ביקורת ספרותית על נאציזם - אוניברסיטה משודרת # מאת בעז נוימן
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 25 ביוני, 2019
ע"י עמיחי


זהו לא רק אחד הספרים הארוכים בתולדות "האוניברסיטה המשודרת" אלא גם אחד מהמעולים שבהם.

הכותרת - "נאציזם" - מעוררת חלחלה, אך גם צנומה וחסכנית. לעומתה, הספר עצמו עשיר וגדוש.

נוימן לוקח את הקוראים למסע אינטלקטואלי עשיר ומרתק במיוחד במשעולי הכתיבה ההיסטורית לדורותיה על אודות הנאציזם.
בסבלנות רבה ובדייקנות מופתית נוימן מארגן בפני הקורא את השיטות השונות שנוסחו ע"י היסטוריונים רבים ומגוונים בנוגע לתופעה הנאצית.
מעבר להיותנו, בני ובנות העם היהודי, נוגעים בדבר באופן החד ביותר, סוף כל סוף מתבקש לפנות זמן לבירור רציני כיצד התופעה הזו בכלל קרתה.
כיצד התאפשר בכלל משטר שהפליג תוך מספר שנים למחוזות מדיניים-מעשיים רדיקליים חסרי תקדים בעידן המודרני?
איך מסתכלים על זה? כיצד אפשר להבין זאת?
ומה העיקר? ההיבט הפוליטי? המדיני? האידאולוגי? החברתי? אולי בכלל הכל קשור להיטלר גופו?
ממתי נכון להתחיל לנתח את שורשי התופעה? האם זהו גלגול מודרני מעוות של שנאת היהודים הישנה באירופה? בגרמניה? אולי זו תופעה מודרנית דווקא שיצאה משליטה?
האם נכון להשוות את המשטר הנאצי למשטר הפשיסטי באיטליה? ואולי דווקא לטוטליטריות הרוסית?
האם יש מרכיב "גרמני" עצמאי וייחודי שהביא להתפתחותו הספציפית של המשטר הזה?

בפרק הראשון בספר, נוימן שואל מאות (!) שאלות כאלו. לרובן הגדול הוא יציע פתרון במהלך הספר, בדרך כלל יותר מפתרון אחד.
אבל כאמור זו תמיד רק הצעה.
עצם העובדה שהדבר הזה - המשטר הקיצוני, המופרע והרצחני הזה - בכלל התאפשר במציאות בפועל, חזק יותר מכל הסבר בודד, ואף יותר מכל קומבינציה של כל ההסברים יחד.

נוימן לוקח אותנו למסע מרתק של ניסיון להתחקות אחר ההסברים לתופעה.
ההסברים ממויינים לפי תקופות (שנות ה-50', ה-60', ה-70' וכן הלאה), אחר כך לפי נקודות מוצא שונות (היסטוריות, סוציולוגיות, כלכליות, אידאולוגיות, פסיכו-סוציו-היסטוריות), וכן לפי מוצאו של המסביר (ישראלי, גרמני, אחר).

אציין בקיצור נמרץ (וחוטא לעומק הדברים) רק שלוש נקודות מתוך ים המידע המרתק והחשוב שבספר הזה:
1. מה היה תפקידו של היטלר בכל הסיפור?
האינטנציונליסטים (=היסטוריונים שמתמקדים בכוונה של פועל הפעולה בהיסטוריה) סבורים שידו של היטלר הייתה בכל, ושאת הכל הוא תכנן כבר כשכתב את "מיין קמפף".
הוצאת את היטלר מהמשוואה? אין מלחה"ע השנייה ואין שואה.
לעומתם הפונקציונליסטים סבורים שלא ייתכן כי מערכות ענק שכאלה ינועו רק לפי שגעונותיו של אדם אחד, מטורף ככל שיהיה.
בכל מדינה, גם במדינה הנאצית, יש מנגנונים - הצבא, מובילי הכלכלה, משפטנים ושאר החברים להנהגה הפוליטית.
בלעדיהם, וללא הדינמיקה הסבוכה ביניהם, מאומה לא יכול להתרחש ולצאת לפועל.
נו, מי צודק?

