ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום רביעי, 30 באוקטובר, 2019
ע"י סקאוט
ע"י סקאוט
ספר זה הוכיח לי מעל הכול שמלחמה אינה רומסת את הדת. על פניו, מלחמה ודת הן שתי מילים מנוגדות וכל קשר ביניהן מקרי בהחלט, כביכול, אבל הספר הוכיח שגם ברגעי קושי, רגעים שבה הדעת מוסחת, פצצות מוטלות בזו אחר זו לכל עבר, שורקות מעל לראשך ומאיימות לפגוע בו,
הדת, התפילות ונוכחותו של האל נמצאים בליבו של אדם מאמין ולא מרפים ממנו. נוסכים בו ביטחון ומאפשרים לו לנוע הלאה, עם כל הכאב שבדבר.
במהלך הקריאה לא בכיתי. לא ירדה אף דמעה, אבל תחושה קשה של כאב ננעצה בי כיתד. ישירות בלב וליוותה אותי לאורכם של העמודים, וככל שהעברתי אותם תחת ידי והגברתי את קצב הקריאה, התחושה הקשה התעצמה והתחפרה בתוכי חזק יותר.
ראשית כל, תחושת פספוס. פספוס על אלה שקיפדו חייהם למען המשך קיומם של המדינה ועם ישראל.
חוסר הוודאות שאפף את המחבר, חיים סבתו עצמו, שדמותו של חברו הטוב, דוב אינדיג, לא נעלמת מעיניו. לאורך הזמן שעובר מרגע שמלחמת הכיפורים מסתיימת, כוססת בו שאלה אחת טורדנית שרק בשלב מאוחר מאוד בספר באה על סיפוקה, ונענת: היכן דוב? מה קרה לו?
אף על פי שגורלו של דוב אינו ידוע, ניתן לנחש בקלות רבה, מה אחריתו של זה. דבר שמתברר, בסופו של דבר, במלואו בסוף הספר. הקורא אינו מופתע, לפחות אני, הבשורה המרה לא הפתיעה אותי, פשוט היא לוותה בתחושת מרירות ועצב שדוב אינו החלל הראשון ואינו האחרון. חיילים נהרגו וימשיכו להיהרג וממשיכים להיהרג בדקה זו שאני כותבת את הביקורת.
את הספר מעטרים תיאורי קרב קשים הכתובים ביד עדינה וחומלת ככל הניתן, מתעתדות את מה שהיה, מכניסות את הקורא אל עובי הקורה, אל לב ההתרחושויות , מחד גיסא, ומאידך, פיוטים, ציטוטים ואמירות תנכ"יות כאלה ואחרות מהוות חלק חשוב ומנעים, שבאופן מפתיע מצליח לא להעכיר ולגמד את תחושתי המטלטלת מן הספר, נהפוכו, העצימו אותה עשרה מונים. דווקא מתוך האמונה והתקווה שהפסוקים הנחילו לחיילים הצעירים בפלוגתו של חיים סבתו, שהיו אף הם בני ישיבות שנקראו בפתאומיות למלחמה, הותירו אחריהם נשים, ילדים והורים מודאגים,
הדגישו את חוסר האונים, הכאוס, השחור והעצבות. ללא הכנה מוקדמת, דווקא ביום הקדוש ביותר על ישראל, מוקפצים כוחות לחימה אל אזורים שונים. זו מעין מכה מתחת לחגורה שאיש לא ציפה ופילל אליה והקרבות מתנהלים בהתאם. בליל של חיילים, בליל של טנקים, בליל של גופות ופצועים ושורה אחת שחוזרת על עצמה ומוכיחה את הכאוס השורר: " לא ידענו אם הטנק שנפגע, שלנו, או שלהם" "השמש סינוורה אותנו ולא יכולנו לפעול"
מלחמת גוג ומגוג פר זמנה. מלחמה שכל חשיבה עליה, לפני שפרצה, עוררה פרצי צחוק ושאננות רבה מצד החיילים ואזרחי המדינה. שאננות שעלתה לישראל מחיר כבד מאוד, מחיר בנפש:
" כולם גיכחו, מי חשב אז על מלחמה."
