ביקורת ספרותית על חצוצרה בואדי - מהדורה מחודשת - 6 הנבחרים # מאת סמי מיכאל
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 4 במאי, 2022
ע"י סקאוט


חצוצרה בואדי כתרועתו של המוות-
עד אמצעו של הספר הספר היה יפה אבל הרגשתי שהדמויות לא נוגעות בי. הופתעתי. כיצד ספר על נושא שכזה, כה טעון אך יחד עם זאת כה ישראלי לא נוגע בי?
ואז זה הכה בי. הבינותי שזה היה מצטבר. הרגשות התפתחו להם אט אט, נערמו לאיטם עד שאחד מרגעי השיא של הספר, בפרק 20, הווייתי כישראלית וכיהודיה נזעקה. חשתי חוסר נוחות כלפיי אלכס, אותו אלכס יהודי שעלה לארץ כמעט במקרה, שלא יודע להבדיל בין דברים בסיסיים ביהדות, אותו אלכס שהתאהב בהודא, שראה בה מעבר למה שהיא, מעבר לנצרויותה, ערביותה ושורשיה שנטועים עמוק...שגורמים לסכסוך רב השנים לפרוץ מעל האדמה במשך זמן רב.
הספר דומה לגדר חיה אך מאוד שונה ממנו. לגדר חיה נכנסים ישר, אל לב ליבו של הסיפור, כאן הדמויות מחלחלות בזמנן, לוקח לסיפור להיספג בתוכך לא מעט זמן אך כאשר זה קורה זה תהליך בלתי הפיך.
אתה מרגיש את מסכנות הדמויות ואת רצונן הפשוט לחיות. אלכס, לדוגמא, לא רוצה להישלח לזירת הקרב אך יודע שבבוא העת הייעוד ייקרא לו. כל רצונו להיות עם הודא אך עם גורל אין נלחמים. הוא חזק יותר מכול. גם אהבה מובסת לנוכח עוצמתו של הגורל וזאת מתאר סמי מיכאל בצורה יפה ורגישה, באמצעות יכולותיו התיאוריות המרשימות שגורמות להשתומם מחדות מחשבתו של המחבר אך מצד שני לבטן להתהפך לנוכח קשיחותן של המילים הננעצות בך כאילו היו סרפדים קוצניים. סערת רגשות מתחוללת בך ואתה נלחם בשדים של עצמך ושל החברה בה אתה חי ואותה אתה נושם וממנה יונק.
מחשבה חלפה במוחי במהלך הקריאה: כמה כמו אלכס? כמה רק רוצים לחיות חיים שלווים אך נתפסים לכדי מאבק איתנים ומתים סתם? כל מי שנרצח בפיגוע פשוט נקלע לכך ביום בהיר אחד בגלל היותו יהודי. ילדים קטנים נרצחים. נערים שטרם בגרו, טרם חגגו בר מצווה והגיעו לגיל מצוות ובגרות. נערות ונשים שלא בגרו, לא חוו את תחושת האימהות הנפלאה ולדאבוננו לעולם גם לא יחוו. תינוקות. תינוקות קטנים בני יומם, שרק נשמו את נשימתם הראשונה וכבר פרחה מהם לעד.

כאשר אתה עד למותו של בן דודה של הודא אתה זע בחוסר נוחות בכיסא והמוני מחשבות מתרוצצות במוחך: עצבות על אבלם הכנה, אך מיד מבזיקה המחשבה שמדובר באויב. חאסם היה אויב, ראש מחבלים והצבא חיסל אותו בצדק.
המצוקה שבתוכך מתגברת כאשר אלכס מביע את דעתו ומצדיק את מות הבן דוד. הוא מצדיק מוות של מחבלים שמנסים לפגוע באדם אחר והגיצים הרוחשים מתגברים ושורפים. מהומה מתחוללת ואתה מרגיש את תחושתם החצויה של הדמויות, ממש ביכולתך לטעום אותה בלשונך והיא צורבת, חסרת מעצורים ושורפת. הדמויות מצויות על הגדר וגם אתה עמן, מתלבט ומתחבט וראשך דואב מן המחשבות.
טרוד. מצחך מכווץ והדמעות מאיימות לזלוג.

יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה ולא בכדי כותבת אני את הביקורת דווקא ביום זה על אף שנותרו לי פרקים בודדים לסיום הספר. הרגשתי שזהו אחד מאותם ספרים שלפרסם ביקורת עליהם ביום כזה יהיה הדבר החכם ביותר לעשות. בייחוד שיש לי חיבור אישי ליום הזה.
כואב לי הן על יום השואה והן על יום הזיכרון אך יום זה , ללא צל של ספק, הוא היום שדמי זועק בקרבי על עוולתם של בני משפחתי. שהדמעות מתנוססות ללא הפסק, והגרון חנוק וניחר מגוש של צער התקוע לו אי-שם בדיוק באמצע.

כאשר אתמול בערב הייתה הצפירה, עמדתי והמחשבות נמשכו אל הכיוון ההוא, אל אותו בן דוד שנרצח על ידי בני עלווה בצורה כה ברברית ואכזרית. הוא היה רק נער צעיר במותו אבל זה לא מנע מהמחבלים לעשות בו שפטים.
העיניים עצומות ואני מדמיינת אותו מולי. את החיוך שהיה לו. את התמונה עצומת המימדים שהתנוססה בגאון בסלונם של סבי וסבתי. לא הכרתיו. הייתי רק ילדה פעטוה כאשר הוא נרצח באכזריות, אפילו להלוויה ולשבעה לא לקחוני מפאת גילי הצעיר, אך דבר אחד אני זוכרת ולא אשכח לעולם, גם כשאגיע לגיל מופלג:
ההורים שלי קיבלו טלפון. אחד הדודים היה בשיחה. שמעתי התלחששויות ומיד לאחר מכן את השאלה: באמת? הוא מת?
מיד לאחר מכן קול בכי בקע מגרונותיהם של ההורים. קודם לכן אבא ולאחר מכן אמא. למרות גילי הצעיר, בחושיי הצעירים הבנתי שדבר מה רע קרה.

לצערי, הכרותנו עם המושג הזה פיגועים לא פסק כאן. לפני שנים לא רבות קרה מקרה נוסף שבו היו מעורבים בני משפחה, אומנם בדרגה יותר רחוקה, אבל זה היה מוזר. פעם שניה זה קורה. עוד קורבן נוסף למניין הקורבנות. לאותם 4200 נספים מפעולות הטרור של הטרוריסטים הנתעבים.
עד היום אני מחפשת כתבות על אותם שני מקרים והלב נקרע. לראות את תמונות בני המשפחה זה דבר בלתי נסבל ומובן.

אחיה של סבתי היה רק בן 17 בנפלו במלחמת העצמאות. הוא הרגיש בר מזל כאשר התגייס להלחם למען מדינתו הצעירה. בכל יום זיכרון אני נכנסת לאתר יזכור ורואה את תמונתו, נער צעיר שלא הספיק לחיות ומת על קדושת הארץ. למעננו. אני מתבוננת טוב-טוב בעיניו ותוהה: מה חשב ברגעיו האחרונים?
כל שידוע לי שברגעיו האחרונים, כאשר הכדור פגע בו, הוא צעק: אמא, אני הולך למות!! ומיד לאחר מכן קרס ונדם לעד. המשפט הזה, אמא, אני הולך למות, הזעקה הזאת לאמא, היא פשוט מצמררת....

כאשר אני חושבת עליהם, אני מקווה שסבי וסבתי, מנוחתם עדן, הגיעו אליהם ושהם יושבים להם בגן עדן ומסתכלים עלינו בסיפוק וחדווה. אני בטוחה שהם הגיעו לגן עדן. כל הנספים הללו הם ילדים. ממש ילדים והרי ילדים דינם להיכנס לגן עדן, כיצד ייתכן אחרת?!
בלתי נתפס איך ילדים הולכים ככה. כואב הלב.

ביום שישי נרצח בחור בן 23, המאבטח מאריאל. סיפורו מאוד נגע בי. כל מוות הוא כואב אך סיפורו נגע בי במיוחד כי בגופו הגן על אהובתו. כמה אצילי האדם הזה היה צריך להיות על מנת להגן בחייו על אהובתו.

יום הזיכרון כואב לי ברמה האישית לא רק בשל אותם קרובי משפחה שנפטרו בגלל מחבלים ארורים אלא גם בגלל אותו הדוד, אחיה של אמי, שאומנם נהרג בידי אדם אחר אבל אני לא יודעת אם ניתן להחשיב זאת כמוות מפיגוע, מה גם שזה כלל לא היה בארץ. ובכל זאת, מוות הוא מוות.
כאשר סבתא או אמא שלי רואות כתבות על אימהות שאיבדו ילדים, על אחיות שאיבדו אחים, הדמעות ישר יורדות.
זה הכאב האישי ביותר שלי שאני חוזה בו יום יום. כאשר הדוד הזה הלך, האח היחיד של אמא, הייתי תינוקת בת כמה חודשים, אפשר לומר שהשכול מלווה אותי לאורך כל חיי. נולדתי לתוכו. איבדתי קרובים רבים מספור. כולל אחות גדולה שמתה בלידתה.

