דיוויד פוסטר וואלאס

דיוויד פוסטר וואלאס

סופר

דייוויד פוסטר וולאס (באנגלית: David Foster Wallace;‏ 21 בפברואר 1962 - 12 בספטמבר 2008) היה סופר אמריקאי שזכה בפרסים ספרותיים רבים. הרומן פרי עטו "Infinite Jest" בן 1,097 העמודים נכלל ברשימת השבועון "טיים" כאחד ממאה הרומנים הגדולים (שראו אור בין השנים 1923-2006).
דייוויד פוסטר וולאס נולד באיתקה שבמדינת ניו יורק. אביו דוקטור לפילוסופיה ואמו מורה לאנגלית. בנערותו היה שחקן טניס ודורג בין המקומות הגבוהים בליגת הנוער האמריקאית.

וולאס למד תואר ראשון באנגלית ובפילוסופיה, והתמחה בלוגיקה ומתמטיקה. על עבודת הגמר שלו בפילוסופיה זכה בפרס ע"ש גייל קנדי. עבודת הגמר שלו באנגלית הפכה מאוחר יותר לרומן הראשון שפרסם "The Broom of the System". בשנת 1985 סיים את לימודיו בהצטיינות, ובשנת 1987 סיים את התואר השני בכתיבה יוצרת, באוניברסיטת אריזונה. בשנים שלאחר מכן לימד כתיבה יוצרת באוניברסיטאות ובקולג'ים שונים בבוסטון, אילינוי, ובלוס אנג'לס.

בשנת 1989, כשעבר מאריזונה לבוסטון, שקע בדיכאון ובדחפים אובדניים ובעקבות כך אושפז לטיפול פסיכיאטרי, והחל ליטול תרופה נוגדת דיכאון ששמרה על איזונו הנפשי בשנים הבאות. ביוני 2008 ניסה וולאס לשים קץ לחייו. בעקבות כך אושפז שוב בבית חולים פסיכיאטרי וקיבל טיפולים בנזעי חשמל. ב-12 בספטמבר יצאה אשתו מן הבית למספר שעות והשאירה את וולאס לבדו. כשחזרה בלילה גילתה כי התאבד.
המוות והפחד הקיומי הם נוכחים קבועים ביצירתו של וולאס. עם זאת, כתיבתו מאופיינת בהומור חריף ומיוחד ובתפיסת עולם עמוקה ובסיסית של חמלה. הוא מציג ביצירותיו התבוננות חודרת ומעמיקה על החיים המודרניים המערביים בכלל ועל החברה האמריקאית בפרט. בתוך מצבי קיצון של ניכור הוא מציג את הרגש העז, את החום האנושי ואת הכמיהה להכלה.

בראיונות עמו ציין וולאס את סרטו של דיוויד לינץ' קטיפה כחולה מ-1986 כסרט מכונן שהשפיע עליו השפעה מכרעת. הוא דיבר על הערצתו לסופר ג'ון בארת ועל השתחררותו מהשפעתו של בארת מאוחר יותר. הוא דיבר בהערכה על הסופר דון דלילו ובחוסר הערכה על ג'ון אפדייק.
תרגומים לעברית

ילדה עם שיער מוזר, ספרית פועלים, 2011. תרגום סיפורים: אלינוער ברגר, תרגום מסות: אסף גברון. בחרה, ערכה והוסיפה אחרית דבר: נגה אלבלך.
משהו כיפי לכאורה שלא אחזור עליו לעולם, הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים, 2012. תרגום: אלינוער ברגר. עורכת הספר: נגה אלבלך, בשיתוף עם דבי אילון.


» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (186):
לעיון, שקראתי, רוצה לקרוא, רוצה לקרוא, צריך לקרוא, הרשימה האינסופית-רוצה לקרוא, ספרים שרוצה לקרוא, ספרים שאני רוצה לקרוא, ספרים שקראתי, ספרים שאני רוצה לקרוא, הספרים שקראתי כבר..., ספרים שאני רוצה לקרוא, ספרים שאני רוצה לקנות, רוצה לקרוא, מועדון הספר של עופרה ווינפּרי, לקרוא לקרוא, ממתין לקריאה, נובלות וסיפורים קצרים מומלצים, ספרים שאני רוצה לקרוא, עוד ...
1.
שני דגים צעירים שוחים להם ביחד ופוגשים במקרה דג מבוגר יותר ששוחה לכיוון השני, מהנהן לעברם בראשו ואומר, "בוקר טוב, בחורים. איך המים?" ושני הדגים הצעירים ממשיכים לשחות כמה זמן, ואז לבסוף אחד מהם מביט באחר ואומר, "מה זה לעזאזל מים?" דיוויד פוסטר וואלאס מתבונן בשגרת החיים האמריקאית המובנת ביותר מאליה ומזקק מתוכה תמצית רגשית עזה. שעשעוני טלוויזיה, פסטיבלי לובסטרים, הומלסים ברחוב, קריירה – אינם עוד תמונות פלקטיות של תרבות השפע והצריכה, אלא זירה רוחשת של רגשות, תשוקות ופחדים. תוך ריטואלים יומיומיים של ניכור, חושף וואלאס את הכמיהה האנושית הבסיסית לחום ולהכלה. ההומור החריף שלו והתבוננותו המיוחדת, הבלתי מתפשרת, מאפשרים לנו להבין מעט יותר מהם המים שבתוכם אנו חיים. דיוויד פוסטר וואלאס נחשב לאחד הסופרים האמריקאיים החשובים של זמננו. ספרו Infinite Jest דורג על ידי המגזין "טיים" בין מאה הרומנים הטובים של כל הזמנים. בספטמבר 2008, בעקבות דיכאון ממנו סבל, שם דיוויד פוסטר וואלאס קץ לחייו, והוא בן 46. אוסף זה הוא תרגום ראשון לעברית מיצירותיו....

2.
המסה משהו כיפי לכאורה שלא אחזור עליו לעולם נחשבת לאחת מיצירות המופת של דיוויד פוסטר וואלאס. כוחו האינטלקטואלי והרגשי באים בה לידי ביטוי רב עצמה. בזכות כישרונו הרנטגני לפרק מבנים ומנגנונים חברתיים לגורמים ולחשוף את הזיוף העומד מאחוריהם, הופך שיט התענוגות בקריביים למקור בלתי נדלה לחקר סוגיות כמו פרסום ושיווק, הזדקנות, הגירה, היררכיות חברתיות ויחסי ניצול, רווח והפסד, תהיות קיומיות. במיזוג של הומור מבריק ופיכחון קודר עוסק וואלאס בפרטי הפרטים של שיט התענוגות, ואלה מצטרפים יחדיו לפרשנות חברתית-פסיכולוגית מרתקת. דיוויד פוסטר וואלאס, יליד 1962, הוא סופר ומסאי אמריקאי. פרסם בחייו עשרה ספרים, ביניהם רומנים, קובצי סיפורים קצרים וקובצי מאמרים. זכה בפרסים ספרותיים רבים ובקהל קוראים נלהב. בשנת 2008 שם קץ לחייו....

3.
ראיונות קצרים עם גברים נתעבים הוא קובץ סיפורים נועז. דיוויד פוסטר וואלאס פורץ בו את גבולות הסיפור הקצר באמצעות ראיונות, מונולוגים, ודיווחים שונים, ואלה מצטרפים יחדיו ליצירה ספרותית שלמה ויוצאת דופן. בצורה בוטה, מטרידה, נטולת הגנות ומחסומים, פונה וואלאס אל תחומי החיים האינטימיים ביותר וכותב על הנושא המעסיק אותו לרוב: העמדות הפנים, אחיזת העיניים, הזיוף והמניפולציה הרגשית. בחדות מבט, בכאב ובהומור, הוא חודר אל אפלת הנפש. דיוויד פוסטר וואלאס (2008-1962) נחשב לאחד מגדולי הספרות האמריקנית של זמננו. מפרי עטו ראו אור בעברית גם "ילדה עם שיער מוזר" ו"משהו כיפי לכאורה שלא אחזור עליו לעולם." מדברי הביקורת: "וואלאס הוא אינטלקטואל סוער ועז מבע שמביט בעיניים שוקקות וכלות בחברה האמריקנית שבה צמח ובה מת", דוד ויצטום, הארץ. "בראיונות קצרים עם גברים נתעבים וואלאס מוכיח שוב שהוא הנסיך האפל של הספרות האמריקנית בת זמננו", דיטיילס. "וואלאס תוקף את התרבות שלנו וגואל אותה", שיקגו טריביון. "ההעזה שלו מעוררת יראת כבוד", ניו יורק טיימס....

