ביקורת ספרותית על תיאום כוונות [מהדורת 2013] - 30 שנה למלחמת יום כיפור - עם הספר - פרוזה ישראלית # מאת חיים סבתו
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 6 באוקטובר, 2016
ע"י רץ


תיאום כוונות - הרלוונטיות הכואבת של הביטוי

את האלוף (מי"ל) אורי אור, פגשתי מספר שנים לאחר מלחמת יום הכיפורים, בערב אחד, בו החשכה שירדה גרמה לשיחה אינטימית ולהתכנסות לתוך מחשבות והרהורים. במפגש בו נכחו מספר צעירים, אורי סיפר על קרבות רמת הגולן, שהיו האירוע המכונן של חייו, בהם הוא פקד על חטיבת שריון במילואים, שנדרשה לעלות בבהילות מפילון לרמת הגולן, עם טנקים מיושנים, צנטוריונים המתודלקים בבנזין דליק, וללא תיאום כוונות, פעולה שהטנקיסטים מבצעים בכדי לכייל את תותח הטנק, ללא פעולה זאת פגז התותח לא יכול לפגוע במטרה, וכמובן עם ציוד אישי חסר, וללא הבנת הסיכונים החדשים כמו טילי הנ"ט. כך נראתה המציאות של צבא לא מוכן ויהיר, כך הרגישו חיילים שיצאו למלחמה מופתעים ולא מוכנים.

איך שרדתם והפכתם את גלגל המלחמה, נשאלה השאלה. אורי סיפר על מנהיגות שקטה, על גבורת מפקדי השטח והחיילים הפשוטים, השריונרים. על הלילות אותם הוא העביר בחניונים, ניפגש אישית עם החיילים ההלומים, חיבק אותם, הרגיע, עודד ושכנע, לאסוף כוחות לבוקר שבו יפתחו שוב שערי הגיהינום. אחד מחייליו היה חיים סבתו, איש מילואים צעיר, בוגר ישיבת הסדר, מי שיכתוב מאוחר יותר את זיכרונותיו מאותם לילות וימים, בספר תיאום כוונות.

תמיד אמרתי לעצמי שאקרא את הספר של סבתו, המספר על הימים ההם, ימים של חשבון נפש. כעת לקראת יום כיפור אני קורא את הספר, כחשבון נפש למה שהיה ולמה שעלול להיות, אם נמשיך להיות עיוורים, ללא יכולת לבצע תיאום כוונות בייננו לבין המציאות, כפי שהייתה אז.

הספר הזה הוא אנטיתזה לאנחנו שנינו מאותו הכפר, הוא מציג ישראליות אחרת, אלטרנטיבית לאותה תקופה, מזרחית ושל עולים חדשים, ציונית ודתית. חיים מספר על דב חברו לשכונה, לישיבה ולחברותה, שלא חזר, שבר שקשה לתאר.

לא בקשתי לספר את הסיפור עצמו, שהוא מרגש וגרם לי להזיל דמעות לאורכו. אני בקשתי להתעמק באחד מרבדיו של הספר, המנהיגות, והאחריות של החיילים ומפקדי השטח שהצילה את עם ישראל. הייתה בה הבטחה לשינוי, למנהיגות שתצמח מתוך הוויית האסון הלאומי. האם המנהיגות הזאת התממשה למנהיגות אחרת ? באו ונצא לדרך לחשבון הנפש שלי.

המלחמה הזאת התנהלה ככאוס מוחלט. קרבות שריון התנהלו לעתים בין כוחות ישראלים וסורים שהיו מעורבבים אלה לתוך אלה. חיים, ראה את המלחמה כתותחן, דרך כוונת התותח - הפריטלסקופ שהייתה צמודה לעינו, שספגה חבטות מטלטולי הקרב, ודרך חשכת הטנק בו הוא היה שרוי, כמו בבטן מפלצת נוראית, ובחוץ האדמה רעדה, טנקים התפוצצו ובערו, בתוך הכאוס הזה בלט חוסנם של מפקדי השטח, כמנהיגים שהיו צרכים לקבל החלטות הרות גורל, ברגעים שלעתים הם היו לבד בשטח, ללא גורם מכוון.

