ביקורת ספרותית על דבר שמתחפש לאהבה מאת גליה עוז
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 27 בפברואר, 2021
ע"י נילי


ספר אוטוביוגרפי מחריד, מטלטל וחשוב של מחברת אמיצה, גליה עוז, בתו של הסופר עמוס עוז.
ניכר שדבריה הם דברי אמת, שהיא כותבת מדם ליבה, וזה שובר את הלב.
היום היו מכנים את גליה: ילדה בסיכון, ואת אביה, אב מתעלל.
וכך היא מתארת את אביה, כשהיא חושפת את מה שעולל לה: "בילדותי אבא שלי היכה אותי, קילל והשפיל.
האלימות היתה יצירתית: הוא גרר אותי מתוך הבית, וזרק אותי על המפתן בחוץ. קרא לי טינופת.
לא איבוד עשתונות חולף ולא סטירת לחי פה ושם, אלא שִגרה של התעללות סדיסטית.
הפשע שלי היה אני עצמי, ולכן לענישה לא היה סוף. היה לו צורך לוודא שאשבר."

לשאלתם של הציניקנים, מדוע לא כתבה את הספר עד עכשיו, היא משיבה, שלא היה לה צורך להפוך את העניין המשפחתי לפומבי,
זה לא שאבא שלה תקף ילדות זרות ברחוב, הוא תקף רק אותה...
ואני סבורה, שהיא פרסמה את זה רק עכשיו מהטעם הפשוט, שהיא לא יכלה עוד.
אילו היא הייתה חנה ב"מיכאל שלי", היא ודאי, הייתה מנסחת זאת כך: "אני כותבת מפני שאנשים שאהבתי כבר מתו.
אני כותבת מפני שבהיותי ילדה היה בי הרבה כח לאהוב, ועכשיו כוחי לאהוב הולך למות. אינני רוצה למות"

יש לגליה גם ראיות, התומכות בגירסתה, למשל; המכתב הפומבי, שכתב לה אביה לכבוד בת המצווה שלה.
ששם בניגוד להנחיות השושואיסטיות - אותן כפה על המשפחה, והבונקר התקשורתי, שגזר על עצמו, מעין דום שתיקה בגירסה למבוגרים,
זלגו ממנו, בין השיטין, כמה אמיתות.
בדיוק כמו שפרויד טען: "בני אדם אינם יכולים לשמור סוד.
אם שפתיהם חתומות, הרי שהם מרכלים באמצעות קצות אצבעותיהם; הסוד מסגיר את עצמו מבעד לכל נקבובית"
וכך יצא שבאופן מוזר, דווקא האיש, שניסח את חוקי הבית, הוא זה שהפר אותם.
הסוד דלף במכתב, שהתפרסם בעלון קיבוץ חולדה, שם גרה המשפחה באותה העת.
ושבו חשף עוז, כמעט בניגוד לכל היגיון, משהו מההתעללות שספגה ממנו בתו הקטנה.

"גליה יקרה, עכשיו הגעת סוף סוף ליום בת המצווה שלך (וגם לגיל 13, אם מותר עדיין לגלות מה גילך…).
אנחנו לא נעשה בהזדמנות זאת את כל החשבונות המקובלים מפני שאת לא אוהבת רגשנויות (ואנחנו לא אוהבים להשמיץ!).
נאמר לך רק, שאנחנו אוהבים אותך מאוד וזוכרים באהבה ובגעגועים מאורעות, רגעים, מקומות וחוויות – שעברנו יחד כשהיית קטנה מאוד,
וכשהיית כבר פחות קטנה וכאשר כבר כמעט לא קטנה בכלל.
לבנו מלא הרגשת תודה וחיבה לכל המטפלות, המחנכות, המורים והמורות, כל מי שהיה לצדך בתחנה זו או אחרת בדרכך.
אנחנו מעריכים כל מה שנתנו לך
(סוף סוף, לנו לא הייתה ברירה אחרת – אבל הם סבלו בהתנדבות!)"

