי ג'יימס" - מייקל ווד פיליפ רות מגדולי הסופרים של ימינו, עטור פרסים רבים, שב ומוכיח את יכולתו האדירה בעיצוב המציאות החברתית, האנושית והמוסרית של התקופה ובניתוח הכוחות הפועלים בה. מספריו בזמורה - ביתן: החצי השני, השיעור באנטומיה, חיי כגבר, מבצע שיילוק, מורה התשוקה, סופר הצללים, צוקרמן ללא כבלים....

8.
השנה היא 1944. מעבר לים מתנהלת מלחמה, אבל ילדי נוארק מבלים חופשת קיץ רגילה במגרשי המשחקים הלוהטים מחום. שלוותה של הקהילה המשפחתית המלוכדת נקטעת כאשר מגפה נוראית מאיימת על ילדי העיר בשיתוק, בנכות לצמיתות ואפילו במוות. במרכז עלילת נמסיס עומד בארי קנטור, בחור נמרץ, אחראי ומסור בן עשרים ושלוש, שמנהל מגרש משחקים לילדים בחופשת הקיץ. קנטור מאוכזב מעצמו מפני שהראייה הלקויה שלו לא מאפשרת לו למלא את חובתו למולדת לצד בני גילו. אבל בעודו מתמודד עם רגשות האשם וחוסר האונים, מגלה קנטור שמגפת הפוליו מפילה חללים גם במגרש המשחקים שלו. ב-1997 זכה פיליפ רות בפרס פוליצר על ספרו פסטורלה אמריקנית. ב-1998 הוא קיבל את "המדליה הלאומית לאמנויות" בבית הלבן וב-2002 הוא קיבל את הפרס הנכבד ביותר של האקדמיה האמריקנית לאמנויות ולספרות, "מדליית זהב בסיפורת", שהוענקה בעבר, בין השאר, לג'ון דוֹס פּאסוֹס, לוויליאם פוֹקנר ולסוֹל בֵּלוֹ. הוא זכה פעמיים בפרס הספר הלאומי, בפרס פֶּן/פוקנר ובפרס החוג הלאומי של מבקרי הספרות. ב-2005 קיבל ספרו הקנוניה נגד אמריקה את פרס החברה ההיסטורית האמריקנית על "הרומן ההיסטורי הבולט בנושא אמריקני ב־2003-2004", ונבחר לספר השנה על ידי "ניו יורק טיימס בּוּק ריוויוּ", "סן פרנסיסקו כרוניקל", "בוסטון גלוֹבּ", "שיקגו־סן טיימס", "לוס אנג'לס בּוּק ריוויוּ", "וושינגטון טיימס בּוּק וורלד", "טיים", "ניוּזוויק" וכתבי עת רבים נוספים. בבריטניה זכה הקנוניה נגד אמריקה בפרס וו.ה. סמית על ספר השנה. רות היה לסופר הראשון שזכה בפרס פעמיים בכל ארבעים ושש השנים שבהן הוא מוענק. באותה שנה היה רות לסופר האמריקני השלישי שעבודותיו רואות אור במהדורה מקיפה וכוללת של "הספרייה של אמריקה" בעודו בחיים. שני האחרונים מתוך תשעה כרכים ראו אור ב־2013. ב־2011 הוא קיבל את "המדליה הלאומית לאֱנושוּת" בבית הלבן והיה הזוכה הרביעי בפרס בּוּקֶר הבינלאומי. בשנה שלאחר מכן זכה ב"פרס נסיך אסטוריאס", הפרס היוקרתי ביותר בספרד ...

9.
בספר יצירתי ופרוע זה, פיליפ רות מתמודד עם הכפיל שלו, אדם שטוען כי הוא עצמו פיליפ רות, ומשוטט בישראל וקורא למעין אקסודוס מהופך ומוזר של העם היהודי. הכפיל מציע לנטוש את הרעיון הציוני ולשלוח את כל היהודים בחזרה לאירופה. רות נחוש בדעתו לעצור אותו, גם אם פירוש הדבר שעליו להתחזות בעצמו למתחזה שלו. מבצע שיילוק הוא בו - זמנית ספר ריגול מבריק, מותחן פוליטי שנון והרהור על זהות, הן זו הפרטית והן זו הלאומית. הוא נבחר מטעם "טיים" לרומן האמריקני הטוב ביותר של שנת ,1995 וזכה בפרס PEN/Faulkner לספרות. מספריו של פיליפ רות ב"זמורה - ביתן": "הונאה", "נחלת אבות", "החצי השני", "חיי כגבר", "העובדות", "כשהיתה ילדה טובה" ועוד. "רות הוא אומן למופת. מבצע שיילוק מוכיח את כשרון היצירתיות הקומית והאינטליגנציה המוסרית שהוא מעניק לספרות האמריקנית מאז 1959" הרולד בלום, "ניו - יורק ריוויו אוף בוקס". "ספר מושחז, נוטף גאונות נפלאה ותזזיתית כמו זיעה הניגרת מכל נקבובית, ומצחיק עד טירוף" אלפרד קייזין, "פורוורד". "רומן מבריק של רעיונות... רות מותח את גאונותו שלו הרבה מעבר למה שיצר בעבר" טד סולוטרוף, "ניישן"....

