ביקורת ספרותית על ילדה עם שיער מוזר - סיפורים ומסות - סיפורת # מאת דיוויד פוסטר וואלאס
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שישי, 30 באוגוסט, 2013
ע"י אלון דה אלפרט


מעטים, ממש מעטים הספרים שכשאני גומר לקרוא אותם, אני הופך את העמוד האחרון עם הכריכה וסוגר את הספר באיטיות, כאילו רק שני הניירות האלה שוקלים כמה קילוגרמים, כי הספר הזה היה משמעותי באמת, וכי אני לא יכול לשבת פתאום וחייב לקום ולהתהלך ולנשום שוב כי הוא פורר אותי מבפנים. זה ספר שכוכבים אינם מספיקים להגדיר כמה הוא מבריק, וכמה רגשות הוא מעורר, ואפילו שהסיפורים והמסות בתוך הספר הזה שונים זה מזה, חלקם מהותית, גם ברמתם וגם בצורת הכתיבה והמסרים שלהם, הסך הכול של האסופה הדקה הזאת... לא יודע. גמר אותי. עשה לי בייגלה מהמעיים.

לא יודע כמה אני יכול לתת "ביקורת" כאן, על הדבר הזה, חוץ מהסופרלטיבים כאן בפסקה הראשונה. לא על הסך הכול. אז צריך לפרק את היצירות האלה אחת לאחת, ואולי אז לנסות להעביר את התחושות השונות שעברו בי אל מול כל אחד מהחלקים.

"המראה מהבית של הגברת תומפסון" מדבר על (לא ממש "על", אלא יותר "סביב", או "בתוך", או מה שזה לא יהיה) האירוע המכונן שפתח את המאה העשרים ואחת, שהביטוי היחיד שמבטא אותו בעיניי בשלמותו איכשהו הוא "ניין אילוון". לא "קריסת מגדלי התאומים" או משהו מקטין אחר. פוסטר וואלאס עושה כאן את מה שהוא עושה - ולמעשה, שני דברים במקביל, שהם ההפכים המוחלטים זה מזה. הדבר הראשון הוא לקחת צעד אחד גדול לאחור ולראות את התמונה הגדולה, את הטראומה הלאומית והעולמית הזאת, מה שזה עשה למושג שנקרא "אמריקה". הדבר השני הוא דווקא להתקרב, לשכנים הקטנים בבתים הקטנים בעיירה הקטנה באילינוי שבה הוא נמצא, לפתוח את העדשה לרזולוציה מפלצתית ולראות את הדברים הקטנים, אלה שנמצאים תמיד בשולי המחשבה שלנו אבל רובנו לא מתעכב לחשוב עליהם באמת, ובאופן אבסורדי הם הם הדבר האמיתי שנקרא "אמריקה". למי יש טלוויזיה ולמי אין, ולמה. מה לובשים כולם, ולמה. מה הם אומרים. מה מרכיב את המחשבות והאמירות שלהם. איך זה שלכולם פתאום יש דגלים? ואיפה קונים דגלים? ומה קורה למי שלא מניף דגל ביום כזה? ומה כתוב בעיתון, ולמה זה משעשע מבלי לשעשע. הוא מפרק את ההלם, האימה, הפטריוטיזם והאדישות בצורה מרוחקת ואינטימית, מתבוננת, פיקחית, הומוריסטית ורצינית עד אימה, ומצליח להעביר את כל אלה באופן בהיר ומטלטל.