ולסיכום; ספר חשוב ומומלץ, גם בכדי להבין את הדינמיקה של הדיכוי, שהיא גם סוג של שפה.
מסתבר שעמוס עוז מלבד היותו וירטואוז של מילים בעברית, ידע גם שפה נוספת, שפת סתרים - שבה כל קווי התקשורת נגועים, והארס מפעפע דווקא בין השורות.
שפה שהמסרים שבה מגוייסים כדי לערער ולהשפיל.
לא סתם אמרו חכמיינו: "חיים ומוות ביד הלשון" מילים באמת יכולות להרוג, ולא בצורה מטאפורית, אלא בפועל!
(ועוד על הנושא הזה כדאי לקרוא בספר המצוין: "מילים הורגות, כשדו-שיח יומיומי הופך לנשק קטלני" של הלשונאית ניני גוטספלד- מנוח)

אני אמשיך לקרוא את עמוס עוז, כי אני עושה הבחנה בין החיים לאמנות.
בדיוק כמו שאמשיך לקרוא את דיקנס לאחר שניסה לאשפז את אישתו במוסד לחולי נפש כדי להיפטר ממנה, ולחיות עם אהובתו,
או את צ'כוב, ששיחק בקור רוח ברגשותיהן של נשים.
אני לא מחרימה אומנות!
לפיכך, לא אפסיק לקרא את עמוס עוז, אבל לאהוב אותו?
- כי את זאת, אהוביי, לא אוכל, בשביל זה לא יהיה לי כח.

36 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
גדי (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
אתה נותן דוגמא למקרים קיצוניים. אבל גם במקרה הזה, זה בתוך המשפחה. מה זה נוגע לציבור?
סייג' (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
להגן על המתים על חשבון החיים. משהו שאני לא מצליחה להבין.
מורי (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
גדי, לא ראוי לגנות מתים? היטלר, למשל?
גדי (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
אהבתי את הסקירה ואני מודה לך אבל את הספר לא אקרא. בסופו של דבר זאת בסך הכל רכילות [ בעיניי כי כמובן אחרים לאו דווקא יפרשו את זה כך וזה בסדר גמור ] אבל אני לא מוכן להשתתף בהצגה.
מה גם שהוא לא קיים יותר, הוא מת ולא יכול להגן על עצמו וכל הקרקס התקשורתי לא לעניין.

בקיצור, לא מכבד בכלל.
זאבי קציר (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
סקירה מעולה על נושא כאוב, תודה לך
אנוק (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
תודה על התגובות להערה שלי :)
ראשית, לאודי, הייתי צריכה לציין בפתיחת ההערה הראשונה שלי שלא קראתי את הספר.
שנית, שלא ישתמע שאני רואה בחיוב באיזשהו אופן את השתיקה שהייתה מקובלת אז בתנועה הקיבוצית (ובהרבה סביבות נוספות, כך מתברר כאן) או את דרך החיים אז, בשנות הלינה המשותפת בקיבוצים. כאמור - אידאולוגיית חיים מיובאת שהתנהלה כמו ניסוי כושל ורע שהותיר משקעים לא טובים, וטוב שהופסק ועוד יותר טוב שהופקו ממנו כמה לקחים חשובים מאוד שהובילו בין השאר לשינויים באופן החינוך ובאידאולוגיית החיים בכלל.
ובסוגריים, הגעתי לקיבוץ (עם משפחתי) בגיל ילדות צעיר מאוד, הישר מבלארוס, לא סגורה על עומק ההבדל בין שם לכאן, מבחינה חינוכית, אז (מבחינה אידאולוגית - הדימיון ברור).
גלית (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
יעל הר הזכרת לי בזעזוע איך "כולם ידעו" שהבן של השכנים שלנו חוטף בחגורה. הייתי בת 11 והמידע לא נלחש בסוד זה פשוט מידע קיים. בהמשך דובר על כך שגם אשתו חוטפת. לא זכור לי שום גינוי או טיפול או אפילו התייחסות מהמבוגרים סביב. האיש היה אז וגם שנים רבות לאחר מכן החבר הטוב ביותר של אבא שלי.
שתי המשפחות עברו משיכון משפחות קטן וצפוף למושב קטן וצפוף קצת פחות (במושב לא היו קירות משותפים לבתים, ילד היה יכול לצרוח ואיש לא היה שומע). בדומה מאד לחברה הקיבוצית אף אחד לא התערב.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
האמא, נילי, הגיבה תוך בחירת מילים מאוד מסויימות: "מעולם לא הייתי אשה מוכה. עמוס מעולם לא היה בעל מכה."
נראה שיש כאן בחירה מדוייקת של המילים. היא לא אמרה באופן נחרץ שעמוס מעולם לא הכה אותה ?-:
yaelhar (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
אנוק, התגובה שלך מרשימה מאד.
וגם נכונה, עד כמה שנסיוני מלמד. אבל התופעה הזו לא היתה רק נחלת ילדים בקיבוץ. זה מה שכתבתי בביקורת על "יומנו של מוקיון":
"כשהייתי ילדה גרה משפחה בבניין סמוך: הורים ושלושה בנים. לא היכרנו אותם במיוחד - הילדים למדו בבית ספר דתי - אבל ידענו מצויין, משמיעה, מי הם. כי את הבן האמצעי - שהיה קצת קטן ממני - הם היכו נמרצות. לא יודעת למה כל זה קרה במרפסת - יכול להיות שזו פעילות מלכלכת שלא רצוי שתכתים את הרהיטים - בכל אופן יום יום היו מוציאים אותו למרפסת והאבא היה מצליף בו בחגורה. לפעמים במקל. כשהאבא היה עסוק עשתה זאת האמא, אם כי בפחות עוצמה. עד היום אני שומעת את הצריחות. וגם את הבכי שאחרי, שנמשך שעות אחרי ההלקאה באותה מרפסת, לבד. אנחנו הילדים שהיינו בדרך כלל בחוץ באותן שעות היינו קופאים כשזה התחיל ושמרנו מרחק מהמשפחה הזאת, אולי חששנו שזה מדבק. פעם שאלתי את אמא שלי על זה. היא אמרה שזו לא שיטת חינוך טובה, אבל אין מה לעשות. הוא הילד שלהם ואי אפשר להתערב להם בחינוך שלו."

