ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום חמישי, 3 במרץ, 2022
ע"י אלעד
ע"י אלעד
בסיפור "קדירת הזהב", הארוך מבין חמשת הסיפורים שבקובץ, מסודרים הפרקים לפי 12 משמרות לילה. ב"משמרת הרביעית" פונה פתאום הופמן אל "הקורא הנלבב" ושואל כך:
"הרשאי אני לשאול אותך - דווקא אותך, קורא נלבב - אם היו לך בחייך שעות, ואפילו שבועות וימים, שכל מעשיך ועיסוקיך הרגילים עוררו בך מיאוס ושאט־נפש, וכל מה שהיה חשוב ורב־ערך בעיניך, כל מה שנשאת בלבך ובמחשבותיך תמיד, נראה לך פתאום תפל ועלוב?"
הרמתי את מבטי מתוך דפי הספר וחיפשתי מסביבי "קורא נלבב". זה רק אני ברכב, בקצה הפארק התעשייתי. מנצל כמה דקות לקריאה באור האחרון של היום בזמן שהתפנה בין העבודה למטלה מסוימת לפני החזרה הביתה.
הופמן הוא מייצג מובהק של הרומנטיקה הגרמנית. דמויותיו עוברות חוויות מיסטיות וסוריאליסטיות, קרועות בין מציאות מוגבלת לעולם הפנטזיה, שמציע הכל בעוצמה מוגברת: יופי, עומק, עונג, אבל גם טירוף ואימה. דווקא בעולם הפנטזיה מתעוררות הדמויות מהשינה של המציאות; האהבה מתוקה יותר והמוסיקה מטלטלת יותר. המודל הבסיסי בסיפורים (לא תמיד אחד לאחד) הוא של גבר צעיר שנסחף לשתי אהבות במקביל, כשאחת מהן מציאותית והשנייה, הפנטסטית, מייצגת כמיהה לשמיימי, לאינסופי, אולי להשראה / אמנות / חכמה. הנערה הנכספת, אגב, בדרך כלל גם מוסיקלית.
בסיפור החמישי, הקצר ביותר (והפחות מוצלח), חוקר מעט הופמן את "דון ג'ובאני" של מוצרט (הופמן, שהעריץ את מוצרט, הוסיף לעצמו את השם "אמדיאוס", לא פחות). אמנם הייתי שותף להתלהבות שלו ונהניתי לזהות את קטעי המוסיקה שהתייחס אליהם, אבל יתכן שהסיפור לא נועד לעמוד בפני עצמו. כנראה, דרכו, הוא מבטא את הרעיונות מהסיפורים האחרים באופן מפורש יותר, כשהוא מייחס את אותו עולם אידיאלי שמימי ישירות למוסיקה. וכמו שהסיפורים במובן מסוים נולדו מהמוסיקה, כך הם גם היו השראה ליצירות מוסיקליות חדשות, כמו למשל "קרייזלריאנה" של שומאן ו"מפצח האגוזים" של צ'ייקובסקי, שמתייחסים לסיפורים של הופמן (שאינם בקובץ הזה), ו"סיפורי הופמן" - אופרה של אופנבאך (מהמאה ה-19, כמו שתי הדוגמאות הקודמות), בהשראת שני סיפורים וחצי שמופיעים בקובץ, וסיפור נוסף. חצי - כי בסיפור המסגרת באופרה מופיע הופמן עצמו כדמות מספרת, כשבינתיים, באותו סיפור מסגרת, מבוצעת "דון ג'ובאני" של מוצרט (ואופנבאך באמת מצטט מ"דון ג'ובאני"). הקטע המוכר ביותר ב"סיפורי הופמן" של אופנבאך הוא הברקרולה (חפשו: Offenbach Barcarolle).
