ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שישי, 20 במאי, 2016
ע"י מסמר עקרב
ע"י מסמר עקרב
הסַפָּר שלי מספר תרתי משמע. גם גוזז את השיער וגם מספר סיפורים, מתבל את תספורותיו בהגיגי נפשו. "אתה יודע," הוא פנה אלי פעם, "יש אנשים בעלי שיער חלק, יש בעלי שיער מתולתל ומקורזל. יש שיער שחור, יש שיער בלונדיני ויש ג'ינג'י. יש בעלי שיער שופע ויש קירחים כמעט לגמרי. אבל אתה יודע מה המשותף לכולם?" למעשה, לא ידעתי לאן הוא חותר. "כולם באים להסתפר אצלך?" ניסיתי לנחש. "לא ולא... השיער של כולם מורכב מאותו החומר בדיוק. אותו סיב חוטי שצומח מעור ראשו של האדם, גם אם האדם הזה היא יפהפייה בלונדינית בעלת שיער גלי ארוך וגם אם האדם הזה הוא כרסתן קירח שכמה שיערות צומחות פרא על עורפו השמן. אותו החומר בדיוק."
מעבר אחורה במנהרת הזמן. הזמן: אמצע שנות התשעים של המאה הקודמת. מסמר הוא בחור צעיר בשנות העשרים לחייו, סטודנט באוניברסיטה. המקום: השירותים באוניברסיטה, שירותים בהם המחיצות המפרידות בין התאים הן דקות ביותר. שני סטודנטים משוחחים ביניהם ולא יודעים שמסמר נמצא באחד מתאי השירותים ושומע את דבריהם. במהלך שיחתם הקולנית מובעות כמה הערות גזעניות מבעיתות כלפי סטודנטית שהיא, ממש במקרה, אתיופית, וגם החברה של מסמר. ואז נכנסתי, בנסיבות כה אומללות, לעורה של החברה שלי. ציטוט מהספר: "לעולם לא תביני אדם עד שלא תראי את הדברים מנקודת הראות שלו, עד שלא תלבשי את עורו ותתהלכי בו".
מעבר נוסף אחורה במנהרת הזמן. הזמן: שנות השלושים של המאה הקודמת. המקום: דרום ארה"ב. זוהי זירת ההתרחשות של הספר הנפלא הזה. הביקורת החברתית המובעת בספר היא עזה, חריפה, נוקבת, שוללנית, ולדעתי היא מופנית בראש ובראשונה כלפי תופעת הגזענות. הגזענות מוצגת כאן בשיא אימתה, והיא מצטיירת כנגע חברתי ההופך את הנגועים בו ללא אנושיים. בעטיה של הזוועה המצמררת הזו מת אדם חף מפשע ונהרסו חייה של משפחתו, הגזענות עיוורה, עיוותה וסילפה את כושר שיפוטם התבוני של האנשים, והיא הביאה את הנגועים בנגע הנורא הזה להאמין כי בני גזע מסוים נחותים ושליליים מעצם בריאתם. זאת ועוד, הגזענות האיומה המוצגת בספר פוגעת גם בתפקודו התקין ובכושר שיפוטו של אחד המוסדות החשובים בחברה הדמוקרטית, בית המשפט. האפליה האיומה של השחורים בפני בית המשפט, כפי שהיא באה לידי ביטוי בספר, בוטשת בעצם הממסד שעליו מושתתת החברה. הדבר מצמרר במיוחד על רקע העובדה שרוב תושבי המקום ידע מה היה צריך להיות פסק הדין במשפטו של תום, האיש השחור שנשפט על לא עוול בכפו ומואשם באונס אישה לבנה. ולמרות זאת בוחרים אנשי העיר להרשיעו. ציטוט הופך קרביים בעוצמתו: "הנחה זו שקר יסודה, שקר שחור כעורו של תום רובינסון, שקר שאינני צריך להוקיעו באוזניכם. אתם יודעים את האמת, והאמת היא: יש כושים המשקרים, יש כושים שאינם שומרי מוסר. אלא שאמת זו כוחה יפה לגבי כל המין האנושי, ולא לגבי גזע מסוים בו. אין אדם באולם (בית המשפט) זה שמעולם לא אמר דבר שקר, שמעולם לא עשה מעשה בלתי מוסרי."