10.
"לא חשוב כמה אתה יודע, לא חשוב כמה אתה חושב, לא חשוב כמה אתה מתחבל ומתכסס ומתכנן, אתה לא מעל הסקס." במילים אלה משיק כותב הרומנים הנמרץ, הבלתי נלאה והרציני ביותר מבחינה מוסרית את ספרו הלוהט ביותר מן הסתם. הדובר הוא דייוויד קֶפֶּש, שׂב שיער ובן יותר משישים, מבקר תרבות רם מעלה ומרצה כוכב בקולג' בניו יורק - וגם תועמלן רהוט של המהפכה המינית. לאורך שנים הוא עשה לו למנהג לשכב עם סטודנטיות הרפתקניות תוך שמירה על מרחק אסתטי ביקורתי. אבל כעת התבטל המרחק הזה. מי שמביאה לחורבנו של קפש היא קוֹנסוּאֵלָה קַסְטילוֹ בת העשרים וארבע, בתם היפהפייה, הצנועה והמעודנת של גולים קוּבּנים. קפש מנהל עמה רומן סבוך ותוך כדי כך מוצא את עצמו שוקע בחוסר ישע בביצה טובענית של קנאה מינית. בתיעוד פרטי הנפילה הזאת מבצע פיליפ רות סדרה של וריאציות עוצרות נשימה על נושאים כמו ארוטיקה והחיים בצל המוות, פריקת עול ודיכוי, חופש והקרבה. החיה הגוועת הוא כמו מחתה עמוסה גחלים לוחשות - מלא חום אינטלקטואלי והרה סכנות. ב-1997 זכה פיליפ רות בפרס פוליצר על ספרו פסטורלה אמריקנית. ב-1998 הוא קיבל את המדליה הלאומית לאמנויות בבית הלבן. וב-2002 - את הפרס הגבוה ביותר של האקדמיה האמריקנית לאמנויות ולספרות, מדליית הזהב לספרות בדיונית שהוענקה בעבר, בין השאר, לג'ון דוס פאסוס, לוויליאם פוקנר ולסול בלו. הוא זכה פעמיים בפרס הספרים הלאומי, בפרס פן/פוקנר ובפרס הספר הלאומי של חוג המבקרים. ב-2005 קיבל הספר הקנוניה נגד אמריקה את פרס אגודת ההיסטוריונים האמריקנים עבור "רומן היסטורי בולט בנושא אמריקני, 2004-2003" ונבחר לספר השנה של "ניו יורק טיימס בּוּק ריוויוּ", "סן פרנסיסקו כּרוֹניקל", "בוסטון גלוֹבּ", "שיקגו סן טיימס", "לוס אנג'לס טיימס בּוּק ריוויוּ", "וושינגטון פוסט בּוּק ווֹרלד", "טיים", "ניוּזוויק" וכתבי עת רבים נוספים. בבריטניה זכה הקנוניה נגד אמריקה בפרס ו"ה סמית לספר הטוב של השנה ובכך הפך את רות לסופר הראשון שזכה פעמיים בפרס, המוענק זה 46 שנים. ב-2005 היה רות לסופר האמריקני החי השלישי שספריו פורסמו במהדורה מקיפה ומוסמכת על ידי הספרייה של אמריקה. הכרך האחרון בשמונת הכרכים מתוכנן לפרסום ב-2013. ...

11.
12.
"תישבע שתפסיק להזדיין עם אחרות או שהסיפור שלנו נגמר." זה היה האולטימטום הבלתי - אפשרי עד טירוף, הבלתי - צפוי לחלוטין, שהפילגש בת החמישים ושתיים הציבה בדמעות למאהבה בן השישים וארבע ביום השנה לקשר שנמשך במתירנות מדהימה - ושנותר, לא פחות מדהים מכך, הסוד שלהם - במשך שלוש - עשרה שנים; אבל עכשיו, כשהפרשת ההורמונים שוככת, הערמונית מתנפחת, וקרוב לוודאי שככר לא נותרו לו אלא שנים אחדות של אונות אמינה - למחצה וכנראה גם לא הרבה יותר שנות חיים - - הנה כאן, בהתקרב סופם של כל הדברים, נתבע ממנו, באיום שיאבד אותה, להפוך את עורו לחלוטין. כמו רבות מדמויותיו של פיליפ רות, גם מיקי שבת מי שהיה מורה לדרמה והפעיל תיאטרוני בובות בפסטיבלים וכמעט צורף ל"רחוב סומסום" של ג'ים הנסון נתקל עקב מחלת הפרקים הקשה שלו בתזכורת מדאיגה לגבי היותו בן חלוף. מול מותם של אהובתו ושל איש חסותו הכלכלי, הוא גומר אומר להתמודד יותר מקרוב עם המוות על ידי חזרה לבית ילדותו בחוף ניו ג'רזי. ספר זה, ה21 - של רות, נבחר על ידי עורכי המוסף הספרותי של הניו יורק טיימס כאחד הספרים הטובים ביותר של 1995 וזכה בפרס הספרות הלאומי האמריקני, The National Book Award "הרומן הארוך, ולדעתי, העשיר והמהנה ביותר של מר רות," כתב המבקר ויליאם פריצ'רד. "שבת פורץ כמו ג'יני מטורף מתוך הבקבוק... פרוזה יוקדת יותר מכל רומן אחר שקראתי השנה..." אנטוני קווין, אובזרוור "בעיני זהו ספר השנה, אולי ספר העשור... מבדר, מכמיר, עתיר דמיון, עמוק... יצירת מופת..." א. אלוורז, המוסף הספרותי של הניו יורק טיימס מספריו של פיליפ רות בזמורה - ביתן: סופר הצללים, מורה התשוקה, צוקרמן ללא כבלים, חיי כגבר, השד, העובדות, מבצע שיילוק, פסטורלה אמריקנית ועוד (רשימה מלאה בפנים הספר)....

