ביקורת ספרותית על תיאום כוונות [מהדורת 2013] - 30 שנה למלחמת יום כיפור - עם הספר - פרוזה ישראלית # מאת חיים סבתו
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 7 באוקטובר, 2019
ע"י עמיחי


מלחמה היא מבחן קשה לכל אדם, לאופיו, לערכיו, לאמונותיו. קל וחומר מלחמה נוראה (כל מלחמה היא נוראה, אבל יש נוראה ויש נוראה). מלחמת יום הכיפורים הייתה נוראה.

סבתו, תלמיד ישיבת ההסדר "הכותל" בירושלים, נקרא להילחם כשהיה בן 21.
אני חושב שנכון לקרוא את הספר שכתב לא רק כסך תיאור הקרבות, החוויות, מה עבר עליו ועל חבריו במלחמה, אלא גם כמסע מטלטל ונורא של איש מאמין באלוהים, בתמימות, בכל לבו, שיוצא ממנו אדם שונה, אך כנראה גם מאמין גדול יותר.
זה הסיפור שלו, כמובן.
נדמה לי שזו זווית ייחודית והיא עיקר החידוש בספר.

היו שהשוו את סבתו לעגנון. זו שגיאה גדולה.
עגנון משתמש בלשון המקורות ויוצר מהם שפה חדשה, מעמיקה, כלי למבט ביקורתי, אירוני, מתוחכם, רומז.
לעומתו סבתו תם וישר. שפתו ותוכו שווים.
אצל סבתו מופיעים רק מדי פעם הרהורי תהייה וקושי, בדרך כלל מפי אחרים.
לעניות דעתי, אלה המשפטים החשובים בספר, אך נדמה לי שהמחבר מביא אותם מפאת יושרו ולא מפני שהם לב החוויה העצמית שלו.

תיאורי הקרבות נראו לי אמינים, עד כמה שהבנתי הקהה מגעת. ודאי וודאי מרגשים.

רגע חזק אחד שאקח איתי מהספר הוא כשמגיעים נציגיה של ועדת חקירה אל היחידה של סבתו שמחזיקה איזו נקודה ברמת הגולן בשוך הקרבות.
סבתו מתאר את האדישות של החיילים לפני החקירה, את הייאוש, ורומז לפער הבלתי אפשרי שבין תחקיר וטופסולוגיה ומדים מגוהצים לבין התופת שכל אחד מהחבר'ה שנלחמו בפועל נושא בלבו.
אחד החיילים מזדעק - על מה הם רוצים שאענה? למה יריתי מפה ולא משם? למה תקפנו ככה ולא ככה? אני בעצמי לא מבין בכלל מה קרה לי שם.


תמיד ספרים על קרבות ומלחמות נוגעים בי, בטח מלחמות ישראל, אבל אל הספר הזה ניגשתי בענין מיוחד.
נולדתי יום אחד לפני שהמלחמה פרצה, בערב יום הכיפורים תשל"ד, ושמעתי עליה הרבה בבית.
עד כאן.
33 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רויטל ק. (לפני חצי שנה)
ביקורת נהדרת עמיחי
מסכימה מאוד לגבי ההשוואה בין עגנון לרב סבתו, מדוייק.
סקאוט (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
אני לקראת סופו וזה ספר מרגש וכואב מאוד אבל מלבד הכאב על האובדן הרב, יש תחושה של בלבול וכאוס. הפלוגות מבולבלות, אין סדר, הטנקים מתקלקלים מהר, מכשירי קשר לא קולטים טוב או שיש ערבוביה של קולות...למה? בדרך כלל צבא זה ארגון מסודר. אולי בגלל שמלחמת יום הכיפורים הפתיעה את האזרחים ולא הייתה מתוכננת או שיש סיבה אחרת?
tuvia (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
עמיחי, יופי של ביקורת ובמיוחד על יופי של ספר אם קיים ספר על מלימת יום הכיפורים שמזעזע את אמות הסיפים אז זה הספר הזה.
צריך לציין שסבתו שירת בגדוד שרב לוחמיו היו בחורי ישיבות הסדר. רובם ניקראו למלחמה ישר מבית הכנסת כשהם בצום וחלשים. הם הגיעו לחטיבה 679 של המחט אורי אור עם טנקים ישנים ודפוקים ועם תקלות על כל קילומטר בעליה לרמה. הבחורים האלה עצרו את החטיבות הסוריות על ציר הנפט ובנפח ובלעדיהם הסורים היו מגיעים לגשר בנות יעקס.
בקיצור מגיע להם כל הכבוד כמו לכל לוחמי צהל ביום הכיפורים. אז דתי , לא דתי, לא חשוב
חשוב רק מה הם עשו להצלת מדינת ישראל. ואין מקום לביקורת על הדת או על הדתיים.
חג שמח לכולם וסוכות נעים.
מורי (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
פרפר, מי שנולד לדת, זה כמי שנולדה להיות זהובת שיער, טבעי כזה. לא מקדישים לזה מחשבה שניה. מי שחוזר בתשובה, כבר נאמר פעם, גם צדיקים גמורים אינם עומדים שם, הם פשוט בורחים מהר.
פונדמנטליסטים תמיד מסוכנים, בעיקר מוסלמים, שאצלם כתוב בקוראן מפורשות להרוג מי שאינו מוסלמי.
אצלנו אין מלחמת דת באמת. הדתה כן.
פרפר צהוב (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
עמיחי, אני חושב שדת, או כל אמונה עיוורת שהיא, הינה מסוכנת.