4.
אקספרס הדיבור הישיר – כך נקרא אוטובוס הקמפיין של הסנאטור ג'ון מקיין במסע הבחירות שלו לראשות המפלגה הרפובליקנית בשנת 2000. דיוויד פוסטר וואלאס, שנשלח לסקר את הקמפיין מטעם המגזין רולינג סטון, מנסה להבין מה הביא אמריקאים רבים להיכרך אחר אותה ישירות מפורסמת של מקיין שבחסותה אמר דברים שאף מועמד אחר לא העז לומר. במאמר אחר מנסה וואלאס להבין מה הופך את הצפייה במשחקו של אלוף הטניס רוג'ר פדרר לחוויה כמעט-דתית, ולמגזין פְרַמְיֵיר הוא כותב מאמר על במאי הקולנוע דיוויד לינץ', שבו הוא מנסה לפענח את ה"קְרִיפִּיוּת" המטרידה בסרטיו. דיוויד פוסטר וואלאס אינו עיתונאי פוליטי וגם לא כתב ספורט או איש קולנוע, אבל דווקא עמדתו כמשקיף מהצד מאפשרת לו לבחון את מושאי ההתבוננות שלו בתוך הקשר רחב וייחודי. השיטוט שלו במרחבים חדשים שאינם מוכרים לעייפה מאפשר לו לקרוא את מנגנון החוקים והקונוונציות כשפה חדשה, ובכך להעניק לדברים תוכן פרשני משלו. בקובץ זה מובאים שלושה מאמרים מלאי עומק ותנופה הכתובים על פי מיטב המסורת הוואלאסית. למאמרים אלה מצטרפת רשימה קצרה פרי עטו של וואלאס, שבה הוא תוהה על מהות הקשר שבין הַקְרָבָה לדמוקרטיה. דיוויד פוסטר וואלאס (2008-1962) הוא מהבולטים שבסופרים האמריקאים של זמננו. כתב סיפורים קצרים, מאמרים ורומנים המתאפיינים באומץ רגשי ואינטלקטואלי עז מבע. מפרי עטו ראו אור בעברית גם ילדה עם שיער מוזר ומשהו כיפי לכאורה שלא אחזור עליו לעולם, ראיונות קצרים עם גברים נתעבים ...

5.
שני דגים צעירים שוחים להם ביחד ופוגשים במקרה דג מבוגר יותר ששוחה לכיוון השני, מהנהן לעברם בראשו ואומר, "בוקר טוב, בחורים. איך המים?" ושני הדגים הצעירים ממשיכים לשחות כמה זמן, ואז לבסוף אחד מהם מביט באחר ואומר, "מה זה לעזאזל מים?" דיוויד פוסטר וואלאס הוזמן להרצות בטקס הסיום של בוגרי קולג' קניון, מחזור 2005, על נושא לפי בחירתו. "אלו הם מים" הוא שם ההרצאה שנשא בפני הבוגרים ובני משפחותיהם, ההרצאה היחידה מסוג זה שאי פעם נתן. דיוויד פוסטר וואלאס, 2008-1962, סופר ומסאי אמריקני, מהחשובים והמשפיעים בדורו. ספריו בעברית ראו אור בסדרת ספרית פועלים - סיפורת: מיסטר סקווישי, אקספרס הדיבור הישיר, ילדה עם שיער מוזר , משהו כיפי לכאורה שלא אחזור עליו לעולם, ראיונות קצרים עם גברים נתעבים...

