ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 23 ביולי, 2024
ע"י יוֹסֵף
ע"י יוֹסֵף
מישל וולבק כבר מזמן נחשב כתופעה בפני עצמה. יש שיאמרו תופעה חברתית, יש שיאמרו ספרותית. ובכל מקרה מדובר בתופעה שקשה להישאר אדיש אליה. זה הספר השני שלו שקראתי, הראשון היה כניעה, אך אין ספק שהספר הנוכחי עמוק ומשמעותי הרבה יותר, והרגשתי צורך לקצת זמן כדי לעכל את הדברים.
לפני שניגש לספר עצמו, קצת על וולבק האיש. לא סוד שהאיש וכתיבתו נתונים במחלוקת עזה, אז שוטטתי קצת ברשת כדי להתרשם. יש שמכתירים אותו כגאון, כנביא זעם, כאינטלקטואל מבריק ואף כמי שמצליח לתאר ולערוך את ההיסטוריזציה של ההווה, כלומר לבאר את התהליכים ההיסטוריים שהביאו את התרבות המערבית למצבה הנוכחי. הוא מתואר כמי שמתכתב עם הפילוסופים הצרפתיים הדה-קונסטרוקטיביים, הפרוגרסיביים והפוסט מודרניים של המאה ה-20 (שזה אולי לא באמת מרשים, שהרי אף אחד לא באמת מבין מה הם אומרים בדיוק). מצד שני, רבים אחרים, באקדמיה, אך לא רק, חושבים שהוא רדוד, שטחי, שרלטן, גזעני, ושתובנותיו אינם אלא פילוסופיה בגרוש. לתחושתי, אלו האחרונים לא רק מזלזלים בוולבק ברמה הרעיונית-ספרותית, רבים מהם פיתחו ממש רגשות של תיעוב ושנאה כלפיו. ממש ככה. אלא שבאופן מעורר מחשבה גם הסולדים מודים שכל ספר חדש שוולבק יכתוב, הם יקראו מיד (ראו למשל את דבריו של עמנואל הלפרין לאבירמה גולן בראיון משנת 2012...).
כעת כמה מילים על הספר עצמו. הספר יצא לאור ב-1998, מהראשונים של וולבק, ויש כבר המחשיבים אותו כספר פולחן, יחד עם "הרחבת תחום המאבק". הספר כתוב באופן ישיר, מחוספס, ומלבד קטעים מסוימים הוא לא מתחכם ולא מפותל או חסר בהירות, עד שיש שתהו האם וולבק באמת צרפתי...
הספר מספר את קורותיהם של מישל וברונו, שני אחים למחצה, שנולדו ממש מעט לפני שנות השישים, ושהופקרו, פחות או יותר, על ידי אמם לטובת מימוש החירות המינית של התקופה, ועל ידי אבותיהם המנוכרים, מה שמהדהד באופן מובהק את הביוגרפיה של וולבק עצמו. ברונו הוא מורה לספרות, שעושה רושם של אדם חכם וכישרוני, מיני מאוד, אבל אומלל בשל המראה הגופני שלו. לעומתו ברונו, הוא מדען בעל שם עולמי בתחום הביולוגיה המולקולרית, חסום רגשית ומינית, ומיואש מהמציאות האנושית של המאה ה-20. אם הייתי צריך להמר הייתי אומר ששני האחים למחצה, מהווים באיזו שהיא דרך את אישיותו השסועה והמפוצלת של וולבק עצמו. יש לציין שהקריאה בספר לא פשוטה. הוא עמוס בתיאורים גרפיים ופלסטיים לא קלים לקריאה ולעיכול, וברור שיש המאשימים את וולבק בסוג של כתיבה פורנוגרפית זולה, ובכל זאת, תחת מעטה הסחי והלכלוך, עולות לא מעט תובנות.
גם בלי להיות פילוסוף של ביקורת התרבות, קריאת הספר מטלטלת, שכן מדובר בתיאור חד, נוקב ואכזרי של התרבות המערבית של ההווה, בעיקר ביחס למקום של הגוף בתרבות הזו. התמה המרכזית של וולבק היא שדווקא שחרור הגוף, המיניות החופשית, והבטחת השיבה לגן עדן של השמאל הרדיקלי של שנות השישים-שבעים, הולידה תחרות אכזרית וחסרת מעצורית, וכאילו בהפוך על הפוך, השחרור המיני התגלה כמלחמת הישרדות קפיטליסטית, שכן כאשר הגוף היפה, המושך, הוא חזות הכל, המין, במקום להפוך כמקור לעונג, לאהבה, לקרבה, הפך דווקא לתחרות נרקיסיסטית אינדיווידואלית שבה שבה קיימת מלחמת הכל בכל. ציטוט שמצאתי מהספר "הרחבת תחום המאבק" יסביר זאת היטב: "במערכת כלכלית שבה הפיטורים לא חוקיים, כל אחד מצליח פחות או יותר למצוא את מקומו. במערכת מינית שבה הניאוף לא חוקי, כל אחד מצליח פחות או יותר למצוא לעצמו חֶברה למיטה. במערכת כלכלית ליברלית לגמרי, יש כאלה שצוברים הון עתק; אחרים מבוססים באבטלה ובעוני. במערכת מינית ליברלית לגמרי, יש כאלה שיש להם חיים ארוטיים מגוונים ומרגשים; אחרים מסתפקים באוננות ובבדידות".
