ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 6 בספטמבר, 2016
ע"י Command
ע"י Command
- - - - -
רואים את חמשת הכוכבים שם למעלה? אל תתייחסו אליהם, זה באמת עשר.
כמו כולם, גם לי יש את הספרים האהובים ביותר, אבל יותר מכך יש את הספרים המזוהים ביותר, אלו שהזדהתי והתחברתי איתם יותר מכל.
אין לי ספק, זהו הספר המוביל ביותר בקטגוריה הזאת - לפחות מהתקופה האחרונה.
שריל סטרייד, הסופרת והדמות הראשית, מספרת את המסע האישי שלה.
סטרייד נולדה למשפחה ענייה. בגיל 6 אביה עזב והיא עם אימה, אחיה ואחותה נאלצו לעבור חיים לא קלים, אם כי בקשר שלה עם אימה אני יכול רק לקנאות. בגיל 19 התחתנה עם אהובה והמשיכה לחיות חיים נעימים עם הקשיים הרגילים. כל זה עד גיל 22, שבו גילו אצל אימה האהובה סרטן. הקציבו לה שנה לחיות, אך היא בקושי גמרה את החודש. כאן היא נשברה.
סטרייד התדרדרה מ'נשואה באושר' וכמה חודשים לפני סיום תואר, עד להרואין, רומן וגירושין מהגבר שעדיין אהבה. לאחר 4 שנים, בגיל 26 החליטה לצאת למסע חייה - שביל הרכס הפסיפי.
שביל הרכס הפסיפי זהו שביל באורך מעל 4000 ק"מ, המתחיל ממקסיקו, עובר דרך קליפורניה, אורגון, וושינטון ומסתיים בקנדה. סטרייד החליטה לעשות את חלקו, ולבסוף הלכה 1770 ק"מ, בהחלט מסע רציני.
שריל סטרייד נשברה. היא לא יכלה יותר, הקשיים בחיים היו מעל לכח הסבל שלה. אז היא יצאה 'לנקות את הראש'. להוכיח שהיא יכולה, עם הקשיים, להוציא את הכוחות שלה החוצה. ללמוד עד כמה היא חזקה מפנים.
והיא הצליחה.
הרבה ספרים בדור האחרון כותבים על דמות ראשית נקבה, בעיקר ספרי פנטזיה מזדמנים. הם מנסים להפוך את הדמות ל'כל יכול', או 'כל יכולה' במקרה הזה, לפעמים בשם הפנימיזם. אבל סטרייד לא. היא מספרת את סיפורה בצורה אמיתית, בצורה כואבת ונכונה. היה קשה לה, מאוד, אבל היא הוכיחה שזה אפשרי. שלא רק ללכת 1770 ק"מ לבד, בשממה, רחוק מכל יישוב ונפש חיה, זה אפשרי, אלא גם להתגבר על הקשיים ולבנות חיים חדשים. והיא באמת בנתה חיים חדשים: כיום סטרייד גרה עם בעלה השני וארבעת ילדיהם הנפלאים. מי אמר שאין סוף טוב בחיים הראליים?
החיים קשים, נכון, אבל עוד יש בודדים המזכירים לי שהם אפשריים למרות זאת.
- - - - - -
התחושה שמסיימים איתה את הספר מופלאה. תחושה של הקלה, שמחה. תחושה של 'עשיתי את זה!', גם אם לא בדיוק - זו הייתה היא.
התחברתי לכל רגע במסע המפרך, אך המחזק באותה מידה. מסע שמצד אחד שובר כל עצם עד היסוד, כל כח רצון אפשרי ובודק את גבולות הפחד, ומצד שני מחזק את הגוף, את הנפש, ונותן כוחות דווקא מהמקומות הקשים, דווקא מההתגברות על הפחד הבלתי מושג.
הזדהתי כל כך עם התחושות שהספר העביר לי, מקווה שגם אזדהה עם התחושות הטובות שבסיום.
