ביקורת ספרותית על מתופף אחר מאת ויליאם מלווין קלי
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 26 ביולי, 2021
ע"י כרמלה


מתופף אחר הוא ספר קולח וכתוב בעוצמה רבה רווית אירוניה, לפעמים עד גרוטסקה.

הספר מעניין, ומפעיל את הרגש והמחשבה כאחד. לא פחות מעניין היה מסע הקריאה שהספר הוביל אותי אליו. שם הספר והמוטו שלו שלחו אותי לקרוא על הנרי דיוויד ת'ורו ומשנתו. רעננתי גם את זכרוני והרחבתי את ידיעותיי על מאבק השחורים לשוויון זכויות בשנות ה50-60 בארה"ב. הקריאה הנוספת אודות ההקשרים הרעיוניים וההיסטוריים של הספר, העמיקה את הבנתי והנאתי מהספר ולאורה נכתבת הסקירה.

הספר פורסם ב-1962 בעצם ימי המאבק של התנועה האפרו-אמריקאית לזכויות האזרח. הסופר עצמו היה שחור. בבחירה יוצאת דופן הוא בחר לתאר את יחסי לבנים-שחורים בדרום דרך עיניהם של תושבי העיירה הלבנים. אלו כוללים אב לבן ובנו, בטלנים לבנים המתקבצים מדי יום על מרפסת המכולת, ובני משפחת וילסון שאבותיהם היו בעלי עבדים והם העסיקו את צאצאי העבדים (משפחת קאליבן). באמצעות מארג סיפוריהם, אם בישירות, בשברי משפטים או בין השיטין, חשף קלי את האמת המרה. אמנם עברו ימיה של העבדות, אבל הלבנים, ביניהם גם כאלה שהחשיבו עצמם לליברלים ונאורים ביחסם לשחורים, עדיין הרגישו עליונים על השחורים מכל בחינה. גם אם לא הייתה עבדות בפועל, התקיימו יחסי ניצול, אפליה ושיעבוד ואפילו ביטול מוחלט של השחורים.

במרכז העלילה, שמתרחשת ב-1957 , עומדת פעולה מקורית ונועזת של טאקר קאליבן, חוואי שחור. טאקר היה בן למשפחה שעבדה מספר דורות אצל משפחת וילסון הלבנה, עוד מימי העבדות. בשלב מסוים הוא קנה ממעבידו דייוויד וילסון חלקת אדמה. אחרי זמן קצר, טאקר זרה מלח על כה שטחה, ירה בסוסו ובבעלי חיים אחרים, והעלה את ביתו באש. הוא עזב את המקום עם אשתו ובנו ופנה צפונה. טאקר הפך לנחשון וחלוץ בראש המחנה. מעשהו סחף את כל הקהילה השחורה לעזוב את המדינה. והלבנים – הלבנים עמדו משתאים ותוהים נוכח ההתרחשות הזו, פשרה, סיבותיה ותוצאותיה העתידיות.

שם הספר לקוח מדבריו של הנרי דיוויד ת'ורו שמשמשים מוטו לספר "אם אין אדם צועד בקצב אחד יחד עם חבריו ייתכן כי סיבת הדבר היא שאוזנו כרויה למתופף אחר. טוב-טוב לו לאדם שיהא צועד לקול המנגינה שהוא שומע." למוטו מצטרף ציטוט נוסף של ת'ורו "..אם יש דבר שאני מצר עליו, מסתבר שזו התנהגותי הטובה. איזה שד כפאני להתנהג כל כך כשורה". שני הציטוטים מתוך ספרו של ת'ורו "ולדן".

הנרי דיוויד ת'ורו (1817-1862) השפיע מאד על התנועה לזכויות האזרח השחור. ת'ורו האמין שהתובנות האמיתיות של האדם אינן מגיעות מהאינטלקט אלא מהאינטואיציה ומרחשי הלב. לכן על האדם להיות קשוב לקול הפנימי. יתר על כן, אל לו לאדם להישאר פאסיבי נוכח תופעות ומקרים הנוגדים את הצדק והמוסר. עליו להתנגד באופן אקטיבי. ת'ורו עצמו התנגד לעבדות בימיו. כמחאה, הכריז על מרד מיסים ואף היה פעיל ב"מחתרת המסילה".

