ביקורת ספרותית על מלך עכברוש - [כריכה קשה] - אדם בקו האש # מאת ג'יימס קלאוול
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 16 בינואר, 2016
ע"י אלון דה אלפרט


****




הייתם אוכלים עכברוש?

בנסיבות המתאימות, תרשו לי להמר שכן. כולנו היינו מכניסים לפה כל דבר, ולו המאוס ביותר, כזה שבימים כתיקונם היינו נגעלים שלא לדרוך עליו ברגל יחפה. קוראים לזה הישרדות, ובשביל להשביע את הרצון הזה, הבסיסי, הראשוני, הפרימיטיבי ביותר, היינו עושים כל דבר ואוכלים כל דבר, וגם עכברוש הופך להיות אמצעי, חלבון שיכול להשאיר אותנו בחיים ולו לעוד יום אחד, בין אם אנו שומרי כשרות, איסטניסטים, טבעוניים מחמלה, בעלי מוסר נקי או מצפון מלוכלך. היינו עושים את זה, גם אם היום היינו נשבעים שאין סיכוי בעולם, פשוט מכיוון שהיום אנחנו חיים בשפע מטמטם ועתיר פריווילגיות, שמאפשר לנו להיגעל באנינות פושעת מה"דבש" של הבננה או לדחות מעלינו צלחת בשאט נפש רק כי מצאנו נמלה באורז הבר וזה הבריח לנו את כל התיאבון. השפע הזה מטעה אותנו לחשוב שהוא יהיה כאן תמיד, אבל מתחת לאפידרמיס הדקיק, המתעתע הזה של פינוק שבע חי יצור קדמוני שיעשה הכול בשביל לחיות.

ומה עוד נעשה כדי לשרוד? האם נגנוב, נרמה, נחשוף לאור היום את הפנימיות המקולקלת, החבוייה, המלוכלכת שלנו? או שאולי יעלה בידנו לשמור על צלם אנוש ועל כבודנו העצמי גם בימים קשים, גבוליים מבחינה מוסרית?

בצ'אנגי, מחנה שבויים יפני בזמן מלחמת העולם השניה, נדמה שהכול היטשטש. הפירמידה הידועה של מאסלו נשחקת עד לרכיביה הבסיסיים ביותר, וביקום המבודד הזה נטרפו כל קלפי ההיררכיה החברתית בעולם המתוקן, הרגיל, וכך מוצאים את עצמם יחד טובי לב ורעי-לב, בוגדים ושורדים ווותרנים, אצילי-נפש ושפלי-רוח, ומנסים לייצר במובלעת הגיהנום עלי-אדמות הזה חברה חדשה, שבה ייתכן בהחלט שקצינים נעלים בני מעמדות גבוהים יתגלו לעתים בשיא שפלותם המוסרית, בעוד שחיילים פשוטים ובלתי מלומדים עשויים למסור את נפשם ובלבד שלא יוותרו על צלם האדם שבהם או על הערכים הפשוטים שספגו בילדותם. נדמה שמי ששורד את התופת הבלתי אנושית הזו, חוץ מאלה שהמזל עומד לצדם, הוא דווקא מי שמצליח להסתגל לתנאי החיים האיומים במקום ולעשות מה שצריך כדי לשרוד, אך מבלי לוותר על הגרעין הפנימי של אישיותו או על כבודו העצמי. ג'יימס קלאוול מדגיש מבין השורות שמי שמרמה את עצמו להאמין שמה שהוא עושה זה בסדר כי אין מה לעשות, צריך לשרוד - מגלה בדרך הקשה שנפשו אינה מסוגלת לעמוד במעמסה, והיא קורסת. את הגוף הפיזי אפשר להעביר ייסורים שלא-יתוארו, אך על הנפש יש לשמור מכל משמר ולא להשחית אותה בקלקולים מוסריים. לבוגדים ולשפלים מוסרית אין תקנה, אבל מי שמחזיק בערכים כמו חברות, כבוד או מסירות נפש - הכול נסלח לו, גם אם הוא מרמה, מעגל פינות ואף למטה מכך.

