ספר מעולה
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 30 באפריל, 2020
ע"י איה
ע"י איה
פנינה של ספר!
שנים שאני שומעת שבחים אודות ספר זה ואף רכשתי עותק משלי מזה מספר שנים. השנה ולרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה, החלטתי לקרוא אותו.
כשאנחנו שומעים את המונח "ספר שואה" אוטומטית אנו חושבים או מדמיינים שהוא יעסוק בתלאותיו של יהודי בזמן התופת הארורה ההיא. כאן, הסיפור עוסק בילדה גרמנייה העוברת למשפחת אומנה בשל מעצר הוריה. כל זאת לאחר שאיבדה את אחיה על הרכבת והייתה עדה לקבורתו. בתום הטקס, היא מוצאת ספר על האדמה וגונבת אותו.
ליזל ממינגר עוברת לגור עם האנס ורוזה הוברמן ברח' הימל 33. הימל זה גן עדן, האומנם?
הוריה האומנים שונים זה מזה באופיים בצורה קוטבית הייתי אומרת אך שניהם אהבו אותה ומאוד. האחת דאגה לאוכל הדל בבית ולהשתכר מעבודות כביסה וגיהוץ והאחר עבד כצבּע וניגן באקורדיון.
לאקורדיון הזה סיפור משלו.
להנס הוברמן סיפור כואב שהתחיל כבר בתחילת מלחמת העולם הראשונה.
והינה אנו בשנת 1939 בפתחה של מלחמת העולם השניה, זו שתכתים את פני ההיסטוריה, זו שתנסה להשמיד עם בשלמותו רק בשל דתו וזו שתגרום לכולנו להתכווץ לאורך שנות חיינו בחלחלה מהרוע האנושי.
הסיפור עוסק בעצם בליזל, בהתמודדותה עם הוריה האומנים, כישלונה הלימודי שכן היא לא ידעה קרוא וכתוב וכן בכושרה החברתי.
לליזל היה שותף לפשע, רודי שטיינר. איזה ילד מדהים! הוא התגלמות טוב הלב, הוא החבר שכל אחת ואחד מאיתנו מייחלים לו. כזה שמתערב לטובת חבריו גם אם זה מסכן אותו.
הקיצוב מראה את אותותיו על דרי רחוב הימל. הרעב המתמיד מכרסם בהם על אף היותם גרמנים שלכאורה היו אמורים "להרוויח" מהמצב. הרעב הזה דחף את ליזל ואת רודי להרפתקאות מעניינות ומרתקות עבור ילדים שבמהלכן, הקשר בין השניים הלך והתהדק.
הוא קרא לה זאמנש והיא קראה לו זאוקרל (חזירה וחזיר) ואלה היו כינויי חיבה עבורם.
הוא אובססיבי לספורט.
היא מהופנטת ממילים בעיקר בגלל אותו ספר שגנבה בהלווית אחיה.
האנס הוברמן או בשמו, פאפא, הוא זה שעוזר לליזל ללמוד לקרוא. שניהם מוצאים מקלט האחד בשניה ולומדים יחדיו.
אוסף הספרים שלה מתרחב בדרך כזו או אחרת.
ואז מגיע המתאגרף היהודי, מקס ונדנבורג. עליו אומר שהוא תמצית הניגודיות בבני אדם.
מצד אחד אוהב את משפחתו ומצד שני נאלץ להשאירם מאחור.
מצד אחד הוא מתאבק מוכשר ומצד שני הוא נכנע נוכח טרור הנאצים הארורים.
מצד אחד הוא רוצה לחיות ומצד שני מלקה את עצמו על כך.
אך בדבר אחד הוא עקבי: הערכתו ואסירות תודתו למשפחה הגרמנית שהושיטה לו יד בעת צרה וכן באהבתו לליזל ממינגר.
למקס היה תפקיד לא קטן בכלל בכל הקשור באהבת ליזל למילה הכתובה ואת זה אשאיר לכם לגלות לבד.
הסיפור מסופר בגוף ראשון ומספרו הוא המוות בכבודו ובעצמו. נשמע מורבידי, לא? אז אספר לכם קצת על המוות הזה. הוא ציני, בעל הומור שחור, לעיתים בעל הבלחות אנושיות פי מיליון מאשר בני אדם יוכלו לטעון להן ועוד תכונה אחת מעצבנת: הוא אוהב ספויילרים. כן, כבודו הקפיד "להרוס" את המתח ואת הציפייה לבאות ע"י הקדמה למה שהולך להיות.