קלי הסופר הזדהה עם עמדתו של ת'ורו. הוא בחר בטאקר קאליבן, החוואי השחור הפשוט, להוביל את ההתנגדות ולחולל את השינוי. טאקר אמנם היה חסר השכלה אך ניחן בבינת הלב. הוא הקשיב לקול המצפון שלו, שקרא לו להפסיק להיות העובד המסור והמקריב, כדרך אבותיו. בחוכמתו הפשוטה והאינטואיטיבית הוא הבין כי עליו לקחת יוזמה ולנקוט פעולה חריגה שתקרב את קץ שעבודם ואפלייתם של השחורים.

גם למראה ששם קלי בפני אותם לבנים דרומיים שהחשיבו עצמם לליברלים, אפשר למצוא שורשים בדבריו של ת'ורו.
"יש אלפי בני אדם, שבמחשבה מתנגדים לעבדות ולמלחמה, אבל בפועל אין הם עושים כלום כדי לשים להם קץ... הם ימתינו, ..., לבני אדם אחרים, שהללו יתקנו את המעוות, כדי שלא יצטרכו הם להוסיף להצטער. לכל היותר הם נותנים רק את קולם הזול בקלפי ובסבר פנים רפה ואיחול 'יישר כוח' לצדק. (ת'ורו, "אי ציות אזרחי").

אינני יודעת אם הסופר שאב השראה ממאמי טיל, אך ראוי להכיר את סיפורה. מאמי טיל היתה אמו של אמט טיל, נער שחור משיקגו. אמט נרצח ב-1955 במיסיסיפי ע"י בני משפחתה של אשה צעירה שטענו שאמט טיל שוחח איתה. הוא עונה קשות, נורה בראשו והוטבע בנהר. גופתו נמצאה אחרי 3 ימים. אמו, אם יחידנית, התעקשה לקיים לוויה פומבית בשיקגו, ולהשאיר את ארונו של אמט פתוח, כדי שהכל יראו את האכזריות בה נרצח. היא גם הזמינה צלם לתעד את האירוע. עשרות אלפים עברו על פני ארונו הפתוח של אמט והשתתפו בלוויה. התמונות שצולמו פורסמו בעיתונות השחורה, ומשם זלגו לעיתונות ברחבי ארה"ב והעולם. הפרסום גרר אחריו הכרה בינלאומית בגזענות וביקורת מבית ומחוץ , בקרב שחורים ולבנים כאחד, על מצב זכויות האזרח של השחורים. התהודה הגדולה והכוונה להעמיד לדין את הרוצחים הלבנים, עוררה פאניקה בקרב תושביה הלבנים של מיסיסיפי. הם החלו להפיץ שמועות שווא, ביניהן אחת שדיברה על כוונת פלישה למדינה של שחורים מהצפון. בלחצם, כל התהליך המשפטי עוות ובסופו של דבר הנאשמים זוכו.

יכולתה של מאמי טיל להפוך את יגונה הפרטי, בעקבות רצח בנה, לאירוע ציבורי, בשילוב אי-הצדק המשפטי שהביא לזיכוי הרוצחים, היוו גורם מרכזי בהתחזקות התנועות לזכויות האזרח בדרום. רוזה פארקס, הידועה במקומותינו הרבה יותר ממאמי טיל , סיפרה כי הרצח והמשפט היוו את הסיבה העיקרית לסירובה לפנות את מקום מושבה באוטובוס, חודשיים בלבד אחרי שהרוצחים זוכו.

