ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום רביעי, 4 בינואר, 2017
ע"י כרמלה
ע"י כרמלה
יש סקירות שלידתן קלה לי ויוצאות ממני בפרץ קולח מיד בתום הקריאה. ישנן כאלה שנשארות כמוסות בלבי ובמחשבותיי ואינני מצליחה להביאן לעולם, ואילו אחרות - נידרש להן הריון של שבוע נוסף או יותר עד שיבשילו ויהיו מוכנות להגיח מתוכי.
הסקירה הזאת נמנית על הסוג האחרון.
הספר "מחברות הפרידה" הביא אותי לשוב להרהר במה שאיני נותנת מספיק את דעתי עליו. להרהר במה שאני יודעת אך מקבלת כמובן מאליו – ולא הוא!
כאישה - אני בת מזל שנולדתי במקום, בתקופה וגם במשפחה הנכונים. נולדתי בדיוק במחצית המאה ה-20 והתבגרתי לתוך סוף שנות ה-60 ותחילת ה-70. אני מרגישה כבת דור ראשון לגאולה נשית, גם אם עוד יש דרך לעשות.
אני עדיין זוכרת שבילדותי רוב האימהות היו ספונות בבתיהן, עול הטיפול בבית, בבעל ובילדים כולו עליהן ובכך התמצתה הוויתן. מעטות היו הנשים העובדות מחוץ לבית. רובן הגיעו משכבות המצוקה ועסקו בעבודות פשוטות. המשכילות יותר היו גננות, מורות ואחיות. התלות בבעל המפרנס היתה כמעט מוחלטת. אבות מחתלים תינוקות או אבות מבשלים לא נמצאו כמעט. יחסם של צעירים לצעירות הסתכם לא פעם במשפט "תהיי יפה ותשתקי".
בשנת הולדתי – 1949 – פרסמה סימון דה בובואר את סיפרה הפמיניסטי המכונן "המין השני".
בשנות ילדותי ונעורי התחזקה המודעות בצורך בעצמאות האישה וברכישת מקצוע שאינו בהכרח "מקצוע נשי". גברה ההכרה ביכולותיה של האישה בתחומים שמחוץ לביתה , ובזכותה לבטא את כישרונותיה ולמצות אותם.. יחסי נשים וגברים הפכו פחות שמרניים ושבויים במוסכמות העבר, בפרט אחרי המצאת הגלולה ואישורה (1960). פחתה תלות האישה בגבר. גירושין כבר לא היו עלבון וסוף העולם. הם הפכו אט אט עדיפים על חיים זוגיים אומללים.
עלילת הספר "מחברות הפרידה", המתרחשת בברזיל, מעניינת. דרך סיפורן של מספר נשים ממשפחה אחת במשך כמה דורות, עד הרבע השלישי של המאה ה-20, מובא סיפור דיכוי האישה בברזיל וגורלן המר של הנשים שניסו למרוד במוסכמות החברה השמרנית – כנסייתית – פטריארכלית – שוביניסטית.
העולם היה הפוך. כל ההישגים שהיום אנו מודות עליהם נחשבו ל"חטא", והמוסרות שמהם השתחררנו נחשבו ל"מידות הטובות":
"אמא אמרה שבמשפחה שלה עזבו את בית ההורים רק בשביל להתחתן או להיקבר" (עמ' 206).
"הנשים (הנשואות – הערה שלי) בדור שלי לא התמסרו, הן נאנסו, כולן או כמעט כולן".(עמ' 85-6).
"נשאתי אותה לאישה בזכות תומתה ושם משפחתה המכובד. נשים הן כמו סוסים, בוחרים אותן לפי שושלת היוחסין".
"האִם גילתה שזו המשמעות של היותה אישה, היעדר הזכות להתבצר אפילו במצודת גופה" (עמ' 103 – על בחורה שהרופא בא לבדוק אם היא בתולה אחר שנודע על היותה בקשר עם בחור).
"השנה היא 1944, אבל כאילו היינו בימי הביניים. הצדק כלפי הנשים נתון בידי המשפחה. המשפחה עוצרת, שופטת וגוזרת את הדין (עמ' 122 –אחרי שמתגלה שהבת אינה בתולה, היא נשלחת למוסד סגור למשך כל חייה כדי לכפר על חטאה).
"גם לכתוב אסור. תיזהרי" (עמ' 100)
"התשוקה להתבטא הצילה אותה מהטירוף והייאוש וסללה לה מוצא מן הסיוט של חייה. בגלל כל אלה, גם אני כותבת. לולא הצלחתי לבטא מה שאני מרגישה, הייתי מתה" (עמ' 80).
חוזקו של הספר בכתיבה העוצמתית והנוקבת. כתיבה מושחזת עם שובלים של הומור וגרוטסקה. לכך נוסף התרגום המצויין של מרים טבעון.
חולשתו - נטיית-יתר לאבחן ולהבהיר דברים, מבלי להשאיר מרחב מספיק להרהורי הקוראות/ים..
