ביקורת ספרותית על החצי השני של הלילה מאת שפרה קורנפלד
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 10 בנובמבר, 2012
ע"י קוראת הכל


לא יודעת מה עובר עלי. אני בתקופה שבה ספר אחר ספר שאני קוראת מעייף אותי. הנה ספר נוסף שהתחשק לי להפסיק לקרוא כבר אחרי 50 עמודים ובכל זאת המשכתי עד הסוף כי אנשים שאני מעריכה מאוד את דעתם אהבו אותו והרגשתי שאני חייבת לתת לו צ'אנס אמיתי. אבל לצערי לא התחברתי. למה? אני מנסה לענות לעצמי על השאלה הזו בזמן שאני כותבת את הביקורת.

הסיפור הוא על קהילה חרדית סגורה בירושלים שמורכבת מכל מיני תמהונים למיניהם ומייחד אותה שימוש תדיר ויומיומי במריחואנה, נאמנות עיוורת ל"רבי" בעל מוסר כפול וחלקלק, קיצוניות דתית וניתוק מוחלט מהעולם החיצוני. (הבנתי ששפרה קורנפלד ספרה בראיונות שהספר מבוסס על זכרונות מילדותה בקהילה דומה בירושלים)

קודם כל, מקריאת שאר הביקורות הופתעתי לגלות שהרוב מתייחסים אליו כאל ספר שחושף איזו אמת אפלה שהחרדים מסתירים. אני לעומת זאת מרגישה שאחת הבעיות של הספר היא שהוא עוסק בכת שולית ואיזוטרית ואי אפשר ללמוד ממנו כלום על הציבור החרדי. אני מתארת לעצמי שקורפנלד כתבה את הסיפור מדם ליבה, ואולי אפילו יש כמה קבוצות כאלה בירושלים, אבל כל מי שפגש חרדי או שניים בחייו יודע שחייהם של מרבית החרדים בישראל לא דומים למתואר בספר הזה. תגידו עליהם מה שתגידו, חבורת מסוממים - הם לא. ה'רבי' הפיקטיבי בסיפור, ישראל וייסגלאס, כל כך קיצוני בשליליות שבו ובדחייה שהוא מעורר, שמאוד קשה לי לבוא ולהגיד עכשיו "קראתי ספר על חרדים, לא ייאמן מה שהולך אצלם". זה לא רציני. זה כמו שמישהו יכתוב סיפור על קבוצת הורים לילדי בית ספר בשכונה בפתח תקווה שהקטע שלהם זה עישון גראס בצוותא וחילופי זוגות... ונניח זר יקרא את זה ויגידו לו שזה מבוסס על סיפור אמיתי, האם הוא יוכל לצאת ממנו עם מסקנה על אופיה של התרבות הישראלית-חילונית או על דפוסי החיים של הורים בפתח תקווה? לא. במקרה הטוב, הוא יוכל ללמוד שבמקום מסוים בזמן מסוים התפתחה תופעה ייחודית ומוזרה. במקרה הרע, יסתבר שגם זה לא מדויק.

זה כשלעצמו עדיין לא מסביר למה לא אהבתי את הספר. העובדה שמדובר בסיפור חריג ולא מייצג לא אומרת שהספר לא ראוי. להיפך. עצם קיומה של קהילה כזו בהחלט מעניין מאוד, וסיפור אהבה על הרקע הזה יכול היה להיות מרתק, אלא שבעיני הוא לא. אני חוששת שהסיבה לכך היא הנימה הצינית שמלווה כמעט כל רגע בסיפור, בייחוד בחציו הראשון. ההקצנה של הדמויות לצד ההגחכה של הסיטואציות נותנת הרגשה של פארודיה. כך אתה נשאר בעצם קירח מכאן ומכאן. מצד אחד, פארודיה על קהילה כל כך ייחודית ויוצאת דופן היא כמעט חסרת ערך. מצד שני, כתיבה צינית מלגלגת יוצרת ריחוק, וריחוק מוביל לחוסר איכפתיות שבסופו של דבר גורם לשעמום. לפחות אצלי.

בצד הזכות, אני יכולה להגיד שהספר מזכיר קצת ספרים של יצחק בשביס זינגר על קהילות יהודיות סגורות באירופה במאה ה19. אהבתי את המבנה שלו, את זה שהוא מתחיל ומסתיים בחתונה, ואת הטוויסט החכם בסיום. בכלל, חציו השני של הספר טוב מחציו הראשון. קורנפלד כותבת לא רע, והספר מתובל בלשון מעורבבת של עברית-יידיש-אנגלית שנשמעת אותנטית למדי ומשעשעת. כל ת' הופכת לס', ונדמה לך שיושב לך במוח איזה קשיש פולני-אמריקאי עם מבטא כבד שמקריא לך את הספר, אם כי בשלב מסוים גם ה'שטיק' הזה התחיל לעייף אותי. מאמעש.

