ביקורת ספרותית על יש אלוהים? - האשליה הגדולה של הדת - פילוסופיה ומדע # מאת ריצ'רד דוקינס
ספר לא משהו דירוג של שני כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 17 באוקטובר, 2021
ע"י צריך לחשוב על כינוי טוב


כאדם דתי, כשקראתי את הספר לפני כ-10 שנים (כשלמדתי בישיבה) הוא עורר אצלי כמובן הרבה אמוציות, וכתבתי לעצמי מאמר תגובה. כעת, כשאני מוצא את הספר כאן ב"סימניה", אני רואה לי לחובה לפרסם כאן את מאמרי, בשינויי עריכה קלים. מכיון שהספר אינו מול עיניי כעת אני לא יכול לעבור על הביקורת, ואני מקווה שלא יצאה שגגה מתחת ידי.
לאחר כתיבת המאמר, נתקלתי בשתי תגובות נהדרות לספר. האחת באתר "רציו" (https://rationalbelief.org.il/%d7%a8%d7%99%d7%a6%d7%a8%d7%93-%d7%93%d7%95%d7%a7%d7%99%d7%a0%d7%a1-%d7%99%d7%a9-%d7%90%d7%9c%d7%95%d7%94%d7%99%d7%9d-2006-2-2/), והשניה היא ספרו עב הכרס של הרב ד"ר מיכאל אברהם, "אלוהים משחק בקוביות".
וכעת לדברי הביקורת:

בספרו "על גבול שני עולמות", מיטיב הרב ציטלין לתאר את הבעיה העומדת לפתחו של חוקר הדת. בתוך דבריו כותב הוא גם כך: "יותר משאוהב הדת אינו אובייקטיבי לדבר על הדת, שונא הדת אינו יכול לדבר עליה. יותר משאהבה מקלקלת את השורה, שנאה מקלקלת את השורה". ודוקינס, שלא מכחיש זאת, פשוט שונא את הדת. ספרו מלא טינה, כעס ומירמור כלפי הדת וכלפי האפליה שהממשל עושה בשם הדת לאתיאיזם (כך לטענתו). מכיוון שכך, הוא פשוט אינו ראוי בכלל להיכנס לדיון.

ובכל זאת, אעיר על כמה טעויות וכשלים בניתוחו של דוקינס:

דוקינס יצא נגד הטענה של הדת שאוסרת לקרוא ספרים כמו שלו. אבל חוץ מכך שהטענה עצמה לוקה בהכללה גסה, את אותה טענה אפשר לומר על דוקינס. אני די בטוח שאם הוא יראה את בנו מעלעל בתנ"ך הוא יזדעק וירחיק אותו מ'ספרים שכאלו', למרות כל ה"פתיחות" ו"החשיבה החופשית" שלו. אני לא מאשים אותו בזה. הנטיה הטבעית שלנו היא להרחיק את יקירנו ממה שאנו מסווגים כרע.

הבעיה העיקרית בספרו של דוקינס היא שהוא מדבר מתוך הבטן, בשם העוולות שנעשו בשם הדת. הוא מאשים את הדת בכל כינויי הגנאי שמעלים על דעתו, ולא מתייחס לגוף הטענה - האם אלוקים קיים או לא. הספר הוא נגד הדת, לא נגד א-לוהים. ודוקינס מתקשה לעשות את ההבחנה הברורה הזו.

אחת הסתירות הפנימיות בספר היא המניע של דוקינס. דוקינס חוזר שוב ושוב על הטענה עד כמה אלוהים רע. הוא מסיק מזה שאלוהים אינו קיים. איך בדיוק? לא ברור. אבל מילא. הבעיה היא שזה בדיוק אחד מהטיעונים של המאמינים באלוהים – הוא נדמה להם כטוב, ולכן הם מאמינים בקיומו. למה דוקינס מלגלג על אותה טענה בדיוק כאשר היא באה מאנשים דתיים?

הוא עף על איינשטיין בפרק שלם, מנסה להוכיח שהוא ודומיו היו אתאיסטים, ושכך גם אנשי החוקה האמריקאית. יסלח לי דוקינס, אבל אלו סיבות ממש גרועות לא להאמין באלוהים. והוא עוד קורא לעצמו רציונאלי, בעל חשיבה עצמאית וחופשית. אין בזה אפילו קמצוץ של רציונאליות לחשוב בצורה מסוימת אם אדם אחר - חכם ונחשב ככל שיהיה - חושב כך. זהו לא טיעון. אני מתבייש בשבילו לכתוב את זה אפילו על הספר.
באותו אופן יש להתייחס לטענה שלו על כך שהוא לא נפגש בדתיים חכמים. מצחיק איך במשפט אחד יש שתי כשלים. דבר ראשון, אי אפשר להסיק ממה שהוא נפגש על כלל אנשי הדת. דבר שני, לו יצוייר שדתיים הם אכן ברובם טיפשים, זה אינו טיעון לגבי קיומו או אי קיומו של אלוהים. זה כשל לוגי ידוע ומפורסם בשם אד הומינם. חבל שאדם המציג את עצמו כמדען נופל לזוטות שכאלה.

