ביקורת ספרותית על קונטרפונקט - הספריה החדשה # מאת אנה אנקוויסט
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 29 בנובמבר, 2021
ע"י אלעד


עוד רגע אכתוב קצת על פוליפוניה ועל באך. "ואריאציות גולדברג", מפסגת יצירותיו של באך, משמשות בספר הזה כנקודת אחיזה וסיפור מסגרת. דיונים מוסיקולוגיים (שאני אישית נמשך אליהם) הם חלק מסוים מהקונספט בספר. אבל אל תטעו. זה בראש ובראשונה סיפור על אובדן, על געגוע עמוק, וגם לא מעט על התבגרותם של ילדים מנקודת מבטם של ההורים. ובמקרה כאן: אם ובת, שלא נקראות לרגע אחד בשמותיהן (אבל נכנסות עמוק ללב).

את הואריאציות, יצירה למקלדת, כתב באך בגיל 56 (9 שנים לפני מותו ב-1750, שמסמן את סוף תקופת הבארוק), כלומר, כמלחין גדול בשיא בשלותו. מדובר במבנה מפואר של נושא (אריָה) שחוזר בשלמותו בסוף, ושל 30 ואריאציות, שהן גם מסע רגשי באופני ביטוי מגוונים, וגם דוגמא מושלמת לכתיבה פוליפונית מהודקת שמספקת חוויה אינטלקטואלית לצד העומק הרגשי. בארגון הפנימי בולטת סדרת הקנונים. כל ואריאציה שלישית היא קנון, כלומר, קול שני מחקה קול ראשון בהפרש של תיבה, כשבינתיים המהלך ההרמוני מתקדם בזיקה לנושא. וזה לא הכל: בסדרת הקנונים משתנה בכל קנון המרווח בין שני הקולות, לפי סדר: בהתחלה החיקוי הוא באוניסון (חיקוי מדויק), בקנון הבא החיקוי בסקונדה (בהפרש של טון), אחר כך בטרצה, וכן הלאה. בחלק מהקנונים החיקוי נעשה במהופך. בשביל ניתוח מוסיקולוגי יש ספרים מכובדים אחרים, אלא שההתפעלות מהוואריאציות היא חלק מהעניין כאן. יתכן שמי שלא מכיר את היצירה יתעניין בה בעקבות הקריאה, אבל באמת שכדאי להקשיב לה, לפני או במקביל (או בלי קשר). בקיצור, כל פרק בספר מותאם לואריאציה אחרת, לפי הסדר, כשבתחילת כל פרק מופיע ציטוט בתווים של תחילת הואריאציה. את היצירה, בסיפור המסגרת, מנגנת האם.

ה"קונטרפונקט", ארגון שיטתי של פוליפוניה (מילולית: נגד נקודה, כלומר, נקודה מול נקודה, תכנון קולות שונים במקביל על ציר הזמן), שבא לידי ביטוי מבריק בפוגות ובקנונים של באך, משמש כאן (כפי שוודאי מתבקש) בהשאלה לבחינתן של אינטרקציות אנושיות: "דוגמית לאופנים שבהם שני אנשים עשויים להתייחס זה אל זה. לחקות זה את זה, להסכים זה עם זה, לחלוק זה על זה; לתפוס עמדה הרמונית או דיסוננטית; לברוח זה מזה או להתמזג זה בזה, אבל תמיד מתוך מעורבות בלתי־נמנעת של איש ברעהו" (121). בפרק שמקושר לקנון הראשון, למשל, מתוארת באופן יפהפה הסימביוזה שבהריון: "עכשיו, חשבה האשה, אני מטפלת בבת שלי טוב יותר וטבעי יותר מכפי שאוכל אי־פעם בעתיד. וביתר קלות – זה קורה מעצמו. שתינו שרות אותה מנגינה, באוניסון. לו רק היה יכול להישאר כך" (37); תיאור יפה אחר, בפרק שמקושר לואריאציה 12 (הקנון הרביעי), ממחיש את חיכוכי גיל ההתבגרות בהקבלה לקנון בקווארטה, בו הקול השני מצטרף בהיפוך.