הגדרתי את טאקר כ"נחשון" אינה מקרית. נחשון בן עמינדב נחשב במסורת היהודית לראשון שקפץ למים עוד בטרם נבקע הים לשניים בעת יציאת מצרים. נחשון הפך סמל לראשוניות והעזה, לעשייה במקום ישיבה בחיבוק ידיים. טאקר קאליבן מגלם את כל אלה, ומעל לכל היה זה הוא שהוביל את "יציאת מצרים" של השחורים מן המדינה.
האם ציפה או צפה את תוצאות מעשהו? הסופר שומר על עמימות מכוונת. חשוב עוד יותר, אין כל שיח בין טאקר לבין שחורים אחרים לאחר המעשה. השמועה פשוט מתפשטת. הספר נמנע מלהבהיר מדוע הלכו כל השחורים בעקבות טאקר. רוצה לומר: הדברים ברורים, אינם זקוקים להסבר. צריך רק ניצוץ קטן להצית את המרד. אפשר לראות בעזיבתם של השחורים גם היפוך (ואפילו נקמה) של פרישת המדינות הדרומיות תומכות-העבדות מארה"ב ב-1861 בזמן מלחמת האזרחים.

חכמת החיים והלב של האנשים הפשוטים מול השכל וההשכלה היא מוטיב חוזר בספר. נמצא זאת גם ביחסים בין טאקר לאשתו, שלמדה מספר שנים בקולג', בין דיוויד, מעסיקו הלבן של טאקר שלמד באוניברסיטה בצפון ובין רעייתו. אבל הניגוד החשוב והבולט ביותר הוא בין דמותו של טאקר לבין זו של הכומר השחור הצפוני, המשכיל, הדברן הגדול שהרבה להטיף לעליונות השחורים והכריז מלחמה על הלבנים. אך הכומר לא היה איש של מעשים גדולים. הוא גם לא האמין שתנועה יכולה לצמוח מלמטה ולבעור באורח ספונטני. בפעולה דרמטית אחת ויחידה טאקר הצליח לחולל שינוי, בעוד הכומר שפעל במשך שנים נכשל במשימתו.

מי היה קהל היעד של הספר בעת יציאתו לאור (1962). האם היו אלה הלבנים הדרומיים, שמרנים וגם אלו שהחשיבו עצמם ליברלים, שהסופר הציב בפניהם מראה לא מחמיאה? ואולי היה זה גם ספר מגויס, בעל אג'נדה, שכיוון אל השחורים וקיווה להניע אותם לאקטיביזם? עם צאת הספר, קלי אמנם הושווה לכמה סופרים אמריקאים גדולים, אבל האם מעבר לפן הספרותי, הספר השאיר חותם ששינה את עמדותיהם ופעילותם של לבנים ושחורים?. קתרין שולץ, שגילתה את הספר מחדש בעשור הקודם, טענה כי הלבנים לא אהבו את הביקורת והטפת המוסר מצד סופר שחור שמתאר כיצד לבנים חושבים על השחורים. נראה גם שהשפעתו המעשית אצל השחורים היתה מאד מוגבלת. שולץ מציינת כי הם אמנם רעבו לייצוג ספרותי, אך לא רצו לקרוא על לבנים. מבחינת העדר השפעתו מזכיר הספר את "עיניהם צופות באלוהים" של הסופרת השחורה זורה הירסטון, שיצא 25 שנה קודם לכן, ב-1937. הוא זכה להכרה רק עשרות שנים אחרי צאתו, והמסר שלו לבנות-זמנו התמסמס.
18 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אהוד בן פורת (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
אני בדיוק מסיים לקרוא את "ארץ אחרת" של ג'יימס בולדווין. אחד העניינים המרגשים בספרים האלה הוא
בעיניי הזווית ממנה הם נכתבו שממחישה את התקופות הישנות ההם, וכמובן את השירים שלא נס ליחם.
נכון שהם רחוקים מלהיות נוסטלגים, כי הם מעבירים מסרים שהלוואי שהם היו מובנים מאליהם בלעדיהם.
יחד עם זאת אי-אפשר להתכחש לעובדה שזה מה שעשה (אם ניקח לדוגמא) את בילי הולידיי למה שהיא.
אם אתייחס לספר של בולדווין אז הוא ממש מצטט מאותם שירים, אפילו מג'לי רול מורטון. מחדד את הבנת הנקרא.
זאבי קציר (לפני 4 שנים)
סיימתי לקרוא אתמול.. ספר נפלא ומיוחד ומבחינתי חמישה מנצנצים
זאבי קציר (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
כרמלה, את הביצוע של בלפונטה לא הכרתי… האם זהו הביצוע המקורי לשיר?
כרמלה (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
הנה אחד השירים המזוהים ביותר עם התנועה לזכויות האזרח השחור
בביצוע של הארי בלפונטה