13.
דייויד קפש, גיבור ספרו של פיליפ רות, הוא אינטלקטואל רגיש, המנסה לפלס דרך אל העונג ואל הכבוד האישי, דרך עולם אפל, מסוכן ומפתה של אפשרויות חושיות. השלבים בחניכותו של קפש, הם בית מלון באתר נופש יהודי במדינת ניו יורק, שאותו מנהלים הוריו, המיכללה שבה חולופת שנות בגרותו המוקדמת, דירת מרתף בלונדון, אוניברסיטה יוקרתית בקליפורניה שבה הוא משמש פרופסור לספרות, ובית בודד בהרי קטסקיל, לא הרחק מן המקום שבו בילה את ילדותו. תשוקותיו הארוטיות והנוורוזות שלו מטלטלות אותו בין סערות חושניות סוחפות ובין תהומות של חוסר-אונים ושל דיכאון. לאחר פרשת-נישואים שואתית ותקופה של ייאוש רוחני ואין-אונות פיזית, הוא פוגש באישה פשוטה, מורה אוהבת ומסורה, "האישה הרגילה הבלי רגילה שפגשתי מעודי," נוסע איתה לאירופה כדי לעלות אל קברו של פראנץ קפקא ומבלה בחברתה קיץ אידיאלי, של אהבה ושל יציבות. ידיד של אביו, ניצול מחנות הריכוז, הבא לבקרו, ממחיש לדייויד את שבירותו של הקיום בכלל ושל קיומו ואושרו-שלו. ...

14.
נייתן ‏צוקרמן ‏חוזר ‏לניו ‏יורק ‏בספר ‏המשך ‏נוסף ‏בסדרה ‏הנודעת ‏של "ספרי ‏צוקרמן" מאת ‏פיליפ ‏רות. באחת-עשרה ‏השנים ‏שבהן ‏הוא ‏חי ‏לבדו ‏על ‏ההר ‏שלו ‏בניו ‏אינגלנד, צוקרמן ‏לא ‏היה ‏אלא ‏אדם ‏כותב: בלי ‏תקשורת, בלי ‏איומי ‏טרור, בלי ‏נשים, בלי ‏שום ‏מטלות ‏מלבד ‏עבודת ‏הכתיבה ‏והנשיאה ‏בעול ‏הזִקנה. כאשר ‏הוא ‏הולך ‏ברחובות ‏ניו ‏יורק ‏אחרי ‏שנות ‏היעדרות ‏כה ‏רבות, הוא ‏יוצר ‏במהירות ‏שלוש ‏מערכות ‏יחסים ‏המקעקעות ‏את ‏בדידותו ‏שעד ‏אז ‏הגן ‏עליה ‏בקנאות. פתאום ‏צוקרמן, מבלי ‏שירצה ‏ויתכוון, שוב ‏מוצא ‏את ‏עצמו ‏מעורב ‏באהבה, באבלוּת, בתשוקה ‏ובאיבה, והוא ‏ממצה ‏עד ‏תום ‏דרמה ‏פנימית ‏של ‏אפשרויות ‏מסעירות ‏ומכאיבות. הרוח ‏יוצא, (Exit Ghost)‏ החוזר ‏אל ‏דמויות ‏מספרו ‏עטור ‏השבחים ‏של ‏רות ‏סופר ‏הצללים (The Ghost Writer ‏), הוא ‏זינוק ‏מעורר ‏השתאות ‏אל ‏שלב ‏נוסף ‏במכלול ‏יצירותיו ‏של ‏הסופר ‏הגדול ‏הזה. רות ‏הוא ‏הסופר ‏החי ‏היחיד ‏שיצירותיו ‏ראו ‏אור ‏במהדורה ‏שלמה ‏ומקפת ‏של ‏"הספרייה ‏של ‏אמריקה." הכרך ‏האחרון ‏מבין ‏השמונה ‏עתיד ‏לראות ‏אור ‏ ב- 2013. "פיליפ ‏רות ‏במיטבו ‏- ‏ספר ‏מעמיק ‏ומורכב ‏בן-זמננו." ‏ניו ‏יורק ‏טיימס ‏בּוּק ‏ריוויוּ "אפילו ‏לנוכח ‏המוות, הדמויות ‏האלה ‏נמרצות ‏ומלאות ‏חיים... רות ‏הוא ‏ללא ‏ספק ‏אחד ‏מגדולי ‏הסופרים ‏האמריקאים ‏החיים ‏כיום, ‏ אם ‏לא ‏הגדול ‏שבהם." סן ‏פרנסיסקו ‏כרוניקל "מורכב, מתוחכם ‏ואינו ‏נותן ‏מנוח." ניו ‏יורקר ב-1997 ‏זכה ‏פיליפ ‏רות ‏בפרס ‏פוליצר ‏על ‏ספרו ‏פסטורלה ‏אמריקנית. ב-1998 ‏הוא ‏קיבל ‏את "המדליה ‏הלאומית ‏לאמנויות" בבית ‏הלבן וב- 2002 ‏קיבל ‏את ‏הפרס ‏הנכבד ‏ביותר ‏של ‏האקדמיה ‏האמריקנית ‏לאמנויות ‏ולספרות, "מדליית ‏זהב ‏בסיפורת", שהוענקה ‏בעבר, בין ‏השאר, לג'‏ון ‏דוס ‏פּאסוס, לוויליאם ‏פוקנר ‏ולסול ‏בלו. הוא ‏זכה ‏פעמיים ‏ב"פרס ‏הספר ‏הלאומי" וב"פרס ‏חוג ‏מבקרי ‏הספרות ‏הלאומי" . ב"פרס ‏פן/‏פוקנר" ‏זכה ‏שלוש ‏פעמים. ב- 2005 ‏קיבל ‏הספר ‏הקנוניה ‏נגד ‏אמריקה ‏את ‏פרס ‏"חברת ‏ההיסטוריונים ‏האמריקנית" על ‏היותו ‏"הרומן ‏ההיסטורי ‏יוצא ‏הדופן ‏בנושא ‏אמריקני ‏ל-2003-2004" לאחרונה ‏זכה ‏רות ‏בשני ‏פרסי ‏פן ‏יוקרתיים ‏ביותר: ב-2006 ב"פרס ‏פן/נבוקוב" עבור "כלל ‏יצירתו... עתירת ‏המקוריות ‏והמצוינות ‏האמנותית" ו2007 ב"פרס ‏פן/סול ‏בלו" עבור ‏"הישג ‏בסיפורת ‏האמריקנית", הניתן ‏לסופר ‏ש"טווח ‏הישגו ‏במהלך ‏קריירה ‏רצופה... מעמיד ‏אותו ‏או ‏אותה ‏במדרגה ‏הגבוהה ‏ביותר ‏של ‏הספרות ‏האמריקנית". ...