" בבת אחת, תפסתי: אנחנו במלחמה." זה מוחשי, לא עוד בדיות, תהיות, וניחושים, זה כאן ועכשיו. האסימון נופל לסבתו בעיצומו של קרב, כשהוא יורה את הפגזים מן הטנק, נלחם למגר את התקדמותו של האויב ששאיפתו לכלות את ישראל.
מלחמה חריגה בהתנהלותה והדבר מודגש מאוד בכל מקום, כולל בציוד חסר הערך. החל מהטנקים הרעועים שעימם נאלצו החיילים להתמודד. טנק בלוי שבאמצע שאתה מביט בטנק האויב, עלול להיתקע, תקיעה שעלולה לעלות בחייך [וכמעט עלתה בחייהם של חיילים רבים]
גדודים מעורבים, עמומים ומעורפלים. חייל אחד תותחן נפצע, מיד אחר מחליפו, גם אם אינו שייך לפלוגה המקורית. טנק נפגע מירי טיל וחיילי הטנק שלצידו, ללא היסוס וחשיבה פעמיים, יוצאים ורצים לכיוונו, על מנת להוציא את הפצועים, כשיריות חולפות מעל לראשם והדי פיצוצים מהדהדים כל דקה, מול אפו של האויב הסורי.
" חשבתי לי, הגיע הרגע שלמדנו עליו כל כך הרבה, מסירות נפש. מוכרחים לגייס כל כוח שיש בנו. אנחנו מוכרחים לבלום אותם. אנחנו יכולים לבלום אותם. אין לנו ברירה. לא היה הרבה זמן לחשוב."
בניגוד למצופה, אין זה סיפור של גבורה גדולה, לפחות כך לא היו מגדירים זאת החיילים שנלחמו עד טיפת דמם האחרונה באויב, הם פשוט ביצעו את המוטל עליהם טוב עד כמה שניתן.
חיילים שניסו לשמור על צלם אנוש גם בעת תופת. בפרק האחרון של הספר, ישנה מעין עדנה, עדנה בדמות השבת. חבריו של סבתו לגדוד מנסים לקבל את שבת המלכה באמצעיהם הדלים בכך שחלקם שומרים כל מיני סוגי מאכלים שאתם הם ייחדו לשבת. הם מנסים להשיג מלבושים חדשים על מנת לקבל את השבת רעננים ועליזים, ובעיקר נקיים. ומי שאינו מגעת לעשות זאת, מנסה לפחות לכבס את סרבלו המרופט שיראה מצוחצח, שיקבלה כפי שצריך. שתהיה הפרדה בין החול ליום חג.
פרק זה נגע בי מאוד. דווקא בשל פשטותו והנסיון לשמור על הקיים, גם כשהפגזים עפים והכול שרוי בתחושת לחימה, כפי שניתן לראות בציטוט הבא:
" משתעשעים היינו בשבתות, ומתענגים בהן, והיו משכיחות את הצער שבלב ונותנות לנו אחרית ותקווה. פעמים הרבה היו מזעיקים אותנו בתוך הסעודה או בתוך התפילה לפזר הטנקים מחמת הפגזה של תותחים שנחתה פתאום."
בסיום הקריאה, הנחתי את הספר והמחשבות עלו וצפו במוחי. למרות שכאן מתוארת מלחמה ספציפית, כל לוחם עכשווי או לשעבר, יזדהה עם הכתוב, ימצא בתוכו את עצמו. אם בסבתו עצמו, מומו, גידי, אלחנן ואולי אף שלמה.
אלחנן שהותיר אישה וילד ועזב למלחמה.