בדרכו, מתקשר גם לספר

https://www.youtube.com/watch?v=JR08QzzD-VI
זאבי קציר (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
בכיף שין שין
שין שין (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת מצויינת ומסקרנת. מסכימה עם יעל.
תודה לזק על התוספת הרלבנטית של השירים.
כרמלה (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
תודה פאלפי. שמחת אותי.
רק אוסיף שמבחינת יחס לשחורים ולמיעוטים ארה"ב (ולא רק) של אמצע המאה ה-20 עדיין היתה חשוכה וגזענית מאד.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
תודה, כרמלה.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
סקירה מצוינת, כרמלה. מאוד נהניתי לקרוא אותה. לא הכרתי את הסופר וממש השכלתי ממנה. קשה להאמין שבארה"ב במאה ה-20 היה צורך במאבק כזה רק כדי לבטל לפחות רשמית את ההפרדה הגזעית.
כרמלה (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
פרפר
הנה הקישורים:

1. https://www.e-mago.co.il/node/11238
2. https://www.e-mago.co.il/node/11306
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
תודה, כרמלה. אשמח לקבל את הקישורים.
כרמלה (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
פרפר, תודה לך. אני מאד מתעניינת בחיי השחורים בארה"ב, מימי העבדות ועד ימינו. כל אחד מוצא את הנושאים המעניינים אותו. אני תמיד שמחה לקרוא את סקירותיך על מזרח אסיה וגם סקירות של אחרים/ות כאן באתר בעלי ידע ועניין אחרים משלי. ככה אנו מעשירים אחד את השני.

צריך לזכור כי בתקופה בה נכתב הספר עדיין היה היחס לבעלי חיים, מלבד חיות מחמד, די אכזרי. היום האווירה לגמרי אחרת. אנשים רבים שלא גדלו כצמחונים הפכו לכאלה בשנים האחרונות, והיחס לבעלי חיים ולסביבה השתנה לגמרי.
בענין זה ת'ורו עשוי לעניין אותך. בעיקר ספרו "ולדן" וייתכן שגם "אי ציות אזרחי".
הוא היה נגד צייד בעלי חיים וגם צמחוני וכתב ש""תהא זו גזירת הגורל, שהמין האנושי, אגב התפתחותו האיטית, ימשוך ידו ממאכלים מן החי, כשם ששבטי הפראים חדלו מאכול איש את רעהו שעה שבאו במגע עם השבטים המפותחים מהם."
יש ברשת מאמר מאד מעניין בשני חלקים על ת'ורו שהיה אחד המקורות עליהם הסתמכתי בסקירה. אם מעניין אותך לקרוא אמור, ואכתוב את הקישורים
כרמלה (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
תודה עמיחי. הספר יצא לאור לפני מספר חודשים בהוצאה קטנה - הוצאת הכורסא. בקטלוג שלה כמה ספרים טובים. אחרים שדווקא זכו להצלחה מרובה אינם לטעמי. ההוצאה לא משקיעה הרבה כסף בפרסום מעבר לרשתות החברתיות בפייסבוק. עד שיצא גם אני לא שמעתי עליו או על הסופר. שמחה להיות הראשונה שסוקרת אותו בסימניה, ומקווה שיהיה מי שישתכנע בעקבותיה לקרוא את הספר
כרמלה (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
יעל, תודה על ההבהרה.
הרעיון שלך בהחלט מקובל עלי.
כרמלה (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
חני, תודה גם לך.
השיר נפלא. אם מסתפקים במילות הבית הראשון, הן מתאימות לספר כמו כפפה.