עוד אריה בולטת באופרה של אופנבאך, היא זו של אולימפיה, הבובה, במערכה שמבוססת על הסיפור "איש החול", הראשון בקובץ. הבחור ב"איש החול" מתאהב למעשה בבובה ממוכנת ומפסיד את הנערה האחרת, האמיתית. הופמן מעיר בסיפור, שבעקבות פרסום המקרה של הבובה הממוכנת, מחזרים רבים חשדו שהאהובה שלהם עלולה להיות בובה, ולכן "תבעו שלא תסתפק בהקשבה סתם, אלא גם תדבר מפעם לפעם דברים שיעידו על שכל חושב ולב מבין". בסיפור הזה, אם כן, ההבטחה לאושר הגלום בעולם הדמיון הנשגב, מתבדה: הגיבור נותר אומלל. ונזכרתי בבובה ממוכנת אחרת, ואולי זו בכלל אותה הבובה, של דליה רביקוביץ', שמשמיעה את קולה המושתק של הנערה הפגועה, שעולם הדמיון הגברי החליט בשבילה מי היא:
בַּלַּיְלָה הַזֶּה הָיִיתִי בֻּבָּה מְמֻכֶּנֶת
וּפָנִיתִי יָמִינָה וּשְׂמֹאלָה, לְכָל הָעֲבָרִים,
וְנָפַלְתִּי אַפַּיִם אַרְצָה וְנִשְׁבַּרְתִּי לִשְׁבָרִים
וְנִסּוּ לְאַחוֹת אֶת שְׁבָרַי בְּיָד מְאֻמֶּנֶת.
וְאַחַר כָּךְ שַׁבְתִּי לִהְיוֹת בֻּבָּה מְתֻקֶּנֶת
וְכָל מִנְהָגִי הָיָה שָׁקוּל וְצַיְתָנִי,
אוּלָם אָז כְּבָר הָיִיתִי בֻּבָּה מִסּוּג שֵׁנִי
כְּמוֹ זְמוֹרָה חֲבוּלָה שֶׁהִיא עוֹד אֲחוּזָה בִּקְנוֹקֶנֶת.
וְאַחַר כָּךְ הָלַכְתִּי לִרְקֹד בְּנֶשֶׁף הַמְּחוֹלוֹת
אַךְ הִנִּיחוּ אוֹתִי בְּחֶבְרַת חֲתוּלִים וּכְלָבִים
וְאִלּוּ כָּל צְעָדַי הָיוּ מְדוּדִים וּקְצוּבִים.
וְהָיָה לִי שֵׂעָר שֶׁל זָהָב וְהָיוּ לִי עֵינַיִם כְּחֻלּוֹת
וְהָיְתָה לִי שִׂמְלָה מִצֶּבַע פְּרָחִים שֶׁבַּגַּן
וְהָיָה לִי כּוֹבַע שֶׁל קַשׁ עִם קִשּׁוּט דֻּבְדְּבָן.
# # #
בסיפורים "היועץ קרספל" ו"המכרות בפאלון", כמו ב"איש החול", המשיכה לפנטזיה ולסמוי מביאה איתה פורענות. באחרית דבר מאת נילי מירסקי, יש תובנות מעניינות על הופמן, הרומנטיקה הגרמנית והאגדה האמנותית. היא משווה את רעיון "הגאולה באמצעות היופי המוחלט" שמועד לכשלון בעולם המעשי, גם ביצירות שאחרי הופמן, למשל בסיפוריו של תומאס מאן.
בסיפור "קדירת הזהב", לפעמים איבדתי סבלנות. הרגשתי שבנוסף לאורכו היחסי, הלך הופמן והתפרע מדי עם הדמיון. אבל הסיום, לדעתי, הצדיק את הדרך. בלי לספיילר: כמו שעולם הרוח, היצירה והדמיון עשוי להביא ל"הכרת התוֹאַם הקדוש שבין היצורים כולם", ומתוך כך לאושר עילאי (נשמע כמו שפינוזה?), כך את אותו "תואם קדוש", הכמוס בסודותיו של הטבע, כמו שכותב הופמן, מגלה הטבע לשירה.
# # #
הרמתי את מבטי מתוך דפי הספר. בחורשה הצמודה למבנים התעשייתיים רצו צבאים.
19 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
אלעד
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
הסתבכתי...
|
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
מקבל את הצעתך,
וולפגנג. (:
והמוניטין מוצדק, לעניות דעתי. אם גם בלבך שמור מקום לאגדות, ממליץ על כל הקובץ בהוצאת עם עובד, כשיימצא לך פנאי כמובן. |
|
אלעד
(לפני 3 שנים ו-5 חודשים)
תודה רבה אברש! (-:
אם אתה מוסיף סבסטיאן אני מוסיף וולפגנג (-: כנראה שגם אני אקדם את הנסיכה ברמבילה, יש לה מוניטין מסתבר... |
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
סקירה נפלאה, אלעד.