גידי (מכפר סבא), שריונר מילואים, אתאיסט, בין שלושה חיילי הסדר מאמינים, ששהה שש שנים בחו"ל, חזר לקחת חלק בלחימה, הוא החליף את המט"ק הקבוע של הצוות. למרות ששכח תרגולות בסיסיות, הוא יצא לקרב. על חסרונו חיפתה שלוותו, היכולת שלו להנהיג את הצוות, לעתים כשהם היו לבד בשטח, כמו ההחלטה שקבל לחזור לטנק הפגוע למרות הסיכון העצום, בכדי לנסות להניע ולהמשיך להלחם, כל טנק וכל רגע היו קריטיים. בכל שלב אפילו ברגעים נואשים, גידי האמין שאנחנו ננצח.

וישנו כמובן, אורי אור המח"ט, בכדי להמחיש את מנהיגותו, ראוי להביא את דבריו של סבתו כלשונם," איש מוצק עם פנים רחבות וקול רך ושקט עלה לצריח. ביקש אותנו שנתיישב. התיישבנו על הצריח. עייפים עד מוות, ובעיקר המומים היינו. לא כך דמיינו שנראית המלחמה. ליטף כף יד של כל אחד מאנשי הצוות בשקט, ואמר: שלום לכם, אני המח"ט. הסתכלנו בו בפליאה. ... אני יודע, אמר קשה לכם מאוד... נשארתם בלי מג"ד, ובלי מ"פ. קשה, קשה מאוד, ... אנחנו מוכרחים לנצח."

לא אספר על מנהגים אחרים שלחמו בכיפור (ברק, יעלון, מצנע, לפקין שחק, מרדכי, מופז, קהלני, בן אליעזר, פלד, סנה, נתניהו ואחרים), וניסו להנהיג בפוליטיקה הישראלית, אחרת, רק אספר על אורי אור שהיה מבכירי מפלגת העבודה. באותו לילה שפגשנו אתו השתכנענו והאמנו, שאורי מבקש לשנות את פני החברה הישראלית, כמנהיג. מאוד רצינו בכך, אבל אורי הסתבך ב 1988 בכתבה של דניאל בן סימון, אז כתב הארץ, שבה צוטטו לכאורה אמירות שלו הפוגעות בעדה המרוקאית. לא עזרו הכחשותיו, ומסע ההתנצלות שלו, הוא הורחק על ידי אנשי מפלגתו מכל תפקיד ונשללה ממנו זכות הנאום בשם המפלגה בכנסת. מה שלא עשתה המלחמה, עשתה הפוליטיקה, "ששרפה" את אחד מטובי בניה.

לתיאום כוונות, שם הספר, שתי משמעויות: האחת, תיאום טכני של תותח הטנק קודם היציאה לקרב. המשמעות השנייה, התכוונות המתפלל לכנות אמתית בתפילה. אני מבקש ברשותכם להוסיף משמעות שלישית, תיאום בין מציאות קיימת למציאות מבוקשת, באמצעות חזון ומטרות מכוונות, אותם מציב מנהיג מעורר השראה, החותר לשינוי בכדי להשיג עתיד טוב יותר, או אולי להציל מפורענות העומדת בפתח.

כעת, נפטר אחרון מנהיגי דור תש"ח, שאחז בחזון גדול. מותו של שמעון פרס, הותיר אותנו נטולי חזון שנועד ולמנוע את המלחמה הבאה, ולשמור עלינו כמדינה יהודית ודמוקרטית, מאוחדת, הנושאת פניה לעתיד טוב יותר. על כך נאמר במקורות, באין חזון יפרע עם - משלי פרק כ"ט.

