ביקורת ספרותית על שיר לאיזי ברדלי מאת קריס בריי
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 6 באוקטובר, 2015
ע"י אפרתי


נער בן חמש עשרה רכב על אופניים ונהרג מרכב שסטה מנתיבו.

מי אשם? תוהים הוריו, מתחבטת משפחתו, מנתחים הפרשנים. נהג הרכב הפוגע, אשתו שרבה איתו בבוקר, המוסכניק שלא איתר תקלה כלשהי, מע"ץ שלא תיקנו את המהמורות בכביש, אביו שנכנע וקנה לו אופניים, חברו שביקש ממנו לבוא לבקר.

אשה בת ארבעים נפטרה מסרטן.

מי אשם? תוהה בעלה, מתחבטות החברות, מנתחים השכנים. הרופא שלא איתר בעייה, היא עצמה שנמנעה מללכת לבדיקות, הלבורנטית שהחליפה מבחנות, קופת החולים שנתנה לה תור מאוחר ל-אם.אר.איי, בעלה שמתחלה בגלל קורטוב של נזלת, הבוס שרדה בה וגרם לה ללחץ נפשי.

תינוק מת מוות בעריסה בגיל שלושה חודשים.

מי אשם? תוהים הוריו, מתחבטים הרופאים, מנתחים החברים. ההורים שישנו חזק מדי בלילה וקמו אל המוות, האם שהאכילה אותו בתחליף חלב, האב שהשכיב אותו על הבטן למרות הנחיות הרופאים, הרופא שלא ערך לו בדיקות מקיפות, אחיו שהשתעלו לידו ומי יודע באיזו מחלה הדביקו אותו.

איש צעיר נורה ומת על ידי מחבל.

מי אשם? תוהים הוריו, מתחבטים הפוליטיקאים, מנתח האיש ברחוב. המחבל ששונא עד רצח, הערבים שידם קלה על ההדק, המצב הכלכלי שדירדר אותו אל קיצוניות, הכיבוש המשחית, השנאה של עם מדוכא, הפוליטיקאים שלא עושים כלום, ארצות הברית שקושרת את ידי ראש הממשלה, הקיצוניים מתוכנו שרצחו ערבים, האיש שהלך במקום סכנה.

האם לאנשים דתיים המוות קל יותר? האם הכאב שלהם פוחת בגלל האמונה?
ברור שלא. הכאב מבקע לבבות חילוניים ודתיים, מנקב את היישות המאמינה וזו שלא, קורע לגזרים את חייהם של אתאיסטים ורליגיוזים.

ומה ההבדל, האם יש הבדל? כן. הבעיטה. הכעס. הטלת האחריות. הצרחה הנוראה של בקשה להסבר שלא יגיע.

אלה שמאמינים בגורל העיוור מחפשים אשמים, כי אי אפשר לקבל מצב זוועתי כזה בלי לנסות לנמק אותו באופן כלשהו. הסיבות אינן מניחות את הדעת, כי אף אחת מהן איננה חזקה מספיק כדי לשאת את הסופיות הזאת, ולכן מה שנותר הוא לכעוס כעס גדול על כל הגורמים שחברו יחד לגזול את אהוב הלב.

אלה שמאמינים בקיום מנהיג לעולם, בחוסר אקראיות, בעובדה שיש סיבה ומסובב, אינם כואבים פחות, אבל הם נשענים פחות על חיפוש אשמים, כי עד כמה שזה נורא, יש תכלית לכל דבר ואם השם לא ישמור עיר שווא שקד שומר. האם האחריות על שמירת שלומנו ובריאותנו או שלומם של הנתונים לאחריותנו מופקעת מידינו? ברור שלא. אבל יש קוצר יד שלמרות השתדלויותנו לא נצליח להכריע, ובאנו לעולם למשך כך וכך שנים ויש חיים אחרי המוות. למרות שאלה הם דברים שבאמונה זה הצד הרציונאלי של פרשנות האסון, כי הצד האמוציונאלי אינו יכול להיות מושפע משום דבר. אף דמעה לא נחסכה, אף לב לא נשבר לרסיסים קטנים פחות, והחיים לא נעכרים פחות בגלל האמונה.

הספר היה קשה לי רגשית, כמו מכר אהוב וכמו זר בלתי ידוע.

לכאורה, משפחה מורמונית אדוקה, שאמונותיה ואורחות חייה דומים מאוד לאורח החיים הדתי והחרדי. משהו מוכר וידוע, חם וביתי, מחבק.

לכאורה.

