ביקורת ספרותית על יש אלוהים? - האשליה הגדולה של הדת - פילוסופיה ומדע # מאת ריצ'רד דוקינס
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 1 בנובמבר, 2011
ע"י יקירוביץ'




כשאני שומע אנשים מתווכחים על הנושא העיקרי בספר של דוקינס, בריאתנים ודרוויניסטים, אני סבור ששניהם יוצאים מאותה נקודת הנחה שהיא שגויה מעיקרה. נקודת ההנחה היא שמדע מצד אחד וערכים מצד שני שזורים זה בזה ומשפיעים בצורה ישירה אחד על השני. נקודת הנחה זו היא שגויה ובעייתית. היא מבלבלת את כל הנושא ועושה ממנו סלט שלם של מדע וערכים, כששני האחרונים צריך לדון בהם בנפרד. את המדע אנחנו יודעים, או חושבים שאנחנו יודעים. לכן אפשר להקביל ידיעה מדעית לכל ידיעה אחרת, ומכאן גם לקבוע שאין שום קשר בין ידיעה לבין ערכים כמו שאין קשר בין מדע לערכים. הנה שני משלים לדוגמא שמסבירים את העיקרון:

הנה לפנינו שני אנשים שיודעים שיותר בריא לצחצח שיניים לפני שהם הולכים לישון. האחד יכריע משום כך לצחצח שיניים, השני יכריע שלא, או משום שהוא עצלן, או משום שהוא לא רואה חשיבות רבה בצחצוח שיניים, אפילו שהוא יודע שזה בריא יותר.

משל אחר, שני אנשים שיודעים שאם יקחו אקדח וירו בעצמם, הדבר ככל הנראה יביא למותם. האחד יכריע לא לירות בעצמו משום שהוא רוצה לחיות, השני יבחר לירות בעצמו כי הוא (בצער רב) לא רואה בחיים שום ערך.

הידיעה איננה משפיעה על הבחירה והערכים שלנו, היא רק מעניקה את הברירה והבחירה בין הערכים. מבחינה זו בין ידיעה וערכים אין שום דבר, מבחינה זו שאין להם שום השפעה אחד על השני. מי שחושב שלקיומו של אלוהים יש איזשהי השפעה על הדת, טועה טעות חמורה. גם אם קיומו של אלוהים הייתה עובדה מוכחת, אין לזה קשר להכרעת האדם לעבוד את אלוהים. קיומו של אלוהים כלל לא רלוונטי מבחינה ערכית ודתית, והויכוח על קיומו של בורא עולם מתקיים לא במישור הערכי אלא במישור המדעי בלבד. כפי שאי אפשר להוכיח ערכים באמצעות קיומה של השמש, אי אפשר להוכיח ערכים באמצעות קיומו של אלוהים.

מהבסיס הזה, שאפשר להרחיב עליו כהנה וכהנה, אפשר להמשיך ולדון בספר של דוקינס בצורה מסודרת יותר. כל מי שמטיל ספק במה שכתבתי עד כה, זה יהיה בזבוז זמן להתווכח איתו על הספר. אעדיף לשוחח איתו על מדע וערכים לפני כן ולהוכיח את טענתי, שכמובן לא אני הגיתי אותה. לפי מיטב ידעתי פרופסור ישעיהו ליבוביץ' הוא הראשון שהגה את הטענה בצורה ברורה וחד-משמעית, גם אם היו לו תקדימים. הגותו של ליבוביץ' על כל פניה, קרובה לליבי.

