ביקורת ספרותית על תיאום כוונות [מהדורת 2010] מאת חיים סבתו
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 15 בספטמבר, 2013
ע"י נצחיה


בצהרי יום הכיפורים סגרתי את מחזור התפילות ויצאתי מבית הכנסת, לפני תום התפילה. קשה עלי אמירתו של פיוט "אלה אזכרה" העוסק בעשרת הרוגי מלכות, ובדרכים המשונות שבאה עליהם מיתתם, ומסורת היא בידי לצאת את בית הכנסת בשעה זו. מחמת כוחותי שהלכו ואזלו, הלכתי לביתי ולא נשארתי לשמוע את תום התפילה. וכך הילכתי לי בחום השמש, ברחובות הריקים. שאר אנשי השכונה נמצאו, חלקם בבית הכנסת, וחלקם מסתופפים איש תחת מזגנו בחסות תריסיו המוצלים מפני השרב הקשה.

בהגיעי לביתי נמלכתי בליבי מה אעשה. שינה באמצע היום, חזקה עליה שתימשך ותמשך וסופי להפסיד קריאת מפטיר יונה של מנחה, ותפילה נעילה של סוף היום. קריאה בספרי חול אינה ראויה ליום קדוש זה, לא כל שכן קריאה בעיתונים ושאר עיסוקים של ימות החול הכרוכים באלקטרוניקה וחשמל. בזוכרי עיתונים של ערב החג, עלה בליבי ספרו של חיים סבתו. מנהג בישראל הוא שעיתונים ומוספים חגיגיים של ערב יום כיפור, הרי הם דומים זה לזה. אין לעורכי העיתונים אלא נושא אחד לעסוק בו, ודומה שמשכפלים הם את פרסומיהם משנה לשנה. לעיתים מוצאים הם עוד אדם שטרם נתראיין, ומראיינים אותו, אבל הנושא קבוע ואינו משתנה. ותעסוק הארץ ארבעים שנה בדברי "המלחמה ההיא", ותפתח את פצעיה להקיז מהם דם, מדי שנה בשנה. ושנה זו אינה יוצאת מן הכלל היא. אלא שהשנה קראתי ריאיון עם חיים סבתו בנושא ספרו שקראתי משכבר, ומצאו חן בעיני דברים שאמר.

הנה כי כן, הלכתי למדף הספרים והוצאתי ממנו את הספר "תיאום כוונות". עוד זמן מה נשתהיתי, שכן אמרם "שבת היא מלזעוק", ואולי אין זה מן הראוי לקרוא ביום חג דברים של צער. אלא שראיתי לעצמי בקל וחומר. מה פיוט אלה אזכרה העוסק במיתתם של קדושי ישראל, ומצוי בסדרי התפילה של קהילות רבות, על אחת כמה וכמה ספר זה, הזכור לי כנוגע בצער ואינו נוגע בו.

כפי שרבים מזכירים ואומרים, לשונו העברית של סבתו עשירה וספרותית. עגנונית, אמרו. נובעת ממקורות הקודש, מן המשנה ומן המדרש. וניכרים דברי אמת, שכך אדם זה בקי ורגיל בשפה שכזו. והוא לוקח אותה, יחד עם שאר רכושו הרוחני, גם אל שדות הקרב והחול. שפה זו עושה את הספר קשה לקריאה, ומצריכה מאמץ מן הקורא בן ימינו שאינו מורגל בכגון אלה. ולא השפה בלבד. הספר כולו משקף לקורא בו את תחושת החייל הפשוט בשדה הקרב. אין עלילתו סדורה ומאורגנת, והיא הולכת, כמחשבותיו של הכותב, רצוא ושוב, בין ההלם והתדהמה של שעות הקרב הקשות, ובין שעות העיבוד והעיכול של הימים לאחר מכן. לא סדר כרונולגי, ולא סדר עלילתי יש בספר, אלא קטעי דברים. ועל כולם שורה רוחו של דוב, החבר שהלך לקרב, אך לא חזר ממנו.

"סיימתי את הסיפור. הסתכלתי סביבי. שתיקה היתה מסביב. התלמידים תמהים היו. לא מעשה כזה סברו שישמעו. אין כאן לא גבורות מלחמה ולא מופתי קרב". כך מתרשם המחבר מסיפור שסיפר בעת חופשה קצרה, עשרים וארבע שעות אורכה, בה ירד מן הגולן לבית אמו בירושלים. וגם הקורא בספר עשוי לתמוה. לא טקטיקות ואסטרטגיות קרב ימצא, כמורגל בספרי לחימה. שכן הכותב מספר את סיפורו כחייל פשוט, שלדרגת רב טוראי הגיע כיוון ש"אין אדם עובר מלחמה כזאת בלא שיהא רב טוראי". ולא קובלנות על מדיניות, על הפקרה, על אוזלת יד מדינית. את אלה משאיר סבתו לספרים אחרים. הוא כותב ספר אישי, פרטי, עתיר עצב, ועם זאת מנסה למצוא בו גם נחמה ועידוד. "לא סיפורי הקרב משכו את לבי. ידעתי כבר, מי שהיה במלחמה הזאת יכול לספר ולספר, ומי שהיה בין כך לא יאמין".