הצורך של רוב האנשים להאמין שיש מישהו שמסדר את כל ענייניהם, ומה שצריך לעשות זה להתפלל אליו 3 או 5 פעמים ביום, מערפל את תפישת המציאות שלהם וגורם להם לעיתים קרובות להתעלם מתופעות שהיו צריכות לגרום להם לפחות לחוש פקפוק כלשהו. אותם מאמינים מוכנים לעיתים להרוג מאמינים אחרים, לנדות את ילדיהם משום שאינם מאמינים עוד באמונתם, ולקפח את זכויותיהם של בעלי אמונות אחרות או של שוללי האמונה.

אני סבור שהדת היא יותר מסוכנת מאשר נלעגת, והיא בעצם אמצעי להשגת כח ושליטה, המבוסס על אמונתם של התמימים. כך זה לפחות בדתות המונותאיסטיות.

לו היה מתקיים באמת הביטוי "איש באמונתו יחיה", תוך גילוי סובלנות הדדית וקבלת האחר באשר הוא, כנראה לא היה מתפתח אנטגוניזם כלפי הדת והאמונה, שלפחות בקרב הדתות המונותאיסטיות המושגים האלה די חופפים.

בישראל יש מלחמת דת, כאשר המפלגות הדתיות, בחסות "נבחרי עם" מושחתים, אונסות את החילוניים להיות כפופים למימסד הדתי, בניגוד לכל מדינה דמוקרטית מודרנית.

מורי (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
צודק, עמיחי. אני רחוק מלהיות מסוגל להתדיין על דת. קטונתי. אני רק מקבל את דברי שנוא נפשי דוסטויבסקי, שאת הדת המציאו בשביל שיהיה מוסר. שיהיה.
עמיחי (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
אמונה באל ודת הם מושגים שקשורים זה לזה אך הם לאו דווקא חופפים.
אמונה היא רגש אוניברסלי, ואילו דת היא מיסוד האמונה, יציקתה לסט מסוים ומוגדר פחות או יותר של מחוות ומעשים.
גם דת ואנשים דתיים קשורים זה לזה אך הם לאו דווקא חופפים.
לא כל התנהגות או מעשה של אדם דתי נובעים מאמונתו הדתית.

אמירה כגון "הדת באמת נלעגת" היא הכללה חסרת פשר שלא מאפשרת דיון.

