ביקורת ספרותית על העץ הנדיב מאת של סילברסטיין
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 23 בינואר, 2019
ע"י סקאוט


נדיבות יתר פוגמת, מצלקת ולעיתים ההשלכות בגינה לא ניתנות לתיקון ונגזר עליהן ללוות אותך ולהיות חלק מדרך חייך מעתה והלאה.
מי כמוני יודעת.

אתה טוב לכולם ונותן ומעניק ומעניק עד שבשלב מסוים מגיעים מים עד נפש.האסימון נופל. אתה מבין שדי והותר. מספיק. הנדיבות הופכת לנצלנות וישנם שני מצבים שמאפיינים אותך לאחר הסקת מסקנה זו:
1. הצלחת לזהות את המכשול בזמן ולמגר אותו ללא פגע.
2. למדת בדרך הקשה שנדיבות אומנם משתלמת אבל בסיטואציות מסוימות. הדרך הקשה סופה שהותירה אותך כמעט בחוסר כל [הן רגשי והן כלכלי]. המציאות טפחה לך בפנים.

הספר" העץ הנדיב" מוכר לכולנו ונדמה לי שיהיה מיותר להציג את עלילתו אבל לטובת קמצוץ האנשים שאינם מכירים את מהלך העניינים אני ארשום בקצרה: מדובר בעץ נדיב שנותן לילד שמגיע אליו בכל פעם דברים רבים. הוא מעניק לילד אהבה רבה תוך ביטול הישות העצמית שלו. למרות שסוף הסיפור הוא סוף מתקתק, בנאלי וצפוי. בסיסו של הספר הוא נוגע ללב ונכון מאוד, אם כי חסר את העיקר: אהבה מעוורת. הרצון להיות נדיב לאחר היא גדולה מאין כמוהה והגבולות בין נתינה אינסופית לנצלנות הם דקיקים. זהו מדרון שפסיעה לא נכונה מובילה אותך לתהום.
אז כן, המסר הסופי של הספר הוא באמת מסר שונה ממה שאני הבנתי אותו אבל למרות זאת, יכולתי להתחבר אל הסיפור הזה מהפן האישי ואף התרעמתי על הסוף הטוב והמאולץ. הרי החיים אינם עובדים כך. לא באמת. ישנם מליוני אנשים כמו הילד המתואר בסיפור והם לא מבינים את שעשו וגם, למעשה, לא אכפת להם. הם ממשיכים לנצל את טוב ליבם של "עצים" רבים עד שאלה נותרים עם מפח נפש גדול מאוד. אותם ילדים כלל לא מתבוננים לאחור ועוצרים לרגע לתהות אם הגזימו או לא. הם ממשיכים בחייהם כאילו לא אירע דבר.

נתינה אינסופית לעיתים קרובות מועדת לפורענות. בעיקר כשבמכסה שיקולייך מניע אותך שיקול שגוי מיסודו- אין ביכולתך לזהות מי ראוי נתינה ומי לא ונוצר מצב שאתה מעניק לאדם הלא נכון. לאדם שאינו יעריך ויוקיר את מאמצייך ורצונך הטוב וכשאתה כבר מבין את המשגה ומתעורר באבחה אחת, ההתעוררות עלולה להיות מאוחרת. העוול כבר נעשה וכל שנותר לך הוא לחוש תחושת אשמה , כעס, מרירות ובעיקר הטחות והלקאות עצמיות: איזה מטומטם הייתי! כיצד לא שמתי לב!

המשפט שמסכם היטב תופעה שכזאת הינו: " אתה נותן אצבע ורוצים את כל היד"

זהו ספר קלאסי במלוא מובן המילה. זה ספר טוב עם מסר נגיש ואמיתי לכאורה אבל יש בו חיסרון מהותי וקריטי והחיסרון, לעניות דעתי, הוא המסר האופטימי יתר על המידה שבסופו שחד וחלק פוגם ביופיו של הספר. נכון, חשוב וצריך לתת. אכן, צריך להיות נדיבים. צריך לחשוב על הזולת אבל עד גבול מסוים, אחרת האכזבות ימלאו את יומך והחרטה תשכון בתוכך לעד ולא כולם יפנימו כמו הילד שאפשרי לתת גם ללא קבלת דבר מה מוחשי, לאחר שהעץ חוסל עד תום ומאושר בנתינתו. אני בטוחה שזו תחושה שלא הייתם רוצים שתוענק לילדכם הרכים. הקרבה עצמית והשמחה בחלקך כתוצאה מהקרבה זו. הקרבה עצמית היא לא עניין משמח, אדרבא, זה נושא עצוב ומר.

