ביקורת ספרותית על להתראות עכו - ספריה לעם #748 מאת עלא חליחל
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 9 בינואר, 2019
ע"י סוריקטה


מצחיק איך את יכולה ללמוד על כל מיני דברים שקרו בצד השני של העולם, אבל על עכו, זאת שהיתה שני מטר ממך בזמן שגדלת, שכשמתארים את הסמטאות, המסגדים והנמל שלה את בכלל לא מדמיינת אלא רואה אותם כפי שהם מול העיניים, את לא יודעת הרבה.

הייתי יותר מפעם אחת במסגד אל ג'זאר. גם ידעתי שהפירוש המילולי של אל ג'זאר זה הקצב ובאופן כללי ידעתי שהיה אכזרי, אבל זהו. לא היה לי מושג מתי ומי זה ולמה. לא התעניינתי. ואפילו כשהבת שלי לא הפסיקה לשיר על מה שיקרה או לא יקרה כשנפוליאון יכבוש את עכו, אפילו אז לא טרחתי. אולי סיפרתי לה על המקבילה של הסבתא והגלגלים אבל יותר מזה גם אני לא ידעתי.

עלא חליחל מפיח חיים בסיפור ההסטורי של נסיונות הכיבוש של עכו על ידי נפוליאון. הוא לא רק מחיה את המתים, הוא מצליח מצד אחד להגדיל אותם, לתאר אותם כענקים, ויחד עם זה לשמור אותם אנושיים. וזה לא פשוט, החלק הזה של האנושיים. אם כל מה שהוא מתאר קרה בפועל, התיאורים המפורטים של העינויים וההשפלות, על גבול הפורנוגרפיה של הכאב (ואולי גם קצת מעבר לו), הפחד הבלתי פוסק ואזלת היד, אז יש סיכוי שהמימד האנושי של חלק מהדמויות הוא רק בספר ולא ניתן היה להבחין בו במציאות.

זה לא רומן פוליטי. למרות שחליחל הוא פלסטיני ישראלי ולמרות שהמרחב שהוא חי בו וגם כותב עליו מבעבע כל הזמן, הוא כותב רומן היסטורי ואנושי חף מנגיעות פוליטיות ומרתק לכל אורכו.
38 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
סוריקטה (לפני 6 שעות)
תודה רבה, אנקה.
אנקה (לפני 5 ימים)
אכן רומן היסטורי ולא פוליטי. והכתיבה של חלאיל מרתקת ומרעננת בנוף ספרות עברית משמימה וצפויה מראש.
גם אני נהניתי מאוד.
סוריקטה (לפני 5 ימים)
תודה, אב"פ.
סוריקטה (לפני 5 ימים)
תודה לך, shila1973.
אב''פ (לפני שבוע)
יצא לי להכיר את עלא חליחל באופן אישי ואם לא הוא שיביא לנו סיפור כזה אני לא יודע מי.
יש לו כישרון וצריך רק לברך ולאחל שיהיו עוד כמוהו שידעו לתעל את כישרונם לכיוון הנכון.
shila1973 (לפני שבוע)
מאוד נהניתי מהספר והביקורת שלך מדוייקת ולעניין! תודה סוריקטה!
סוריקטה (לפני שבוע וחצי)
תודה רבה, רץ.
רץ (לפני שבוע וחצי)
גם הביקורת שלך מרתקת, יש לנו נטייה להתעלם מהיסטוריה ערבית, כי לכאורה היא סותרת את הנרטיב הציוני. לפרפר צהוב, זאת הבעיה הניסיון שלך האומלל להגדיר זהות לעם אחר, על בסיס הגיון בירוקרטי, עד מתי?
סוריקטה (לפני שבוע וחצי)
אור, תודה לך.
סוריקטה (לפני שבוע וחצי)
תודה לך, אברהם. בדיוק ככה.
סוריקטה (לפני שבוע וחצי)
תודה רבה, yaelhar.
סוריקטה (לפני שבוע וחצי)
תודה, סקאוט. מקווה שתהני.
סוריקטה (לפני שבוע וחצי)
תודה לך, Rasta.
סוריקטה (לפני שבוע וחצי)
פרפר צהוב, תודה. אין דבר כזה שאין דבר כזה, בפרט כשמדובר בזהות של אנשים.
הספר מבוסס על מה שהתרחש אבל הנפח שיש לדמויות מבוסס, אני מניחה, ברובו על הדמיון שלו.
סוריקטה (לפני שבוע וחצי)
תודה רבה, בוב. המקור בערבית והתרגום טוב.
אור (לפני שבוע וחצי)
סיקרנת,

תודה על הביקורת.
אברהם (לפני שבוע וחצי)
זה מזכיר לי.. שמספרים שבכניסה לנתב"ג היה שלט מאיר עיניים: "סנובּ! באילת כבר היית?"
וככה זה תמיד, מחפשים את המטבע מתחת לפנס, אבל אף פעם לא מורידים את האף
לראות אלו שכיות חמדה יש בארצנו.

ואם אי אפשר לראות, לפחות לקרוא על זה.

מעניין מאוד. תודה
yaelhar (לפני שבוע וחצי)
ביקורת מסקרנת על ספר עם נושא לא שגרתי.
סקאוט הסקוטית (לפני שבוע וחצי)
יופי! נשמע מעניין. אקרא.
Rasta (לפני שבוע וחצי)
הסתקרנתי.
תודה על הסקירה.
פרפר צהוב (לפני שבוע וחצי)
אין דבר כזה פלסטיני ישראלי.
יש ישראלי שיכול להיות יהודי, מוסלמי, נוצרי, צ'רקסי וכו'.
פלסטיני ישראלי יכול להיות רק מי שיש לו דרכונים של 2 מדינות, שאחת מהן עדיין לא קיימת.
לגבי הספר, האם הוא מתאר בוודאות מקרים אמיתיים או שהוא פרי דמיונו של הכותב ?
בוב (לפני שבוע וחצי)
נשמע מעניין. את הספר הוא כתב במקור בעברית או ערבית?





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