ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 29 בנובמבר, 2022
ע"י פואנטה℗
ע"י פואנטה℗
לסבול או לחדול – כרוניקה של 'התאבדות עליזה'
בגיל 37, בעקבות התקף לב קשה, נפלה על יעקב שבתאי זיקנה מוקדמת, ועננה של מוות החלה לרחף מעל ראשו כמו חרב דמוקלס – אירוע לא נעים לכל הדעות אבל מטריד שבעתיים כשנולדת עם כתר על ראשך וכפית הערצה בפיך, אהוב על כולם, גבוה, אתלטי, מצטיין בכל תחום, יפה תואר, בעל הבלורית המפורסמת ביותר במדינה, חתיך רודף נשים ומאוהב בעצמך.
ההזדקנות הפתאומית הזאת העליבה אותו והוא התגרה בה ושיחק מחבואים עם המוות, העביד את עצמו בפרך במשך שש שנים כמעט, מתקתק עם אצבע אחת של יד שמאל במכונת כתיבה, מפיק אלפי דפים ואף פעם לא מרוצה, מספר לכולם שיש לו 'עוד את הספר הזה' שהוא גורר אחריו כמו בהמה; ובכל זאת, כמו ילד טוב פולניה הוא נהנה לסבול, וגם מתודלק על-ידי הדחייה של 'עם עובד' ורצון עז להתמרד נגד המילייה הספרותי השולט אשר מאופיין בכתיבה תכליתית ומשפטים קצרים, נקיים ומסוגננים. גם הוא עצמו מודה שזאת הקפריזה שלו, והוא יכתוב את הספר שלו איך שבא לו. אמר ועשה.
שבתאי, המתלבט הנצחי, הרכיב לעצמו עשרות גרסאות לכל משפט, וכך גם רשימת שמות אפשריים לרומן, וביניהם "השקיעה", "הצל", "הסתלקות", "החול והבתים", "ככלות הדברים האלה" ו"ספר החיים". בסוף מונח לפנינו "זכרון דברים". דברים שוליים, זניחים ומייגעים נכתבים באותה נשימה עם דברים חשובים, מרתקים וגורליים; דברים מקוממים או עצובים מתערבבים עם דברים אחרים, והכל נשפך ברצף אסוציאטיבי, בפסקה אחת אינסופית, כי הצטבר לו ובער לו, לשבתאי, לכתוב את כל המועקות והחרדות, למוסס את המשקעים, להרכיב תרכיז סמיך ומונוטוני של החיים עצמם, ובין היתר – לכתוב רומן שלא היה כמותו, 'להראות להם מה-זה'. בימינו קוראים לזה גימיק, אבל אחד כזה שלא הצליחו לשחזר (וניסו. רבים וטובים ניסו לכתוב 'שבתאית' מאז ועד היום), ומסתבר שהטריק לא נולד אצל שבתאי, הוא ירש את הסגנון מאימו, מאשה לבית פומרנץ, פולניה מלנכולית שראתה את החיים 'כעסק עצוב למדי', וכך למעשה כותב שבתאי את עצמו, מפזר את האופי המורכב שלו בין דמויות הגברים, מפרק את דילמת הזוגיות שלו בין דמויות הנשים, מהרהר בסוגיית הריונות, הפלות ומוסד הנישואים, זועק מתוך הקושי להתמודד עם מחויבות משפחתית, זוגית, חברתית, מרגיש אבוד, חסר אונים וחסר מסוגלות לעמוד בדרישות החיים.
הוא (והצל שלו), או שלישיית המופלאים – צזאר, גולדמן וישראל, הם גברים מסורסים רגשית ותשושים נפשית, מתרוצצים ללא הרף ברחובות תל-אביב של שנות השבעים: 'עיר מנוונת, מסטולית, שטופת יצרים', כדבריה של אחת מהחבורה הבוהמית של שבתאי דאז, אשר על סמך מעלליה נכתבה דמותה של אליעזרה.
