• חברים
  • ביקורות
  • דירוגים
  • פורומים
  • רשימות
  • נושאים
  • מחפשים בנרות
  • ספרים חדשים
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
סימניה - סופרים ספרים וחברים • © 2006-2026
אודות•חנויות ספרים•ספריות•עזרה•תנאי שימוש•פרטיות
תוכן פרסומי רלוונטי
סימניה

ספרים, סופרים וחברים

ביקורות ספרים אחרונות

הביקורות האחרונות שפורסמו על ידי הקהילה

חוטים מקשרים

חוטים מקשרים

ויקטוריה היסלופ (תרגום: שרון פרמינגר)

החלטתי לקרוא קטעים מן הספר לא לפי הסדר, ואחרי כן לרקום את החוטים המקשרים (סטגדיש!)
יכול להיות שזה הופך את הביקורת שלי לייחודית?

כך יצא שלא התעמקתי בפרטים ההיסטוריים. לא חשבתי על כך מראש,
אבל העובדה שלא קראתי את הספר בסדר כרונולוגי + חוסר הבקיאות שלי בהיסטוריה של יוון + הספר מדלג בין תקופות שונות שעברו על אותם מקומות ואיך זה השפיע על האנשים...
הבנתי שלא אצליח להגיע לדיוק היסטורי על ידי קריאה זו, והתמקדתי בחוויה הרגשית ובאווירה.

הספרים של היסלהוף לא נמנים עם הז'אנר שהייתי בוחרת לקרוא, ודווקא לספר השני שלה והמדובר יותר לא התחברתי.
אבל היות שסבי שהיה ניצול שואה השתתף במרד בנאצים ולחם במחתרות - התחברתי מאוד רגשית, מדובר פה על התמודדות עם אנטישמיות ועם מלחמה, כאשר המעשים והנפש נאלצים להיקרע זה מזה.

הרגשתי הזדהות עם הדמויות, הן היהודיות והן הנוצריות -
כל אחת ומאמציה מחד לשמר את החיים השקטים שהיו ביוון לפני המלחמה, מאידך להילחם בצורה גלויה או נסתרת באנטישמיות.
מה שמעניין בספר זה שכל אחד תורם את חלקו וכישרונותיו, אין את הוויכוח הנוראי הפנימי של "מי הקריב יותר, מי נפגע יותר, מי היה ג'ובניק יותר?..."
יש שיתוף פעולה בין כל הצדדים, מה שמודגם כאן דרך מפעל הטקסטיל של משפחת מורנו, שממנו הגיע שם הספר.

כל עובד במפעל מוצא את כישרונו בתחום קצת אחר, וכמובן בין אומנים ישנה תחרות וקנאה...
אבל כשכולם מתאחדים ומתכננים תוכנית ביחד להערים על האויבים, לשמר את מה שחשוב לעם היהודי ולהסיח את דעתם של הקצינים -
זה פשוט נשמע מרהיב.
כיוצרת בעצמי - ממש התפעלתי מתיאורי הבדים והרקמות, ואיך שהכול מתחבר בסוף ליצירה שהיא לא רק לתפארת היוצר המוכשר...
אלא חלק חשוב בהצלה באמצעות שחרור מ"אגו האומן", למידת תחום חדש או עבודה בשיתוף פעולה, קבלת רעיונות שיוצאים מהקופסה, החלטה אמיצה על מה לוותר ואת מה לשמר, ועוד.
בהחלט נעשה כאן תחקיר רציני.

באופן אישי - אני יכולה להבין למה אומרים שהספר קלישאתי, אבל לפעמים הקלישאה היא מה שמנצח! אז גם לדחות אותה על הסף זה לא חכם.

לפני שעתיים•המורה יעלה
דבר מזה לא נכון

דבר מזה לא נכון

ליסה ג'ואל (תרגום: שאול לוין)

אל הספר החדש של ליסה ג'ואל ניגשתי עם הערכה מוקדמת ואשראי חיובי מוצדק. ספריה הקודמים, ובהם "ואז היא נעלמה" ו"המשפחה בקומה העליונה", הוכיחו כי היא מסוגלת לייצר עלילות מתח אפקטיביות, קצביות ובעלות עניין פסיכולוגי מוחשי. הציפייה לפגוש שוב דרמה אנושית מותחת ומגובשת התפוגגה לצער הרב כבר בשלביו המוקדמים של הספר, כאשר הרושם הראשוני לא עמד במבחן המציאות והותיר תחושה חריפה של אכזבה מחוסר המשקל של היצירה.
תמצית העלילה
הסיפור נפתח במפגש מקרי בין אליקס, פודקאסטרית מצליחה, לבין ג'וסי, אישה המנהלת חיים פרבריים שגרתיים למדי. הגילוי המשותף כי השתיים נולדו באותו היום ובאותה השנה יוצר חיבור מיידי, וג'וסי מציעה לאליקס להקליט פודקאסט תיעודי על חייה, העומדים כביכול בפני תפנית גדולה. אלא שככל שהקלטות הראיונות מתקדמות באולפן הביתי, הסיפורים שג'וסי חושפת חורגים מהנורמה ומציגים מערכת יחסים מורכבת ומטרידה מאוד עם בעלה המבוגר, קשר המבוסס על פער גילים קיצוני שהחל עוד בהיותה קטינה.

הקושי המרכזי ביצירה זו נעוץ באיכות הכתיבה, שמרגישה הפעם דלה, שטחית וחסרת השראה. נדמה כי ג'ואל בחרה לוותר על העומק והליטוש שאפיינו את עבודותיה הקודמות, לטובת ניסיון מלאכותי לרכוב על גל אופנתי ומסחרי של עולם הפודקאסטים ופשע. המבנה העלילתי מוגש בצורה פשטנית, והקצב המהיר אינו מפצה על חוסר היציבות של הטקסט ועל התפרים הגסים של העלילה.
במישור הפסיכולוגי, הדמויות נותרות שטוחות ופונקציונליות, ללא אותה "נשמה" הכרחית שגורמת לקורא לפתח אליהן זיקה או עניין אמיתי. חמור מכך, הספר עושה שימוש בנושאים רגישים וכואבים, כמו ניצול קטינות ופערי כוחות קיצוניים, אך ורק כדי לייצר זעזוע מיידי ואפקט של הלם. במקום טיפול כירורגי, מדויק ומעמיק בתמות הללו, הן משמשות כתפאורה בלבד עבור עלילה צהובונית ורדודה.
חוויית הקריאה נותרת סטרילית ומעוררת התנגדות, שכן היא נעדרת כל תהודה רגשית אמיתית או תחכום פנימי. המבנה חסר המשקל והתחושה שהסיפור נשען על מניפולציות זולות במקום על דרמה פסיכולוגית מוצקה, מובילים להחלטה מנומקת לנטוש את הקריאה בשלב מוקדם, מתוך הבנה שהמשך העלילה אינו מציע קלוז'ר ראוי אלא רק הקצנה של אותו קו סנסציוני ומאולץ.
שורה תחתונה
מוצר מתח מסחרי ורדוד שמחליף עומק פסיכולוגי. קוראים שמחפשים כתיבה מלוטשת, אמינות ודמויות בעלות נפח, יתאכזבו לגלות יצירה נוסחתית שאינה מכבדת את האינטליגנציה של קוראיה. מומלץ לוותר ולחסוך את הזמן.

לפני שעתיים•
★★★★★
•ליאת
עופו, ברבורי פרא

עופו, ברבורי פרא

ז'ונג (רונג) ג'אנג (תרגום: דורית בריל-פולק)

יש ספרים שאי אפשר להבין באמת בלי להכיר את הסיפור שקדם להם. "עופו ברבורי פרא" הוא בדיוק ספר כזה.

לפני שנים קראתי את "ברבורי פרא" והיה זה אחד מספרי הזיכרונות המרשימים שקראתי. מדובר בסאגה משפחתית ושיעור היסטוריה מרתק על סין במאה ה-20, על התהפוכות שעברה המדינה, השינויים, האסונות, הקשיים אתם התמודדה משפחתה של הסופרת והרבה מאוד גם על הרוח האנושית ונפש האדם.

כאשר יצא לאחרונה ספרה "עופו ברבורי פרא", היה לי ברור כי אני חייב לקרוא גם אותו. כאן מספרת לנו רונג ג'אנג על חייה בממלכה המאוחדת, על הקשיים של מהגרת צעירה הנחשפת לתרבות שונה וזרה לה לחלוטין, על דרכה האקדמית, על אהבותיה, נישואיה להיסטוריון ג'ון הלידיי, ועל הדרך שבה הפכה את סיפורה האישי לקול ספרותי בעל השפעה עולמית.

במקביל, היא ממשיכה לעקוב אחר השינויים הדרמטיים שעוברת סין. גם כשהיא חיה בלונדון, מולדתה אינה מרפה ממנה. היא מתארת את ניסיונותיה לשמור על קשר עם בני משפחתה, את כאבה על כך שספריה אסורים לפרסום בסין, ואת המתח המתמיד שבין החופש שזכתה בו לבין הגעגועים למקום שממנו באה.
אני חושב שכאן גם טמון ההבדל הגדול בין שני הספרים.

אם "ברבורי פרא" יכול לרתק כמעט כל קורא, גם כזה שאינו יודע דבר על סין, הרי ש"עופו, ברבורי פרא" פונה בעיקר למי שכבר התאהב בספר הראשון ובמחברת עצמה. מי שלא קרא את "ברבורי פרא" עלול להתקשות להתחבר לספר ההמשך, משום שחלק גדול מן העוצמה הרגשית שלו נובע מההיכרות המוקדמת עם חייה של רונג ג'אנג ועם גורלה של משפחתה.

אין כאן את הדרמה הגדולה של מהפכת התרבות או של הרעב הגדול בסין. במקום זאת יש סיפור שקט יותר, אינטימי יותר, על אישה שמנסה לבנות לעצמה חיים חדשים מבלי לאבד את הקשר לעברה. עבורי, דווקא משום שקראתי את "ברבורי פרא", היה מרתק לגלות כיצד התפתחה כסופרת וכחוקרת, וכיצד המשיכה לעסוק בסין גם כאשר חיה אלפי קילומטרים ממנה.

זו גם הסיבה שניתן לדעתי להתייחס אל שני הספרים כאל יצירה אחת. הראשון מספר כיצד רונג ג'אנג הצליחה לצאת מסין, והשני מספר כיצד למרות הכול, סין מעולם לא יצאה ממנה.

אני ממליץ על "ברבורי פרא" לכל מי שיש לו ענין בסין, בהיסטוריה שלה ובספרים העוסקים בנפש האדם. כל מי שאהב את ברבורי פרא, כדאי שימשיך לספר הזה לאחר מכן.

💬2
לפני 4 שעות•
★★★★★
•בנצי גורן
הקיסרות הקורסת

הקיסרות הקורסת

ג'ון סקאלזי (תרגום: ענבל שגיב־נקדימון)

ספר מדע בדיוני מעולה, בסגנון אופרת חלל. כבר על העמודים הראשונים הכתיבה תפסה אותי, הדרך לנהל מרד על ספינה לפי הפרוטוקול, המציאות שבה המרד בעצם מתרחש - משעשע, ואז האירוע בעל ההשלכות על היקום כולו, לפחות היקום האנושי שמחובר על ידי השטף.
בעולם הזה יש כ47 ישובים אנושיים פרוסים במרחב החלל, רחוקים זה מזה שנות אור, הדרך להגיע מישוב אנושי אחד למשנהו הוא על ידי השטף. טיסה במהירות שנות אור, מספר לנו סקלזי, אינה בעצם אפשרית, בגלל שגם אם לספינה יש יכולות כאלו, אם היא תתנגד באסטרואיד או שברים של משהו בחלל ובמהירות האור- הספינה תתפרק לגורמים וגם שבריה לא יגיעו בזמן סביר ליישובים האנושיים המרוחקים זה מזה. ביקום הזה, ספינות החלל נוסעות בשטף. לסקלזי יש הסבר, אבל להלן ההסבר שלי- השטף הוא כמו זרם ימי, מהיר יותר מהר ובעל מאפיינים שונים מהים שסביבו. הספינות נכנסות לשטף דרך שפכים ונוסעות במהירות אדירה מוגנות בתוך בועת מרחב-זמן, עד להגעה ליעד. כל הזרמים יוצאים מהטבור - שהוא לב ההתייישבות האנושית ומגיעים עד לקצה, מרחק 9 חודשים מהטבור.
מה לגבי כדור הארץ? ובכן, פעם היה חיבור של כדור הארץ לשטף, וככה התפרסה האנושות על מרחבי החלל, אבל מתישהו השטף לכדור הארץ אבד, והאנושות בחלל התנתקה מכדור הארץ. הסיפור על איבוד הקשר למושבה אנושית חזר לאחר 200 שנה פעם נוספת, אך לאחר מכן 800 שנים של יציבות בשטף ובני האנוש סומכים על יציבותו לקיום שלו. מלבד כוכב הלכת "קצה" (שהוא בדמות כדור הארץ) כל שאר היישובים האנושיים הם האביטאטים מלאכותיים בחלל, או מנהרות תת קרקעיות על כוכבי לכת שלא מאפשרים חיים אנושיים על הכוכב עצמו כי אם בתוכו. וזה בעצם המשמעות לשם הסדרה: התלות ההדדית. כל יישוב אנושי זקוק לאחרים על מנת לשרוד, אין להם יכולת להתקיים עצמאית ללא גישה לשטף ולסחורות המגיעות דרכו ממקומות אחרים. בעולם הזה שולטות גילדות סוחר במונופולים - מה שעוד יותר מצריך את בני האדם לשתף פעולה לעצם הישרדותם.
הבעיה היא- השטף קורס.
המשמעות- היישובים האנושים ישארו מנותקים זה מזה, ללא יכולת לשרוד לטווח ארוך בודדים בחלל.
אז זה העולם- כתוב בצורה מאוד בהירה, וכמעט ללא אקספוזיציה. לאחר שליש ספר יש כמה עמודים של אקספוזיציה, אבל הכל דברים שהסופר השכיל להעביר לקורא, לכל היותר האקספוזיציה עושה סדר קל, לוודא שהכל הובן.
הדמויות שלנו, דרכם אנו חווים את העולם: הקיסרן החדשה קרדניה, סוחרת ממולחת עם פה מלוכלך - קיווה לאגוס, וכן פיזיקאי צעיר מ"קצה" מארס קלירמונט.
לקיווה יש פה מלוכלך משהו לא רגיל, להלן דוגמא קלה ששעשעה אותי: "לא אהרוג אותך, גוש צואה עלוב. אלא אם כן תפסיק לדבר. או לקרקר. או מה שזה לא יהיה שאתה עושה כרגע. תמשיך עם הטינופים" (אומרת למתנקש צ'ט לאחר שזרקה אותו ממנעול אוויר)
עוד משהו משעשע- שמות הספינות. "יה, יה בייבי" "איזו חוצפה" ועוד... בעיקרון באנגלית זה אמור להיות רפרנסים למילים משירים מהמאה ה20. שזה משעשע וגם מתמיהה, לא מצאו אותם אנשים לפחות 1000 שנים אל העתיד מילים משירים עדכניים להם יותר?! ואם בדברים מתמיהים עסקינן- יש אזכורים לשימוש בדפי נייר. כאילו מה? בעוד 1000 שנים לכל הפחות מהיום עדיין יהיה שימוש בדפי נייר, יש להם לוחות (כמו טאבלטים אני מניחה) למה זה לא טוב מספיק? ומאיפה הנייר? הרי אין עצים בחלל. אבל נו, זה זוטות.
מרבית הספר, הקצב והעלילה היו מרתקים, לקראת הסוף הספר איבד משהו מהמומנטום והתחכום שלו. אבל זה החלק הראשון בטרילוגיה אז מניחה שהיה צריך לסיים כמה דברים כדי לעבור לספר הזה.
חוסר תחכום מסוים שהפתיע אותי היה בעניין גרני שרדף אחרי מארס, שלח אחריו מתנקש יחיד, ועוד שלח אחריו פיראטים מתנקשים, איים לפוצץ ספינה שלימה (חמשה לדעתי- כלומר שיכולה לשרוד לבד בחלל חמש שנים) ... ואני חשבתי שזה בגלל שהוא תיאר לעצמו שמארס מחזיק בידע לגבי השטף שאסור שיגיע לטבור על מנת שתוכניות משפחתו יוכלו להתקדם כיאות, אבל מסתבר שהמוטיבציה לכל הטרלול הזה היתה שהוא לא רצה שמארס ידווח לקיסרן על ניסיון החטיפה כי הוא לא ידע איזה השפעה יש למשפחת קלירמונט בחסר הקיסרות. מה?? זה בהחלט לא מספיק לדעתי כדי לפוצץ ספינה שלימה של משפחת סוחרים כמו לאגוס. צריך לקרוא כדי להבין, משהו במוטיבציה הזו למרדף, דל ולא מספק.

