קאזוּאוֹ אישיגוּרוֹ

קאזוּאוֹ אישיגוּרוֹ

סופר

סר קָזוּאוֹ אִישִיגוּרוֹ (באנגלית: Kazuo Ishiguro; נולד ב-8 בנובמבר 1954) הוא סופר בריטי ממוצא יפני, חתן פרס נובל לספרות לשנת 2017.

אישיגורו הוא אחד הכותבים המוערכים כיום בעולם: ספריו היו מועמדים ארבע פעמים לפרס מאן בוקר היוקרתי, ואחד מהם, "שארית היום", אף זכה בפרס בשנת 1989. עיתון "הטיימס" כלל את אישיגורו ברשימת 50 הכותבים הגדולים ביותר מאז 1945. בשנת 1993, הוא נבחר כחבר האקדמיה האמריקאית לאמנויות ולמדעים. שבעה מספריו תורגמו לעברית.
» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (250):
צריך לקרוא, ספר הבא שלי, בהמשך, רציתי-השגתי, רוצה לקרוא, לקרוא, קראתי ב2012, לקרוא, יפן , 2015, הודו/סין/איראן/ /מצרים./יפן, ספרות מתורגמת /פרוזה ועוד , ?, סגולות, חבל על הזמן... שלכם., פרוזה - ארבעה ספרים ב100 שקלים, מוסיקאים ומוסיקה, ה.ס. 2425 2210- 5697, תומחר , עוד ...
1.
בשארית היום הגיע קאזואו אישיגורו, הסופר האנגלי ממוצא יפני, להישג ספרותי נדיר. באמצעות התיאור של אנגליה המעמדית של התקופה שבין שתי מלחמות העולם, נפרש סיפור מרתק המסופר בווירטואוזיות, ובו ניגוד- עצוב לעתים, מצחיק לפעמים- בין כוונותיו של הגיבור המספר למשמעות האמיתית של דבריו....

2.
לעולם אל תיתן לי ללכת (2005) הוא פסגת יצירתו עד כה של אישיגורו, הסופר הבריטי ממוצא יפני, חתן פרס נובל לספרות לשנת 2017. זהו רומאן רב־עוצמה ומרתק, עדין רגש, "המדויק והנוגע־ללב שבספריו" ('האובזרוור'). הוא מסופר מפי המספרת שלו באוזני עמיתיה בסוף שנות התשעים של המאה העשרים, ולכן, בניגוד לטענה הנפוצה, אין בו שום דבר עתידני, וגם לא נבואות של מדע בדיוני.   אישיגורו בודה כאן מציאות מקבילה, מעין אנגליה אלטרנטיבית, אשר בה, בתחילת שנות השישים, חוסלו הסרטן ומחלות הלב. על רקע זה הוא מספר סיפור אהבה מתמשך ושובר־לב בין שתי צעירות וצעיר, קשר שמוטל עליו צלו הכבד של מסלול חיים אשר שלביו, מטרתו וסופו קוּבּעוּ מראש, ללא מפלט.   בשליש הראשון של הרומאן אנו עדים לתמונת חייה של חבורת נערים ונערות, המתגוררת בשלווה אידילית בפנימייה מופתית המטפחת את חניכיה באמצעות אמנות וספרות, תחת עינם הפקוחה של "משגיחים" נאורים. אומנם לא ברור מאין הגיעו לשם הנערים, שכאילו אין להם כלל משפחות, ומדוע הם מנותקים לחלוטין מן העולם החיצוני, שעליו יש להם רק מושג קלוש.   בטפטופים אפקטיביים הולך ונבנה אצל הקוראים חשד מטריד באשר לגורל המוזר של הצעירים הללו, שגם הם־עצמם, כמו הקוראים, יודעים ואינם יודעים מהו הייעוד המשַׁווה ערך לחייהם, ייעוד אשר למענו צומצמה כל הווייתם.   העולם שברא אישיגורו מטיל אלומת אור על חיינו־שלנו, חיים שבהם הנפש הייחודית, האוטונומית, והחירות של הפרט לשלוט בגורלו, הן רק אשליה, והחִברוּת הופך אותנו בלי משים ליצורים שימושיים, כמו מתוכנתים למסלוליהם, לאנשים 'משוכפלים', שדיבוריהם, מחוותיהם ומעשיהם הם 'ציטוטים'. כך שב אישיגורו ומגלה – כפי שכתבו עליו שופטי הנובל – "את התהום שמתחת לתחושה הבדויה של הקשר שלנו עם העולם."...