הספר הזה, על לשונו הארכאית והז'רגון הייחודי שמוכר למבוגרים יותר בינינו מסרטי מלחמה קלאסיים דוגמת "הבריחה הגדולה" עם סטיב מקווין האגדי, "פרפר" או "הגשר על נהר קוואי", עוסק בדיוק בכל הגוונים האלה של מוסריות יחסית ומוחלטת, ועושה זאת בכישרון עצום וביכולת כתיבה פנומנלית. רק כשקראתי שג'יימס קלאוול היה עצמו שבוי במחנה צ'אנגי וביסס את הספר על חוויותיו, הבנתי איך היה יכול מישהו לכתוב בפירוט כה גדול ובאמינות הרמטית על חיי היום-יום במחנה שבויים כזה, ואת תלאותיו שנראות כיום פשוט דמיוניות.

העולם השתנה, השתנה באופן דרמטי. הפרופורציות אחרות. בעולם שבו שבוי אחד כמו גלעד שליט או הוצאה בודדת להורג של עיתונאי אמריקני עלולים להשפיע על גורלו של העולם כולו, קשה לתאר את קיומו של מחנה שבויים שבו יש למעלה מעשרת אלפים איש, חיילים אמריקאיים ואוסטרליים ובריטיים, שנמצא מתחת לרדאר של אמנת ג'נבה ותקשורת גלובאלית, במשך שנים ארוכות. לא יכולתי שלא לחשוב על כך שלרובנו יש גישה כמעט לכל חכמת העולם במרחק סווייפ פעוט על מסך מגע, ובכל זאת הידע שלנו נשאר פוטנציאלי בלבד ולא מעשי, ונגוז ברגע שהטכנולוגיה הזאת לא נמצאת בידנו. פעם אנשים באמת ידעו לנווט לפי הכוכבים, למרוט תרנגולת ולשרוד בתנאי שדה קשים, בעוד שהיום נדמה לי שללא אייפון, טלוויזיה או תקשורת לוויינית אנחנו בקושי מסוגלים להרכיב כוננית של איקאה או להגיע במכונית למצפה רמון. הצורך, אומר הפתגם, הוא אבי ההמצאה, ואולי ניתן לברך על כך שהדור שלנו "נאלץ" להמציא תרופות טכנולוגיות למחלות ואפליקציות חדשות לסלולאר ולא, חלילה, דרך לשרוד את הלילה במחנה שבויים יפני.

תקראו את הספר הזה. כבר לא כותבים כאלה. מומלץ.

****
43 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
או, קראתי את כוכבי הכלב לא מזמן, וכתבתי עליו סקירה. ספר נהדר ותודה על ההמלצה בכל אופן.
שין שין (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
אלון, סקירה מצויינת ומעוררת מחשבה. הרשה לי להמליץ לך על דיסטופיה מעולה שקראתי לאחרונה "כוכבי הכלב" מאת פיטר הלר, שעוסקת גם היא באופן עוצמתי בסוגיות שעליהן כתבת.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
ועדיין, אני מתקשה להאמין שאני אוכל להכניס דבר כזה מגעיל לפה שלי.
אבל איך אומרים את זה? מה שרואים מכאן, לא רואים משם. (ובוא נקווה שאף אחד מאיתנו לא יהיה שם)
ניר (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
אחלה ביקורת - כמו תמיד.. ולגבי התפריט - זשל"ב - מה ההבדל בין שריר רגל של פרה או תרנגולת וזה של קפיברה או עכברוש?

כמאמר המשורר - הכל בראש... (מסכים עם אוקי)
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
כולנו מועדים מדי פעם. ייתכן שבמקומות שבהם אנחנו מועדים, "מישהו" וויתר מראש :-)
אברהם (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
מסכים שזה באמת על גבול הפרדוקס, ומנין לו לאדם שאכן זה ניסיון? ואם אדם לא עומד בניסיון, אז אולי "מישהו" טעה בהערכת יכולת עמידתו של אותו אדם.
או שמא נאמר שהניסיון הוא רק בימים כתיקונם, אך בעת צרה ממשית, הבחירה של האדם היא הקובעת.

אכן שאלות מעניינות.