לסיכום-
ספר מצוין! כתוב בצורה זורמת וסוחפת. כנראה צריכה לנסות עוד מהספרים שלו. היחיד שקראתי משלו זה מלחמת האדם הזקן, ונהניתי.

לפני 7 שעות•
★★★★★
•פלפל ירוק
העגורים עפים דרומה

העגורים עפים דרומה

ליסה רידְצֵן (תרגום: דנה כספי)

יש ספרים בהם מרגישים שהדמויות הן מבוססות מציאות. באופן כללי כל הדמויות הן כאלו, אבל מה שאני מתכוונת זה שיש דמויות שבמהלך הקריאה מרגישים בדיוק איך הן נוצרו ואפילו אפשר להרגיש את האהבה הטבועה בתוכן כשהן נוצקו לכדי מילים. כמו בספר הזה. אומנם על הכריכה האחורית נכתב שהסופרת כתבה את הספר בהשראת סבה, אבל גם אם זה לא היה מוזכר, אין מצב לפספס את זה. אלו דמויות שנקראות אחרת. כמו פוסט שמעלים עם כתב מודגש? כזה.

בּוֹ הוא קשיש בשנות השמונים לחייו. אשתו החולה באלצהיימר הועברה למוסד סיעודי כמה שנים קודם. הנס, בנו היחיד דואג לו, הוא בא והולך בין שגרת חייו ועבודתו. בּוֹ נשאר בביתו עם כלבו הנאמן והאהוב סִיקְסְטֶֶן. ביום יום יש שגרה רצופה של מטפלים ומטפלות הבאים מדי יום , לכמה שעות, להגיש לבּוֹ ארוחה, לקלח אותו, ועוד אי אלו סידורים קלים. כל מטפל משאיר בסוף משמרת מעין דו"ח ובו פירוט מה בּוֹ אכל, מה מדד מצב הרוח שלו, ועוד הערות רלוונטיות.

עיקר הסיפור מתמקד במחלוקת מתמשכת בין הנס לבּוֹ בקשר לכלב. הנס רוצה למסור את הכלב, לדעתו אביו כבר לא מסוגל להעניק לו את הטיפול המיטבי. הוא דואג וחושש שבמהלך הטיול היומי ביער הסמוך לבית יקרה משהו לאביו. אולי יחליק וייפול, אולי ייפצע, ומי יראה ומי ישמע בסביבה הכפרית השקטה בה הוא גר? הנס רוצה את טובת אביו, ואילו בּוֹ בעיקר כועס על בנו. והכעס המתמשך הזה מבעבע כמו סיר המונח על הכיריים ומתחתיו רוחשת אש קטנה אך רציפה. כי זה הרבה יותר מאשר עניין הכלב. בּוֹ מסרב לשחרר את הרצועה, תרתי משמע. הוא חושש לאבד את קצת העצמאות שעוד נותרה בו. הפחד להיות תלותי, לאבד את הזהות.
וסִיקְסְטֶֶן. הכלב הוא החוליה בין החיים העכשווים לחיים שהיו פעם, בהם אשתו היתה עדיין בריאה והיתה נוכחת. הן בגופה והן בנפשה. והיו להם חיים יפים ביחד. לוותר על סִיקְסְטֶֶן זה יהיה כמו לוותר על עצמו. והוא כמו קלטת ישנה. מריץ בראשו קטעים קדימה, והרבה יותר אחורה. מעלה בראשו תמונות ואירועים מהעבר. חי וכמו קלטת ישנה לפעמים גם הוא נתקע. לא ממש זוכר או מתמצא.

בהתאם לדמותו הקשישה של בו, הספר בעל קצב איטי, אין בו הרבה תנועה מבחינת עלילה, אבל יש בו תנועה ערה של הרגש המסתחרר אצל הקורא לכל אורך הקריאה, הלוך ושוב, לאורך ולרוחב.

מערכות יחסים משפחתיות, ובמיוחד בין הורים וילדים הן תמיד מורכבות ובעלות רבדים, וכשהן עוסקות בבני הגיל השלישי מעניין לקרוא על הדרכים לפיוס וסלילת דרך חדשה נקייה ממשקעים רגשיים.

יחסי הורים ילדים, משפחתיות, בדידות, וזִקְנָה הם הנושאים העיקריים בסיפור הזה, יש בו גם מלנכוליה, ובאותה נשימה אני אגיד שזה אחד הספרים היפים שקראתי לאחרונה וממליצה מאוד מאוד לא לפספס את ספר הביכורים (ואיזה עומק של כתיבת דמות וסיטואציות, שאפו!) היפהפה הזה. כבר מהמשפט הראשון נשביתי בדמותו של בו, והרגשתי כמו מי שמכירה אותו מאז ומתמיד.

💬1
לפני 8 שעות•
★★★★★
•dina
מחזור החיים של גופי תוכנה

מחזור החיים של גופי תוכנה

טד צ'יאנג (תרגום: דידי חנוך)

מחזור החיים של ספרי מד״ב

אף פעם לא היה לי טמגוצ׳י.
לא הבנתי את המשיכה, זאת נראית לי כמו המון השקעה בשביל תמורה... לא ברורה? מעטה מדי?
מצד שני, מעולם גם לא היתה לי חיית מחמד אז מה אני מבינה.

הדיגיאנטים, גיבורי המשנה של נובלת המד״ב הזו, מזכירים רק בקושי טמגוצ׳י.
הם אינטלגנטיים הרבה יותר, חיים יותר.
ודורשים השקעה רבה יותר.
וכל זה מתרחש בעולם עתידני שבו רוב בני האדם מבלים חלק ניכר מזמנם במציאות וירטואלית משוכללת,משוכללת בהרבה מה שאנחנו מכירים, אבל המאבק על התקדמות הבינה המלאכותית מפגר אחרי זה שאנחנו מכירים היום.
הדיגיאנטיים הם יצורים וירטואליים שחיים באותם עולמות וירטואליים שהזכרתי והם שילוב של בינה מלאכותית וגנום של בעלי חיים, אם הבנתי נכון.
כלומר יש להם תכונות של חיות מחמד, מראה וירטואלי חמוד של יצורים מצויירים ויכולת לתקשר.
במובנים מסויימים, ספרים או נובלות מד״ב מהסוג הזה מזכירים לי מאוד את הנושא שהם עוסקים בו: המון השקעה בבניית עולם מפורט ומורכב בשביל תמורה... לא ברורה? מעטה מדי?
כלומר, הנובלה היתה די מעניינת, אבל לא מספיק.
יותר מדי פרטים, יותר מדי בניית עולם, פחות מדי עלילה.

ויש את העניין המצער הזה של ההתיישנות של סיפורי מד״ב.
אסימוב שמתאר ילדים שלא הולכים לבית הספר כי הם לומדים בבית עם מחשבי הוראה משוכללים ומתקדמים אליהם הם מזינים את שיעורי הבית שלהם ב...כרטיסיות ניקוב.
קוני וויליס שמתארת עולם שפיצח את המסע בזמן אבל אי אפשר בשום פנים ואופן להשיג אדם שיצא לחופשה כי... טלפונים ניידים לא קיימים.
והנובלה הזאת שבה העולמות הוירטואליים משגשגים, רובוטים ביתיים משוכללים מנהלים את מטלות הבית וחברות שעוסקות בבינה מלאכותית עוד נאבקות על יצירת מוצר שיודע לתכנת או משתמשות בגנום של בעלי חיים.
וזה אולי היה הגיוני ב-2010 אבל קצת זר לקורא ב-2026.

מומלץ בעיקר לחובבי מד״ב מושבעים שיש להם חיבה וסבלנות לבניית עולמות עתידניים ולסיפורים מהורהרים ולא גדושי עלילה או אקשן.

💬1
לפני 9 שעות•רויטל ק.
למען האמת

למען האמת

מייקל קונלי (תרגום: נעה שביט)

למען האמת זה ספר לא מוצלח של מייקל קונלי, אהבתי מאוד את הבלש הארי בוש, דמות עגולה ומעניינת של שוטר שיצר מייקל קונלי, בסדרת ספרים מוצלחת אך אולי ארוכה מדי. סדרת מיקי הולר על פרקליט שהתקשיתי להזדהות איתו, היא סדרה פחות טובה, הדמות הראשית קלישאתית וקשה להזדהות אותה, העלילה לא הגיונית במיוחד וצפויה. בקיצור לא ממליץ.

לפני 11 שעות•
★★★★★
•דוידי
כל מה שלא נכתב

כל מה שלא נכתב

אמה גריי (תרגום: רנה ורבין)

יש ספרים שמלווים אותנו בזמן הקריאה, ויש ספרים שממשיכים להדהד גם הרבה אחרי שסגרנו את הכריכה. 'כל מה שלא נכתב' הוא בהחלט אחד מהם.
הספר עוקב אחר קייט, אלמנה צעירה המנסה להמשיך בחייה לאחר מות בעלה האהוב, תוך שהיא מגדלת את בנה, צ'רלי, ומתמודדת עם מציאות חדשה ושגרה שאיבדה את היציבות שהייתה לה.
אובדן של אדם קרוב משאיר אותנו לא פעם ללא מילים. בתחילה מגיע ההלם, אחריו העצב, הכעס, האשמה, ולבסוף – הניסיון ללמוד איך ממשיכים לחיות.
זהו ספר שעוסק באבל, אך אינו מכביד. הוא מצליח לשלב בין רגעים של הומור עדין לבין רגשות עוצמתיים, ובין כאב לתקווה.
העלילה מתארת את החיים שאחרי האובדן, ובמקביל מחזירה אותנו אל הזיכרונות מהקשר הזוגי של קייט ובעלה קאם (קאמרון). המעברים בין העבר להווה מעניקים לדמויות עומק והופכים את הסיפור לאנושי ואמין.
לב ליבו של הספר הוא אותם פתקים שבעלה הותיר אחריו – מילים שהופכות לעוגן עבורה גם לאחר לכתו. אבל האם זה באמת כל מה שנשאר?
אמה גריי כתבה את הספר לאחר שאיבדה את בעלה, ולכן התחושות המתוארות בו מרגישות אותנטיות וכנות. לצד עוצמת האובדן, היא מצליחה להכניס גם תקווה, צמיחה ואמונה בכך שאפשר למצוא משמעות ואהבה מחדש.
אחת השאלות שמלוות את הקריאה היא:
"האם מותר לאהוב שוב, מבלי להרגיש שבוגדים בזיכרון של מי שאהבנו?
הכתיבה של אמה גריי רגישה, חשופה ואותנטית. הספר בנוי בפרקים קצרים יחסית, המאפשרים לקרוא בקצב נינוח, לעצור, לעכל ולהמשיך. המעברים בין ההווה לעבר משתלבים היטב ותורמים לעוצמת הסיפור.
שאלות נוספות שהספר מעורר:
• מה ההבדל בין לשרוד לבין באמת לחיות?
• כיצד הזיכרונות שלנו מעצבים את ההחלטות שאנחנו מקבלים בהווה?
• ועד כמה הפחד להתקדם הלאה מנהל אותנו?
קייט מנסה לאזן בין עבודתה, גידול בנה צ'רלי, חברתה הטובה גרייס – שלא מוותרת לה ודוחפת אותה לפתוח חשבון בטינדר – לבין הגעגוע הבלתי פוסק לקאם. דווקא תקלה בטיסה מאלצת אותה לבלות זמן עם הבוס שלה, יו, שנושא עמו סוד משלו. המפגש הבלתי צפוי הזה מטלטל את עולמה ומאפשר לה להתחיל להביט קדימה.
בשורה התחתונה:
זהו ספר מרגש על אהבה, אובדן, תקווה והאפשרות להעניק ללב שנשבר הזדמנות לפעום מחדש.
קריאה נעימה, לי יניני

💬4
לפני 12 שעות•
★★★★★
•לי יניני
איליאס לטינה

איליאס לטינה

אברהם ארואטי

מתברר שהאדם המודרני לא המציא את הTL;DR, והדבר היה קיים כבר לפני 2,000 שנה, כפי שמשתקף בדמות היצירה הזו, מעין תקציר לטיני לאיליאדה ההומרית.
האיליאדה היא באורך 15,693 שורות, והאיליאס לטינה באורך 1,070 שורות.
אז השאלה המסקרנת נשאלת - מה נשאר בחוץ, מה נשאר בפנים?

