ביקורת ספרותית על כה אמר זרתוסטרה - ספר לכל אחד ולאף אחד (תרגום חדש) מאת פרידריך ניטשה
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שישי, 25 בספטמבר, 2020
ע"י אָמוֹן


ספרים כאלו נוחים להתקבל בימים המבולבלים שלנו. בעולמנו כיום ובעיקר בעולם המערבי, הרבה אנשים לא מאמינים יותר בכל מה שהוריהם לימדו אותם בלידתם, ואני לא מדבר רק על הדת אלא בנוגע להכל. אנשים היום חופשיים יותר, משכילים יותר, גשמיים יותר, גאים יותר בעצמם, אנשים רוצים יותר לאמץ לעצמם זהות ולקבוע לעצמם מה טוב בעבור עצמם, אנשים לא סומכים יותר באופן עיוור על הממשלות כמו בעבר ורעיון הדמוקרטיה יקר ללבבות רבים. הקפיטליזם מושל בכל כנפות העולם המערבי וזה נראה בכל, ויותר מכל אנשים מחפשים במה להאמין. נראה שהדת ובעיקר הדת הנוצרית מאבדת לאט לאט את האחיזה בת אלפי השנים שלה על האדם המערבי, בדיוק כמו שניטשה חזה. האפיפיור המודרני מזכיר לי ארנב צמרירי וללא ספק הוא לא אדם חזק ומעורר אימה ומפלצתי, כמו נגיד סטאלין או אפילו האפיפיורים שהיו לפניו. הנצרות, אחרי מאות שנות מדע ונאורות, איבדה את העוקץ המוחלט שהיה בה ולפי מספר מאמיניה המתכווץ באופן תדיר - אין לה הרבה מה להציע לנוער או לעתיד והיא זקוקה לנס וגאונים אשר יעניקו לה תחיה מחודשת. כמובן עדיין יש משוגעים דתיים נוצריים ברחבי העולם אך מה זה שווה? זאת עובדה שמספר מאמיניהם פוחת בהדרגה בעולם המערבי. אם הדבר שיקף בעבר את כוחה של הדת, היום זה משקף את קריאות גסיסתה המשתלבות בסערה של קיצוניות.

הספר הזה הוא בשורתו של האנטיכריסט - בכל אדם יש תשוקה, דרך הבנתה וחוויתה של התשוקה מגיע שלב החוזק, דרך החוזק מבינים מהו כוח, הכוח מביא ניצחון וסולל את מסלולי האש כלפיו, באמצעות הניצחון מגיעה העוצמה ודרך כל אלו מגיע השחרור הגדול. הנה זרתוסטרה עוזב את מקום לינתו ומערתו ב''איי האושר'' ויוצא לדרך ארוכה. בדרכו הוא פוגש אנשים וטיפוסים שונים, כולל קדוש אחד שאין בליבו אהבה רבה לבני האדם אשר חי בין חיות היער, אך גם זרתוסטרה - אשר הוא לא קבצן או עשיר - יש לו מתנות להביא לבני האדם, ולאחר זמן קצר הוא מגיע לעיר ומטיף את בואו של ''העל-אדם''. זרתוסטרה הוא להב החרב המתהפכת המטיפה תורה שעלולה לטלטל את הסדר המוסרי והערכי הקיים אם רק אנשים יקחו ברצינות את דבריו כשם שהם לקחו ונהרו אחרי דבריו של קארל מרקס אודות הקומוניזם - תורה שתהפוך על פיו סדר שהיה חקוק באותיות קידוש לבנה על כל לוח חוקים ותחת כל עץ רענן, צרוב לו בלבבות והמוחות האנושיים. לטלטל את הסדר ההוא הוא בא ולטלטל ולעלות אותו באש, לחטוף כבשים מן העדר ההולך אחרי רועה המוסר היהודי-נוצרי הקיים המטיף להן אודות התכחשות לעולם הזה, על אהבה מייסרת כלפי אויבים, פרישות והקרבה עצמית בעבור אחרים, על חסידות ואמונה בטוב ורע. זרתוסטרה בא לבשר את בואו של הסופרמן חסר אלוהים מנפץ לוחות הברית אשר מתעלה מעל כל אלו, אוהב הארץ שיקריב את עצמו לארץ ויהיה משמעותה ומטרתה של הארץ.

