ביקורת ספרותית על ספר הדקדוק הפנימי - - הספריה החדשה #1991 {4} מאת דויד גרוסמן
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 5 ביוני, 2012
ע"י בלו-בלו


כמה מאיתנו יכולים להסתכל אחורה ולומר שגיל ההתבגרות היה כיף?
נראה לי שאפילו מי שמתגעגע לעבר והיה רוצה לחזור קצת אחורה, לא היה רוצה לחוות שוב את הגיל הקשה והבלתי אפשרי הזה.

בספר "הדקדוק הפנימי" גרוסמן עושה בדיוק את זה. הספר מסופר כמעט כולו מנקודת מבטו של אהרון, (בגוף שלישי אמנם), ילד מתבגר. אלא שאהרון הוא באמת ילד מתבגר ולא נער מתבגר. משהו בתהליך הגדילה של אהרון, הנפשי והפיזי כאחד, נפגם. הוא נותר ילד, גם בגובהו וגם בהסתכלותו על העולם, בעוד חבריו מצטרפים אט אט למעגל הנכסף המפחיד והמבעית של המבוגרים. אהרון, שנותר מאחור, בודק אותם בדרך מדעית כמעט, מודד ומשווה גבהים וסימנים ראשונים להתחלפות הקול, סימנים להתבגרות מינית, ותוך כדי כך מנסה לתפוס את אותו רגע חמקמק שבו מתרחש המעבר מילדות לבגרות. כאילו שאם יוכל להבין את הרגע המדוייק הזה יוכל לחקותו ולהכריח את גופו שלו להתבגר. או שמא אם יצליח לאחוז ברגע הזה יוכל להחביא אותו ולמנוע מחבריו להתבגר ובכך להכריח אותם להשאר ילדים כמותו, שממשיכים לשחק באותם משחקי ילדות אהובים ומוכרים.
אהרון גם בודק את המיניות של המבוגרים הסובבים אותו, מנסה לאפיין אותה, להבין אותה ואת השפעתה על נפשם.
ברקע, או אולי דווקא בחזית הסיפור, נמצאת משפחתו של אהרון, היחסים בין אמו לאביו, אחותו, ויחסם שלהם לאהבה.

מצד אחד אהרון מתוסכל מילדותו המתמשכת ומגופו שמסרב לגבוה. מצד שני המיניות בעיניו של אהרון היא אויב מסוכן שיש להיזהר ממנו, התוקף לפתע וללא כל התרעה, אויב שמלחמתו לא הוגנת, פגיעתו רעה, והוא משאיר אחריו קרקע חרוכה והורס את נפשותיהם של קורבנותיו. אהבה אמיתית היא "אהבה טהורה", אהבה נטולת מיניות.

הסיפור כולו ממוקם בשכונת בית הכרם הירושלמית, שכונת ילדותי. תוך כדי קריאה אני יכולה לראות את אהרון רץ וחוצה את גן העשרים, עולה ברחוב החלוץ, ממשיך לרחוב בית הכרם ועד רחוב ביאליק, מחכה לנערה שהוא אוהב. תוך כדי קריאה אני רואה גם את הילדה והנערה שהייתי אני באותם הגילאים ובאותם המקומות. הילדה שהתבגרה מהר מדי למורת רוחה, שלא הבינה של מי הגוף הזה לעזאזל. הילדה שקנתה חולצה רק אחרי שבחנה אותה מכל זווית אפשרית של כיפוף כדי לודא "שלא רואים כלום", שאף אחד לא ידע שיש לה כבר חזיה.