שמחתי שנכנסתי לסימניה ונתקלתי בה סתם כך באמצע היום!
דווקא המלחין הראשון שעלה על דעתי ושכתב יצירה בהשראת הופמן היה אופנבאך, למרות תפקידו המוקדם של מוצרט כמקור השראה לכתיבת הסיפורים על-ידי הופמן עצמו. את "הנסיכה ברמבילה" שלו קראתי ואהבתי מאד. איכשהו מאמין שגם הספר הזה ייקלע לטעמי. אם הופמן אימץ לעצמו רק את שמו השני של מוצרט, הרי הוא הותיר לך את הראשון. נראה לי כמעט מתבקש, לא? |
|
אלעד
(לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
תודה רבה עמיחי!
לא בכח (-: |
|
עמיחי
(לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
כתבת יפה, אלעד.
תודה רבה. קשה לי עם דרך הכתיבה של הופמן. נסיונות עבר עלו בתוהו. אולי אם אצליח לנקות את הראש וליהנות מהאסתטיקה, אצליח "להתגבר" על התוכן... |
|
אלעד
(לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
תודה רבה כרמלה!
תודה רבה מוריה! |
|
מוריה בצלאל
(לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
תודה אלעד, נפלא כתבת. נהנתי לקרוא.
|
|
כרמלה
(לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
תודה אלעד.
עוררת בי את הרצון לקרוא. הוספתי לרשימה. |
|
אלעד
(לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
תודה רבה, ילד זיגזג (-:
תודה רבה חני! כמה אציליים הצבאים האלה. סביר שדליה רביקוביץ' הכירה את דמות הבובה מהסיפור ובחרה להביע דרכה את עצמה.. תודה רבה ראסטה! תודה רבה מורי! תודה רבה יעל! נהניתי מהסקירה שלך... תודה רבה פרפר! אתה צודק לגבי הופמן, ששילב עיסוקים שונים, ארציים ורוחניים. באחרית דבר מוזכרת דמותו של נסיך מתוך "הנסיכה ברמבילה", שחלה ב"דואליזם כרוני": תחושת כפילות ופיצול של ה"אני", לפי הסברה של מירסקי, שהוסיפה שהופמן היה לא רק "דואליסט כרוני" אלא גם שתיין כרוני. ב"קדירת הזהב" הוא אפילו מתאר קוקטייל ספציפי מעראק, לימונים וסוכר (פונץ'). תודה רבה סנטו! כתבת עליו סקירה יפה.. |
|
משה
(לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
מאוד אהבתי את הספר הזה. מיוחד.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
אלעד, תודה על סקירה מקסימה, פיוטית ומעשירה.
לא ידעתי ש"מפצח האגוזים" של צ'ייקובסקי מבוסס על סיפור של הופמן - מפצח האגוזים ומלך העכברים (Nußknacker und Mausekönig). על פי פנייתו אל הקורא, נראה שהופמן כתב את סיפוריו כדרך לברוח בעצמו מהעולם הרגיל ששיעמם אותו אל העולם הסוריאליסטי שהמציא. "הנסיכה ברמבילה" ממתין אצלי לשעת הכושר. ו"בֻּבָּה מְמֻכֶּנֶת" של דליה רביקוביץ הוא בונוס מצויין. |
|
yaelhar
(לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
ביקורת טובה מאד.
|
|
מורי
(לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
מרתק ומקסים. איזה רוחב אופקים.
|
|
Rasta
(לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
צריך לקרוא אותו,
תודה על הסקירה היפה. |
|
חני
(לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
גם לגנוב זמן בין לבין זה הכי בסדר,
במיוחד אם פתאום מתבוננים על צבאים. תודה על סקירה נפלאה מלאה כל טוב. וגם תודה על השיר הכואב והיפה של דליה שהבאת. |
|
ילד זיגזג
(לפני 3 שנים ו-6 חודשים)
איזו ביקורת יפה!
|
19 הקוראים שאהבו את הביקורת