היה מעניין לקרוא ספר העוסק בתקופת השואה המובא מנקודת מבטם של הגרמנים. היה מעניין ודי מציאותי לראות שלא כולם בזויים ונאלחים, שלא כולם תיעבו את האחר, שלא כולם שנאו את השונה ושלא כולם ייחלו למותם של יהודים.
מה שמייחד את הספר הזה ועושה אותו כה מיוחד הוא האירועים "הרגילים" אותם מביא לנו המוות אודות אורח חייהם של ליזל ודרי רחוב הימל. הסיפור מובא אומנם בלי שיאים מרעישים שהמתח נבנה לקראתם כי מכובדנו מר מוות, קילקל את זה.
ויחד עם זאת ובזכות זאת, המילים בלטו ככוכבים בוהקים ומנצנצים. השפעתן של כל מילה ושל כל סצנה, הורגשו באופן בועט בנימי נשמתי. לקח לי חמישה ימים לסיים את הספר ולא כי לא נשאבתי, נהפוך הוא. עוצמת הרגשות שמשפטים קצרים עוררו בי הייתה אדירה. הייתי זקוקה להפסקות יזומות כדי לעבד ולעכל.
לא אחת נאבקתי בדמעות נוכח האי צדק, נוכח האכזריות ונוכח הפואטיות בתיאור הזוועות.
שמיים אפורים קיבלו משמעות חדשה עבורי.
אהבתי למילים התחזקה אף היא.
החמלה שהפגינו הדמויות בסיפור הזה פשוט נטעה בי זיק של תקווה למין האנושי.
זהו סיפורו של המוות
סיפורה של ליזל
סופורו של האקורדיוניסט
סיפורו של המתאגרף היהודי
וסיפורה של האנושות
מפצירה בכם לקרוא!
15 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
מושמוש
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
כידוע נוצרים הוגדרו על ידי
הנאצים - יהודים, בגלל שהיה להם סבא יהודי. הנאצים השמידו אותם בגלל 'הגזע שלהם'. למשל ארמנים שהתאסלמו, התורכים לא רצחו.הם יכלו להתאסלם. ליהודים שלושה דורות לאחור לא היה פתח מילוט. התוכנית הנאצית נמשכה באובססיה עד הרגע האחרון לפני הכיבוש הסובייטי/ אמריקאי ממש (מאי 1945 סוף המלחמה): להרוג את כול היהודים עד הילד היהודי האחרון. עוד סקטורים ועמים שנרצחו ע"י הנאצים עם כול הזוועה בזה, לא נרדפו כציבור בכזאת אובססיה בלי פשרות. משימת החיים של הנאצים הייתה חיסול היהודים. התוצאות בהתאם. לפי ההומניזם השטחי הכול אותו דבר, מת זה מת וחבל על כול אדם כולנו בני אדם כולנו סובלים וגם הרי כולנו רוצחים. אז מה רוצים מהגרמנים? מה הם עשו רע יותר מאחרים? ישראל לא רצחה את הערבים? גם זה קו רעיוני תעמולתי גרמני שמטרתו להציג את גרמניה באור נורמטיבי, אבל לא די לגרמנים (קו שמעוניין להציג את ישראל כמדינה הנאצית האמיתית ולפטור את גרמניה). הז'נר הספרותי כאן מייצג את החתירה של הגרמנים לקבל מעמד של קורבנות מלחמת העולם השנייה. הם הקורבנות לא היהודים. כבר לא מספיק הרעיון של הסופר קורט וונגוט ( אמריקאי ממוצא גרמני שרחמיו נתונים בספריו
לגרמנים של מלחמת העולם השנייה), כששואלים אותו: אבל מה עם היהודים? הוא עונה:" אני יודע אני יודע" וממשיך לרחם על הגרמנים. כלומר הגישה שלו: התעלמות. זה לא מספיק לגרמנים, הם רוצים להיות הקורבנות. הדמות של היהודי בספר נכנעת לנאצים, למה? למה היהודים היו 'כצאן לטבח'? הספר שואל ומשיב: בעייה שלהם אל תאשימו אותנו. והיהודי הזה מייצג. איפה השאלה למה הם היו 'כצאן לטבח'? היא בסבטקסט של הספר. לכול ספר יש סבסטקסט, וכול ספר קוראים ביחד עם הסבטקסט שלו, ולא רק מה שכתוב בשכבה העליונה במילים הנראות. בנושא כזה במיוחד הסבטקסט הוא מאוד צפוף, כי הם לא מעזים עוד במפורש. זה יבוא. עם ההומניזם השטחי שמחבק אותם הם יעזו יותר בהמשך. זה צפוי. כבר עכשיו אין מי שרצח את היהודים, הרי הגרמנים הם הקורבנות, אז מי ביצע את השואה? מעניין שהם לקחו לצרכיהם את ה'צאן לטבח' שנטען שהישראלים הוותיקים האשימו בו את ניצולי השואה, וזה בדרך כלל לא נכון. למה? כי קורבנות השואה (סליחה שהכוונה ליהודים) הם המשפחות של הוותיקים בארץ, משפחות מדרגה ראשונה, אז באמת 'מפתיע' שהם לא האשימו אותם במותם. אבל לגרמנים שימוש ב'צאן לטבח' הולך טוב. |
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
אכן, סימיליה.