על כל זה, השאלה הראשונה שצריך לשאול בנוגע לספר היא זו- האם ריצ'רד דוקינס עצמו מכיר בחוסר ההשפעה של ידע על הערכים? התשובה היא לא, וכאן החיסרון הגדול של הספר. דוקינס סובר שהמדע הוא חזות הכל, שהוא תשובה לכל שאלה, גם אם עדיין איננו יודעים את התשובה. הנה החסרונות שאני רואה בספר:
- הוא לא מפריד בין מדע וערכים, הוא סובר שמכיוון שדת לא מבוססת על מדע היא שקרית, כי לדת אין שום ראיות (הוא לא מתייחס לעובדה שגם לערכים אין שום ראיות).
- בנוסף לסעיף הראשון, הוא מנסה להצדיק ערכים הומניסטיים באמצעות המדע, כשבעצם אין שום כלים לעשות את זה.
- הוא עוטף את שלושת הדתות הגדולות, היהדות האסלאם והנצרות תחת אותה מעטפת של דת (ואת כל הדתות בכלל). לדעתו ההבדלים ביניהם שוליים ולא קריטיים, ועיקר של עניין הוא שכולם דתות, וההבדל ביניהן לא משנה הרבה.
- בהמשך לסעיף האחרון, הוא תוקף את היהדות ככל דת אחרת, כשהוא לא מכיר אותה לעומק וזה ניכר בכתיבתו. אני לא בטוח שהוא מכיר מקרוב את התלמוד ואת ארון הספרים היהודי הנרחב, למעט התנ"ך שכנראה שהוא מכיר אותו מקרוב בשל הולדתו למשפחה נוצרית.
- הוא לא מכיר את האוצרות הרבים שביהדות- וגם אם היה מכיר, אולי היה מבטל אותם רק בגלל שהם חלק מהדת.

למרות כל החסרונות האלה, מדובר בחיבור מרשים וחשוב, מעין מניפסט אתאיסטי. לדעתי זו הזדמנות טובה להביט מקרוב בדבריו של אתאיסט מוצהר וגאה באמונתו. במישור המדעי בלבד, הויכוח על קיומו של בורא עולם, מדובר חיבור רציונלי שמוכיח לדעתי שהאפשרות לקיומו של אלוהים כל-כך קלושה וכל-כך חסרת בסיס. לכן במישור המדעי מדובר בספר מוצלח. לדוגמא המשל של קנקן התה של ברטרנד ראסל, שדוקינס מביא אותו להפרכת קיומו של אלוהים:

נניח שבחלל יש קנקן תה שבלתי אפשרי לראות אותו גם בטלסקופים הגדולים והמתוחכמים ביותר, אי אפשר להריח אותו או לחוש אותו באף אחד מהחושים. אם מישהו יטען שיש קנקן תה כזה, כנראה נחשוב שהוא משוגע. למעשה יש אינסוף דברים שאפשר לטעון בהינף יד שהם קיימים איפשהו שם בחלל, אבל כמובן, אנחנו יודעים שאין קנקן תה, או לחלופין מפלצת ספגטי מעופפת או כל דבר שנמציא. הרשימה של הדברים פרי הדמיון האלה שלא קיימים היא אינסופית כאמור, והשאלה המתבקשת היא- מה מוציא את אלוהים מהרשימה הזאת? מה ההבדל בין אלוהים לקנקן התה?
זה טיעון חזק ביותר. אפשר להגיד שאלוהים בניגוד לקנקן התה מיוחס לו איזשהו ערך מסויים, אבל כאמור, אין שום עניין ערכי בקיום שלו. קיומו או אי קיומו הוא עניין מדעי גרידא.

אמנם דוקינס חושב שהמדע יכול לתת תשובות ערכיות, ובזה הוא טועה. אבל הוא לא טועה כשהוא אומר שנקודת המוצא האלוהית, חוסמת אותנו מפני קדמה מחשבתית מדעית. תמיד אפשר להגיד שאלוהים גורם לכל מיני דברים לקרות. הוא מוריד גשמים, נושף ברוח, מסובב את כדור הארץ, וכו'. אבל האמירה הזו לא מקדמת אותנו לשום מקום.
כל מיני דברים שפעם לא היינו יודעים איך הם עובדים, היינו מפנים את ההסבר לגורם אלוהי. אבל היום אנחנו יודעים איך יורד גשם, איך נושבת הרוח, איך כדור הארץ מסתובב. זאת אומרת שהמדע דוחק הצידה את הסבר האלוהים המדעי. קל להגיד "נו מה הבעיה? אלוהים עושה את זה". זה לא באמת מקדם אותנו להסבר מדעי מובן יותר. ומה עם דברים שאין להם הסבר מדעי היום ושבעתיד יהיה להם, ושהיום טוענים שאלוהים גורם להם? לא תרגישו קצת נבוכים כשלפתע יימצאו את ההסבר המדעי לדבר שכל חייכם אמרתם שאלוהים גורם לו, רק מפני שעדיין לא ידענו איך הוא קורה?