"חיות קטנות וחסרות הבעה" הוא סיפור ריאליסטי וכואב (שהזכיר לי את הסרט "מגנוליה" בכמה אופנים), שמדבר בעיקר על תעשייה צינית של רייטינג נוצץ ושעשועוני ידע (במקרה הזה "!Jeopardy"), שיוצרת גיבורי תרבות, משתמשת בהם ואז משליכה אותם לצד הדרך בלי יותר מדי סנטימנטים. בדומה, למשל, למה שקורה היום עם תכניות ריאליטי, שהרי כל שעשועוני הידע האלה הם גם סוג של ריאליטי, אם תרצו. אני לא צופה בשיט הזה בדרך כלל, אבל הייתי מעורב חלק גדול מחיי המקצועיים ברמיה ובמה שקורה מאחורי הפסאדה הנוצצת הזאת (בשבועיים האחרונים עסקתי ביצירת הפרומואים לגמר "המירוץ למיליון") ואי אפשר מבחינתי לחזור לבורות הברוכה הכרוכה במחשבה שבדבר הזה יש משהו אמיתי.

"ניאון ותיק וטוב" הוא מונולוג... טוב, אני לא ממש יכול לתאר מה זה בדיוק. אבל הסיפור הזה תיאר במדוייק, במדוייק, את מה שאני חושב, את מה שהרגשתי חלקים גדולים מחיי, את הסיבות שהלכתי בעטיין לטיפול פסיכולוגי ואת התחושה המטומטמת שהיתה לי כשניסיתי, לשווא, לתאר את מה שעובר עליי בידיעה הברורה שהמטפלת הזאת לא מבינה כלום, שאני יותר חכם ממנה, שהבעיות שלי הן לא בעיות, שהשטות הזאת היא שטות, שאי אפשר לחשוף את הזיוף שלי כי מה שאני עושה כאן הוא חלק בלתי נפרד מהזיוף, שהכול הצגה, ושאין סיכוי שמשהו מהמעגל המכושף הזה יכול להשתנות.
פוסטר וואלאס התאבד לפני חמש שנים. אני לא יודע למה. אבל אין לי ספק שמי שיקרא את הטקסט הזה, שלפחות בחלקו הוא אמיתי עד צמרמורת, ומדבר על התאבדות במפורש, יבין לפחות חלק ממה שרץ לאיש המוכשר עד אין קץ הזה בראש. אותי באופן אישי שיעשע - והפחיד, כי אני מכיר את זה כל כך טוב - הרגע הזה שבו דובר המונולוג כותב מכתב התאבדות ומבסוט מאיך שהצליח להעביר רגש במשפטים מסויימים וידע שישפיעו וירגשו את אחותו. הוא מודע למניפולציות שהוא עושה תוך כדי כתיבת מכתב ההתאבדות של עצמו! אני זוכר שבתקופת הצבא השתעשעתי במחשבות על התאבדות. לא באמת, מפגרים - זה היה בגדר שעשוע מחשבתי, לא בגדר תכנון ממשי או דיכאון. סתם חשבתי מה יקרה אם אחליט לשים קץ לחיי, איך ימצאו אותי, מה אכתוב לכולם, למי אוריש מה מהרכוש האפסי שהיה לי, כמה כולם יצטערו אבל יחושו קצת הקלה, מי יצחק בלווייה שלי ומי יבכה, כמה אמיתי כל זה יהיה, וכמה מהר אשכח. פוסטר וואלאס החזיר לי את המחשבות הנשכחות האלה (לא על התאבדות - על המחשבה על הסיפור הזה - כמו מישהו שמדמיין מה יקרה אם הוא יזכה בפיס), אבל עשה זאת באופן אינטיליגנטי כל כך, שפשוט קינאתי. אוף. על הדרך הוא מצליח לפרק גם את התחושות שגורמות לו להרגיש מזוייף. למשל, הוא מתאר איך הוא עבר מלאהוב בייסבול בכנות, את ריח הדשא וממטרות רחוקות, העלייה על המשטח והידיעה שהכול אפשרי, תחושת הסיפוק בגיהוץ מדי-הליגה שלו - איך כל זה נעלם מתישהו בגיל ארבע עשרה והפך לדאגה על ממוצעים ומספרים, הישגיות ורצון בלי נשלט להצליח, לנצח בכל מחיר. מי מאיתנו לא מכיר את זה? שמשהו שהיה פעם פשוט כיף שלא חשבנו עליו הפך להיות משהו מודע ומעושה, כפוי ושיגרתי ואוטומטי ומלאכותי. זה קורה בכל דבר, מתחביבים ועד אהבה.
הסיפור הזה הוא ביי פאר הטקסט שכל נערה או נער מרדן צריכים לקרוא כדי להבין משהו על החיים האלה (לא חלילה, כדי להתאבד), במקום הטקסטים המיושנים והילדותיים האלה של הולדן קולפילד למשל, או הסדרות המטמטמות על ערפדים ופיות, מכשפים וממטרות. כן, אני מזלזל. לא יודע אם לי בעצמי היה את האינטלקט הנדרש כדי לקרוא את הדבר הזה כשהייתי נער - גם היום אני לא בטוח - אבל אני יודע שהייתי צריך.