הכתיבה של גרוסמן בספר הזה היא פשוט מופלאה. אפילו וירטואוזית. לא לחינם הוא נחשב כאחת היצירות הטובות ביותר שנכתבו בשפה העברית. התיאורים של הלכי הנפש והמחשבות והתחושות הם מלאכת מחשבת מעוררת קנאה. אני לא יכולה להתאפק ומצטטת קטע שמספר על אהרון הצופה במרדף של חתולים זכרים אחר חתולה אותה הכיר מינקותה: "רגע אחד לא זעו. אהרון שמע את קולות הערב עולים מן השיכון שמאחוריו. שיקשוק כלי אוכל, שיר מן הרדיו, מים זורמים בבית שימוש... אז זינק הצהוב והיכה בשחור על לחיו, מתחת לעינו, והשניים התגלגלו בעפר, אלימים וקודרים ויודעים את אשר לפניהם, קורעים זה את בשרו של זה, ומתוכם נעקרות יללות עמוקות, רוויות אפלה, ואהרון עמד על ארבעותיו, גונח בהפתעה ונסער, ואפילו המוח האופצילוכי שלו מוצף לרגע דם חיוני ומקציף, שלבו הסתירו ממנו זמן רב, רב מדי. לבסוף נכנע השחור, השתופף ונסוג, מותיר אחריו את עלבונו, עלבון כל העתידים שהובסו, והצהוב, מתנשם ומחודד כולו מאימת המלחמה, קרב אל החתולה והחל ליילל לה ליד אוזנה. מוצי-חיים הסבה מעט את פניה ממנו, נראתה כחוככת בדעתה, אבל כעבור רגע החזירה יללה תאומה, מאיפה נהיה לה הקול הזה, ופתאום זכר שוב, מראה הואר בו מהימים שמוצי חיים היתה צעירה מאוד..."

ובכל זאת, למרות כל השבחים שחלקתי, משהו חסר. הספר לא קולח. הוא קשה לקריאה. אני רגילה לפתוח ספר ולבלוע אותו בבת אחת, תוך כדי שאני מתעלמת ככל יכולתי מאילוצים שמפריעים לי. וכאן קראתי באופן מתון, בכל פעם כמה עמודים בלבד, מבלי להסחף, מבלי להישאב, למרות ההזדהות שלי עם מיקום העלילה. כאילו שהתיאורים המצויינים הללו הם קצת יותר מדי בשבילי. כמו ממתק שבביס ראשון הוא טעים ומתוק ונימוח בפה, אבל אחרי אכילה מרובה וגסה מתיקותו מעיקה וצורבת בחיך, וטעמי הלואי שלו מורגשים.
משלב מסויים בספר העלילה הופכת להיות מופרכת, מעין פאנטזיה, וכאן לדעתי הספר "מאבד גובה".

באופן מוזר הספר הזכיר לי את סיפורו המעולה של תומס מאן "פריחה מאוחרת". ב"פריחה מאוחרת" מתואר התהליך ההפוך לכאורה, תהליך ההזדקנות. אלא שבשתי היצירות בתחילה הגוף בוגד ואינו מציית לרצונו של בעליו. ב"ספר הדקדוק הפנימי" הגוף מסרב להתבגר, ואילו ב"פריחה מאוחרת" הגוף מסרב להישאר בעלומיו. בשלב הבא יש פריחה, אלא שהפריחה מתגלה כצפוי ככוזבת, עד הסוף הבלתי נמנע.
שתי היצירות הללו מופלאות. אלא ש"פריחה מאוחרת" אינו רומן, ולדעתי היה עדיף שגם "ספר הדקדוק הפנימי" היה מתקצר לכדי סיפור קצר או נובלה, וכך לא היתה מתגבשת תחושת העודף.