שלמה, הותיר רעייה טרייה בת חודש, ועלה על הטנק,
ואפילו סבתו עצמו, הותיר משפחה דואגת ויצא כשהוא תוהה בינו לבין עצמו: היישוב אי פעם? מצד אחד, התקווה מקוננת בו, מצד שני, הייאוש, הפחד והחשש...פחד שמקבל צידוקין אפילו בתורה עצמה, כאשר יעקב מתיירא מפניו של עשיו אחיו.
ספר רגיש, מעצים ובעיקר צורב בבשר. על כל יהודי ואזרח ישראל יש לקרוא אותו. פעמיים. פעם אחת בכדי להיוודע לכל המאורעות שפקדו את חיילנו, שבזכותם אנו כאן, ופעם שניה על מנת לינצור כל פסקה ומילה בתוכנו, שיחלחלו ויהוו חלק מצלמנו, מעין צוואה רוחנית לאלה שנהרגו לטובת המשך קיומו של עם ישראל.
" כל השטח היה זרוע כלי פלדה פגועים: משאיות, ג'יפים וטנקים, טי חמישים וארבע, וטי חמישים וחמש. חנן עצר אותי ליד כל טנק סורי, הוא נכנס לתוכו לבדוק אם נשארו שם חיילים, נשארו רק גוויות. חנן נראה מזועזע. ריבונו של עולם! כמה הרג, כמה סבל, כמה צער בעולמך!"
24 קוראים אהבו את הביקורת
» ביקורות נוספות של סקאוט
» ביקורות נוספות על תיאום כוונות [מהדורת 2013] - 30 שנה למלחמת יום כיפור - עם הספר - פרוזה ישראלית #
» ביקורות נוספות על תיאום כוונות [מהדורת 2013] - 30 שנה למלחמת יום כיפור - עם הספר - פרוזה ישראלית #
טוקבקים
+ הוסף תגובה
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
מסכימה.
מה שנכון נכון. |
|
אורי החמודה
(לפני 5 שנים ו-10 חודשים)
אני ממש אוהבת את הספר
אפילו נבחנתי עליו בסוף הקורס, אני מאוד אוהבת את חיים סבתו רב וסופר נהדר.
|
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
ודרך אגב, ברוך הבא לסימניה (: שתהיה שהייה והתאקלמות נעימה (:
|
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
gersh- רב תודות. נוכחתי לדעת שטעיתי. מסתבר שאפילו אתאיסטים מגלים עניין באלוהים, כמו גידי בספר.
כך או כך, אף אדם נורמטיבי לא היה רוצה מלכתחילה להיות במצב של מלחמה. ולמרות היותה של המלחמה דבר רע מיסודו, הוא מאחד בין כל קצוות הפלגים המפולגים. אילו עוד ספרים עלילתיים בנושא מלחמות קראת? אשמח להמלצות. |
|
Gersh
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
כתיבה מדהימה
ביקורת נהדרת.
האמת היא שכמעט בכל ספר שקראתי על לוחמים במלחמת יו"כ הייתה שם תפילה של הלוחם או איזה שהוא דיבור לקב"ה, אבל כמו שכתבת לא האתאיסט ולא הדתי ירצו להיות במקום הזה. |
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
תודה רבה, בת-יה, אסתכל!
|
|
בת-יה
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
סקאוט, רפול (רפאל איתן) כתב ספר בשם: 'סיפורו של חייל'.
אני לא קראתי עדיין, אבל שמעתי שהוא מצויין. https://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=13759 |
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
בת-יה, את צודקת. גם תושבי עוטף עזה יכולים להעיד על תחושותיהם וגם הם מנהלים מלחמה יום יומית לא פחות מטובי חיילנו. על כך לא חשבתי.