ובכן, חלק מהרגעים האהובים עליי - בעיקר אלו שכללו את האלים רבים אחד עם השני, מה שהיה מאוד קומי עבורי באיליאדה - נחתכו לחלוטין. אבל כמובן שאלמנט קריטי בדמות "קטלוג הספינות" הידוע לשמצה עבר חיתוך מינימלי, כי זו לא תהיה החוויה של האיליאדה אם לא תקראו רשימה משעממת של 20 שמות אחד אחרי השני.
מצד שני המתקצר כלל כאן תיאור מרשים והולם של מגן אכילס, בדומה לתיאור המפורסם באיליאדה, וגרסה משלו לתחינת פריאמוס בסוף היצירה. גם הפתיחה כמעט לא שונתה מהיצירה המקורית, ואם הייתה שונה זה ממש היה חילול קודש של אחד הקטעים הספרותיים הכי טובים אי פעם.
וכמובן שגם הלב של האיליאדה - תיאורי קרבות ארוכים מאוד, ממש של כל מכת חרב וכל דו קרב, נחתכו ללא רחם. מבחינה עלילתית באמת אפשר להסתפק בכמה שורות כדי לתקצר את הקרבות האלו, אבל מבחינה ספרותית השהות, בעומק המלחמה, עם כל אבחת חרב וכל הייגע והדם, זה חלק גדול מהקסם.
יש כאן גם אלמנטים רומיים שמציצים פה ושם, למשל מנלאוס לוקח כאן שבוי ל"טריומף" שלו. כמובן שטריומף זה קונספט רומי למהדרין שזר לחלוטין ליצירה המקורית. כמו כן, דמויות כאן מדברות בהרבה יותר פאתוס ועם יותר רגשות מוחצנים, שינוי די מעניין.

סה"כ היצירה הזו עושה עבודה טובה בלנקז את האיליאדה לדברים ש"חשוב" לדעת לאדם הסקרן אבל לא הסקרן עד כדי כך שיישב לקרוא כמעט 16 אלף שורות שירה.
יש בה רגעי שירה יפה בהשראת האיליאדה, ורגיליוס ואובידיוס, ויש בה רגעים שממש מרגישים כמו תקציר חדשותי שכזה. זה ממש ממש לא תחליף לקריאת האיליאדה עצמה למי שיכול להרשות לעצמו את הפרויקט המאוד מומלץ הזה, אבל לעצלנים, חסרי הזמן וכו' אני מניח שזו דרך ביניים סבירה.

מכיוון שבאירופה של ימי הביניים ידיעת יוונית עתיקה נעלמה ולטינית הייתה הלינגואה פרנקה של המעמד המשכיל, הטקסט הקצר הזה, יחד עם עוד שני טקסטים קצרים בפרוזה לטינית מתקופת האימפריה הרומית המאוחרת, היה המקור הכי משמעותי של המערב לסיפור טרויה, ועל כן יש לו חשיבות מתוך התפקיד הזה כחוליה של זיכרון היסטורי.
אבל האם החשיבות הזו מצדיקה הוצאה שלו בעברית בתור ספר צנום ביותר של פחות מ100 עמודים שירה לטינית ועוד קצת עמודים של מבוא ומפתח שמות? אני לא חושב.
היה יכול להיות מאוד הגיוני להוציא את שלושת הטקסטים המרכזיים הללו על מלחמת טרויה בכרך אחד, יחד עם איזו אחרית דבר על השפעתם על התרבות של ימי הביניים. זה היה יכול להיות מאוד מקיף ומחכים. למעשה, בהרבה כתבי יד מימה"ב שלושת הטקסטים האלו נמצאים יחדיו..

ראנט לא קשור בעליל לספר:
יש קטע מעצבן בשני העשורים האחרונים להוצאות בעברית להוציא חיבורים קטנים באופן קומי מהעת הקלאסית, השיא כנראה שייך לכותר אחר בהוצאת מאגנס, "מדינת הספרטנים" של כסנופון על 13 עמודיו(!) שזכה להוצאה כספר שלם ביחד עם נספחים שונים ש"עיבו" אותו, או שבעצם הוא שייך ל"אמרות היסוד" של אפיקורוס בהוצאת נהר.
בכל מקרה, אני די חצוי לגבי הקטע הזה. מצד אחד אני מברך כל תרגום איכותי לעברית של ספרות קלאסית, וההוצאה של "מנות קטנות" בתקווה מסייעת לזה להגיע לעוד אנשים שהיו מאוימים מספר של 400 עמודים.
מצד שני, זה מרגיש קצת כמו הונאה לאנשים שמשלמים מחיר מלא על הספרונים האלו. אני קורא אותם בחינם דרך הספרייה אז מה אכפת לי, אבל למשל ספר של 400 עמודים, אפילו אם הוא זמין לי דיגיטלית, הייתי קונה (ולמעשה קניתי כמה כאלו. נגיד האלקסיאדה, שמחכה בסבלנות שאקרא ואבקר אותו), וספרונים כאלו אני לא חושב אפילו לקנות.

7\10

לפני 12 שעות•
★★★★★
•roeilamar
תגובות על ביקורות

תגובות אחרונות שפורסמו, והביקורות הכי מדוברות (תגובה אחרונה מכל ביקורת)

תגובות אחרונות

תמונה של אסתו'ש
אסתו'ש•לפני 31 דקות
מסכימה איתךלגמרי ממליצה לך להשיג אותו ספר מקסים
על הביקורת של אסתו'ש על הנער מסגונטו מאת דב ליפשיץ
הנער מסגונטו
תמונה של נצחיה
נצחיה•לפני 52 דקות
לא קראתי. בשביל זה אני קוראת סקירות

כדי לשמוע על ספרים שלא קראתי ולהבין אם כדאי לי לחפש ולקרוא אותם

על הביקורת של ליאת על העדויות מאת מרגרט אטווד
העדויות
תמונה של לי יניני
לי יניני•לפני שעה

תודה

על הביקורת של לי יניני על כל מה שלא נכתב מאת אמה גריי
כל מה שלא נכתב
לד
ליאת•לפני שעתיים
קראת את סיפורה של שפחה ואת העדויות?

ג'ון זו הדמות הראשית , דודה לידיה היא גם דמות משמעותית מאד

על הביקורת של ליאת על העדויות מאת מרגרט אטווד
העדויות
תמונה של בנצי גורן
בנצי גורן•לפני 3 שעות
שמח שעשיתי היום מעשה טוב...
על הביקורת של בנצי גורן על עופו, ברבורי פרא מאת ז'ונג (רונג) ג'אנג
עופו, ברבורי פרא
תמונה של מורי
מורי•לפני 3 שעות
שימחת אותי מאוד במידע הזה. אהבתי מאוד את הראשון.

סין היתה חידה ונותרה חידה.

על הביקורת של בנצי גורן על עופו, ברבורי פרא מאת ז'ונג (רונג) ג'אנג
עופו, ברבורי פרא

הכי מדוברות

תמונה של יוסף
יוסף•לפני 5 ימים
באמת צירוף מקרים חביב:)

שמתי עין על "חולות הזהב" ואולי על עוד כמה. תודה!

על הביקורת של יוסף על מינוטאור מאת בנימין תמוז
מינוטאור
תמונה של לי יניני
לי יניני•לפני שעה

תודה

על הביקורת של לי יניני על כל מה שלא נכתב מאת אמה גריי
כל מה שלא נכתב
תמונה של strnbrg59
strnbrg59•לפני 6 שעות
בינתיים קראתי רק את הפרק הראשון

(והחינמי) של "מרד הגנרלים". תדמור טוען שההחלטה לא להקפיץ את צה"ל באותו בוקר לפני 6:29, כשכבר התקבלו סימנים ברורים שמשהו הולך לקרות, נבעה מחשש שלא להביא לאי-הבנות והסלמה מיותרת.

על הביקורת של שולמית על מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים מאת יאיר מירון
מתיר אסורים - דקה אחר דקה במשימה להצלת חיים
בנ
TPS•שלשום

נכון, אבל החידוש כיום הוא לא עצם השינוי אלא המהירות שלו. השאלה כבר אינה אם נסתגל, אלא האם נספיק להסתגל לפני השינוי הבא

על הביקורת של TPS על האירוע הסתיים מאת יהונתן אדירי
האירוע הסתיים
תמונה של נצחיה
נצחיה•לפני 4 ימים
אני מאוד אהבתי את הספר

על אף הקצב האיטי שלו. נו, כבשים. וגם הסקירה שלך יפה

על הביקורת של ישי על גלנקיל מאת לאוני סוואן
גלנקיל
תמונה של נצחיה
נצחיה•לפני 52 דקות
לא קראתי. בשביל זה אני קוראת סקירות

כדי לשמוע על ספרים שלא קראתי ולהבין אם כדאי לי לחפש ולקרוא אותם

על הביקורת של ליאת על העדויות מאת מרגרט אטווד
העדויות
תוכן נבחר

ביקורת שבחרה המערכת או הכי אהובה מ-7 הימים האחרונים, ויצירה ספרותית אחרונה

ביקורת נבחרת
בנצי גורן
דירוגדירוגדירוגדירוגדירוג

עופו, ברבורי פרא

ז'ונג (רונג) ג'אנג

יש ספרים שאי אפשר להבין באמת בלי להכיר את הסיפור שקדם להם. "עופו ברבורי פרא" הוא בדיוק ספר כזה.

לפני שנים קראתי את "ברבורי פרא" והיה זה אחד מספרי הזיכרונות המרשימים שקראתי. מדובר בסאגה משפחתית ושיעור היסטוריה מרתק על סין במאה ה-20, על התהפוכות שעברה המדינה, השינויים, האסונות, הקשיים אתם התמודדה משפחתה של הסופרת והרבה מאוד גם על הרוח האנושית ונפש האדם.

כאשר יצא לאחרונה ספרה "עופו ברבורי פרא", היה לי ברור כי אני חייב לקרוא גם אותו. כאן מספרת לנו רונג ג'אנג על חייה בממלכה המאוחדת, על הקשיים של מהגרת צעירה הנחשפת לתרבות שונה וזרה לה לחלוטין, על דרכה האקדמית, על אהבותיה, נישואיה להיסטוריון ג'ון הלידיי, ועל הדרך שבה הפכה את סיפורה האישי לקול ספרותי בעל השפעה עולמית.

במקביל, היא ממשיכה לעקוב אחר השינויים הדרמטיים שעוברת סין. גם כשהיא חיה בלונדון, מולדתה אינה מרפה ממנה. היא מתארת את ניסיונותיה לשמור על קשר עם בני משפחתה, את כאבה על כך שספריה אסורים לפרסום בסין, ואת המתח המתמיד שבין החופש שזכתה בו לבין הגעגועים למקום שממנו באה.
אני חושב שכאן גם טמון ההבדל הגדול בין שני הספרים.

אם "ברבורי פרא" יכול לרתק כמעט כל קורא, גם כזה שאינו יודע דבר על סין, הרי ש"עופו, ברבורי פרא" פונה בעיקר למי שכבר התאהב בספר הראשון ובמחברת עצמה. מי שלא קרא את "ברבורי פרא" עלול להתקשות להתחבר לספר ההמשך, משום שחלק גדול מן העוצמה הרגשית שלו נובע מההיכרות המוקדמת עם חייה של רונג ג'אנג ועם גורלה של משפחתה.

אין כאן את הדרמה הגדולה של מהפכת התרבות או של הרעב הגדול בסין. במקום זאת יש סיפור שקט יותר, אינטימי יותר, על אישה שמנסה לבנות לעצמה חיים חדשים מבלי לאבד את הקשר לעברה. עבורי, דווקא משום שקראתי את "ברבורי פרא", היה מרתק לגלות כיצד התפתחה כסופרת וכחוקרת, וכיצד המשיכה לעסוק בסין גם כאשר חיה אלפי קילומטרים ממנה.

זו גם הסיבה שניתן לדעתי להתייחס אל שני הספרים כאל יצירה אחת. הראשון מספר כיצד רונג ג'אנג הצליחה לצאת מסין, והשני מספר כיצד למרות הכול, סין מעולם לא יצאה ממנה.

אני ממליץ על "ברבורי פרא" לכל מי שי...

המשך קריאה←
יצירה נבחרת
הקורא

סיפור של געגוע

אני לא שתיין גדול. 3 בירות ואני מתחיל להתנדנד. אחרי 5 בירות צריך לקרוא למישהו שיעזור לי לקום וללכת הביתה. לא מבין איך נתנו לאחד כמוני רשיון טייס.

מפה לשם, יום אחד אני יושב בבר עם כוס בירה. ניגש אליי מישהו צנום וממושקף, עם שיער ארוך, ביטניק כזה. היה מדוכא, חיפש מישהו לדבר איתו. רצה לקנות לי בירה. ואני כבר אחרי בירה שלישית. אבל זרמתי איתו.

סיפר לי על בת הזוג שלו, התייאשה ממנו, היא רוצה יציבות בחיים, נמאס לה מהשטויות. והוא מסתובב בערים באירופה, מנגן בתחנות רכבת, מקושש מטבעות מהעוברים והשבים.

זה הגיע למצב שהיא עברה לגור עם מישהו… והוא עדיין מתלבט. כנראה חשב שאם יחזור היא תעזוב הכל ותחזור אליו.

פעם היא באה אליו למרות הכל. זה סימן את תחילת השבר. היא כבר התחילה להבין שכלום לא יצא מהסיפור איתו. מה שהיה לה בראש זה לחזור בתשובה ולשכוח את הפרק הזה בחייה. הספיק לה…

אז אני מנסה לנחם אותו. לתת לו קצת כיוון. פעם לימדתי אותו את האקורד האמיתי ואמרתי לו להמשיך לתרגל את זה. אמרתי לו שהוא חייב להכיר את התחושות של הלב שלו. מה הוא באמת רוצה. אמרתי לו להקשיב לרוחות הצפון.