כל דבר, כל הנאות החיים, המכאובים והצרות מתגמדים לעומת נוכחותו של המוות. הבנתי זאת בגיל מאוד צעיר.

כל מוות הוא כואב אך מוות מידי אדם אחר הוא מקומם עוד יותר. באיזו זכות הוא נטל חיים?! ועוד בכוונה לחסל את העם היהודי?! לכן, כשאני שומעת אמירות שאנחנו מדינת כיבוש ושהחללים לא ציוו לנו במותם את החיים זה מקומם אותי. איך ניתן לומר אמירה מנותקת מהמציאות? ועוד מפיהם של יהודים?! אחינו ובשרנו.בני גורל דומה שרדפו אותם במשך מאות ואלפי שנים.
לחינם אחיה של סבתי נהרג?
לחינם בן דודי הלך לעולמו בדרך אכזרית כל כך שאני לא מאחלת לאחרון אויביי? [ותאמינו לי, יש לי לא מעט כאלה]
לחינם אותם קרובי משפחה נפגעו בפיגוע רצחני ובנם הלך בלי שוב?

כל מי שחושב אחרת, כמו אותם אנשים שחושבים שזה כיבוש, אני מזמינה אותו להסתכל בעיניי אותם קורבנות ולהגיד להם את זה בפרצוף, לתוך התמונה.
תגידו זאת לאחיה של סבתי.
לבן דודי.
לבן של בת דודה של אבא שלי ולבנו. לאשתו.
לאותו בחור מסכן שמת כאשר הגן על אהובתו.
לאותו ילד בן 6!! בן 6!!! שרסיס פגע בו וגרם לו לשבוק חיים למרות שסיפרו לו שהממ"ד הוא המקום הכי בטוח שיש.

דם יהודי הוא לא הפקר!
וכאשר בשעה אחת עשרה תהיה הצפירה, אני, בכל אופן, לא הולכת להרכין ראש. אני הולכת להסתכל בתמונות של כל אחד מאותם קרובים, עמוק-עמוק בעיניים ולומר: לא מתתם לשווא!!! ננציח אתכם בכל דרך אפשרית! לא מתתם לשווא!



16 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
סקאוט (לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
היל יקרה, תודה רבה ♥
זה אכן קושי נקודתי, בתקווה שיתפוגג.

לגבי הביקורת- תודה. נכתב באמת מדם לבי ביום קשה. הספר המרגש הזה הציף, ובצדק, נושא לא פשוט. רק חבל שלא כתבתי עליו כמו שראוי לו כי הוא באמת ספר נפלא שמדבר על נושא כל כך ישראלי וכאוב שהלך איתנו, הולך איתנו ולצערנו לאור ההווה גם נראה שילך איתנו.

ההתחלה שלו הייתה איטית אבל 100 העמודים האחרונים משתלמים לגמרי ולדעתי הוא נע בין 4 ל-5, נטייה יותר ל-5. מאוד רלוונטי להוויה הישראלית ומציב את שני הצדדים, יהודי וערבי על השולחן בצורה יפה, אבל לא רק.
מה שעוד יפה בו, שלא ציינתי בביקורת, שהוא עוסק בערבים נוצרים, מתברר שגם להם היה חלק לא מבוטל במלחמות ובשנאה נגדנו.

סקאוט (לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
כרמלה- תודה רבה על המידע.זה עצוב מאוד, אם זה כך.
אז הם באמת פועלים לפי הדת. זה נורא.
איפה ההגיון ושיקול הדעת?