"קחו בחשבון את הלובסטר" - הוא סיפור שמאוד מזכיר את "משהו כיפי לכאורה שלא אחזור עליו לעולם", ספר אחר של וואלאס, ובו הוא מדבר על ביקורו בפסטיבל הלובסטר השנתי של מיין, ככתב של מגזין האוכל גורמה. גם כאן, וואלאס מביט בזעזוע ובחמלה על עוד חלק של "החצר האחורית (או אולי הקדמית) של אמריקה", ובו האדם הלבן מאביס את עצמו בשיטתיות בבשרו של בעל חיים אשר סובל (קרוב לוודאי) ממוות איום רק כדי לענג את חיכו. אני לא צמחוני, ואני לא בטוח שפוסטר וואלאס היה. אבל אני חייב להגיד שהוא עושה עבודה מבריקה בלפחות לגרום לך לחשוב למה. למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים בלי להתעכב רגע? למה אנחנו מוכנים לגרום למוות בייסורים של בעל חיים בעל חישה, ואילו צידוקים מוסריים אנחנו מוצאים לכך? ואם לכל הפחות המחשבה על סבלם של לובסטרים, תרנגולות או פרות מפריעה לרובנו הגדול לפחות, מדוע אנחנו לא חושבים על למה אנחנו חשים אי נוחות לחשוב על הסבל הזה?
גם בסיפור הזה וואלאס מצליח לנקוט עמדה מבלי לנקוט עמדה. הוא בעיקר שואל שאלות ולא מביע נקודת מבט שיפוטית וחד-צדדית. וזה משפיע. לפחות עליי. זה גורם לי לכל הפחות לחשוב.
באופן ערמומי למדי, הסיפור עם הלובסטרים מגיע מייד אחרי סיפור אחר של וואלאס הנוגע בתחושות של הורים שילדם הקטן נכווה מסיר של מים רותחים שנשפך עליו. סיפור מזעזע שאחרי הרושם הקשה שהוא משאיר קשה להיכנס למאסה המשועשעת-בחלקה על פסטיבל הלובסטרים ולהימנע מהשאלות המוסריות הדוחקות שהוא מעלה.

"ילדה עם שיער מוזר" הוא מונולוג הזוי של פירומן פסיכופט, שחוץ מהעובדה שהוא סיפור מרתק לא הוצאתי ממנו את המחשבות המתבקשות על שקיעתה של אמריקה וכל זה. הוא עושה את זה יותר טוב במקומות אחרים.

"אלו הם מים", המאסה החותמת של הספר, הוא נאום מבריק שנשא דייוויד פוסטר וואלאס בפני בוגרי יוניון קולג' בסיום לימודיהם. מי שמחפש אמיתות סטיב ג'ובסיות בנוסח "האמינו והעזו" וכו' וכו' לא ימצא אותם כאן. זהו נאום בלתי יומרני, חכם באופן בלתי רגיל שמפציר בבוגרים האלה, ולמעשה בכל אחד מאיתנו, לפקוח עיניים ולהתבונן. להתבונן בחיים, מתוך היום יום, מתוך העצבים והפקקים והאיום הסורי והקושי והילדים והשיגרה והקניות בסופר והמבצעים והטימטום והרעש - מתוך כל אלה, לצאת מברירת המחדל שקובעת שעלינו להרכין את הראש ולחתור קדימה. לעצור, ולהביט סביב, ולהבין שאנחנו לא מרכז העולם, למרות שמבעד לעינינו הכול קורה רק לנו. להבחין במובן מאליו, בבנאלי, ולהבין שיש לנו את היכולת לבחור לא רק איך לחשוב, אלא גם מה לחשוב.


