ביקורת ספרותית על והזעם עוד לא נדם מאת אהרן אפלפלד
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שישי, 14 באוגוסט, 2020
ע"י סקאוט


ספרים בוראים עולמות שונים. מקצתם הם הדמייתה של המציאות, אחדים סוללים את דרכו של הקורא אל עולם פנטזיה שלם שבראו מאפס. עולם בלתי אפשרי שצפון בו כל העולה על רוחך ולמעלה מזה וככל שתשקע בין מעלליו לסתך תשמט עוד יותר.
ספרו של אפלפלד הוא יצור כלאיים משונה. זהו עולם מציאותי שקרה באמת אך בזוקות בו נגיעות פנטסטיות וחסרות פשר שגורמות לך בסוף הספר להשתאות.
העיניים נפקחות לרווחה ומשתאות, הן מרצדות על הכתוב בניסיון להבין מה הן קראו זה עתה אך ללא הצלחה יתרה.

הספר מגולל את קורות חייו הענפים של נער יהודי בשם ברונו, החל מינקותו ועד בגרותו. ברונו הוא יהודי אשר הוריו קומונסטים, הם כה דבקים באמונתם הפנימית, שנוגדת את מעשי הקומוניזם שבתחילה בטחו בתורתו, שהם משלמים על כך מחיר יקר פעם אחר פעם.
האב נאסר פעמים אינספור שברבות השנים תווי פניו נשכחים ורק צלו המסרב להימחות מעל פני האדמה מזדנב אחר בנו ומותיר אחריו שובל של געגועים וזכרונות.

האם אף היא דבקה בעקרונותיה וחשים בזאת בעוצמה כאשר מלחמת העולם השניה פורצת והיהודים מקובצים ודחוקים אל תוך גטאות כעכברושים מפרפרים. היא אינה דואגת לעצמה, לרגע לא נעלם ממוחה הרצון והזכאות לעזור ליהודים עניים גם בתנאי גהנום אלה לפני אושרה שלה.
האם מתוארת כאישה רזה עוד לפני כן, קטנה ובובתית שהאב החסון והגבוה מניפה בזרועותיו בקלילות מצטמקת לעיני הבן לכדי שלד רזה שבאופן מפליא כוחו עוד במותניו והיא מרחפת על פני האדמה כמלאך מושיע לכל נזקק.

בעת הקריאה קסמו של הספר לא נוגע בקורא הנאבק בהכלתם של הפריטים הרבים שהמספר מערים עליו. הררי ומגדלי מידע אודות חייו של הנער קטוע היד הנאבק לשרוד ובה בעת נאבק לספר את סיפורוח האישי וסיפורו של העם היהודי גם יחד, הם שואבים לקורא את תשומת הלב מהשכבות הרבות שהספר עטוף בהן.
הסיפורים מתערבבים ונמהלים זה בזה בערבוביה פרועה אך שוקטת. השקט הוא מנת חלקו הבלעדי של הספר. השתיקה בספר איננה שתיקה המציבה חומות ומפרידה אלא מחברת, מחברת בין אנשים, מקומות וארצות ועל הכול פוקד בגאון ובמומחיות הגדם שברונו מייחס לו יכולות קסומים כמו חיזוי העתיד והשקפה טלסקופית על ההווה.

רק בעמוד האחרון, כשהכרתו הקלושה של הקורא, שבה לאיתנה מן הטראנס שחייתה בו בעת הקריאה, מתוך תאווה להספיק להכיל עד כמה שניתן, גדולתו של הספר הסבוך הזה מטפטפת כגשם ביום חמים. בתחילה הטיפות קטנות ובלא הקדמה הן מתגברות ושוטפות את כל הארץ ומגיעה ההפנמה של הקורא למה בעצם התכוון הסופר.