2. נוימן מספר בהרחבה על התעמולה הנאצית בשנים הראשונות של המשטר. זהו פרק מסקרן ומעניין במיוחד שחידש לי הרבה, למרות שחשבתי שאני יודע לא מעט על הנושא הזה.

3. הקשר בין פרוייקט "המתות החסד" - רציחתם של מפגרים, בעלי מומים, תינוקות חולים וכו' - לבין השואה לא היה נהיר לי כפי שהוא נהיר לי לאחר קריאת הספר. ההסבר של נוימן שומט לסת.

קראתי את הספר הזה עירני ומסוקרן עד קצה שורש שערותיי.
כמות החומר העצומה שנוימן קרא, ואחר כך מיין, סידר, ארגן והציג בבהירות מדהימה בפני הקורא - היא אדירה.
אינך יכול שלא להשתאות ולהוקיר תודה לחוקר צעיר שבאמת באמת הונע ע"י סקרנות עצומה והגיע לדרגת מומחיות בלתי מצויה בתחומי מחקרו, ואף שיתף את הציבור הרחב בממצאיו והנגיש לו אותם באופן מעולה.

לא נכון לסיים את הסקירה הקצרה הזו בלי לציין את הנספח העשיר שנוימן הכין עבור הקוראים.
במקום להסתפק ברשימה ביבליוגרפית שמעשירה את הקורא המצוי אך במעט, הוא כותב כמה שורות על כל ספר וספר - מה הטיעון המרכזי בו, לאיזו אסכולה הוא שייך (אם יש כזו) ושאר פרטים מועילים למיקום הספר בשדה המחקר הענק.
זו כשלעצמה עבודה מדהימה בהיקפה ובאיכותה, ונדמה לי שלא ראיתי כמותה מעולם באף ספר מחקרי אחר.

לסיום - שני דברים.
1. נוימן מספר בפתיחה לספר שהוא עצמו קרא והחכים הרבה מספרי האוניברסיטה המשודרת ושהיה להם חלק לא מבוטל בהחלטתו להפוך להיסטוריון.
נדמה לי שזה רגע מיוחד עבור משכיל צעיר לתרום נדבך מכובד לסדרת ספרים שתרמה לך עצמך כה הרבה.
2. את סדרת השיחות הזו העביר בעז נוימן כשהיה בן 34 (עד אז קרא מאות (!) ספרים בתחום מחקרו. ממש ממש לא מובן מאליו), וכשהספר הזה יצא לאור היה בן 36.

בן 44 נפטר.
36 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אור שהם (לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
ובלי שהכרתי אותו, כבר צר לי על נוימן,

נראה שכולנו פספסנו משהו עם לכתו.
אור שהם (לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
כתבת נפלא וסקרנת רבות,

בהחלט עושה חשק להשיג את הספר.
עמיחי (לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
חברות וחברים, תודה רבה לכולכם על הדברים.

אושר, תודה. עדיין לא קראתי. בתכנון להגיע לספר הזה.

רויטל, תודה. אשמח אם תקראי. צפויה לך חוויה.

אודי, תודה. אכן אכן. מסכים עם כל מילה.

יעל, תודה.

פרפר צהוב, תודה.
שמעתי על הקשר הזה, אבל נוימן מבהיר את הדברים לעומקם ההיסטורי והאידאולוגי. ההסבר שלו הדהים אותי.

כרמליטה, תודה. כדאי לך.

חני, תודה. אני לא בטוח שהבנתי את דברייך לאשורם.
לא ציינתי בסקירה שלי שברשימת הביבליוגרפיה בסוף הספר הקדים נוימן שהוא מציין רק את המחקרים פורצי הדרך, החדשניים. כלומר יש עוד הרבה שהוא לא ציין כי הם לא מספיק פורצי דרך וחשובים בעיניו.
חלק נכבד מההתפעלות שלי מבעז ז"ל נבע מהמומחיות ההיקפית הבלתי מצויה שלו.

סנטו, תודה. כמובן שאני מסכים איתך. בצעירותי קראתי כמה עשרות חוברות של האונ' המשודרת. אח"כ הפסקתי במשך שנים ארוכות. בשנתיים-שלוש האחרונות חזרתי אליהן שוב.

