ביקורת ספרותית על החלקיקים האלמנטריים מאת מישל וולבק
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 5 בפברואר, 2017
ע"י הלל הזקן


לומר על מישל וולבק שהוא טיפוס קונטרוברסאלי - זה האנדרסטייטמנט של המאה. יש לאיש את הכישרון הפנומנלי, מזה ארבעה עשורים כבר, להכעיס אנשים עד שמיים או להפוך אותם לחסידים אדוקים לנצח. גילוי נאות: אני נימנה עם הקבוצה השנייה. גם כי אני זוכר לו 'חסד נעורים' מימי ההתכסחויות המענגות שלו עם כותבי טורי המערכת של העיתון הצרפתי הנפוץ לה-מונד ("העולם"), אנשי שמאל רדיקאלי אטומי מוח, אינטלקטואלים בכאילו, שלידם השמאל המכונה 'סהרורי' בישראל אינו אלא חבורת נערי מקהלה של כולל "חזק וברוך" בצפת. צחקתי המון בזכותו, בקיצור; אבל גם כי כל מה שקראתי משלו עד היום נפל לי בול בצלחת: האיש כותב ללא כחל, סרק או עכבות כלשהן, על מגוון של נושאים המעסיקים את רובנו ביומיום (מתחים מיניים, אתניים, בין-גילאים, תנועות ניו-אייג' מטורללות, הגירה, אימת ההזדקנות ולאחרונה גם – התבססות האיסלאם הלאומני בקרב אומות אירופה הנוצריות) ודרך ההגשה שלו כל כך מרתקת ומיוחדת בפתלתלותה, שקשה להניח את ספריו מהידיים או להדחיק את הציפיה לספר הבא. שמו של אחד מתקליטיו המוצלחים של אלביס הוא "100 מיליון מעריצים אינם טועים", אז הנה מצאתם את גרסת הספרות המודרנית... יותר מזה: המבע הלשוני שלו כה חד ומזעזע לעיתים (ראה להלן), בצרפתית – choquant, שוולבק נאלץ כבר להתמודד עם כמה תביעות משפטיות שאח"כ הסתבר שלא היוו אלא את 'הקדימון' לאיומים על חייו ולבריחתו בעתיים אח"כ מצרפת לאירלנד וממנה לספרד, בה הוא חי עד היום.

אלא שיש לוולבק עוד כישרון אחד לפחות, פנומנלי לא פחות והוא - היכולת לא רק לשלב מסה פילוסופית סדורה ומנומקת בתוך רומן תמים למראה, את זה יודעים לעשות לא מעט סופרים ולמעשה רוב אלה הרואים באומנותם טיפה מעבר למקור פרנסה, אלא גם לצאת מהרצף העלילתי 'לחלונות מידע' (לעיתים חשוב ולעיתים טריוויאלי) ולשוב אליו, מבלי שהדבר ייראה לנו, הקוראים, כתלוש מהמציאות העלילתית. נסו לחשוב על מצגת מחשב משוכללת עם הפניות און-ליין לסרטי יו-טיוב ושות', 'המתורגמת' לגרסה מילולית ולמשפטים קוהרנטיים בתוך שטף סיפורי. זה לבד שווה את המאמץ.

דבר אחד פחות אהבתי בספר הספציפי: מאחר ווולבק הוא אינטלקטואל המכיר בוודאי את 'עיקרון המידתיות' (זה שקובע, למשל, שבעתות מלחמה ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה להחריב שכונה שלמה בעזה על כל גראד שנוחת על באר שבע. גילוי נאות 2: כותב שורות אלה יליד סורוקה) ולכן לא ברור עד תום מדוע הוא בוחר להכות בקוראיו הנאמנים במקסימום האפשרי של תיאורים פלסטיים and beyond. אני לא מחזיק מעצמי פוריטן וקשה בדרך כלל לזעזע אותי, אבל הבנתי את הלך הרוח של העידן ההיפי/פמיניסטי/מתירני גם בלי לקבל לפרצוף (כמעט תרתי משמע) בדיוק מילימטרי את כל פרטי חוויותיהם המיניות של הגיבורים, לרבות מי גמר על מי, היכן זה קרה ובאיזו תנוחה... הייתה תקופה כזו של פריחת הרומן הפורנוגראפי, גם בישראל, החברה' של אבא שלי היו מריצים את "הספרים" האלה ביניהם במילואים, אבל אז היינו בפרהיסטוריה מבחינת זמינות הגירויים, אז מה באת לי עכשיו עם הפרוורסיה שלך בפרהסיה?!... קצת התבאסתי ואפילו קמצוץ הסכמתי עם מבקריו של וולבק בהקשר זה, לבושתי, אלה שטוענים שהוא פורנוגראף במסווה של פילוסוף. הולך לחשוב על זה קמעא בסופ"ש הבא.

