ביקורת ספרותית על חלומו של הכוזרי מאת מיכה גודמן
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 15 בינואר, 2013
ע"י קוראת הכל


לאור התלהבותי הרבה מספרו הקודם של מיכה גודמן 'סודותיו של מורה הנבוכים' שבו הוא פתח עבורי צוהר לחוכמתו של הרמב"ם, שמחתי לגלות בחנות הספרים ספר נוסף פרי עטו והפעם את פרשנותו ל"ספר הכוזרי" של רבי יהודה הלוי.

גם ספר זה כקודמו, הוא עונג צרוף לאנשים סקרנים שיורים לכל הכיוונים בניסיון לדעת כמה שיותר על כמה שיותר נושאים... גודמן מגיש בצורה קריאה, קלה לעיכול ובהירה את עיקרי הספר העתיק, ובהחלט עושה עבודה טובה. אשמח אם ימשיך ויעשה כן לספרי פילוסופיה והגות יהודיים נוספים.

יחד עם זאת, בנימה אישית, אני חייבת לומר שאם הרמב"ם וריה"ל היו רצים לבחירות בשבוע הבא, הייתי מצביעה לרמב"ם בלי לחשוב פעמיים. בהיותי חילונית בעלת תפיסת עולם ליברלית, משנתו של הרמב"ם (רק כפי שהיא באה לידי ביטוי בספר 'מורה הנבוכים', לפחות כפי שגודמן פירש אותו) הפתיעה אותי והרשימה אותי יותר מאשר זו של הלוי. בעיני, הרמב"ם הקדים את זמנו ואילו רבי יהודה הלוי התאים לזמנו בנינוחות רבה . גודמן לעומת זאת כלל לא שותף לדעתי ולאורך הספר כולו הוא מנסה להוכיח שריה"ל נדחק הצידה בסוף המאה ה-20 שלא בצדק, ודווקא היום הוא הולך והופך לרלוונטי מתמיד.

רק קצת רקע בקצרה למי שלא מכיר: כל הסיפור התחיל במאה ה-10, כאשר הסתבר למרבה פלאם של היהודים בני ימי הביניים הנרדפים והמוקצים, שקיימת אי שם ממלכה יהודית מגוירת משגשגת מסתורית ומסקרנת במקום שנקרא כזריה (באיזור של חצי האי קרים, סבורים שהתקיימה החל מהמאה ה-7 עד תחילת המאה ה-11). מנהיג יהודי ספרד, חסדאי אבן שפרוט, שלח איגרת למלך הכוזרים יוסף וקיבל ממנו בחזרה את סיפור התגיירותו של המלך ואת התגיירותה של ממלכתו בעקבותיו. כמאתיים שנה אח"כ, בשנת 1140 המשורר הנודע רבי יהודה הלוי, הסתקרן אף הוא, ושאב השראה מהאיגרות הללו ופרסם יצירה בדיונית מיוחדת במינה בשם 'ספר הכוזרי'. בספרו הוא המציא סיפור מרתק סביב המפגש מלך הכוזרים עם היהדות, כשבעזרת הסיפור שלו, הלוי מנסה להוכיח בכלים פילוסופיים רציונאליים את קיומו של אלוהים, את אמיתותה של הדת היהודית, ואת עליונות היהודים בהשוואה לכל שאר העמים בעולם.

אתגר לא פשוט הוא לקח על עצמו. הרבה מחזירים בתשובה מתבססים גם היום על רעיונותיו, אבל אני מצאתי את טיעוניו קצת מעגליים (מה שכמובן לא מוריד כהוא-זה מערכו).
לדוגמא, ההוכחה המפורסמת של ספר הכוזרי לקיומו של אלוהים: ברור שיש אלוהים, אומר הלוי, כי בניגוד לנצרות ולאיסלאם שמבוססות על סיפורי התגלות האל ליחידים, במעמד הר סיני אלוהים נגלה לכל העם. אדם אחד יכול אולי להמציא סיפור של התגלות. אבל אל שנגלה לעם שלם? קיומו אינו מוטל בספק (ומה אם אני לא מאמינה בסיפור התנ"כי עצמו? עם שלם לא יכול אולי להמציא התגלות, אבל אדם אחד יכול היה להמציא סיפור על כך שלפני כמה מאות שנים אלוהים נגלה לעם שלם.... לא?)