מצד שני, עודף הרליגיוזיות הנוצרית הנשפכת, המיסיונריות הבוטה, הזרות שבאמונה, ההישענות הבלתי מעורערת על נצרות פאנאטית, הכאב שמנסים לטאטא בגלל האמונה, לכבוש, לסלק, לדכא. כל זה היה לי רחוק ודוחה.

משפחת ברדלי היא משפחה מורמונית אדוקה (כך מתחילים כולם את הסקירה). אב המשפחה, איאן, הוא בישוף בכנסיה, קלייר, האם, הסתפחה אל הדת בעקבות אהבתה לאיאן, וארבעת ילדיהם: אלמה (בן. אללי, איזה שם שנוא ומעורר גיחוך), ציפורה, ג'ייקוב ואיזי. ביום ההולדת של ג'ייקוב מתרחש האסון הגדול ובני המשפחה נאלצים להתמודד עם סופיותו של המוות. איאן מדחיק את צערו על ידי השענות על דברים שבאמונה. הוא מצטט ומדפדף ופותח ספרים ומופיע בעצרות וממשיך לבקר חולים, לתמוך בקהילה, לשכוח, לשכוח, לשכוח. קלייר, מועדת ונופלת, כי שטיח האמונה, דק ושטוח, נמשך מתחת לרגליה, וחוטיו הרופפים נפרמים ונקרעים. היא מתחפרת במיטתה בדיכאון עמוק, לא אוכלת, לא מתרחצת, לא חיה, ולמרבה הפלא, בעלה הבישוף גם אינו מזעיק פסיכיאטר, בתקווה טיפשית כי האמונה תירפא את נפשה הקרועה. והילדים, איש בדרכו, מנסים למצוא את דרכם בסבך. כואבים ונטושים על ידי אביהם שברח אל האמונה ואמם שברחה אל חוסר האמונה.


הקושי המרכזי בשמירה על ערכי הדת, הוא ההתערות במוסדות לימוד רגילים. איך אפשר לדרוש מנערים ונערות בעולם המודרני ללמוד בבית ספר חילוני ולשמור על אורח חיים מורמוני. הם בועטים ומתקשים ומתביישים ואינם מצליחים לנמק. הם עושים מעשים אסורים על פי הדת, מתחבטים ומצפונם נוקף ואין עוזר. באחד הקטעים המשעשעים בספר אומר נער לציפורה: את מוסלמית, לא? וזוהי תשובה לאנשים שמגנים את ההתבדלות הדתית והחרדית. לילדים ובני נוער אין הרבה סיכוי לשמר את הדת בחינוך מעורב.

הספר נכתב על ידי קריס בריי (ק' בסגול, ולא כריס) מורמונית אדוקה שפרשה מהדת. הוא מסופר ברגישות ובאהבה וגם הביקורת מדודה. הוא כתוב בכישרון ענק, פיוטי ומרגש, ושזורות בו תמונות משעשעות.

כדאי לקרוא את אחרית הדבר שבסוף הספר שנכתבה על ידי ד"ר תומר פרסיקו.
ספר שראוי לשמור לקריאה נוספת.

43 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
מסמר עקרב (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
נסכים שלא להסכים... עוד פלגיאט, וממש אין לי 1,000 ש"ח לשלם לך...
אפרתי (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
הספר נפלא, הרבה יותר מהביקורת שלי...
מסמר עקרב (לפני 9 שנים ו-8 חודשים)
אפרתי,
לא קראתי את הספר, אך יפה ככל שיהא - הביקורת שלך עליו יפה עוד יותר.
ובעצם, זו חכמה קטנה מאוד, כיוון שניתן לומר זאת על כל אחת ואחת מביקורותייך...
אפרתי (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
תודה רבה, לייב. ספר נפלא עם הרבה שאלות.
רחלי (live) (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
אפרתי, כמו תמיד ביקורת משובחת מאוד, אני חושבת שלאדם מאמין, יש במה להיאחז, הוא "מקבל את הגזרה ככוח עליון... ושוב זה תלוי "בדרגת האמונה", ישנם כאלה שמאמינים אבל עדיין באים בדין וחשבון מול בורא עולם....
תודה יקירה, מקווה שאקרא אותו...
אפרתי (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
לי, תודה רבה, את תאהבי אותו, כי כל מה שהיה קשה לי בספר לא יהיה קשה לך.
לי יניני (לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
אפרתי תודה רבה. אני חייבת לקרוא את הספר הזה. ביקורת נהדרת!!!!
אפרתי (לפני 10 שנים)
תודה רבה, ניר.
ניר אזולאי (לפני 10 שנים)
אחלה סקירה. סקרנת אותי...
פואנטה℗ (לפני 10 שנים)
יקירוביץ', נדמה לי שהבנתי את רוח הדברים אם כי היה קשה, אני מודה.
ברשותך, יש לי כמה שאלות:
מה זה העולם "כפי שהוא באמת"?
מה זה "רע תכליתי מעולם האמת"?
ומה זה "לעקל בדרך הקשה"? באיזה סוג של עיקול מדובר?
האם זה עיקול בדרך לעולם כפי שהוא באמת?

