ביקורת ספרותית על עד הנה - מהדורות שונות - כל סיפוריו של שמואל יוסף עגנון #7 מאת ש"י עגנון
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 23 באוגוסט, 2020
ע"י אברהם


"זקנה אחת הייתה בירושלים, זקנה נאה שכמותה לא ראיתם מימיכם. צדקת... אלמלא שאין הנשים יכולות להידמות למלאכים, הייתי מדמה אותה למלאך אלוקים... אלמלא בגדי זקונה שעליה, לא ניכר בה שמץ זיקנות..."

עגנון מתאר כאן אישה צדקת ומושלמת מכל הבחינות. (לא הבאתי את כל הפסקה, מלאת הכתרים שקשר עגנון בפתיח לנובלה "תהילה".
וכבר לאחר תיאור זה עלו בי תהיות, מה מטרת הסופר בתיאור המופלג הזה.

ברור היה לי שה"תעלול" הידוע של עגנון ליצירת ניגודיות, אם זה כמקבילה לו עצמו, או כלפי אחרים, או כלפי מושא הכתיבה הראשי (הגברת הזקנה והיפה) אותה פגש לראשונה בעת חיפושו אחר ביתו של אחד החכמים - בא יבוא. ואולי גם מוסר השכל מיוחד.
כאמור עגנון (או המספר) - בפגישתו הראשונה עם הצדקת - מחפש את ביתו של אחד החכמים בעיר העתיקה ואינו מוצא. לעזרתו באה הזקנה הנחמדה, אשר נושאת פח מים גדול. הוא מבקש אותה שמא יודעת היא את מעונו של החכם.
לא זו בלבד שהיא מתעקשת ללוותו עד לבית החכם, אלא מונעת ממנו לשאת את פח המים עבורה.
מבחינתה של הצדיקה הזו, אלה שתי מצוות חשובות שאין עושים אותן כלאחר יד. לבטח אין ממעטין את המצוות ע"י שיתוף הזולת.

ימים אחדים לאחר מעשה זה, הכותב פוגש שוב את הצדיקה וברצונו לידע את מקום מגוריה של אחת הרבניות, אלמנתו של רב ידוע, אשר עתה גרה בגפה בין החומות. כשבאמתחתו דרישת שלום מהנכד של הרבנית אותו פגש בהיותו בחוץ לארץ. (הצדיקה מטפלת באופן קבוע ומתמיד ברבנית וסועדת אותה בחוליה)
הוא מוסר דרישת שלום לרבנית מהנכד השוהה בחו"ל, וזו שואלת אם הנכד שלח לה "דבר-מה"
בחכמתו כי רבה, מבחין הכותב שהרבנית ספונה תחת בגדים רבים בעיצומו של חורף ירושלמי עז.
וכמי "שנזכר" הוציא מכיסו מספר שטרות כסף ואמר שנכדהּ "שלח" על מנת לקנות לה תנור חימום.
אומר ועושה: הלך לשוק וקנה עבורה תנור שהגיע לביתה ע"י שליח.
לאחר ימים אחדים בא לבקר את הרבנית כדי לשאול "איך התנור? האם מרוצה את ממנו?".
והתגובה שקיבל מהרבנית, הייתה: " ואם מרוצה אני, כלום ימעיט את ריחו...?"
(בסיום אעמוד על האריכות של קטע זה עם התנור)
אט, אט, מתגלה לנו, (וגם לכותב) כבדרך אגב, שמה של הצדקת, תחילה בכינוי "תלי", מספר פעמים, ואחר מכן שמה המלא *תהילה* שכשמה כן היא. לתהילה לשם ולתפארת.
אולם גולת הכותרת של סיפור זה, הוא דווקא עיקר העניין.
לפני 93 שנים בהיותה של תהילה בגיל 11 ארסוה הוריה לשרגא, חתן בגיל 12, וכאשר תעבור שנה יינשאו זה לזו.
והדברים נכתבו ונחתמו בטבעת המלך כיאה לבת ישראל כשרה שמעתה נחשבת היא מאורסת, ואין לאיש אחר דין ודברים בקידושיה.
אך לאחר זמן נודע לאביה - שהיה בין מתנגדי החסידות - כי חתנו המיועד ואביו שוהים מדי פעם בחצר של החסידים, רחמנא ליצלן.
בכעסו הרב, זימן את חתנו ואביו וקרע לעיניהם את שטר האירוסין וביטל , מינה וביה, את אירוסיה של תהילה, אך מנהג היה שכאשר מבטלים אירוסין, יש לבקש מחילה וסליחה מהחתן ומהוריו, ואת המחילה הזו לא טרח אביה של תהילה לבקש.
(להווי ידוע שבאותה תקופה רבתה המחלוקת בין אוהדי החסידות לבין הליטאים [מתנגדים, במלעיל]
ובעירה של תהילה הס מלהזכיר "חסידים", וכל מי שהשתייך להם, נוּדָּה מהציבור ואף לבית הכנסת לא הורשה להיכנס)
את תהילה השיאו לאדם אחר ונולדים לה שלושה ילדים וכאן לכאורה מסתיים סיפורנו.
אולם טרגדיות פוקדות את תהילה, שני בניה מתים בצעירותם, ובתה ממירה את דתה.
******
תהילה הייתה אישה אמידה וכאשר הגיעה לירושלים, סייעה בממונה לכל דורש, וכשאזל ממונה, סייעה בגופה ממש לכל דכפין וטרחה עבור כל מי שכוחו תש ובמיוחד לאלמנה הרבנית.