3.
1948. יפן עסוקה בשיקום שלאחר ההפצצה האטומית. מאסוג'י אונו, צייר ידוע ובעל מוניטין משקם את הריסות ביתו. הניסיון לחזור לשלווה של הדפוסים החברתיים הקודמים מתגלה כקשה מנשוא. מאסו'גי נאלץ להתמודד עם השברים, ולראשונה עליו להישיר מבט ולבחון את עברו ואת הדרכים שבהן בחר ללכת, אישית ולאומית. זואו אישיגורו, מגדולי הסופרים במאה העשרים, נולד ביפן ומתגורר בבריטניה מאז מלאו לו חמש. אמן העולם הצף הוא הרומן השני שפרסם. ספריו תורגמו לעשרות שפות, זכו בפרסים רבים וחלקם עובדו לקולנוע. בסגנון הייחודי לו, בקצב מדוד ומהפנט, משרטט אישיגורו תמונה עזה ומרשימה של החברה היפנית על כל גווניה. הרומן שזכה בפרס וייטברד לספר השנה ונכלל ברשימה הסופית לפרס הבוקר לשנת 1986, מופיע עתה בתרגום חדש.  אמן העולם הצף הוא רומן על חורבן ועל שיקום, אך יותר מכל הוא רומן על התמורות שמחולל הזמן. אישיגורו נובר בקרביה של החברה היפנית ורוקם סיפור מרתק על אנשים, הווי חיים ותרבות, מהאמנות היפנית ועד מקומה של האישה ושל מסורת שידוכי הנישואין. מעל לכל אלו מרחף צל כבד של פגעי העבר, אשר לא ניתן עוד לברוח מהם.    משבחי הביקורת: "יצירה נפלאה: מלוטשת, מאופקת, חסכונית". (סאנדיי טיימס) "סיפור רגיש, עצוב ומצחיק...אישיגורו מעניק לנו איור עדין של רגע בהיסטוריה של התרבות". (לונדון רוויו אוף בוקס) "רומן מעולה". (אובזרבר)  ...

4.
אישיגורו, שנולד בנגסאקי, יפאן, ב1954 - , והובא לאנגליה בגיל חמש, נחשב היום לאחד מגדולי הספרות האנגלית העכשווית. "אולי המאתגר שבכולם, הבלתי - קונבנציונאלי, האחד - והיחיד" - כפי שכתבה עליו הביקורת. הקוראים בארץ מכירים אותו בעיקר בזכות 'שארית היום', רב - המכר הבינלאומי, שתורגם ל28 - שפות, ונמכר בכשני מיליון עותקים. 'כשהיינו יתומים' - רומאן שיש בו מתח והרפתקאות יותר מבכל רומאן אחר של אישיגורו עד כה - ראה אור בלונדון בשנת .2000 השלד של הספר נראה תחילה כזה של רומאן מסתורין הבנוי סביב תעלומה. במידה מסויימת הדגם נשמר עד הסוף: בתום החיפוש אחר הפשע האבוד תיפתר התעלומה, ובאופן לא צפוי. לכריסטופר בנקס, המספר וגיבור הספר, יש אמביציה אחת, מאז משחקי ילדותו, להפוך לגדול הבלשים באנגליה, דוגמת שרלוק הולמס. מפעמת בו איזו תחושת שליחות להתמודד ראש - בראש עם הרוע של העולם )במיוחד על סף מלחמת - העולם השנייה(, אבל השאיפה הבוערת שלו נעוצה בעיקר בפרשה אפלה מגיל שמונה: היעלמות שני הוריו, בהפרש של חודש, במושבה הבינלאומית של שנחאי, בשנות העשרה של המאה. גם כעבור כעשרים - וחמש שנים, בלונדון, אין לו ספק שהוריו נחטפו בילדותו )בידי כנופיה של סוחרי אופיום(, ושיום יבוא והוא יפצח את התעלומה ויגאל אותם. לשם כך הוא חוזר ב1937 - , בעיצומה של מלחמת סין - יפאן, לעיר ילדותו שנחאי, כשהוא כבר גדול הבלשים האנגלים. איכשהו, הוא בטוח שבכך גם יציל את האנושות מן הקטסטרופה הממשמשת - ובאה. אבל המישור החשוב של הספר הוא הלאבירינת הנפשי של המספר. חלקי הספר מתוארכים במדוייק, אבל אלה התאריכים של ההיזכרות ולא של ההתרחשות. הסבך הנפשי של בנקס מורכב מאובדן ומ"שאריות" של זיכרון: מזיכרונות לא - בטוחים ולעיתים לא - מהיימנים, מרמצים של מה שהיה פעם ויטאלי, אם היה. השברים של הילדות מותירים את חייו בהווה חלולים, ילדותיים. הוא מאבד את הליבה הרגשית של חייו העכשוויים, אטום לאשה שאולי מאוהבת בו, מחמיץ את ילדותה של בתו המאומצת. עליו להשלים כל העת משימה דחופה, והאירוניה מגיעה לשיאה כשהוא מתנהג כאילו העבר הרחוק אירע אתמול; כאילו הוריו עדיין נמצאים, אחרי כל השנים הארוכות, בדיוק במקום שאליו הובאו ביום חטיפתם. דמותו כמספר לא - מהיימן הולכת ומתעצמת, כמו למשל בהרפתקה הארוכה שבה הוא מציל מידי הסינים את חבר ילדותו היפאני, אקירא. קריאה קשובה תראה כי כלל לא בטוח שהחייל היפאני שהוא מציל הוא אכן אותו חבר ילדות. גם הקשר בין "מבצע ההצלה" הפרטי לבין הצלת העולם הופך יותר ויותר לפארסה. אחרי הגיחה לרומאן לא - ריאליסטי ב'באין נחמה', מרשים עכשיו אישיגורו ב'כשהיינו יתומים' ביכולת לכתוב רומאן מבריק, כביכול ריאליסטי לחלוטין, אבל כזה שנושק בהזוי המאוים....