המסע של סטרייד חיזק לי מאוד את הרצון הישן לעשות מסע משל עצמי. לא מסע 'רוחני' בהודו לחפש את עצמי, אלא מסע פיזי עם קשיים פיזיים. אין לי שום כוונה לצאת מהארץ שלנו אי פעם, ולכן את שביל הרכס הפסיפי כנראה שלא אראה, אך הייתי שמח להחליף אותו בשביל ישראל לדוגמא. מספיק ק"מ בשבילי.
הספר כל כך השפיע עלי עד שהלכתי ליום טיול-הליכה לבד משלי, במקום שאני הכי אוהב בעולם. יום אחד, עד אחר הצהרים, קרוב ל 30 ק"מ, ונהנתי מכל רגע.
הייתי כותב גם על הכתיבה היפה, המכניסה את הקורא לתוך עולמה של הסופרת בצורה מטלטלת, אולי הייתי גם מוסיף את צורת הכתיבה של 'קצר וקולע' האהובה עלי, אך אלו פרטים שוליים בספר. אין ספק שהייתי קורא אותו ואוהב אותו גם בלעדיהם.
הערה: כדתי הפריע לי חוסר הצניעות בספר. כך שאם זו משוואה לאחד מכם, קחו בחשבון.
- - - - - -
החיים קשים, אבל גם יש נקודות אהובות בדרך.
20 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
רויטל ק.
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
שבת שלום.
|
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
אפשר להמשיך את הויכוח הזה, ואני אציג את דעתי ואת את שלך.
אבל אני חושב שאפרוש כאן, מכיוון שנכנסנו לויכוחים צדדיים ומיותרים. אני לא מסכים איתך, ואני יכול להסביר, בדיוק כמו שאת לא מסכימה ויכולה להסביר. להמשיך יהיה מבחינתי בזבוז זמן. אז היה נחמד, ושתהיה שבת נעימה. |
|
רויטל ק.
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
א. שינוי המציאות מחייב את הפוסקים
להתייחס הלכתית למציאות החדשה שנוצרה. כך עשו חכמי ישראל לאורך כל הדורות. הראשונים יכלו כמובן לבקר בארצות שכנות (לבנון וירדן דווקא? הראשונים? קצת בעייתי גיאוגרפית... רובם המוחלט לא חי בישראל, כמובן), אבל לצאת לחופש במובן של ימינו - לא, כי המושג לא היה קיים בימיהם. הם גם לא יצאו לצימר בצפון ולא טיילו ביהודיה בשביל הכיף. ב. רב שנמצא בדעת מיעוט אינו חריג כלל. אחרת לא היו נוצרות מחלוקות, וכבר הסכמנו שיש מחלוקות. (אם כי אתה הגדרת אותן כמחלוקות על פרטים בלבד, וקבעת באופן שרירותי ולא הכי לוגי מה נחשב פרט ומה לא). ושוב אשאל, אם כ"כ פשוט שאסור לפסוק כך, כיצד זה נעלם הדבר מעיניהם של הרב ליכטנשטיין, הרב גולדברג, הרב וואזנר, הרב שרלו, הרב חיים נבון, ועוד שפסקו כמוהם? שמא פספסו את שיעור א' בישיבה? ג. אינך חייב לחשוב עלי דבר מלבד האמת, רק שאינך יודע מהי האמת. אעיד על עצמי בפעם האחרונה שאכן ההלכה התנגשה עם רצוני יותר מפעם והשתדלתי תמיד לבחור בהלכה. גם כשזה היה מאוד לא נוח. הרבה יותר לא נוח מלהימנע מטיסות לחו"ל. מעולם לא חיפשתי דעת יחיד שתתאים למשהו שרציתי. בנושאים שחשובים לי ו/או מעניינים אותי, למדתי את ההלכה והגעתי למסקנות, שלעיתים היו נוחות לי ולעיתים לא (אגב, חברה מעורבת היא בעיני מתכון לחיים קשים ומורכבים