לחוסר הידע אסור לחסום אותנו, הוא צריך לאתגר אותנו, לגרום לנו לחשוב, לא להישאר במבוי סתום.

לכן במישור המדעי, מדובר בספר חשוב כנה ונכון. ואפילו במישור הערכי, דווקא בגלל שהוא מניח הנחות שגויות, חשוב לקרוא אותו כדי להבין ולהפנים את העובדה, שאין השפעה של המדע על הערכים. אני הבנתי את זה אחרי שקראתי את הספר הזה, שדווקא בטעותו, עזר לי לחדד את היחס בין השניים. מומלץ לקרוא את הספר שיחות על מדע וערכים של ישעיהו ליבוביץ' בהוצאת האוניברסיטה המשודרת אחרי שקוראים את הספר הזה.
28 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אלישע (לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
קנקן התה "לית מחשבא תפיסה ביה כלל" אומרת המסורת היהודית על העניין האלוהי. וחידד הרב קוק - "כל הגדרה באלהות היא אלילות רוחנית". נגד הגדרות-אלוהות כאלה יוצא הספר.
האלהים של דוקינס לא קיים, כמו שלא קיים אלהים של כל דת המגדירה ומתארת אותו בתיאורים אנושיים, כי הוא מעל ומעבר להם.

אלא שההבדל בין העניין האלוהי לבין קנקן התה הנזכר, הוא שהראשון מופיע ומחולל במציאות. אין הסבר אחר לקיומה של האומה הישראלית, שנודדת כבר 2000 שנה בין שבעים זאבים, הרודפים אותה, רוצחים, אונסים ממנה את דתה ומבוללים את בניה, ובכל זאת - בתהליך של מאה שנה מתקבצת לארצה ממנה גלתה, ובונה מדינה שהגיעה תוך יובל להישגים שמדינה אחרת לא מגיעה אליהם במאות שנים.
אין הסבר להתגשמות נבואות ישעיהו וחבריו שנאמרו לפני אלפי שנים, וכעת מתקיימות, אם לא העניין האלהי חסר ההגדרות שפעל כל זאת.

"שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה"
מחיקת הטרנסצנדנטי היא אבסורד.

"כשחושבים עד אלהים בלא השכלה ובלא תורה, מתהוה ברעיון ציור אפל מלא תוהו ובוהו, ואח"כ כשבאים להשתעבד לעבודת אלהים ע"פ המושג הריקן הקדום, האדם הולך ומאבד את זוהר עולמו ע"י מה שהוא מקשר את עצמו לדברי תוהו והבל נידף. וכשהדבר הזה נמשך משך של איזה דורות, מוכרחת הכפירה לצאת בצורה תרבותית לעקור את זכר אלהים. ואת כל המוסדים של עבודת אלהים. אבל מה היא עוקרת - רק הבלים ודברי בואש, שהם רק חוצצים בין האדם ובין אור אלהי אמת
הציור של האלהות שהאדם מצייר בדעתו, הוא תמיד מעורב עם סיגי דמיונות כוזבים, ומתוך כך מכשיל הוא את חיי האדם והחברה.
וכל העצות הרעות בדרכי החיים וכל המדות הרעות נובעות הן מזה.
ואין ניצל האדם ממחלה זו אא"כ ירגיל את שכלו להיות עסוק בארחות החיים הטובים ודרכי החכמה והמוסר, והרעיון עד אלהים יהיה לו ליסוד כל שאיפותיו, אבל בלא שום ציור פרטי.
אז ימלא תמיד מחשבות בהירות, וכחו הרוחני יתחזק תמיד במעלה אחר מעלה."

תמיד צריך לזכך את המושג האלוהי, כי אם לא, דעאש וחברותיה יהיו מנת חלקנו. אך מחשכי הכפירה לא עדיפים. "הכפירה אין לה אידיאל.
אל אחר איסתרס ולא עבד פירין. היאוש והתוהו אינם נותנים מאומה."

