“בובה על חוט דק
ההורים שלי סברו שילדות היא רק מסדרון לקראת הבגרות, ועל כן אין צורך להשקיע בתרבות לילדים. מבחינתם ילד הוא מבוגר קטן. במצב הזה לא בהכרח הייתה לי רק ילדות עשוקה, אלא גם יתרונות. די מהר הבנתי, שאם אין אני לי, מי לי, ופתחתי עצמאות בגיל די מוקדם. לעתים חיפשתי לעצמי את נושאי תרבות שעשויים לעניין אותי, מה שהפך אותי לסקרן המנסה לגלות חוויות חדשות כל פעם מחדש. כך רכשתי לעצמי כרטיס להצגת תיאטרון בובות, שסופר שם על דג זהב ומשאלותיו של הדייג. מאז אני אוהב תיאטרון בובות ואת הבובנאים, הבונים, מפעלים ומשחקים את הבובות, לכאורה מדובר במדיה לילדים מאוד ארכאית על רקע הדיגיטליות העדכנית, אבל אני חושב שזאת מדיה קלאסית ורלוונטית, שלעתים מיועדת גם לבוגרים, ומפתיע שהיא מוצאת דרך להתחבר למדיות הטלוויזיוניות, כמו הסדרות, רחוב סומסום, החבובות, או החרצופים, תוכנית סטירה פוליטית.
אני חושב שבכל מבוגר טמון יסוד של ילד קטן. תיאטרון הבובות מאפשר להביא לביטוי תכונה זאת. מהסיבה הזאת כשראיתי באקראי את שם סיפרו של פיליפ רות, התיאטרון של מיקי שבת, העוסק בבובנאי מזדקן המפעיל תיאטרון בובות, חשבתי שמדובר בספר מעניין, מה גם שתמונת הכריכה היא של אוטו דיקס, אמן גרמני, בציורו מ-1925, סצנה של בני זוג הנראית כגרוטסקה אכזרית למושג אהבה. למעשה מדובר במלח הרוכן על זונה כעורה, כביטוי לאלימות המלחמה המועתקת ליחסים מיניים אלימים ומבזים. הספר הזה על עיצבו האמנותי עורר בי סקרנות, שרק בקשה עיתוי מתאים להתממש.
אני חייב להתוודות, עד היום לא קראתי אף ספר מספריו של רות. כעת עם פטירתו, החלטתי לקרוא את ספרו המצוי בספרייתי. התחלתי לקרוא, ולפתע מסתבר לי שגיבורו של פיליפ רוות, מיקי שבת ואני באותו גיל, בגיל דומה שהיה רות, שכתב את הספר ולבטח התחבט באותן שאלות, על חיוניות החיים והמיניות המבקשים לשרוד על רקע בגידת הגוף ודעיכת ההתלהבות.
גיבור העלילה, מיקי שבת, הוא רודף נשים סדרתי מזדקן, שהופך את חוויות הפיתוי, הזיונים והשפלת הנשים, למהות הקיום. המעניין הוא האופן שבו רות, הפך מחשבות מלוכלכות על מין לפואטיות ולאנושיות. לפתע מיקי שבת במקום להיות רק סוטה מתועב, הפך עבורי לדמות מעוררת חמלה ומחשבות, לאופן שבו אנו מגדרים באמצעות המיניות וגבולותיה, את עצמנו, או גם אובדננו.
איך תיאטרון בובות, שהוא לכאורה מדיום תמים, מתקשר לאדם שהוא סקס מניאק? אישיותו של מיקי שבת מורכבת משני הפכים תשוקה לתיאטרון, אך אין לו רצון לעצב שחקנים, הוא מעדיף בובות נטולות אישיות, גוף על חוט המבצעות את שיגיונותיו. כך הוא הפך את דראנקה, אמריקאית ממוצא קרואטי לפילגש שלו, אתה הוא חיי בחשאי ומגשים באמצעותה את סטיותיו, בעודו מתאב את אישתו רוזאנה האלכוהוליסטית. מגע התיאטרון שלו אבד, בתהליך של הרס עצמי. מה שנותר לו זה להניע את הפילגש שלו על חוטים, לבצע בה מניפולציות. אך היא מודיעה לו בהפתעה, לאחר שלוש עשר שנה, אני או נשותיך האחרות, לאן האולטימטום הזה ייקח את מיקי שבת?
מול המין הביזארי, מעמיד רות את המוות, כמבטא חוסר צדק פואטי ומעורר פחדים. משפחתו היהודיה של מיקי שבת, איבדה את מרטי, הבן הטוב והבכור שנפל במלחמת העולם השנייה כטיס (מלאך). מאז אימו הלכה ושקעה ביגונה ומתה בחייה, בעודה מדברת עם רוחו של מרטי. מיקי שבת מוצא את עצמו נטוש ללא אם, ללא אישתו הראשונה שנעלמה מחייו. המין הוא תחליף מעוות למגע חסר של אם אוהבת ואישה אהובה. הוא ביטוי לנרקיסיסטיות המבקשת סיפוקים מידיים. האם בכך מיקי שבת מבקש להשכיח את פחדיו מחייו ומהמוות, בהתמכרות למין הורס ומתריס לחיים?
רות מצליח בו בעת להצחיק, להעציב וגם לגעת במעמקי הנפש, במשכנם של הפחדים והתשוקות.
הצייר היהודי האמריקאי: RB Kitaj, שהיווה השראה לעיצוב דמותו של גיבור העלילה, מיקי שבת, היה חברו ובן גילו של רות. חייו הפכו להיות רוויים בפחדי זקנה, מוות ואובדן מיניות. ככל שהפך להיות בוגר, האמנות שלו הפכה פרובוקטיבית, חתרנית ומעוררת מחלוקת. אישתו מתה מצער כשספג ביקורת. הוא המשיך לאהוב אותה דרך מכחוליו, בציור שלכאורה נעשה כלאחר יד, עם צבעוניות מורכבת ומהממת, בציורים שחלקם נמוגים לתוך עצמם. בחלק מציוריו מצוירים מאהב זקן וצעירה. הצבעוניות הזאת חלחלה בצורה מיוחדת לדמותו של מיקי שבת ולאווירת הספר, שהוא עז בצבעוניותו וברעיונותיו. ולכן הקשר הזה מרתק, מעניין ושופך אור על חברות ואמנות כגורמים המפרים יוצרים וסופרים.
הבובות על חוט, הן מטפורה לרצון שליטה באחרים. לעתים מפעיל הבובות הופך בעצמו לבובה על חוט, נטולת יכולת החלטה, המלאה בחרדות קיומיות, ובמשאלות הרס עצמי ומוות. היופי והקסם שהיו בבבות אבדו, כעת הן מרגישות מכוערות ואבודות, מבקשות שהחוט השברירי יקרע, ובכך תסתיים ההצגה.”