רק ענן גדול העיב על חייה, הסליחה והמחילה שלא ביקש אביה כשביטל את אירוסיה הראשונים.
במשך 93 שנים נשאה על גבה, כחטוטרת, את הצער הגדול הזה.
כן, כן, בעת סיום הסיפור, תהילה כבר בת 104 !!
וכאן נכנס הסופר שלנו לפעולה להחזיר טובה לתהילה רבת החסד, לכתוב עבורה באותיות של קדושה מכתב מחילה מחתנה הראשון.
ימים אחדים לאחר כתיבה מכתב הסליחה, השיבה תהילה את נשמתה לבורא.
*****
האם הטיפול ברבנית, והנתינה הגדולה שלה היו מעין ניסיון לכפר על החטא הגדול שחטא אביה?!
נדמה שכן, בוודאי, שהרי עד יום מותה לא חדלה ממחשבה על הצורך בבקשת מחילה, גם כאשר לא היא שחטאה, ולבטח כאשר חתנה הראשון כבר הלך לעולמו 30 שנה לפני התרחשות סיום הסיפור.
אין פלא שעגנון קושר כתרים לראשה ומדמה אותה למלאך אלוקים.

******
לא מעט דברים למדתי מסיפור קצר זה, והנה *רק* אחדים מהם.
* תמיהה שתמהתי ונשארה בגדר תמיהה: שהרי כתוב במפורש: "לֹא יוּמְתוּ אָבוֹת עַל בָּנִים *וּבָנִים לֹא יוּמְתוּ עַל אָבוֹת* אִישׁ בְּחֶטְאוֹ יוּמָתו"ּ. והרי תהילה לא חטאה, אלא אביה, ומדוע באה עליה הצרה הזו, של מיתת בניה בחייה?!
* שנתינה לזולת צריכה להיות מושלמת ללא הצורך בהכרת הטוב מצד המקבל, בדיוק כפי שנהגה הצדקת תהילה.
* שלאחר הנתינה אין לצפות לקבלת הערכה, בניגוד לגיבורנו שהלך לראות "איך התנור"
*שגם אם אנחנו לא אשמים במשהו ואלה הם הורינו שחטאו בגיננו, בהיותינו עולי ימים, שומה עלינו לנסות לתקן את שאפשר.
ולנו עצמנו יש להיזהר מביטול סיכומים, בין בכתב בין בע"פ, מוֹצָא שְׂפָתֶיךָ תִּשְׁמֹר וְעָשִׂיתָ.
לקרוא עגנון ביום שבת, זה עונג שבת ממש.