שתו ממעיינות החכמה של הרב קוק ותרווה הכרתכם, תזכה לצאת לרווחה ממחשכי הכפירה העוקרת כל תקווה, אל אמונה שאיננה מגדירה את האלהות וממילא לא מגבילה את החיים, אדרבא, מגבירה ומנחמת, מאירה, לא חוסמת.
(לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
מודה אתה רציני ממני! הביקורת שלך הרבה יותר מעמיקה- אתה ענק!
Angel (לפני 12 שנים)
ביקורת מקסימה! תמשיך ככה!
הכופר באתאיזם (לפני 12 שנים ו-4 חודשים)
חחח מה הקשר בין מה שדוקינס אומר לבין היהדות?? דוקינס הוא בור ועם הארץ בחזל/יהדות והוא לא מאן דאמר בכלל

הה טעימה קטנה - https://www.youtube.com/watch?v=oPHjbYi4beU
זאבי (לפני 13 שנים ו-8 חודשים)
תשובות לתגובותיך
אני מגלה להכזבתי שע"מ להגיע להבנה הדדית, צריך לעבור במסלול פתלתל של חוסר הבנה עד שנבין האחד את 'מטבעות הלשון' של השני עם הקונוטציות המיוחדות שכל אחד מיחס אליהם –כל אחד מהמקום בו הוא נמצא.
אתחיל כעת בהערות פשוטות ע"מ להבהיר את עמדתי ולנסות להבין את דעתך.
1. אני מסכים עימך שנושא המשמעות עליו כתבתי בהתיחסותי למשל 'קנקן התה' הוא אכן שלב ב' לאחר הוכחת הקיום והוא כמובן, אינו מהוה הוכחה לקיום –[שלב א'].
התכונתי להעיר שמשל קנקן התה' של ראסל מטעה בזה שהוא מעורר הזדהות בגלל התחושה האינטואיטיוית של חוסר המשמעות שלקנקן הבלתי מורגש, והשומע משליך ממנה לא-לוהים, למרות שלא-לוהים יש משמעות. הא ותו לא מידי ויפה הערת!
[כונתי כאן למשמעות ערכית ולא מדעית –ראה סעיף הבא]
2. מכאן לשלב א' – האם משל קנקן התה מוכיח משהו בשאלת קיום האלוהים. ביסוד המשל מונחת הנחה שהיא בעצם הנחת המבוקש. השאלה אותה אנו מבקשים לברר היא: האם קיים 'משהו' שאינו חומרי –רוחני. והמשל מניח שכל דבר שאי אפשר לראותו לא נמצא... אבל השאלה היא מדוע? מנין לך שכל דבר שאינו פיזי אינו קיים?!
אני מסכים איתך שצריך להוכיח את קיומו של אלוהים, אי אפשר להניח את קיומו 'סתם' בגלל הרגשה מטאפיזית רוחנית וכדו'. אבל אני לא מבין מדוע אתה חושב שאם הוא לא ניתפס 'מדעית' זה מוכיח שאין אלוהים?
3. לענין השפעת האלוהים על הטבע. אני סבור שהשאלה האם יש אלוהים הינה חסרת [או כמעט חסרת] משמעות מדעית. היות שהמדע בא לברר את חוקי הבריאה אותה ברא האלוהים, לכן אין לאלוהים משמעות מדעית, היות והוא ברא את העולם בצורה כזאת שיש 'חוקי טבע'.