ובטח. להכיר את העבר כדי שיהיה עתיד, בדיוק כך. אני באמת מחפשת ספרים נוספים בנושא מלחמות ישראל, אוטוביוגרפיות מרגשות ומרתקות, אם לך או לחלק מן החברים כאן ישנה המלצה טובה, אל נא תהססו להמליץ! מאוד התרשמתי מהספר. הזמנתי את הטנק שכתב ענברי אבל לא נראה לי שחווית הקריאה תהיה זהה כי נשמע שזה ספר כמוני יותר מאשר תיעוד ענייני ואמוציונלי. |
|
בת-יה
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
סקאוט, זו לא חובה, אבל אמרו כבר לפני שמי שלא מכיר את עברו - אין לו עתיד.
ומכאן, שאותי תמיד משמח לשמוע על קריאה של ספרים שעניינם תולדות המדינה. ואם כבר דת אז אוסיף, שכשחיילים שוכבים על הקרקע שעות ממושכות ( 7 שעות בערך) וחופרים לעצמם שוחות בידיים וברגליים, תוך כדי שכיבה (היו שקראו לזה הקבר שלנו) כשמלמעלה יורד עליהם כל הזמן הזה 'גשם' של טילים ופגזים, היו תפילות. הרבה מאוד תפילות. תפילות לכל האלוהים של כל העמים. המלחמות היום הם לא תמיד מצב של מישהו שבא מולך. תושבי עוטף עזה יכולים לספר על זה הרבה מאוד. |
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
בת-יה- אני מבינה לגמרי. דעתך כדעתה של כרמליטה וזה מובן. בתור מי שלא הייתה במלחמה זו ובאף מלחמה בעצם, מחובתי לקרוא על אלה שהיו שם, לפחות.
|
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
רץ- אוי, כמה שהזדהתי עם המשפט שלך:
"כעת על רקע המציאות הפוליטית חברתית, אני סבור שאנחנו בשבר עמוק יותר, שבר בתוך העם שלנו ולא נגד האויב." אתה צודק! אין אחדות בעם ולכן אנחנו מוחלשים וכל אחד יכול עלינו. גם פעם היו מחלוקות אבל ידעו לשים אותן בצד בשעת הצורך, היום נדמה שכל אחד דואג לאינטרסים של עצמו ולא מוכן לרדת מן העץ עליו טיפס. אני תוהה מתי האזרחים והממשלה יתעוררו? |
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
פרפר- מה שבטוח: הן האדם הדתי והן האדם האתאיסט לא היו רוצים להיות במקום הזה של מלחמה.
|
|
בת-יה
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת מצויינת, סקאוט, תודה.
ובכל זאת, לא חושבת שאקרא. חייתי את זה - זה הספיק לי. |
|
רץ
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
סקירה יפה ומרגשת לספר מטלטל - אני אהבתי את גידי מכפר סבא - עירי, החילוני שבא מארה"ב להילחם, כמפקד בצוות של לוחמי ההסדר - בני הישיבה -
חשבתי על אחדות ישראל, על הערכים הגדולים שחיברו בין עם ישראל. כעת על רקע המציאות הפוליטית חברתית, אני סבור שאנחנו בשבר עמוק יותר, שבר בתוך העם שלנו ולא נגד האויב.
השבוע דובר הליכוד, טען בלי למצמץ שאנשי השמאל לא שולחים את ילדיהם ליחידות קרביות. אורי אור לפני שים רבות, המח"ט של סבתו אמר איזה שטות על המרוקאים, ולמרות שהתנצל, נזרק לללא רחמים ותבונה ממפלגת העבודה. אף אחד ממפלגתו של דובר הליכוד לא אמר דבר כנגד עלילת הדם השפלה, הקשורה באחד הערכים המשותפים שלנו כעם - הצבא, כעת שחטנו ערך זה, ולאן נגיע? |
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
אני סבור שאתאיסט הוא מי שרואה את ההבלים באמונה הדתית, ולעיתים גם בתפישות כאלה או אחרות שלו עצמו. לפיכך, אין הוא אמור ליפול לבור של אמונת שוא, אפילו לא במצבים קשים. העיקרון החשוב הוא להטיל ספק ולא לקבל שום דבר כמובן מאליו - בזה אני וPULP תמימי דעים.
