ביקורת ספרותית על מעשה תמר מאת שלומית אברמסון
הביקורת נכתבה ביום שבת, 30 ביוני, 2018
ע"י אברהם


שלום רב.
מאז שאני זוכר את עצמי, כלומר מרגע שלמדתי לקרוא, הספר הראשון היה התנ"ך ובעיקר חמישה חומשי תורה, ועיקר העיקרים - ספר "בראשית".
תמיד ניסיתי לדמיין את דמויות המפתח - במיוחד הנשים - בראייה אישית ודימוי משפחתי או הקרובות אלי.
שרה נדמתה בעיניי כדמות סבתא רבת עוצמה - "האמא של כל האימהות",
ומתחתיה, ירידת הדורות כאשר כל הנשים הבאות אחריה היו ונראו ממש "קטנות" לעומתה.
כאשר כל אחת בדורה הייתה העיקר, בין אם היא רבת עוצמה, או נשרכת אחרי הבעל להמשכת הדורות.
אולם דמותה של תמר אשת ער\אונן\יהודה, הייתה חידה. גם משום המעטה (יחסית) של המקרא את מעשיה,
בניגוד לנשים שקדמו לה, וגם הדרך המיוחדת והמסוכנת בה לקחה את המגיע לה כדין - גם אם הדבר נעשה בעורמה.
תוצאות מעשיה - הרי היא אם המלכוּת של שושלת מלכות בית דוד.

"וַיְהִי כְּמִשְׁלֹשׁ חֳדָשִׁים, וַיֻּגַּד לִיהוּדָה לֵאמֹר זָנְתָה תָּמָר כַּלָּתֶךָ, וְגַם הִנֵּה הָרָה, לִזְנוּנִים; וַיֹּאמֶר יְהוּדָה, הוֹצִיאוּהָ וְתִשָּׂרֵף.
הִוא מוּצֵאת, וְהִיא שָׁלְחָה אֶל-חָמִיהָ לֵאמֹר, לְאִישׁ אֲשֶׁר-אֵלֶּה לּוֹ, אָנֹכִי הָרָה; וַתֹּאמֶר, הַכֶּר-נָא--לְמִי הַחֹתֶמֶת וְהַפְּתִילִים וְהַמַּטֶּה, הָאֵלֶּה.
וַיַּכֵּר יְהוּדָה, וַיֹּאמֶר צָדְקָה מִמֶּנִּי, כִּי-עַל-כֵּן לֹא-נְתַתִּיהָ, לְשֵׁלָה בְנִי; וְלֹא-יָסַף עוֹד, לְדַעְתָּהּ."

הסופרת - שלומית אברמסון - שמביאה את "מעשה תמר" כסיפור היסטורי - מציירת במכחול רך ועדין
את ההתרחשויות אשר אינן מופיעות בתנ"ך אף לא ברמז. (אהבות אישיות, קנאות ושנאות, נדודים, חיי יום-יום ושגרה).

אולם על אף היצמדותה לסיפור המקראי (שמות של אנשים, מקומות, רחש ובחש), פעמים לא מעטות שהיא מקדימה את המאוחר ומאחרת את המוקדם.
- למעט תיאור דמותו - רבת ההוד וההדר - של יהודה (שגם במקרא ניתן לחוש בה),
- שאר הדמויות מתוארות בשונה מהמציאות המקראית ואחדות אף מתוארות בעליבות לא מעטה.

וכך קורה שמי שמצוי מבחינה כרונולוגית בסיפור המקראי, רואה שיש כאן הרבה "עיקום" (ואני לא מתכוון לפרשנות של הסופרת)
של אירועים ומאורעות, לצורך הסיפור, שלעניות דעתי אפשר היה לוותר עליהם ובכך להשאיר את מקסימום האמינות המקבילה לסיפור המקראי.

בסה"כ ספר נחמד- ואף למעלה מזה - למי שלא מצוי בנבכי המקרא.
12 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אברהם (לפני חצי שנה)
תודה רבה. חני.
אני לא עושה הכללה לגבי כל כותבי ספרים\סיפורים על התנ"ך,
אלא על אלה שממש נסחפים, כיד הדמיון, ואכן מעוותים - לפחות ביחס למקורות.
תודה. חני.
חני (לפני חצי שנה)
מסוכן לקרוא אם אינך בקיא בסיפורי התנך .כי אז לא רק דמויות מעוותות מתגבשות. אלא סיפורים שלמים.
אברהם (לפני חצי שנה)
שונרא אני לא "מסיונר" של הנחלת התנ"ך, אולם בהחלט ממליץ לך לקרוא בו לא מעט אפילו עם פרשנים לא אורתודוכסים.