אעז לומר שיש בו דבר מה אגדתי. מעין סיפור אגדה ארוך ועצוב הכתוב בפיוט מתפייט על השארית היהודית הנפלטת לאחר השואה והניסיון הכושל לצמוח לאחר התופת. ניסיון שברונו לוקח בו חלק מרכזי.
העזרה ההדדית ולשים את הזולת לפני טובותייך האישיות עברה אצל ברונו בד.נ.א. מגיל צעיר הוא משתדל להיות עבור הזולת. זה מתחיל בהיותו נער הדורש מיהודים כמותו לא להכנע לאנטישמיות הגואה בבני כיתתם האחרים וזה ממשיך בבניית עסקיו במסגרתם הוא מעסיק יהודים רצוצים ולאים כמוהו, ובין אם בבנייתו של הארמון שכל תפקידו להשיב ליהודים צלם אנוש, פיסה ממלכותם האבודה. ניסיון עקר להשיב חלק מנשמתם היהודית שאבדה במהלך הזוועות.
נסיונות שעולים בתוהו ונסדקים מכיוון שהזעם והעקשנות כה רבים. יש את אלה שמסתגרים בזכרונותיהם ויש את אלה שמנפצים כל הנקרה מולם, מאשימים ומבעירים את חרצובות לשונותיהם במילים קשות.
מסקנה אחת עולה על פני השטח ואותה חולק המספר עמנו: להיות יהודי היה קשה תמיד אך לאחר מלחמת העולם השניה הקושי השתכפל.
הזעם המכונס השקוע בתוך עצמו ובאפלתו, שנשמר שנים רבות, שנוצר כתוצאה ממראות לא מראות ומחוויות לא חוויות, מתפרץ ולפיכך מורגש מאוד. הוא לב ליבו של הספר מכיוון שקשה להעלימו. גם כאשר אינו מועלה במילים, הוא מורגש בשתיקות או מומר להטחות אשמה ומעשי אלימות בלתי הגיוניים המציגים את החכם ככסיל ואת הטהור כרשע.
עצוב ומרטיט לב כאחד. אף על פי שהשואה אינה מוצגת ברוב "תפארתה", כלומר, בתיאורים מזעזעים שאליהם הורגלנו כמייצגי מאורעות השואה, היא קיימת ומהדהדת. דורשת את מקומה בליבן של דמויותיה, גם באלה שמנסות להחניק ולהתכחש אל קיומה וסופם של בניינים זקורים ורבי השראה להתפורר.





30 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
סקאוט (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
ראסטה- מסכימה עם הטענה שזה לא קשור לאלוהים והדיון היה מעניין לפני הכנסתו של אלוהים.
Rasta (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
הטיעון "אף אחד לא ראה אותו" או המשפט שסקאוט כתבה על מה שלא רואים לא בהכרח לא קיים זה משפט שאני לא מקבל, הוא גם לא הגיוני בכלל. זה משפט שכל מאמין בעולם אוהב להשתמש ולזרוק בכל הזדמנות מאחר ואין לו שום דבר קונקרטי אחר להיאחז בו כדי לאמת את האמונה שלו. את המשפט הזה אפשר לומר, באותה מידה, על לפרקונים, בתולות ים וחדי קרן, אבל איכשהו אחרי גיל מסוים אנחנו מפסיקים להאמין באותם יצורים ועדיין ממשיכים להאמין באלוהים, איך הוא שונה מכל אחד מאותם יצורים שציינתי? הוא לא.
ראובן (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
ראסטה- בזמנו, לחשוב שכדה"א שטוח לא היתה בורות.
אנשים לא ידעו אחרת.
כמו שאמרת ונכון, העדר העובדות והידע.
האנשים שקבעו אחרת לגבי כדה"א לא כמרכז העולם הגיעו לזה אחרי תצפיות ומדידות.
אמונה באל זה דבר אחר לגמרי.ויכוח שלעולם לא יוכרע.
הטיעון 'אף אחד לא ראה אותו' שווה בדיוק לטיעון שעץ נפל באמזונס-איש לא ראה או שמע-האם פירושו שלא נפל?
Rasta (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
סקאוט, ההבדל הגדול בין העולם לבין אלוהים זה שאפשר להוכיח שהעולם לא שטוח, אנשים חשבו שהעולם שטוח מתוך בורות וחוסר ידע ועובדות, ולאט לאט עם הזמן לאחר שהשכילו מעט הבינו אחרת. את מנסה להשוות בין מדע לבין סיפורי פנטזיה. עד לא מזמן גם חשבו שכדור הארץ הוא מרכז העולם, גם מתוך בורות וחוסר בעובדות וממצאים, ולאט לאט הגיעו אנשים מסוימים ואמרו אחרת. וככה קובעים דברים, על פי עבודת מחקר, תצפיות ועובדות שמוצגות בשטח ולא על פי אמונה, כי אמונה לא מתבססת על משהו קונקרטי ולרוב היא גם מתגלה שגויה. לצערנו למדע אין את האפשרות לשלול את קיומו של אל אבל מצד שני אי אפשר להוכיח את קיומו וזאת לדעתי סיבה מספיק טובה לא להאמין בו.