לפעמים גם אני כמו הבחורה הזאת רוצה לחזור הביתה, לולנסיה, המקום בו נולדתי. להפסיק לנדוד. להפסיק לרעות בשדות זרים

המשך קריאה←
ביקורות שאהבו לאחרונה

ביקורות מ-7 הימים האחרונים, ממוינות לפי כמות הלייקים

מינוטאור

מינוטאור

בנימין תמוז

בעקבות שיטוטי באזורים שמהם התחילה תל אביב לצמוח, הגעתי גם לשרידי בתי הבאר שהיו בפרדסי יפו בראשית המאה הקודמת. בעקבות כך קראתי את הסיפור הקצר היפיפה של בנימין תמוז "תחרות שחיה", החוזר אל אותם ימים שעוד היו מתניידים בכרכרות על דרך יפו ירושלים העתיקה, שהייתה עוברת בין אותם בתי באר ופרדסים.
הסיפור והכתיבה של תמוז מצאו חן בעיני מאוד ולכן חיפשתי עליו קצת ומצאתי שהספר הנוכחי, "מינוטאור", נחשב משיאי יצירתו של תמוז, ויש הטוענים שהוא הטוב ביותר. אז חיפשתי ומצאתי עותק ישן בספריה הציבורית (בהמשך גיליתי שניתן לקרוא כמעט את כל יצירתו של תמוז, כולל הספר הזה, בפרוייקט בן יהודה).

לא מדובר בספר ארוך, זהו רומן קצר יחסית, ואף שהכתיבה קולחת וטובה, הרומן עצמו דחוס, קצת אפל, ומרובד בכמה שכבות. הדמות הראשית היא אלכס אברמוב איש מודיעין ישראלי, מילדי המושבות הראשונות, שגדל בין איכרי המושבה, ובבתי ספר חקלאיים, אבל הוריו הם אקצנטריים ותלושים מההוויה הצברית המתחדשת. אברמוב הוא נשוי ואב לילדים, שמתוקף תפקידו הוא מסתובב בעולם, בעיקר באירופה, לצורך משימות ביטחון חשאיות. אבל מדובר באדם עם עבר משפחתי מיוחד, שנושא עימו בדידות קיומית וכמיהה רומנטית כמעט הרסנית. ביום הולדתו ה־41, בלונדון, הוא רואה את תיאה באוטובוס. נערה אנגלייה בת 17, ומרגיש שאותה חיפש כל ימיו. המפגש הזה, שהוא בעצם כמעט לא מפגש, הופך אצלו להתגלות. הרומן עצמו כתוב דרך כמה נקודות מבט. המבנה הזה יוצר מעין מבוך עלילתי, לא סבוך, אבל כזה שמשקף מבטים שונים לאותם אירועים.

אם אני מבין נכון, בספר הזה תמוז מרחיק במידה מסוימת את המבט מן הישראליות השורשית־ילידית, ועוסק בשאלות קיומיות אוניברסליות: אהבה בלתי אפשרית, גורל, תשוקה, החמצה. מצד שני אפשר לקרוא את הספר גם כרומן על הצבר שהתעייף מן הצבריות שלו. אולי המשיכה שלו לתיאה האנגלייה קשורה גם למשיכה שלו, או של הישראליות בכלל, לאירופה הקלאסית: לאסתטיקה, למוזיקה, לתרבות, לעולם ישן ומעודן יותר, שגם הוא קיים אולי רק בדמיון.

💬6
לפני 6 ימים•
★★★★★
•יוסף
גלנקיל

גלנקיל

לאוני סוואן

west highland trail... יום אחרון בדרך לפורט וילאמס ואני והבנים צועדים על השביל ומרחוק כבר מזהים את הבן נביס מולנו...פתאום אנחנו שומעים מממממההה ארוך וצרחות: 2 מטיילות נסות על נפשן כלהקת כבשים קטנה דוהרת בעקבותיהן בפהייה מתמשכת..
קחו את הסצנה הזאת, שלבו אותה עם קורטוב הומור בריטי בסגנון מונטי פייטון ומדריך הטרמפיסט לגלקסיה ותוסיפו לתבשיל העלילה את נופיה המצוקיים של אירלנד, חבורת כבשים צמרירית ולא שפוייה וביחד עם עלילת רצח בסגנון אגתה כריסטי תקבלו את גלנקיל.
עדר כבשים מגוון מתעורר בוקר אחד ומגלה שהרועה האנושי שמנהיג אותם, ג'ורג' האירי המבוגר, אינו בין החיים וכפי הנראה גם נרצח. הכבשים מחליטים בראייה הגיונית של עוטי צמר ואוכלי עשב שעליהם לחקור את מותו של הרועה שלהם על מנת לשפר את איכות החיים שלהם ולגמול לו חסד.
העלילה הבלשית שלא תבייש את שרלוק הולמס משלבת הרבה עשב, הרבה מזג אויר והרבה אמונות תפלות של כבשים... כן, כן אפילו כבשה אירית צמרירית יודעת שתכליתה הוא לא רק לאכול עשב ולברוח מכל כלב שרודף אחריה, יודעת לחשוב, להיות פרנואידית ולגרום לבני אדם לפחד ממנה..
הכבשים והאיילים, בעלי שמות פרטניים, נחשפים לתרבות בני האדם בדרכי המחשבה השמורים רק לכבשים ומשלבים מיסתורין, מגיה שחורה, היסטורייה של עצמם ובעיקר חושפים איך בכל כפר אירי, מט ליפול ורווי אדי אלכוהול וערפל, מתחבאים שלדים בתוך הארון, מתחת לגלי אבנים ועל כרי דשא...
לא מעט עמודי קריאה, לא מעט פילוסופייה של כבשים שלא היתה מאכזבת את שפינוזה או מרטין בובר אבל נהניתי וצחקתי.

💬4
לפני 5 ימים•ישי
הנער האבוד

הנער האבוד

תומאס (תומס) וולף (תרגום: עודד וולקשטיין)

כל כך נהניתי לקרוא את הנובלה המקסימה הזו.
פעם ראשונה שאני קורא תומס וולף, אולי בכלל פעם ראשונה שאני קורא סופר אמריקאי קלאסי אחרי מארק טווין שקראתי בילדותי.

כתבו בעמוד הספר ביקורות נפלאות ואין לי הרבה מה להוסיף עליהן, מדובר בנובלה בנויה יפה, כתובה יפה, מרגשת וקולעת בעיני לכל אדם שהגיע לגיל מסוים בו הנוסטלגיה לעיתים לובשת צורות של ימים טובים ורחוקים שלא יחזרו לעולם. כל אחד והגיל שבו זה קורה לו אני מניח.
וולף מדבר על הנקודה בה הנוסטלגיה הופכת לכאן ועכשיו, השחזור של רגעים שבזכרונותינו היה גדולים ומועצמים, הופכים במפגש עם המציאות לאחר שנים למעין צל מאכזב של הזכרון שכן יש בנו את הנטייה להעצים בילדות הכל. המציאות, הכאן ועכשיו לעולם מאכזבים כשהם הופכים לרגע נוסטלגי כאשר הזכרון פוגש מה שנותר ממנו בעולם הממשי.

״ואז הכל ילך ממני, יימוג כמו צללי ענן על גבעה, ילך ממני כמו פנים אבודים בחלום, יבוא כמו שמועות כבירות מנמנמות על אודות יריד רחוק ופלאי - בא, הולך, בא, נמצא ואובד, ואתה אחוז ומוחזק אך לעולם בלתי לכיד, כמו קולות בהרים אבודים, מזמן - כמו העיניים הכהות והפנים השקטים של הנער הכהה, הנער הכהה האבוד, אחי, שכמו צללים או כמו היעדר בתוך הבית, הוא עצמו היה בא, ואז הולך, ואז בא שוב.״

הציון שלי: 8/10
מומלץ.

💬3
אתמול•
★★★★★
•פאוסט
האכזבות

האכזבות

עפר סקר

כמה סיבות יש לספר כדי להיכשל? הוא יכול להיות ספר ביכורים, לשים תמונת קלישאה עם שלוש מרילין מונרו על הכריכה, לצאת בהוצאה סתמית, לקבל עורך פופוליסט, ולכתוב תודות לדרור משעני. כל כך הרבה סיבות ליפול יש כאן, ולא.

הייתי השבת אצל הבת שלי, וזה ספר שהיא לקחה מהספרייה, יחד עם עוד חמישה ספרים אחרים, כולם חדשים, רובם קומדיות רומנטיות. וזה בלש, מה שנראה לי עדיף על רום-קום, ולכן למרות כל הנל התחלתי לקרוא, והופתעתי.

אנחנו בישראל עתידנית כלשהי, בשנה שלא נאמרת במפורש, אי שם בהמשך המאה העשרים ואחת. מציאות שבה המכוניות לא רק אוטונומיות אלא עם אישיות אמיתית, לאנשים יש אפשרות לבחור להוליד ילד עם מאגר גנים של אישיות היסטורית מפורסמת, ולכל אדם או מכונית יש חתימת מיקום מזוהה. בעולם הזה, שבו אין המון מה לעשות בתור בלש פרטי או בלש בכלל, לב בידרמן הוא בלש פרטי. גרוש עם ילד, בלי גרוש על הנשמה, בלי לקוחות ועם חוב של 6700 שקל לשווארמה, ושלל אקסיות ממורמרות.

ואז באה מירי, הלא היא מרילין מונרו השנייה, ומבקשת ממנו להציל אותה כי היא החשודה הראשית ברצח אבא שלה, היזם הראשי בתוכנית שיבוט הסלבריטאים, ומיליארדר בפני עצמו. לב, גם הוא שיבוט, יוצא לחיפושים ומוצא את עצמו בסבך מזימות אפל, הוא נבגד, ונפצע, ומתנקשים בחייו, אבל בסוף הוא מפענח את התעלומה ומוציא את הצדק לאור.

רעיון מבריק, ביצוע טוב, רוב הספר דיאלוגים ורובם נשמעים אמינים, כלומר אנשים באמת מדברים ככה. מתובל בקורט מחשבות על תורשה מול סביבה, והאם הכישרון הבסיסי מבטיח הצלחה בהכרח כשכולם מסביב מוכשרים באותה מידה, ועל הדפיקויות שבאות באותה חבילה עם היכולת. מהיר, קליל, קצר ועצבני, בדיוק מתאים לקריאת קיץ.

לפני 21 שעות•נצחיה
סיפור אגדה

סיפור אגדה

סטיבן קינג (תרגום: אינגה מיכאלי)

הספר הזה הוא 'חוט אדום' קלאסי של סטיבן קינג.
קינג הלא-מתעייף כתב פעם שבחלק מסיפוריו הוא כלל לא מתכנן את העלילה, אלא פשוט עוקב אחרי מעין חוט אדום, שלעתים מוביל אותו לאוצר, ולעתים למפח נפש. למרבה המזל, 'סיפור אגדה' הוא אכן אוצר קסום, ובעיקר ייחודי, על רקע הספרים האחרים - הנורמליים יותר, אם אפשר בכלל לומר כך - שכתב בשני העשורים האחרונים. בעבר הרחוק יותר זכינו לספרי פנטזיה רבים יותר ממנו, עם ספרים כמו 'עיני הדרקון', 'הקמיע', וכמובן סדרת המגדל האפל. כעת קינג חוזר סוף-סוף אל המלאכה שהוא יודע לעשות לא פחות טוב - לפנטז.
אבל כאמור, לא נראה שהספר תוכנן אפילו שני משפטים קדימה. כשקינג התחיל לכתוב אותו, אני בספק גדול אם היה לו מושג מה לעזאזל הולך להיווצר שם אחרי מאה, מאתיים או שש מאות עמודים. גם המסע של הדמות הראשית - צ'רלי ריד בן ה-17, יחד עם כלבתו של הזקן המתבודד והנרגן, להצלת ממלכה קסומה (מוטיב חוזר בספרי הפנטזיה של קינג) - מרגיש כאילו נכתב טלאי אחר טלאי מתוך חלומות מסויטים שקינג חלם בכל לילה טרם הכתיבה של הפרק הבא. אז אין תחכום גדול בספר, וגם הדמויות בו מעלות לפעמים תמיהה לגבי מעשיהם, שלא הולמים את הדמות (או היעדר מעשים. גם זה משהו שהפריע לי כקורא, כשדמויות שעשו רושם כחשובות נעלמו לפתע למשך מאות עמודים).
אבל עזבו, זה לא משנה, כי יש בספר אהבה גדולה וקסם שרק קינג יודע לייצר, וגם בלא תכנון, מופיעים בספר משפטים שחותכים בנשמה עד דמעות, כמו שרק קינג יודע.

💬1
לפני 6 ימים•
★★★★★
•אבק ספרים
סבתא בורחת מהבית

סבתא בורחת מהבית

מאירה ברנע-גולדברג

וואו איזה ספר,

אני מעריצה של הסופרת מאירה ברנע גולדברג. אחת מ2 הסופרות הישראליות שאני הכי אוהבת את הכתיבה שלהן [השנייה היא נעמה בר שירה].

ברגע ששמעתי שמאירה ברנע הוציאה ספר ישר ידעתי שאגש לרכוש אותו, וכמובן ישר התחלתי בקריאה.
הספר מאוד מצחיק מצד אחד ועצוב מצד שני, הספר מספר כמו שכתוב בכריכה האחורית שסבתא לאה ברחה אחרי שהנכדים שלה רוצים להכניס אותה לבית אבות, ואין מילה מכובסת מזו.

בפועל לאורך כל הספר אנחנו מגלים איך שלושת הנכדים עם האינטראקציות ביניהם, איך כל אחד מגיב לסיטואציה שהסבתא שלהם פשוט משתנה ועם קשיים בגלל הגיל.
גם אנחנו למדים שלפעמים אנחנו כבוגרים לא מבינים מה קורה כשמבוגר כשכל החיים שלו היה עצמאי פתאום יש לו מגבלות, וכל אחד מאיתנו מכיר אדם כזה או שהוא בעצמו הזדקן ויש מגבלות.

---- קצת ספויילר בקטנה -----
אהבתי חלקים של הנכד ה"קטן" שלדעתי הוא פוסט טראומטי, האח והאחות הגדולים ממנו לא סופרים אותו, ודווקא הוא רואה משהו.
יש בספר המון חלקים שבו המטפלת והאח הקטן בעצם עוזרים לסבתא לאה לסגור קצוות, ומבינים למה קרה מה שקרה בעבר.

---- סוף ספויילר -----
אני מאוד ממליצה, ספר קליל ומצחיק אם נקודות אזהרה שכדאי שנבין את המבוגרים שלנו, אם זה הורים או סבא וסבתא, ולא לקחת כמובן מאליו או להחליט במקומם, כאילו הם אוויר.