יותר מאשר חברה נפרדת. ממש לא מתכון לחיי נוחות). אתה לא חייב להאמין לי, כמובן. אבל בדיון נהוג לדון עם ה*טיעונים* של הצד השני, ולא לקבוע מהו הרצון הפנימי שמכתיב את טיעוניו ולדון עם הרצון המדומיין הזה. אני אכן מחפשת את האמת ע"פ הכללים. העובדה שאנחנו מגיעים למסקנות שונות אין פירושה שאתה מחפש את האמת ואני - חיים קלים, אלא שאנחנו בני אדם שונים המשתייכים לבתי מדרש שונים. ד. "פוסקים מוערכים בציבור" הוא מונח סופר-בעייתי, שכן השאלה היא באיזה ציבור. ברור לך, אני מניחה, שרוב מוחלט של הפוסקים שלך אינם מוערכים בציבור החרדי למשל... |
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
נכון, כפי שכתבתי רב שיוצא נגד הראשונים ונגד כולם הוא בבעיה. גם הרב שרלו בבעיה ואם היית מתעניית מספיק לשמוע רבנים אחרים על פסיקתו אולי היית מבינה.
אולי לא שמת לב, אבל עוד לא הבאת שום ראשון שאפשר להתסמך עליו. כל שטענתך מיותרת לחלוטין. רב שפסק נגד הרוב המוחלט של כל הפוסקים המהלך כל הדורות אלו מקרים קטנים מאוד, אם לא אפסיים. וכן, רב שפוסק כך יש לו בעיה. הוא יוצא נגד כללי הפסיקה. הראשונים לא יכלו לטייל בלבנון? ירדן? ולחזור כמובן.. הם גם יכלו לטייל, סמכי עלי. ההנחה שבזכות המטוסים השתנה המציאות ובגללה גם משתנת התורה היא ההנחה שמאשרת את דברייך: כנראה שבאמת היו לך הרבה התנגשויות עם ההלכה ובחרת במה שרצית ולא באמת. אם ההלכה לא היית פוסקת שזהו איסור,, לא הייתי מתווכח. אך מה לעשות שיש הלכה? ולחפש כל פעם דעת יחיד (כמו הרב שרלו) ולחיות על פיה כי האמת קשה זו לא דרכה של היהדות. אין לי בעיה שתקראי לעצמך דתית, אך אל תהפכי את היהדות לדת ה"קולות" שאת מציגה. חפשי את האמת ע"פ הכללים האמיתית. ובמידה ותמצאי שכל הפוסקים לאורך כל היהדות (חוץ מ5) פסקו איסור מסויים - כנראה שזו ההלכה. עד כמה שאת רוצה לצאת לטייל. מצחיק לראות שאת פועלת רק על איך שנוח. חברה מעורבת היא אסורה. רוצה לבדוק? תעשי סקר בין הרבנים בדורנו, כדי שלא תגידי "השתנתה ההלכה" (עוד משהו שהרמב"ם כותב עליו משהו חמור), ותבדקי את אחוזי המסכימים איתך. לגלות את התשובה? אולי רבע אחוז. וגם הם ממש לא פוסקים או מוערכים בציבור. לדון לכף זכות יכול לפעול גם כאן. אך שכחת כמה הלכות גם בנושא הזה: א. זה מידת חסידות, לפנים משורת הדין. אני לא חייב לחשוב עלייך שום דבר חוץ מהאמת. ב. מידת חסידות היא על בדיעבד. אם ראיתי אותך עושה עבירה הייתי חושב שאולי זה בשוגג. אך להחליט בפירוש נגד ההלכה, אין קשר בין זה לבין 'זכות'. תני לי סיבה אחת למה לדעתך הקב"ה רוצה שתטוסי לחו"ל. לנפוש? את יכולה גם בארץ. לטייל? כנ"ל. להנות? כנ"ל. לראות עולם? למה שהקב"ה ירצה שתברחי מהארץ שבה הוא ביקש ממך להיות בה? מצטער לאכזב, אך יש הבדל עצום בין לבדוק מה ההלכה אומרת בצורה ניטרלית לבין לחפש את הדעות שאת רוצה. |
|
רויטל ק.