התעללות בילדים (ובשאר חסרי הישע) אינה המצאה של הדור הנוכחי, לא קשורה ללינה המשפחתית הזכורה לרע אפשר למצוא אותה ב"ילד נושך" המזעזע של אטלס שגדל במושב. העובדה ש"היא הילדה שלו ואני לא יכול להתערב" היתה הגישה שרווחה, אולי היא עדיין רווחת, למרות החוק.
אודי (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
אנוק - אני לא יודע אם קראת את הספר אבל בדיוק על סוג התגובות מעיין אלה קובלת הכותבת. אמנם מה שקרה בביתה לא נחשב פשע בעיניי מי שחי בשנות השבעים בקיבוץ, אולם הבעיה האמתית נעוצה בכך שאביה לא הפסיק את ההתעללות גם כשהיא בגרה, לדבריה עד יומו האחרון. העקיצות הפומביות, לרבות כתיבת ביקורת רווית סרקזם ורוע בשם בדוי על אחד מספריה, הטפת לשון הרע למקורבים, השפלות לעיני חברים, האשמות מיניות איומות כאילו היא אהבה אותו "יותר ממה שבת אמורה לאהוב את אביה" מוכיחות שמדובר באדם נרקיסיסט, אלים ויותר מזה - סדיסט.

איש בל יטעה. אין בי שמץ של שמחה לאיד או ניסיון לאמץ את הסיפור הזה לצורך פוליטי. לא מעניין אותי כאן עמוס עוז "המנהיג הרוחני של השמאל" אלא האדם. על אף שאני חושב שמכל הרפרטואר הספרותי של עוז ניתן לדלות לכל היותר חמישה, שישה ספרים טובים באמת, נשבר לי הלב לדעת שמי שכתב את "סיפור על אהבה וחושך" היה אדם אכזר כל כך כלפי ביתו ולדבריה גם כלפי רעייתו.