עם זאת, בתור הורים, השאיפה היא,לרוב, לגונן על הילד ולהסתיר מפניו דברים לא נעימים שקורים. אני חושבת שזו טעות. אם הילד מלכתחילה יהיה מודע למנעד רחב של סוגי אנשים שמתהלך לו בעולם אז באפשרותו להגן על עצמו טוב יותר מכיוון שהוא ידע כיצד להתמודד, מה שלי לא התאפשר בשל נאיביות.

בכדי לא להיפגע, על מנת שלא ימצצו מיני "עלוקות" את טיפת דמך האחרונה. יכלו את נפשך, במחויבתך לסגל לעצמך קליפה קשה ובעיקר לדעת למי לתת, מתי והיכן. אתה צריך לדעת איזון מהו. בדיוק כמו שהרמב"ם ציין זאת טוב ממני: דרך האמצע היא הדרך הטובה ביותר. דרך האמצע משמע איזון. כמעט בכל דבר המציאות מחייבת איזון ואם האיזון יופר אז התוצאות יהיו הרות אסון כמו שקרה לעץ הנדיב לפחות בחלק מזמנו.
האדם הוא יצור שמודע לחולשות אנוש וישנם אנשים שיודעים לנצלן כמו שצריך. ויותר מכך, יש כאלה שלא אכפת להם, בעצם. כל עוד קיבלו את מבוקשם.
זו גם הסיבה שאני חושבת שספרי ילדים, על אף היותם ספרים המיועדים לילדים ומן הסתם צריך להנגיש להם את הספרים שיהיו לטעמם וחלילה לא יפחידו אותם יתר על המידה, צריכים להציג ולסגל עור מחוספס יותר. להציג את המציאות as is בלי נסיון התייפיפות עד כמה שניתן. כי תאמינו לי, תחסך להם התייצבות והתמודדות אמיתית ובלתי מתפשרת מול אכזריותם של בני אדם. אולי לא באופן מלא אבל לפחות חלקית. חשיפה לספרים כאלה תאפשר להם לסגל כלים הישרדותיים טובים יותר. כלים שישרתו אותם ביתר יעילות וקלות בחיים במקום לחיות בבועה ורודה שגורסת שכל אנשי העולם טובים הם ואין רוע, נצלנות ואגואיזם. מה שנקרא, הקדמת תרופה למכה, מכה שההתאוששות ממנה מרבית הפעמים היא אפסית, בייחוד כשהיא מגיעה בגיל כה צעיר. הילד אמור ללמוד להבדיל בין טוב לרע בגיל צעיר כדי שיוכל לנתב לעצמו את דרכו בגמישות, הרי בסופו של דבר אותו ילד בעתיד יהיה אדון לעצמו והספרים שהוא קורא, כחלק מהמטענים שההורים והסביבה מעניקים, מעצבים חלק מאישיותו העתידית- הבוגרת, כאשר יהפך לאיש צעיר. ולכן נשאלת שאלה נוספת: אילו מטענים ברצוננו להעביר לילדנו? אני יודעת שכאשר אהיה לאם, אקריא לילדיי את הספר אבל בניגוד לסוף המתקתק אציג להם אפשרות אחרת, פחות טובה אך מפוכחת ובעיקר ראליסטית. למענם. כדי שיקבלו זווית ראייה נוספת שבתודעתי, משום מה, לא הייתה נוכחת ואילו הייתה קיימת פני הדברים היו נראים אחרת. אולי הייתי נפגעת פחות. אולי הסכינים שננעצו בבשרי היו פחות כואבים וחוסר אמוני בבריות לא היה גדול כל כך.