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
לא, לחזור על דברים הרבה פעמים מראה ש*אתה חושב*
שהאדם שמולך לא הבין אותם. לא יותר ולא פחות.
כמובן שיתכן שאתה זה שלא הבנת אותו... אומר זאת שוב: לאורך כל הדורות היו חכמים שפסקו בניגוד לרוב. לרובם, לא ידוע לנו שהיו ניסים או בת קול שתמכו בהם. אתה, למעשה, פוסל אחוז גבוה מחכמי ישראל וטוען שחטאו בפסיקתם, וזו האשמה חמורה מאוד וגם מעוררת תהיה, האם הם, כולם, לא הכירו כלל כל כך פשוט? ידוע שלראשונים אסור לחלוק על אחרונים, אבל זה לא אומר שלא ניתן להשתמש בדעת מיעוט של הראשונים, או שאסור להתייחס לשינויי מציאות שלא היו בזמן האחרונים ולהחיל עליהם את העקרונות ההלכתיים, להפך. ודאי שהראשונים לא התייחסו לנושא של טיול לחו"ל, שהרי זו מציאות שלא היתה בימיהם. מטוסים שהפכו את היציאה והחזרה לקלה ופשוטה והעלימו את החשש שהאדם לא יחזור (בגלל אורך המסע או סכנות הדרך), תרבות הפנאי והתנאים הסוציאליים שבכלל מאפשרים מושגים של חופש,כל אלו לא היו בתקופת הראשונים, ואיך יתייחסו אליהם? החשדות שלך הם ירידה לגופו של אדם במקום לדון לגופו של עניין ואני לא אתייחס אליהם, כי זו צורת דיון מאוד לא מכובדת בעיני. הקב"ה יודע איפה יש לי ניסיונות ואלו בחירות בחרתי, ההנחה שלך שחיי מעולם לא נתקלו בהתנגשות עם ההלכה ובהתנגשות הראשונה (טיסות לחו"ל... פחחח) בחרתי להקל מופרכת, אבל אין לי שום עניין לשכנע אותך בכך. לדון לכף זכות זה גם משהו שמתקיים רק פנים אל פנים ולא באופן וירטואלי? אני חוזרת ואומרת (תזכיר לי מה זה אומר כשצריך לחזור על דבריך שוב ושוב...?), שע"פ הבנתי לא בחרתי בקולא אלא בחרתי בדבר שאין בו איסור הלכתי. לחלוק עלי - מותר. להגיד לי שבחרתי לא מתוך השיקול שאני אומרת אלא מכיוון שלא עמדתי בלחץ - לא. זה כבר ניתוח פסיכולוגי (בגרוש) שאין מקומו בדיון. וכן, ודאי לא תופתע לשמוע שאני אכן בעד ללכת אחר הרב שרלו בנושא זה. בהחלט. |
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
צודקת. אעצור כאן. שיהיה לילה טוב.
|
|
רחלי (live)
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
למחוא לך כפיים עכשיו? או שאפשר בבוקר?
אז עשית העתק הדבק ממש יופי טופי תיכף אצא במחולות.