תודה לך על הסקירה המעניינת.
(לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
מסכימה איתך, אלון. ולגבי העכברוש או כל בעל חיים אחר שתציין - כתבתי את שכתבתי מתוך חיים של צמחונות. כך שמבחינתי - כבש / דג / או קוף - חד הם. אבל, ברור שלמעשה אין זה משנה האם מדובר באכילת כבש או קוף או ג'וק לצורך העניין, בטח בעת מצבי דחק קיצוניים. אגב - בחירת סוג החיה הנאכלת, כפי שציינת' היא תרבותית ותלוי דתית - אני ראיתי באפריקה קוף וגם ג'וק וגם עוד מבחר מדיירי הספארי / גן חיות - נאכלים.
כמו גם חרקים שונים במצב ייבוש כלשהו בתוך אריזה של חטיף סטייל "ביסלי" - במזרח.
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
אוקי, אני מסכים שלפעמים הסף שאותו יש לעבור כדי שהפנימיות, רעה או טובה, תצא החוצה - הוא לפעמים נמוך מאוד, ויש לו זרזים (כמו אינטרנט, אפשרות לאנונימיות או מעמד גבוה).

עם זאת, לגבי מצבי הדחק הקיצוניים, ברור שיהיו יוצאי דופן שלא ייפלו (לדוגמה לאכילה של עכברוש) בשל עמוד שידרה חזק יותר, שנובע מעקרונות שהעמידה עליהם חזקה מהרצון לחיות - אנשים העדיפו למות ולא בגדו, אנשים העדיפו למות ולא להתנצר וכו - אבל אלה מתי (תרתי משמע) מעט. לרובנו הגדול קשה להסתגל למחשבה שאפשר לאכול שרצים, לרוב כי יש כאן התניה תרבותית, כי יש מיליארדים שאוכלים עכברושים (וגם ג'וקים, כלבים, תולעים, זחלים ועוד שרצים) גם כיום, שאינם עומדים כפסע מהמוות, אלא כי ככה עושים, וזה מה שיש. בהינתן הסיטואציה, אני לא רואה איך ה"מגעיל אותי" - שזה הרף הגדול של רובנו - יותר חזק מהרצון לחיות.
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
תודה, אברהם. אומרים גם שאין הקב"ה מעמיד מישהו בניסיון שאינו יכול לעמוד בו, וזו שאלה תיאולוגית מעניינת מאוד, על גבול הפרדוקס.
אברהם (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
בכל בוקר אנחנו (אלה שמתפללים) אומרים שלא ניאלץ לעמוד בניסיון. כי אנו מכירים בעצמנו שאיו אנו יכולים לעמוד בכל ניסיון ובכל
תנאי.
סקירה מעניינת. וניתן ללמוד ממנה חלק ממדעי ההתנהגות תודה לך.
אקרא את הספר בהמלצתך.
(לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
סקירה יפה מאוד. לא ממש מסכימה עם התיאוריה שלך בפסקה הראשונה. ולגבי הפסקה השנייה - בראייה שלי, גם כעת בחיים הנוחים נטולי המחסור יש את אלה שבקלילות מדהימה ועל שטויות מאבדים צלם אנוש ושולפים החוצה את הפנימיות המקולקלת, החבוייה, המלוכלכת שלהם. ואחריפ, לי די ברור, שגם במצבי דחק קיצוניים ישמרו על כבודם העצמי והמוסרי.
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
זשל"ב, אני נוטה להסכים איתך - אלא שזה לא ממש משנה. משהו מהותי השתנה בעולם.
ולגבי העשב - העשב לא ייתן לך שום דבר. הגוף שלך צריך חלבון, ובשעת דחק (שבוא נקווה שלא תגיע), אתה תשיל מעליך במהירות רבה את כל גינוני הפינוק המערביים שלך ותאכל כל דבר שישאיר אותך בחיים. עשב, לצורך זה, לא נופל בקטגוריה הזו.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
אלון, ביקורת מצויינת. העולם לא ממש השתנה - זה אנחנו שהשתנינו.