יום הכיפורים עומד בפתח, וכשאני עושה את חשבון הנפש שלי, אני מרגש החמצה גדולה וחושש.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

הטריילר של הסרט תיאום כוונות

https://www.youtube.com/watch?v=riCAwCpvotU

חיים סבתו – על הספר תיאום כוונות

https://www.you tube.com/watch?v=evQiDHMJ_6g
30 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
דני בר (לפני 8 שנים ו-10 חודשים)

סקירה יפה וגם הפרשנות המגוונת לשמו של הספר.
אני מהדור הזה של יום כיפור, וראיתי את ההנהגה המדינית בחדלונה ואת הצבאית מתנערת כמו עוף חול ונלחמת על חייה, מפקדים וחיילים.
לפני כמה שנים פגשתי את אורי אור באקראי יושב בבית קפה בשרון. ישב לבד. ניגשתי אליו וביקשתי להגיד לו כמה מילים.
שאל איפה הייתי בצבא..עניתי גולני.
אמר- אם כך, שנינו לוחמים. שב !
כן המפקד- עניתי.
אמרתי לו שאני מאוד מעריך את המנהיגות הצבאית שלו ביום כיפור, את הסמכות הפיקודית והאנושית שבאה לא מתוך הדרגות, ואת העמידה האיתנה שלו כשהכל קרס.
חייך.....חיוך דק.
אולי התרגש? זה הדור של יאנוש, רפול, ישראל טל...אז אי אפשר לדעת.

ליאור (לפני 9 שנים)
החשש שלך מוצדק מאוד.
אמר כבר איש חכם שצפירת הסירנה של 2 בצהריים בשישי באוקטובר 1973 הייתה תרועת האשכבה של ישראל הראשונה.
השנייה נרצחה ב-4 בנובמבר 1995.
אנחנו כעת עם השלישית וכאמור, החשש שלך מוצדק מאוד.
רץ (לפני 9 שנים)
ז.ש.ל.ב - תודה - הפחדה זאת בהחלט טקטיקה ידועה של תנועות פוליטיות לאומניות. המעצימות אויב אמיתי או מדומיין.
רץ (לפני 9 שנים)
חגית וחני תודה - בהחלט אנחנו בתקופה שונה, כמי שמביט על תהליכים, אנחנו הופכים למדינה של שבטים הזקוקה לחזון מאחד. מה שיפה בספר זאת העובדה שחילונים ודתיים נלחמו יחד. האם אחדות חזון ומטרה היא רק פריבילגיה שלנו בעת מלחמה ? וכן יש לי אופטימיות כי בארץ הזאת יש הרבה דברים יפים וטובים.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 9 שנים)
רואי שחורות? מי שמדבר. יש לך ראש ממשלה שכל הזמן מפחיד את האזרחים, אז זה לא רק השמאל שרואה שחורות, זה גם הימין!!!
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים)
גם אני ראיתי את מגש הכסף.
כמובן שעלו בסדרה המון נושאים מטרידים מאוד. בעיקר בהיבט הכלכלי אבל לא רק.
חייבים להבין שדורון צברי (שאני מכיר אישית ומקצועית ומעריך מאוד)כתב את הסדרה מתוך תפיסת עולם ספציפית.
לא כל המסקנות והפרשנויות מדוייקים. גם אם הדוברים רהוטים ואמינים למדי, דבריהם מובילים למסקנה שנכתבה מראש.
אבל גם בהנחה שהכול נכון. שוב, לא כתבתי שהכול וורוד כאן. כתבתי שהדברים משתפרים.
וגם שדרת המנהיגים כאן, משני הצדדים, שואפים לטוב. אני מאמין בכך.