בכלל, הדיון היה מעניין וחשוב הרבה יותר לפני שאלוהים נכנס לתמונה.. שוב.. זה לא היה נושא.
אָמוֹן (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
"וְהֵגִיחוּ בַעֲלֵיהֶן מֵחוֹרָם וְרָצוּ בֵית-אֱלֹהִים

וּבֵרְכוּ עַל-הַנִּסִּים שֵׁם אֵל יִשְׁעָם וּמִשְׂגַּבָּם;

וְהַכֹּהֲנִים שֶׁבָּהֶם יֵצְאוּ וְיִשְׁאֲלוּ אֶת רַבָּם:

“רַבִּי! אִשְׁתִּי מָה הִיא? מֻתֶּרֶת אוֹ אֲסוּרָה?” –

וְהַכֹּל יָשׁוּב לְמִנְהָגוֹ, וְהַכֹּל יַחֲזֹר לְשׁוּרָה."
סקאוט (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
פרפר- שוב אני אומרת: מה שעיניך לא רואות לא בהכרח אומר שאין הוא קיים.
פעם גם חשבו שהעולם הוא שטוח, אז מה, זה באמת נכון?
פרפר צהוב (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
מקבל זשל"ב. אני רק אומר שמי שחושב שהדת הצילה אותו בשואה חי באשליות.
הסיבה שאתם בכלל יכולים להגיב כאן היא שהיטלר הפסיד במלחמה.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
אני חושב שאדם שלא מאמין באלוהים צריך להגיד שהוא באופן אישי לא מאמין באלוהים, ולא להגיד שהוא דימיוני או לשלול לחלוטין את קיומו, כי כמו שסקאוט אמרה כמו שאין הוכחות לקיומו כך גם אין הוכחות לאי קיומו.
סקאוט (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
חברים, אני יכולה להבין את הכעס שלכם אבל אל תשכחו שיש כאן דתיים...
לגבי אלוהים- זו סוגיה מורכבת שאין ברצוני להיכנס אליה.
כמו שלא הוכחתם את קיומו, גם לא הוכחתם את אי קיומו.
שלוז (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
צריך ללמוד לעומק כדי להבין מה היהדות- ברעיון- מתייחסת לנשים, ולא איזו קבוצה קטנה שמתיימרת להציג דרכים מסויימות שלהם כדעת תורה מוחלטת. אגב, אני עוד לא למדתי את הנושא הזה לעומק, ולכן לא אוכל להתווכח על זה. רק אגיד שאין לי מושג למה היל התכוונה באפליה בין תלמידות ספרדיות לאשכנזיות, מאחר ולא נתקלתי בכזה דבר, ואם זה אכן קיים אז זה לא הדת, אלא אנשים או קהילות שמתנהלות ככה
Rasta (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
צריך ללמוד לעומק כדי להבין שהיהדות דורכת על נשים ומבזה אותן?
שלוז (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
גם לי אין כח להכנס לויכוחים. פשוט רציתי לתת קונטרה לדבר שאני מאמין בו. לילה טוב
Hill (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
שלוז (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
זה לא נכון? את לא מתווכחת עם פרופסור לפיזיקה על פיזיקה, נכון?
או שאולי את גם משוררת וגם פרופסור :)
Hill (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
בארור. זו התשובה האולטימטיבית למי שחולק על הדת, מסבירים להם ש"לא למדתם את הדברים לעומק", אז אתם לא מסוגלים להבין. כי אין לכם בינה להבנה הנדרשת. תסביר את החלוקה הגזענית בין תלמידות אשכנזיות לספרדיות. ואל תבלשט על הבדלי לימוד מהבית, לימוד תורני וכו'.
שלוז (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
קשה לי להבין איך יש פה וויכוח עקרוני שנכנס לפרטים כשלא למדתם את הדברים לעומק כמו שצריך. סתם תוהה
מורי (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
לא יודע. אני תמיד הייתי פה.
Hill (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
איפה הייתם כולכם לפני 8 + שנים, כשרק העזנו לכתוב "אלוהים" במשפט הלא נכון והיו חוסמים אותנו.. היינו מעטים ועכשיו פרוסים בכל מקום פה באתר? :) :)
פרפר צהוב (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
סקאוט, ניצולי השואה שרדו בזכות בעלות הברית, טעויות של הגרמנים והיפנים, גנים חזקים ומזל.
לא בזכות הדת, ולא בזכות החבר הדמיוני.
מורי (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
הטכנאי שנשלח לחבר את חיבורי המחשב של 92 מיליארד הכוכבים זכה לשאול את מחשב העל את השאלה הראשונה: האם יש אלוהים?
-עכשיו יש.
הטכנאי נבהל, שלח ידו לכבות את המתג, חטף מכת חשמל ומת.
Rasta (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
מחשבות, הסינים הרבה יותר חופשיים בפן הדתי, אין ציווים וחוקים, כי הדת מאפשרת חופש פעולה ולא מתערבת בחיים הפרטיים של המאמינים שלה, הדת בסין היא עניין פרטי לחלוטין, היא לא דוחפת את האף שלה. יש להם כמה פילוסופיות ואת הדת העממית הגדולה שהיא נשענת בעיקר על פולחן אבות, הם מקריבים קורבנות לאבותיהם שמתו מתוך אמונה שהם יכולים להשפיע על ההווה. וזה על קצה המזלג.