אבל הדמיון בין יחסי הקולות בתווים ובחיים הוא רק תחנה בפרויקט של האם הפסנתרנית. ככל שמתקדמות הואריאציות הן נעשות עמוקות וחדשניות (ומבחינה טכנית תובעניות), ובהדרגה משתלב גם סיפורו של באך עצמו, שחווה גם הוא אובדן בסמוך לכתיבת היצירה. המקומות האפלים ביצירה חושפים את באך במלוא הייאוש והבדידות (יש צל בכל ואריאציה, אבל כדאי לשים לב במיוחד לשלוש הואריאציות המינוריות, ובמיוחד השלישית, מספר 25). בדף השער המקורי של הואריאציות נכתב בכותרת המשנית: "מוסיקה שנועדה להשיב את רוחם של אוהבי המוסיקה", וזה היה שקר – כותבת אנה אנקוויסט – "המטרה העיקרית של הואריאציות הייתה להגן על יוצרן מפני טירוף־הדעת" (200). דרך נגינת הואריאציות מבקשת האם לתאר את בתה, ואולי רק לעצמה, ולאו דווקא בגלל קשר מיוחד של הבת ליצירה הזו. התהליך הוא אישי שלה. היא חוקרת את מושגי הזמן והזכרון החמקמקים דרך נגינה וכתיבה, ולא חוסכת בביקורת עצמית. וכאן צריך להגיד, הסיפור הוא אוטוביוגרפי, או כמו שנכתב מאחורה: "האוטוביוגרפי ביותר" מבין ספריה של אנה אנקוויסט.

על דמותה של הבת אני לא מרחיב. היא כמובן מוקד הספר (הואריאציות הן רק האמצעי), וכפי שקורה בספרים טובים, היא דמות מלאת חיים שנכנסת עמוק ללב. בקשר לואריאציות: יש ביצועים טובים ומגוונים, על פסנתר, צ'מבלו (ביניהם, אגב, קית' ג'ארט), ולא רק. מומלצים: מארי פראייה, אנדרש שיף, וכמובן - גלן גולד (שגם מוזכר בספר, ובצדק).

# # #

ציטוט, לסיום, על ואריאציה 15:

פשוט. זה חייב להישאר פשוט ושקוף, כי תוכן התווים כבר טרגי די והותר. באמצע המחצית השנייה של הקטע ישנה תיבה שבה הקול העליון שותק. הבאס והקול התחתון יורדים למטה בשפה בלתי־נתפסת, משוחררים לרגע מכל מפתח שהוא, כאילו הם מתייחסים למוזיקה שתיווצר רק בעוד מאות שנים. האשה נרעדה. בלי רגישויות עכשיו, חשבה, בלי עיניים צורבות או גרון חנוק. שטויות. את הקנון צריך לבצע, לאט ובלי שגיאות, עד לסוף התיבה האחרונה, שבה הקול העליון מטפס מעלה־מעלה, והבאס נשאר לשכב בעומק, כאילו אינו יכול להציל את הסופרן והוא אנוס לעמוד מנגד חסר־אונים ולראות אותה ממריאה ונעלמת בקווינטה הריקה ביותר שהצטלצלה מעולם.
(103)
14 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אלעד (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
אברש, תודה רבה! נהנה מאוד לקרוא אותך..
ברור שאתה אוהב מוסיקה אמיתי {וזכותך להיות קצת קנאי לפעמים (-; }
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
אלעד, רק למען הסר ספק, לא חושב שאני נמנה עם עדת הקנאים לאותנטיות המוסיקה של באך כמו שאני רק נפעם מצלילי הצ'מבלו.
כנראה שאני מסוגל ליהנות מהקונצ'רטו לארבעה צ'מבלי של באך בביצוע מודרני לפסנתר, אבל האזנה אליו לא תביא אותי אל אותן פסגות הרגש הטהור, השמיימי, שאני חווה בהאזנה לביצוע אותנטי שלו.

דווקא נוטה מאד להסכים לדבריך האחרונים ולמהות שבדברי אנקוויסט שהבאת. בהחלט מברך לא מעט על ביצועים ועיבודים שונים לחומרים קלאסיים, וביניהם גם על ביצועים פחות מסורתיים (לא חסרים וירטואוזים שמפליאים לנגן בגיטרה חשמלית).