תודה רבה, כרמלה יקרה, גם לך בריאות וטוב לך ולבני משפחתך!
Hill (לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
סקאוט,
אהבה היא אמת פשוטה. ההחלטות שכרוכות בה, הבחירות שאנחנו עושים הן שמסבכות ולרוב יוצרות תסכול, כאב, קושי וכו'.
מקווה שהדעה שלך זמנית ומבטאת רק קושי נקודתי ולא אמונה שלמה. אאחל לך שלווה ושמחת לב♡

באשר לסקירה- נושא כאוב ומדמם, כתבת אותו יפה.
Pulp_Fiction (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
את הספר אהבתי בתיכון, אבל לא יותר מדי. עצם היותו של ספר כלשהו בבחינת חובה לבגרות לא השניא אותו עליי. ידעתי להעריך את הטובים שבהם.
כרמלה (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
סקאוט -
הקוראן מתייחס באהדה ליהדות, אבל בשנאה ליהודים ורואה ברובם כופרים שיש להילחם בהם.
כמו ביהדות, גם איסלאם יש את הספר הקדוש ואת ההלכה. וכמו ביהדות, לגבי האנשים הדתיים ההלכה חשובה מהספר. ובהלכה האיסלאמית (השריעה) מופיע המשפט "דין מוחמד בסיף". "דת מוחמד בחרב".
כמו כן, יש להבדיל בין הסונים לשיעים.
יש המון מאמרים ברשת, ואפשר גם לקרוא את הקראן.
רק טוב ושלום לך ולכולנו.
סקאוט (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
סקאוט (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
סקאוט, לא הייתי ממהר להסיק מספר כזה או אחר על קיומה או אי-קיומה של האהבה.
עדיין לא קראתי את הספר הזה. מקווה להגיע אליו מתישהו, אך יש הרבה ספרים שממתינים בתור לפניו.
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
מסמך מעניין על האיסלם:
https://cutt.ly/pGCuGz1

לא מוכרת לי בתנ"ך הוראה להשמיד את כל הגויים, אבל יש מקרים ספציפיים - השמדת העמלקי (על כך שהיה הראשון שתקף את בני ישראל בדרכם ממצרים) וגם השמדת העמים שישבו בארץ ישראל:

"זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים. וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ – תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח."
(דברים כה, יז-יט)


”רַק מֵעָרֵי הָעַמִּים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לֹא תְחַיֶּה כָּל נְשָׁמָה. כִּי הַחֲרֵם תַּחֲרִימֵם הַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי הַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ ה' אֱלֹהֶיךָ“ (דברים כ טז-יז).
סקאוט (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
פרפר- אתה צודק. לכן אכתוב כאן מה דעתי. מה שמשך אותי בספר הזה הוא האהבה של אלכס והודא. אהבה ללא תנאים. אהבה אמיתית שגרמה לי להבין שמעטות האהבות כדוגמתה, שזו אהבה ספרותית שלא קיימת במציאות. במציאות אנשים אומרים שאכפת להם אבל אלה רק מילים. לאלכס באמת אכפת מהודא ולהפך, להודא אכפת ממנו.
גם אם מותו של אלכס קטע את הקשר, הודא תחיה במחשבה שהוא תמיד אהב אותה. היא לא חיה בקשר שהוא אוהב אבל הוא בעצם לא.
זה גורם לי להבין שאין אהבה. חשבתי שיש אבל אין.
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
סקאוט, קצת התרחקת בסקירה מהספר :-?
סקאוט (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
תודה רבה, זרש, על המענה.
לכל החברים- אני לוקחת חופשה קצרה מהאתר ומהוואטסאפ. יש לי הרבה עומס ולכן אעדר עד לזמן בלתי מוגבל.
שיהיה חג שמח ושבת שלום.
זרש קרש (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
חצוצרה בואדי תפס גם אותי באיזה איחור-מה, אבל לפת היטב בבטן. הפתרון של סמי מיכאל (פתרון שמסתיים גם הוא בבית עלמין אבל עדיין נסיון לפיתרון) של פרידה מהדתות ואפשרות של התאהבות וחתונות אלו באלו כבר מרגיש בהחלט לא רלוונטי ב2022 משני הצדדים.
ובכל זאת.
נותרנו עם השאלה - איך כן?
סקאוט (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
תודה רבה, חני. אמן!!
ראסטה- אני יודעת על הדעות שלך.
חני (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
סמי כותב נפלא אבל מזווית מאוד מסויימת.
הנושא הפרדה בין דת למדינה
נדון עוד מתקופת ההשכלה.
והשסע הדתי בארץ הוא הגדול
מכל השסעים.כמובן עם תמורות
לפה ולשם. אבל בעיקר בלתי פתיר.