למרות חולשה זו – הספר ראוי לקריאה.
הסופרת הלונידה סטודארט היתה פעילה פמיניסטית בולטת בברזיל, וכתבה גם שני ספרי עיון על מצבן של הנשים במדינה זו.
תודה לה ולכל הנשים שמרדו והניפו את הנס (תרתי משמע) הנשי בארץ וברחבי העולם, לעיתים תוך תשלום מחיר אישי כבד. הן פרצו גם לי את הדרך לחיים טובים ומשמעותיים יותר.
17 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
כרמלה
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
העובדה שבברה"מ
שלמו שכר שווה נובעת כמובן מהתפיסה הקומוניסטית הכללית. הדרישה לשכר שווה לנשים וגברים היא לדעתי עדיין דרישה פמיניסטית.
יכולה לומר לך שהחל משנות ה-90 היתה נטיה בחברות פרטיות להחליף גברים בנשים בתפקידי ניהול בינוניים, כדי לשלם שכר נמוך יותר. גם היום אם משווים שכר ממוצע לגברים ולנשים בתפקידים/מקצועות זהים מתגלה הפער לרעת הנשים (ואין מדובר במאות שקלים בודדים בלבד). כנ"ל עם שבירת תקרות זכוכית. אחוז הנשים בדירקטוריונים ובפסגות הניהול הם נמוכים מאד. הייתי שמחה לקבל דוגמה למשחק סכום אפס בנושא. אני חושבת שכיום מתחילים גם איזונים לצד השני, כמו הורות משותפת ופסיקות חדשות נוחות יותר לגברים בעניין תשלום מזונות. וכמובן - שבת שלום לכולנו, נשים וגברים כאחד. |
|
רויטל ק.
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
אז שוב, אני לא חושבת שזה תיאור נכון של הפמיניזם,
ודאי לא של כל האסכולות הפמיניסטיות הקיימות.
|
|
yaelhar
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
רויטל - את ודאי צודקת.
אין לי ביקורת על פמיניזם. לא יכולה להיות לי ביקורת על משהו שאני יודעת כל כך מעט עליו. אני פשוט לא שם. גם בגלל אווירת המלחמה והמיסיונריות אבל בעיקר כי אני לא מאמינה במשחק סכום אפס, שהוא, להתרשמותי, מהות הפמיניזם. אתה תיתן, אני אקח, כדי לאזן עוולות של שנים. לא כך הייתי רוצה לחיות, ואינני מכחישה כלל את העוולות ואת הקיפוח של נשים לאורך ההיסטוריה. וכנ"ל דעתי על מלחמות קיפוח בתחומים אחרים. |
|
רויטל ק.
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
יעל,
כיום אנחנו יכולים לומר שזו פשוט דרישה הוגנת שאינה קשורה בפמיניזם.
בעולם שבו נשים נחשבות פחותות בכל מובן, כמי שיכולותיהן פחותות - יכול להיראות טבעי ואף הוגן לשלם להן פחות (כי הן בטח לא עושות עבודה טובה באותה מידה, או כי עבודתן בכל מקרה זמנית רק עד שינשאו ולא שווה להשקיע בהן), או לא לשלם להן כלל אלא להעביר את התשלום לבעל/אב האחראי עליהן... וכמו שכרמליטה אמרה, יש גישות שונות בפמיניזם. הביקורת שלך על הפמיניזם נוגעת יותר לפמיניזם הרדיקלי, מאשר לפמיניזם הליברלי, למשל (אם כי נכון שבימינו הרדיקלי אופנתי ומקובל הרבה יותר). |
|
yaelhar
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
כרמליטה - אין לי ספק שיש לי בור ענק בהשכלה בנושא. כי אני לא מתעניינת.
אגב - שכר שווה על עבודה שווה הוא דרישה הוגנת לאו דווקא פמיניסטית. נניח ברוסיה הסובייטית קיימו את הכלל הזה, ואין לחשוד בהם שהיה להם שמץ פמיניזם... במבנה השכר היום יכול להיות ששני אנשים מאותו מין שעושים עבודה זהה יקבלו שכר שונה. וגם יהיה אסור להם לספר על זה. כי אין הגנה על עובדים מסויימים. אבל זה בכלל דיון אחר. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
כתבת מאוד יפה ונכון את הביקורת שלך...
|
|
כרמלה
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
יעל:
פמיניזם הוא הרבה יותר דברים מאשר פרטת. את מתייחסת לפמיניזם קיצוני, שגם לי יש עליו השגות. לא כל דרישות הפמיניזם הן משחק סכום אפס. יש גם דרישות שנועדו לאזן או ליצור שטחים חופפים בין גבר לאשה.