5.
ריידר פסנתרן בעל שם בינלאומי. מוזמן לתת קונצרט בעיירה אירופאית (כנראה מרמניה). אבל הביקור שואב אותו בהדרגה למציאות כמו סיוטית. שבה עליו לפתור. כמין מושיע. את בעיותיהם ומפולת חייהם של רבים מבני העיר. ואף מסתבר שהמעורבות שלו עמוקה עוד יותר, שכן מתוך נבכי השיכחה הוא מגלה בעיר את אהובתו ואת בנו הקטן, הזנוח, ושב ונכנס למערכות יחסים ולסצינות מילדותו שנשתכחו ממנו זה מכבר בתוך הקרע שבין הקריירה לחיים אישיים. יכולתו לספר על מצבים שלא נוכח בהם מעלה על הדעת שהוא משליך על המציאות המתפוררת של העיר דברים שהשכיח מעברו באנגליה, ואכן - שורת דמויות נראית ככפילים שלו בשלבים שונים של חייו. כך הופך הרומאן לספר על מערכות יחתים קרועות ומנוכרות בין הורים לילדיהם ובין בני-זוג, ולשורת נסיונות כושלים להחזיר מצבים למה שהיו, הימים הספורים של ריידר בעיר, שבהם הוא מוסט כל העת מעניין לעניין ואינו מביא כלום לידי גמר, הופכים מצע לרומאן עז ומדהים על השיכחה והדחקת הרגשות, ועל הסדר המרומה שאנו נותנים בדיעבד, בכוחו של הזיכרון המתעורר, במבוך של חיינו. אישיגורו, שנולד ב1954- ביפאן ועבר לאנגליה בגיל 5, נחשב היום לאחד מגדולי הספרות האנגלית. `באין נחמה` הוא הרומאן הרביעי שלו ואחרי `נוף הרים חיוור`, `אמן של העולם הצף`, ו`שארית היום` - רב-המכר יוצא-הדופן, שגם עובד לסרט ותורגם ל30- שפות)....