15.
פרופסור קולמן סילק, מרצה ללימודים קלאסיים בקולג' בניו אינגלנד, נאלץ להתפטר בטענה שנקט ביטוי גזעני כלפי שני סטודנטים שחורים. זוהי האשמת שווא, ולוּ התגלתה האמת, היא היתה מדהימה אפילו את הקטלנים שבמבקריו, כי לפרופסור סילק יש סוד שהוא מסתיר כבר חמישים שנה. והרי זה מה שגברים עושים בעולמו של פיליפ רות , והם עושים זאת מצוין – משקרים לאוהביהם ולעצמם. הטרגדיה של פרופסור סילק נפרשת לפנינו רובד אחרי רובד, עד אשר סיפורו הפרטי הופך לסיפורה של התקופה האבסורדית שאנו חיים בה. "ללא צל של ספק, אחד הספרים החשובים ביותר שיצאו מאמריקה, וספרו הטוב ביותר של פיליפ רות." / נדין גורדימר "המתרגם הניע את עטו באופן קליל ובוטח בשפה רעננה, שוטפת ועכשווית, ואף העשיר את עבודתו בהערות מאירות עיניים." / אבי גרפינקל, מוסף הספרים של "הארץ" "מתח מענג, קריא להפליא, לכאורה פשוט אבל בעצם עמוק ואנושי. ודוני ענבר תירגם יפה. מה יש להגיד, פיליפ רות הוא מאסטר." / מנחם בן, "מעריב" "מפניני התרגום שראו אור השנה." / מירי פז, "גלובס" "הכתם האנושי כתוב כטרגדיה מודרנית. הכתיבה של רות וירטואוזית." / אורי שכטר, "טיים אאוט" "ספר מדהים", מוסף הספרים של "ניו יורק טיימס" ...

16.
הרמן רות לשעבר סוכן ביטוח, אלמן בן שמונים ושש הוא זקן עקשן המתמרד בחוסר האונים של הזיקנה. בנו, המחבר עצמו, מלווה אותו בכל שלב ושלב של שנותיו האחרונות ומשמש עד נאמן המספר בכנות חסרת פשרות על מאבקו ההרואי-קומי של אביו במוות, ועל דבקותו הנחושה בחיים. בתוך כך מתגלים קווי הדמיון בין האב ובין הבן – המספר, האנרגיה שלהם, העקשנות, והרצון הנחרץ של השניים להתמודד עם מציאות על כל פניה. האב – בדרכו המעשית, הבן – בתאור גלוי שאינו נרתע לצייר את דמות האב גם בצדדיה הדוחים ביותר, בד בבד עם תאור הדמות המקסימה והקומית שלו. נחלת אבות הוא מספריו המבריקים ביותר של פיליפ רות, ספר המשלב בתוכו ראייה הומנית מעמיקה והומור יהודי חכם. "ספרו הטוב ביותר של פיליפ רות מאז החצי השני... פיליפ רות יצר כאן את הדמות הבלתי ניתנת לשליטה אך דמות שאי-אפשר לעמוד בפניה" אובזרבר "איש אינו יודע לכתוב כך על המשפחה האמריקנית" ניו סטייטסמן ...

17.
"יצירה יוצאת דופן - יוצאת דופן בראייתה המחמירה את החיים האמריקניים... יוצאת דופן בתבונתה. מר רות מעביר את הפוליטיקה הקודחת של התקופה הטעונה - עידן מקארתי - בגובה הצליל המדויק." ארתור שלזינגר, "הניו יורק אוכזרוור" התחתנתי עם קומוניסט הוא סיפור עלייתו ונפילתו של איירה רינגולד, בריון אמריקני מגודל המתחיל את חייו כפועל דחק בן - תשחורת בניוארק של שנות ה - 30, נעשה כוכב רדיו מצליח בשנות ה - 40, ונהרס, הן כשחקן והן כאדם, בציד המכשפות של מקארתי של שנות ה - 50. בשיא הצלחתו ככוכב - וכתומך נלהב ונחרץ במטרות פוליטיות "מתקדמות" - נשא איירה לאישה את כוכבת הקולנוע האילם וחביבת הוליווד, איב פריים. אבל ירח הדבש הזוהר שלהם בביתה הפרטי שבמנהטן לא מאריך ימים, ופרסום רב - המכר החושפני והשערורייתי של איב מגדיר אותו כ"אמריקני המקבל את הוראותיו ממוסקבה". בסיפור זה של אכזריות, בגידה ונקמה, הנובעות מחייו האישיים הסוערים של איירה וגולשות אל הזירה הציבורית, עיצב פיליפ רות - אשר ה"קומונוויל" מגדיר אותו כ"רב - המתעדים של המאה העשרים האמריקנית" - דיוקן בדיוני מבריק של תקופה בוגדנית זו של אחר - המלחמה, כאשר הקדחת האנטי - קומוניסטית לא זו בלבד שזיהמה את הפוליטיקה הלאומית, אלא זיעזעה את חייהם הפרטיים והעמוקים ביותר של ידידים ומשפחות, בעלים ונשים, הורים וילדים. "כהיסטוריה חברתית הספר חי ונושם. באיירה רינגולד העמיד רות אחת מדמויותיו הבשלות והמשכנעות ביותר בעוצמתן. עלייתו המסחררת ונפילתו מתוך מעמד הפועלים ובחזרה פנימה מתווה את מסלולן של עשרים שנות היסטוריה אמריקנית." טוד גיטלין, "שיקאגו טריביון"...