הבית השני, כבר משנה את התמונה, אבל לא את ההנאה מהמוסיקה והביצוע.
כרמלה (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
תודה זק, גם על המילים הטובות וגם על השיר בשני הביצועים.
שיר יפהפה ועצוב מאד, שמתכתב יפה עם הספר. בילי ונינה אהובות עלי מאד. את נינה סימון גם זכיתי לראות בהופעה. בכלל, אני אוהבת מוסיקה שחורה, גם אפרו-אמריקאית וגם אפריקנית.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
כרמלה, תודה על סקירה מרתקת ומעשירה.
חוששני שלא קראתי כמעט שום ספר על מצבם של השחורים בארה"ב. לא הכרתי את הסופר הזה וגם לא את הנרי דיוויד ת'ורו.
קשה לומר שהתלהבתי מכך שטאקר ירה בבעלי החיים שלו.
עמיחי (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
מעניין מאד.
לא שמעתי על הספר ועל הסופר.
תודה רבה.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
כרמלה - צר לי על אי ההבנה.
הערתי לא כוונה אליך. כמו שציינת אני לא מכירה אותך ואת עמדותייך, ואני לא נוהגת להעיר הערות אישיות כאשר אני לא מכירה היטב את האדם. הערתי כמובן לא כוונה נגד הסופר, שרשאי לכתוב את דעתו בדרך הנראית לו.

התייחסתי לקונסנזוס המתקיים פה. כולם פה נגד אפליית השחורים בארה"ב. שזה יפה מאד. גם האמריקאים (הליברלים בעיקר) הם נגד אפלייה המתקיימת בעיניהם פה. גם זה יפה מאד. אם שתי האוכלוסיות היו מחליפות את מושא הזעזוע שלהם, כולם היו נשכרים.
כרמלה (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
תודה יעל.
לא ברור לי למי מכוונת הערתך על קלות הביקורת על אפליה וגזענות ע"י אחרים.
לסופר בוודאי שאי אפשר לבוא בטענות.
אם כוונת אלי - הרי אינך מכירה אותי ואת עמדותי לגבי סוגיות כאלה בארץ ובעולם.
הזדמנות לספר שחלק מדור ההמשך של המשפחה חי בחו"ל. מ. עובדת בבי"ח מאחת ממדינות דרום ארה"ב. בצוות שלה גם גברים ונשים אפרו-אמריקאים, בחורה מוסלמית ממוצא איראני. כולם ביחסים טובים, מתארחים אחד אצל השני. לפני מספר שנים הוזמנו כולם לסדר פסח אצלה והיה ערב מרגש במיוחד, של שירה גם ישראלית וגם שירה שחורה הקשורה לעבדות.
בתה של מ. בחרה מתוך אידיאולוגיה ללמוד חינוך ולעבוד בבתי ספר של ילדים שחורים. הידעת שבארה"ב מורים נדרשים לרכוש מכספם ציוד לכיתה. כל שנה נערכת מגבית בקרב חברים ומשפחה וגם השנה תרמתי. ביקשתי שבין היתר יירכש ספר ילדים על חייו של פרדריק דאגלס (שכתב את "עבד אמריקני"). הוא דמות מופת בעיני וראוי שילדים שחורים יכירו ויקבלו השראה ממנו בנושא חשיבות הלימוד.
חני (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
יופי של סקירה כרמלה. והנה משהו גם ממני.
https://youtu.be/N-KluFB9A8M
זאבי קציר (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
אכן סקירה מושקעת ומעניינת מאד, תודה לך ולהלן התרומה הצנועה שלי… אני חושב שאין כמו השיר Strange Fruit כדי להשלים את הסקירה שלך, אז הביצוע הראשון יהיה כמובן של בילי הולידיי, מי שמזוהה יותר מכל עם השיר הזה, והשני, ועליו אינני מוותר אף פעם, הוא בביצוע של נינה סימון. שני ביצועים אדירים וקורעי לב של שתי זמרות שלא מהעולם הזה. בסוף אתן לינק לערך של השיר בויקיפדיה העברית ולסיפור מאחוריו .

בילי:
https://www.youtube.com/watch?v=NIPTwjNQaUA

נינה:
https://www.youtube.com/watch?v=BnuEMdUUrZQ

ויקיפדיה:
https://he.wikipedia.org/wiki/פרי_מוזר
yaelhar (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
הביקורת מעניינת ומושקעת.
הספר מסקרן ואקרא אותו אם יזדמן לי, אם כי נושא השחורים בארצות הברית לא במיוחד מעניין אותי. קל לבקר תופעות כמו גזענות ואפלייה, אם הגזען והמפלה הוא מישהו אחר, נראה לי.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