תגלי עולם ענק של תובנות, תככים, מלחמות, פילוסופיה ומנהיגות.
בעצם תגלי שהתנ"ך גם אם לא היה נכתב היה חייב להיכתב.
וכמאמר פרקי אבות "הֲפָךְ בָּהּ וַהֲפָךְ בָּהּ, דְּכֹלָּא בָהּ"
תודה, שונרא
אברהם (לפני חצי שנה)
בתיה,.
מסכים לכל מילה שאמרת, אני לא רוצה להרחיב, וכבר רמזתי בעניין בשימוש העדין במילה "עיקום" של אירועים ומאורעות.
תודה רבה בת-יה
אברהם (לפני חצי שנה)
yaelhar
נכון שתפקידם של סופרים\היסטוריונים לגלות ולהסביר את הנסתר וזה בהחלט מעניין.

אך לפעמים הם לוקחים לעצמם מרחב מחיה רב מדי ו"מתפזרים" (לא רציתי לכתוב מתפרעים) מעבר לגבולות הדימיון.
תודה רבה yaelhar

אברהם (לפני חצי שנה)
נעמי.
אני לא בטוח שהיא הייתה יכולה להשלים עם גורלה. גם זה לא היה הוגן שתמות באלמנותה
משום שהיא הייתה יבמה (וממתינה לשֵלה בנו הקטן של יהודה) וכל פעולה שהיא תעשה נחשבת לזנות, ורק הייבום פותר את הבעיה.
כך שהדרך שבחרה היא הדרך הנכונה, למרות העורמה שבדבר - וגם הסיכון שהיא תישרף.
בהחלט יוזמה נשית מבורכת.

תודה. נעמי.
נעמי (לפני חצי שנה)
אני אוהבת את הסיפור הזה כי רואים מה הכוח של יוזמה נשית (כמובן עצוב שנאלצה להגיע לתכסיס כזה, ובכל זאת, גם יכולה הייתה להשלים עם גורלה).
yaelhar (לפני חצי שנה)
בעוונותי גם אני לא הכרתי את הסיפור לעומק.
עשיתי מה ששונרא עשתה והתברר לי.
שונרא החתול (לפני חצי שנה)
כן, נעמי. זו הפעם הראשונה. מעשה תמר לא היה מוכר לי כל כך (או לא זכור?) למרות שאת פרשת השבוע שבה הוא מופיע אני כן מכירה.
yaelhar (לפני חצי שנה)
יפה מאד.
לא קראתי את הספר ולא חושבת שאקרא אותו. אבל לגבי הערתך לסופרת - התנ"ך, על כל הפרטים שאין בו, כבר נכתב. מה שנשאר לסופרים לעשות זה לדמיין את הפרטים החסרים...
נעמי (לפני חצי שנה)
וואלה שונרא אם זאת הפעם הראשונה אז באמת מזל שיש כאן את אברהם...
(פחחח מי שמדברת, התנ"ך לגמרי מחכה לי על המדף!)

נ.ב.
ספר הספרים, לא סיפור הסיפורים ;)
בת-יה (לפני חצי שנה)
אברהם, אני לא אהבתי את הספר הזה - בלשון המעטה - הסופרת מרשה לעצמה חירות יתר שהיא בלתי מתקבלת על הדעת.
יש סופרים/ות שיודעים לכתוב רומן תנכ"י. אברמסון איכזבה אותי.
שונרא החתול (לפני חצי שנה)
כמה טוב שהארת את הסיפור של תמר והבאת את הציטוט התנכ"י.
בזכותך הלכתי לקרוא עליו בהרחבה (הרחבה ברמה של ויקיפדיה, כן?) וזה סיפור די פנטסטי.
התנ"ך הוא ספר הספרים והרעיון של הרחבת הסיפורים המקראיים הוא חביב למדי. מקווה להתנסות בספר שכזה מתישהו.
נעמי (לפני חצי שנה)
יפה, אם כי אין סיכוי שאקרא.





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