המדע מחפש להגדיר מה ברא האלוהים ולכן המדען ה'דתי' שיודע מקיומו של האל אינו יכול להתחמק ו"להסביר" תופעת טבע בלתי מובנת ש"אלוהים משחק" והוא משנה מידי פעם את הטבע. לכן אין הבדל מבחינת המחקר המדעי בין תיאיסט לאתיאיסט.
4. לענין הנפש: איני בא לשכנע אותך באיזה נפש מאגית וכדו'. השאלה היא פשוטה ויסודית; מהי "תודעה" הלא ברור שאי אפשר לעמוד על משמעותה של התודעה במונחים ביולוגיים בלבד! לתודעה אין ממדים כמותיים –לא מסה,לא אנרגיה, לא טמפרטורה ולא מיקום מוגדר.
........זאת ועוד, איך אתה מבין, איך התודעה\הנפש מזיז את גופו? אני מבין שיש עצבים ושיש גירוי חשמלי וכו' וכו' אבל איך מתחיל הכל? איך לנפש יש השפעה על הגוף איך כשאני מחליט להזיז את היד המוח מתחיל להפריש הורמונים וכדו' איך דבר לא פיזי משפיע על מערכת פיזית?
5. הבעיה שלי עם תורת ההסתברות שלהבנתי היא לא מסבירה כלום. אני מסכים איתך שאי אפשר לדעת את ה'דבר לכשעצמו' אבל תסכים איתי שהסתברות זה לסכם משהו מבחוץ [בשונה מכל חוקי הטבע] לגמרי בלי שום תוכן הסברי. מה שהתכונתי להראות לך שדווקא המדע כיום -ולא הדת, מקבל הגדרות וחוקים נטולי תוכן הסברי.
הפעם אין לי תקוה מיוחדת שתבין\תסכים את עמדתי, אבל אני מקווה לפחות שזה יהווה נדבך להתקדמות הבאה...
יקירוביץ' (לפני 13 שנים ו-8 חודשים)
זאבי היקר עדיין נתקלתי בקשיים להבין אותך ויש לך מעט בעייתיות בניסוחים, אבל לאחר התאמצות נדמה שהצלחתי לרדת לסוף דבריך. אתה טוען שאי אפשר להשליך את משל קנקן התה על שאלת קיומו של אלוהים כי למרות שמדובר בשני דברים שאינם נראים בעיניים מדעיות, אלו הם שני שדות שונים לחלוטין ויוצא מכך שהמשל לא מוכיח כלום. אתה טוען שהויכוח על קיומו של אלוהים הרבה יותר עקרוני וחשוב מיויכוח על קיומו של קנקן תה כי לאלוהים בהגדרתו יש השפעה על הטבע. אתה בעצם מעלה את השאלה איך בכלל אפשר להשוות בין קנקן התה לאלוהים. אני אינני מבין כלל איך הסכת מדבריי שאני מבטל את חשיבות הדיון על שאלת קיומו של אלוהים. הרי כתבתי- "הויכוח המדעי על קיומו של אלוהים הוא כן ויכוח חשוב, אל תחשוב קורא יקר שאני סובר אחרת. לכן במישור המדעי מדובר בספר מוצלח". אפילו הדגשתי לקורא את הביקורת שלא יחשוב שאני סובר אחרת. לגבי סיבות הדחייה לטיעון קיום קנקן התה, לשנייה שבהן, חוסר המשמעות, אני מקווה שאתה מדבר על משמעות מדעית, ולא על משמעות ערכית. זה מתחייב מדבריך, כי הסכמת איתי על העמדת הקו המפריד בין מדע וידיעה לערכים. עד עכשיו הצגתי את עיקרי דבריך באופן מסודר, ועכשיו אגיב.