רק לא לגמרי ברור לי כיצד גלויים צפונות לבם של מלחינים, שכוונותיהם נהירות בלעדית דווקא לאנקוויסט, אבל אם ביצירה ככתבה מדובר, אני די בטוח שהכלי שייעד לה המלחין ראוי גם הוא להתייחסות. בין אם מתוך אילוצי הזמן ובין אם לאו, הרי היצירה נכתבת כשלנגד עיניי המלחין עומדות האיכויות שהוא בחר לשוות ליצירה; גוני הצליל, האורנמנטציות, אוסף כל הרשמים שנקלטים במוחו של המאזין, כל אלה נקבעים במידה רבה על ידי הכלי.

מכל מקום זה נושא מעניין ומורכב, ואולי ראוי שאקרא את הספר כדי להתרשם מהטענות שהיא מעלה, לפני שאפליג בדברים. (:
תודה לך על הסקירה, אלעד. עצם השיח שדבריך הצליחו להעיר בי, ואפילו שיח של דיליטנט, כבר יש בו ערך רב בעיניי.
אלעד (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
תודה רבה עמיחי!

תודה רבה אברש!
"יצירת המופת" אצלי ברשימה גם. ואתה צודק! מאוד אהבתי את הכתיבה שלה, כנה, מאופקת ומרגשת, מעבר להקשר המוסיקלי שבהחלט מעניין אותי.
היא מביעה, אגב, את דעתה על ביצועים אותנטיים, בהקשר של הואריאציות האחרונות, בהן, לשיטתה, באך "מתנגש בגבולות הכלי שלו".
היא שואלת (מצטט):
מה פירוש "אותנטי"? מוסיקאים בני ימינו רבים כנראה חושבים שביצוע אותנטי הוא ביצוע בכלים הרעועים מתקופת חייו של המלחין... אבל אם נתלה את תפיסת האותנטיות בכוונתו של המלחין, האם זה לא יעיד על כבוד רב יותר מאשר תלייתה בעץ או במיתרים שתקופתו גזרה עליו?

זו דעתה,
ודעתי: מזל שיש גם קנאים מוכשרים וגם מחללי קודש מוכשרים (-:
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
סקירה יפהפייה, אי אפשר לטעות בהנאה שרחשה בך עם קריאת הספר הזה. כרגע מצפה לקרוא את "יצירת המופת" של הסופרת ומקווה להגיע גם אל זה. מאמין שאמצא בו יותר מעניין סתם.

ובאשר ל"וריאציות גולדברג" על פסנתר, מי שמע כזאת? הרי זה חילול הקודש. (:
עמיחי (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
סקירה מרשימה ביותר.
אלעד (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
רץ, תודה רבה!
רץ (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
ילד זיגזג ילד זיגזג - התשובה כן - חד משמעי, אני קראתי את הספר למרות שאין לי מושג במוזיקה, אבל יש בו ערכים גדולים לחיים לעצמה , לעונג ולכאב שבהם.
רץ (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת לספר שאהבתי מאוד וסופרת שאני מעריץ, למרות שאין לי מושג במוסיקה, הביקורת הזאת האירה לי את מה שלא הבנתי בקראתי בספר.
אלעד (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
קישור לואריאציה ה-15 (שהציטוט מתייחס אליה), גלן גולד 1959 (נשמע פתאום כמו וויסקי):
https://youtu.be/s4gVjHsLQPw

קישור לנושא, שאולי בכלל כדאי להתחיל ממנו:
https://youtu.be/Om5TLfoES9M

קישור ליצירה במלואה, גלן גולד:
https://youtu.be/Cwas_7H5KUs

ג'ין רונדו, בצ'מבלו, יפה גם לצפות:
https://youtu.be/1AtOPiG5jyk

שוב, ואריאציה 15 (יש עוד ואריאציות יפות כמוה, חוזר עליה בשביל הדוגמא),
בצ'מבלו, הסרטון ממחיש את קווי הקנון המורכב שיש שם, לא בתווים:
https://youtu.be/jCzHS9yBf0k
אלעד (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
חני, תודה רבה!
מאוד מעריך את הפתיחות שלך, ולומד ממך...

