ביקורת ספרותית על אל תיגע בזמיר - ספריה לעם #076 מאת הרפר לי
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 28 בנובמבר, 2018
ע"י אדמה


אם יש מעשה אחד שמרתיח את דמנו הוא עוול. ככל שהעוול גדול כך התגובה אליו גדולה יותר, כמו משוואה מתמטית.

אונס אישה/נערה נחשב לעוול גדול מאוד. בעבר אונס נשים היה כלי מלחמה. הצד המנצח אנס את נשותיו של הצד המפסיד כחלק מריצוץ כבודו האחרון של המפסיד. כאליו הצד המנצח אומר במעשה "אתה כל כך חלש שאתה אפילו לא מצליח להגן על נשותיך". למזלנו בעידן המודרני אונס נשים כחלק מפעולה צבאית נחשב לפשע מלחמה וטוב שכך.

יחד עם זאת לצערי המהות לא השתנתה מאז. אונס נשים ע"י בן לקבוצה "זרה" מרתיח את דם החברה ומעורר רגשות נקמה, יותר מאונס ע"י בן של אותה קבוצה. בגלל יצר נקמה זה, יש מדינות כמו שוודיה שקיבלו החלטה שאסור לפרסם את מוצאו של האנס (מהגר / בן למהגרים). אפשר להתווכח האם השוודים צודקים או לא, מה שבטוח הם מכירים בייצר הזה.

רצח הוא העוול הגדול ביותר, לא בדקתי את זה אמפירית אבל ברוב המדינות בעולם מקבלות זאת, לכן רף הענישה לרצח גדולה יותר מאונס. מתוך הנחה שלאחר האונס הקורבן עדיין חי להבדיל מהנרצח, לכן הקורבן עדיין יכול לשקם את חייו. כשרוצים לעצים את החומרה של האונס משתמשים בביטוי "אונס, הוא רצח של הנפש" מתוך רצון להשוות את המעשה לרצח.

בעידן המודרני כמעט אין כיבוש ארצות ע"י מדינות אחרות. היום אוכלוסיות מתערבבות באמצעות הגירה. המהגרים נתפסים 'כפולשים' החדשים. לכן חטאי המהגרים הם בלתי נסבלים ע"י החברה השלטת. יש תמיד ציפייה להחמרה בענישה כלפיהם. אותו פושע נאלץ להישפט תמיד בפני שופטים מהחברה השלטת. אני מאמין ששופטים הם לא מלאכים הם בני אדם ממש כמו פוליטיקאים רחמנא לצלן, בתוך עמם הם חיים, לכן גם הם מושפעים מהחברה בה הם חיים (כל זאת בהנחה שהם לא בזים לה, והם מכירים באנושיותם).

מה להקדמה הארוכה הזו ולסיפור?

הסופרת מחליטה להכניס למשוואה את שלושת הפצצות המתקתקות האלה. אונס, רצח ואי צדק.

הסיפור הוא על אונס של נערה לבנה ע"י אדם שחור. הבעיה היא שהנאשם לא עשה זאת וכנראה הוא עומד "להירצח" באמצעות החוק.

בשנות ה-30 של המאה הקודמת, העונש הצפוי לבחור כשיורשע הוא רק מות. הסופרת מעצימה את הטרגדיה של הבחור השחור ושל הקהילה השחורה בכלל, ע"י כך שהנאנסת היא לא "לבנה קלאסית" היא ומשפחתה הם האחרונים בשרשרת המזון החברתי של הקהילה הלבנה. הם מתוארים ע"י הסביבה כמטונפים, פדופילים וחסרי מוסר. למרות זאת ברגע שהיא "נאנסה" ע"י האדם שחור היא מאומצת ע"י החברה הלבנה. כאילו היא תמיד הייתה חלק מהם, זעמם על החוצפה של "הזר" שעשה זאת גדולה באותה מידה.

הסיפור מסופר מנקודת מבט של ילדה 'חצופה' וחכמה בשם סקאוט. לילדה יש אבא עו"ד שמנהל את המשפט ואח שגדול ממנה. לילדה אין אמא אך יש לה אומנת שחורה. הסיבה שלילדה אין אמא היא הרצון של הסופרת לתת הצדקה תרבותית ל'חוצפה' של הילדה (בכל זאת תחילת המאה הקודמת צריך להסביר למה נשים 'סוררות'). הספר כתוב מצוין, הוא קולח ויש משפטים מלאי חוכמה. אם ככה למה הספר לא זכה בחמשה כוכבים?