כדאי לקרוא,

נ.ב. - אכתוב עוד ביקורות בקרוב, האתר החדש לפעמים קשה לי.... דיסלקטית.... וחודש ספר מהנה לכולם.

אתמול•
★★★★★
•Mira
כל מה שלא נכתב

כל מה שלא נכתב

אמה גריי (תרגום: רנה ורבין)

יש ספרים שמלווים אותנו בזמן הקריאה, ויש ספרים שממשיכים להדהד גם הרבה אחרי שסגרנו את הכריכה. 'כל מה שלא נכתב' הוא בהחלט אחד מהם.
הספר עוקב אחר קייט, אלמנה צעירה המנסה להמשיך בחייה לאחר מות בעלה האהוב, תוך שהיא מגדלת את בנה, צ'רלי, ומתמודדת עם מציאות חדשה ושגרה שאיבדה את היציבות שהייתה לה.
אובדן של אדם קרוב משאיר אותנו לא פעם ללא מילים. בתחילה מגיע ההלם, אחריו העצב, הכעס, האשמה, ולבסוף – הניסיון ללמוד איך ממשיכים לחיות.
זהו ספר שעוסק באבל, אך אינו מכביד. הוא מצליח לשלב בין רגעים של הומור עדין לבין רגשות עוצמתיים, ובין כאב לתקווה.
העלילה מתארת את החיים שאחרי האובדן, ובמקביל מחזירה אותנו אל הזיכרונות מהקשר הזוגי של קייט ובעלה קאם (קאמרון). המעברים בין העבר להווה מעניקים לדמויות עומק והופכים את הסיפור לאנושי ואמין.
לב ליבו של הספר הוא אותם פתקים שבעלה הותיר אחריו – מילים שהופכות לעוגן עבורה גם לאחר לכתו. אבל האם זה באמת כל מה שנשאר?
אמה גריי כתבה את הספר לאחר שאיבדה את בעלה, ולכן התחושות המתוארות בו מרגישות אותנטיות וכנות. לצד עוצמת האובדן, היא מצליחה להכניס גם תקווה, צמיחה ואמונה בכך שאפשר למצוא משמעות ואהבה מחדש.
אחת השאלות שמלוות את הקריאה היא:
"האם מותר לאהוב שוב, מבלי להרגיש שבוגדים בזיכרון של מי שאהבנו?
הכתיבה של אמה גריי רגישה, חשופה ואותנטית. הספר בנוי בפרקים קצרים יחסית, המאפשרים לקרוא בקצב נינוח, לעצור, לעכל ולהמשיך. המעברים בין ההווה לעבר משתלבים היטב ותורמים לעוצמת הסיפור.
שאלות נוספות שהספר מעורר:
• מה ההבדל בין לשרוד לבין באמת לחיות?
• כיצד הזיכרונות שלנו מעצבים את ההחלטות שאנחנו מקבלים בהווה?
• ועד כמה הפחד להתקדם הלאה מנהל אותנו?
קייט מנסה לאזן בין עבודתה, גידול בנה צ'רלי, חברתה הטובה גרייס – שלא מוותרת לה ודוחפת אותה לפתוח חשבון בטינדר – לבין הגעגוע הבלתי פוסק לקאם. דווקא תקלה בטיסה מאלצת אותה לבלות זמן עם הבוס שלה, יו, שנושא עמו סוד משלו. המפגש הבלתי צפוי הזה מטלטל את עולמה ומאפשר לה להתחיל להביט קדימה.
בשורה התחתונה:
זהו ספר מרגש על אהבה, אובדן, תקווה והאפשרות להעניק ללב שנשבר הזדמנות לפעום מחדש.
קריאה נעימה, לי יניני

💬4
לפני 12 שעות•
★★★★★
•לי יניני
מחזור החיים של גופי תוכנה

מחזור החיים של גופי תוכנה

טד צ'יאנג (תרגום: דידי חנוך)

מחזור החיים של ספרי מד״ב

אף פעם לא היה לי טמגוצ׳י.
לא הבנתי את המשיכה, זאת נראית לי כמו המון השקעה בשביל תמורה... לא ברורה? מעטה מדי?
מצד שני, מעולם גם לא היתה לי חיית מחמד אז מה אני מבינה.

הדיגיאנטים, גיבורי המשנה של נובלת המד״ב הזו, מזכירים רק בקושי טמגוצ׳י.
הם אינטלגנטיים הרבה יותר, חיים יותר.
ודורשים השקעה רבה יותר.
וכל זה מתרחש בעולם עתידני שבו רוב בני האדם מבלים חלק ניכר מזמנם במציאות וירטואלית משוכללת,משוכללת בהרבה מה שאנחנו מכירים, אבל המאבק על התקדמות הבינה המלאכותית מפגר אחרי זה שאנחנו מכירים היום.
הדיגיאנטיים הם יצורים וירטואליים שחיים באותם עולמות וירטואליים שהזכרתי והם שילוב של בינה מלאכותית וגנום של בעלי חיים, אם הבנתי נכון.
כלומר יש להם תכונות של חיות מחמד, מראה וירטואלי חמוד של יצורים מצויירים ויכולת לתקשר.
במובנים מסויימים, ספרים או נובלות מד״ב מהסוג הזה מזכירים לי מאוד את הנושא שהם עוסקים בו: המון השקעה בבניית עולם מפורט ומורכב בשביל תמורה... לא ברורה? מעטה מדי?
כלומר, הנובלה היתה די מעניינת, אבל לא מספיק.
יותר מדי פרטים, יותר מדי בניית עולם, פחות מדי עלילה.

ויש את העניין המצער הזה של ההתיישנות של סיפורי מד״ב.
אסימוב שמתאר ילדים שלא הולכים לבית הספר כי הם לומדים בבית עם מחשבי הוראה משוכללים ומתקדמים אליהם הם מזינים את שיעורי הבית שלהם ב...כרטיסיות ניקוב.
קוני וויליס שמתארת עולם שפיצח את המסע בזמן אבל אי אפשר בשום פנים ואופן להשיג אדם שיצא לחופשה כי... טלפונים ניידים לא קיימים.
והנובלה הזאת שבה העולמות הוירטואליים משגשגים, רובוטים ביתיים משוכללים מנהלים את מטלות הבית וחברות שעוסקות בבינה מלאכותית עוד נאבקות על יצירת מוצר שיודע לתכנת או משתמשות בגנום של בעלי חיים.
וזה אולי היה הגיוני ב-2010 אבל קצת זר לקורא ב-2026.

מומלץ בעיקר לחובבי מד״ב מושבעים שיש להם חיבה וסבלנות לבניית עולמות עתידניים ולסיפורים מהורהרים ולא גדושי עלילה או אקשן.

💬1
לפני 9 שעות•רויטל ק.
העגורים עפים דרומה

העגורים עפים דרומה

ליסה רידְצֵן (תרגום: דנה כספי)

יש ספרים בהם מרגישים שהדמויות הן מבוססות מציאות. באופן כללי כל הדמויות הן כאלו, אבל מה שאני מתכוונת זה שיש דמויות שבמהלך הקריאה מרגישים בדיוק איך הן נוצרו ואפילו אפשר להרגיש את האהבה הטבועה בתוכן כשהן נוצקו לכדי מילים. כמו בספר הזה. אומנם על הכריכה האחורית נכתב שהסופרת כתבה את הספר בהשראת סבה, אבל גם אם זה לא היה מוזכר, אין מצב לפספס את זה. אלו דמויות שנקראות אחרת. כמו פוסט שמעלים עם כתב מודגש? כזה.

בּוֹ הוא קשיש בשנות השמונים לחייו. אשתו החולה באלצהיימר הועברה למוסד סיעודי כמה שנים קודם. הנס, בנו היחיד דואג לו, הוא בא והולך בין שגרת חייו ועבודתו. בּוֹ נשאר בביתו עם כלבו הנאמן והאהוב סִיקְסְטֶֶן. ביום יום יש שגרה רצופה של מטפלים ומטפלות הבאים מדי יום , לכמה שעות, להגיש לבּוֹ ארוחה, לקלח אותו, ועוד אי אלו סידורים קלים. כל מטפל משאיר בסוף משמרת מעין דו"ח ובו פירוט מה בּוֹ אכל, מה מדד מצב הרוח שלו, ועוד הערות רלוונטיות.

עיקר הסיפור מתמקד במחלוקת מתמשכת בין הנס לבּוֹ בקשר לכלב. הנס רוצה למסור את הכלב, לדעתו אביו כבר לא מסוגל להעניק לו את הטיפול המיטבי. הוא דואג וחושש שבמהלך הטיול היומי ביער הסמוך לבית יקרה משהו לאביו. אולי יחליק וייפול, אולי ייפצע, ומי יראה ומי ישמע בסביבה הכפרית השקטה בה הוא גר? הנס רוצה את טובת אביו, ואילו בּוֹ בעיקר כועס על בנו. והכעס המתמשך הזה מבעבע כמו סיר המונח על הכיריים ומתחתיו רוחשת אש קטנה אך רציפה. כי זה הרבה יותר מאשר עניין הכלב. בּוֹ מסרב לשחרר את הרצועה, תרתי משמע. הוא חושש לאבד את קצת העצמאות שעוד נותרה בו. הפחד להיות תלותי, לאבד את הזהות.
וסִיקְסְטֶֶן. הכלב הוא החוליה בין החיים העכשווים לחיים שהיו פעם, בהם אשתו היתה עדיין בריאה והיתה נוכחת. הן בגופה והן בנפשה. והיו להם חיים יפים ביחד. לוותר על סִיקְסְטֶֶן זה יהיה כמו לוותר על עצמו. והוא כמו קלטת ישנה. מריץ בראשו קטעים קדימה, והרבה יותר אחורה. מעלה בראשו תמונות ואירועים מהעבר. חי וכמו קלטת ישנה לפעמים גם הוא נתקע. לא ממש זוכר או מתמצא.

בהתאם לדמותו הקשישה של בו, הספר בעל קצב איטי, אין בו הרבה תנועה מבחינת עלילה, אבל יש בו תנועה ערה של הרגש המסתחרר אצל הקורא לכל אורך הקריאה, הלוך ושוב, לאורך ולרוחב.

מערכות יחסים משפחתיות, ובמיוחד בין הורים וילדים הן תמיד מורכבות ובעלות רבדים, וכשהן עוסקות בבני הגיל השלישי מעניין לקרוא על הדרכים לפיוס וסלילת דרך חדשה נקייה ממשקעים רגשיים.

יחסי הורים ילדים, משפחתיות, בדידות, וזִקְנָה הם הנושאים העיקריים בסיפור הזה, יש בו גם מלנכוליה, ובאותה נשימה אני אגיד שזה אחד הספרים היפים שקראתי לאחרונה וממליצה מאוד מאוד לא לפספס את ספר הביכורים (ואיזה עומק של כתיבת דמות וסיטואציות, שאפו!) היפהפה הזה. כבר מהמשפט הראשון נשביתי בדמותו של בו, והרגשתי כמו מי שמכירה אותו מאז ומתמיד.

💬1
לפני 8 שעות•
★★★★★
•dina
שיחות בין הקוראים

הודעות אחרונות, נושאים חמים מ-7 הימים האחרונים (ממוינים לפי תגובות), ויצירה ספרותית אחרונה

מה חדש?

לכל הפורומים ←
תמונה של מנדנה איןמשלוח
מנדנה איןמשלוח•אתר סימניה•לפני שעה
וואו, אז זה אומר שיש עוד ספר בשם הזה שגם לא עולה בחיפוש

מדהים.

תמונה של איתי בהילוך איטי
איתי בהילוך איטי•אתר סימניה•לפני שעה
הספר כבר נמצא באתר

ראה קישור: https://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=1012025

תמונה של GERMANICUS
GERMANICUS•אתר סימניה•לפני 3 שעות
לא הבנתי את תגובתך. צריך להוסיף את הספר לסימניה
תמונה של GERMANICUS
GERMANICUS•אתר סימניה•לפני 3 שעות
תודה רבה
תמונה של איתי בהילוך איטי
איתי בהילוך איטי•אתר סימניה•לפני 3 שעות•
💬1
הספר נמצא באתר

תסתכל בלשונית ספרים חדשים. https://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=1027905

תמונה של גלית
גלית•אתר סימניה•לפני 4 שעות•
💬1
בנתיים הכי טוב שהצלחתי

תכתבי בשם האה

מה חם?