6.
7.
"זו יצירה שיש בה לא רק מקוריות עצומה, אלא גם יופי מיוחד, אפילו מהפנט" ('איוונינג סטנדרד'); "דיוקן מרגש עמוקות של אהבתם של גבר ואשה נשואים" ('גרדיאן'); "רומאן נוגע ללב ומטריד, כתוב בהעזה של דמיון" ('פַיננשל טיימס'). 'הענק הקבור', הרומאן השביעי של אישיגורו, חתן פרס נובל לספרות, מדמיין את אנגליה של תחילת המאה השישית לספירה. הרומאים כבר נסוגו ממנה, ולאחר שנים של מלחמות עקובות מדם בין התושבים המקוריים, הבְּריטונים הנוצרים, לבין הפולשים מיבשת אירופה, הסקסונים עובדי־האלילים, משתרר שלום שביר, וכפרים בריטוניים חיים בשלווה לצד כפרים סקסוניים. אנגליה זו היא זירה של פנטזיה, שמִפלצים אוכלי־אדם ויצורים על־טבעיים הם בה סכנה יומיומית. הרומאן נפתח כשבני־זוג קשישים, אַקְסְל ובִּיאַטריס, שאהבתם המרשימה הִתמידה ושרדה את השנים, חשים לפתע חובה להסתכן בדרכים וללכת לפגוש את בנם, אשר הכפר שלו, לדעתם, אינו רחוק – אף שהם מתקשים לזכור את הבן ומדוע הלך מהם לבלי שוב לפני שנים. בעיית הזיכרון אינה רק שלהם. על כל הארץ נפלה קללה של ערפל שִׁכחה סמיך. רק רְמָצים של זיכרון, צללים של פָּנים זכורות־למחצה, צצים ועולים מפעם לפעם מן העבר. המסע של אקסל וביאטריס ילך ויסתבך, יתגלגל להיות מסע הרפתקאות של חמישה אנשים בעלי אינטרסים מנוגדים, מסע שופע מלכודות, קרבות, בגידות ותהפוכות, שייחשף בו המאבק ההרואי בין המבקשים לחסל את הגורם הדרקוני שאחראי לערפל השִׁכחה, לבין המבקשים לשמר את קבירת העבר ונכשלים בכך. האם היתה אהבתם של אקסל וביאטריס מתעצמת כך גם אלמלא בזז הערפל צללים ופינות אפלות מן העבר שלהם? האם תשרוד אהבתם את מבחן השלמוּת הצפוי להם בסיום? האם יוכל השלום בין הסקסונים לבריטונים להימשך לאחר התפוגגות הערפל, כשיצופו לזיכרון טבח של נשים וילדים וזקנים, בתים שעלו באש, וכשהעבר המִתחיה יפיח מחדש את השנאה ואת הצורך בצדק ובנקמה? אישיגורו מַפנה זרקור אפקטיבי אל האסון של הזיכרון האישי והקולקטיבי, ואל חסד השִׁכחה, אל הגלדת הפצעים, והשלום והשלווה והאהבה, שרק עירפול הזיכרון יכול לאפשר. בכך אכן הופך 'הענק הקבור' ל"אגדה יפהפייה, שהליבה שלה מֶסר קשה" ('הטיימס')....