וסליחה מראש שאני מחפשת פשר. פשוט חייבת להבין את זה.
יקירוביץ' (לפני 10 שנים)
על לא דבר אפרתי, אכן לא חייבים להסכים. אי הסכמה בין בני אדם היא בעיה ויופי כאחד.
יקירוביץ' (לפני 10 שנים)
אריאל, המשפט לא חסר כי לא זה מה שניסיתי לאמר. הדת יכולה להיות אופיום להמונים, אך בוודאי היא לא כזו בהכרח. בכל אופן זה לא קשור לדת באופן ספציפי. גם אנשים שאינם דתיים בשום צורה מנסים לתת את אותו הפשר שלי הוא נראה כמו סם.
אפרתי (לפני 10 שנים)
תודה רבה, יקירוביץ', אנחנו לא חייבים להסכים כדי להסכים, נכון?
אפרתי (לפני 10 שנים)
תודה רבה, טופי!
טופי (לפני 10 שנים)
שאלות נוקבות שאלת! הארת את עיני..
אריאל (לפני 10 שנים)
חסר לי המשפט "הדת היא אופיום להמונים"
יקירוביץ' (לפני 10 שנים)
כתבת יפה יקיריתי. לטעמי הפשר מקביל לסם. הוא איננו קיים באמת, ואם מנסים לייבאו מדובר בתוצר מלאכותי שמעוות את העולם כפי שהוא באמת. הפשר איננו קיים וטוב שכך, ודווקא הניסיון לתת פשר הוא ניסיון נוראי ומדרדר. אם למשהו יש פשר אזי הוא תופעה עמוקה, תכליתית, שבאה מעולם האמת. בעולם כזה הטוב הוא עמוק יותר ולכאורה זה טוב, אך זה משקר כי זה סם חזק, שעוד יבוא היום שהאדם יתעורר ממנו לחלום בלהות מציאותי בו ישאל, היכן הסם שהיה לי? לאן נעלם?

לצד השני, בעולם הפשר הרע הנו רע עוד יותר. רע תכליתי מעולם האמת. ובעצם מדובר בשקר פסיכוטי שגורם להחלאת נפש גדולה יותר מכפי שהייתה לולא כל זה.