אבל מעבר לעניין הביקורת החברתית, שהיא לב לבו הפועם והמפעפע של הספר הנפלא הזה, יש בו הרבה הרבה מעבר. הרפר לי הצליחה לשזור בו גם הרבה תום נעורים, תמימות וטוהר שרק ילדים יכולים להתברך בהם. המחצית הראשונה של הספר מורכבת מסיפור התחנכות יפהפה, משופע בהרפתקאות ילדים, משובות נעורים וחוש הומור דק וכובש. על קצה המזלג: "היא לא הייתה שמנה אך בעלת בשר, ולכן בחרה לה מלבושי מגן שהעלו את החזה שלה לגובה מסחרר, צימקו גזרתה, הבליטו אחוריה, ורמזו כי בשעתו הייתה הדודה אלכסנדרה דומה לשעון חול. מכל זווית ראיה היה המראה נורא..." הנאיביות המשתקפת בדברי הילדים היא חיננית כשמדובר בהרפתקאות ילדים, אך לדעתי היא ממש מצמררת כשהיא נוגעת לעניינים רציניים: "ג'ם, אני חושבת שיש רק סוג אחד של אנשים: אנשים." וג'ם בתגובה מרטיטה לא פחות: "אם יש רק סוג אחד של אנשים, מדוע אינם יכולים לחיות בשלום? אם הם כולם דומים, מדוע יוצאים הם מעורם כדי לשנוא זה את זה?" אך אל תתנו לתום הזה לבלבל אתכם. נקודת התצפית של הגיבורה המספרת היא רטרוספקטיבית, וזו מעלה נוספת של הספר היפהפה הזה: סיפורה של סקאוט מהווה שחזור העבר מנקודת זמן עתידית רחוקה מאוד: "רק כעבור שנים רבות הבינותי כי הוא ביקש להשמיעני את כל הדברים האלה". כך מצאתי בספר שילוב מקסים של נאיביות ילדותית מן העבר וציניות מפוכחת ובוגרת מן ההווה.
אני חושב שאנו רחוקים מרחק שנות אור מן המציאות הגזענית האיומה המתוארת בספר, זו של שנות השלושים של המאה הקודמת, ורחוקים אף מן המציאות הגזענית של שנות השישים, זמן יציאת הספר לאור. אנו חיים בתקופה שבה אדם שחור מכהן כנשיא ארה"ב ובארצנו הקטנטונת להקה אתיופית מופיעה בטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות. האם הגענו אל המנוחה והנחלה? מסופקני. חיישני הגזענות הרגישים שלי עדיין מבחינים מפעם לפעם בהבזקים קלים, לעתים במסווה של בדיחה או חידוד לשוני. והסַפָּר שלי? אילו היה עושה הסבה להמטולוגיה, לבטח היה טוען שאותו הדם זורם בעורקיהם של כל האנשים, ואני הייתי מחייך בשביעות רצון, כי אני חושב שבסיכומו של דבר הרוב המכריע אוחזים בדעתו.
51 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
דני בר
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
אחד הספרים הטובים שקראתי בילדותי, כזה שמלווה אותך עוד שנים רבות אחרי.. |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
(שרון מוזס, את מוזמנת להגיב.)
|
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
כתבתי פעם ששרון מוזס עברה טרולבולציה הפוכה. היא התחילה רגיל ובתהליך אבולוציוני הפוך נהייתה סוג של טרול.
|
|
גלית
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
לדעתי הם עדינים איתה
ובכל מקרה נותנים לה פתחון פה ועוזרים לה לפעמים עם רשויות וכאלה.
בכל מקרה הם לא מסתלבטים עליה יותר מכל אחד אחר. בגלל ההיא שאני מכירה אני יודעת שלא יאמן ככל שזה ישמע יש אנשים כאלו למרבה הצער הגברת מוזס לדעתי מעמידה פנים. |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
טוב, את יודעת, גם אנשים שאת מכירה אישית יכולים להיות מוגזמים.
שי ודרור הסתלבטו עליה רצח וזה היה נורא מביך לשמוע את זה. הרגשתי לא נעים אבל גם אי אפשר היה שלא לצחוק. קשה לי להאמין שהיא אמיתית. אני רוצה לקוות שהיא לא אמיתית. יכול להיות שא׳ זו שרון מוזס. גם היא טרולית מלאכותית. |
|
גלית
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
נראה לי שכן
היא עקבית בהתבטאויותיה ,הם לא נכשלו אף פעם בלשונם והיא בקרה פיזית כמה פעמים . לא עשתה רושם של מומצאת. היא לא מוגזמת והיא מאד מזכירה לי מישהי שאני מכירה,אז יש באמת אנשים כאלה...
|
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
אני ושי ודרור כבר לא, אז אני לא יודעת שהיא עדיין. היא אמיתית?
|
|
גלית
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
למה הייתה ?