לסיכום, אני לא חושבת שהספר גרוע, ולקורנפלד יש כישרון, אבל באופו אישי לא הצלחתי להינות. אולי הבעיה היא אצלי, אבל רוב הזמן ליוותה אותי הרגשה מטרידה שהספר הזה הוא סוג של בזבוז זמן. אולי לא בזבוז זמן כמו צפייה בפרק של "האח הגדול", אבל תמהונים תמיד היו ותמיד יהיו בכל מקום ובכל חברה. השאלה האם יש ערך מוסף כלשהו בלקרוא עליהם?
23 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אפרתי (לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
הבעייה היא שאתן חכמות, מודעות, אינטליגנטיות, מצליחות להפריד בין דברים. אבל רוב האנשים, אפילו הם חכמים, מודעים, אינטליגנטים, כורכים את כל החרדים בקופסה שחורה אחת, עם הסטריאוטיפים, הדעות הקדומות והשנאה (כן, כן, ואל תגידו לי לא, כי אני חייה עם חילוניים ויודעת הכל) וכל ספר, מרצון או לא, מוסיף מידע שמעוות ע"י פריזמת הקורא. ומה לעשות, זה המצב.
אוהבת לקרוא (לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מנומקת ויפה ... למרות שאני כן אהבתי את הספר אני מסכימה איתך על רוב הקביעות. ממש לא חושבת שהספר מייצג או מכליל את החברה החרדית ואין לזה קשר אם הספר יפה או לא. לטעמי גם אם היה מדובר אכן בכת בהודו מדובר בספר יפה דווקא בגלל סגנון הכתיבה... דווקא בגלל הנימה הצינית המתנשאת של דמות המספר... דווקא בגלל שהוא שונה (את תגידי ביזארי אבל לדעתי זה לא כזה קיצוני).
פשוט משהו מיוחד קצת. גם לי הטוויסט עשה את זה
קוראת הכל (לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
תודה רבה גם לכל נותני ה'לייק'
קוראת הכל (לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
תודה רבה, yael אני מסכימה איתך. אבל בספר הזה זה יותר מאשר סתם הכללה. זה לא שזה סיפור על ישיבה סטנדרטית בבני ברק שקורים שם כל מיני דברים, ואנשים כאילו מכלילים שזה כל החרדים. הסיפור פה הוא על אנשים שסתם מחפשים את עצמם, בכלל לא חרדים, שאיזה טיפוס אחד שמחשיב את עצמו לרבי מושך אותם ל'ישיבה' שהוא ממציא והופך אותם ל'חרדים'. זה אפילו לא משהו להכליל ממנו. זה פשוט סיפור ביזארי.
קוראת הכל (לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
יעל - תודה רבה. הרבה פעמים זו המטרה שלי בכתיבת ביקורת. לענות לעצמי על השאלה למה לא אהבתי (או למה כן).
קוראת הכל (לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
בלו בלו - תודה רבה. אני לא התחברתי אבל אני מכירה שכן אהבו. בסוף זה תמיד עניין אישי, החיבור לספר.
קוראת הכל (לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
אפרתי - תודה רבה. כן, גם אותי זה הפתיע מאוד לגלות שאנשים רואים את זה כספר על חרדים. אני ממש חושבת שזה ספר על קבוצת תמהונים שבמקרה בחרו להיות אדוקים ביהדות דווקא. הם יכלו גם להקים קומונה בהודו...
קוראת הכל (לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
עולם נפלא נורא - תודה רבה
עולם (לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
כיפה הם שמים מייד. פרקי אבות? זה כבר נדיר...-:)
אפרתי (לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
אכן, כיפה היא חלק מאיבזור חדש של בגדי העצירים. רצחת? דרסת? שדדת? גנבת? הנח כיפה על ראשך והתחל בדרכך החדשה ברגל ימין. מעורר בחילה.
yaelhar (לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מצויינת. ואכן סטיריאוטיפים והכללה מן הפרט אל הכלל הם סממן של דרך החשיבה האנושית. ברור שיש אנשים שאם הם מכירים גנב חרדי, יחשבו שכל החרדים גנבים...ושלא יובן שאני יוצאת מן הכלל: ברגע שמישהו נאסר (לא חשובה העברה) אני מצפה שתוך 3 שניות תהיה כיפה שחורה על ראשו והוא יצטט ברצינות פרקי אבות...
אפרתי (לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
כן, בלו-בלו, בהחלט כן. תקראי את הביקורות האחרות ותיווכחי כמה אנשים מסיקים מסקנות מוטעות.
יעל (לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
נראה לי שבהחלט הצלחת, תוך כתיבת הביקורת לענות לעצמך על השאלה "למה לא התחברת". אחלה ביקורת מנומקת וטובה. לא נראה לי שאקרא את הספר הזה.
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
אפרתי, מישהו באמת חשב ברצינות שהספר הזה מייצג את החברה החרדית?!
בלו-בלו (לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
יופי של ביקורת. מסכמה איתך לגמרי!
אני רק חושבת שכשספר כתוב בכישרון אפשר להיות מרותקים גם בקריאה על תמהונים. ההבעיה בהחלט בספר ולא בך.
אפרתי (לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מצויינת ובפעם הראשונה גם ביקורת הגיונית המנתחת את הספר בצורה יסודית. וסוף כל סוף מישהו שמבין גם שסיפור מקומי על קהילה קטנטנה והזויה אינו סיפור על שמונה מאות אלף חרדים בישראל.
עולם (לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת יפה ומנומקת היטב על ספר שלא אקרא.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