40 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אלפי (לפני שנה ו-4 חודשים)
ערב טוב אברהם, שמחתי לקרוא את הדברים שכתבת על הסיפור תהילה, והנה מספר רשמים:

המילה "תלי" פירושה 1, — נחש דמיוני גדול, שהקדמונים ראו אותו כקבוצת כוכבים סמוכה לדֹב הגדול: פקידים בתלי וגלגל ולב וכו' תלי בעולם כמלך על כסאו וכו' (ס' יצירה ו). ובצפון עגלה חוזרת ומשרתת את התלי וכו' נחש בריח זה התלי (בריתא דשמואל הקטן א).https://benyehuda.org/dict/24412/59045

המספר 11 הוא מספר טיפולוגי, יוסף היה בנו האחד עשר של יעקב, (למנין לא צריכים אותו, הוא לכאורה מיותר ויורד למצרים).

השדה המגנטי של השמש מתהפך כל 11 שנים.

93 הוא מספר השנים שחי יוסף במצרים.

אנשים נולדים וחולפים מן העולם ללא קשר למעשה הוריהם. ובכלל אין הורים וילדים זו תפיסה חלקית שלנו, היות ואנו רואים וחושבים באופן של סיבה ומסובב, או קודם ונמשך.


שכר ועונש היא "קונספט" של אנשים ואינה קיימת במציאות.

אין חטא ואין עונש, היות והאדם לא יכול לפעול מכח עצמו.

כל טוב,

אלפי

אברהם (לפני שנתיים ו-1 חודשים)
תודה רבה, בוב, על מחמאותיך.
בוב (לפני שנתיים ו-1 חודשים)
סקירה נהדרת וניתוח ספרותי מרתק. לקרוא את עגנון ביום חול זה גם עונג יום חול.
אברהם (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, יונתן, על מילותיך המחמיאות
יונתן בן (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת מעולה ומשובחת במיוחד.
השליטה שלך במקורות היהודיים ובשפה העברית בולטת ומקנה לסקירה ערך מוסף.
תודה רבה אברהם.
אברהם (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה Command.
Command (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
מרתק! צריך גם אני לטבול ראשי מפעם בפעם במילותיו המתובלות של עגנון. הרי העלת בי געגועים למילים שעוד לא הכרתי.
אכן קשה היא המחלוקת כמעט כמו חשיבותה של הנתינה. ואולי, אולי האחד תיקון הוא של חברו.
אברהם (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה עמיחי.
צודק מאוד בדבריך, אולם מלכתחילה לקחתי בחשבון את העניין.
ואם אכתוב עוד סקירה מהקובץ, אוכל לעשות זאת בסיפורים שיצאו בנפרד, דוגמת
"פרנהיים" (שאולי אכתוב בעתיד) או "המלבוש".
על שאר הסיפורים בקובץ סביר להניח שלא אכתוב.
יש לך אבחנה מאוד יפה.
שוב תודה.
עמיחי (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
אברהם, תודה על הסקירה היפה והמושקעת.
חבל לי קצת בשבילך שכתבת סקירה רק על "תהלה" תחת הכותרת של כרך הסיפורים "עד הנה" שכולל עוד כמה וכמה יצירות.
מה יקרה כשתרצה לכתוב סקירה על סיפורים נוספים מתוך הקובץ הזה או על הקובץ כולו?
אברהם (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
חני היקרה.
תודה על מילותייך היפות והמחמיאות.
חני (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
אברהם איש יקר. אחת הסקירות היפות! עגנון זה מטאור שעד היום אין לו תחליף.
את הסיפור על המלאכית בשם תהילה קראתי מזמן מזמן.

עגנון דורש כוחות נפש אחרים מספרים אחרים.
תודה תודה על הסקירה היפה והמאירה.
אברהם (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
כבוד רב אני רוחש לכל הסופרים ובכללם עמוס עוז.
אתה, מיכאל מדבר על עגנון דרך עיניו של עמוס עוז, שאף הכיר והוקיר את עגנון.
"וכל מי שמחפש בספריו אמיתות לא ימצא.." זה דווקא ביטוי שקרוב יותר לאמירתו של גרשון שקד שאמר :"אין דרך אחת לקריאה, וודאי כאשר מדובר באחד המספרים הגדולים בשפה העברית - ש"י עגנון, ולעולם לא יגיעו לאמת המוחלטת כלשהי"
יש מאות פרשנויות לעגנון. וכמובן גם ל"תהילה"
למשל הלל ברזל אומר: עיקרו של הסיפור תהילה, הוא הצגת דמות מופת מכל הבחינות
יעקב בהט אומר על תהילה, מהות טראגית וטרגדיית גורל.
פרפסר קורצוויל אומר תהילה נתפשה כמייצגת את יופיה הנעלה של היהדות
ועוד חקר גדול של כתבי עגבון כותב שתהילה היא ביטוי למיטב ערכיה של ירושלים.