6.
שלוש הדמויות המרכזיות בסיפורי מיסטר סקווישי הן אנשים גבוליים לכאורה שנמצאים "על הקצה". הם מקפידים באובססיביות על הסדר במסגרת חייהם המאורגנים לעילא. אולם כמו מים נוזלים שמגיעים לנקודת הרתיחה וחדלים להיות מים נוזלים, כך עודף הסדר מגיע בסיפורים אלה לסף רוויה ומתפרץ במופעים מרהיבים של אי סדר ואנרכיה מוחלטת שאינה מצייתת לאף חוק. עולם הייעוץ השיווקי, משרדי עבודה אפורים, כיתות לימוד בבית ספר, קומיקס וניתוחים פלסטיים – כל אלה מככבים בקובץ סיפורים זה. בידיו האמונות של וואלאס הם הופכים להיות חלק מעולם דחוס, מחניק ומטריד ומקבלים ביטוי ספרותי אשר נע על הגבול הדק שבין האימה לגרוטסקה. שלושת סיפורי הקובץ לקוחים מתוך הספר האחרון שהוציא דיוויד פוסטר וואלאס בחייו (Oblivion, 2008). לספר מצורפת אחרית דבר מאת נגה אלבלך, עורכת ספרי וואלאס בעברית. דיוויד פוסטר וואלאס (2008-1962) נחשב לאחד מגדולי הספרות האמריקאית של זמננו. זהו ספרו החמישי שרואה אור בעברית. ...

7.
טבעו של הכיף הוא קובץ ראשון מסוגו בעולם, המאגד בתוכו כמעט את כל מאמריו ורשימותיו של דיוויד פוסטר וואלאס על כתיבה וספרות. כקורא ביקורתי וכסופר פורץ גבולות, וואלאס חזר שוב ושוב לעסוק בנושאים אלה וחקר באמצעותם סוגיות כמו אירוניה, אותנטיות, הומור, מוסר, תהילה וכיף. טבעו של הכיף כולל דיונים בדוסטוייבסקי, קפקא, בורחס, הרברט, אפדייק ואחרים, כמו כן הוא כולל דיון מעמיק ורחב היקף על הקשר בין טלוויזיה וספרות, ניתוח נוקב על שירה אמריקאית עכשווית, וכן סילבוסים והנחיות מפורטות של קורס בספרות וסדנה בכתיבה יוצרת שוואלאס העביר לסטודנטים. המאמרים והרשימות בקובץ זה כתובים בחריפות, ברק, הומור, נוקדנות, בלי הנחות, כדרכו של וואלאס. מתוכם עולה תפיסת עולמו הספרותי ובוקעת אישיותו. זוהי קריאה מרתקת לאוהבי הספרות בכלל והכתיבה של וואלאס בפרט, קריאה מעוררת לשיח בתחום ביקורת הספרות והתרבות. דיוויד פוסטר וואלאס, 2008-1962, הוא מחשובי הסופרים האמריקאיים בני זמננו....


אף פעם לא חשבתי שאפסיק באמצע ספר של דיוויד פוסטר וואלאס, אבל הנה זה קרה. הספר מורכב משלושה סיפורים קצרים מערוב ימיו. הראשון, "הנשמה היא לא... המשך לקרוא
19 אהבו · אהבתי · הגב
אחת המטרות שלי (בין היתר) היא לכתוב ביקורות כדי לכתוב. ויוצא שאני נמנעת לכתוב ביקורת על ספרים שפחות התחברתי אליהם, שזה דבר דיי טבעי. קיבלנו ... המשך לקרוא
8 אהבו · אהבתי · הגב
את יצירתו של דיוויד פוסטר וואלאס (מכאן ואילך דפ"ו) אני מכיר רק מצידה המסאי-עיוני, עוד לא הספקתי להניח את ידי על הצד הפרוזאי שלו, ממנו יצאו כמ... המשך לקרוא
13 אהבו · אהבתי · הגב
**** ״טבעו של הכיף״. אם מישהו אחר היה כותב את זה, עוד היה לזה סיכוי. סיכוי לחבב את זה, להזדהות עם זה, ליהנות מזה. כיף, אתם יודעים. אבל... המשך לקרוא
43 אהבו · אהבתי · הגב
מי שמכיר ואוהב את וואלאס לא יתאכזב. זה מאוד חד ומדויק ואנושי כמו כל דבר של וואלאס. למי שלא מכיר את וואלאס - נו נו נו! ולקרוא את "משהו כיפי לכא... המשך לקרוא
8 אהבו · אהבתי · הגב
מעניין אם אחד שיש לו הפרעת קשב קורא סיפור שכתב אחד אחר שאולי יש לו גם איזה סוג של הפרעת קשב הוא יבין אותו יותר טוב או פחות מאחד נורמלי? לדוג... המשך לקרוא
14 אהבו · אהבתי · הגב

עוד ...




©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