הסופרת בחרה שלא לבחור. היא לא נתנה לבחור להירצח בשם החוק, אלא פתרה זאת בהתאבדותו וכך גרמה לנו הקוראים הקלה מצפונית, "ידינו לא שפכו את הדם הזה". לצערי מכל הסיפור הזה אנחנו זוכרים כמה מקסימה סקאוט ומשפחתה, וכמה עוול נעשה לאחיה כששברו את ידו, במקום לזכור את העוול הגדול והנורא של רצח חפים מפשע בשם החוק.
31 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אדמה (לפני 6 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה ערגה, רק עכשיו ראיתי את התגובה שלך.
(לפני 6 שנים ו-8 חודשים)
כתיבה עניינית המוגשת על מצע של אקטואליה
כמו לחם ויין טוב בארוחת גורמה ;)
אדמה (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
תודה אפרתי
אפרתי (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מצויינת.
אדמה (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
yaelhar אין חדש, מכאן הטרגדיה. כשהחוק לא שווה לגזעים שונים בעידן המודרני זה פשוט מתסכל.
מורי (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
את הבושה הפומבית נשאיר לשמאלנים. עמוק בלב, גם אני כימני נאור מתבייש.
yaelhar (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
אדמה - ומה חדש בזה?
למרות היומרה שלנו, אין שיפוט אחיד לכולם. יש שייענשו בחומרה ויש שעונשם יהיה קל על אותו מעשה.
אדמה (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
מחשבות, עכשיו שאני קורא את זה, אני מבין שיש כשל לוגי, הכוונה הייתה להוקיע את חלק מההתנהגות שלנו כחברה. או לפחות להתבייש בהם.
ניר (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
ספר נהדר. קראתי אותו לפני שנים רבות ולא יכולתי להניח אותו מהיד.
אדמה (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
תודה כרמליטה, משתדל לגוון
אדמה (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
תודה yaelhar, מדרג הפשעים מעיד על רמת הערכים של החברה. בסיפור הזה הסופרת מדרגת את הערכים ומראה שהם לא שווים לכל בני אותה חברה.
מורי (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
למה שנוקיע התנהגות של עצמנו?
אדמה (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
תודה חני, לצערי בניגוד למה שאנחנו אומרים לעצמנו, אנחנו מוקיעים התנהגויות של אחרים ופחות של עצמנו
סקאוט (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
אדמה- אני מחזקת את דברייך ודברי רץ: אין ספק! צריכים ללמוד על אנושיות, על חמלה ואהבת האחר. גם אם הוא שונה מאיתנו. זה היופי בספר הזה, לדעתי.
אדמה (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
תודה רץ, בהחלט אנחנו צריכים ללמוד מהספר הזה
אדמה (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
תודה Tamas, כנראה שרוחו של הספר הזה ריחפה מעל ג'ון גרישם כאשר כתב את 'עת להרוג'. פה הסיפור מוצג מנקודת מבט של ילדה שחייה בתקופה ההיא והמיקוד הוא בה. להבדיל מג'ון גרישם שמתמקד במתח ודרמה גדולה. מה שכן שניהם בוחרים בסוף קל עבור הקוראים שלהם.
כרמלה (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
תודה אדמה על ביקורת מצויינת.
אוהבת את זוויות הראייה שאתה מעלה בסקירותיך.
yaelhar (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת טובה לספר אהוב מאד.
ראיתי בו יותר ממדרג של פשעים.
חני (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
כתבת נפלא! העוולות הללו שהזכרת אין להן תג מחיר היות
והנאנסות חיות עם הזוועה בתוכן.
ומה זה בעצם משנה מי? מהגר , שחור, לבן..קצין, איש ציבור או אדם מכובד כזה או אחר.
חברה שלא מוקיעה ופושעים שלוקחים את החוק לידיים
כמו ברציחות האחרונות בארץ היא חברה חולה.
הספר נשמע נפלא.
רץ (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מצוית על ערכים, מוסר וחוק ומה שבניהם. גם אנחנו עדיין חייבים לחשוב על הלקחים הרלוונטיים לנו מתוך הספר הזה
Tamas (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
הזכרת לי סרט שראיתי לא מזמן, עת להרוג, עם מתיו מקונוהיי המבוסס על ספרו של ג'ון גרישם. אותו סגנון סיפור רק בתפאורה אחרת. ילדה שחורה במיסיסיפי הנאנסת על ידי בחורים לבנים.
לעניין שאלת הצדק, מעניינת השאלה האם הצדק עיוור צבעים??
יופי של סקירה.



אדמה (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
תודה אלזה
אלזה (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מצוינת לפחות מהבחינה החברתית. יבוא יום ואקרא גם את הספר
אדמה (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
עמיחי תודה
אדמה (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
אתה צודק מחשבות, לכן הוא קיבל רק ארבעה כוכבים
מורי (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
לא התרשמתי מהספר שהוא כזה מעולה.
עמיחי (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
תודה על התזכורת לספר מעולה ומיוחד.
אדמה (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
תודה סקאוט, מסכים איתך שאונס זה מעשה מזעזע. היה קיים מראשית ההיסטוריה ולצערנו זה ימשך גם בעתיד, בדיוק כמו רצח.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
אונס אינו מתקשר ליצר אלא לצורך להשפיל אדם אחר, להקטינו, לרמוס את כבודו עד דק. כל אנס ומטריד מינית, בין אם נשים או גברים, הוא בזוי בעיניי. זה הרס של נשמה, הרג נשמה.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
כתבת יופי, אדמה. ספר מעולה והאמת שהמתנתי לסקירה שלך. אונס זה מעשה נפשע וגם הטרדה מינית. היכולת של אדם להקטין אדם אחר ולהשפילו באמצעים כאלה נבזיים...אלה לא בני אדם, זה השטן בהתגלמותו.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