טוב, מה אומר לך, אתה פשוט מזכיר לי את המריבה של שני ילדיי... הגדול אמר לקטן "אתה לא יודע לבעוט בכדור" אז הקטן ענה לו "ואתה לא יודע להיות שוער". אני בטוחה שאתה תבין את משמעות המקרה גם בלי שאצטרך להסביר מפורשות. אה...רגע גם אני יודעת לעשות העתק הדבק אז אם כבר.... כשמדובר בדרך ארץ, ובכבוד האדם אז שום רב או רמב"ם או הרמח"ל או כל אחר שתבחר אינו מעניין!!! ובתקווה שבכך סיימנו את הדיון המיותר הזה אוליי לא הבנת בפעם הראשונה שזה נכתב, בדרך כלל בקריאה שניה מבינים יותר. |
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
תראי, live, כשאת כותבת הערה לאדם יעשה חשבון נפש עם עצמו זה מעולה. וכתבתי שאני באמת משתדל לעבוד על מידת הגאווה כי באמת שאני לא קרוב לקנות אותה.
אבל שמעת על 'קשוט עצמך תחילה'? את תצפי שלא יאירו גם לך על הניסוח או על המידות. לא צריך לכעוס אם מישהו מעיר לך אחרי שהערת לו. את כותבת להתנהג בדרך ארץ.. אשתדל בעז"ה. אבל מה איתך?? |
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
הנה איך הדיון התחיל:
שרהל'ה: אני בטוחה שאלוקים מברך בברכת הדרך ליוצאים לתור את העולם ושבים לארץ הקודש. באמונה זאתי אנו יוצאים כל שנה לתור ולבקר ובשמחה והודיה שבים הביתה. עם זאת - איש באמונתו יחיה בכבוד. אפרתי: אני איתך, שרה'לה. אני: שרהל'ה ואפרתי, אני לא יודע מה אלוקים רוצה יותר מכן, אבל אני מאמין שהוא מעביר את רצונו בין השאר דרך התורה וההלכה, כך למדתי. ואת מה שכתבתי ההלכה אומרת, לא המצאתי. אני לא יודע איך אתן בטוחות ע"פ דעתכן האישית מה אלוקים רוצה. כמובן שאני מכבד את דעתכן, רק הסברתי את שלי. אפרתי: כל אחד עושה מה שהוא רוצה. אני ממש לא בטוחה על פי דעתי האישית מה אלוקים רוצה, אבל לא נראה לי שיש בעייה כלשהי בנסיעה לחו"ל לטיול, ואפילו לא במגורים בחו"ל (אם כי אני, אישית, אוהבת מאוד את הארץ ולא הייתי עוקרת לחו"ל משום סיבה שהיא). אני: לא נעים לי להתווכח, אבל אם את רוצה מקורות הלכתיים אני יכול לכתוב. מפורש ברמב"ם וברוב הפוסקים. אני לא חושב שכל אחד עושה מה שהוא רוצה. הרי זו בדיוק ההגדרה ההפוכה מ'דת'. אפרתי: גדולי הדור שמקובלים עלי ולאורם אני הולכת נופשים בחו"ל גם הם. טוב, בוא נשים את זה על השולחן: מצוות יישוב ארץ ישראל היא רק אחת מכל המצוות ואני שייכת למגזר שלא שם אותה מעל כל המצוות. ויש מגזר שבעיניו מצוות יישוב ארץ ישראל היא הכי חשובה, ובעיני, כמו בעיני רבים וטובים, יש מאות מצוות חשובות לא פחות, ואולי יותר. אז בוא נסכים שלא להסכים, טוב? ואני אוסיף פה הערת ביניים קטנטנה, שבעיני, יישוב הגליל, לדוגמה, לא חשוב פחות מיישוב יהודה ושומרון, לדוגמה. אז הבנו זה את זה, לא? אני לא חושב שעניתי לא יפה, עד שפנו אלי בצורה הזאת. אני חושב שהגיל לא הופך אתכן לפוגעות חופשי עם הנחה שלא יענו באותה צורה. |
|
רחלי (live)
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
כשמדובר בדרך ארץ, ובכבוד האדם אז שום רב או רמב"ם או הרמח"ל או כל אחר שתבחר אינו מעניין!!!