הפיתרון: בלי סמים, בלי הזיות. לעקל בדרך הקשה, כדי שבהמשך יהיה סביר יותר.
אפרתי (לפני 10 שנים)
רץ, אי אפשר לכרוך את כל הדתות ביחד, כי למרות שהמתבונן מבחוץ חושב שמדובר בדמיון ביניהן, רב השונה על הדומה.
אפרתי (לפני 10 שנים)
תודה רבה, נעמי!
נעמי (לפני 10 שנים)
כתבת ביד אמן, בדקות ובבהירות.
הוספתי לרשימה!
רץ (לפני 10 שנים)
מעניין איך דת באשר היא מצליחה להתמודד עם סביבה משתנה ?
אפרתי (לפני 10 שנים)
אני שמחה.
(לפני 10 שנים)
התהרהרו לי כל מיני הרהורים כשקראתי את הביקורת הזו.. אבל בעיקר, מאוד אהבתי את שכתבת, ו.. כן, אין ספק שאקרא את הספר הזה. תודה.
אפרתי (לפני 10 שנים)
תודה רבה, אוקי!
(לפני 10 שנים)
יפה מאוד..
אפרתי (לפני 10 שנים)
תודה רבה, חני!
חני (לפני 10 שנים)
אני מניחה שלא היה לך פשוט לכתוב סקירה כזו והיא נפלאה. אי אפשר לעשות שלום מבחוץ כשאין שלום מבפנים
אז אם שואלים מי אשם{ לרוב ויש ויכוחים לרוב בספרים על כך} הכל נמצא בתוך המשפחה.
לשמור על אוביקטיביות פה כרגע נראה לי הכי קשה.
ימים רגועים
אפרתי (לפני 10 שנים)
זה מעניין!!!
שין שין (לפני 10 שנים)
אגב, דוד של בעלי מורמוני! כן, כן! מרגש, לא?! חייבת לבקר אותם ביוטה, מסקרן לאללה.
אפרתי (לפני 10 שנים)
תודה רבה, שין יקירתי, אכן ספר נפלא.
שין שין (לפני 10 שנים)
ביקורת נהדרת ומרגשת שעושה חסד עם הספר.
עוזי (לפני 10 שנים)
:))
אפרתי (לפני 10 שנים)
אוואו... לא ידעתי שהיית סאטמר בעברך!!!
עוזי (לפני 10 שנים)
יואאוו אפרתי, אני כ"כ מזדהה עם דרכך להתבונן על העולם, על החיים! כך בדיוק ראו עיניי, בגלגולי הקודם, בכל פעם שיצאתי את שיכון סאטמר בבני ברק אל העיר הגדולה.
אפרתי (לפני 10 שנים)
תודה רבה, עוזי. כמה שאתה צודק! ומאידך, מכיוון שאני רגילה לקרוא ספרים שכולם הם תמונת חיים חילונית, אני מתבוננת בספר כפי שקורא אותו אדם חילוני ומאמצת את נקודת המבט החיצונית.
זה בדיוק כמו שקורה לי כשאני הולכת בתל אביב, כל אדם חרדי בולט לי כמו תמרור, ומאידך, בבני ברק, אדם חילוני צד את עיני. לכן ההתייחסות שלי לקריאה הייתה אמביוולנטית ונעה בשני ערוצים במקביל.
עוזי (לפני 10 שנים)
ביקורת נפלאה, אפרתי. כמי שלמד להכיר ולהוקיר את אורחות חייך, קשה היה לי להשתחרר מהמחשבה שהקריאה היתה עבורך, מבחינות רבות, מן סוג של התבוננות בתמונת מראה של חייך.
אפרתי (לפני 10 שנים)
תודה רבה, שונרתי. אולי אני אוציא ספר ביקורות, מי יודע...
שונרא החתול (לפני 10 שנים)
״קלייר, מועדת ונופלת, כי שטיח האמונה דק ושטוח, נמשך מתחת לרגליה וחוטיו הרופפים נפרמים ונקרעים.״
בפעם המי-יודע-כמה: משפטים כגון זה צריכים להישמר עבור ספר שלך ולא ״להתבזבז״ בביקורת על ספר אחר.
ביקורת מיוחדת. יפה בעיני שהסופרת שפרשה מהמורמוניות לא יורקת לבאר כפי שנהוג במחוזותינו.
אפרתי (לפני 10 שנים)
תודה רבה, יעל. הספר נפלא, כדאי לך. פנינה ספרותית אמיתית.
yaelhar (לפני 10 שנים)
איזו ביקורת נהדרת שפיספסתי משום מה
הדתות המונותאיסטיות חינכו אותנו, מאמינהן, לחפש אשמים באסונות. ואצלנו זה נושא אופי של "ועדת חקירה" שתקבע ותחליט. הבטוי הכי מוזר לעניין הוא מה שאומרים השכולים "אם לא יענישו את הרוצחים, מותם יהיה סתם" כאילו הרוצחים ועונשם הופכים מוות מיותר למשמעותי.

בכל מקרה הביקורת נהדרת.
אפרתי (לפני 10 שנים)
אני חייבת להוסיף פה את אחד השירים האהובים עלי ביותר שממצה את הרעיון של סיבת האסון:
הם מצאו גוויה
מה זה היה
מה זה היה
מי אשם ברצח
הצביה.

מי ישער על מה נהרגה
וימצא התכלית
וימצא הסיבה
אולי בזדון, אולי בשגגה
אולי במקרה הצביה נהרגה.

אולי אשמתה שצביה
היא נולדה
ענוגה, ענוגה
כמו צביות מסוגה
במקום להיות נמרה
או דובה
זו אשמתה שנולדה ענוגה.

הם מצאו צביה...

אשם הצייד שכיוון ופגע
ועל טיב קליעתו
השתבח והודה
זאת למד, וזאת הוא ידע,
אשם הצייד שכיוון ופגע.

שמש הרגה כי זרחה ויקדה
לו שלג ירד שם ללא הפוגה
היה הצייד תולה את נשקו
לחם פורס לבניו ואשתו.

הם מצאו צביה...

שירם של רחל שפירא ויוני רכטר.
אפרתי (לפני 10 שנים)
בתור אחת שמתקנאת קנאה גדולה בניסוחיך המבריקים, המחמאה שלך יקרה לי מאוד.
אריאל (לפני 10 שנים)
"הספר היה קשה לי רגשית, כמו מכר אהוב וכמו זר בלתי ידוע."
גם לי, אלא שלא ידעתי לנסח את זה טוב כל כך.
אפרתי (לפני 10 שנים)
תודה רבה, אלון.
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים)
יפה מאוד





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