אני כתבתי כאן על תהילה, ואתה מנסה לאפיין את עגנון בכללותו.
אמנם עמוס עוז חולק על אחדים מהפרשנים לגבי הפרשנות לתהילה, זו זכותו המלאה והמכובדת.
אך כפי שאמר גרשון שקד "אין דרך אחת לקריאה" ויפה דעתם של מאות פרשנים לא פחות מדעתו של עמוס עוז.
מיכאל (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
נקודת ראות בהחלט לא מקורית על יצירתו. על פי הבנתי עגנון היה בראש ובראשונה ספקן בכל נושא. בנושאי דת ויהדות , בנושאי חברה ומשטר. תפיסתו הציונית ויחסו לחלוציות ובכלל לכל נושא התקומה. אני מכיר היטב רבים מספריו, האיש אפילו אינו מתלבט הוא רואה ראייה מפוקחת-לתפיסתו את העולם ובהחלט אינו "קונה" אידיאולוגיות וכל מי שמחפש בספריו אמיתות לא ימצא... האמת שלו סקפטיות מוחלטת בכל נושא ובכך גדולתו תמהון גדול על כל המתרחש כאן. כך מתיחס עמוס עוז לסופר- אני לא מתיימר להש
אברהם (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רץ
כל מה שאמרת. זה בדיוק מה שחסר היום

שוב תודה
רץ (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
אברהם - נפלא, עולם שהיה ולא עוד, של חסד, צדקה, ואמונה. כל מה שחסר לנו בימים אלה.
אברהם (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה Tamas. שאלה זו עלתה במוחי תוך כדי סיפורה של תהילה לסופר.
אמנם ביטלתי את המחשבה הזו מיד שהרי בת 11 שנים ומעט הייתה תהילה
כאשר בוטלו אירוסיה, ומה לה ולאהבה או "להתאהבות"?! ואפילו כך, חשבתי שמא, אולי...

בין כך ובין כך היא עצמה מספרת, ציטוט:"הַשָּׁנִים נהגו כשורה...
הילדים גדלו והצליחו ואני ובעלי עליו השלום רואים ושמחים.
את שרגא (החתן הראשון) *שכחתי* ושכחתי שלא קבלתי ממנו שטר מחילה". סוף ציטוט.
וכל זה קורה עוד לפני הטרגדיות שפוקדות אותה כ 16 שנים, בערך לאחר נישואיה
מקווה שזה עונה על שאלתך.
Tamas (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
איזה יופי כתבת. שאלה שעלתה לי תוך כדי - האם תהילה המשיכה לאהוב את חתנה הראשון כל אותן שנים, על אף שנישאה?
אברהם (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה, אַבְרָשׁ אֲמִירִי
אכן, כדבריך.
בכל כמה שורות יש דבר מעניין, הן באשר לירושלים ביופיה,
והן כאשר זרים יושבים עליה באותם מקומות, בתים וחצרות שפעם היו בתי כנסת ובתי מדרש.
וכל אלה משמשים כמסגרת או כעטרה לתהילה.

ופטור בלא כלום, העתקתי עבורך שורות אחדות מתיאוריו של ש"י עגנון.

"נכנסתי לביון החנויות המקומרות אצל הצורפים, ומשם אל הַבַּשָּׂמִים ומשם אל הסנדלרים ואצל אורגי שמיכות,
ומשם אצל ממבשלי תבשילים ומשם לרחוב היהודים".
----
ועוד היד נטויה דברי מליצה ותיאורים שרק מעטים יודעים לתאר, כמו עגנון.
שוב תודה.
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
סקירה נהדרת לאחת הקלאסיקות הבלתי-נשכחות של עגנון.
נדמה לי שעליי לחזור ולקרוא בספר ולפגוש שוב בדמותה של אותה אשת-חסדים שובת-לב, ולא פחות חשוב מזה, בירושלים של עגנון.
לתחושתי, גם אינספור קריאות נשנות בספר אין בהן די כדי לעמוד על כל הרמזים, ההקבלות והעושר הלשוני והתרבותי של עגנון.