ובתקווה שבכך סיימנו את הדיון המיותר הזה.
|
|
רחלי (live)
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
מאחלת לך להצליח ולעמוד בה.....מציעה לך לקרוא מההתחלה את מה שכתבת כאן ואוליי בקריאה שניה ובקול רם את תבין עד כמה צעדת רחוק בהתנשאותך ופגיעה באנשים שנכנסו על מנת להגיב וברוח טובה וחיובית על הביקורת שלך.
אתה פירסמת אותה בגלוי מתוך ידיעה ורצון לשתף אחרים, לאחר מכן המשכת במסווה של מילים "יפות" לעלוב ולהעליב....אז בבקשה לפני שאתה מלין על אחרים תלין על עצמך!!!!
נ.ב אין לי מה לפנות אלייך בפרטי הרי לא סיימנו את הגימנסיה ביחד נכון? בברכת סופ"ש נעים! |
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
בפירוש אני לא קורא לה כופרת, במיוחד לאור היחס בין הגילאים וניסיון החיים.
אך הרמב"ם כן (ועוד). במידה וזה מעניין אותה כמובן. אם מקור ההלכה יעזור אשמח להביא. תיקון: זה מומר, לא כופר. אבל מה זה משנה כל עוד בכל מקרה הרמב"ם לא מעניין? |
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
אשתדל, בלנ"ד. זו מידה שקשה להיות שלם בה בגיל 50 וקל וחומר בגיל 18.תודה על ההארה.
מקווה שגם את עובדת עליה במקביל, כי אם כתבת את ההודעה הזאת בפורום ציבורי ולא בפרטי כנראה להעיר לי לא הייתה מטרתך היחידה. |
|
רחלי (live)
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
קראתי את הדיון "המעמיק" שלך כולל תגובותייך לחילוניים....בנימה האישית..על מידת הגאווה שמעת?
אני מציעה לך לטפל בה בדחיפות כי בעיניי בכל אופן היא חשובה יותר מאם תטוס לתיאלנד או תעלה למעלה אדומים עם תרמיל ומקל.
|
|
רחלי (live)
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
אני מאחלת לי ולבנותיי ולכל חברותיי להיות כופרות כאפרתי....הלוואי
|
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
אפרתי, אני מעריך את הכתיבה שלך, ואני חושב שיש לי זכות לחלוק עליך. במיוחד שאת ועוד אחת אלו שפתחו את הדיון.
האמת שלא, אין לי מזל, כי אין מזל לישראל. ומצטער שכתבתי שאת מזלזלת אם את לא. זה מה שהבנתי, אז סליחה על כך. וגם עוד 'לא'. איסור הלבנת פנים הוא כפשוטו: בפניו. כך שלא, לא הלבנתי, כי זה פורום וירטואלי. ולא רק זה, גם לא התקרבתי לשם אלא כתבתי את הבנתי בהלכה כפשוטה. לא הטפתי מוסר לאדם. כתבתי שכתוב בהלכה לא לצאת מהארץ שלא לצורך חשוב. את יכולה להחליט ללכת ע"פ ההלכה, את יכולה לבחור שלא. אני רק הצגתי את דעות הפוסקים. למען האמת, מי שקשה פה זה את. את מגדירה את עצמך כדתייה אך הרמב"ם מגדיר אותך ככופרת (מצטער). הרמב"ם במפורש כותב על כופר בדבר אחד ככופר בתורה כולה, ומצוות יישוב הארץ לא חשובה לך מאידיאל. לי כבר אין מה לומר. חס וחלילה אני לא קורא לך כך. ואני סמוך ובטוח שאת מקיימת את ההלכה בצורה נכונה ושלימה. אך אולי כדי לבדוק באמת מה להלכה יש לומר ולא רק מה אני חושב. על מי שמאמין להלכה לא אומר לו לא לצאת מהארץ. על מי שמאמין בהלכה וטוען שמקיים אותה - אעיר לו שבפשט ההלכה אוסרת. תראי את תגובותי לחילונים. |
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
לחזור על דברים מראה הרבה פעמים שהאדם שמולי לא הבין אותם.