עדיין מככבת,
פעם בשבוע. תובנות מענינות. |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
שרון מוזס מזכירה לי את א׳ מהתוכנית של שי ודרור. עד היום אני לא יודעת אם א׳ הייתה אמיתית.
|
|
-^^-
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
שונרא, הרסת אותי חחחחח
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
שרון, עשית לי את היום!!!
|
|
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
לגב' מוזס, מחפשים אמן סטנדאפ חדש, אם את מעוניינת..
|
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
אהה, שרון, עכשיו אני מבין למה הסַפָּר שלי מלטף את עורפי במגע יד מלטף. השכלת אותי.
|
|
שרון מוזס
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
כל הספרים או מהימין או מהשמאל וגם הומואים וכל הספריות ימניות חחחח
|
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
לא מציעה לזשל״ב לדבר על פוליטיקה עם מישהו לא שמאלני שאוחז בידו תער.
|
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
זש"י, אתה היית אוהב את הסַפָּר שלי. הוא אוהב לדבר על פוליטיקה, ואיך לומר בעדינות - הדעות בהן הוא אוחז לא נמנות על הקשת השמאלנית. הייתם יכולים להתנצח שעות......
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
גם הספר שלי ככה... ביקורת יפה.
|
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
חני, תודה רבה.
|
|
חני
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
קראתי בשקיקה ואתה מכיר את דעתי בעניין.
ובכל זאת גם פה בארץ יש הרבה לומר על הנושא.
יש הרבה לתקן .כל כך יפה אתה כותב. |
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
אפרתי, תודה רבה.
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
איך החמצתי את הביקורת היפה הזאת?
|
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
בטח שאקרא, לא אוותר עליו!
|
|
-^^-
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
גם אני מאוד אהבתי אותה אבל חשבתי לשנות מעט .(:
ואתה תקרא את הספר שהוא מעין המשך לספר ? " ניצב כל הלילות "
|
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
סקאוט, אכן ספר מופתי, מעורר מחשבה ומעניק תובנות.
לאן נעלמה התמונה עם הספרים וכוס התה? אהבתי אותה... |
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
live, תודותיי!
|
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
Command, תודה רבה! ותתחדש על התמונה היפה.
|
|
-^^-
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
ספר מופתי ומעורר מחשבה !
|
|
רחלי (live)
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת נהדרת...אהבתי
|
|
Command
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
מעולה. כיף לקרוא.
|
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
בלו-בלו, תודה רבה!
|
|
בלו-בלו
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת מצויינת מסמר עקרב!
ומה שיעל כתבה
|
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
אנקה, תודה רבה!
|
|
אנקה
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
הו, מסמר עקרב כל כך יפה אתה כותב.
ביקורת קולעת מצוינת ומרגשת.
|
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
דינה, WOW, אני ממש לא ראוי לזה... מאוד ריגשת אותי! תודותיי!!
|
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
יעל, אני עדיין חושב שחלק מרכזי בספר נוגע לגינוי של הגזענות, אבל אני מסכים שטמון בו הרבה הרבה מעבר לכך. יפה כתבת בנוגע לתפיסת הצדק בילדות מול תפיסתה בבגרות. הרגישות הרבה שמגלים הילדים (סקאוט, אחיה ג'ם ודיל), בד בבד עם כושר השיפוט התבוני שלהם בנוגע לצדק ולערכים, זה שחף מכל שיקולים זרים, בולט בספר ומאוד נוגע ללב. סקאוט אומרת בהתייחס למאמרו של מר אנדרווד שהוא כתב דברים "אשר ילד יבינם", ורק לאחר מכן היא מגלה כי בקרב המבוגרים קיימים "בתי דין חשאיים שבלבותיהם של הבריות".
|
|
dina
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
הסקירה הזאת היא יצירה ספרותית בפני עצמה. כל כך יפה אתה כותב,ולא,לא נמאס לי לכתוב את זה!
|
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
ספר נפלא.
ואני מסכימה עם דעתו של The Rabbi: לא חושבת שבגזענות הוא עוסק. קל מאד ליפול להנחה הזו, כי הסיפור הוא על שחורים ולבנים ומוסר כפול. לדעתי הוא עוסק בעיקר בתפיסת הצדק, זו שהיא טהורה וחפה מאינטרסים בגיל הילדות ועוברת שינוי מהותי עם ההתבגרות מ"צדק לכל" עד "צדק לאנשי שלומנו". |
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
The Rabbi, תודה. ואתה צודק. הפן הגזעני נגע ללבי ובחרתי להתמקד בו בסקירה, אך הספר בהחלט עוסק גם בקבלת האחר (בו רדלי) ובשונות מעמדית. בוב יואל הוא הדוגמה הבולטת והאבסורדית ביותר לכך. יואל, שהאשים את תום באונס בתו, הוא בעצמו, למרבה האירוניה, קורבן של סולם המעמדות החברתי הנוקשה שהחברה יצרה. הוא חלק מחווק נמוך במיוחד בסולם החברתי, זה שמוגדר ברומן ע"י החברה כ- "אספסוף לבן".