לסיכום, אין ספק שכדאי מאוד לקרוא. לא כי זו קלסיקה, אלא פשוט כי זו באמת יצירה מצויינת. מצד שני, כדי לא להעמיס יתר על המידה, אני ממליצה לקרוא במקביל ספר שונה לחלוטין, זורם וקליל, ואולי לצרף איזו כוס יין לא מחייבת. זה מה שאני עשיתי, בלוויית ספר המתח "חשוב על מספר" בהמלצת אפרתי. הביקורת בקרוב...
25 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
בלו-בלו (לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
אלון, אני מסכימה שזה בעייתי. בגוף שלישי זה יותר אמין, כאילו חלק זה של המספר שאינו נער.
אלון דה אלפרט (לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
לא יודע, אני לא קונה את הכתיבה-כמו-שנער חושב. זה תמיד מרגיש לי מזוייף ומתוחקר, בעיקר אצל גרוסמן
בלו-בלו (לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
עולם - אכן. ואת חוסר הנסיון אין לי חשק לחוות שוב... אני חושבת שאנחנו רוצים לחזור אחורה רק כדי לתקן, אבל אז, כמו שכתסת, זו לא חזרה.
עולם (לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
בלו-בלו - נכון, יש בעצם סתירה ב"חזרה לגיל ההתבגרות" שהרי לחזור לגיל ההתבגרות עם הנסיון של היום זה תרתי-דסתרי: חלק ממהותו של גיל זה הוא חוסר הנסיון, כלומר, חוסר הבגרות ההופך (במקרה הטוב) לבגרות תוך מכאובים.
בלו-בלו (לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
עולם, לחזור לגיל 20 הייתי שמחה - בתנאי שיהיה לי הנסיון של היום...
אבל לגיל ההתבגרות?! אין סיכוי!
בלו-בלו (לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה עולם! גם לי היה קל יותר לקרוא את הפחות "נחשבים".ומסכימה גם עם הערתך האחרונה.
עולם (לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
אני אישית אשמח לחזור לגיל ההתבגרות ואח"כ לשנות העשרים, שלושים, ארבעים... אבל עם שינויים מסוימים ביחס לגלגול הראשון...
עולם (לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת מרתקת גם לי היה קושי לקרוא חלק מספריו של גרוסמן. דווקא אל הפחות "נחשבים" התחברתי יותר: "מישהו לרוץ איתו", ואסופת הסיפורים "רץ". כשרון הכתיבה שלו ניכר בכל ספר שכתב, אבל לפעמים נדמה שמדובר בעושר השמור לרעת בעליו (או לרעת הקורא).
בלו-בלו (לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה קורא כמעט הכל - סטטיסטית מישהו הרי באמת נהנה בגיל ההתבגרות - אז אולי זה באמת אתה :-)
בלו-בלו (לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
המון תודות עמיר. הספר באמת מדכא. גם זה הקשה עלי את הקריאה. אבל הוא באמת שווה את המאמץ.
קורא כמעט הכול (לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
הייתי שמח לחזור לגיל ההתבגרות,
כנראה שיש לי זיכרון סלקטיבי :-)
ביקורת מענגת.
עמיר (לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת מקסימה הספר הזה דיכא אותי עד עפר ונאלצתי לפרוש בשלב מוקדם. כל כך ריחמתי על הילד המסכן, הכל נראה כל כך עצוב וחסר תקווה. אולי אנסה אותו שוב בעתיד, נשימה עמוקה לפני שצוללים.
בלו-בלו (לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
תודה רבה שין שין. ברר... לא אני...
שין שין (לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת מעניינת ומאירת עיניים. אוף, גיל ההתבגרות. מי רוצה לחזור אליו?
בלו-בלו (לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
אפרתי, אני מסכימה עם מה שכתבת, מלבד זה שאני הרגשתי שאני כן צריכה להתאמץ. אבל מאמץ אינה מילה גסה. התאמצתי ונהנתי וקנאתי.
אפרתי (לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