פאק מי. איזה ספר.


*****
46 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
הצלחת... אבל תעזבי את זה, תקראי את הספר.
סתיו :) (לפני 12 שנים)
מעבר ליחסי הציבור של הספר, שבהכרח גורמים לי תמיד להכניס ספרים שאתה כותב עליהם לרשימת TO DO LIST הספרים המתארכת, ספק אם אקרא חצי ממנה.
יחסי הציבור מבחינתי הם בעיקר לעצמך, אני קוראת את הביקורות שלך ושוב ושוב וכל פעם זה כמו רגע חדש של הולדת, הן נותנות לי השראה לאמת, לורבאליות ולמילים יפות...
(אם הבכתי אותך אז- יששש!)
dushka (לפני 12 שנים)
כן, על זה הסיפור. מצד שני, קצת קשה לי במקרה הזה להימנע מלהיות 'הקורא הרע'.
אלון דה אלפרט (לפני 12 שנים)
אה, אני הבנתי את מה שהוא כתב קצת אחרת. ברור שהוא עבר כבר את הגבול בין מה שנחשב חברתית וקלינית כ"שפוי", אבל זה לא בגלל (טוב, לא ממש בגלל) שהדרך היחידה לצאת מהזיוף זה להתאבד, אלא שכבר נמאס לו מזה, ואפילו אחרי שהוא מת, ויושב ודופק את המונולוג הזה, גם אז הוא נמצא בתוך המכונה האינסופית הזאת, הפרפטום מובילה של הזיוף. הכול מזוייף, כולל הטקסט הכי כן והרגשות הכי נקיים, כי הכול כבר נגוע והתקלקל ואבד.
זה לא שאני מרגיש ככה היום במאה אחוז, אבל זה הולם באופן מפחיד תחושות שהיו לי עד לפני חמש או שש שנים. היום אני פשוט יותר משלים עם זה, עם מה שיש, אולי פשוט פחות חרד על העניינים האלה.
dushka (לפני 12 שנים)
מצפון זה אחלה. אני לא בטוחה שזה קשור לגיל או לבגרות, יותר לעיסוק ביצירה, מכל סוג, ובנסיון למצוא איזון בין התוכן הפנימי לאופן שבו אתה רוצה להציג אותו וליכולות הטכניות שלך.
אני לא מתיימרת להיכנס לראש שלך אבל לי עצמי, כשאני כותבת, יש לפעמים תחושה של לחיצה על כפתורים של אחרים באמצעים טכניים או של התערטלות למחצה על מנת למצוא חן (הי, רגע, זה לא מה שאני עושה עכשיו?) אבל הסיפור הזה וגם המספר שלו אומרים לנו בעצם שלהתערטל לגמרי מכבלי הזיוף זה למות.
אלון דה אלפרט (לפני 12 שנים)
לא יודע. נכון, יש במרד הזה בזיוף העולמי משהו אינפנטילי שמתאים למתבגרים פלוס, אבל איכשהו, עם הביקורת העצמית שלי שלא הצלחתי לכבות ממש אף פעם, אני מרגיש את המניפולציות שאני עושה אפילו בסיפורים אישיים וקצת מתבייש.
dushka (לפני 12 שנים)
אני מתלבטת אם לכתוב את זה ולהישמע כמו מטיפה מזוייפת אבל לנסות לגעת באחרים בדבריך גם אם זה רק כדי למצוא חן או להימדד באופן כזה או אחר (ואני לא חושבת שזה אך ורק כדי למצוא חן או להימדד באופן כזה או אחר), זה לא זיוף, זו אנושיות ואפילו החלק הנחמד שלה.