8.
לקלרה והשמש – הרומאן השמיני של קאזואו אישיגורו, זוכה פרס נובל לספרות – יש מספרת בלתי־נשכחת, המַשרה את החן שלה, את האינטליגנציה הרגשית ואת הראשוניות התמימה שלה על כל העולם המסופר. אט־אט היא מתוודעת רק למה שמהותה מאפשרת לה, ולפיכך מצב־העניינים יוצא־הדופן מוצג בפני הקוראים כנתון וכטבעי, בלי שום הקדמות והסברים, ושומה עליהם למלא פערים כדי להבין היכן הם נמצאים. הם מוצאים את עצמם בעתיד־קרוב ספקולטיבי בעיירה בארצות־הברית. המספרת קלרה היא ח"מ, "חבֵרה מלאכותית", כלומר: רובוטית הפועלת על הזנה סולארית. לקלרה סגולות עוצרות־נשימה, והיא נקנתה בחנות מיוחדת כדי להיות חברה ובת־לוויה לנערה מתבגרת, ג'וֹסי, הסובלת מהתקפי תשישות ומהקאות, פרי מחלה מסתורית. ג'וסי נמנית עם הקבוצה הגדולה של הילדים "המשופרים", מי שהוריהם הרהיבו לשלוח אותם לשדרוג גנטי – אף שהשדרוג הזה כרוך בסכנות; אחותה של ג'וסי מתה כתוצאה ממנו. רק בפני המשודרגים פותחת החֶברה עתיד מבטיח של לימודים והשכלה גבוהה. בשנות בית־הספר כבר לא מתקיימים לימודים בְּכיתות והלמידה מתנהלת מרחוק, בפרטיות, עם "מורי מסך". בני־הנוער סובלים מבדידות ומפגיעוּת נפשית, ומפגשי אינטראקציה לעתים מזומנות, שרק התלמידים "השווים" זוכים להם, אמורים להקל עליהם במידת־מה. קלרה, החברה המלאכותית, המסוגלת ללכת, לדבר, לראות, ניחנה לא רק בתאוות לימוד ובכישרון מופלא להטמיע ולגבש את מה שהיא רואה סביבה; יותר ויותר רגשות הולכים ונעשים זמינים לה, וקשה לזכור שהיא "מכונה". באינטואיציה דקה היא "קוראת" מחשבות, דחפים ורצונות, ואפילו מסוגלת להקריב משהו יקר מעצמה כדי לאושש את בריאותה של ג'וסי. רק באשר לעולם הטכנולוגי היא נאיבית, וכמין עובדת־אלילים פרימיטיבית היא מפתחת יחס דתי לשמש. על רקע סיפור אהבתה של ג'וסי לנער לא־משודרג הופך הרומאן בהדרגה לסֵפר החוקר מה פירוש להרגיש, לאהוב – סֵפר התוהה אם קלרה תוכל לא רק ללמוד את ג'וסי ולחקות אותה, אלא גם להיות ג'וסי־עצמה. מהם גבולות האנושיוּת, שואל אישיגורו – האם בכל אחד מאיתנו טמון בכלל דבר־מה בלתי־מושג, משהו שמייחד אותו, אשר אי־אפשר לדלות, להעתיק, להעביר לגוף אחר? השבריריוּת של המהות האנושית ושל הקשר שלה עם העולם – הנושא החוזר ברומאנים של אישיגורו – מוארת כאן מזווית חדשה ומרתקת. ...

9.
ריידר, פסנתרן בעל שם בינלאומי, מוזמן לתת קונצרט בעיירה אירופית (כנראה בגרמניה), אבל ביקורו שם שואב אותו יותר ויותר למציאות כמו סיוטית, שבה עליו לפתור כמין מושיע את בעיותיהם ואת מפולת חייהם של רבים מבני העיר. נראה שהמעורבות שלו עמוקה אף יותר, שכן מתוך נבכי השִׁכחה הוא מגלה בעיר את אהובתו ואת בנו הקטן הזנוח, ושב ונכנס למערכות יחסים ולסצנות מילדותו שנשתכחו ממנו זה מכבר בקרע שלו בין קריירה לחיים אישיים. יכולתו של ריידר לספר על מצבים שלא היה נוכח בהם מעלה על הדעת שהוא משליך על המציאות המתפוררת של העיר דברים שהִשכיח מעברו באנגליה, ואכן, שורת דמויות נראית ככפילים שלו בשלבים שונים של חייו. כך הופך הספר לרומאן על יחסים קרועים ומנוכרים בין בני־זוג ובין הורים לילדיהם, ועל ניסיונות להחזיר מצבים לקדמותם. הימים הספורים של ריידר בעיר, שבהם הוא מוסט כל העת מעניין לעניין ואינו מביא דבר לכלל גמר, הופכים מצע לרומאן מרשים על מחיקת רגשות, הכחשה ושִִׁכחה, ועל הסדר המדומה שאנו מטילים בדיעבד בחיינו בכוחו של זיכרון מתעורר. אישיגורו, חתן פרס נובל לספרות לשנת 2017, נולד ב־1954 ביפן והגיע לאנגליה בגיל 5. הוא נחשב היום לאחד מגדולי כותבי הסיפורת באנגלית. שופטי הנובל כתבו עליו: "ברומאנים שניחנו בעוצמה רגשית גדולה גילה את התהום שמתחת לתחושה הבדויה של הקשר שלנו עם העולם". 'באין נחמה' (1995), הרומאן הרביעי שלו, תורגם לעברית ב־1997. ...