אחרי שקראתי מה שכתבה יעל אני רוצה להוסיף שלמרות שפיזרתי שבחים על וירטואוזיות הכתיבה של גרוסמן, נהניתי מקריאת שני הספרים שציינתי, הנאה צרופה, כזאת שמילאה אותי קנאה איומה בכשונו המדהים. לא התאמצתי, לא סבלתי, חשתי אותה תחושת התעלות כשמרגישים מול יצירה דגולה שמפילה את הלב שדוד. במשך שבועות לא הפסקתי להמליץ עליהם, לחשוב עליהם ולהרגיש שעולם הספרות התעשר בזכותם, מה שאי אפשר לומר על מרבית הספרים.
בלו-בלו (לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
תודה רבה אפרתי! אני יודעת שכך הוא נחשב, אני לא בטוחה שאני מסכימה. ובכל זאת אני מבינה מדוע הוא נחשב כך. דווקא עיין ערך אהבה הרגיז אותי מאוד עד ששנים נמנעתי מלקרוא את גרוסמן. אבל אולי כדאי לי לקרוא שוב.
הבעיות שמצאתי בו הן לגמרי סובייקטיביות. לי להיה קשה להישאב. זו לא בהכרח בעיה של גרוסמן...
לגבי חשוב על מספר - יש לי כבר אכזבה מסויימת.
בלו-בלו (לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
תודה רבה אנקה! בדרך כלל אני לא מעריצה גדולה של גרוסמן, ובכל זאת אני כן חושבת שהוא וירטואוז.
אפרתי (לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת מצויינת, בלו-בלו אני מעזה לומר שהספר הזה, ביחד עם עיין ערך אהבה הם הספרים הוירטואוזים והמופלאים ביותר שקראתי מאת סופר עברי. לפני כמה שנים ערכו משאל בקרב מבקרי ספרות "נחשבים" על עשר היצירות הגדולות בשפה העברית וספר הדיקדוק הפנימי צויין ע"י רובם כטוב ביותר. מה שמעניין הוא, ששני הספרים שציינתי היו המיטב של גרוסמן ודווקא בהיותו צעיר מאוד. שאר ספריו, לטעמי, יומרניים מדי, משחקים בשפה ועקרים מבחינה רגשית. אני לא לגמרי שותפה עם ה"בעיות" שבו, אבל יכול להיות שחלפו כבר שנים מקריאתו והיום הייתי רואה אותו אחרת. בכל מקרה, כתבת נפלא ואני שמחה שאת נהנית מחשוב על מספר. אני קוראת את ספרו השני וביקורת בקרוב, אבל, וכאן אבל גדול, אכזבה מסויימת.
אנקה (לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
יש למה לצפות...זאת לא את יקירה, זה הוא : גרוסמן. את כתבת ביקורת משובחת עם ניתוח מדוד וחושב והשוואה עם מקורות אחרים.
גרוסמן לא ממש וירוטאוז מבין המספרים.
בלו-בלו (לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
תודה רבה יעל! כרגיל את מיטיבה לנסח. אני מסכימה שלהתאמץ כדי לקרוא ספר זה דבר והיפוכו. שספר טוב שצריך לשאוב אותך ולרתק אותך עד להזנחת רוב חובותיך... את זה אכן הספר הזה לא עושה. אבל ההערכה שלי לגרוסמן כאן היא לא סתם הערכה לוירטואוזיות הטכנית של הכתיבה. הספר נוגע ללב ופורט על כל הנימים הרגישים, על נקודות הכאב הפרטיות, וזה הופך אותו לקשה לקריאה. זו אחת מהסיבות שלדעתי צריך להתאמץ כדי לקרוא אותו, וזה מה שהופך את המאמץ הזה לכדאי.
בלו-בלו (לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
המון תודות שיווה! דווקא ספרים אחרים של גרוסמן שקראתי היו הרבה יותר קלים לקריאה.
בלו-בלו (לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
תודה רבה קיסרית!
yaelhar (לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
אהבתי מאד את הביקורת הזו כי היא מסבירה (חלקית) את דחייתי מסופרים ישראלים: מבחינתי "להתאמץ כדי לקרוא ספר" הוא דבר והיפוכו, בלתי נתפס. פחות או יותר כמו "לעבוד על היחסים..." הותיק. ספר, מבחינתי, צריך למשוך אותך למצולות, צריך לא לאפשר לך להתנתק. הערכה ל"וירטואוזיות הכתיבה" היא (מבחינתי)הערכה עקרה. לכן אני לא קוראת ספרים שאני מרגישה שאני צריכה פטנטים (כמו עוד ספר בצד) כדי לקרוא.
שיווה (לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
כל הכבוד לך שאת מצליחה להתמודד איתו אני על גרוסמן ויתרתי. ההרגשה שלי היא שצריך לעבוד קשה בקריאת ספר שלו(אחרי שניסיתי בעבר הרחוק).
הביקורת יפה.
הקיסרית הילדותית (לפני 13 שנים ו-3 חודשים)





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