אני מרגיש בדיוק כפי שחשתי כאשר התפרסם התחקיר על רחבעם זאבי, הפוליטיקאי שהיה בעבורי מודל לחיקוי על העברית המופלאה שלו, דעותיו החפות מפוליטקלי קורקט. איש ארץ ישראל השלמה והיפה, אדם אוהב ספר. אדם שהתגלה כי קופת שרצים דוחה תלויה על צווארו.
גלית (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
ובכן ,היא סופרת ואלו אנשים מן הזן ששופך את דם ליבם בפומבי.
זה לא כוס התה שלי אבל אני לא רואה בזה שום פגם .(תחשבו על כל שיר אהבה /אכזבה מימנו או מהעבר זה חושפני לא פחות אבל כולנו שרים את המילים)
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
אנוק, כתבת תגובה מאוד מעניינת והגיונית. בהשאלה מעמיחי - היכן נותנים לייק לתגובה.
אנוק (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
הדיונים (המרתקים) כאן וגם בבימות התקשורת השונות סביב ספרה של גליה עוז, בתו של וילידת קיבוץ חולדה (שם משפחת עוז גרה בילדותה), מובילים אותי להאיר את הדברים הבאים:
א. כמי שגדלה בילדותה בקיבוץ של הלינה המשותפת (כמו חולדה וכמו מרבית האחרים, אז), נוכחנו כולנו (בבית הילדים ובמשק בכלל) שהיו בקרבנו חברים בנים ובנות לאבות (ואמהות) מכים ומשפילים בדיוק כמוה (לפי טענותיה ותיאוריה), אני יכולה להעיד על שתיקתם הגורפת של כל מי שידעו על כך בקיבוץ. ושלא יהיה ספק, ידע כל הקיבוץ ושתק.
שכן וזאת יש להבין, בקיבוצים, בשנות הלינה המשותפת, הכל טוטא מתחת לשטיח! לא הוציאו כלום החוצה. וכן, מאוד השתדלו שלא להתערב. עניין משפחתי נשאר במשפחה. הסיטואציה הייתה כמו בתוך סיר לחץ (לטוב ולרע) כולם ידעו הכול על כולם ולא התערבו. ככה.
היו ילדים שספגו מכות / השפלות / גידופים בעיקר בבית אבל לא רק, לא חסרים זיכרונות מאבות (ואמהות) שהשפילו והיכו בתוך חדר האוכל המלא בחברים וילדים, בשטחים הציבוריים המלאים כנ"ל, ואיש לא העז מעולם להתערב.
הילדים אהבו והעריכו את הוריהם למרות הכל, והורים כאלו לא נהגו להביע חרטה על ההתנהגות הזו או אולי להבין מה לא בסדר בדרך ה"חינוך" שלהם, גם שנים אחרי ולמרות שיש כאלו (בוגרים) שבבגרותם ניסו "לנקות" רגשות ולהוציא מאותם ההורים מקשישים חרטה.
חברי הקיבוץ, ההורים שבהם, לא גידלו את ילדיהם ולא ממש חינכו אותם (אולי טוב שכך, אולי לא, אפשר לדון בזה אקדמית בדיעבד) כי אם מטפלות, שומרי הלילה, מחנכות, מדריכים, מורים וכן הלאה, ולמרות זאת זו הייתה דרכם של חלק מההורים לחנך. כך חשבו וכך הבינו. נושא הלינה המשותפת היה סוג של ניסוי ענק, די אכזרי, שכשל. כשל וטוב שהופסק (50 שנים מאוחר מדיי ולאחר נזקים רבים מדיי) וכנראה שבין השאר אלה הן תוצאותיו. גליה עוז גדלה באותה האווירה, ולכן קשרתי את הקשר.
אם אכן טענותיה נכונות, די בטוח שחברי קיבוץ חולדה ידעו על המכות וההשפלות שגליה ספגה ושתקו. כי כך נהגו בכלל ואולי במקרה זה במיוחד כי אבא שלה היה עמוס עוז.
ויש לזכור, אנשים גדלו בקיבוץ של ימי הלינה המשותפת, וכמבוגרים, חלק ניכר מאוד סובל מ'שריטות' קשות. כעסים מוצדקים יותר או פחות. ורגשות קשים.
ב. אני אוהבת מאוד את ספריו של עוז ז"ל, בעיקר את 'מיכאל שלי' ואת 'קופסה שחורה'. דברים קשים וכואבים מתארת גליה עוז, אין לדעת כמה הם מדויקים וכמה הם נובעים ממניעים אחרים, ובכל מקרה נכון היה לה לטפל בעצמה בדרכים אישיות, זו דעתי - כך או אחרת הדברים מבחינתי לא יגרעו את הערכתי הרבה לספריו של עמוס עוז, ולכתבים הנהדרים שהשאיר אחריו.
גלית (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
מה שיעל הר
Hill (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
החשיפה מרעידה את נרמול השיח בנושא 'אלימות'.
השיח הזה הוא מראה עבורנו.
ערעור על הלגיטימיות של הקיים- קשר השתיקה וקשר הבושה.
החשיפה שלה היא הרבה מעבר לתמורה אישית. זו אחריות קולקטיבית שלנו כחברה. 