ואף על פי כן, בחיים לא הייתי מוכן לאכול עכברוש, ולא משנה באיזה מצב אני נמצא. מקסימום, אני יאכל עשב. זה המקסימום.
בת-יה (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
אלון דה אלפרט, ברור לי שספרים תמיד טובים יותר מסרטים (למעט ד"ר ז'יווגו - ספר די משעמם וסרט מצויין) את מה שהסברת מבינים טוב בסוף הסרט. לא זוכרת כרגע את הטקסט המלא, אבל אני זוכרת שהיה שם קטע שפנה גם לדוברי האנגלית אולי כי הבמאי / תסריטאי החליט שמשחק המילים הזה חשוב מאוד ורצוי שגם המתקשים באנגלית יבינו אותו.
דרך אגב, את הספר הזה קראתי בהמשכים. הייתי צעירה והתיאורים בספר הטרידו אותי מאוד, ככה יצא שהחזרתי אותו לספריה אחרי שני פרקים ולקחתי ספרים אחרים, אחרי שנה החלטתי להמשיך לקרוא אותו ושוב קראתי רק עוד כמה פרקים... בקיצור סיימתי אותו אחרי 5 שנים. שיא אישי !!!
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
ראיתי רק כמה קטעים קצרים ביו-טיוב, במקרה הזה אין לי ספק שהספר יותר טוב :-)
ולגבי "מלך עכברוש", באנגלית יש כאן משחק מילים שלא עובר חלק בתרגום, גם כי למלך (הקורפורל ששולט על עסקי השוק השחור במחנה) קוראים KING, גם כי RAT הוא כינוי למלשן, וגם כי הם מגדלים עכברושים. מה שניתן לציין בהקשר הזה הוא ששם הספר הוא KING RAT, בניגוד ל-RAT KING, כלומר לא מדובר פה על מלך העכברושים אלא על מלך/עכברוש.
בת-יה (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
יפה. אהבתי. ודרך אגב, קיים גם הסרט "מלך עכברוש" והוא די טוב.
חני (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
זה ספר מצויין שמשאיר אצל הקורא הרבה מחשבות הרבה אחרי שמסיימים לקרוא. סקירה יפה.
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
אין לי שום מושג איך אפשר לתרגם את זה בלשון של היום בלי שהפאתוס הזה היה נשמע מגוחך.
אנקה (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
קטע ציורי מאוד עליי לציין :) אין כמו השפה הגבוהה ההיא של ימי קדם.
אין.
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
תראו את הקטע הזה, למשל: "דייבן החריק ודמם. המשתנה היתה עשוייה מלוח מכופף של ברזל מגולוון. דייבן הביט בשתנו המזדרזף ומזדחל עקלתונית אל הקצה הנמוך, ואחר משתפך, מקציף, מן המשפך החלוד אל תוך הגיגית הגדולה, תורם לזוהמה הנאספת כמקפא על פני הנוזל. מחר יילקח מכאן המיכל וייווסף למיכלים אחרים ויועבר אל הגינות. הנוזל השמנוני יעורבב במים, ואז תינסך התערובת ברכות ועדינות, ספל אחר ספל, אל שורשי הצמחים המטופחים ונטורים על ידי הגבר המופקד על גידול מזונו של המחנה".
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
האמת היא שקצת הופתעתי מהתרגום של הספר, שהוא מצד אחד מאוד מיושן ושכולל מילים וביטויים כמו גזוזטרה, מדושן-עונג, תיפח רוחי, גנגרנה, אילפס, גאיונה וכדומה, מילים שבאמת פגשתי בעיקר בספרים שקראתי בילדותי, אבל גם מילים כמו "סאלאמאת" או "חאפלה", שתורגמו בסגנון חופשי יותר ומשעשע לפגוש בהן באוריינטציה כזו, ולכן למרות שאולי החווייה בשפת המקור היתה אותנטית יותר, משהו בתרגום העניק לי ערך מוסף של עברית שלא נס ליחה, ויש בכך מספיק בשביל להינות מהגרסה המתורגמת דווקא.
asheriko (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
הספר הזה הוא חלק מהסאגה האסייתית ש"שוגון" הוא הספר הראשון בה. מומלץ מאוד ואם אפשר עדיף באנגלית.
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
ושוגון, אגב, הוא בהחלט ברשימת הממתינים להשתלה אצלי.
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
יש הסמקות שהפיקסלים אינם סובלים /-;
ת׳כלס, אם אני מצטנע, אז אצלי בראש המלים האלה היו מסודרות אולי באופן פחות קוהרנטי אבל הסתדרו איכשהו בחוץ, לא לגמרי לשביעות רצוני אבל כך שאנשים הבינו, אז זה בסדר. גם אני חושב על זה הרבה, ופוגש את המחשבות האלה בכל פעם שאני קורא ספר שמאתגר את אזור הנוחות שלי, כמו ספרים כאלה או דיסטופיות למיניהן שפוצעות את שולי המחשבה שלי בידיעה הכמעט וודאית שלא הייתי עומד במבחנים מהסוג הזה.