לדעתו, האפקט של השחרור המיני הוא כל כך קיצוני, שהוא עשוי להאפיל על כל מימד אחר של הפעילות האנושית, ואפילו על האהבה, שכן כאשר הערך של אדם המערבי נמדד רק על פי שתי קטגוריות, המשיכה מינית והכסף, בני האדם מאבדים בהדרגה את היכולת לאהבה מונוגמית פשוטה ומתגמלת. עוד ציטוט מכמיר לב: "לא מן הנמנע שנשים שהיו בנות עשרים בסביבות 68' מצאו את עצמן בשנות הארבעים לחייהן במצב ביש. מאחר שהיו על־פי רוב גרושות, הן כבר לא יכלו לסמוך על אותה זוגיות — חמימה או בזויה — שהן עצמן עשו כל שביכולתן כדי להאיץ את פירוקה. בהיותן חלק מדור — הראשון שעשה זאת בהיקף כזה — אשר האדיר את עליונות הנעורים על פני הגיל הבשל, הן לא יכלו לתמוה, בהגיע תורן, על היותן מושא לזלזול של הדור שנקרא להחליפן. בסופו של דבר, פולחן הגוף שהן עצמן פעלו כה רבות לעיצובו לא יכול אלא להוביל אותן למצב שבו יחושו, ככל שגופן מתבלה, סלידה עזה יותר ויותר כלפי עצמן — סלידה הזהה לסלידה שהן יכולות לקרוא במבטו של הזולת."
לסיום, דווקא מעניין היה לי לגלות שוולבק נחשב לפרו-ישראלי (אם כי זו מסקנה מתבקשת לאור תיעובו את האסלאם הקיצוני ההזוי שהולך ומשתלט על צרפת, כפי שתיאר בספר "כניעה"), ובהקשר למלחמה הנוכחית הוא אמר: "ככל הידוע לי אני לא יהודי, אבל אני תומך בכם מסיבות מוסריות. צריך להעניש את חמאס מספיק חזק כדי שישתכנע. צר לי לומר זאת באופן כל כך ברוטלי, אבל בסיסה של המלחמה הוא, אחרי הכל, יחסי הכוחות בין הצדדים".
אם כן, וולבק לא מומלץ לכל אחד, ואני מניח שכתיבתו תמשיך למשוך אש ושנאה מצד אחד, והערצה ופולחן מן הצד השני.
24 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
יוֹסֵף
(לפני שנה ו-1 חודשים)
תודה לכולם על התגובות המלמדות שאכן וולבק מעורר רגשות עזים לכאן ולכאן.
ארנון, זה בסדר, אתה לא חייב לאהוב. כמו שקרן אמרה, המועקה שלו זה חלק מהעניין.
|
|
מורי
(לפני שנה ו-1 חודשים)
המפה והטריטוריה הוא בהחלט מהטובים שלו. ספר מפתיע, לעיתים עד גאונות.
|
|
מנדלי
(לפני שנה ו-1 חודשים)
פאלפ, מסכים גם אני עם הקול האמיץ. לא מסכים שהמפה והטריטוריה חלש. משך אותי לא פחות מהאחרים, כולל הרעיון לשלב את עצמו בספר.
|
|
מורי
(לפני שנה ו-1 חודשים)
פאלפ, וולבק הוא קול נועז. הסכמנו.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני שנה ו-1 חודשים)
נצחיה, המפה והטריטוריה זה מהחלשים
שלו.ספר ניסיוני כזה. ובכלל זה ספר ל"מטיבי לכת" של וולבק. לא הייתי ממליץ להתחיל ממנו, מה גם שאני עצמי לא אהבתי אותו כל כך.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני שנה ו-1 חודשים)
אב"פ
יש לכך מספר סיבות: ראשית הוא מביא קול אמיץ ששוחה נגד הזרם, לא נבהל מהדיקטטורים של ה'פוליטיקלי קורקט' שמנסים להשתיק כל קול שונה משלהם. הכתיבה שלו מקורית ונבדלת מהררי הספרות המרצה את מי שנהוג לרצות. הוא לא מתבייש להביע רחשי לב של רבים בדורנו.