בו רדלי אכן תופס חלק משמעותי במחצית הראשונה של העלילה, והוא מהווה נדבך חשוב בסוגיית קבלת האחר. מעשיו והתנהגותו של בו רדלי יוצרים דמות המנוגדת לחלוטין מזו שנוצרה לו בעיני תושבי העיר. הנפיל האימתני מתגלה כאדם רגיש ומתחשב, שדואג לילדים בעת מצוקתם ואף מגדיל לעשות ומצילם בשעת צרתם, תוך סיכון חייו ובריאותו. סקאוט, הגיבורה מספרת הסיפור: "הוא נתן לנו שתי בובות סבון, שעון שבור ושרשרת, שני מטבעות מזל טוב, ואת חיינו". הבאת ציטוט יפה מן הספר, קטע מתוך שיחתם של סקאוט וג'ם אחיה עם דיל, והייתי רוצה להמשיך ולהביא ציטוט נוסף מהמשך השיחה, ארבע מילים בודדות שאמר הילד דיל בן השבע, ואשר כבשו אותי - "אני קטן, אבל מבוגר". |
|
The Rabbi
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
קקשה לי להסכים שלב ליבו של הספר הוא ביקורת חברתית ומופנית כלפי הגזענות. הגזענות אכן קיימת ותופסת את כל הוויתן של הדמויות, אך זה רק למשך זמן קצר מאוד של העלילה, וקטע קצר מהספר, כפ שנכתב בביקורת (למעשה זה אפילו פחות מחצי ספר העוסק בשאלת המשפט).
מוקד הספר, כפי שאני מבין אותו, הוא קבל האחר. שאלה שיש בה קשר ברור לגזענות אך אינה זהה לה. קבל השונה נמצאת בספר כבר מרגעיו הראשונים. "יא" "בעצמך יא," אמר ג'ים בנועם. "שמי צ'ארלז בייקר האריס," אמר. "אני יודע לקרוא." הקטע הזה (שלטעמי הוא מן הפשוטים והיפים ביותר שיש בספר), שמתאר את פגישתם הראשונה של הילדים עם דיל, הוא אחד מהקטעים הפותחים את עלילת הספר, שלאחר תום האקספוזיציה, ויש בו להראות על שונותה של משפחת פינץ' משאר המשפחות. יש פה איזו תמימות אדירה ומהממת בה נוהג אטיקוס בהמשך הספר כאשר מתחילה סאגת המשפט. רובו של הספר למעשה עוסק בדמות בשם בו רדלי. בו לא רק שתופס חלק נכבד בתחילת הספר, הוא גם גורם מניעה לעלילה כולה והוא מוםיע גם כ'דאוס אקס מכינה' בהמשכו, והזכרים אליו חוזרים ומופיעים. בו הוא יותר מכל - שונה. השוני הזה של בו הוא חלק מהגדרתו של בו, כך תופסים אותו הילדים, וכך הוא נמסר לקורא. מעשיות הילדים סביב בו היא יותר מכל חקר של מצב השונות בחברה, ובעיקר שונות בתוך קהילה קטנה. הספר אכן עוסק בשונות גזעית, אך הוא עוסק גם בשונות מעמדית, שונות קבוצתית, היבדלות אישית וכפי שרואים בעיסוק סביב בו רדלי, השונות כמעצבת אישיות. אני מסיק מכל זה שמרכזו האמיתי של הספר הוא היכולת שלנו לקבלת השונה, ולא דווקא בשונות גזעית התופסת נתח חלקי בלבד משונותו של הפרט בחברה. זה ספר נפלא בגלל הרבה יותר מזה. בהגדרתך את התמימות הילדית אל מול הרטרוספקטיבה הסיפורית הצלחת להביע את אהבתי הרבה לספר, שלא הצלחתי להביע בעצמי. ביקורת יפה. תודה. |
|
גלית
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
ולמרות שונותך אנחנו לא מנדים אותך מחשבות.
אנחנו פה מה זה נאורים
|
|
מורי
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
ולמה רק אני לא נפלתי מהכיסא מהתפעלות מהספר?
|
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
כדי להסביר מדוע נכנסתי לעורה באותו הרגע. אחרת הדברים לא היו מובנים.
|
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-5 חודשים)
אז אם אתה חושב שאנו רחוקים מרחק שנות אור מהגזענות בספר, למה היה חשוב לך לציין שהחברה שלך הייתה אתיופית?
אולי הגזענות היא בעיני המתבונן? |
51 הקוראים שאהבו את הביקורת