אני לגמרי מסכים איתך, היל.
Hill (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
ראסטה, אי אפשר. כל אישה באשר היא יודעת טוב טוב מה מעמדה בעיני הדת ואיך המעמד הזה מתרגם לחיי היום יום שלנו, של כל אישה בחברה. וגם נשים שעל פניו חושבת שהן לא חוות את זה. הן טועות. אלו שחושבות כך פשוט מקבלות את ההבניות החברתיות,המגדריות, חוסר השוויון והאפליה בעיוורון כי כך הוחלט עבורן. כי לצאת כנגד מוסכמות, ולא משנה כמה הן מעוותות, לא כל אישה מסוגלת. בשביל זה יש נשים אחרות שיאבקו.
מורי (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
שלוש הדתות הגדולות? היהדות היא דת פיצקית. במה מאמינים הסינים? וההודים?
Rasta (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
כיבוד האחר, ואהבת לרעך (מה שלא באמת קורה אצלנו, רחוק מאוד מלהיות נכון) כל הסיסמאות האלו שהדת אוהבת לזרוק לאוויר הם רעיונות בסיסיים ואנושיים שצריכים להתקיים בלי שום קשר אליה. אותי מעניין איך אפשר לחיות כאישה ובאותו הזמן להמשיך ולהצדיק את היהדות כשכולם יודעים כמה הדת שלנו אוהבת נשים. אנחנו לא מדברים על נצרות ודתות אחרות, כולן מגוחכות בעיניי. אנחנו יהודים, סקאוט, את יהודיה ואת מצדיקה את היהדות, לכן השאלה.
סקאוט (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
ובכן, עכשיו לילה, מחר אקרא בעיון את דברייך ואגיב עליהם ביתר תשומת לב כי יש לי מה לומר על כך.
רק אוסיף שערכתי את תגובתי הקודמת והוספתי משהו שאני מניחה שלא הספקת לקרוא כי זה היה בו זמנית לתגובתך זו.
אָמוֹן (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
סקאוט, הן לא מנותקות, הן נמצאות שם בתוך הטקסט, 7 מתוכן מדברות בסך הכל על מצוות פולחניות (זכור את יום השבת לקודשו, לא יהיו לכם אלוהים אחרים)...עניין המוסר צונח צניחה חופשית ונהפך לפולחן. שוב פעם ה Cherry picking הזה. בתורה מדברים גם על מצוות אלמנה, יתום וגר, האם גם הן מנותקות מהתורה? הבעיה היא שאת רואה ב10 המצוות מופת למוסר אנושי, אבל הבעיה היא שלתרבויות רבות יש מוסר משלהן והן לא שמעו על החוקים החדשים הללו. אנשים לרוב לא מבססים את המוסר שלהם על פי ספרים מקודשים, במקרה הטוב הם מלקטים מה שנראה הגיוני בעיניהם, הדת כן אשמה כי הכל נמצא שם בטקסט.
סקאוט (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
אמון- מבחינתי עשרת הדברות מנותקות מהתורה עצמה.
אני רואה אותן כגוף נפרד גם אם בפועל זה לא כך.
לגבי אברהם שסרסר באשתו- נכון אבל לפי מיטב זכרוני, לפחות פעם אחת היא רצתה זאת בגלל שלא יכלה להביא ילדים ולכן ביקשה ממנו להיות עם הגר.