אה ומה שעוד חשוב: הוא עושה את זה בדרך אינטליגנטית |
|
נצחיה
(לפני שנה ו-1 חודשים)
משל וולבק קראתי רק את "המפה והטריטוריה"
והרגשתי שהוא מוזר ממש, עד כדי חוסר רצון לקרוא משהו נוסף ממנו. נראה לי מסוג "ספרות הזוכה לפרסים ושבחי מבקרים" ולא "ספרות שמיועדת לקריאה" |
|
מורי
(לפני שנה ו-1 חודשים)
זו הסכמה בין פאלפ לביני. וולבק הוא בין הכותבים החזקים בעולם.
|
|
אהוד בן פורת
(לפני שנה ו-1 חודשים)
פאלפ, למה אתה חושב שהכתיבה
של וולבק בין אם אנחנו אוהבים אותה או לא היא תופעה מבורכת?
|
|
Pulp_Fiction
(לפני שנה ו-1 חודשים)
ביקורת מצוינת, יוסף
אחד החזקים שלו, בלי ספק.
וולבק הוא תופעה מבורכת ומחויבת המציאות של העידן שלנו, לא משנה אם אנחנו אוהבים אותו או לא. |
|
קרן
(לפני שנה ו-1 חודשים)
לאוהד,
אני לא רופאה ולא אחות, רק הידרותרפיסטית עם ניסיון. היציבה של הנער זוועתית, בגלל שיש לו עקמת, כפי הנראה מסוג s ולא C. לאהרון, לא רק שאני מסכימה איתך שוולבק מעיק, אני גם חושבת שזו הכוונה המוצהרת שלו. |
|
arnon
(לפני שנה ו-1 חודשים)
אוהד, העניין הוא דווקא לא יבשושיות.
זה ספר שממש עשה לי רע.
את כניעה התחלתי בעקבות הפצרות של חבר ("זה ספר מעולה!"). נטשתי אחרי אולי 20 עמודים. וולבק ממש מעיק עליי. |
|
yaelhar
(לפני שנה ו-1 חודשים)
יפה.
אתה יודע מה אומרים: סופר שמבטא את דעותי הוא גאון. מי שלא מבין את זה הוא אידיוט. וזה במצב לגבי וולבק, נראה לי |
|
אהוד בן פורת
(לפני שנה ו-1 חודשים)
קרן, בחירה נבונה לקרוא את הספר
ואין על הנימוק שלך. תגידי מה את אחות או רופאה?
איך הגעת לזה שמי שצולם על עטיפת הספר סובל מעקמת? לי זה נראה לא יותר מיציבות גוף. |
|
קרן
(לפני שנה ו-1 חודשים)
תודה, יוסף, על הביקורת המעמיקה. ממה שכתבת נראה שמדובר בספר מעניין, בלתי נסבל ומדכא עד עפר. מכיוון שהמצב הביטחוני-חברתי-פוליטי-כלכלי כרגע הוא מעניין, בלתי נסבל ומדכא עד עפר, נראה לי שאני אפסח על הספר בשלב זה.
וגם - הנער על כריכת הספר סובל מעקמת. רק אומרת. |
|
עמיחי
(לפני שנה ו-1 חודשים)
תודה רבה, יוסף. נשמע ספר חזק.
|
|
אהוד בן פורת
(לפני שנה ו-1 חודשים)
מורי, כמי שהמשפחה שלו עלתה לארץ משם
תאמין לי שאני יודע טוב מאוד מהי צרפת.
לגבי דפנט. לא, היא לא נראת לי פטפטנית, בכל אופן לא בשלב שבו אני נמצא עם הקריאה בספרים שלה. אני מקווה שזה יהיה כך גם בהמשך. |
|
מורי
(לפני שנה ו-1 חודשים)
דפנט, ממה שניסיתי, פטפטנית חסרת תקנה. צרפת זו תרבות, לא רק שפה.
|
|
אהוד בן פורת
(לפני שנה ו-1 חודשים)
אולי מורי צודק וולבק הוא בראש הכותבים הצרפתיים
היום. יש דברים שהוא יודע ואני לא חולק עליהם
אבל מה שמדבר אליי מהספרות הצרפתית בימינו אלו הספרים של וירז'ני דפנט שנראה לי משאירים את וולבק שמעולם לא דיבר אליי (ואני דווקא מבין צרפתית) מאחור. ארנון, אני יכול להבין אותך נראה שהחומרים שוולבק בוחר להתעסק איתם הם לא רק אלמנטרים אלא גם יבשושים משהו. |
|
מורי
(לפני שנה ו-1 חודשים)
וולבק בהחלט מומלץ לכולם. הטובים שלו עוד לפניך כמו פלטפורה, סרוטונין והמפה והטריטוריה.
וולבק לא חס על קוראיו ולמעשה לא חס על המציאות הגועלית. הוא כותב מהולל ולמעשה בראש הכותבים הצרפתיים היום.
|
|
arnon
(לפני שנה ו-1 חודשים)
אני למשל ממש שנאתי את הספר הזה.
|
24 הקוראים שאהבו את הביקורת