האם אדם דתי, כשבא מולו אויב ומכוון אליו נשק, יעדיף שתהיה באמתחתו תפילה או כלי נשק יותר טוב :-) |
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
אז אני מבינה שפרפר, אתה אינך מסכים עם דבריי פאלפ וטוען שאתאיסט לא יאמין בשום דבר גם בעת מצוקה חריפה.
ולגבי טהרת הדת- אחדד: לא התכוונתי שדת ומלחמה סותרות במובן הפשטני והפיזי של המילה, זה ברור שהן לא סותרות, אלא במהלך הקריאה נוצרה בי ההרגשה שהשילוב בין הניסיון לשמור על הטוהר ועל הרוחניות, כמה שהוא יפה ונוגע ללב, הוא בלתי אפשרי כי מלחמה היא יצרית ומאוד ארצית, מה שדת במובנה הטהור אינה כזאת. [ לפחות בתאוריה, מבחינה מעשית אנחנו רואים שאין זה כך] |
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
פרפר- תודה על תגובתך.
אז מה אתם עושים ברגעי קושי? מסתמכים על המזל? על בני המשפחה? |
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
סקאוט, אתאיסט שמחפש מפלט בדת הוא ככל הנראה לא אתאיסט באמת, אלא אדם שמתנדנד בין העולמות. אתאיסט אמיתי יודע שהאמונות הן הבל, והדבר היחיד שיכול לצמוח מאמונה הוא חיזוק נפשי, שהוא אמנם חשוב ואין להקל בו ראש, אך אינו קשור לשום אל כזה או אחר.
|
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
וחבל לא לדבר על ענייני דת ופוליטיקה במפגשים, אם השיח הוא סובלני, ענייני ותרבותי אז למה לא?
|
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
חני, את צודקת.
עכשיו אני נזכרת שאחד ממפקדיו של סבתו במלחמה היה אדם בשם גידי, איש מילואים, שהיה אתאיסט ולמרות שהוא לא חזר בתשובה או משהו, הוא לא התנגד לתפילות של עמיתיו לפלוגה ואפילו חזר על אחת מהן בעצמו. האמת שפתחתם כאן נושא מאוד מעניין לדיון. זה רק מוכיח שלמרות שאתאיסטים לא מכירים בקיומו של האל, חלק חוזר אל הדת ברגעי מצוקה קשה. |
|
חני
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
אין מצב מחשבות, אפילו לא קלוש.
רוב המלחמות הן מלחמות בשם הדת.קל יותר לאנשים ללכת אחר משהו שהם מזוהים אתו ומאמינים בו. ועל כן
כיום שאני צופה בכמרים ואפפיורים מאחורי צלבים עולה בי בחילה מהתמונות בזיכרון על מסעי הצלב . על שריפת מכשפות בשם הדת. על מנזרים באירלנד שעשו פשעים בשם הדת. על התעללות בילדים בכל העולם כולו ובכל הדתות כולן בשם הדת. לא סתם יש טאבו על דת ופוליטיקה במפגשי חברים. אז אולי לא נזכיר זאת כשניפגש סקאוט. ועוד דבר חשוב, בחלק גדול מספרי לימוד מזכירים את מלחמת ששת הימים שיש עליה הילה מיסטית של ניסים וזה ידוע שהייתה התקרבות בעם לדת וחזרה בתשובה לאחר המלחמה. אז עוד נקודה למחשבה סקאוט. |
|
מורי
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
חני, למה שלא תקראי?
|
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
חני- תודה רבה.
(: |
|
חני
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
לא ספר שאקרא סקאוט אך כתבת נפלא.
אני חושבת שהבאת גירסה נשית ומעודנת בהתייחסותך למלחמות מתועבות.
|
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
אתל- תודה רבה. הספר בתכנון שלי כבר זמן רב, לאחר קריאת ספרו של סבתו, אני אקדים את קריאתו. כנראה הוא יהיה הספר הבא שאקרא, כל עוד רישומיי מן הספר טריים.
|
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
מחשבות ופאלפ- תודה על תגובותיכם, בקרוב ארחיב את דעתי בעניין.
|
|
אתל
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
כתבת יפה מאוד.