כתבתי שיש גדרים לרב מובהק. ממש לא פשוט למצוא אחד כזה. ואזכיר שוב- הוא אמור להיות כמלאך אלוקים, כך שכנראה לא יורה לחלל שבת. וכן כתבתי שבדיני רב מובהק אני לא בקיא ולכן הוצאתי אותם מהכלל שאמרתי. אך מכיוון שאת חושבת שאת בקיאה בהם אסכים איתך לשם הויכוח: גם אם הרב המובהק פסק דין בניגוד להלכה אין ללכת אחריו. בשביל להיות מחכמי ישראל שפסקו נגד הרוב צריך להיות ר"א עם ניסים ובת קול שיוכיחו שהוא צודק וגם אז לא הקשיבו לו. הנה אזכיר עוד גדר פשוטה להלכה שאולי נעלמה מעינייך: אסור לאחרונים לחלוק על ראשונים (גם פה יש יוצאים מן הכלל). קל וחומר לא על גמרא וכדומה. הפרטים ההלכתיים עליהם דנים הם הפרטים שעליהם דנו הפוסקים במהלך הדורות. לא על פרט שפוסק או שנים חידשו בדור האחרון. אלו הפרטים עליהם ראוי להתווכח. איפה ראית שהרמב"ם יצא לטייל בחו"ל? איפה אחד אחר מהראשונים עשה זאת? איפה ראית באחד הראשונים שמזכיר בכלל את הנושא? פשוט שהם אסרו את זה, עובדה שהם לא הוסיפו את זה ליוצאים מן הכלל. אשמח מאוד אם מישהו חולק עלי עם בסיס. אשמח גם שיוכיח לי שאני טועה. אבל כאן אין בסיס. המח' שאת מביאה היא בין רוב הפוסקים במהלך כל הדורות לבין 5 מהדורות האחרונים שרוב הציבור לא הולך אחריהם בלי קשר. לומר שאת מקיימת את כל ההלכה ודווקא פה החלטת להסתמך על דעת יחיד כדי להקל בנושא מסוים שהרוב המוחלט אוסר - זה קצת מחשיד. זה מראה שהאינטרסים קצת שונים מחיפוש אחר האמת. אני צעיר, ילד, אין לי לחץ לצאת לחו"ל. אולי בגלל שאת רוצה לצאת פתאום החלטת להסתמך עליהם? אגב, עוד כלל בהלכה שהזכרתי: אם את הולכת אחרי רב לקולא את צריכה ללכת אחריו גם לחומרא. בהכל. אסור לקחת מכל רב ודעת יחיד את הקולות שלו מכיוון שאז לא תהיה הלכה. הרב שרלו גם דוגל בחברה מעורבת, אז למה שלא נלך על פיו? (סליחה מראש אם עיוותי את דבריו, לא עיינתי בהם. זו דוגמא. אם היא לא בסדר מצידך אביא אחרת, לא חסר) |
|
אפרתי
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
קומנד, ראשי סחרחר עלי. יש לך מזל שדבריך נענים על ידי רויטל המבריקה. אני אפילו לא יודעת
מה לענות לך. אני לא מזלזלת בשום דבר, אבל בסולם העדיפויות שלי, איסור יציאה מארץ ישראל נמצא קצת מתחת לאיסור הלבנת פנים, שבו אתה קצת, איך להגיד, מסתבך ברשת של עצמך.