בשלל קולות, בליווי תהלוכה מרשימה של דמויות מיותרות* (מעל 120 דמויות, מתוכן 27 כבר מתו או ימותו במהלך הספר), שבתאי מזהיר אותנו שמה שהיה כבר לא יחזור, גם אם היה חרא, וש"הדברים הכי יפים בחיים הם אלה שלא מתגשמים" - אחד המשפטים הבודדים שמוציא מפיו ישראל, היחיד שנותר ללא שם-משפחה, או בן או בת משפחה או משהו להיאחז בו, וכל תפקידו של ישראל הינו להוות נייר לקמוס לספיגת האומללות של צ'זאר וגולדמן, ולקפץ ביניהם כמו כדור נוצה.
וכך נפרש לפנינו "נהר הדורות האינסופי", ביטוי נוסף למרד 'פוסט-נעורים' של הכוכב הנופל שבתאי, הפעם נגד הוויה משפחתית מחניקה, צדקנית ופוריטנית, עמוסה בגינוני כבוד וצביעות שמהם מורכב הקוד הגנטי הפולני: לטאטא מתחת לשטיח ומה יגידו השכנים, יש דברים שהשתיקה יפה להם, תגיד שלום לדודה רוחמה ולסבא חיים לייב, תלבש סוודר שלא תתקרר, שתה תה חם עם לימון ותיזהר! על הסרוויס הצ'כי. טראומת ילדות צומחת (גם) סביב סרוויס כזה – זיכרון שהודחק והוסתר בבוידעם במשך שנים רבות, אחד מתוך אוסף שלם המצייר את דמותו של בעל שתלטן ואב נוקשה שמחנך ביד רמה, לרוב מורמת עם חגורה שלופה.
זהו רומן אגוצנטרי ודקדנטי, ספוג באומללות, חדלון, הלקאה, לעג והומור עצמי, מבכה את העבר, מכה על חטא ומבקש סליחה בדרכו, ובו בזמן בעל ניחוח מתנשא, שוביניסטי, אשכנזי-פריווילגי, מבטא את רוח התקופה והאנשים שחוו את השינויים של אותה תקופה בתור מגיפה, מתקומם נגד שושלת מפוארת של אבות מייסדים, בוני הארץ, שאכלו חול ושיני הבנים חלשות מדי כדי לעכל את מה שירשו, ו'המעשים שלא עשו הכריעו אותם יותר מאלה שעשו'.
*הערת שוליים למי שמתעקש לבנות תרשימים תוך כדי קריאה (כמו לקפוץ על באמפרים במהירות של 100 קמ"ש), יש קישורים מוכנים ברשת, מסודרים לפי משפחות ולפי א-ב
https://bit.ly/3VEwj7I
https://bit.ly/3u5Pk7D
47 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
אלון
(לפני שנה ו-8 חודשים)
מה הפואנטה ? סבבה ספר
בסדר
|
|
חני
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
נהנתי לקרוא פואנטה:)
מושחזת כתמיד. |
|
פואנטה℗
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
עמיחי, תודה.
מודה שלא קראתי אבל כן, הסגנון השפיע רבות על אלה שבאו אחריו, וגם על אלה שהיו לפניו, כמו א"ב יהושע (אני מניחה שמתכוונים בעיקר ל'מר מאני', גם אותו טרם קראתי) |
|
פואנטה℗
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
עמית, תודה. לא בטוחה ששבתאי עצמו רצה והתכוון שנבין מי נגד מי...
לגבי חווית הקריאה, אני אישית לא מרגישה צורך לקרוא אותו בשנית/שלישית וכו' אבל יש מועדון מכובד של מעריצים שקוראים בו כל שנה, וחוגגים את "יום גולדמן" (בהשראת בלומסדיי של מעריצי יוליסס) ומוצאים בו רבדים נוספים, נסתרים, מיסטיים ואחרים. בעיניי הוא רחוק מלהיות ספר פולחן, ולא חף מפגמים, ואם אני מבינה נכון את כוונתך, יש בו בהחלט נושאים ודעות שמקבלים בימינו כותרת 'אזהרת טריגר'. |
|
פואנטה℗
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
ראסטה, לא יודעת עד כמה זה יהיה נהדר בשבילך.