את נקודת מבטו של דב, לפני המלחמה, אפשר למצוא בספר "מכתבים לטליה". בסוף הספר ישנו אוסף של דברים שכתבו עליו חבריו, כולל סבתו. |
|
מורי
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
לא שמעתי על הפתגם הזה.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
סקאוט סקירה נפלאה.
"מלחמות דת" אינן מתרחשות על טהרת הדת עצמה, אלא שתמיד קיים מניע עמוק יותר כלכלי ופוליטי והדת היא רק תפאורה שמושכת המונים. מעבר לכך,יש להטיל ספק בכל וגם בדבריהם של אנשי הדת, אפילו הנחשבים לגאונים.
אין שום הפתעה שאדם דתי רק מתחזק באמונתו בזמן הקרבות, אפילו חילוניים גמורים מתקרבים לדת במצב קיצוני שכזה כמאמר הפתגם " אין אתאיסטים בשוחות". |
|
מורי
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
הדת היא משהו טהור כל עוד היא לא נתקלת בדת אחרת והיא תמיד כן. הדת היא
בהחלט גורם משמעותי לשפיכות דמים.
|
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
תודה (:
|
|
מימי
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת נפלאה, סקאוט יקרה!
|
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
כרמליטה- תודה. התכוונתי שמלחמה ודת, בפני עצמן, נראות לי מנוגדות מאוד מכיוון שהדת מקושרת אצלי לדבר מה טהור, מן השכינה, נפשית, בעוד שמלחמה היא מזוהמת וסבוכה וארצית. אלה הקונוטציות שלי בלבד תוך כדי הקריאה.
את זווית הראייה שלך לגבי המלחמה, לא ידעתי, בדרך כלל שמעתי דעות אחרות על הנושא אבל טוב שאת מביאה לי גם את הזווית הזאת. לגבי קריאתו של הספר- זה כבר נתון לשיקולך. אני מאמינה שהקהל המרכזי שצריך לקרוא את הספר הוא בני נוער וצעירים שלא התגייסו לצבא ולא יודעים מלחמה צבאית מהי. אני בדעה דומה לך. גם לי נדמה שלא הפיקו לקחים ממצב המחסנים, וגם מדברים נוספים אחרים, אבל ככה זה. |
|
כרמלה
(לפני 5 שנים ו-11 חודשים)
סקאוט, תודה על הסקירה.
לא ברור לי מדוע את רואה בדת ומלחמה שתי מילים מנוגדות שכל קשר ביניהן מקרי בהחלט. דת היא אחד המניעים הראשיים למלחמות, משחר הימים והתנ"ך ועד ימינו אלה.
כבת דור המלחמה הנוראה הזו, אציין כי אם נגזר עלינו שתפרוץ המלחמה הזו ובהפתעה, היה לנו מזל שהיא פרצה ביום הכיפורים, בה אנשים היו בבית או בבית הכנסת והדרכים היו פנויות, כך שיחסית היה קל לגייס ולנסוע לנקודות האיסוף והלאה. תארי לך מה היה קורה אילו פרצה בראש השנה או סוכות, כאשר רבים מטיילים ברחבי הארץ, רחוקים מביתם והדרכים פקוקות. גם אינני בטוחה שהפיקו את הלקחים מהמצב של הימ"חים (מחסני החירום) טרום המלחמה. כשלים רבים התגלו גם במלחמת לבנון השנייה. ידוע לי שהספר הזה הוא ספר מצויין. אני לא קראתי אותו ולא אקרא. הספיקו לי סיפורי בני משפחה וחברים שלחמו שם (והיו גם שנפלו בשבי, או נהרגו) והצלקות שהם נושאים איתם עד היום. |
24 הקוראים שאהבו את הביקורת