אם נניח לרגע שזוהי עובדה ואנחנו יודעים כולנו שגם אלוהים קיים וגם קנקנן התה קיים, אז אנחנו יודעים בודאות שלקיומו של אלוהים תהיה הרבה יותר משמעות מדעית. רק אז ההבדל ביניהם קיים ועומד. אך זוהי קפיצה לשלב השני של הפרמידה. יש שלב קודם לו שבלעדיו השלב השני יקרוס, והוא האם בכלל הדברים האלה קיימים, וברגע שאתה שואל את השאלה, אז אין בכלל הבדל בין בין הקנקן לאלוהים. ההבדל בין קנקנן התה לאלוהים אינו עומד בעצם שאלת קיומם, הוא עומד על החשיבות של קיומם!

ההבדל בין עצם שאינו ניתן לזיהוי והגדרה פיסית ברורה (שלב ראשון), לבין חשיבותו של עצם כזה (שלב שני) הוא בסיס כל הדיון שלנו. ואיך יהיה שלב שני ללא שלב ראשון?

משל הקנקן מסביר שאין הבדל בינו לבין אלוהים בזאת ששניהם אינם נראים בשום צורה ואי אפשר להוכיח את קיומם בשום דרך. מבחינת הדרישה לקיום של דבר כלשהו שעומד בדרישות הנ"ל, אין שום הבדל בין דרישה לקיום של דבר אחד לבין דרישה לקיום של דבר אחר, לפחות מבחינת הטענות לעצם הקיום. איזה ראיות יותר טובות יהיו לזה שטוען לקיומו של אלוהים מזה שטוען לקיומו של קנקן התה? אנחנו לא בשלב השני של הפירמידה ולעולם לא נהיה. ובשלב הראשון - שהוא שאלת הקיום - הטיעון לקיומו של אלוהים נכשל כישלון חרוץ.

לגבי שורותיך האחרונות על היחס בין משל קנקן התה לבין נפש האדם. כפי שאתה ודאי מנחש, אני בתור אקסיזטנציאליסט חילוני אינני מאמין באיזו נפש מגית שיש בגופנו והיא דבר העומד בפני עצמו והיא במקרה גם חלק מאיתנו. האדם מעצב את נפשו, הנפש אינה מעצבת את האדם. הנפש היא דבר ארצי, היא לא דבר מגי או מטפיסי. נפש היא אינה יותר מרגשות הלכי רוח אופי ומחשבה. כשאדם עצוב הוא מיילל בוכה, כשאדם שמח הוא מחייך. הרי לך הקשר בין הגוף לנפש וההוכחה לקיומה, ומכאן הרלוונטיות שלה לחיינו. נפש היא רק מילת תיאור לסך הכל של דברים רוחניים שאנחנו חווים. היא לא עצם שיש דרישה למצוא את ההוכחה לקיומו. לכן אין שום קשר בינה לבין קנקן תה. ואם יש הבדל בין אנשים, אזי יש הבדל בין נפשותיהן של אנשים.

נקודה אחרונה בהחלט, לגבי מה שאמרת בתגובתך הראשונה. קודם כל אמרתי שהבנתי אך ורק את הנקודה אחרונה, לא אמרתי שהסכמתי איתה. פיסיקת הקוונטים אינה עוסקת בהבנת מהות הטבע כשלעצמו, בלתי אפשרי שתעשה זאת כי לטבע אין מהות בכלל. כאן בדיוק עומדת במקומה ההפרדה בין מדע לערכים. מהות היא עניין ערכי ולא עניין מדעי. אלוהים חוסם אותנו מקדמה מדעית משום שהוא לא מותיר מקום לשאלות נוספות, הוא לא מותיר מקום לשאיפות מדעיות נוספות ומורכבות כי לכאורה יש להכל תשובה אחת פשוטה. בלי השאלות והשאיפות הללו לא נגיע לשום מקום. פיסיקת הקוונטים וכל המדענים המצויינים שעומדים בשרותי המדע (אגב דן שכטמן שזכה בפרס נובל לכימיה) מקדמים את המדע כי הם שואלים שאלות ומנסים לענות תשובות.
תחשוב על כך שבדרך זו פירש רש"י את התנ"ך וכך פרש בפנינו דרך מחשבה חדשנית ומלאה ומעט יותר מספקת. פיסיקת הקוונטים היא עוד אפשרות לתשובות נוספות, ודווקא פה אתה יורה לעצמך ברגל כי התאוריה הזו מלאה בעולמות שלמים שלא חשבנו אפילו על קצה המזלג שלהם. איך לעזאזל זה חוסם אותנו? גם אם יסתבר שמדובר בטעות אחת גדולה, תמיד אפשר ללמוד מתומאס אדיסון שאמר "לא נכשלתי. רק מצאתי 10,000 דרכים שלא עובדות".
זאבי (לפני 13 שנים ו-8 חודשים)
משל 'קנקן התה' -דמגוגיה והטעיה לענין משל "קנקן התה" של ברטרנד ראסל, שדוקינס מביא להפרכת קיומו של אלוהים:

נניח שבחלל 'קנקן תה' שבלתי אפשרי לראותו או לחוש אותו באחד מהחושים. [וגם לא באמצעות מכשירים מתוחכמים ביותר] אם מישהו יטען שיש קנקן תה כזה, כנראה נחשוב שהוא משוגע. למעשה יש אינסוף דברים שאפשר לטעון בהינף יד שהם קיימים איפשהו שם בחלל, אבל כמובן, אנחנו יודעים שאין קנקן תה ולא כל דבר פרי הדמיון שנמציא. רשימת המציאויות פרי הדמיון שלא קיימים היא אינסופית כאמור. השאלה המתבקשת היא- מה מוציא את אלוהים מהרשימה הזאת? מה ההבדל בין אלוהים לקנקן התה?
................
תשובתי: אני סבור שהמשל סתם מבלבל אותך. המשל מעלה את דחיה של כולנו מהאפשרות שקיימת הי שם 'קנקן תה' אך אינה מסבירה מדוע. אך לפני שנבקש להקיש מכאן לשאלות אחרות. למשל, קיום הא-ל, חשוב שננתח מה הסיבה שאנחנו דוחים את הדעה שאכן יש 'קנקן תה', זאת ע"מ שנוכל לבחון האם בעיות אלו קיימות גם בהיקש המבוקש. לדעתי סיבות הדחיה הן 2. וכדלקמן,
א'- אין שום סיבה להניח את קיומו של דבר בלי הוכחה. לכן יהיה זה אוילי להניח שיש או אפילו לחשוב ש"אולי יש" בחלל 'קנקן תה' [-למרות שכמובן, אין הוכחה שאין].
מכאן נבוא לבחון את שאלת מציאות האלוהים [הכוונה 'מציאות' ליש אונטולוגית] האם טיעון זה תקף ונראה שבעצם השאלה חוזרת לראשיתה, האם יש הוכחה לקיום האל או לא. אבל הטענה [-המוסתרת במשל הנזכר] שלא רואים אותו ושמציאותו לא מוסיפה לעולם הפיזי, אינה טענה כלל וגם מגוכחת לטעמי.
ב' -חוסר משמעות. מה המשמעות שיש ל'קנקן תה' שאין לי שום אפשרות להבחין בו, ושבאף סיטואציה אפשרית היא לא תוסיף לי כלום - כי הלא היא לא משפיעה על המציאות.
מכאן לענין שאלת מציאות הא-לוהים האם כלפי האל קימת בעיית משמעות?! הלא זה פשוט [-שאם נסכים שיש אלוהים] לקיומו יש משמעות עצומה!! גם אם הוא לא נתפס פיזית, [כי בעצם אינו כלל ישות פיזיקלית]. ראשית, כי יש ביכולתו להשפיע על המציאות הפיזיקלית, בניגוד ל'קנקן התה' שהיות שהוא אינו פיזי הוא אינו משפיע. שנית, לעצם הידיעה יש משמעות ערכית כלפינו (למרות שמציאותו הינה מציאות 'מדעית'. (-יש אונטולוגי) ולא רק ישות ערכית).
בקיצור, המשל אומר בעצם שאין משמעות ואין אפשרות להוכיח ישות שאינה נתפסת ב"עניים" מדעיות. אך דבר זה אינו תקף כלפי האלוהים.
אתן לך דוגמה נוספת בה לא תקפה משל 'קנקן התה'. לכשנבוא לבחון את נפש האדם נגלה כי גם היא לא מובחנת באמצאות החושים או באמצעות מכשירים טכנולוגיים. האם גם כאן תשתמש במשל 'קנקן התה' ? האם גם כאן תשאל מה ההבדל בין הנפש שלי (-כל אחד כלפי נפשו שלו! אותה הוא תופס בתפיסה אל חושית –"אני חושב ז.א. אני קיים") לקנקן התה????