תשקול להסתפק בציטוט (הדמות היחידה שחיבבתי בספר הזה):
https://bit.ly/3B3ACBK צב, תודה. קורה לכולנו, ולכל אחד בזמן / קצב משלו. פרפר, אני בטוחה שתמצא אנשים שיהיו מוכנים לאמץ גם את הלקחים שלך. אברהם, תודה. שמחתי... |
|
אהוד בן פורת
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
עמיחי, לא הייתי אומר חיקוי
אלא השראה. בעיניי בני ברבש נפלא,
לא רק ב"מי פירסט סוני", גם בספרים נוספים שכתב. |
|
עמיחי
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
סקירה מצוינת. נהניתי לקרוא.
בני ברבש ניסה לחקות אותו ב"מי פירסט סוני". |
|
צב השעה
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
ביקורת מעולה.
המממ... מבכה את העבר, מכה על חטא ומבקש סליחה בדרכי :-) |
|
עמית לנדאו
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
סקירה מרשימה ומעניינת. הספר נפלא ונוגע, אבל עם השנים והתפתחות המודעות העצמית והחברתית, חווית הקריאה בו הפכה ליותר ויותר מדכאת ומעיקה. הפעם השלישית והאחרונה היתה לפני כעשר שנים, ואז אמרתי לעצמי, מספיק. וכן, עד היום שמור אצלי התרשים המשפחתי שיצרתי לי בעצמי בזמנו, כדי שאוכל להבין מי נגד מי.
|
|
פרפר צהוב
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
סקירה יפה על ספר שלימד אותי לקח.
הלקח הוא לא לקנות ספר רק על פי השם שיצא לו וחברים שממליצים עליו. רכשתי את הספר במהדורה החדשה, קראתי כמה עמודים והבנתי שידידות מופלאה כבר לא תהיה כאן. הספר הועבר למי שהיה מוכן לאמץ אותו. |
|
Rasta
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
נשמע נהדר.
|
|
אברהם
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
סקירה מהנה מאוד. תודה
|
|
פואנטה℗
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
שמוליק, תודה. אני בעצמי מופתעת מהאירוע :)
סקאוט, תודה ובהצלחה.
|
|
פואנטה℗
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
אלון, הוא לא מהנה אבל גם לא מייגע. אולי מסחרר.
כמו להיכנס לצנטריפוגה, אתה לא יכול לעצור אבל הקריאה זורמת אם רק מרפים ולא מצפים לעלילה מובנית, ומפנימים את העובדה שרוב השמות מונחים שם בתור סטטיסטים, ולכן ההגדרה 'נהר הדורות האינסופי' היא מאוד קולעת. לא הכרתי את הרקע וההיסטוריה לפני הקריאה, וזה נדיר שאני מתעמקת ככה ב'מסביב' אחרי הקריאה, קורה לי בדרך כלל עם סופרים 'מוזרים' כמו רוברט ואלזר, כאלה שמעבירים דרך הכתיבה שלהם מצוקה נפשית אישית, וזה קרה גם כאן. |
|
פואנטה℗
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
כן, מורי. הצלחתי ואפילו לא סבלתי. תאר לך.
|
|
סקאוט
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
יש לי את הספר. ביקורת יפה מאוד.למרות התכנים הקשים של הספר ואומללותו הרבה של הגיבור, שכנעת ששווה להקדים את קריאתו.
|
|
שמוליק כ.
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
טוב לראותך כאן, ועוד יותר טוב
לקרוא ביקורת חדשה שלך.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
אולי זה כמו ביקור במוזיאון לאמנות מודרנית. אם אתה לא מכיר את הרקע, ההיסטוריה ואת כל מה שמסביב, די קשה ליהנות.
אני מצאתי את הספר הזה מייגע במיוחד, וקשה לקריאה, גם אם היה בשביל מה.
|
|
מורי
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
טוב שהצלחת לקרוא וחזרת לדווח.
|
47 הקוראים שאהבו את הביקורת