מותו של אלוהים:

זהו החלק הכי חשוב בספר - זרתוסטרה פשוט בא ואומר לקהל מאזיניו ''הביטו וראו כי אמת מארץ תצמח'' וכורך זאת יחד עם דוקטרינת האל המת שלו. ''אלוהים מת'' אומר זרתוסטרה, ובכך הוא משליך את המכשול הגדול, שכן לפי זרתוסטרה אם היה אלוהים, מה אפשר היה לברוא? אילו ערכים חדשים שיחליפו את הערכים הישנים ניתן היה לצקת? האלוהים העתיק אינו ראוי יותר לאמונה וכל הכנסיות מהוות סך הכל את קבריו של האל המת. ''אלוהים מת'' צועק זרתוסטרא ביתר שאת ומנפץ את כל האלילים ארצה - ואת הגשר המוביל לעולם הבא הרי הוא כבר מזמן העלה באש.

לא חולשה הוא בא להטיף ולא שיוויון בין המינים, לא הליכה בתלם לא שלום, לא אלים חדשים ומלכות שמיימית אלא את העל-אדם שהוא ברק השיגעון ועתיד האנושות נטולת האלים. זרתוסטרה בא להטיף את מחדש את טעמה הערב של הארץ, את אהבת הגוף, את הקשיחות, את המלחמה, את המעשים, ההתגברות העצמית, את התכלית החדשה שהיא בריאתם של ערכים חדשים.

ציטוטים מעניינים:

''האדם הוא חבל, קשור בין החיה ובין העל-אדם, חבל על פני תהום. מעבר מסוכן מכאן לשם, הליכה מסוכנת בדרך, הבטה מסוכנת לאחור, חלחלה ועמידה-מלכת מסוכנת.'' (עמ' 60)

''ולא מצא זרתוסטרה עלי-אדמות עוצמה גדולה מן הטוב והרוע.'' (עמ' 119).

''את הגבר יש לחנך להילחם, ואת האישה - להחיות את רוחו של הלוחם: כל השאר סכלות.'' (עמ' 128).

''בגבר אמיתי חבוי ילד, והילד רוצה להשתעשע. על כן קומו, הוי הנשים, קומו וגלו לי את הילד שבגבר!'' (עמ' 129).

''הבודד, הולך אתה בדרך אל עצמך! והדרך עוברת על פניך ומוליכה ממך והלאה, ממך ומשבעת השדים שלך! כופר תהיה לך עצמך, ומכשפה ומגיד-עתידות ושוטה וספקן וטמא ונבל. עליך לרצות להישרף בלהבתך שלך: וכי איך תבקש להיות חדש אם לא היית תחילה לאפר!'' (עמ' 127).

ספר חזק שחשף אותי לפילוסופיה - לראשונה קראתי בתרגומו של ישראל אלדד ובאמת שלחלק מהדברים הכתובים כאן יש להם השפעה עליי. אהבתי בעיקר את דברי המלחמה והקלון שלו על המוסר הדתי ובעיקר הנצרות המנוונת והפסיכוטית שמתכחשת לעולם הזה למען עולם אחר שלמענו צריך להקריב את כל התשוקות, היצירתיות והשכל הפועם. בנוגע לדברים שיש לו לומר על נשים לא אהבתי, בכל זאת ספר חזק שמאחוריו מסתתרת בשורה חדשה לאנושות - אם חיובית ואם שלילית. היום יש כל כך הרבה ניהיליסטים ואתאיסטים שאני באמת חושב שחלק מהדברים האמורים גם אם הם לא לקוחים ישירות מהספר, חילחלו לעולם.
התרגום מעולה והערות וההקדמה מבהירות את הספר הזה.
31 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אלזה (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
ראסטה כלכך צודק
עמיחי (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
אמון, רק לפני כמה חודשים כתבת סקירה על הספר הזה, והנה כבר עוד אחת... לא שכיח במחוזותינו.

פרפר צהוב, מדי פעם אתה מצליח להפתיע אותי. דמוגרפיה וזהו?
אָמוֹן (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
ראסטה - בין אם היא עשתה בלאגן ובין אם לא בספרים שלו (בעיקר ב"שקיעת האלילים" ו"האנטיכריסט") זה לא כזה משנה יש בכתבים שלו בהחלט דברים שמפנים לפשיזם או לפחות לחברה כזאת שהמעטים והמובחרים רודים בחלשים שלמטה.
Rasta (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
זאת אחותו של ניטשה שעשתה סלט מהכתבים שלו מה שגרם לנאצים להתעניין בספר, לא?
אָמוֹן (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
תודה לכולם.

אסף - בטח לך על זה, זה ספר מסובך אבל מהפכני. מה גם שהתרגום מחודש ויש הערות והבהרות בכל עמוד שמסבירות לך למה המחבר בדיוק מתכוון בקטעים מסובכים וקשים להבנה.