18.
פיטר טראנופול, גיבור הספר "חיי כגבר" של פיליפ רות, בן-דמותו של המחבר והאלטר-אגו שלו הוא סופר צעיר, מצליח "נער הזהב של הספרות האמריקנית", האחוז דיבוק-השאיפה למצוא את האשה הנכונה ולהגיע לגבריות האמיתית והבוגרת שפירושה אחריות, קביעות והעמדת צאצאים. אלא שחייו אינם מתנהלים לפני הנוסחה הזאת: הם שרשרת של פרשיות הרות-שואה המסתיימות במותה האלים של אשתו ובהסתגרותו שלו במושבת-אמנים מבודדת ומרוחקת, שממנה הוא יוצא למסע הוידויים החושפני שלו, הרשום כולו בספר. כל גיבורי העולם הספרותי-דמיוני, שאינו דמיוני כל-כך, של פיליפ רות, נמצאים גם בספר מריר-מתוק זה: המשפחה היהודית החונקת, הפסיכואנאליטיקאי, המגונן על עורו-שלו יותר מאשר על זה של מטופליו, הגבר האמריקני, האובססיבי המחפש את זהותו, והאשה המסרסת. "חיי כגבר" הוא אודיסיאה מזעזעת ומשעשעת כאחד של אובססיות, של השפלות, של פחדים, של אהבות ושל ישועות קטנות. זו יצירה כתובה בסגנון חד חריף ומסחרר בהברקות שבו. "זה ספרו הטוב, המורכב והשאפתני ביותר של פיליפ רות", כתב השבועון 'ניוזוויק', "צווחות הכאב והצחוקים אינם מוחנקים אלא מבוקרים, במורכבות העיצוב של רות ובטווח הטון והתגובה שלו". "חיי כגבר" הוא ספר מצחיק מאוד, למרות הטון הכאוב שלו ומסכת היסורים שהוא חושף", כתב המבקר של המוסף הספרותי של 'ניו-יורק טימס'. ...

19.
שלום לך, קולומבוס, הנובלה המרכזית בספרו הראשון של פיליפ רות, מתמקדת במערכת היחסים המתרקמת בין ניל קלוגמן, ספרן יהודי עני, לבין ברנדה פטימקין, בחורה מפונקת ובשלה לגילה, סטודנטית ברדקליף ובת למשפחה נובורישית. הם שוחים, מתווכחים, אוכלים ומתעלסים, בעיקר בבית פטימקין, עד שההבדלים האישיים והתרבותיים מתחילים להציב בפניהם מכשולים שדומה כי אין להתגבר עליהם. נוסף על הנובלה כולל הקובץ חמישה סיפורים קצרים. עם צאתו לאור העמיד הספר את פיליפ רות, בן עשרים ושש בלבד אז, בשורה אחת עם גדולי הסופרים באמריקה. פיליפ רות (1933) הוא סופר יהודי אמריקני עטור שבחים ופרסים, בהם פרס פוליצר על ספרו פסטורלה אמריקנית. רוב ספריו עוסקים בסוגיות בעלות חשיבות לחברה היהודית- אמריקנית, כמו התבוללות, ציונות ואנטישמיות. שמו מוזכר זה שנים כמועמד ראוי לפרס נובל לספרות. "הוא מיומן, חריף ואנרגטי וכותב כמו וירטואוז." סול בלו "לפתוח את העמוד הראשון של כל ספר שהוא מאת פיליפ רות כמוהו כלשמוע דוד חימום נדלק וניעור לחיים. צפויים לנו תשוקה ולהט, והרבה." גארדיאן...

20.
דיויד אלן קפש אינו תופס את הגלגול הנורא שעבר עליו. דווקא אחרי שעלה בידו להיחלץ מהריסות עברו ונישואיו וכשכבר נכנסו חייו למסלול מסודר, למעין אושר - מדוע לפתע טירוף שכזה? "זה לא יכול להיות!" הוא צועק. החושניות העזה שהחל לחוות, יחד עם הניתוק הגמור מהאוטונומיה שלו, גורמים לו יסורי תופת. הוא סוקר את הנקודות בחייו - להבין מה עולל לו את הפורענות הנוראה, ולזמן מה הוא רוצה להאמין שפשוט נטרפה עליו דעתו, שמשום-מה הוא מאמין שנהפך לשד. ...