איילת, תודה. לא, אני לא עוסק בהיסטוריה. אבל ספרי היסטוריה הם תחביב חשוב ויקר לי.
בהצלחה לך! כל הכבוד לך על הבחירה בהוראה וחינוך.
יש בלוגים ופודקאסטים שעוסקים בהיסטוריה בדרך מוצלחת. יובל מלחי, רן לוי. ויש עוד כמה וכמה.

ראסטה, תודה. נוימן מקדיש את שלושת הפרקים ב-ד בספר לעיון רציני במקומו של היטלר במשטר הנאצי. זו סוגיה היסטוריוגרפית מרתקת ושנויה במחלוקת.

סקאוט, תודה. התחומים שציינת פחות משכו אותי עד לאחרונה. אבל זה הולך ומשתנה אצלי. עוד חזון למועד.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
אני מאוד אוהבת את ספרי האוניברסיטה המשודרת. הם אומנם תמציתיים אבל נפלאים. בתחום ההיסטוריה לא יצא לי לקרוא ספרים של ההוצאה הזאת. אני קראתי בעיקר ספרי עיון בתחום הרפואה, הביולוגיה והאסטרונומיה אבל מה שקראתי היה בלתי נשכח ומרתק.

תודה רבה על סקירה נלהבת ואיכותית שכזאת, עמיחי. הספר נוסף לרשימה.
Rasta (לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
יופי של סקירה, תודה עמיחי. שאלה מעניינת, האם היטלר היה הגורם היחידי למה שקרה? אני בספק, עניין מורכב מאוד עם כמה וכמה גורמים שהשפיעו, המצב בגמרניה לאחר מלחמת העולם הראשונה לדוגמה, ודמות אחת שידעה לנצל את המצב לטובתה.
Ayeletjon (לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
שלום. סקירה מעניינית. גם אותי נושא השואה והנאציזם מאוד מעניין. האם אתה עוסק בתחום ההיסטוריה? אני עתידה להוציא תעודת הוראה בהיסטוריה בשילוב תואר שני בחינוך. ההיסטוריה תמיד הייתה תחום הלימודים והקריאה המועדף עלי ובמיוחד תקופת מלחמת העולם השנייה. אם אתה עוסק בתחום החינוך של ההיסטוריה, אשמח לטיפים כמורה לעתיד. האם עדין יש ילדים ונערים שניתן לעורר בהם אהבה לתחום ההיסטוריה? אני עוד בתחילת הדרך בנושא. כשאסיים את הלימודים אני מקווה שאוכל להיות מורה שתצליח לחבב את הנושא על לפחות חלק מהתלמידים.
משה (לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
סקירה טובה, תודה. האוניברסיטה המשודרת זה פרוייקט נהדר. גם בנושאים הכי קשים ומשעממים הספרים שהם מוציאים מייצרים עניין רב. נושאים מורכבים הופכים מופשטים וברי הבנה לכל אדם.
חני (לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
יופי של סקירה. למה לחשוב " מה אם" ?
זה לא יחזיר אף אחד...
מה שבטוח שזה טוב לחוקרים שיהיו הרבה מחקרים
על התקופה. ששום דבר לא ילך לאיבוד.
כרמלה (לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
סקירה איכותית. תודה עמיחי.
הספר מונח אי-אלו שנים על מדפיי וטרם התפניתי לקוראו. הסקירה שלך מהווה תמריץ להגיע אליו סוף סוף.
פרפר צהוב (לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
עמיחי, תודה על ביקורת מצויינת.
מבצע אותונסיה היה דרכם של הנאצים" "להשביח" את הגזע הארי, והיווה הקדמה ו"תירגול" לקראת ההשמדה ההמונית שהונהגה בתקופת השואה.
yaelhar (לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת מצויינת.
אודי (לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
עמיחי, כהרגלך, כתבת נהדר!
מדובר בספר מצויין והכתיבה של פרופ' נוימן מרתקת ומעשירה.
אבדה גדולה הן כאדם והן כהיסטוריון.
יהי זכרו ברוך.
רויטל ק. (לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
וואו.
עכשיו אני ממש רוצה לקרוא את הספר הזה, מה שלא עלה על דעתי לפני שקראתי את הביקורת שלך...
אושר (לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
להיות יהודי ברפובליקה ויאמר היה החשוב בספריו





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