פאלפ - אתה צודק בהחלט ניתן לראות לאורך הספר מה הנאצים מצאו בו - הלעג כלפי ההמון שלא מבין את רעיונותיו של זרתוסטרה והערכים היהודיים-נוצריים (הנאצים תכננו למחוק את הנצרות לאחר המלחמה - היטלר ראה בה מורשת של חולשה והמשכיותה של היהדות, מערכת המנוגדת לערכיו ואופיו של האדם ''הארי'').
לא היו חסרים להם בכירים שבזו לנצרות והשתוקקו לחזור לגרמניה פגאנית, כמו אלפרד רוזנברג, אבל היטלר בז לרעיון וטען שמה שנפל מראה על חולשתו וראה בנאציזם עצמו כדת. יש בספר רעיונות שמתאימים כמו כפפת המשי לרעיונות שלהם - ניטשה לא מרבה לצאת להגנתו של החלש אם בכלל ובז בשנאה תהומית לתורות הסוציאליות. ומצד שני יש בספר פרק שמכונה ''האליל החדש'' ובו ניטשה יוצא נגד רעיון הסגידה למדינה, רעיון שהנאצים והפשיסטים של מוסוליני קידשו וסגדו לו - אם כי הפשיזם של מוסוליני היה קצת יותר רחום כלפי היהודים עד החלתם של חוקי הגזע האיטלקיים בשנות השלושים כתוצאה מברית ולחץ מצידו של היטלר והענק הגרמני שבצפון. אבל כזה הוא ניטשה ויש לו הרבה סתירות - הוא לא האמין בשיטה סדורה אחת וראה בה חוסר יושרה.

ראסטה ומחשבות - אני אחשוב על מה שאמרתם יש הרבה אמת בדבריכם.

חני - תודה. אני מניח שזה פשוט כבר נהיה חלק ממני, ואין בכך רק חיוביות אלא גם הרבה מהשליליות.
אסף (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
אחלה סקירה.
טוב שעדיין קוראים את הספר.
אחרי שלא ביקרתי באתר הזה מלא זמן,
מגניב שבשיטוט מזדמן אני נופל על ביקורת טריה
לספר הזה. קראתי אותו בגיל 19 בתרגום פירשמן.
לא קראתי פילוספיה עד אז, אז פירשתי אותו כמו ספרות. זכור לי שניסיתי להמשיך למעבר לטוב ורע,
אך היה לי קשה. אולי בזכותך אתן לו עוד הזדמנות.
תמיד היה לי קשה לקרוא פילוספיה.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
סקירה נהדרת. ניטשה כמה שהוא היה מבריק, כתב הרבה שטויות. תפיסתו התאימה מאוד לעידן ה"איזמים". באמת הגיוני ש"תורתו" והספר הזה בפרט היוו השראה ומתווה לאידיאולוגיה הנאצית.
הדת מתרבה היום כי לעולם אין שום חזון, פרט לאולי כלכלי וזה מייאש ומבלבל.
עמית לנדאו (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
הבשורה של זרתוסתרא מקוממת ומטלטלת כאחד, והיא כתובה באופן מרהיב.
Rasta (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
הפילוסופיה מטרתה להבין את מה שקורה סביבנו במגוון נושאים, זה לא מבטיח עולם טוב יותר, העולם הוא לא מקום טוב, בת-יה, לא היה אז, לא היום וגם לא יהיה בעתיד. כל עוד בני אדם מעורבים הסבירות שטוב לא יהיה.
לגבי הערה שלך על היותם שונאי נשים ואנטישמים, מה אפשר לעשות? שנפסול את הרעיונות והעשייה שלהם בגלל זה? הם חיו בתקופות חשוכות, כך היה נהוג, אי אפשר לשפוט אותם מנקודת מבט של היום.
בת-יה (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
"אחרי מאות שנות מדע ונאורות" - מדע כן. נאורות - הצחקת אותי.
העובדה לשכמה פילוסופים היו רעיונות טובים, לא הפכה את העולם
למקום טוב יותר. מה גם שכמעט לכל פילוסוף צמח פילוסוף שמנגד.
שלא לדבר על זה שרוב הפילוסופים "הטובים" היו שונאי נשים ואנטישמים להחריד.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
אודי, התגעגעתי לתגובות "המבריקות" וה"מעשירות" שלך. ברוך שובך :)
אודי (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
ההסבר של פרפ"צ יותר שטוח ממוחם של אלה שמאמינים שכדור הארץ שטוח.
חני (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
אמון סקירה נפלאה. הסדר אכן מתערער בעולם איזה מבט נפלא יש לך על העולם
ואנחנו רואים פה ממש דרך
שאתה עובר עם עצמך דרך ספרים.
לא ידעתי שהנצרות דועכת?
ועדיין אני מניחה, שיש בה
כדי לכסות את העולם
בסיפור מריה ישו והצלב.

שני ציטוטים שפחות אהבתי
ששמים את הנשים בנישה צרה ומגדרית.
'את הגבר יש לחנך להילחם, ואת האישה - להחיות את רוחו של הלוחם: כל השאר סכלות.'' (עמ' 128).