אלבר קאמי היה אתאיסט, ובכל זאת הוא עיצב דמות מרשימה של כומר ב"הדבר".
קאמי מלמד אותנו שאת הדיון אפשר לנהל גם אחרת.
מורי (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
למה, עמיחי? אני דווקא בא מהדת ועזבתי אותה בערך בגיל עשר, שזה לא ממש נחשב. אלא שהדת באמת נלעגת.
עמיחי (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
פרפר צהוב, אכן "ג'וני שב משדה הקרב" הוא ספר חזק ביותר (אני משער שהיווה השראה מסוימת ל"חימו מלך ירושלים" של יורם קניוק).
שמע נא, אני מכבד ומעריך את דעתך בעניינים רבים, פעמים רבות אני מסכים עם הרבה דברים שאתה כותב כאן בנושאים שונים, אך יחסך לפנומן הדתי מעורר אצלי תמיהה.
איני מבין מדוע אדם רחב אופקים כמותך מתייחס לתופעה אנושית כה רחבה ומגוונת - אמונת האדם באל - באופן כ"כ מצמצם ומלעיג.
תופעה אנושית נכבדה כזו, גם אם אתה מרוחק ממנה לגמרי, ראויה ליחס שונה מאת אדם משכיל.
פרפר צהוב (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
מחשבות, "כעפעפי שחר" נראה ספר שיתאים לי יותר. תודה על ההמלצה.
מורי (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
פרפר, מדובר בספר עדין יחסית ובהחלט שווה קריאה. אם לא זה, לפחות את כעפעפי שחר שלו.
פרפר צהוב (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
עמיחי, ביקורת מעניינת. את הספר לא בטוח שאקרא.
אחד הספרים שזכור לי כחזק במיוחד הוא "ג'וני שב משדה הקרב" של דלטון טרמבו. אם היה אפשר להכריח את כל האחמדניג'דים למיניהם לקרוא אותו, ייתכן שהעולם היה טוב יותר, אבל ייתכן ששטיפת המוח שעברו הינה חזקה יותר.
מה שמדהים זה שאנשים עוברים אירועים קשים מאוד, כמו השואה, עדיין ממשיכים לחשוב שיש חבר דמיוני שמשגיח עליהם מלמעלה, וכמובן שם לב מה אכלו וכמה תפילות התפללו כל יום.

יעל, את מזכירה לי את טביה החולב בגירסת הסרט "כנר על הגג" - כאשר מישהו אמר שלא מעניין אותו מה קורה בעולם, טביה אמר לו שהוא צודק; כאשר אדם אחר אמר שאי אפשר להתעלם ממה שקורה בעולם, טביה אמר לו שהוא צודק; כשהשלישי שאל איך ייתכן ששניהם צודקים, טביה אמר לו שגם הוא צודק :-)
רץ (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
הספר הזה רגש אותי עד דמעות, למי שנשאו על כתפיהם את מחדל יום כיפור, החיילים הפשוטים ומפקדי השטח כמו המחט אורי אור..
עמיחי (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
תודה רבה לכולם על התגובות, וכמובן תודה על האיחולים. שאו ברכה.
:)
מורי (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
באמת תאריך היסטורי, יום לפני האסון.
חני (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
אז נולדת בתאריך הסטורי עמיחי... סקירה נפלאה
ושלא נדע עוד...
סקאוט (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
עמיחי, הרבה מזל טוב!
Tamas (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת יפה ומעוררת עניין.
ברכות ליום הולדת.
בת-יה (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
מזל טוב ליום ההולדת, עמיחי. ומלחמות, לי הספיק כל מה ששמעתי אז, בזמן אמיתי, אפשר להגיד.
עם זאת כתבת ביקורת מעניינת. תודה.
yaelhar (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מרגשת ומעוררת מחשבה.
מסכימה עם אדמה שמשלחמות זה רע לכולם, וגם עם מחשבות שלו כולם היו חושבים כך, היו פחות מהן...
מורי (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
סנטו, כעפעפי שחר הוא קסם של ספר ותיאום כוונות טוב גם.
כרמלה (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
תודה עמיחי על סקירה נהדרת
וגם מזל טוב ליום ההולדת.
משה (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת טובה לספר שלא הצלחתי לקרוא. ניסיתי את סבתו כבר פעמיים ללא הצלחה. משהו שם לא זרם לי.
מורי (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
אדמה, לו המלחמות היו רעות כל כך, כנראה שהיו פחות נפוצות.
אדמה (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
תודה עמיחי, מלחמה זה רע לכולם.
סקאוט (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
יפה מאוד כתבת, עמיחי. הזמנתי את הספר כספר דיגיטלי. מקווה שאצליח לשרוד אותו כי כמו כל ספר מלחמה, זה לא פשוט בכלל.
מורי (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
לא יכולתי לנסח את זה טוב יותר.
עמיחי (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
תודה, שמוליק.
והתמונה - שמים וארץ בינה לבין הקודמת... :)
שמוליק כ. (לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מעולה.
ותודה על התמונה החדשה. בזכותך.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