"לא כל הימים שווים ולא כל השעות שוות. יש ימים ארוכים ויש קצרים, יש שעות מלאות ויש שדופות. יש יום שנדמה לו לאדם כשנה, ויש שנים שהן בעיניו כימים אחדים, ויש רגע שנראה כי לא יסתיים לעולם, ויש חיים החולפים כחלום יעוף". סיימתי את הספר בדמעות המסמאות את עיני. ויצאתי אל הרחוב הלוהט, בעליה בואכה בית הכנסת, לתפילת נעילה של סוף יום הכיפורים.
20 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
נצחיה (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
תודה חמוטל. מבחינה ספרותית נטו "בואי הרוח" הוא בעיני הטוב שבספריו של סבתו. טוב יותר מ"תאום כוונות".
חמוטל (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
נצחיה, כתבת נהדר. גם אני העברתי את יום הכיפורים עם חיים סבתו - עם "בואי הרוח". בוכות הדמעות מעצמן.
נצחיה (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
חני - תודה רבה גם לך. וכמובן שנה נפלאה ונהדרת. ועתירת ספרים טובים.
נצחיה (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
קורא כמעט הכל - תודה. ואני מעריכה מאוד את כל מי שנשאר בבית הכנסת לאורך כל תפילות יום הכיפורים. גם אני הייתי ככה פעם, אלא שמרוב ילדיי התרגלתי כבר לצאת באמצע.
נצחיה (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
אפרתי, אני לא יודעת איך את יכולה. כבר אמרנו שיש טעמים שונים, ובכל זאת כאלה תיאורים פלסטיים, של פשיטת העור ועוד רבים, ממש לא מאפשרים לי לקרוא אותם בנינוחות.
וסיפור כנגדך , על סיוע בתפילה:
כשהייתי ילדה בת שבע, בת שמונה, בת תשע, אמא שלי היתה טרודה עם תינוקות הבית, ולא היתה עימי להורות לי את דרכי התפילה בעזרת נשים. והיתה שם אישה אחת שהיתה נטולת ילדים, ושהתה שם. היא סייעה לי, והשירים ששרה נחרטו במוחי. אחר כך היא נפטרה, המבוגרים היו מזועזעים, ואני לא הבנתי הרבה. שנים אחר כך ראיתי את הלוח לזכרה באותו בית כנסת, והבנתי את עומק הזעזוע של "בת ל"ב שנים היתה במותה". ומאז בכל פעם ששרים "מכלכל חיים בחסד" במנגינת הימים הנוראים, אני שומעת את השיר בקולה, ובוכה.

(אני כמובן מאחלת לך שנות חיים רבות. הקשר היחיד בין הסיפורים הוא הסיוע בנבכי מחזור התפילה)
חני (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
כמו חבריי כאן נצחיה נפעמתי מהביקורת.. שתהייה לכולנו כאן שנה נפלאה.
נצחיה (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
דוידי - אני בהחלט ממליצה. קראתי לשפה "עגנונית" כי הוא הראשון שכתב ככה, אבל סבתו כותב משל עצמו, ולא כחיקוי.
אפרתי (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
ועוד הערה לגבי יום הכיפורים דהשתא: כמה מצוות אפשר ללקט בעצם היום הקדוש, בעודנו ספונים בבית הכנסת? ובכן, בעודי יושבת, מימיני מיכאל ומשמאלי גבריאל, מימיני אשה שהזקנה קפצה עליה ומשמאלי אשה שאוזניה כבדות, שתיהן מאבדות את מקומן במחזור ועיניהן משוטטות כה וכה כסומא בארובה. ואנכי, איך תיפול עלי תנומה אפילו אם כבדות עפעפי... הלוא תפקיד השית עלי הקדוש ברוך הוא, להצביע במחזורה של זו ובמחזורה של זו על המילים שמסלסל החזן בקולו. וכך, בכל עת שחישבתי לנמנם קמעה, להשלים ליל שימורים של שיעולים, עוזרת אני לימין ולשמאל. ובזכות מצוות צנועות אלה אולי יעזור לי הקב"ה שתהיה לי שנה טובה ומתוקה.
קורא כמעט הכול (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
נצחיה, יש לך יכולת לכתוב ביקורת בשפת הספר, כבר פעם שלישית אני נפעם. אני (עגלה ריקה שכמותי) לא מצליח להוציא את עצמי מבית הכנסת ביום הכיפורים...
אפרתי (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת נפלאה שמשקפת את שפתו של סבתו. וכאן וידוי קטן: אין תפילה ביום כיפור שמרגשת אותי כתפילת אלה אזכרה. אינני יודעת מדוע, אבל הדמעות שוטפות את עיני, לבי נכמר וכל העצב שבעולם מצטופף בלבי. פיוט יפהפה.
דוידי (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת מצוינת לא קראתי, אני מבטיח לקרא, הספר נשמע מרתק, וכל מה שיש בו שמץ שמצו של עגנון ראוי לקריאה.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