לסיכום: לא ספר להתחיל בו את 'שושלת וולבק'. זה, ספציפית, למיטיבי לכת ולבעלי קיבה חזקה.
28 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
מורי (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
כנראה וולבק קצת גדול על כמה קוראים פה. עלילה טלנובלית? מתחרים? פרובוקטור? חבר'ה, האיסלם זה לא דבר נחמד.
מושמוש (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
אהבתי מאוד סיפורים קצרים שלו דעותיו מעניינות אותי ואהובות עליי. אבל.. כשהתחלתי רומן שלו, התחלתי בחלקיקם האלמנטריים, לא הצלחתי להתקדם! כי הוא שם את רעיונותיו המעניינים על עלילה טלנובלית שגם כתובה כמו טלנובלה..
הלל הזקן (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
תודה על תגובותיכם. יש לו כמה "מתחרים", למישל וולבק, בז'אנר הזה שלו, אבל נכון להיום - לא ניתן למצוא אותם בעברית. קורא כעת את "האמנות הצרפתית של המלחמה", פרוזה אדירת ממדים וקצת מייאשת הבנויה על מעברים בין צרפת הקולוניאלית ובין ימינו-אנו, בהם הקולוניות הגיעו אליה... מבצע-מבצע זה!
קורא כמעט הכול (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
כתבת מצוין, ומדויק. גילוי נאות (גם אני יליד סורוקה).
צב השעה (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
ולדעתי הוא דווקא סתם פרובוקטור.
מורי (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
המפה והטריטוריה הוא מעין סיכום, שזר לא יבין.
הלל הזקן (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
לכי על "המפה והטריטוריה". אפס גסויות. מקסימום הנאה.
חני (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
צודק הלל הצעיר וולבק הוא למיטיבי לכת. צחקתי מהשנינות של המשפטים שלך במיוחד
"הפרוורסיה שלך בפרהסיה".
תכננתי לנסות את הילד הרע וולבק שוב
אך נראה לי שיש בו גסות קיצונית מידי.
מורי (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
פלטפורמה חזק מאוד.
הלל הזקן (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
מסכים איתך אלון. "המפה והטריטוריה" ספר ענק.
אלון דה אלפרט (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
אוקיי, "הרחבת תחום המאבק" הוא דווקא לא רע. התכוונתי ל"אפשרות של אי" שהוא סתמי. הטובים שלו, והם טובים באמת, הם "פלטפורמה", "החלקיקים האלמנטריים" ופסגת היצירה שלו בעיניי, "המפה והטריטוריה". ב"להישאר בחיים וטקסטים אחרים" יש כמה טקסטים טובים וכמה משמימים, ו"לצאת מהמאה העשרים" כמעט לא קריא. יש לו עכשיו ספרון נוסף, "אויבי הציבור", עם ברנאר אנרי לוי שמאוד מעניין אותי לקרוא.
כרמלה (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
יופי של סקירה. תודה.
מורי (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
אלון, במחשבה שניה, צודק לגבי כניעה.
אפרתי (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
כמו כולם. מקסים.
הכוורן (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
אחלה ביקורת משעשעת
yaelhar (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
וולבק הוא, לדעתי, סופר צרפתי טיפוסי:
אוהב להתפלמס ולהתפלסף, ושם את הצורה לפני הכל. נראה שהוא מעדיף להיות "הילד הרע" על כל אפשרות אחרת.
אלון דה אלפרט (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
יפה מאוד ומדוייק. אני אהבתי אותו מאוד. ומחשבות: כניעה, והרחבת תחום המאבק. לא זוהרים ולא נעליים.
מסמר עקרב (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
שנון, חד, מושחז ומאוד מצחיק (חבורת נערי המקהלה של כולל "חזק וברוך" בצפת הצחיקו אותי במיוחד...)
לי יניני (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
מסכימה עם אירית- באמת כל מילה אחרת תהיה כאן מיותר. יופי של סקירה. תודה
אירית פריד (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
איזו שפה, איזה הומור, איזו שנינות. שאפו על הסקירה. וכל מילה נוספת מצידי -תהייה מיותרת !
מורי (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
לא מצליח לחשוב על וולבק אחד אפילו, שאינו חמישה כוכבים זוהרים. מתפלא למה אין יותר הקוראים אותו.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