חני, זה שיש ראשי ערים בחקירות לא מרמז שהיום הם יותר מושחתים. להיפך. זה אומר שכבר לא מתעלמים מזה.
מסמר עקרב (לפני 9 שנים)
חני יקרה, מאופטימיסטית כמוך ציפיתי למעט יותר תקווה... המצב רחוק מלהיות מזהיר, אבל אני מסכים עם אלון וחושב שבהרבה מאוד פרמטרים (כמו הומופוביה, שחיתות, היחס לאזרח מרשויות המדינה ואפילו גזענות) המדינה נמצאת במגמת שיפור.
אלון, צודק לגמרי. "הצוות למיגור גזענות" לא היה קיים ולא יכול היה להיות קיים לפני כמה עשורים, ועצם ייסודו והצבתה של מנכ"לית משרד המשפטים בראש הצוות מלמדים על השינוי בגישה לנושא הכאוב. מי ייתן והמלצותיו ייושמו בפועל.
חני (לפני 9 שנים)
מעולם לא היו כל כך הרבה ראשי ערים בחקירות ובהאשמות העלמות מס! היו הפנתרים "ושדים בבקבוקים" אך מעולם לא היו כל כך הרבה זמרים שחשודים בהעלמות מס?
אפשר לבנות אגף בכלא רק מחברי הכנסת .
ואיך זה ששרים יושבים בכנסת לאחר שריצו בכלא.
איך שאני לא מסתכלת על זה ומאיזה כיוון
זה לא נראה טוב..
יש לי חברה מדומניקנה רופאה מחוזית של כל אזור הדרום ובכל פעם שהיא בטיול עם הילדים
שואלים אם הילדים שלה או שהיא המטפלת.
לא ממש השתנה בעניין הזה.
אז כן התפתחנו טכנולוגית ביג טיים
לא אלאה בדיסטופיות על כדור הארץ שנהרס
על ידינו אך המצב לא מזהיר.
ואני באמת בדרך כלל מאוד אופטימית לרוב האנשים.

רץ (לפני 9 שנים)
אלון - דעתי לא מבוססת על מחקרים, הסידרה מגש הכסף של צברי עסקה בכך ומסקנותיה עגומות, יש לי שתי התייחסויות: האחת אני מבקש מנהיגות כמו של רבין, שכאיש ביטחון, ביקש למנוע מלחמה מיותרת לעם ישראל. מלוחמי מלחמת יום הכיפורים, אני ציפיתי, כי החוויה שלהם תייצר מנהגים בעלי מחויבות לאותה גישה, לעשות ככול שניתן לקרוא את המפה נכון ולמנוע את המלחמה הבאה, כמו כן מנהיגות חברתית שתאחד את החברה הישראלית המפולגת, ההולכת ומאבדת את הסולידריות שלה, וזה לא קורה. הגישה השנייה מבוססת על אצלי בבית, האכזבה של בני וחבריו שמצד אחד אוהבים את הארץ אך מצד שני הם לא מרוצים ממה שקורה בארץ, כמו העובדה שההתנחלויות יוצרות דינמיקה של מצב בלתי הפיך באפשרות לממש את התפיסה של שתי מדינות לשני עמים. אתה ואני אוחזים בשתי השקפות חיים שונות.
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים)
הי, לא אמרתי ש*אין* גזענות, הומופוביה, שחיתות או אפליה, אלא שכל הפרמטרים נמצאים במגמת שיפור ולא הרעה, למרות שלל רואי השחורות..
"הצוות למיגור גזענות" לא היה קיים ולא יכול היה להיות קיים לפני עשרים או שלושים שנה.
אני חושב שהמדינה שלנו טובה הרבה יותר ממה שהיתה פעם, והיא הולכת ומשתפרת. הדעה שלי מגובה בעובדות מוחלטות, ואפשר לראות אותה בגרפים ומספרים.

מסמר עקרב (לפני 9 שנים)
הנה אלון, מעט נתונים ומספרים, מתוך נושא שקרוב ללבי. לפני מספר חודשים פורסם הדו"ח של הצוות למיגור גזענות כנגד יוצאי אתיופיה בראשות עו"ד אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים. הדו"ח הרשמי, שסמל מדינת ישראל מתנוסס בראשו, חושף את המציאות נגועת הגזענות שרוחשת מתחת לפני השטח. לא "אפליה" ולא "קיפוח", כי אם גזענות. במפורש ומלוא מובן המילה.
בבקשה, קישור לדו"ח המפורט והמלא.
http://www.justice.gov.il/Pubilcations/Articles/Documents/ReportEradicateRacism.pdf
יחד עם זאת, אני בהחלט מסכים שניכרת מגמה של שיפור. כפי שכתבת, דברים כמו נפוטיזם, גזענות, הומופוביה - נחשבים מוקצים מחמת מיאוס הרבה יותר מפעם. דה יורה, בינתיים, ולא כל כך בפועל, אבל אולי גם זו תחילתה של דרך חדשה.
לפני זמן קצר אישרה הוועדה למינוי שופטים את המינויים של עורכות הדין אדנקו סבחת ואסתר טפטה גרדי, שתיהן יוצאות אתיופיה, כשופטות. סבחת תכהן כשופטת שלום בתל אביב וגרדי כשופטת תעבורה במחוז חיפה. צעד מבורך? ממש. האם הגענו אל המנוחה והנחלה? ממש לא.
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים)
אני לא יודע מאיפה הנתונים שלך לקוחים. יותר לאומנית? יסודות של גזענות? יותר מושחתים? אולי ערים יותר לשחיתות? אולי תופסים יותר? אולי פחות מעלימים עין? כל זה היה גרוע יותר לפני שנים.
ולגבי מנהיגות, יש שיגידו שאתה טועה. אני זוכר איך דברו על בגין, או על שמיר.