ילד זיגזג, תודה!
השאלה שלך טובה, ואין לי ממש תשובה.
אני חושב שגם ללא רקע כדאי לנסות להקשיב ליצירות קלאסיות, זה עולם ומלואו, ושני אוהבי מוסיקה קלאסית יכולים לא לאהוב בכלל את אותן היצירות.
אני חושב שמי שמכיר ואוהב את ואריציות גולדברג, ובטח אם הוא יכול להבין, אפילו באופן בסיסי, מושגים תיאורטיים מסוימים, יגיע מראש לספר הזה עם "שפה משותפת". אולי זה כמו לקרוא ספר מאוד ישראלי ולתהות אם מי שקורא תרגום ושלא מכיר את הניואנסים יראה מה שראית. ובכל זאת, אני חושב שהסופרת לא ניסתה להרשים בהשכלה אליטיסטית, אלא הביאה בכנות את עולמה וטעמה, וסיפור אנושי בסופו של דבר עובד. אני חושב שמעניין לקרוא את הסקירה של רץ בהקשר הזה.
הלואי שתהנה מהספר במידה ותימשך לקרוא אותו.
ילד זיגזג (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
אז אם אני חסר את הידע במוזיקה קלאסית, לא אהנה מהספר?
חני (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
אלעד איזה סקירה יפה ומרוממת נפש כתבת שאפו! לעיתים זה נשמע סינית
כי מוזיקה ועוד קלאסית
זו ממש שפה.לדעתי אתה
חייב לשים פה קישור
למען יאזינו כולם לבאך.
בדרך כלל לא מאזינה לקלאסי
אבל תפסתי רגע מיוחד והאזנתי.
אז כן באך מפעים בלי שום ספק.
תודה
אלעד (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
תודה רבה Pulp!
יצירה כמו ואריאציות גולדברג אני לא יכול לשמוע עם הילדות בבוקר (-:

יעל, פרפר, כיף לקרוא וללמוד מכם. לדעתי ניתוחים תיאורטיים הופכים את ההאזנה לצלולה יותר, וגורמים לך להקשיב בצורה עמוקה יותר ליצירות לא מוכרות אחרות. תודה על התגובות!
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
יעל, אם ניקח כדוגמא פשוטה את פטר והזאב.
אפשר להאזין למוסיקה גם בלי לחשוב על הסיפור, אך אם בהאזנה את יכולה לזהות את הדמות הפועלת בהתאם לכלי הנגינה המייצג אותה, את יכולה לראות בדמיונך סיפור שלם במימד נוסף.
yaelhar (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
פרפ"צ, אני מאזינה די הרבה לבאך.
האם חוויית ההאזנה שלי היתה גדלה אם הייתי מוסיפה לה ידע תיאורטי? אני בספק. יש תחומים בהם אני נהנית מידע תיאורטי. אף אחד מהם אינו מוגדר אצלי "חווייה".
Pulp_Fiction (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
אני שומע את באך לעתים קרובות במיוחד זה קורה בבקרים, כשאני מפזר את ילדיי לבתי הספר,כי זו מוסיקה שכולנו יכולים להתחבר אליה. גאוניותו חוצה גילים ודורות.
ביקורת מחכימה ומרתקת, אלעד
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
יעל, סביר שאדם עם הבנה מעמיקה במוסיקה יחווה את הספר בכמה מימדים.
נראה לי שזה אחרת לקרוא ספר ולהבין כל אמירה לעומקה, לבין קריאה עם הבנה שטחית יותר, שגם היא יכולה להיות מספקת, אבל עדיין יהיה הבדל בחוויה.
אלעד (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
תודה רבה, מורי!
תודה רבה, יעל!
הניתוח בספר, למרות הצדדים ה"מלומדים" מדגיש בעיקר את החווייה. והיצירה באמת מומלצת...

תודה רבה פרפר!
ספר מרגש ויפהפה, אני מקווה שתאהב גם (-:

תודה על ההערה (כאן ובפרטי), תיקנתי את הטעות: כמובן שבאך נפטר ב-1750 (ולא ב-1950). (-:
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
אלעד, סקירה נהדרת שמסקרנת לשמוע את היצירה במקביל לספר.
ההסברים על היצירה ועל המוסיקה בכלל מאלפים ומחכימים.
את הספר כבר יש לי. עכשיו אצטרך למצוא את היצירה בביצוע הנכון.
yaelhar (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת משכילה מאד. תודה.
כמו בקריאה אני מעדיפה להקשיב למוסיקה באופן חווייתי, לא מלומד.

הערה קטנונית - באך מת 200 שנה לפני 1950...
מורי (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
יופי של סקירה לנושא עלום ממני, לצערי.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