דוגמא אחרת היא טענתו שהיהודים הם העם הנבחר ושהם נעלים על פני כל שאר העמים. מדוע? קודם כל, כי רק להם נגלה אלוהים (מעגלי, כבר אמרנו), וחוץ מזה כי מכל עמי המקרא רק העם היהודי שרד וכל השאר נעלמו (אפשר לטעון שהיהדות היא גם דת ,וככזו היא שרדה כמו שדתות אחרות שורדות. המאמינים בדת הזו מאמינים בסיפור שלפיו הם שייכים לעם עתיק שהיתה לו התגלות אלוהית. האם אמונתם בסיפור היא הוכחה לאמיתותו? ואם המציאות היא שהם בעצם צאצאי כל העמים האחרים המוזכרים במקרא והם פשוט התגיירו בשלב כלשהו?)

גודמן משתדל מאוד לנסות ולהראות שהתווית "לאומן" שהודבקה להלוי כלל אינה מתאימה לו, וזו טעות לשפוט אותו במשקפיים שנוצרו מאות שנים אחריו. הוא טוען שבהלוי יש מימד רוחני, אישי, שמתאים לתקופתנו אולי אף יותר מאשר הוגים אחרים. יכול להיות שהוא צודק, אבל בניגוד לתחושות שהיו לי כשפגשתי לראשונה בדברי הרמב"ם, הפעם פחות התפעלתי. יחד זאת בהחלט נהניתי והשכלתי. אגב, ריה"ל מסיים את ספרו בתובנה שיהודי חייב לעלות לארץ ישראל, והוא עצמו אף הגשים בערוב ימיו את האידיאל הזה. שזה יפה.