21.
זהו בוודאי אחד הספרים הקומיים ביותר שנכתבו אי-פעם על מין וחיי-מין, זוהי מלאכת-מחשבת קומית של הברקה מזהירה ותאוות-בשרים, אותו רומאן טוב לו ציפו המבקרים מאז פירסם פיליפ רות ב-1959 את ספרו המפורסם "היה שלום, קולומבוס". אלכסנדר פורטנוי היהודי, גיבור הרומאן השופע תעלולים, הוא אדם המייצג את דורנו: הוא גדל בשנות הארבעים, התבגר בשנות החמישים ובא לידי משבר בשנות השישים. "מה מעיק על פורטנוי" הוא וידוי של הלקאה-עצמית חסרת כל מעצורים של "הגיבור" השופך את לבו לפני הפסיכיאטר שלו, לא השתלשלות כרונולוגית, אלא פרץ של הומור מבריק, כאב ומבוכה. יש כאן הזדככות קומית וזעקת-כאב בעת ובעונה אחת, צחוק שהוא מעבר לכל צער. נופך מיוחד בשביל הקורא הישראלי יש בעובדה שלשיא משברו מגיע הגיבור-האנטי-גיבורי אלכסנדר פורנוי דווקא בישראל, שבה הרתפקאותיו המיניות מביאות אותו לידי מפח-נפש ואל ספת-הפסיכיאטר. ספר קומי זה יש בו יותר מקורטוב של רצינות, המעלה הרהורים לגבי בעיית-היהודים ומקום ישראל בהוויתם. ...

22.
הונאה הוא ספרו הפרובקטיבי ביותר של פיליפ רות שעניינו החיים הארוטיים – מאז קובלנתו של פורטנוי, במרכז העלילה שתי דמויות: גבר בגיל העמידה, ששמו פיליפ, החי בלונדון, ואשה אנגליה שהיא המאהבת שלו. הם חושפים את אישיותם זה בפני זה – וכך גם בפני הקורא – בהדרגה ובפרטים קטנים ומדוייקים מחיי היומיום שלהם בתוך השיחות שהם מנהלים במקום מחבואם, לפני מעשה האהבה. הפרולוג שלהם, מפתיע ומחודד – מעמיד את הקורא בעמדת "מציצן" לאהבה אסורה, אך גם נוגע ללב ברוך ובחששות המלווים את אהבתם. הבעל הבוגד באשתו שקוע כל כולו בחיי היומיום של אהובתו, בחרדות שלה, אך גם בחשדות הגוברים והולכים של אשתו. בתוך כך נשמעים קולות של נשים אחרות בחייו של פיליפ, ספק אהבות נשכחות, ספק פרשיות עם נשים שהזה בדמיונו. במיומנות של סופר מחונן וחוקר מבריק של רגשות בשיאם, מציג פיליפ רות את העולם הסגור של אהבה אסורה בדייקנות ובכשרון שאין שני לו בספרות האמריקנית החדשה. ...

23.
לוסי נלסון, הנערה האמריקנית הפשוטה, היומיומית והבלתי-נשכחת, מככבת במרכז ספרו של פיליפ רות כמי שקבעה לעצמה מטרה אחת בחייה - להכרית את הגברים כולם. כך, לפחות, הגדיר אותה "ניוזוויק", ואילו "קליבלנד פרס" ציין: "שנים רבות לא קמה בספרותנו גיבורה ארסית ממנה. הקורא ממש נכסף שמישהו יקום ויתן ללוסי מהלומת אגרוף בפרצופה." לא במקרה מעורר סיפור חייה של לוסי תגובות כה קיצוניות. בכשרון התבוננות נוקב וביכולת כתיבה מזהירה מעמיד פיליפ רות טרגדיה מודרנית, שמשולבים בה אהדה ואימה גם יחד. זהו ניתוח מבריק של דמות ושל נסיבות, חדירה אל המנגנון המפעיל את הנערה האמריקנית המוסרנית, הפגועה והנקמנית, עד לסוף הקשה, המזעזע את הקורא על כרחו. ...

24.
שנות השישים הסוערות מגיעות לסיומן, ואפילו בכתיבת רומן אדם יכול להפוך לכוכב. הסופר נתן צוקרמן מפרסם את ספרו הרביעי, רומן ארוטי קומי, תוקפני ומרגיז ששמו "קרנובסקי", ומיד הוא מופיע על גבי שער ה"לייף" ונהפך לאחד האישים העשירים והמושמצים ביותר של העשור. נתן צוקרמן (אותו נתן צוקרמן מספרו הקודם של רות, "סופר הצללים"), שהוא עתה גבר באמצע שנות השלושים של חייו, מעז ויוצא לרחובות מנהטן ושם, לא זו בלבד שאנשים מזהים אותו עם גיבורו הספרותי, גילברט קרנובסקי ("היי, אתה עושה את כל הדברים האלה שכתובים בספר?"), אלא הוא אף משמש מטרה למעריצים, מאיימים, יועצים ומבקרים ספרותיים. הסופר שזה עתה זכה לפרסום מסחרר, מתרחק מידידיו הוותיקים, מתגרש מאשתו כלילת-המעלות ופוגע, אולי ללא תקנה, בקשריו עם אחיו ועם משפחתו. כשסוף סוף הוא מגשים את ההזיות הפרועות של מעריציו ומבלה לילה מסעיר עם כוכבת קולנוע יפהפייה, זו עוזבת אותו למען פידל קאסטרו. אך ההפתעה שהגורל מזמן בסוף לצוקרמן ולקורא היא שטנית יותר מכל מה שיכול לרקוח דמיונו של צוקרמן. והיא פותחת את הדרך להבנתו המעמיקה והכואבת של הסופר, איזו מכת מוות הנחית "קרנובסקי" על עברו. "זהו רות הבשל במיטבו." (פאבלישרס ויקלי) "הסופר הטוב ביותר, המעניין ביותר, המהיר וחודר ביותר באמריקה" (וילג' וויס) ...

