ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום רביעי, 9 בינואר, 2019
ע"י סוריקטה
ע"י סוריקטה
מצחיק איך את יכולה ללמוד על כל מיני דברים שקרו בצד השני של העולם, אבל על עכו, זאת שהיתה שני מטר ממך בזמן שגדלת, שכשמתארים את הסמטאות, המסגדים והנמל שלה את בכלל לא מדמיינת אלא רואה אותם כפי שהם מול העיניים, את לא יודעת הרבה.
הייתי יותר מפעם אחת במסגד אל ג'זאר. גם ידעתי שהפירוש המילולי של אל ג'זאר זה הקצב ובאופן כללי ידעתי שהיה אכזרי, אבל זהו. לא היה לי מושג מתי ומי זה ולמה. לא התעניינתי. ואפילו כשהבת שלי לא הפסיקה לשיר על מה שיקרה או לא יקרה כשנפוליאון יכבוש את עכו, אפילו אז לא טרחתי. אולי סיפרתי לה על המקבילה של הסבתא והגלגלים אבל יותר מזה גם אני לא ידעתי.
עלא חליחל מפיח חיים בסיפור ההסטורי של נסיונות הכיבוש של עכו על ידי נפוליאון. הוא לא רק מחיה את המתים, הוא מצליח מצד אחד להגדיל אותם, לתאר אותם כענקים, ויחד עם זה לשמור אותם אנושיים. וזה לא פשוט, החלק הזה של האנושיים. אם כל מה שהוא מתאר קרה בפועל, התיאורים המפורטים של העינויים וההשפלות, על גבול הפורנוגרפיה של הכאב (ואולי גם קצת מעבר לו), הפחד הבלתי פוסק ואזלת היד, אז יש סיכוי שהמימד האנושי של חלק מהדמויות הוא רק בספר ולא ניתן היה להבחין בו במציאות.
זה לא רומן פוליטי. למרות שחליחל הוא פלסטיני ישראלי ולמרות שהמרחב שהוא חי בו וגם כותב עליו מבעבע כל הזמן, הוא כותב רומן היסטורי ואנושי חף מנגיעות פוליטיות ומרתק לכל אורכו.
41 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
סוריקטה
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
תודה רבה, אנקה.
|
|
אנקה
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
אכן רומן היסטורי ולא פוליטי.
והכתיבה של חלאיל מרתקת ומרעננת בנוף ספרות עברית משמימה וצפויה מראש.
גם אני נהניתי מאוד. |
|
סוריקטה
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
תודה, אב"פ.
|
|
סוריקטה
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
תודה לך, shila1973.
|
|
אהוד בן פורת
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
יצא לי להכיר את עלא חליחל
באופן אישי ואם לא הוא שיביא לנו סיפור כזה אני לא יודע מי.
יש לו כישרון וצריך רק לברך ולאחל שיהיו עוד כמוהו שידעו לתעל את כישרונם לכיוון הנכון. |
|
shila1973
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
מאוד נהניתי מהספר
והביקורת שלך מדוייקת ולעניין! תודה סוריקטה!
|
|
סוריקטה
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
תודה רבה, רץ.
|
|
רץ
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
גם הביקורת שלך מרתקת, יש לנו נטייה להתעלם מהיסטוריה ערבית, כי לכאורה היא סותרת את הנרטיב הציוני.
לפרפר צהוב, זאת הבעיה הניסיון שלך האומלל להגדיר זהות לעם אחר, על בסיס הגיון בירוקרטי, עד מתי?
|
|
סוריקטה
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
אור, תודה לך.
|
|
סוריקטה
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
תודה לך, אברהם. בדיוק ככה.
|
|
סוריקטה
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
תודה רבה, yaelhar.
|
|
סוריקטה
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
תודה, סקאוט. מקווה שתהני.
|
|
סוריקטה
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
תודה לך, Rasta.
|
|
סוריקטה
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
פרפר צהוב, תודה. אין דבר כזה שאין דבר כזה,
בפרט כשמדובר בזהות של אנשים.
הספר מבוסס על מה שהתרחש אבל הנפח שיש לדמויות מבוסס, אני מניחה, ברובו על הדמיון שלו. |
|
סוריקטה
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
תודה רבה, בוב.
המקור בערבית והתרגום טוב.
|
|
אור שהם
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
סיקרנת,
תודה על הביקורת. |
|
אברהם
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
זה מזכיר לי..
שמספרים שבכניסה לנתב"ג היה שלט מאיר עיניים: "סנובּ! באילת כבר היית?"
וככה זה תמיד, מחפשים את המטבע מתחת לפנס, אבל אף פעם לא מורידים את האף לראות אלו שכיות חמדה יש בארצנו. ואם אי אפשר לראות, לפחות לקרוא על זה. מעניין מאוד. תודה |
|
yaelhar
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מסקרנת על ספר עם נושא לא שגרתי.
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
יופי! נשמע מעניין. אקרא.
|
|
Rasta
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
הסתקרנתי.
תודה על הסקירה. |
|
פרפר צהוב
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
אין דבר כזה פלסטיני ישראלי.
יש ישראלי שיכול להיות יהודי, מוסלמי, נוצרי, צ'רקסי וכו'. פלסטיני ישראלי יכול להיות רק מי שיש לו דרכונים של 2 מדינות, שאחת מהן עדיין לא קיימת. לגבי הספר, האם הוא מתאר בוודאות מקרים אמיתיים או שהוא פרי דמיונו של הכותב ? |
|
בוב
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
נשמע מעניין.
את הספר הוא כתב במקור בעברית או ערבית?
|
41 הקוראים שאהבו את הביקורת