10.
נקאסאקי, יפאן שלאחר הפצצה האטומית, לאחר השבר הגדול. תקופה של שינוי חברתי ותרבותי אדיר. אונו-צייר יפני מזדקן. מפורסם בזמנו. סוקר את חייו בעבר בהשתאות ובתחושת אשם, ציוריו הידועים נראים כעת פגומים ונגועים במרכיבים תעמולתיים, ודאותם של של האידיאלים השגויים מן העבר מקיפה אותו וסוגרת עליו....

11.
ריידר, פסנתרן בעל שם בינלאומי, מוזמן לתת קונצרט בעיירה אירופית (כנראה בגרמניה), אבל ביקורו שם שואב אותו יותר ויותר למציאות כמו סיוטית, שבה עליו לפתור כמין מושיע את בעיותיהם ואת מפולת חייהם של רבים מבני העיר. נראה שהמעורבות שלו עמוקה אף יותר, שכן מתוך נבכי השִׁכחה הוא מגלה בעיר את אהובתו ואת בנו הקטן הזנוח, ושב ונכנס למערכות יחסים ולסצנות מילדותו שנשתכחו ממנו זה מכבר בקרע שלו בין קריירה לחיים אישיים.   יכולתו של ריידר לספר על מצבים שלא היה נוכח בהם מעלה על הדעת שהוא משליך על המציאות המתפוררת של העיר דברים שהִשכיח מעברו באנגליה, ואכן, שורת דמויות נראית ככפילים שלו בשלבים שונים של חייו.   כך הופך הספר לרומאן על יחסים קרועים ומנוכרים בין בני־זוג ובין הורים לילדיהם, ועל ניסיונות להחזיר מצבים לקדמותם. הימים הספורים של ריידר בעיר, שבהם הוא מוסט כל העת מעניין לעניין ואינו מביא דבר לכלל גמר, הופכים מצע לרומאן מרשים על מחיקת רגשות, הכחשה ושִִׁכחה, ועל הסדר המדומה שאנו מטילים בדיעבד בחיינו בכוחו של זיכרון מתעורר.   אישיגורו, חתן פרס נובל לספרות לשנת 2017, נולד ב־1954 ביפן והגיע לאנגליה בגיל 5. הוא נחשב היום לאחד מגדולי כותבי הסיפורת באנגלית. שופטי הנובל כתבו עליו: "ברומאנים שניחנו בעוצמה רגשית גדולה גילה את התהום שמתחת לתחושה הבדויה של הקשר שלנו עם העולם".    'באין נחמה' (1995), הרומאן הרביעי שלו, תורגם לעברית ב־1997.  ...


נכון כותב מחונן, את קלרה והשמש אהבתי, את הענק אני מהססת לקרוא עכשיו שהחלטתי לא לסיים את ספר הנוכחי מאחר והוא גורם לי סיוטים גם ביום וגם בלי... המשך לקרוא
10 אהבו · אהבתי · הגב
אהבתי ואהבתי והצטערתי שנגמר. לכאורה זה נשמע כמו מין מדע בדיוני בגרוש אבל בכלל לא. קלרה הרובוט מצטיירת כיותר אנושים מהרבה אנשים שאני מכירה.... המשך לקרוא
9 אהבו · אהבתי · הגב
ספר ילדים מהסוג המשעמם. הראשון של אישיגורו שאני מנסה, כנראה יהיה גם האחרון.... המשך לקרוא
3 אהבו · אהבתי · הגב
משרת. משרת אנגלי משרת אנגלי מסור משרת אנגלי מסור אשר מגיע משושלת משרתים מפוארת, אשר עומדים על משמרת באש ובמים בבריאות ובחולי. זה הוא, זזה... המשך לקרוא
2 אהבו · אהבתי · הגב
אני מעיז לכפור בסופרלטיבים שהספר זוכה בהם. רב משרתים אטום ריגשית מתאר את חייו באחוזה, אין בספר אלא תיאור משמים של עבודתו עם קצת תיבול של אי... המשך לקרוא
8 אהבו · אהבתי · הגב
את הספר הזה קראתי מזמן, אבל מצאתי בספריית הרחוב והבאתי הביתה כדי שיהיה, ואז הבת שלי קראה אותו לראשונה והיו לה כמה מחשבות ותובנות. זה מעניין... המשך לקרוא
16 אהבו · אהבתי · הגב

עוד ...




©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