למרות שבעיניי רבים אחרים קריאה בסיפוריו של עגנון היא מעין עונש, אני שמח שבכל זאת יש מי שימצאו בה מעין עונ"ש (עונג שבת).



אברהם (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, בת-יה.
בהחלט חשוב וכדאי לקרוא עוד ועוד סיפורים שגרמו לנו בעבר עונג.
ובקריאה שנייה ושלישית, מתגלים רבדים שבעבר נראו שוליים,
והנה הופכים הם אפילו לאקטואליה.

בת-יה (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה, אברהם. את 'תהילה' למדתי בבית הספר התיכון כהכנה לבחינת הבגרות.
אהבתי את הסיפור הזה, וחשבתי שאני עדיין זוכרת אותו.
הביקורת שלך הבהירה לי עד כמה הזיכרון שלנו קצר.
חוץ מעניין הצדקת לא זכרתי כלום, ואולי הגיע הזמן
לקרוא את הסיפורים האלה, שלמדתי ואהבתי, מחדש.
אברהם (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה לך, בת קול.
אכן גם עליי אהובה מאוד נובלה זו, אם כי יש עוד מעגנון שאני אוהב לא פחות.
מעין (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה לך על סקירתך היפה לנובלה ששכחתי ממנה וכל כך אהבתי אותה, והנה, הזכרת לי:)
אברהם (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, yaelhar.
ואף על פי כן, דווקא בנובלה הקצרה הזו (20 ומשהו עמודים), תמצאי שעגנון קליל יותר. פחות ופחות עברית "ארכאית".

מעבר לסיפור עצמו, יש תיאורים נהדרים ויפהפיים של סמטאות העיר העתיקה על שלל הריחות והצבעים,
אשר משמשים מסגרת נפלאה לסיפור עצמו.
אני מבין אותך ושמחתי שעשיתי עבורך את המעט הזה.
תודה לך.
אברהם (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
ראובן, תודה רבה.
אברהם (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה גם לך, פרפר..
לגבי מה שהערת, זה נכון מזווית אחת והפוך מזווית אחרת.
יש שיתלו את כל הקורות אותם, באמונה או בתפישה הדתית שלהם.
גם לחיוב וגם לשלילה.
ויש שאינם מאמינים ותולים את כל הקורות אותם, כמזל, כצרוף מקרים וכן הלאה.

התסבוכות הנפשיות של מיתת בנים בחיי הוריהם, אינן מבחינות בין מאמין לשאינו כזה.
רק דרך ההתמודדות שונה.

למאמין לפחות יש בְּמה/במי לתלות את הטרגדיה, וממילא, הוא בחר להאמין שכך צריכים הדברים להתנהל על החיוב ועל השלילה שבאמונה.
האם זה ממש עוזר זו כבר שאלה אחרת.

שוב תודה.
פרפר צהוב (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
אברהם, תודה על הסקירה המעניינת.
עניין החטאים והעונשים בדתות השונות הוא בין הגורמים לתסבוכות נפשיות מיותרות בחייהם של המאמינים, כמו בסיפור הזה שבו נגררת תחושת ה"חטא" כמעט עד המוות.
ראובן (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
סקירה מושקעת
yaelhar (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, אברהם!
אני לא יכולה לקרוא את עגנון (שריד מלימודי בתיכון...) ומודהלך מאד שקראת וביארת ופירשת בחינניות את הסיפור.
אברהם (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, רחלי.
אברהם (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, שלוז. יחסית לסקירות אחרות שלי על עגנון, זו קצרה למדיי.
נכון, ולפי הרמב"ם, אכן, אין כאן ענישה של ממש, אלא מתן הזדמנות, לאדם לתקן את עוון אבותיו.
אולי עגנון רמז על כך באריכות ימיה המופלגים של תהילה.
תודה רבה.
שלוז (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
ארוך, אבל שווה את זה.. ונאמר גם פוקד עוון אבות על שילשים על ריבעים
רחלי (live) (לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
סקירה מדהימה, ועל זה נאמר "אבות אכלו בוסר..."





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