לכל הפורומים ←
תמונה של GERMANICUS
GERMANICUS•אתר סימניה•לפני 7 שעות•
💬2
הוספת ספר - על כעס

על כעס לוקיוס אנאוס (אניוס) סנקה תרגמה: דבורה גילולה הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס 2026 200 עמ' https://www.magnespress.co.il/book/%D7%A2%D7%9C_%D7%9B%D7%A2%D7%A1-8879

זק
זמן קריאה !•אתר סימניה•לפני 6 ימים•
💬2
בקשה להוספת ספר

שם הספר: STATE OF EMERGENCY שם הסופר: ANDY MCNAB הוצאה: CORGI שנה: 2015 עמודים: 430 לינק תמונה: https://tse3.mm.bing.net/th/id/OIP.9HoU4CwiY2uWRpzT2e5YIQAAAA?pid=Api&h=220&P=0

תמונה של GERMANICUS
GERMANICUS•אתר סימניה•לפני 5 שעות•
💬1
הוספת ספר - מוכר הספרים מפירנצה : וספסיאנו דה ביסטיצ'י וכתבי-היד המאוירים של הרנסנס

מוכר הספרים מפירנצה : וספסיאנו דה ביסטיצ'י וכתבי-היד המאוירים של הרנסנס רוס קינג תרגום: עמנואל לוטם הוצאת שוקן 2024 464 עמ' https://www.schocken.co.il/book/%D7%9E%D7%95%D7%9B%D7%A8-%D7%94%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%A4%D7%99%D7%A8%D7%A0%D7%A6%D7%94

תמונה של מנדנה איןמשלוח
מנדנה איןמשלוח•אתר סימניה•לפני 16 שעות•
💬1
לא עולה בחיפוש

חיפשתי בשם האהבה וזה לא עלה. הצלחתי למצוא רק דרך אהרון בן זאב. יש דרך לסדר את זה? https://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=556617

תמונה של מורי
מורי•א כללי•אתמול•
💬1
מבקש להוסיף את שש הנקודות של לאה'לה

https://www.e-vrit.co.il/Product/37970/%D7%A9%D7%A9_%D7%94%D7%A0%D7%A7%D7%95%D7%93%D7%95%D7%AA_%D7%A9%D7%9C_%D7%9C%D7%90%D7%94_%D7%9C%D7%94?format=0&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=578826108231_132014036319&utm_term=&matchtype=&device=m&network=g&campaignid=16052663654&gad_source=1&gad_campaignid=16052663654&gbraid=0AAAAAC_Jrw7nvJ4At86bwDzkV6UE7ZdLp&gclid=CjwKCAjw6f3RBhApEiwAMaCqWQ7xxZ_-g9ipD7jdVynMlokfSRJbQ-s5RguIeCjP6uz4IJ2X5vQ6PhoCVowQAvD_BwE

אא
אלון א•אתר סימניה•אתמול•
💬1
בקשה להוספת תמונה לספר קיים בסימניה

היי שם הספר והסופר : אני מאמין מאת טוביה דרורי אשמח להוספת תמונה לכותר זה https://books.lehi.org.il/wp-content/uploads/2018/02/%D7%A2%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%91-%D7%9C%D7%9C%D7%90-%D7%A9%D7%9D-1-1024x1024.jpg תודה מראש

שיר / סיפור שכתבתי

לכל היצירות ←
תמונה של הקורא
הקורא•סיפור שכתבתי•לפני 3 ימים
סיפור של געגוע

אני לא שתיין גדול. 3 בירות ואני מתחיל להתנדנד. אחרי 5 בירות צריך לקרוא למישהו שיעזור לי לקום וללכת הביתה. לא מבין איך נתנו לאחד כמוני רשיון טייס. מפה לשם, יום אחד אני יושב בבר עם כוס בירה. ניגש אליי מישהו צנום וממושקף, עם שיער ארוך, ביטניק כזה. היה מדוכא, חיפש מישהו לדבר איתו. רצה לקנות לי בירה. ואני כבר אחרי בירה שלישית. אבל זרמתי איתו. סיפר לי על בת הזוג שלו, התייאשה ממנו, היא רוצה יציבות בחיים, נמאס לה מהשטויות. והוא מסתובב בערים באירופה, מנגן בתחנות רכבת, מקושש מטבעות מהעוברים והשבים. זה הגיע למצב שהיא עברה לגור עם מישהו… והוא עדיין מתלבט. כנראה חשב שאם יחזור היא תעזוב הכל ותחזור אליו. פעם היא באה אליו למרות הכל. זה סימן את תחילת השבר. היא כבר התחילה להבין שכלום לא יצא מהסיפור איתו. מה שהיה לה בראש זה לחזור בתשובה ולשכוח את הפרק הזה בחייה. הספיק לה… אז אני מנסה לנחם אותו. לתת לו קצת כיוון. פעם לימדתי אותו את האקורד האמיתי ואמרתי לו להמשיך לתרגל את זה. אמרתי לו שהוא חייב להכיר את התחושות של הלב שלו. מה הוא באמת רוצה. אמרתי לו להקשיב לרוחות הצפון. לפעמים גם אני כמו הבחורה הזאת רוצה לחזור הביתה, לולנסיה, המקום בו נולדתי. להפסיק לנדוד. להפסיק לרעות בשדות זרים

תמונה של סייג'
סייג'•סיפור שכתבתי•לפני 3 ימים
"למה את לא מבקשת עזרה?"

זה קשה לכתוב ולבטא את עצמי, כשאני לא בטוחה בדרך שלי, ובדברים שאני חושבת על עצמי ועל מה שנכון לי כרגע. אני אדם מאוד כנה, אבל מסתבר שיש דברים שאני מתקשה להיות כנה לגביהם, שלא בא לי לפתוח. זה מביך להראות את התסבוכת המנטלית, עבורי בכל אופן, לא לדעת את עצמי ואת צדקת הדרך שלי, זה מקום מאוד עדין אצלי. האדם שהייתי איתו בקשר גם הציף אצלי דברים שוב, אמר לי דברים כמו: "את לא יודעת מי את", "ראיית המציאות שלך מעוותת", ואחד הדברים שאולי הכי זיעזעו אותי שהוא אמר, זה שאני הרבה יותר כנה בכתיבה שלי פה, מאשר בכתיבה עם שיחות עם אנשים. מהפרספקטיבה שלו, יש סוג של "שואו" באיך שאני מתקשרת עם אחרים את הדברים שקשה שלי איתם, אבל זה לא החלק שזיעזע אותי, אלא יותר החלק שבו הוא אמר שהכתיבה שלי שהוא אמר שהכתיבה שלי פה היא כנה ואמיתית. קודם כל זה גרם לי להרגיש שאני כבר לא כזאת, ושהכתיבה שלי כבר לא כזאת, כי הוא בטח מדבר על דברים שהוא קרא ממני לפני שנתיים. וכשאני חושבת על זה, הוא חתיכת חלאה. כי עכשיו הוא אומר שהכתיבה שלי הייתה כנה ואמיתית בהשוואה לשיחות שלי עם אנשים, אבל בזמנו הוא שאל אותי בשביל מה לשתף בכלל את הכתיבה שלי ואמר שאני יכולה לשמור לעצמי, ושיש בזה רצון לתשומת לב ושאכפת לי מה אנשים חושבים. הוא פשוט - משהו מיוחד האדם הזה., הוא יכול להתהפך ולהראות צדדים אחרים באישיות שלו, וזה מאוד קשה לגרום לו לראות שהוא סותר את עצמו, בזמן שהוא בא אליי בטענות שאני סותרת את עצמי. יש המון דברים שאני חושבת, שהם דעתי, שהם המסקנה שלי - שהוא רואה בהם סתירה. בכל אופן לא בא לי להמשיך לכתוב עליו, השיחות שלי איתו הן באמת מקור לתסכול רב, ועכשיו כשאני מחבבת מישהו חדש, אני עושה השוואה ביניהם, ואני באמת חושבת שמשהו באדם שהייתי איתו בקשר פשוט לא תקין. חונק, מגביל, שיפוטי - הדרך שלו ללמד ולהדריך זה "פשוט תקשיבי לי. אם את לא מקשיבה לי את תסבלי וזאת תהיה אשמתך. את תלמדי בדרך הקשה בגללך." בחוויה שלי, הוא פשוט חרא של מורה דרך. זה קשה להסביר את זה, אבל כשאני מביאה את הבלאגן המנטלי שלי והרגשות שלי, אל האדם החדש שאני מחבבת, הוא פשוט מחזיק את זה כל כך טוב. באמת שאין לי שם תחושה בחוויה שלי, שהוא עושה לי חיים קלים, שהוא סוג של חוסך ממני ביקורת ודעות שלא נעימות שלי - הוא פשוט מתייחס אליי טוב, כשאני מרגישה לא כל כך טוב, והוא לא מאשים אותי על מה שאני מרגישה. זה לא אומר שהוא מסכים איתי על ההחלטות שלי, אבל בגלל הדרך שבה הוא לא נותן לאי הסכמה הזאת להיות מקור לחיכוך, בגלל איך שהוא קודם כל דואג להכיל אותי רגשית ולשמוע את מה שאני מרגישה (גם אם זה נשמע לו מטופש ולא הגיוני) - אז לדבר איתו פשוט עוזר. כי אחרי שיחה שבה באמת דאגו לי רגשית, שכיבדו את מה שאני מרגישה, וענו לי דברים שאולי באותו הרגע היה לי קשה להבין ולהסכים איתם, משהו בי פשוט נרגע, והדברים שנאמרו לי מתחילים לחלחל, ובמקרה שלו - אני לרוב נוטה לחשוב שהוא צודק. זה כאילו דבר כל כך בסיסי, אל תתווכח עם איך שאישה מרגישה. יש גברים שפשוט לא קולטים את העניין, שגם אם מה שאישה מרגישה לא מבוסס במציאות, גם אם היא מרגישה דברים שהם לא נכונים, הרגש עצמו הוא עדיין חוויה אמיתית עבורה, ולהתנהג כאילו זה לא רלוונטי לשיחה כי זה פשוט לא נכון בעיניך, תוקע את השיחה. כי אנחנו לא מספרות מה שאנחנו מרגישות, כי זה לא חשוב, כי זה לא משמעותי לבעיה שיש לנו עם אנשים אחרים, אנחנו משתפות את מה שאנחנו מרגישות כי זה דבר שמשפיע על איך שאנחנו חושבות ושומעות את האחר. ואם האחר לא מתייחס לרגשות שלנו, ויש לנו עדיין קושי רגשי שאנשים פשוט לא מתייחסים אליו או מבינים, אנחנו מאוד נתקשה לנהל שיח מועיל ומחבר עם האחר. איך שאדם מרגיש, זה אמיתי, וזה לא משנה אם זה לא נכון. זה כמו שילד מרגיש שאחד ההורים שלו שונא אותו, או כועס עליו, הוא לא צריך לשמוע ביקורת על איך שהוא מרגיש. הרי משהו גרם לו להרגיש ככה, והפוקוס צריך להיות על מה אנחנו צריכים לתקשר, לא רק ורבלית, כדי לתקן את הרגש הזה. כי מה לעשות, פשוט להגיד "אני לא כועס", "אני לא מבין למה אתה מרגיש ככה" - זה לא הדבר שיתקן את מה שהאחר מרגיש. מתקנים רגש, עם רגש, יש מילים שאנשים אומרים שפשוט לא חודרים אל הרגש, זה קשה להסביר למה אנחנו לא מאמינים למה שאנשים אומרים, כמו שאנחנו מאמינים למה שאנחנו מרגישים מהם. אבל זה מאוד פשוט, אם אני מרגישה שא' נכון, אתה צריך לגרום לי להרגיש את ההפך מא', ולא לגרום לי להרגיש חרא, טועה וטיפשה, על כך שאני בכלל מרגישה א'. הכי מעצבן שגם אנשים כאלה טוענים שהם מאוד אמפתיים. תעשו לי טובה. העולם הרגשי מסובך רק לאנשים שלא מכירים את עצמם רגשית, וזה מאוד קשה לדבר עם אנשים כאלה, כי אפשר להרגיש מהם את הסיבות לכך שהם לא מכירים את עצמם רגשית. אפשר להרגיש את הבושה, את הביקורתיות, את הפרודוקטיביות הרעילה - ואלו דברים שהם מכוונים אל אחרים, כשהם מביעים רגשות, כדרך לא להתמודד לא רק עם האחר, אלא גם עם עצמך. כשאומרים שאפשר להכיר את האחר רק עד העומק שבו הוא הכיר את עצמו, לדעתי לזו הכוונה. יש לי פחדים, ויש לי חסימות מנטליות שאני באמת לא יכולה להסביר לאחרים, למה הם שם - כי עוד לא הכרתי את עצמי בעומק הזה. אני יכולה להגיד שהסיבה לכך שאני לא מכירה את הפחדים שלי ואת החסימות שלי, זה כי הדיכאון שלי עצר אותי מלהתקרב אל גבולות הנפש שלי, אז אף פעם לא הייתי צריכה באמת להגיע לפגוש חסימה שאין לי איך להסביר. כי הרי בגלל הדיכאון, לא רציתי שום דבר, אז הסיבה שלא עשיתי דברים, הייתה מחוסר רצון. אבל עכשיו שאני כאילו, החלטתי שבדיכאון צריך להילחם, ושהדיכאון מכווץ לי את החיים, והוא לקח ממני כמעט הכול, ושאני לא אוכל להשיג כלום אם אני אמשיך לתת לו לשלוט בי - אז עכשיו אני פוגשת את הדברים שמאחורי הדיכאון. עכשיו אני רואה פחד, אני רואה חוסר ביטחון, אני רואה חסימות נפשיות שאני לא יכולה להסביר לאנשים אחרים למה הם שם,, אני רואה דברים שאני מרגישה רע שאני לא מסוגלת לעשות או שאני לא יודעת כבר. אתמול השתמשתי בתנור בפעם הראשונה בחיי. זה היה מסובך כי החלטתי לחמם פיצה מקרטון באמצע הלילה, וניסיתי פשוט לעקוב אחרי ההוראות הפשוטות מאחורה, אבל לא הצלחתי להפעיל את התנור בצורה שהייתי בטוחה שהיא נכונה. אז התייעצתי עם האדם שאני מחבבת, והנה דוגמה לאיך שהוא גם הכיל אותי רגשית וגם אמר לי את האמת, ולתוצאה שזה הוביל אליה. הוא גרם לי להרגיש בושה על כך שאני לא יודעת להשתמש במכונת כביסה, הוא אמר לי שזה מוזר, ושזה פשוט, ושאני שואלת את הבינה כל מיני שאלות מטומטמות, אז למה אני לא שואלת אותה איך לכבס כביסה. זה קשה להסביר, איך המילים נשמעו לי קשות, אבל הרגישו אוהבות. אבל העניין הוא, שאחרי השיחה הזאת, זה התחיל להפריע לי כל הדברים שאני לא יודעת לעשות בגילי, וזה לא שלא השתמשתי במכונת כביסה אף פעם, אבל כן אני לא יודעת איך להשתמש במכונת כביסה אצלנו. זה התחיל להפריע לי אישית, זה לא הפריע לי כי הוא אמר את זה, הוא פשוט היה השליח של משהו שהייתי צריכה לשמוע, וככה זה הרגיש. וכשרציתי להשתמש בתנור והתקשיתי, אפילו שהוא זה שעורר אצלי את התחושה המוזרה הזאת של בושה מכך שיש דברים פשוטים שאני לא יודעת לעשות - פניתי אליו. כי החוויה שלי איתו הייתה, שהוא יודע איך לעזור לי, ולמרות שאני יודעת מה הוא חושב עליי שהוא סוג של שלילי, אני כן מרגישה שהוא מקבל אותי כמו שאני, ושהוא לא אמר את מה שהוא אמר כדי לשנות אותי או להעביר עליי ביקורת, אלא כי הוא רוצה לעזור לי. התייעצתי איתו, הוא הצליח קצת לעזור לי אבל בסופו של דבר הייתי צריכה ללכת לבינה כדי להבין את העניין של המצב טורבו, והצלחתי לחמם פיצה. זה אולי נשמע מטופש, אבל בימים אלה, הדבר שהכי כואב לי להרגיש, זה חוסר מסוגלות. אני לא אפרט יותר מדי כי לא בא לי לבכות, אבל קחו את מה שאני אומרת ברצינות, אין דבר שמכאיב לי יותר כרגע, מתחושת החוסר מסוגלות. אבל אני מאוד עדינה עם עצמי, לא יותר מדי אבל עדיין - אני מבינה שאני מרגישה משהו שלא הייתי צריכה להרגיש ושלא הייתה לי הזדמנות להתמודד איתו ולהתגבר עליו עד עכשיו, בגלל שהייתי בדיכאון. אני אכתוב את זה שוב, הדיכאון שלי, מנע ממני מלפגוש את הגבולות הנפשיים שלי, הוא מנע ממני לראות איפה אני חוסמת את עצמי מלחוות את הדברים שאני כן רוצה לחוות, ולמה. אז כשהבנתי שהדיכאון לקח ממני את כל מה שהיה לי, שהוא כיווץ אותי לחיים קטנים, והחלטתי לא לתת לו לעשות את זה - אני בלי לדעת, הסכמתי לראות את כל החסימות שלי, ואת כל הדברים שאחראיים לאיך שהחיים שלי נראים כמו שהם נראים. וזה בכנות - יותר מדי. זה יותר מדי ברמה שגורמת לי להבין, למה הייתי כל כך בדיכאון, כי מול כל הקשיים הקטנים האלה, הרגשות האלה, האנשים הנוראיים האלה שמנסים להיכנס לי לראש - לא יכולתי לשרוד. לא יכולתי לשרוד כי לא רציתי להילחם, העדפתי למות. אני חושבת שזה מאוד קשה להילחם בדיכאון, בלי באמת רצון כנה לחיות, אבל אצלי הרצון לחיות, התחזק אחרי שהתחלתי להתנגד לדיכאון. וזה כואב לרצות לחיות, כי יש המון סיבות למה הייתי בדיכאון, ולמה לא רציתי לחיות, ולהחליט שאני לא הולכת לתת לדיכאון שלי להיות העריץ שלי, היה הדבר שלאט לאט גרם לי להתעורר ולהבין את הלמה. אני חושבת שיש משהו בדיכאון, שפשוט כל כך מאלחש, ואצלי באופן אישי, כשהפסקתי להסכים לתת לו למלוך עליי, סוג של התחלתי מלחמה נגד מלא רגשות ודברים אחרים. הדיכאון ניצח כי לא יכולתי להיות חזקה מול דברים כמו פחד, בושה, חוסר ביטחון, דימוי עצמי נמוך, אנשים שמנסים להיכנס אליי לראש משום מה ולעוות את האמת האישית שלי. אני חושבת שהיום, אני לא חזקה כי אני חזקה, אני חזקה כי אני נלחמת, וכי אני מוכנה לבקש עזרה ולעשות מה שצריך לנצח את כל הדברים שמנסים להטביע אותי. האדם החדש שאני מחבבת, הוא מישהו שגם אם כואב לי לשמוע את הדעות שלי ואת העצות שלו, הוא עדיין מישהו שהביא אותי למקום שבו כשאני צריכה עזרה - אני מבקשת אותה ממנו. ועבור מישהי כמוני, שהתמודדה לבד עם דברים בילדות, ולא הרגישה ביטחון לפנות אל מישהו ולבקש עזרה, למצוא אדם אחד שממנו אני מרגישה שזה בסדר לבקש עזרה - פתח אצלי המון נפשית. זה קשה להסביר את זה וזה כנראה לא יישמע הגיוני, אבל זה שהצלחתי לבקש ממנו עזרה, והוא באמת עזר לי וגרם לי להרגיש שהוא יהיה שם גם בפעם הבאה, ושזה בסדר לבקש עזרה שוב - גרם לי למצוא יותר חוזק נפשי, לעזור לעצמי. זה פשוט נקודה כואבת כזאת בנפש, השאלה: "למה את לא מבקשת עזרה?" והתשובה הפשוטה היא, מישהו הציע לי? כאילו, מישהו באמת הציע לי עזרה בלי לרצות ממני משהו בתמורה? האם יש מישהו, שאני באמת יכולה להכניס לחיי ולבעיות שלי, ולתת לו לעזור לי, מבלי שזה איכשהו יהפוך לעול על הנפש שלי? לא הרגשתי שיש אדם כזה בעולם, שיגרום לי להרגיש בנוח להיעזר בו, בכל הרמות המורכבות של הדבר. ואז התחלתי לחבב מישהו שכבר הכרתי, והיו לי איתו מלא ריבים ופיצוצים, והתוודיתי על הרגשות שלי, ושיניתי את היחס שלי אליו מיחס עוין ליחס יותר מתחשב - וזה איכשהו הוביל לכך, שמצאתי מישהו שעוזר לי. ולא ידעתי שהוא כזה כשהתחלתי לחבב אותו, לא ידעתי מה אני רוצה ממנו אם בכלל רציתי משהו, פשוט עקבתי מה שאני מרגישה. ומה שגיליתי הוא, שהוא אדם הרבה יותר טוב ממה שחשבתי, ומראש הרגשתי שאני לא משתווה לו, ושהוא כמה רמות מעליי. אבל אתם יודעים מה, זה פחות חשוב עכשיו, הוא אמר לי לא לעשות את ההשוואה המטופשת הזאת, ושאני לא באמת מכירה אותו מספיק כדי לדעת, אז אני לא עושה את ההשוואה הזאת ביני לבינו. אבל אני כן עושה את ההשוואה בינו לבין שאר האנשים. הוא אדם מדהים, ובחיי שזכיתי שיש לי אותו בחיים. אני לא מבקשת ממנו עזרה רק כי הוא יכול לעזור לי, וכי אני סומכת עליו, אני מבקשת ממנו עזרה כי אני רוצה אותו. אני רוצה את החיבוק שאני מרגישה שהוא נותן לי, בכל פעם שאני בוחרת לתת לו לעזור לי. (25/6/26 3:03)