שלא ניאלץ לעמוד בניסיון.
פואנטה℗ (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
אני חושבת המון על הדברים האלה אבל לא הייתי יכולה לנסח אותם כל-כך יפה ומדויק.
לפני כמה ימים ראיתי את הסרט של דיקפריו ("האיש שנולד מחדש") והעניין הזה של הישרדות כנגד כל הסיכויים והמבחן לחברות ומוסריות, לא מניח לי.
מוסיפה את הספר הזה לספרים שמחכים לאומץ שלי, ואת הביקורת ממסמרת לדף שלי לקריאה חוזרת.
נ.ב. הדבש של בננה זה אחד הדברים הטעימים ביותר שיש.
בנצי גורן (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
ספר מדהים. וכמו שכתבת, כבר לא כותבים יותר כאלו.
בנצי גורן (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
אנקה (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת נהדרת שלך אלון. זה בדיוק כך כפי שתיארת. אתה צודק גם בהענקת הכוכבים. גם אצלי הוא דורג ב-5 כוכבים בגלל הרגשות שהתעוררו בי תוך כדי ואחרי קריאת הספר.
אחד מהספרים היותר טובים של קלאוול ומתוך הסדרה של משרד הבטחון - אדם בקו האש. שיש בה עוד כמה וכמה ספרי מופת על מלחמות.

נעמי (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
כתבת מדויק על ספר נהדר ביותר, ספר של חמישה כוכבים בהחלט! ואכן מזדהה עם כל מילה בתגובתך למחשבות. את הספר קראתי אחרי שוגון המדהים, וקלוואל בהחלט לא איכזב. מומלץ מומלץ מומלץ.
כשכתבת "שעל הנפש יש לשמור מכל משמר..." זה הזכיר לי את "פרפר", שם הוא מכנה את הקלקולים המוסריים כ"שביל הריקבון" שיש לעשות הכל כדי להימנע מלעשות את הצעד הראשון בו, כי עם כל צעד קשה יותר לצאת ממנו. ואכן אני רואה שהזכרת את פרפר גם (אומנם בהקשר של סגנון הכתיבה, אך הם דומים גם בעניין זה).
תודה על הביקורת הזאת!
מורי (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
מקבל את ההסבר ומבין לגמרי את כוונתך.
אלון דה אלפרט (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
הספר הזה כבש אותי לאט, מחשבות. גם אני לא הרגשתי שזה ספר של חמישה כוכבים, אבל מצד שני, ה"כוכבים" שאני מעניק לספר אינם רק ציון לספר "פר-סה", אלא מדרגות ברמת החווייה שנוצרה מהמפגש ביני כקורא לספר. לפיכך לא תמיד תהיה התאמה איכותית מהימנה בין שני ספרים שזוכים, למשל, לחמישה כוכבים - שאחד מהם הוא ספר מופת איכותי, והשני מותחן פשוט, אבל שניהם קיבלו חמישה כוכבים גם כי נהניתי מהמותחן לדוגמה מאוד או שהחווייה שלי ממנו היתה חזקה במיוחד, או שלמדתי ממנו משהו משמעותי.
מורי (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
בשום מצב לא הרגשתי שזה ספר של חמישה כוכבים. ארבעה בדוחק.
אפרתי (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
ספר מופלא. ביקורת נהדרת.
פֶּפֶּר (לפני 9 שנים ו-7 חודשים)
אני הולכת לחפש אותו כבר עכשיו.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