25.
טעון רגשי-אשמה, כעוס, כפייתי, עוקצני - כך חוזר נתן צוקרמן ברומן השלישי בטריולוגיה של פיליפ רות ("סופר הצללים", "צוקרמן בלי כבלים" - שניהם בהוצאת זמורה ביתן). בספר זה, ספוג הומור וצורב ביושרו האינטלקטואלי, קשה לפיליפ רות להתכחש לדמיון האוטוביוגרפי שלו לנתן צוקרמן. דווקא בשעה שפיליפ רות מצוי במיטבו מתפתל נתן צוקרמן בכאב מסתורי בחלק העליון של גופו, כאב שהרופאים אינם מצליחים לאבחן את מקורו וסיבותיו. אולם, להוסיף צרה על מכאוב צוקמן נעשה לבן ארבעים, ראשו מקריח במהירות והוא יאנו מצליח להתגבר על המעצורים המונעים ממנו להמשיך ולכתוב את יצירותיו. צוקרמן משוכנע שמקור כאביו פסיכולוגי. האם זה רגש האשמה הנובע מן הזעזוע שנגרם להוריו שאינם עוד עקב ספרו "צ'רנוסקי?" או האם זו תוצאה משנאתו הלוהטת למבקר הספרותי מילטון אפל, מי שהיה בשבילו, בעבר, "אורים ותומים", עד שמחץ בזעם את צוקרמן כיהודי מן הסוג הגרוע ביותר, המזהם את בני עמו. אפל מייצג בעיני צוקרמן את האינטליגנציה היהודית שקטלה את יצירתו כוולגרית ואנטישמית. האירוניה חסרת הרחמים שבה מצליף צוקרמן במבקריו אינה מסתירה את תשוקתו של פיליפ רות להצדיק את עצמו מול האשמות דומות שהוטחו בו לאחר שיצא לאור ספרו "קובלנתו של פורטנוי". צוקרמן נלחם בכאביו בעזרת פעילות מינית מוגברת, תרופות, סביאה וסימום עצמי. בספקנותו, בתחושת האשם המקננת בו, בחיפושיו אחרי המשמעות ובחששותיו הנצחיים, מגלם צוקרמן דמות אופיינית לדור זה. "השיעור באנטומיה", כתבה הביקורת, "שייך לבציר הטוב של פיליפ רות, גם כאשר הוא מפריז או בוטה, לעולם אינו משעמם, תמיד הוא יוצר גירוי ובעיקר הוא יוצר דמות בלתי נשכחת". ...

26.
העובדות אינו אוטוביוגרפיה במובן המקובל: זהו נסיונו של מספר גדול, פיליפ רות, להתעמת עם עצמו, אך גם עימות בין הבדיון של המספר ובין הדבקות בעובדות המציאות. רות מתרכז בחמש אפיזודות מרכזיות בחייו: ילדותו ונעוריו בשנות השלושים והארבעים בשכונה היהודית של העיר ניוארק; לימודיו בקולג';ההתאהבות המטורפת שלו בגרושה לא-יהודיה ופרשת היחסים ביניהם; העימות עם המימסד היהודי בעקבות השערורייה שפרצה עם פרסום קובלנת פורטנוי (מה מעיק על פורטנוי); ולבסוף – הגילוי בשנות השישים הסוערות את הצד המאני שבכתיבתו. אחרי יותר משלושים שנות יצירה נותן פיליפ רות ביטוי לעובדות חייו: "כשאתה מעל חמישים, אתה נזקק להראות את עצמך לעצמך... תמיד היו העובדות שירבוטים חפוזים, קרש קפיצה שלי אל הבדיון... נראה לי שהפעם עבדתי בסדר הפוך לגמרי: לקחתי את כל מה שכבר דמיתי וייבשתי אותו, כדי להחזיר את החוויה שלי לעובדתיותה הקדם-בידיונית, המקורית...

27.
פיליפ רות דומה לקוסם שכיסיו מלאים להטוטים. בספר זה הוא מרחיק לכת עוד יותר אל מסתרי נפשו המורכבת של גיבורו הוותיק נתן צוקרמן, המייצג את אמנות הכתיבה ואת האדם היהודי המנוכר בעולם המודרני. בעיית האין-אונות המינית, שהציקה לנתן צוקרמן ב"השיעור באנטומיה", עוברת בספר זה אל אחיו הצעיר הנרי, רופא שיניים במקצועו, והיא כה איומה בעיניו עד שהוא מוכן לעבור ניתוח מסוכן על מנת להיפטר ממנה – למען אהובתו הצעירה. ממותו על שולחן הניתוחים מתעורר הנרי באגור, התנחלות ביהודה, חוסה בצילו של פאנאט מקומי. נתן צוקרמן מגיע אף הוא לישראל, כדי לדבר על לב אחיו ולהשיבו אל גולת אמריקה ואל חיק משפחתו האוהבת. שם הספר מלמד על המשמעות החבויה בו: החצי השני אינו אלא – האפשרות האחרת שלא מומשה במציאות, הגוי כ"חציו" האחר של היהודי, היהודי בן אמריקה כחציו האחר של הישראלי. החצי השני הוא הניסיון להשלים את החסר, דבר שלא אפשר לעשותו לבד מאשר בדמיונו של המספר, ויש הרואים בספר זה את הרומן המוחלט של פיליפ רות על פיליפ רות. ...