''בגבר אמיתי חבוי ילד, והילד רוצה להשתעשע. על כן קומו, הוי הנשים, קומו וגלו לי את הילד שבגבר!'' (עמ' 129).

תודה אמון
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
העולם נעשה דתי יותר מהסיבה שקצב הילודה בקרב הדתיים גבוה מקצב הילודה של החילוניים. כמו כן, רוב האנשים לא משנים את מצבם הראשוני - חילוניים ישארו חילוניים ודתיים ישארו דתיים. רק לעיתים רחוקות האדם מטיל ספק באמונותיו, בדרך כלל בעקבות ארוע יוצא דופן, ואז יש סיכוי לשינוי.
מורי (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
אלוהים עוזר למי שעוזר לעצמו. דיל מפוקפק.
Rasta (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
אתה מצפה שעם כל הטכנולוגיה, הנגישות, הידע, אנשים ינטשו את הדת, וזה לא המצב. מצד שני אנחנו עדיין צעירים, בני האדם עד לפני 400 שנה היו בטוחים שכדור הארץ הוא מרכז העולם. התהליך ארוך מאוד.

ניהיליזם היא לאו דווקא תפיסה רעה. ובבסיס שלה יש רעיונות נכונים שכדאי לאמץ, בעיקר שלילת אמונה, היא קוראת לאנשים לחשוב בהגיון. אולי ניהיליזם מוסרי הוא בעייתי.

כשאני חושב על זה, על "הידרדרות" לניהיליזם, בפן הדתי, שלילת אמונה, זה יכל להביא אדם למצב שהוא מאבד את עצמו, אנשים לא רגילים לחשוב בעצמם, הם רגילים לדרך מסוימת שהכתיבו להם שנמשכת כבר כל כך הרבה שנים.. דווקא מהמקום הזה, וגם בתקופה היום של בלבול יתר, אנשים כן נתפסים באמונה ככתף להישען עליה, זה לופ שחוזר על עצמו.
אָמוֹן (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
ראסטה מסכים איתך אבל מעולם לא הייתה יותר נגישות לידע מבזמן הזה, את העוינות שלי לדת רכשתי אודות לאינטרנט. בדרום אמריקה תמיד יהיו יותר מאמינים הם נחשפו קצת פחות למה שיש למערב להציע ושמעתי שהוותיקן טען באיזה מקום שעתיד האמונה הקתולית מצוי בדרום אמריקה ולא דווקא באירופה, ששם היא מתמוטטת - בדרום אמריקה יש הכי הרבה קתולים בעולם. מסכים איתך בשורות האחרונות בנוגע לניהיליזם, אני חייב להודות שלפעמים יש בי רצון עמום להאמין באלוהים על פני כל ההתמוטטות הניהיליסטית הזאת, אבל זה כבר בבחינת "התאבדות פילוסופית" או "קפיצת אמונה".
Rasta (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
גם לדעתי העולם דתי יותר, רוב האוכלוסייה מאמינה אבל אני לא חושב שהעולם הולך ונעשה דתי יותר, הוא פשוט מאז ומתמיד היה דתי. אני מניח שכמות האתאיסטים עלתה וזה רק הגיוני אבל עדיין הצד המאמין לוקח ובגדול. אמריקה ענקית, רוב האוכלוסייה באמריקה מאמינה, גם דרום אמריקה רובם שם מאמינים אדוקים. אני גם חושב שבישראל כמות המאמינים עולה על האתאיסטים.

מחשבות, הרבה צעירים מהדור החדש בוחרים להתנתק מ"סדרי העולם הישן" ומנסים למצוא את עצמם בתוך המערבולת הסואנת הזאת שנקראת המאה -21, אנשים הולכים לאיבוד, אין ספק, אנחנו דור מבולבל הרבה יותר אבל זה נובע מתוך החופש והמגוון הרחב של האפשרויות וכנראה שהנפילה היא חלק בלתי נפרד במציאות שכזאת.

"העל-אדם" צריך להיות המטרה של האנושות, כך אמר ניטשה, לא? ובכל זאת נדמה ש"האדם האחרון" לאט לאט תופס מקום בשורות הראשונות, האדם עייף יותר, לאט לאט מאבד את האמונה במערכת, במוסדות ובערכים, באלוהים, בעצמו, ניהיליזם טהור.
מורי (לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
לא בטוח שדייקת. העולם היום מבולבל מתמיד, הצעירים קונים בטונות ספרי שיפור אישיות, העולם נעשה דתי יותר, בטח המוסלמי והיהודי, אולי גם אצל האמריקאים הפרימיטיבים.
עולמנו מעולם לא היה כל כך לא נחרץ, לא בטוח, לא נעים.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