ועם כל הכבוד להרס הדת, לא רק הדת היא זו שהרסה את האנושות. עוד אנשים הרסו את האנושות והם לא היו חלק מדת כלשהי.הנאציזם היא דוגמא לכך או כל ה
התורות למיניהן.

אמון- אני לא יצרנית אלים או כל הגדרה אחרת שתבחר בה. אני מאמינה באל אחד ויחיד ורק בו.

וחוץ מזה, השואה היא דוגמא נוספת ליתרונות הדת, לצד חסרונותיה שאיני מתעלמת מהן כפי שאתה טוען.
ניצולי שואה רבים שרדו בזכות הדת.
אָמוֹן (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
ואהבת לרעך כמוך הכוונה ליהודי אחר ורק יהודי- אלוהים לא סתם הבטיח לבני ישראל שאם יצייתו לדבריו הוא ירחיב את גבולם, איך ההיקש מסתדר? אממ? שמות לד, כד:

"כִּי אוֹרִישׁ גּוֹיִם מִפָּנֶיךָ וְהִרְחַבְתִּי אֶת גְּבוּלֶךָ וְלֹא יַחְמֹד אִישׁ אֶת אַרְצְךָ בַּעֲלֹתְךָ לֵרָאוֹת אֶת פְּנֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה."

אף דת לא מושלמת, אבל המדע לפחות מודה בעובדה שיש דברים שעדיין אין לדעת, הוא כל הזמן משתנה ומלקט נתונים. הדת, יש בה יותר מידי כיעור ודוקטורינות שפשוט לא יכולות להיות מותאמות לימינו, איזו דת בעיקר? שלוש הדתות הגדולות. אין טעם לקפוץ לדתות אחרות כשאין יותר מידי מה לטעון ולהגן על הדת המקומית - היהדות, הדבר המייחד אותה כל כך הוא שממנה נגזרו 2 הדתות הגדולות וממנה נולד מוסר העבדים לעולם. הידעת שהרמב"ם, בספרו "8 פרקים" הודה שחלק מדבריו אינם שלו אלא נלקחו מתלמודים אחרים? הוא לא יכל להגיד שאלו דברי אריסטו כי הוא "גוי" וכיצד יקבלו היהודים את הדבר? היהדות היא בעיה, היא הגרעין ממנו צמח אל רום עץ הערכים המונותאיסטי שעכשיו שולט על חצי מכיפת העולם. היהדות היא הבעיה כי על פי נתונים דמוגרפיים החילונים יהיו פה מיעוט וכיצד עניין הפלורליזם ימשיך להתקיים? הו אז לא רק מעמד הנשים תהווה את הבעיה, הו אז הכל יתפוצץ לנו בפרצוף.