בכל אופן, זו לא חכמה להגיד מה אתה מרגיש. דבר אתי בנתונים. מספרים. מה זה "יותר"? מה זה "פחות"?
רץ (לפני 9 שנים)
אלון - עובדתית ההשפעה של דור מלחמת יום הכיפור על הפוליטיקה היא ממש שולית, אני מוטרד מרמת המנהיגות, גם בימין וגם בשמאל, אני חושב שאנו ללא חזון, אנחנו הופכים לחברה מקוטבת כלכלית וחברתית, הביטוי לכך הם פערים הגדולים מכל מדינה אירופית, אנחנו הופכים למדינה יותר לאומנית, עם יסודות של גזענות, אנחנו יותר מושחתים, הריקבון הזה מעיד על בעיה של אבדן ערכים. אפשר להמשיך ואני חושב שבהחלט מדובר בפרמטרים מדאיגים, הנחמה היא של טיפשים, קפיטליזם קיצוני יוצר משבר כלל עולמי.
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים)
לרץ, ולאחרים שסבורים שהמדינה הולכת למקום "לא חיובי". כמה מחשבות, בלי לנסות ולהתפלמס.
בכל פרמטר שאני יכול לחשוב עליו - אבל בכל פרמטר שהוא (אולי חוץ משירותי הדואר), המדינה הזאת טובה יותר מהמדינה שהיתה כאן לפני עשרים, שלושים, או ארבעים שנה.
צה"ל מוסרי פי כמה ממה שהיה, וכך גם החברה. הכלכלה חזקה יותר, הדמוקרטיה איתנה יותר, השירותים לאזרחים טובים יותר, השקיפות רבה יותר, דברים כמו נפוטיזם, גזענות, הומופוביה - נחשבים מוקצים מחמת מיאוס הרבה יותר מפעם. יחס לנשים, לילדים, לנכים, לזקנים, אפילו לערבים, לעניים, לשכבות חלשות, לניצולי שואה, לאתיופים - השתפר לאין ערוך. אנחנו לא צריכים להמתין שנים לטלפון או למכונית. אנחנו לא מוגבלים במטבע חוץ כשאנחנו נוסעים לחו"ל. אנחנו צורכים תקשורת כאוות נפשנו, כל אחד מכלי התקשורת מהזרם המועדף עליו.