נניח את כלכלנית ויש לך קולגה גבר באותה חברה עם אותם תחומי אחריות. השכר שלך נמוך משלו (זו המציאות בשטח ברוב החברות). האם הדרישה לשוויון שכר אינה דרישה פמיניסטית בהגדרתה? האם היא תעוגן בחוק ללא מאבק? או למשל בחברה החרדית: במפלגות החרדיות אסור שיהיה לנשים ייצוג. היה נסיון (שלא צלח) של נשים חרדיות להקים מפלגה ולהיבחר לכנסת כדי שגם קולן יישמע. האם זהו משחק סכום אפס? לדעתי לא. |
|
yaelhar
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
כרמליטה:
את צודקת לגבי החוב שחבות נשים היום לכל אותן פמיניסטיות פורצות דרך. אבל בהנחה שיש לך אפשרות בחירה, פמיניזם מבטא עבורי שני דברים שאני מתעבת: הראשון הוא היותו משחק סכום אפס - אחד מנצח ואחד מפסיד. משהו שאני לא יכולה לקבל כהתנהגות של אנשים, האמורים לשתף פעולה. השני הוא האווירה הלוחמנית והמיסיונרית האופפת אותו. לוחמנות מאוסה עלי בכל מין. לכן אני לא פמיניסטית ומודה לפמיניסטיות הראשונות שאפשרו לי לבחור באפשרות הזו. ואגב גם להיוולד גבר לא היה בהכרח פיקניק, למרות זכות הבחירה והקניין. |
|
כרמלה
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
יעל,
השאלה מהי הגדרתך ל"לא פמיניסטית". אני לא רואה בעצמי פמיניסטית קיצונית. היתה לי ויש לי ביקורת על חלק מפעולותיהן של הפמיניסטיות הרדיקליות, וגם ביקורת על תהליכי קיצון שהביאו חלק מההישגים. אך העובדה שיש לך ולי שליטה גדולה יותר על חיינו ובחירותינו, וכל אחת מאיתנו יכולה לבחור בדרך אחרת, שאינה ניכפית עליה (גם הזכות לא להיות פמיניסטית) היא בזכות הלוחמות הפמיניסטיות לזכויות הנשים.
לא כל אשה היתה בת מזל בעבר אם נולדה בעולם המערבי. במאה ה-19 הנשים מהמעמדות הגבוהים והבינוניים לא עבדו, היו תלויות בגברים בכל הקשור בכלכלתן. הגבר נחשב לאפוטרופוס של אשתו וילדיו. לנשים לא הייתה זכות בעלות על רכוש ולא זכות ירושה. רכוש המשפחה נחשב בדרך כלל לרכושו של הבעל, גם אם מקורו היה רכוש שהאישה הביאה ממשפחתה עם נישואיה. נשות המעמד הנמוך היו משרתות ואח"כ פועלות תעשייתיות. הראשונה שהעניקה זכות קניין לנשים היתה אנגליה ב-1870. וירג'יניה וולף כותבת על כך בספרה "חדר משלך". ברוב מדינות אירופה האחרות הדבר קרה בתחילת המאה ה-20. כל אלה, בנוסף להיעדר זכות בחירה עד לפחות העשורים הראשונים של המאה-20 הפכו את האישה לנחותה מהגבר, הקטינו אותה ומבחינה זו וודאי לא ניתן לומר שהיתה בת מזל כמותו. |
|
yaelhar
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
ביקורת מעניינת מאד.
אני מניחה שכל אשה היא בת מזל אם נולדה וגדלה, במקרה, בעולם הראשון. וזה אמור גם בתקופות קדומות יותר מהמאה העשרים. במדינות של העולם השלישי, כשתושבים מתחרים על כל זכות, די ברור שהנשים יידחקו לתחתית הסולם. אין צורך לומר שלהיות בת מזל משמעו גם לבחור לא להיות פמיניסטית, כמוני... |
|
כרמלה
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
חני,
אכן מאבקן של הסופרג'יסטיות היה אחד המאבקים הפמיניסטים המאורגנים הראשונים. מוזר לחשוב שבצרפת זכו הנשים לזכות בחירה רק ב-1944 ובשוויץ ב-1971. הנה קישור לכרזות מעניינות מלפני כ-100 שנה של תעמולה גברית נגד זכות הבחירה לנשים. אפשר ללמוד מהן הרבה. http://www.pitria.com/ads-againt-women ככל שהמאבק הסופרג'יסטי היה חשוב, חשובים בעיני לא פחות המאבקים לזכויות יום-יומיות של נשים. הם אלו שבאמת שינו את חיינו. |
|
כרמלה
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
תודה לכם
מחשבות, דני וחני.
|
|
חני
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
אכן סקירה נפלאה...לפני כשנה בקולנוע סמדר המיתולוגי בירושלים הקרינו את
הסרט הנפלא "סופרסטיג'יות" בדיוק על הנושא הזה.
עברנו כברת דרך ארוכה כמו הריון מאוד ארוך.. |
|
דני בר
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
כרמליטה- ואווו !!!!
להמשיך? ביקורת נהדרת. עוד? עזבו את הספר לרגע, וקראו את הביקורת, או בעצם את המניפסט הפמיניסטי הזה !! |
|
מורי
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
אכן היו זמנים וטוב שאינם.
|
17 הקוראים שאהבו את הביקורת