לחשוף את החללים האלימים, האילמים והמשתקים זה במובן הרבה יותר רחב מכוח או מריפוי אישי.
האחריות שלנו היא כלפי כל מי שחווה אלימות, אחריות שמתגלמת בחשיפה היא קריטית.

חשיפה היא כלי עצום. 
היא אחריות חברתית, מוסרית. 
היא הכרה, היא תמרור אזהרה, היא הצלה עבור כל כך הרבה פרטים אחרים.
חשיפה היא מנוע. היא שינוי תודעה כוזבת, קלוקלת.
היא שינוי.
חשיפה היא כוח הכרתי. 
ההכרה קריטית למניעה עתידית, לטיפול במקרים מדממים כאלו. 
היא כלי ליצירת שינוי, לקביעת מדיניות, לשינוי מציאות עבור כל מי ששרוי במעגל האלימות. 

העניין פה הוא לא שפיטה כזו אחרת של העם, עצם לקיחת השיח למקום הזה מעיד עד כמה בעייתית ההשקפה שלנו, ההתייחסות שלנו לנושאים קשים כאלו. 
השיח שעוסק בזה משתיק את הקולות האמיתיים שמתגלים בחשיפה כזו - אלימות, התעללות, אלו לא מושגים מנותקים. הם מציאות שמתקיימת. ולא אלו לא מושגים ערפיליים. כך יוצרים מציאות אחרת. כך בוראים עולם מושגים חדש. בשבירת קשר השתיקה, בחשיפה.

ביקורת מצוינת, נילי. תודה.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
נילי, סקירה מעולה. ראוי ונכון שהדברים התפרסמו והמועד לא חשוב. לא משנה גם מי היה עוז מבחינה פוליטית. הוא היה נערץ, הוא היה במעמד של כמעט סופר לאומי.אני מודה לגליה שלא שתקה, זוהי אמת אנושית והיסטורית שזכות הציבור לדעת עליה.אחרי הכל הוא היה דמות ציבורית בכל רמ"ח איבריו.איננו יכולים להאשימה שחיכתה עד עכשיו,אין מועד נכון לפרסום כאב כזה ואני שמח שהדברים לא נעלמו אל תהום הנשייה, גם אם נמשיך לקרוא את ספריו.וכן - יש בכך גם רוח גבית ותרומה לקורבנות אחרים.

אודי (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
סקירה מצוינת. ספר קשה מאוד וכתוב לעילא. כנראה שרק אנשים שלא חוו אלימות משפחתית מתמשכת, וכאלה שהם חסרי חמלה בסיסית יכולים לצאת בהצהרות נבובות כמו אלה של עודד.
דן סתיו (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
נילי סקירה מרשימה. לא קראתי את הספר וגם לא אקרא אותו. צר לי על הסופרת. אני מתרשם שהכאב אמיתי. קטונתי מלשפוט אותה.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
הביקורת שלך טובה.
את הספר לא אקרא. אני לא נדהמת מכישרונו כסופר, אם כי הוא בהחלט סופר מוכשר, לדעתי. אני לא משתגעת במיוחד על הפוזה שהיתה לו, אם כי לא מכחישה שהיתה לו עמדה ברורה בהחלט ולפעמים אמיצה.

לא אקרא את הספר מפני שלדעתי ראוי לעשות טיפול - וריפוי - אחד על אחד, לא מול פני האומה. טוב היה עבורה להתייצב מולו כשעוד היה בחיים ולבקש ממנו דין וחשבון. ואם אי אפשר - עדיף היה למצוא מישהו שמולו תוכל להטיח את האשמותיה ושיוכל לבחון אותן יחד איתה.

כמו בתחומים אחרים - אין שום טעם לבקש מ"העם" לשפוט מי צדיק ומי רשע, מי עבריין ומי חף מפשע. אני לא מזלזלת בכוח ששואב מי שחשף פני הרוע בפני רבים, ואלה מיד מתגייסים "לתמוך" וללטף, ומיד בוחרים צד.
אבל לדעתי - כל זה רק ממשיך את הסבל והעינוי שהיא ספגה בילדותה, לא תורם לה מיליגרם של שלוות נפש.
סקאוט (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
לכל מי ששופטים את הבת- נראה אם הייתם במצבה מה הייתם עושים.
עמוס עוז אולי סופר מהולל אבל מה לעשות שגם לסופרים מהוללים יש צדדים אפלים ויש לקבלם. אי אפשר להתכחש להם.
סייג' (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
לא קראתי את הספר. אבל אם כבר לחשוף משהו אישי, אז לעשות את זה בזמן שמרגיש הכי נכון לכותב.
השאלה "למה דווקא עכשיו?", היא קצת מטופשת לא?
כאילו אם לא עכשיו אז מתי?
אם לא כשהבן אדם שאתה עומד לחשוף כבר נפטר אז מתי?
הבן אדם לא יכול להגן על עצמו, אבל אולי זה לא עניין של האשמה, אלא של חשיפת אמת.
לא בשביל לתקוף בחזרה, אלא בשביל לקבור משהו, שראוי לקבורה מכובדת, באור..