גם ניסוי התפילה לא מוכיח כלום על אלוהים. איזו נאיביות צריכה להיות לדוקינס אם הוא חושב שאנו חושבים שכל תפילה מתקבלת. הוא חושב שאדם דתי שמתפלל כל יום רואה ניסים ונפלאות כל הזמן? פתטי. הא-לוהים לא עונה לכל תפילה. הוא מקשיב, והוא יעשה עם התפילות האלה מה שהוא רוצה.
דוקינס טען שאם לניסוי היו תוצאות הפוכות אנשי הדת היו מאמצים את הניסוי. אני לא מתכוון להביא עכשיו רשימה של רבנים שיפריכו את טענתו (עיי' למשל, ספר "נר באישון לילה" של הרב אבינר), אבל אני כן מתכוון לטעון ששאלת קיבול התפילה לא קשורה בכלל לקיומו. דוקינס טוען שהוא לא מאמין באלוהים עם זקן על ענן לבן, אבל למי שמביא ניסוי כזה בספרו יש דימוי לא רחוק מכך על אלוהים.

לאמיתו של דבר, בניגוד לסופרים אתאיסטים אחרים (כמו יובל נח הררי, למשל, שהותיר עלי רושם) - הספר הזה פשוט לא בנוי טוב, רדוד, שחצני, פופוליסטי, ולא רציני בכלל. אז אני מזמין את דוקינס היקר להתנתק מהדעות הקדומות שלו על הדת, ולנסות להיכנס אליה קצת, להבין מהי ההתרחשות.
11 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
עמיחי, אתה מתחיל להשמע כמו ספינקס. גם כאן וגם על השאלה לגבי יוכי ברנדס :-)
עמיחי (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
סקירה ותגובות משלימות.
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
את הספר הזה לא תכננתי לקרוא, אבל אולי שכנעת אותי לנסות, למרות שספרי הטבע שלו יותר אטרקטיביים מבחינתי.
טענתך לגבי דוקינס: "אני די בטוח שאם הוא יראה את בנו מעלעל בתנ"ך הוא יזדעק וירחיק אותו מ'ספרים שכאלו'" לא נשמעת טענה רצינית. אפשר לקרוא בתנ"ך כמו שקוראים בכל ספר אגדה\מיתולוגיה אחר.
גם האמירה: "דוקינס חוזר שוב ושוב על הטענה עד כמה אלוהים רע. הוא מסיק מזה שאלוהים אינו קיים" נשמעת תמוהה, אבל לא אוכל לחוות דיעה ברורה עליה מבלי לקרוא את הספר.
זאבי קציר (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
מתחת לכוכב הבודד שהענקת פתחת את הסקירה בשתי מילים: ״כאדם דתי״…
שתי המילים הללו הן למעשה נקודת המוצא ל״אמוציות״, לכינוי הספר במילים כמו ״רדוד״ ״לא רציני״ וכו׳.
האמת שאני יכול להזדהות ולהבין מדוע אתה מרגיש כך והייתי מתפלא אם היית נותן לו יותר מכוכב בודד.

אני חושב הפוך ממך ולמרות זאת לא צלחתי את הספר אבל מסיבה אחרת לגמרי… במקרה שלי דוקינס מתפרץ לדלת פתוחה ובשלב מסוים הספר התחיל לייגע…
רוצה לומר שלא משנה מה דוקינס כתב, משנה מה נקודת המוצא של הקוראים. אדם מאמין לא זקוק להוכחות לקיומו של האל כיוון שמבחינתו זו אקסיומה ואתיאסט אינו זקוק להוכחות לאי קיומו של האל כיוון שמבחינתו לא ניתן להוכיח את מה שממילא אינו קיים במציאות.
מורי (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
את מה שהיה לי לומר על הספר, אמרתי בסקירה שלי וסיכמתי: משנכסת האמונה, עפה התבונה.
אודי (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
היי נריה, מסכים איתך שהרוח הנושבת בין דפי ספרו של דוקינס שחצנית ואפילו גסת רוח. אני לא מסכים איתך שהספר רדוד ולא בנוי טוב. דוקינס עובר באופן שיטתי לאורך כל "ההוכחות" לכאורה לקיום אלוהים (הטיעון הקוסמולוגי, הטיעון האונטולוגי, הטיעון מהכיוונון העדין שלדעת דוקינס הוא הרציני ביותר, ועוד) ומפריך אותן בצורה משכנעת. בנוסף משבץ דוקינס בספרו דיונים עם בריאתנים (כאלו שמאמינים שהיקום נוצר מבריאה של אל תבוני) שמגיבים אליו בצורה מזלזלת, מתנשאת ולא משכנעת בעליל. דוקינס הוא מדען שתחום עיסוקו הוא האבולוציה ולכן הוא שם את נקודת הכובד בתחום התמחותו ומנסה להוכיח שזה לבדו סותר לחלוטין קיום של אל תבוני.
מוזר בעיני שבחרת להביא כספר לדוגמא את "אלוהים משחק בקוביות" שנופל לאותם הכשלים שייחסת לספרו של דוקינס. הספר של אברהם הוא מעשה תרמית, פשוטו כמשמעו, וכל בר דעת ולו הקטן ביותר יכול להפריך את טיעוניו.
ממליץ לך לקרוא את ספרו של ג'ים הולט "מדוע קיים העולם". יש בו סקירה נרחבת על השאלה מדוע יש עולם במקום לא כלום, שזה בערך כמו לשאול אם אל-תבוני ברא את העולם, ואם לא אז למה וכיצד. הספר כתוב בנימה משעשעת ,הוא מעמיק ונותן במה שווה לכל התיאוריות השונות והמשונות לשאלה הזאת.
עוד דבר - לגבי אלברט איינשטיין. אם היית קורא ביתר שימת לב היית מבין שההייתחסות אליו נובעת מכך שבריאתנים ייחסו לו אמונה באל-תבוני (כולל כמה חבר'ה אצלנו לדוגמת הרב זמיר כהן והרב אמנון יצחק) בגלל כמה ציטוטים שהוצאו מהקשרם.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