28.
29.
הכול נגמר -- כך מרגיש סיימון אקסלר, גיבור מפלה, הספר החדש של פיליפ רות. אקסלר, בשנות השישים לחייו, משחקני התיאטרון האמריקאים המובילים בדורו, כבר איבד את מגע הקסם, את הכישרון המתפרץ ואת הביטחון בעצמו. פלסטאף, פר גינט, ואניה, כל תפקידיו הגדולים, כבר "גזו באוויר". כשהוא עולה לבמה הוא מרגיש לגמרי משוגע ונראה לגמרי אידיוט, בטוח שהוא מושא ללעגם של אנשים ולא יכול יותר להעמיד פנים שהוא מישהו אחר. אשתו עזבה אותו, הקהל הפנה לו עורף, והסוכן שלו לא מצליח לשכנע אותו לחזור לבמה. אל תוך התהליך המטלטל הזה של התרוקנות עצמית מחרידה ונטולת הסבר מתפרצת עלילה נגדית של תשוקה ארוטית יוצאת דופן, פיצוי על חיים צחיחים, פרשייה נועזת וחריגה כל כך עד שאין בה כל הבטחה לנחמה ולקורת רוח, אלא לסיום אפל ומזעזע יותר. במסע הארוך הזה אל תוך הלילה, המסופר בקדחתנות הייחודית ובמלוא כישרון הסיפור של רות, מופשטות ממחלצותיהן כל הדרכים שבהן אנחנו משכנעים את עצמנו שאנחנו מבינים את רגשותיהם של אחרים, כל זירות המופע של חיינו -- כישרון, אהבה, מין, תקווה, חיוניות ומוניטין....

30.
כיצד נוצרת הספרות בתודעתו של הסופר, וכיצד התרחשויות העולם שבחוץ נוגעות בה? במפגשים אינטלקטואליים אינטימיים שמקיים פיליפ רות עם סופרים מרחבי העולם הם מבררים את חשיבות המקום, הפוליטיקה וההיסטוריה ביצירותיהם ובוחנים כיצד החיים כשלעצמם מחלחלים לאמנות האינדיבידואלית שלהם, ומה הם יחסי הגומלין הסבוכים בין היוצר הרגיש ובין המקום והזמן הקוראים עליו תיגר. ...

31.
32.
33.
שנת 1951 באמריקה, השנה השנייה למלחמת קוריאה. מרקוס מסנר, צעיר שקדן, שומר חוק ומלא מרץ מנוּארק, ניו ג'רזי, מרקוס מסנר, מתחיל את שנת הלימודים השנייה שלו בקמפוס השמרני של ויינסברג קולג' שבאוהיו. ומדוע הוא שם, ולא בקולג' המקומי בנוּארק שאליו נרשם מלכתחילה? כי אביו, הקצב השכונתי החסון ואיש העמל, כנראה יצא מדעתו- יצא מדעתו מרוב פחד ודאגה מפני הסכנות שבעולם המבוגרים, הסכנות שבעולם בכלל, הסכנות הרובצות בכל פינה ומאיימות על בנו האהוב. כפי שהאֵם למודת הסבל, המוטרדת נואשות מן המצב, מספרת לבנה, פחדיו של האב נובעים מאהבה ומגאווה. אולי. אבל מרקוס כועס מכדי שיוכל להמשיך ולגור עם הוריו. הוא עוזב את הבית, והרחק מנוארק, בקולג' שבמערב התיכון, עליו למצוא את דרכו בין מנהגיו ומסגרותיו של עולם אמריקני אחר. זעם (התפכחות), ספרו העשרים ותשעה של פיליפ רות, מספר את סיפור חינוכו של אדם צעיר לנוכח המקרים מטילי האימה והמכשולים התמוהים שמזמנים החיים. זהו סיפור על חוסר ניסיון, על איוולת, על התנגדות אינטלקטואלית, על גילוי מיני, על אומץ ועל טעות. זהו סיפור המסופר במלוא השנינות והחיוניות היצירתית העומדות לרשותו של רות, סטייה מפתיעה מן הנרטיבים רדופי הרוחות של גיל הזקנה וניסיון החיים שבספריו האחרונים, ובה בעת תוספת רבת־עוצמה לחקירותיו בהשפעותיה של ההיסטוריה האמריקנית על חיי היחיד הפגיע....

34.

לקרוא פיליפ רות זה כמו לעשות Reset. מידי איזה זמן כשאני לא בטוחה/נמאס לי/אין לי חשק אני פשוט לוקחת אחד (מתוך המון. מזל.) ואחר כך אני יכולה להתחי... המשך לקרוא
28 אהבו · אהבתי · הגב
"לא חשוב כמה אתה יודע, לא חשוב כמה אתה חושב, לא חשוב כמה אתה מתחבל ומתכסס ומתכנן, אתה לא מעל הסקס." זהו סיפור על מערכות יחסים בין גבר לנשים, ע... המשך לקרוא
30 אהבו · אהבתי · הגב
הסופר פיליפ רות הלך לעולמו בשנה שעברה בגיל 85. הוא כתב בחייו כ-30 ספרים, והיה מן הסופרים היותר נוכחים בתרבות האמריקאית. וכדין הגדולים ביותר ה... המשך לקרוא
30 אהבו · אהבתי · הגב
פיליפ רות אני חושב יש הרבה שלא אוהבים אותו בגלל שיש לו הקטע הזה כמו הילדים האלה שבגיל ארבע אומרים "תחת" ונקרעים מצחוק ומתי שרואים שהגדולים ... המשך לקרוא
12 אהבו · אהבתי · הגב
בובה על חוט דק ההורים שלי סברו שילדות היא רק מסדרון לקראת הבגרות, ועל כן אין צורך להשקיע בתרבות לילדים. מבחינתם ילד הוא מבוגר קטן. במצב הז... המשך לקרוא
26 אהבו · אהבתי · הגב
היה שלום, פיליפ רות. קראתי את הספר הזה לפני די הרבה שנים, והבוקר - עם הידיעה על מותו של רות - לא יכולתי שלא להיזכר בו, ולטובה. זהו ספרו הראשון... המשך לקרוא
15 אהבו · אהבתי · הגב

עוד ...




©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