בכל מקרה, אני חושבת שמי שרוצה קצת להעמיק את הידע שלו בהגות ופילוסופיה יהודית מבלי להקדיש לכך את שארית חייו, כדאי לו בהחלט לקרוא. הספר מרתק, מלמד וקריא ביותר.
33 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
uzich (לפני 7 שנים)
התחלתי לקרא את הספר ולא סיימתי.
קראתי את הביקרת שכתבת ואני חושב לקרא את הספר מחדש.
תודה!
קוראת הכל (לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
תודה רבה, בן! בענייני שירה - אני חלשה מאוד, לצערי.
Mr. Vertigo (לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
ואחרון... אוהב יותר את השירים של רבי שלמה אבן גבירול מאשר של רבי יהודה הלוי.
Mr. Vertigo (לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
לזליג... לא אדם אחד כתב את התנ"ך אלא כמה וזה ניכר בהבדלי הסגנונות בין הספרים השונים.
Mr. Vertigo (לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
שותף לשאלות שהעלית... וגם להסכמה על הרמב"ם. כרגיל תענוג לקרוא ביקורות שלך.
קוראת הכל (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, עולם-נפלא-נורא. וגם ל"פו" (הדב). זה בטח לא יכול להיות מקרי... :)
עולם (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת מעולה ומקיפה. אהבתי את 'סודותיו של מורה הנבוכים' ועשית לי חשק לקרוא גם את הספר הזה. אכן, מחזירים בתשובה משתמשים עד היום בטיעונים של רבי יהודה הלוי. הם גם עושים שימוש בגימטריה: האם מקרי הוא שלמילים "אלהים" ו"הטבע" יש אותו ערך גימטרי? ודאי שלא! אממה, גם ל"יוסי" יש אותו ערך גימטרי...
קוראת הכל (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
ליעל ושין שין - תודה רבה! אותי הספרים האלה באמת מאוד מעניינים. הם מצד אחד מהווים אתגר אינטלקטואלי, ומצד שני גורמים לי לפחות להרגיש שאני מרחיבה את הידע הכללי שלי (הבעיה המצערת היא שלא הרבה מזה נשאר בזיכרון לאורך זמן. זה מה שחבל. אם הייתי זוכרת חצי ממה שאני קוראת, הייתי מרגישה ממש חכמה :) ) תודה רבה גם לכל המשבחים.
קוראת הכל (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
מירב, את כנראה צודקת ואני יכולה כמובן להבין את החשיבות של ריה"ל בלימודי מחשבת ישראל. גם מיכה גודמן בספר הזה בהחלט מדבר על העניין הזה שהאמונה לפי הלוי נובעת מחוויה אישית וחד פעמית, אבל בנוסף הוא גם מנסה להוכיח אותה אינטלקטואלית, וכמו שאמרתי, הקטע הזה, הרציונאלי, קצת חלש אצלו בעיניי. תודה על התגובה, ואני חושבת שמי שלומד מחשבת ישראל יהנה מהספר.
קוראת הכל (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
לזליג / אנוכי הנני אני אני מודה לך/ לכם ? על התגובה המחכימה והמעניינת. זה יפה, אבל ללא קשר אם אני מסכימה עם זה או לא (ואני יכולה לחשוב על טיעונים נגד, אבל זו לא המטרה פה) עדיין אני חושבת שהטיעון כפי שריה"ל מבטא אותו הוא מעגלי. הוא משתמש בכתוב כדי להוכיח את הכתוב. (אגב, גם מיכה גודמן טוען כך בספר. שיש בטיעון הזה מעגליות בעייתית).
קוראת הכל (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
לחמדת - קודם כל תודה על התגובות, לגבי הטענה שיכול להיות שרק השכבה העליונה של העם התגיירה, זה נכון ואני חושבת שגודמן אכן מזכיר את זה. לא זוכרת טענה לגבי העתקת סיפור.. בכל מקרה, הסיפור בספר הכוזרי אינו על עם שלם אלא על המלך ועל מפגשיו חכם יהודי. הערתך השניה נכונה מאוד. זה בדיוק מה שמיכה גודמן מבקש - לקרוא את הכוזרי כדיאלוג ולא כספר על העליונות היהודית. לא יודעת, לא לגמרי השתכנעתי שזו הקריאה הנכונה. אבל זה מעניין. זה בטוח. אגב, גם לי אין ידע דתי בכלל, אבל אני דווקא חושבת שזה לא נחוץ כדי להבין את הספר הזה. אולי כדאי לך לנסות שוב. אם לא קראת את "סודותיו של מורה הנבוכים" תתחילי ממנו. ב"חלומו של הכוזרי" גודמן מזכיר מדי פעם את דברי הרמב"ם ומשווה אותם לאלו של הלוי, אז אני חושבת שזה הסדר הנכון.
שין שין (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
בקורת מרתקת. לא נראה לי שאקרא את הספר אך אני מלאת התפעלות והערצה לקוראת הכל ולקוראי סימניה האחרים על בחירות הספרים המעניינות והלא שגרתיות שלהם.
חמדת (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
היום שבו הפסקתי לפחד והתחלתי לאהוב את "הכוזרי"
"מיכה גודמן מבקש מאיתנו לחזור אל “הכוזרי” של רבי יהודה הלוי ולקרוא בו באופן אחר: לא כספר המבטא את העליונות היהודית, אלא כדיאלוג נמשך והולך עם המגמות האוניברסליות וההומניות, היהודיות לא פחות."

http://www.haaretz.co.il/literature/study/1.1906710
מירב (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
ריה"ל מרתק ומשמעותי ביותר ליהדות של היום בקצרה מלימודי במחשבת ישראל באונברסיטה הסביר המרצה שריה"ל ניסה לתת מענה לצורך הרגשי, שמעבר להוכחות הפילוסופיות, ולהסביר שאמונה מגיעה מחוויה אישית וחד פעמית (שבמקרה של עם ישראל עברה מאב לבן).
בכל אופן נשמע שהספר טוב ונדמה שגודמן יודע לעשות את העבודה למי שאינו מעורה בתחום.
זליג (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
תגובה לטענה אמונית שהוזכרה כאן בתגובתך הצגת טענה האומרת כי "עם שלם לא יכול אולי להמציא התגלות, אבל אדם אחד יכול היה להמציא סיפור על כך שלפני כמה מאות שנים אלוהים נגלה לעם שלם.... לא?"

אני שמעתי תשובה מראש הישיבה (התיכונית) שלי.

דמייני מה היה קורה אם זו היתה המציאות.