מה בדיוק אתם רוצים? שלא יהיו אורן חזנים, או אופיר אקוניסים, שלא יהיו סמוטריצ'ים אבל שיהיו יותר איימן עודאים. ושיגמרו את הכיבוש כי המדינה הולכת לאבדון. משנות השבעים (מאז המהפך) מטפטפים לנו חזור וטפטף עד כמה ניצני הפשיזם פורחים ועולים, וקץ הדמוקרטיה נראה אוטוטו ממש כאן. העיקר שהשבט החילוני הלבן ירגיש בבית, ואוי ואבוי כי מירי רגב גנבה לו את המדינה.
רץ (לפני 9 שנים)
ז.ש.ל.ב - תודה - הדברים שלי קודם כל כואבים - מלחמת יום כיפור לבני דורי היא טראומה נוראית, כשכתבי את הביקרות הבנתי שהמלחה הזאת היא כמו צונאמי . - ממשיך להכות - רבים ניסו להשפיע פוליטית אחריה, רבים כשלו, כעת קיים חוסר אימון לדמוקרטיה ולפוליטיקה כפי שהיא באה לביטוי במדינה שלנו, הדמוקרטיה עוברת תהליכי שינוי, וגם החברה, אני סבור שלא מדובר בכיוון חיובי.
חגית (לפני 9 שנים)
איזו סקירה נפלאה ומרגשת, רץ. כהרגלך.
רץ (לפני 9 שנים)
אירית - תודה
רץ (לפני 9 שנים)
קארן - תודה
חני (לפני 9 שנים)
רץ התקופה הייתה שונה, למרות שגם אז היו פלגים ודיעות ופילוג.והיינו " ירוקים"... אך ברגע האמת תמיד הייתה אחדות.
מאחלת שנה נפלאה.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 9 שנים)
יישר כוח. אמרת דברים חכמים, כהרגלך.
אירית פריד (לפני 9 שנים)
יופי של סקירה. (-:
קארן (לפני 9 שנים)
סקירה מצוינת ומרגשת
רץ (לפני 9 שנים)
מחשבות - תודה להמלצה - בהחלט אנסה את כעפעפי שחר.
רץ (לפני 9 שנים)
אנקה - תודה, אני חושב שמלחמת יום הכיפורים היא טראומה לבני דורנו, וככל שעובר הזמן הכאב לא מרפה, כי הייתה תיקווה שמלחמה צריך שתגרום לנו להיות חברה טובה יותר, אבל מה שקרה הוא שהמלחמה הזאת יצרה גל הדף שהפכה את הפוליטיקה הישראלית למערכת בינוניות, של אנשים רדודים שלא מבטאים את מה שאנחנו מבקשים להיות.
מורי (לפני 9 שנים)
סקירה מרגשת מאוד וגם הספר מרגש, שני לכעפעפי שחר.
אנקה (לפני 9 שנים)
מיטיב אתה לשלב חוויות וסיפורים אישיים מחייך ומנסיונך על ידי סקירה מצוינת של ספרים ומה שמסתתר מאחורי כתיבתם.
ריגשת אותי.
מלחמת יוה"כ לדאבוננו, מספקת גם אחרי עשרות רבות של שנים אחריה את הרצון לחזור ולעסוק בעבר על ידי העלאת עוד ועוד סיפורים ותפקודם המעורר התפעלות של הפרטים בתוך כאוס ענק של צבא ומנהיגים פוליטיים כושלים.
נצחונו של צבא במלחמה לא תלויה רק בהחלטה מוצלחת או שגויה של קצינים בכירים אלא בתפקודם של כל חייל וחייל בשטח.

רץ, אין מה להתייאש, אלא לקבל את הרעיון שדרושה כאן מהפכה רצינית. בשיטת הבחירות, בהעפת כל מחממי הכסאות מהכנסת לטובת נציגים ראויים יותר שיבחרו לפי אזורים על ידי האזרחים שכן מכירים אותם ולא על ידי עסקנים פוליטיים של המפלגות.
רץ (לפני 9 שנים)
אברהם - קראתי את הביקורת שלך ומאוד אהבתי, אהבתי את התפילות המשולבות בספר, הביקורת שלך עוסקת בכך בצורה טובה, לכן בחרתי היבט אחר של הספר הזה.
אברהם (לפני 9 שנים)
ביקורת מצוינת לספר מצוין
קראתי את הספר בעבר (ואף כתבתי כאן ביקורת לספר).
אהבתי מאוד את התובנה הנוספת שלך ובה כתבת: "משמעות שלישית, תיאום בין מציאות קיימת למציאות מבוקשת, באמצעות חזון ומטרות מכוונות, אותם מציב מנהיג מעורר השראה, החותר לשינוי בכדי להשיג עתיד טוב יותר, או אולי להציל מפורענות העומדת בפתח."
אכן יש משמעות גדולה לצורך בחזון ומנהיגות הרואים את העתיד לטווח ארוך, וכאלה.. נו מה לעשות? זה מה יש. אין פלא שאתה מרגיש החמצה.
אף על פי כן לא אלמן ישראל. אפשר שהוואקום שנוצר יתמלא ע"י מנהיג שיצוץ לפתע מתוך ההחמצה.
תודה רבה על ביקורת מעולה.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