זאבי (לפני 13 שנים ו-8 חודשים)
הטעות של דוקינס. +תגובה 1. על הקשר בין מדע לערכים.
למרות הסכמתי העקרונית עם מה שכתבת על ההדל בין מדע לערכים. ברצוני להציג את נקודת החיבור והקשר שיש בינהם. ניטול לדוגמה את האדם שמעריך את החיים כערך האם המידע על מהות החיים, האם בכלל חיים ישנם היא חלק מהערך שלו? מכאן לנמשל. אדם דתי, אינו יכול להכיר ולחשוב על 'בורא כמקור התורה' באם יוכיחו לו מדעית שזה לא נכון.
2.בקשר למשל 'קנקן התה' של ראסל.
אני סבור שהמשל סתם מבלבל אותך. כי אם נרצה לנתח מה הסיבה שאנחנו נדחה את הדעה שיש 'קנקן תה היא מ 2סיבות.
א' -חוסר משמעות. מה המשמעות לקנקן שאין לי שום אפשרות להבחין בו, ושבאף סיטואציה אפשרית היא לא תוסיף לי כלום -כי הלא היא לא משפיעה על המציאות. ב'- אין שום סיבה להניח את קיומו של דבר בלי הוכחה. אם כך אז הויכוח חוזר לראשיתו. האם יש הוכחה לקיום האל. אבל הטענה שלא רואים אותו ושמציאותתו לא מוסיפה לעולם הפיזי. אינה טענה כלל וגם מגוכחת לטעמי.
3. לענין הטענה שהכרת האל 'חוסמת את המדע' היות שלכל תופעת טבע חריגה במקום להתקדם איתה בצורה מדעית, להבנה חדשה היא תוסבר כהתערבות אלוהית.
הבעיה הזו קיימת גם במדע שאינה מניחה את קיומו של אל. כפי שידוע לך ודאי היום שתורת הקוונטים 'מאמינה' היום שהפיזיקה פועלת עם סטטיסטיקה ["אלוהים משחק בקוביות"]שזה הסבר שלא מסביר את מהות הטבע לכשעצמו, אלא מנתח כללים למתבונן מבחוץ. מבחינה זו אין הבדל בין החטא של מדען דת שיסביר תופעת טבע כהתערבות אלוהית מבחינת חוסר ההבנה הטבע לכשעמו.
מקווה שהצלחתי להסביר את עצמי.
יקירוביץ' (לפני 13 שנים ו-9 חודשים)
תודה לכולם על התגובות
יקירוביץ' (לפני 13 שנים ו-9 חודשים)
שין שין, לא אמרתי שאין קשר בין אלוהים לערכים, זה נכון רק כאשר אלוהים מדובר בשיח המדעי. בשיח הערכי יש קשר, כי האדם הדתי רואה עצמו מצווה ע"י אלוהים, ונגזר מכך שהוא מאמין בערך מסויים.
שין שין (לפני 13 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מעולה ובעלת ערך מוסף. כל הכבוד. אכן אין כל קשר בין אלוהים לערכים אלא אם כן תופסים את אלוהים כמעין שוטר-על שיעניש אותך אם תהיה ילד רע. זוהי דתיות מאוד בסיסית ופשטנית אבל נראה לי שרוב המאמינים אוחזים בה.
yaelhar (לפני 13 שנים ו-10 חודשים)
מעריכה את השקעתך בביקורת. מהרגע שמפנימים שאלוהים הוא ערך - חצי מלאכתו של דוקינס נעשתה...
יעל 93' (לפני 13 שנים ו-10 חודשים)
"לחוסר הידע אסור לחסום אותנו, הוא צריך לאתגר אותנו, לגרום לנו לחשוב, לא להישאר במבוי סתום." וואו, יקירוביץ. זאת הייתה פשוט ביקורת מצויינת (ואני לא משתמשת במילה הזאת כמעט אף פעם!). אולי תחלוק עלי, אבל אתה בהחלט ראוי לכינוי הנ"ל; ליבוביץ היה מאוד גאה בך עכשיו, לווא דווקא משום שצידדת במשנתו - אלא בדרך שבה עשית זאת: מתוך הפנמה עמוקה וממבט מפוקח. מעטים האנשים שיודעים להתבונן בתוכנו של ספר (או כל יצירה אחרת) מבעד שני זוגות משקפיים שונים לפחות. שוב הדהמת אותי ביכולת ההסבר הרהוטה שלך. אתה הראשון שבאמת הצליח לסקרן אותי לגבי הספר הזה. אני מקווה שאשכיל, כמוך, ללמוד אותו משני צדדי המתרס ולהרחיב את יריעתי.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