יש לפעמים נטייה לתייג כל ספר שקורה במלחמת העולם השנייה, במיוחד אם יש בו סובלים כספר שואה. זאת טעות רצינית. מהנאצים סבלו באופן כללי פרט לאלה שזה ברור - יהודים, צוענים, הומוסקסואלים, חולי-נפש, ועוד (כל אלה נשלחו למחנות כפייה או סתם נרצחו) - גם המון בני אדם - לאו דווקא יהודים - במדינות שגרמניה כבשה, וכמובן המון אזרחים גרמנים ששועבדו על ידי השליטים הנאצים. אנחנו נוטים לראות בעיקר את בני עמנו אבל הנאצים היו מגפה קטלנית למיליוני בני אדם. |
|
|
סימליה
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
yaelhar - אני מסכימה איתך זה לא ספר שואה. גם אני נפלתי לפח הזה וחשבתי שזה ספר שואה. כתבתי בעברי חוות דעת על הספר ואמרתי גם שזהו ספר שואה ואחת הקוראות העירה לי על כך גם ולא הייתי מוכנה להודות שהיא צודקת. היום אני מוכנה להודות בכך. הספר אומר שלא רק היהודים סבלו תחת השלטון הנאצי אלא גם הגרמנים עצמם.
מושמוש - אני לא מסכימה איתך אני חושבת שאפשר לקרוא ספרים כאלו. כל עוד לא נאמרת בהם אימרה אנטישמית ולפי הזכור לי לא נאמרת אמרה. הגרמנים יכולים לומר מנקודת מבטם שגם הם סבלו במהלך התקופה הזו. זה בסדר. העלת נקודה מעניינת שיכול להיות מצב שלא שמים לב לכך. |
|
|
סימליה
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
חוות דעת יפה לספר נפלא!
|
|
|
מושמוש
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
כבר מהתחלת הסקירה שהיא יפה באמת,
אבל חשדתי שזה על גרמנים לא יהודים. יש ז'נר גרמני שבא להגיד שהגרמנים הם קורבנות מלחמת העולם השנייה האמיתיים. היהודים בצד. לשם כך המתאגרף תמצית הניגודיות ומי ביקש ממנו להיכנע לנאצים? בעייה שלו. הוא דמות מייצגת, שלא יבואו היהודים בטענות לגרמנים. כשאני מריח כזה ז'נר אני בורח. מאכילים אותך ואת לא שמה לב.
|
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
רק הערה קטנונית: זה אינו ספר שואה.
הגיבורים - פרט לאפיזודה קצרה - הם גרמנים מהשורה הנאלצים להתמודד עם המלחמה ועם תוצאותיה.חשוב להבדיל בין הדברים. מסכימה איתך. זה ספר נפלא. |
|
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
סקירה מצויינת!
בנוגע לשואה אני מעדיף לקרוא עדויות אמיתיות ולא סיפורים בדיוניים או חצי בדיוניים. |
|
|
רונדנית
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
סקירה נהדרת לספר קאלט - אחד במינו, נדיר בכתיבתו.
|
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
אייזו ביקורת נהדרת!
|
15 הקוראים שאהבו את הביקורת