תמונה של כוס תה חם
כוס תה חם•סיפור שכתבתי•לפני 4 ימים
ארוחת שאריות

אני מוצאת הנאה מוזרה בלאכול ארוחה שרובה מורכבת משאריות. קצת פסטה מפה, שניצל משם. מעט צ'יפס שנותר מיציאה למסעדה, אם אני רוצה להתפנק אני אטגן גם חביתה. גמבה אחת ממעמקי המקרר, מלפפון אבוד ליד הבשר וקצת בצל ויש לי סלט עלוב. הטעם כבר אבד, רק מעט נשאר מתהילת העבר. הוא תפל, שמנוני, אבל מנחם. אני מחממת מים לתה ולוגמת בזהירות. אווץ׳. נשרפה לי הלשון. אני נדיבה עם קטשופ ומיונז ונזכרת ברגע האחרון להוציא מהמקרר את הצ׳ילי החריף מהמסעדה. המיכלים הקטנטנים לרטבים מאוד שימושיים. אני שמה רק מעט... אופס! מזגתי קצת יותר מידי. טוב, לא נורא. אני לועסת באיטיות ומביטה לעבר עצי הסגולין מחלון המטבח. צבעי כתום, צהוב ובז׳ שולטים על הצלחת. הטעם השתפר אבל רק במעט. אני לא חושבת, רק מתרכזת בלעיסה, ערבוב ובהייה חסרת מחשבות. יש משהו מנחם בלא להשקיע בארוחה. ממילא אין לי כוחות לזה. לא, אני לא עובדת בעבודה פיזית. כן, אני מקלידה על המקלדת, יושבת במזגן ולא זזה מהכיסא עד שנרדם לי הישבן. החצאית הצמודה עדיין לא מאפשרת לי לעשות מתיחות. אני עדיין מאחרת לפעמיים ואני יושבת באוטובוס ומרגישה שאני נשרפת מבפנים. אני שונאת את עצמי ומתחננת לסיים את חיי עם כל דקה של איחור, עד שאני מתחילה להזיע גם מתחת למזגן המקפיא. בסביבות השעה חמש אני מגיעה הביתה, מעיפה את הנעליים לכיוון השני של הסלון, מתיישבת על הספה, ומביטה במלבן הזוהר לכמה שעות והכול נשכח לזמן מה. כבר לא נרדם לי הישבן, כאב הראש התמידי נרגע, השרירים שלי כבר לא לחוצים כל כך. עד שאני נזכרת והכול נופל לחושך. "את אישה צעירה! יש לך גג על הראש, אוכל על השולחן ובגדים על הגוף! יש לך כל מה שאת צריכה, על מה את מתלוננת? תחכי שתגיעי לעולם האמיתי!" העולם האמיתי? מה עד עכשיו לא הייתי בעולם האמיתי? פשוט ישבתי כמו פעוטה מנוזלת בפינת המשחקייה לילדים בקצה הפינה של העולם? משחקת בקוביות של דיכאון, חרדה כמו ילדה שעוד לא מכירה את המושג? כיאלו כאב, בדידות וחרדה הם לא מנת חלקם של אנשים צעירים. לא ולא. עליי לחכות לעבור לשלב המאסטר, לקבל מפתח לדלת של העולם האמיתי ורק אז אני אקבל את הרשות להתלונן. עד אז אני מאושרת לגמרי. אין סבל, לא כאב, לא חרדה. דיכאון? אוי, סליחה. אני לא מכירה. עוד לא הגעתי לדרגה הזאת. אני תשושה. אני ישנה בלי סוף. אני לא אוכלת, לא כי אני לא רעבה, אבל כי אין בי שום כוח רצון לקום לבשל ולחשוב מה לאכול. מה הערך התזונתי של חתיכת לחם? יש עלייה קצת עובש, ואם אני אחתוך את החלק הירוק? מה הערך התזונתי של פטרוזיליה? כמה שמן, זה יותר מידי שמן? יש חלבון בטונה? איך להכין מוקרם? כמה זמן להכניס לתנור? איך להכין ארוחה מזינה בחצי שעה? אני צריכה ללכת לקנות מצרכים בשביל זה?? יש לי תפוח אדמה שהצמיח שורשים, כיכר לחם יבשה וירוקה למחצה, קצת קטשופ וקרטון חלב פג תוקף, מה אני יכולה להכין מזה? ולאכול? לשבת על השולחן, להכניס כמות אוכל לפה וללעוס? אוי ואבוי. רק המחשבה על עצם עשיית הפעולה הזאת שואבת ממני כוחות נפשיים. בשלב מסוים אני יושבת על הכיסא במטבח, מיואשת ומיובשת יותר מעציץ שנשכח באמצע הקיץ ולא קיבל טיפת מים, בולסת פרוסת לחם יבשה עם קטשופ. טכנית, אני בריאה כמו שור. טוב, כמו שור בתת משקל אבל זה לא כזה רציני. יש לי את כל ארבעת הגפיים. לא איבדתי שן או עין, עדיין. אני יכולה לעלות במדרגות ללא בעיה. אבל בראש שלי רצות מחשבות מימין לשמאל. למעלה למטה, באלכסון, בגלים, בזיגזג. אני נאחזת בצבעים של העבר, ומתאכזבת שאני מתסכלת על הווה ורואה שהם דהו כמו ציור ישן. כל מה שנשאר זה אפור בטון. צבע כזה שאם אני מביטה בו לאורך זמן אני מרגישה כיאלו אני מאבדת את הראייה. אני חוששת מעתיד, ודואגת על מה שעדיין עוד לא קיים. יש לי כל כך הרבה אבנים בשק. אני מנסה לסחוב את כולם. אבל השק מתיישב לי על החזה. מכביד על הראש, מחליש את הגפיים. הריאות נמחצות עד שאני לא מצליחה לנשום. אני יכולה לנסות להוציא אותם מהשק, אבל איך? חלק בכלל לא מוחשיות. אני מגששת בשק שעל החזה שלי, ונפגשת רק באוויר. ואז שאני מצליחה לתפוס אבן אחת. מוחשית. היא קטנה, בגודל של מטבע שקל. חומה ומנוקדת בשחור וחום כהה. חרוט עליה ארוחת ערב ותאריך של היום. אני מוציאה אותה מהשק בקלילות. ולשנייה אני מצליחה לנשום. יש לי 999 אבנים, חלק מוחשיות, חלק לא. חלק קטנטנות, חלק ענקיות. אבל האבן הזאת היא לא בעיה. היא נראת כל כך חסרת משמעות. קלילה, כיאלו והיא בכלל ולא משפיעה. אבל כל אבן מפחיתה את המשקל. אז אני מסתפקת בארוחת שאריות. 999 בעיות על הלב. אבל הדאגה 'מה לאכול לארוחת ערב היום', לא אחת מהם. וזה מנחם, גם אם זה רק לחצי שעה. ומזה הרבה זמן, הארוחה לא מגיעה עם מנת צד של מחשבות סוררות. אני לא טועמת את חמיצות של בושה, במתיקות המבחילה של דאגה, בחריפות של שנאה עצמית, במרירות של חרדה. אני לועסת את הפסטה, מנדבת קטשופ לשניצל, דוקרת את הסלט העייף, מנשנשת את הצ׳יפס, נוגסת מהחביתה ולוגמת את התה. אני רגועה, מלאה וחסרת מחשבות. אני מתנחמת בארוחת השאריות המאולתרת שלי. להיום.