המציאות אינה מושלמת ואקזוטית, היא אינה יפת נפש והאנשים המאכלסים אותה לרוב אינם מעריכים ואינם נעימים. כמובן לא כולם, לא רובם, חלקם. אך גם מעט עשבים שוטים עלולים להרוס חלקת גינה מטופחת ויפה ובמציאות, כמו במציאות, קשה עד בלתי אפשרי לשקם אותה ולהשיבה לצורתה הקודמת וגם אם זה מצליח זה לא אותו הדבר.
12 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
סקאוט (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
פאלפ- תודה רבה. כתבתי מדם ליבי, אכן. נושאים כואבים. אני מסכימה איתך. הצורך ללמד את הילד להעניק לאחר ולתת לו מעצמו היא נכונה מאוד, בייחוד בימינו שהאינטרסנטיות היא מנת חלקם של ילדים רבים ועם זאת, אני חושבת שיש צורך להבדיל בין לתת ולהעניק עד גבול מסוים, לבין הענקה אינסופית שגובלת בביטול העצמי ורמיסה של האדם כפרט והחשוב מכול- לדעת למי להעניק. לא כל אחד ראוי לאותה מידת נדיבות ואם לא יודעים לעשות את ההבדל אפשר ליפול ולקום לאחר מכן זה לא פשוט.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
רויטל- זה בסדר. אני תמיד אוהבת ללמוד דברים חדשים. ידע זה כוח.

וכן, הספר לא ברור. יש הרבה פרשנויות לגביו. אפילו פרשנות אקולוגית.
רויטל ק. (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
אף פעם לא הבנתי מה הספר הזה בעצם מנסה להגיד
(במצב רוח קצת קטנוני הערב, אז מצרפת לך לינק:
https://hebrew-academy.org.il/2012/05/01/%D7%A8%D7%A9%D7%9D-%D7%9C%D7%A2%D7%95%D7%9E%D7%AA-%D7%9B%D7%AA%D7%91/)
Pulp_Fiction (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
דברים נכונים, סקאוט. ניכר כי כתבת מדם ליבך. עם זאת במקרה של ילדים יש מקום לספר כזה ועוד בימינו. רבים מהם רואים רק את עצמם בעולם ולא אוהבים להתחלק ולהעניק. ברור שלא לכולם מגיע, אבל לילד יש את הצורך הראשוני לשמור לעצמו ולקחת מאחרים משהו שהוא אוהב ולא להתחשב לעיתים .אז דווקא כדי שהילדים לא יגדלו ויהפכו לאנשים שיודעים רק לנצל ולקחת, כדאי לחנכם לנדיבות.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
פרק ראשון- דווקא לא פספסתי. אני מודעת להיבט הזה אבל הרגשתי שמיותר להזכיר אותו. ההיבט הבינאישי דחק בי יותר.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
ראסטה- אמת בדברייך.
פרק ראשון (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
אני חושב שפספסת את ההיבט הסביבתי (אקולוגי) של הספר, וככה פספסת (אולי) את המהלך השלם של המשל ואת ההסתכלות על הסוף של הסיפור כטוב ו/או רע, תמים ו/או ״מפוכח״. בהיבט הבינאישי אני חושב שהפקת כמה תובנות אמת (לא שאני מבין/יודע את חלקן)
Rasta (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
אני מסכים איתך אבל זה הכל עניין של טיימינג מתאים. צריך לדעת מתי לחשוף בפניהם את הרבדים השונים של הספר בלי לפגוע בהם. אנלא חושב שילדים בכלל חושבים על הקרבה טוטאלית ואם היא לגיטימית או לא במהלך קריאת הספר, אלא על כמה העץ אהב את הנער ונתן והמשיך לתת גם כשלא היה מה לתת או על החברות שלהם או כמה תפוחים גדלים על העץ.

סקאוט (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
וראסטה, איזה מין מסר מעוות ילדים מקבלים מקריאתו של הספר? שהקרבה טוטאלית היא בסדר? שהיא לגיטימית? אין ערך לאני העצמי?