לפי 'ניאון ותיק וטוב' כל תקשורת אנושית, בעיקר מילולית, היא נשל חיוור של החוויה אבל זה מה יש. לא? אז אולי זה לא זיוף אלא רק "אמת מתקבלת על הדעת".
חני (לפני 12 שנים)
אין מצב אלון אני ברומטר לזיופים...אני מזהה אמת כשאני רואה אותה
אלון דה אלפרט (לפני 12 שנים)
הכול מזוייף. גם מה שאני כותב כאן.
חני (לפני 12 שנים)
התרגשתי באמת מהביקורת אלון, נראה שהספר באמת הרעיש משהו בתוכך. כשעובדים במדיה התקשורתית רואים את הצד המזויף של הירח זה מתבקש כנראה.בכלל צריך להשתדל להיות על הצד השפוי של המדרכה בחיים.רושמת לי את הספר
אנקה (לפני 12 שנים)
השלמה - כך קוראים לזה. ברוך הבא אלון לעולם המבוגרים ;)
אלון דה אלפרט (לפני 12 שנים)
תודה. הייתי רוצה להאמין שהוא היה מיישר אותי בגיל שש עשרה. אבל הייתי אז נורא דביל.
קורא כמעט הכול (לפני 12 שנים)
אחד הספרים הטובים שקראתי אם הייתי קורא אותו בגיל שש עשרה קרוב לודאי שהייתי מקעקע this is water באיזה מקום שיזכיר לי את זה כל הזמן.
מכיוון שקראתי לפני שנתיים, פשוט הוספתי this is water לעמוד שלי בסימניה מתחת לשם. זה מזכיר לי.
סקירה משובחת
(לפני 12 שנים)
מעולה, מעולה הביקורת... כנראה שכך גם הספר...
אלון דה אלפרט (לפני 12 שנים)
עלק סוף סוף מקנא במישהו. כל החיים שלי קנאה. למרות שבאמת לאחרונה העניין הזה קצת התמתן
אנקה (לפני 12 שנים)
למי קראת מפגרים ?! וואוו אלון, סוף כל סוף אתה מקנא במישהו. גם אם הוא מת :)
תנשום חביבי תנשום, השאיר אותך חסר נשימה.
יש כאלו שמקנאים בך, מולטי טאלנט שכמותך :)

מירב (לפני 12 שנים)
ספרים שמעוררים רגש כזה וכתיבה כזאת... רצה לקרוא, כמו שאומרים.
אלון דה אלפרט (לפני 12 שנים)
טוב, לפחות נראה שעשיתי עבודה לא רעה עם יחסי הציבור לספר. אבל זה באמת וואחד ספר משובח ובלתי שגרתי.
שין שין (לפני 12 שנים)
לא העזתי אפילו לכתוב ביקורת על הספר הזה. אז אני שמחה שאתה העזת. ומי שעדיין לא קרא, נו, למה אתם מחכים?
נתי ק. (לפני 12 שנים)
תודה על ההמלצה, לא שמעתי על הספר הזה בכלל. נכנס לרשימה.
אגב, שכחת את הכוכביות בהתחלה...:-)
yaelhar (לפני 12 שנים)
לא הייתי בטוחה שארצה לקרוא אותו. שכנעת אותי.
Huck (לפני 12 שנים)
וואו, אין לי מה להוסיף. פשוט לקרוא את הספר.
עולם (לפני 12 שנים)
פאק איט! סקירה נהדרת. עושה חשק לקרוא אותו, נראה שיש בכתיבה שלו משהו יחודי.
יפעת (לפני 12 שנים)
פאק יו. חייבת לקרוא!





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