תמונה של אבונור
אבונור•סיפור שכתבתי•לפני שבוע
הבטחה

מעולם לא הבטחתי דבר מאבי למדתי דבר אמיתי כל הבטחה אפשר לשכוח תמיד אמרתי אני אשתדל הבטחה היא כמו מעצר בסוף משתחררים בזמן קצוב לכל מעצר יש סוף אשתדל זו אפשרות פתוחה אבל היא על תנאי ותמיד היא נשארת קיימת אשתדל לא יכולה לשקר הבטחה אפשר לשקר בקלות כשאתה נמצא על תנאי זה כמו אזיק אלקטרוני אתה מתאמץ לא לשכוח אתה נמצא במעקב תמידי לכן מעולם לא הבטחתי תמיד אמרתי אני אשתדל ואז אתה על תנאי אבי זד 19/6/26 זכויות שמורות

תמונה של סייג'
סייג'•סיפור שכתבתי•לפני שבוע
כששבתאי הגיע למעלה ה-12 במזל טלה

אני מתחילה להרגיש ג'וק חדש רץ במוח. לא יודעת למה אני עד כדי כך בסטרס, שמשהו בי מנסה לדחוף אותי כל הזמן להיות משהו שונה. בשבועיים האחרונים הג'וק היה קשור יותר למערכות יחסים וגברים. עכשיו זה: "אני צריכה מקצוע? אני צריכה ללמוד איך להרוויח כסף דרך דברים שונים? מה הבעיה פשוט לפתוח עסק?" שנייה אני בודקת משהו אסטרולוגי. אוקיי, יש לי את זה, אז - אני חווה את נסיגת שבתאי שלי כבר שנה, אבל עד עכשיו לא הרגשתי את זה ברמה חזקה. כל הדברים שאני מתמודדת איתם עכשיו, מרגישים כמו שאנשים אומרים שנסיגת שבתאי מרגישה. אבל, אני חווה אותה כבר שנה, ולא הרגשתי משהו משמעותי, רק שינויים קטנים בחשיבה. אז הלכתי לבדוק, אם שבתאי הגיע כבר למעלה שבה הוא היה ביום שבו נולדתי. ביום שבו נולדתי שבתאי היה ב12 מעלות של מזל טלה, ובדיוק בתקופה שבה התפרצה לי אלרגיה, הוא היה ב12 מעלות. אז אפשר לומר נראה לי, שנסיגת שבתאי שלי התחילה רק עכשיו, וזה אולי מסביר למה אני פאקינג מאבדת את דעתי. בדקתי מעבר לזה, מסתבר ששבתאי חווה נסיגות, כלומר הוא יכול להגיע למעלה כלשהי, ואז אחרי תקופה להתחיל נסיגה, ולהגיע למעלה הזאת שוב. מסתבר ששבתאי יגיע שוב למעלה שבה הוא היה ביום שאני נולדתי, בספטמבר. אז... לפחות אני יודעת! יש לי זמן להתכונן, רצוי שלא אהיה בלחץ על שום דבר, וכן בדקתי עכשיו וזה נופל על יום כיפור, אבל יהיה בסדר! - זה מאוד מבלבל עבורי מה שעובר עליי מאז ה-29 במאי. כי כאילו, משהו בי מנסה לשנות כיוון, וזה מרגיש נפשי, כאילו הנפש שלי מבקשת דברים, שאני לא מבינה למה. זה סוג של מרגיש כאילו אני לא יודעת מה אני רוצה, אבל בו זמנית יש לי דחפים כאילו - הנפש שלי יודעת בדיוק מה היא רוצה, ויש ניתוק כזה. כמעט כאילו זה לא באמת הרצון שלי, אלא משהו שמשתלט עליי. עוד צירוף מקרים מוזר, זה שהיה בחור שחיזר אחריי וסגרתי איתו את הסיפור השבוע. אבל לפני שזה קרה, הסכמתי לדייט, ובגלל שאמרתי לו שהייתי רוצה לרדת 3 קילו כדי להתאים לשמלה, הוא שאל "מתי ראש השנה?", ואמר שנצא בחול המועד סוכות. אבל אמרתי משהו "עד אז אני אולי כבר אצא עם מישהו אחר", אז קבענו משהו מוקדם יותר, שבסוף ביטלתי כי בעצם אני לא מעוניינת בזוגיות ויש לי בכלל מישהו אחר שאני מחבבת. העניין הוא... שחול המועד סוכות זה בדיוק התקופה שבה שבתאי חוזר שוב למעלה הזאת שהוא היה ביום שבו נולדתי. אז המוח שלי עכשיו כזה... בתהיות אם אולי אני כן אצא עם מישהו בפעם הבאה ששבתאי יחליט להטריף לי את המוח, ואם זה יהיה אותו האדם שדחיתי. אתם יודעים מה, זה מופרך מאוד כל מה שאני אומרת, אבל אני לא לוקחת צ'אנסים, מבחינתי ספטמבר זה חודש להיזהר ממנו. אני צריכה להגיע לספטמבר 3 קילו פחות, עם פלאפון תקין וכסף שאני יכולה לבזבז. כי החיים יכולים לדפוק אותי שוב, כמו שהם דפקו אותי בסוף מאי. אם הם יעשו את זה, זאת תהיה הוכחה שאני צודקת, אבל אני באמת לא רוצה להיות צודקת. אני באמת שונאת לכתוב על הדברים האלה, כי אני יודעת שלאף אחד אין עניין בהם, ורוב האנשים חושבים שזה מטופש. אבל כאישה, לפעמים אני עוברת דברים שאני לא יודעת איך להסביר, והם גורמים לי להרגיש כאילו משהו לא בסדר איתי, ברמה שאם אני חשה משבר שבעיניי הוא באמת זמני - אנשים מתחילים לדבר איתי על טיפול פסיכולוגי. וכמובן, לפעמים התשובה היא באמת טיפול פסיכולוגי, אבל בחוויה שלי, יש אנרגיות וחוויות - שעושות עבודה על בן אדם. וזה באמת מכוון, זה לא משהו שהוא באשמתו של אותו אדם, אפשר לומר שזה אפילו גורל. יש גורל טוב, ויש גורל קשוח, ושבתאי כוכב, תמיד מביא איתו שיעורים קשים שאדם צריך ללמוד, והשיעורים האלה קשים בגלל תוכנית להפוך את האדם למי שהוא צריך להיות. יש אנשים שחייבים ללמוד דברים בדרך הקשה, לא בגללם, פשוט כי אין חכם כבעל ניסיון, ולפעמים אנשים צריכים ניסיון קשוח, כדי להפוך לחכמים ומומחים. אין לי מושג מה שבתאי מנסה ללמד אותי, אבל אני באופן אישי מרגישה, שזה קשור להבנה עמוקה יותר של הרצונות שלי והאמונות שלי. כאילו... החוסר ביטחון שחוויתי. בחיים שלי לא הרגשתי כל כך לא ראויה. אז גם במובן הזה אני מזכירה לעצמי להתכונן, כי אולי בספטמבר משהו שוב יעשה לי טריגר ויגרום לי להרגיש שאני לוזרית. אני יודעת שכל מה שאני מדברת עליו, נראה קצת מגוחך. אבל אני יודעת מה חוויתי בחיי, ובנפש שלי, ואני יודעת שרק עכשיו הבנתי, שכל מה שקרה לי התפרץ לי כששבתאי הגיע למעלה שבה הוא היה ביום שבו נולדתי. אפשר לומר צירוף מקרים, אפשר לומר שאני אדם לא מספיק רציני, אבל כאילו... אם יש משהו, שמעניק סוג של "מפה" לחיים, אני באופן אישי הולכת להשתמש בו - כי אני לא מתביישת להודות שאני אבודה. מבחינתי אסטרולוגיה, זאת עוד דרך למפות את השטח, להבין את המסלול ואת הנפש. אני חוויתי משהו מוזר, כששבתאי הגיע למעלה ה-12 במזל טלה, וזה יקרה שוב בספטמבר. ואני לא יודעת אם זה אומר משהו, אבל יש מצב שכן ושיש אתגרים מסוימים שיצופו אצלי, אבל אין לדעת עד שזה יקרה. אז אני מניחה שנחכה ונראה. אם לא יקרה שום דבר, אולי אפסיק לחשוב שיש טעם לכתוב דברים על אסטרולוגיה. (19/6/26 8:01)

תמונה של סייג'
סייג'•סיפור שכתבתי•לפני שבוע
לא ראייה של אדם מאוהב

קצת התבהר לי הראש אחרי שבועות של בלבול וחוסר תפקוד. יש עדיין איזושהי חרדה מבעבעת בגוף, אבל אני מנסה לא לתת לזה לשתק אותי. גם עוזר לי שיש לי מישהו שהשיחות איתו אשכרה עוזרות לי, כל דבר שאני מביאה אליו שמרגיש לי מסובך ומעיק, חוזר אליי בהיר ופשוט. והוא יודע כמה אני מעריכה אותו. זה עדיין מסובך לחבב מישהו, גם כשאני מכירה אותו הרבה זמן ועכשיו מתחילה לראות שהוא אדם טוב ומכיל יותר ממה שחשבתי. אין לי מושג מה הוא מרגיש כלפיי, אם בכלל, כי אנחנו לא מדברים על זה. הוא אמר לי משהו על כך שאמרתי על עצמי שיש לי רתיעה מקירבה, בקטע של להרחיק אנשים, ושלכן הוא נזהר. אז אולי זאת הסיבה למה זאת נושא שיחה, ואני חושבת שכבר כתבתי את זה איפשהו קודם, אבל זה מוזר לי שאני יכולה לדבר איתו על כך מיני דברים, שלא קשורים אלינו, ועדיין מעניין לי. הייתי במשבר קטן לרגע, והוא אמר לי לפני שהדלת פתוחה ושהוא רוצה שאני איעזר בו, ובאמת הרגשתי שאני צריכה אותו, אז פניתי אליו. זה רק העמיק את הרגשות שלי אליו, שעשיתי את זה, ושיתפתי אותו במשהו שהרגיש לי נורא מסובך ולא נעים. כבר לא סתם חיבבתי אותו, וחשבתי עליו דברים טובים, ברמה של קצת להעריץ מדי - נקשרתי אליו, כאילו הוא השמיכה שלי. אמרתי לו שהוא האדם המועדף עליי כרגע. מסתבר שהוא אוהב להיות מועדף. עם בחור אחר הרגשתי שאני יכולה להיות לוזרית, אבל איתו אני מרגישה שאני יכולה להיות כאוטית, וזה לא יגרום לו לחשוב עליי דברים רעים. הוא אמר לי משהו על כך שאני יכולה לצאת עם אנשים, שאני לא אאבד אותו בגלל זה, והודיתי שאני כן מפחדת לאבד אותו, אבל לא בגלל גברים אחרים אלא בגלל שהוא יחשוב שאני חרא של בן אדם. הוא לא הבין למה אני חושבת ככה על עצמי. יש המון דברים שהוא לא מבין למה אני חושבת על עצמי, ומופתע שאני כזאת כי לא עשיתי עליו רושם כזה. כשאני חושבת על זה, זה מוטיב חוזר בחיי, שאני עושה על אנשים רושם חזק וספציפי, שגורם להם לראות אותי רק בצורה אחת. הם לא חושבים שאני יכולה להיות מינית וסוטה, וכשאני מינית וסוטה הם לא חושבים שאני שמרנית ותמימה, הם חושבים שאני כלבה קרת רוח ושיש לי חוכמת רחוב, אבל אז הם חושבים שאני בעצם חיה במרתפים ולא רואה עולם. להיראות על ידי אחרים זה קשה. בעיקר כי אני לא יודעת מה אני רוצה שהם יראו, אני פשוט אדם כנה, אם הם רואים רק חלק אחד, וזה החלק הטוב, אני מרגישה רמאית. ואם הם רואים רק את החלק הרע, ומתייחסים רק אליו, אני מרגישה שלא הוגנים איתי, ושמתייחסים אליי כאל מובן מאליו. מצד אחד אני לא אוהבת להסתיר את מי שאני, מצד שני אני בכלל לא יודעת מי אני אז זה קשה להראות תמונה אמינה של זה. אבל איתו זה לא משנה איכשהו. הוא רואה מה שהוא רואה, והיחס שלו הוא בהתאם לאיך שאני מתייחסת אליו. אולי בפעם הראשונה בחיים שלי, מצאתי אדם שהוא באמת הוגן והגון. זה מוזר לקבל משהו, שאני לא זוכרת אם ביקשתי. הרי בדרך כלל אני מבקשת משהו ספציפי מבורא עולם, כמו מישהו שכיף איתו, או מישהו בוגר רגשית. אבל הוא כאילו, יותר טוב ממה שהייתי יכולה לבקש. ואני מזהה את זה, אז מה הפלא שיש לי פתאום בעיות קשות של חוסר ביטחון עצמי ותחושה שאני לא ראויה לזמן שלו. זאת אפילו לא ראייה של אדם מאוהב, אני רואה אותו ככה כי הוא ככה באמת. רק את עצמי קשה לי לראות. כנראה כי לא התגבשתי עדיין כאדם, וזה בסדר שאני מובכת מזה. (17/6/26 9:07)

ספרים שדורגו לאחרונה

ספרים שקיבלו דירוגים ב-7 הימים האחרונים, ממוינים לפי הדירוג האחרון

When we were very young

When we were very young

A A Milne

When we were very young

A A Milne

4.0דירוג
נצח נצחים

נצח נצחים

ג'וד דוורו

2.0דירוג
דבר מזה לא נכון

דבר מזה לא נכון

ליסה ג'ואל

1.0דירוג
עופו, ברבורי פרא

עופו, ברבורי פרא

ז'ונג (רונג) ג'אנג

4.0דירוג
שכול וכשלון וזומבים

שכול וכשלון וזומבים

אמיר חרש

4.0דירוג
חוף שחור פראי

חוף שחור פראי

שרלוט מקונהי

5.0דירוג

סופרים על הבמה

סופרים שקיבלו הכי הרבה דירוגים וביקורות בשבוע האחרון

דרגו אותו לאחרונה
סטיבן קינג

סטיבן קינג

מחבר "אל תמצמץ"

מתח ריגול והרפתקאות

כתבו עליו לאחרונה
מאירה ברנע-גולדברג

מאירה ברנע-גולדברג

מחברת "סבתא בורחת מהבית"

ספרות מקורית

חדש בתחום
ג'ון סקאלזי

ג'ון סקאלזי

מחבר "הקיסרות הקורסת"

מדע בדיוני ופנטזיה

רב-תחומי
סטפן (שטפן) צווייג

סטפן (שטפן) צווייג

מחבר "האחדות הרוחנית של העולם"

ספרות מתורגמת

כתבו עליו לאחרונה
מרגרט אטווד

מרגרט אטווד

מחברת "תועות בזמן"

ספרות מתורגמת

דרגו אותו גבוה לאחרונה
לוסי מוד מונטגומרי

לוסי מוד מונטגומרי

מחברת "הטירה הכחולה"

ספרות מתורגמת

סדרות שעוררו עניין לאחרונה

סדרות שקוראים דירגו השבוע

אן מהחווה הירוקה (האסופית)

אַן שֶרְלִי האסופית

לוסי מוד מונטגומרי

תרגום (נוער) | 24 ספרים

4.7דירוג
אפלטון ואתון נכנסים לבר...

מטר - עיון

תומס קתקרט

פילוסופיה - כללי | 11 ספרים

4.3דירוג
פרויקט X

פרויקט איקס

גרג הורביץ

מתח ריגול והרפתקאות | 11 ספרים

4.1דירוג
צופן דה וינצ'י

רוברט לנגדון

דן בראון

ספרות מתורגמת | 9 ספרים

4.0דירוג
מגורשת

שולחן כתיבה

שמרית מנור-פפר

ספרות מקורית | 6 ספרים

5.0דירוג
קבורת חמור או: מדחי אל דחי

דורות

פרץ סמולנסקין

ספרות מקורית | 49 ספרים

5.0דירוג