כמובן שאפשר להסתכל על הספר מהפן האקולוגי אבל ברור שכל מטרת הספר הוא האניש את העץ. העץ והילד מסמלים יחסים בינאישיים ואלה היחסים שברצוננו ללמד את ילדינו לדגול בהם? יחסים של נתינה טוטאלית עד כדי הרס?
סקאוט (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
אני מבינה את הטענה שלך והיא מוצדקת מצד אחד. החיים במילא קשים אז למה לבגר את הילד בעל כורחו? אבל אני בכל זאת מתעקשת לחשוב שאם הייתי יודעת את מה שאני יודעת עכשיו על אנשים ועל אופיים, הפגיעה הייתה פחות משמעותית. כשאתה חווה מצבים לא פשוטים בגיל צעיר זה נחרט בך ומלווה אותך בבגרותך. אחד " מתופעות הלוואי" הללו הוא שלוקח לי זמן רב לסמוך על אנשים וגם לפעמים אני כלל לא סומכת.
Rasta (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
החיים הם לא לה לה לנד, בזה אין ספק.
זה בסדר לתת לילדים לחשוב שהחיים הם קשת בענן וחדי קרן. בבוא הזמן יתבהרו הדברים, לא נשארים תמימים לנצח, המציאות לא מאפשרת. זה אולי היה יעיל ללמוד הכל בגיל צעיר אך סביר להניח שזה היה בא על חשבון תמימות נעורים שחשובה לא פחות.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
ראסטה- אני מסכימה איתך מצד אחד, שסוף טוב הוא חלק עיקרי מילדותנו אבל דווקא מתוך חשיבה בוגרת והסתכלות מפוכחת שלי לאחור, אני דווקא חושבת שהיה עוזר לי לו הסוף היה אחר וריאליסטי קצת יותר. אם הייתי נחשפת לתכנים הנכונים ולא חושבת שהחיים הם לה לה לנד אולי לא הייתי נפגעת בעוצמה שנפגעתי בה. לכן כתבתי את שכתבתי וחושבת שזו מגרעה גדולה מאוד של הספר. חוסר ראלסטיות וסוף מאולץ ומצוץ מן האצבע על הקרבה טוטאלית והשמחה בשל הקרבה זו. הקרבה היא לא דבר משמח אלא מר וכואב ומצלק.
Rasta (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
את צודקת סקאוט, אבל בכל זאת מדובר בספר שמכוון יותר לילדים ומה יותר כיף מסוף טוב? בעיקר כשאתה ילד. זה נכון שיש שלל רבדים ומשמעויות שאפשר להפיק מהספר והרבה דברים שצריך לדעת וטוב לדעת. זה עניין של טיימינג. זה לא ספר שצריך לקרוא פעם אחת ולשכוח. בכל תקופה בחיים שנבחר לקרוא את הספר נלמד משהו חדש, על עצמנו, על הסובבים אותנו, על העולם. בתור ילדים אנחנו נהנים מהסוף הטוב ומאוחר יותר בחיים אנחנו מבינים שצריך לעצור רגע ולחשוב שוב.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
מחשבות, אני מסכימה איתך אבל השאלה היא איזו מידת נדיבות. עד כמה להיות נדיב לילד? אני מכירה הורים שמעניקים ומעניקים והילד רק נעשה עקשן ומרדן. אם אתה נותן ללא שום מעצור ולא מחנך את הילד מה מותר ואסור אז ילד כזה עלול לצאת עבריין.
מורי (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
אדמה, ילד צריך לדעת שיש מישהו בעולם נדיב כלפיו ושתמיד יש על מי לסמוך.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
חחח אדמה- אין ספק. גם לילדים צריך לשים גבולות אבל אני התכוונתי לתופעה רחבה יותר אבל וואלה, אתה צודק. גם ילד עלול לנצל חולשות של הורה.
ותודה רבה. (:
אדמה (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
תודה סקאוט, על סקירה מקסימה. עד שאתה לא הורה אתה מניח שהספר מיועד לילדים. כשאתה הורה אתה מבין שהספר נכתב עבורך, כי אתה הוא 'העץ הנדיב' והילד החמדן הוא שלך...
סקאוט (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
ראסטה- אכן. נוסטלגיה שלא חפה מאי דיוקים אבל בכל זאת נוסטלגיה. רלוונטי מאוד אבל הסוף בכל זאת מתקתק מדי ולא תואם מציאות, לטעמי.
Rasta (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
כתבת מקסים סקאוט, נוסטלגיה משהו.
ספר חשוב מאוד. נכתב לפני הרבה זמן ועדיין רלוונטי, יותר רלוונטי היום מאשר אי פעם.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