אבל אני לא קראתי את הספר אז אולי אני כותבת שטויות.
מצד שני אני גם לא קראתי ספר ממנו או יודעת שום דבר על עמוס עוז...אז אולי מותר לי.

מורי (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
האמת מצויה בדפי הספר. אני לא מחפש את אחרת.
עודד (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
עמוס עוז ז"ל לא יכול לדבר להגנתו. הוא לא ניסה לטעון שהיה אב מושלם. את הצער אפשר להתחיל לחפש בספריו. "יובל שאל אם יש ארצות שבהן מרשים לילדים לישון בלילות אצל אבא ואמא ואם יש ארצות שהילדים לא מרגיזים שם ולא מרביצים. על כך לא ידע רוני מה להשיב ורק אמר שבכל מקום יש טובים ויש אכזרים והסביר ליובל את פירוש המילה אכזריות. בלבו האמין רוני שהאכזריות מתחפשת אצלנו לפעמים לצדקנות או לדבקות בעקרונות, וידע שאין איש נקי ממנה לגמרי. גם לא הוא עצמו." (בין חברים/ עמוס עוז, עמ' 84).
Halfpenny (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
מורי מה מעניין אותך בדיוק? "יגידו הציניקנים שעוז דאג לזכויות הערבים, לא לזכויות בתו."
מוכיח חד וחלק שלא אחר האמת אתה מבקש.
מורי (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
אני באמת לא מבין את הצורך לנפץ את דמותו של עוז. היו לו עוד ילדים ומהם לא שמענו דבר. אז בתקופה ההיא ילדים הוכו וזה לא דבר יוצא דופן, לא שאני מצדיק אותו. אבל מה באמת קרה פתאום שעכשיו זה דחוף?
יגידו הציניקנים שעוז דאג לזכויות הערבים, לא לזכויות בתו.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
לא הבנתי את המכתב. הוא נכתב לרגל חגיגת בת המצוה או בהגיעה לגיל 13?
ראיתי גם שכל בני המשפחה מכחישים את מה שהיא אומרת, ובהחלט זה בעייתי שהיא מפרסמת את זה רק אחרי מותו. אחיה אף האשים אותה שהעלילה דבר מה על אחותה, אשר הוא יודע שאינו נכון.
הייתי מעוניין לשמוע גם את תגובתה של אמהּ להאשמה שעמוס עוז הכה אותה (את האֵם) וסביר שגם מישהו מחוץ לחוג המשפחה אמור לדעת על זה. האם יש משהו לגבי זה בספר?
עודד (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
נראה כי מדובר באוטוביוגרפיה על נושא מצומצם: כך הוכיתי ע"י אבי. הספר עושה עוול בעיקר לבני המשפחה שאודם חיים.
הוא אינו מציף את בעיית הילדים המוכים בהרף לשון או בהשפלות, אלא מעניק לגב' עוז את 15 דקות התהילה שלה.
אגב, עמוס עוז היה דמות פוליטית, אז יש חשיבות שיווקית לפרסום חודש לפני הבחירות, כמו גם לפני פסח.
היא הייתה צריכה לסגור את משקעיה עמו לפני מותו.
אייני מקבל טיעוניה שלא יכלה עוד. היא כבר לא ילדה, ואת הכביסה המלוכלכת לא מכבסים מול כול האומה. נראה שיתאים לה להצטרף לתוכנית ריאלטי.
Halfpenny (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
מסכים עם הביקורת של נילי 100% קראתי, הספר אכן חזק, מדויק, וכתוב מצוין.רואים שהגיע ממקום עמוק מאד. ולגליה - כל הכבוד על האומץ. אני, כמו רבים, מאמין לך בכל ליבי. חיזקי ואמצי!





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