ובנוגע לניאוף, תעשי לי טובה אברהם סירסר באשתו שרה יותר מפעם אחת והרוויח בוכטות (הסיפור של מצרים) החוק הזה של לא תנאף הוא מה שגורם לסקילת נשים בעולם המוסלמי בחשד לניאוף - כדאי שתדעכני - את לא מגנה במיוחד על היהדות את Cherry picking ויצרנית אלים. עשרת הדברות הם לא הקריטריון היחיד המצדיק להגיד שהדת היהודית לא מכוערת. העניין הוא בסך הכל לשלוף מהטקסט קטע ולנפנף ולנסות לסתור את הטענה שלי שהדת עוד תהרוג את המדינה הזאת.
Hill (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
"להצדיק" עוולה אחת באחרת.. לא רלוונטי. יש דתות פחות פאנטיות מהיהדות ויש כאלו שיותר. אין ספק.
סקאוט (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
וכיבדת את רעך כמוך
לא תנאף
לא חסרות דוגמאות. עשרת הדברות זו דוגמא טובה.
ו- hill
גם הנצרות ושאר הדתות לא בדיוק טלית שכולה תכלת. גם אצלם לא הכול ורוד.
Hill (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
כיבוד האחר? היא לא מקבלת את השונה ממנה. קהילת הלהט"ב, "גויים" (מילה שנואה עליי), חילונים. מפלגת בין עדות בצורה גזענית וחשוכה. וזה רק על קצה המזלג. עוד לא התחלתי בכלל לדבר על נשים ודת.
סקאוט (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
ראסטה- אני לא דתייה אבל יש בדת דברים טובים כמו כיבוד האחר וכדומה.
כמובן שיש גם חסרונות, כמו לכל דבר, כמדומני.
Rasta (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
לא מבין איך אפשר להיות אישה ובאותו הזמן לקבל את הדת, באמת שלא.
מורי (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
ומה יתרונות הדת?
סקאוט (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
Hill- לגבי מעמדה האישה דעתי כדעתך.
זה באמת חסרונה של הדת.
Hill (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
סקאוט, תקראי על מעמד האישה בדת, על דיני משפחה ואז תביני מה חלקה.
סקאוט (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
אמון- מסכימה עם כל דברייך אבל לגבי הטענה הדת היהודית לא מסכימה.
הדת לא אשמה אלא האנשים בשירותה.
מסכימה לגבי הפילוג. בימים אלה ניתן לראות זאת בחוזקה.
אָמוֹן (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
ספר מדכא אבל מאיר עיניים. איך שהדמות הראשית היה צריך לעודד את עמיתיו היהודים להתגונן בבית הספר, פשוט בושה וחרפה הפחדנות הזאת והסגידה העיוורת לאלוהים ושלטון נוכרי. לפחות היום יש מדינה ולא צריך להיות תלוי ומשועבד בידי עמים אחרים! רק הדת היהודית עצמה וההלכתית ביותר והפילוג העדתי עוד יהרגו אותנו חלילה. את החלשים מכים!
סקאוט (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
פרפר- תודה. הוא הזוי אבל מעניין וחדיש.
פרפר צהוב (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
סקאוט, הסקירה טובה.
הרעיון של גדם פלאי די הזוי.
לא בטוח שהייתי משתמש בביטוי "היהודים מקובצים ודחוקים אל תוך גטאות כעכברושים מפרפרים".
סקאוט (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
מחשבות- מסכימה שזה היה האחד הרגעים הנוגעים בספר.
מורי (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
זה נופל תחת הקטגוריה של סיפור אנושי קטן הכתוב בכישרון גדול. כשברונו התיישב על המדרגות ובכה הוא גרם לספר להפוך להיות כזה של חמישה כוכבים נוצצים.
סקאוט (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
עמית, תודה רבה.
עמית לנדאו (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
כתבת מקסים.
סקאוט (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
תודה,חני ❤
חני (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
תודה סקאוט אהבתי!
סקאוט (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
חחחחח
תודה (=
אם כבר, בסימניה אתה סוג של קסם, בגלל הכינוי XD
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
בכיף
חח גם אבל התכוונתי יותר פשוט בסיגנון התבטאות שלך שהוא שונה
כאן את כזו פיוטית וסיפרותית כאילו את כמו אל כזה ובמציאות את יותר טיבעית ורגילה בסיגנון שלך, וכל צד בך הוא יפה ומקסים (אם כי בעוד הצד הספרותי שלך הוא המרשים מביניהם, הצד שלך במציאות הוא הצד שגרם לי לאהוב אותך...)
סקאוט (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
תודה, חמודי.♥
במציאות אני קצרת רוח ומהירת מסקנות XD
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
את בסיגנון הכתיבה שלך ואת בסיגנון שלך במציאות, זה משהו אחר לגמרי חחח
אבל כל צד שלך יפה עם הקסם שלו ❤️





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