מישהו אחד כתב את התנ"ך. את הכל הוא המציא לבד.

הוא ניגש למשפחה אחת, גדולה מספיק כדי שתוכל להיחשב עם (שהרי עוד בהר סיני הם היו עם, אז עכשיו פי כמה וכמה) ואומר להם שפעם, לפני הרבה הרבה שנים, אלוקים נגלה לסבי סבי סביהם, במעמד מהותי וחשוב.
האם אינך חושבת שאותם משפחה ענקית היתה רוגמת אותו באבנים? הלא הם אמורים לדעת הכל על המשפחה שלהם!
מעמד כזה חשוב היה אמור לעבור מדור לדור!

לא הגיוני שהם לא שמעו על זה עד עכשיו, עד שבא מאן דהו אחד ומברבר להם על איזשהו מעמד עצום שהם לא שמעו עליו למרות שהוא היה אמור לשנות את כל אורחות חייהם.


בקיצור, אם היה קורה מקרה כזה, הוא לא היה זוכה להתייחסות.

אז איך יכול להיות שיש יהודים בעולם?

התשובה היא שזה פשוט לא קרה, והתנ"ך אמיתי.
אנוכי הנני אני (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
תגובה לטענה אמונית שהוזכרה כאן. אמנם לא קראתי את 'חלומו של הכוזרי' (אבל לפחות אני יכול לומר שקראתי את הביקורת), אבל בלי שום קשר לספר, ראיתי כי בתגובתך טענת כי: "עם שלם לא יכול אולי להמציא התגלות, אבל אדם אחד יכול היה להמציא סיפור על כך שלפני כמה מאות שנים אלוהים נגלה לעם שלם.... לא?"
הייתי רוצה להציג תשובה ששמעתי מאחד הרבנים בישיבה (התיכונית, כמובן) שלי.
התשובה היא, שגם אדם אחד לא יכול להמציא סיפור כזה, שבו עם שלם חוזה התגלות מאלוקים, מהסיבה שהעם קדם לסיפור. כלומר, העם היהודי היה עוד לפני התנ"ך, או במילים אחרות, היה איש כלשהו, השורש של העם היהודי שהיה קיים לפני התנ"ך (הכוונה שלי היא לשלושת אבותינו).
דמייני את בני בני בני בניו של האיש הזה (לפי טענתך זה אמור להיות אחרי תקופת מעמד הר סיני), שומעים מפי אדם אחד (זה שהמציא הכל) שלפני מלא מלא מלא מלא זמן, האלוקים התגלה לסבי סבי סביהם, במאורע מרעיש ומזעזע כל-כך, שוודאי נחרט לעד בלבם.
דמייני את התגובה שלהם. ובכן, מה הם אומרים?
הם וודאי יאמרו לאותו אדם שהוא מטורף, קוקו- לגמרי. מה פתאום הוא בא, ומספר להם על מאורע מרעיש כל-כך, שאם הוא קרה באמת, הוא היה אמור לעבור מדור לדור, עד לדורו של אותו ממציא? איך הוא מעז לבוא ולספר להם, על המשפחה שלהם, דבר כל כך מהותי? איך הם לא ידעו את זה קודם? הרי הם אמורים לדעת הכל על משפחתם!
בקיצור, אותם בני- משפחה אמורים לצחוק בפניו ולרגום אותו באבנים.
אבל לא כך קרה!
סימן שלא היה איזה אחד שהמציא את הכל, וזו התשובה לטענתך.
חמדת (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
לקוראת - המחבר טוען בספר שרק האליטה של מדינת הכוזריה התייהדו ,דהיינו המלך וסביבתו ,וכי הם לא אמרו דבר ל"עם" שהיה עובד אלילים ,שמה יתקומם נגדו וכך הוא נשאר עובד אלילים . כמו כן נדמה לי שגודמן מעלה טיעון שיהודה הלוי העתיק סיפור -עם שכזה שרווח בקרב דתות אחרות והפך אותה ליהודית . בכל מקרה מגיע לך מחמאה שצלחת את הספר ,כי אני ניסיתי והיה לי קשה, לדעתי בגלל שאין לי מספיק ידע דתי .
yaelhar (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
נשמע מרתק.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