יהיה זכרם ברוך של יקירנו.
אמן
Rasta (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
אני את שלי כתבתי ולא הוספתי דבר מעבר..
את דעותיי על הדת את מכירה, לא רואה סיבה לכתוב אותן שוב.
מורי (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
חן,אנחנו לא כאלה טהורים. להשמיד את העמלקי?
סקאוט (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
חן- אני מסכימה איתך. להפריד, לא למחוק אותה. זה המונח הנכון.
ראסטה ומורי, אני לא מתכוונת להמשיך בדיון הזה.
חן (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
כל מקום שהדת שולטת במדינה יש בעיות למרות שהדת לא הבעייה , הבעייה איך אנשים מפרשים אותה. חובה להפריד בין דת למדינה זה אחד היסודות של הדמוקרטיה.
מורי איפה כתוב בתורה להרוג מי שאינו הופך ליהודי לא זכור לי כזה דבר.
כמה צרות יש להעם שלנו בגלל היהדות - מספרד גירושו אותנו כי לא הפכנו לנוצרים.
הנאצים רצו להשמיד אותנו
והערביים רוצים את המדינה שלנו.
סקאוט (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
חן- יפה. שירי ביאליק באמת מקסימים וגם המחזה אנטיגונה היה ממש מרגש וכואב. אצלי המורה עשתה עבודה טובה להנגיש אותו אלינו, התלמידים.
סקאוט (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
אני לא ממשיכה בדיון הזה, מורי.
מורי (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
סקאוט, בקוראן כתוב מפורשות שיש להרוג מי שאינו הופך למוסלמי. בהתאמה זה גם כתוב כך אצלנו בתורה. דת היא מבוא למוות.
חן (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
סקאוט גם אני האמת אהבתי את שיעורי ספרות אומנם לא הגברתי את המקצוע, אבל יותר אהבתי בשיעורים את השירים של ביאליק ואת המחזה אנטיגונה
בתקופה של התיכון לא הייתי קוראת ספרים בכלל רק בשנים האחרונות הפכתי ליהות תולעת לא קטנה
סקאוט (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
ראסטה- העניין הוא שהמחבלים מתרצים שהאיסלאם הוא זה שגורם להם לרצוח. באיסלאם, לפי הבנתי, כלל לא כתוב שיש להרוג יהודים או עם אחר ולהפך, מעודדים שם להוקיר עמים אחרים. כל ארגון טרור שמשתמש באיסלאם כסיבה לצאת ולרצוח, הוא עושה זאת לתועלתו, אבל זה לא מצוין שם לפי מיטב הבנתי.
Rasta (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
עד מתי יירצחו אנשים לחינם? כל עוד האסלאם ממשיך להתקיים. אז נשאלת השאלה מתי יתעורר העולם ויבין שהאסלאם זה סרטן שיש לחסלו.
מורי (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
לא היה ספר אחד לא מתאים.
סקאוט (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
כוונתך שהספר הזה היה הולם? בזה אני מסכימה איתך ועם כל החיים לפניו הנפלא.
מורי (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
משום מה, משרד החינוך מיטיב לבחור ספרים הולמים.
סקאוט (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
חן- זכור לי שהוא היה חלק מתוכנית הלימודים אבל לא אצלי. לכן גם באתי אליו ברגשות נקיים ולא מתוך שנאה ממערכת החינוך...למרות שאני אהבתי מאוד א שיעורי הספרות בבית ספרי והייתי בין היחידים אפילו שהרחיבו אותו לכדי מגמה.
סקאוט (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
מורי- אתה צודק לגמרי. כמה דם אפשר לשפוך?
עמדתי בצפירה כששמות הנופלים מול העיניים בטלויזיה ופשוט לראות כמה מתו, שלכולם היו חלומות, תקוות, אהבות והם נקטפו בטרם עת..גם אלה שמתו במעשי הטרור..בלתי נתפס.
שלושה קרובי משפחה שלי מתו. אחד חייל ושניים נרצחו, כולם מוזכרים בשמות הנופלים והנספים. כולם היו ילדים ממש. עוד שני קרובי משפחה נפגעו בפיגוע ויצאו מזה בעור שיניהם ממש וכמובן לא כולל בני משפחה ששירתו בצה"ל, כמו אבא שלי לדוגמא, מן הסתם הוא גם נלחם במלחמת לבנון הראשונה, הוא פשוט לא ממש מספר על התקופה הזאת..
עד מתי יירצחו אנשים לחינם? זו השאלה.
חן (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
לקחת אותי מלא שנים אחורה
הספר שהכריחו אותנו לקרוא בשביל הבגרות בספרות
מורי (לפני 3 שנים ו-4 חודשים)
עוד שנים נחיה על חרבנו.

רק שהחרב שלהם חלודה ושבירה והגיע זמן שלום ואהבה.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