אני חברה בסימניה כמה שנים, ויש לי פה חברים וירטואלים נהדרים. מקצתם אתאיסטים, מקצתם אנטי דתיים, חלקם שווי נפש לדת ולדתיים, חלקם מחבבים דתיים, יש בהם מסורתיים וגם דתיים ואפילו חרדים. בכל השנים שאני פה, מעולם לא הטפתי מוסר לאף אחד על אורחות חייו. הוויכוחים היחידים שהיו לי עם אנשים על רקע דת, קרו כשאנשים השמיצו דתיים ללא אבחנה ונזעקתי להגן על אורחות חיי. בוודאי שלא תיארתי לי שבחור דתי כמוך יטיף לי ולרויטל מוסר. אז אנא ממך, נראה לי שכבר עברת כמה גבולות (למרות שאת גבולות הארץ לא חצית). |
|
רויטל ק.
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
ושוב, זו סתירה לוגית.
איך יתכן שחובה ללכת אחר רבך המובהק אם חובה לפסוק ע"פ הרוב, והוא פסק בניגוד לרוב? התכבד נא, והחלף רב. הרי אם רבך המובהק יורה לך לחלל שבת - לא תלך אחריו, נכון?
אם איסור פסיקה בניגוד לרוב הוא אכן איסור מוחלט - רבך עבר על איסור ופסיקתו אינה רלוונטית. לאורך כל הדורות היו חכמי ישראל שפסקו בניגוד לרוב, אחרת לא היו נוצרות כלל מחלוקות, ואנחנו יודעים שמחלוקות - יש רבות. להיות בארץ ישראל זה עקרון. מה השיעור, מתי מותר לצאת, למי ולכמה זמן - אלו הפרטים. הפרטים הספציפיים שאתה ציינת פה - הם כבר פסיקה בפני עצמה, אבל יש פסיקות אחרות וחבל שאני צריכה לחזור על דברי כל פעם... (בדיוק כמו שאומר - כיסוי השיער הוא העיקרון, והוצאת 1.75 ס"מ - זה הפרט היוצא מן הכלל. זה לא עובד ככה, יש כלל, ויש מחלוקת על השיעור שלו, וכמה מהשיער יכול להיות לא מכוסה, וכאן - ישנה מחלוקת). לא חושבת שאפרתי התייחסה לדיון בזלזול, אין לי מושג מה הם הארבעים והעשרים, ואני לא מחפשת את הערכתך, אבל קשה להימנע מהרושם שהערכתך נתונה בעיקר למי שמסכים איתך ולא למי שחלילה חולק עליך. לחזור על דברים לא הופך אותם לנכונים יותר, אתה יודע. |
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
א. כתבתי את זה. הבאתי כדוגמא לכך שהולכים אחר הרוב. (זקן ממרא הוא אחד מהסנהדרין)
ב. כתבתי שרוב זהו כלל חשוב בהלכה, אך יש גם בו יוצאי דופן. במידה ורבך המובהק פסק אחרת יש עוד דינים שצריך להתחשב בהם. ומכיוון שבדינים אלו אני לא מבין מספיק, כתבתי שחוץ מהמקרה הזה (שאולי אסור לחלוק על הרב המובהק) הולכים אחרי ההלכה הרגילה. ונכון, במידה ורב פסק אחרת מרוב פוסקי ההלכה במהלך כל הדורות הוא בבעיה. פשוט גם תלמידו בבעיה מכיוון שהתחייב להקשיב לו. לכן הוספתי שהרב צריך להיות כמלאך אלוקים. ג. להיות בארץ ישראל זה עיקרון. ולצאת מהארץ לצורך לימוד תורה, נשיאת אישה או לפרנסה (במידה ולא יכול בארץ) אלו הפרטים היוצאים מן הכלל. אף פוסק עד האחרונים לא העלה על בדל עטו את האפשרות הזאת בכלל לצאת מהארץ לצורך טיול. זה לא יוצא דופן שיש עליו מח' הלכתית רחבה. חבל שאני צריך לחזור על דברי כל פעם. וחבל שאפרתי מתייחסת לויכוח הלכתי בזלזול. הערכתי אתכן יותר לפני שגיליתי שאין הרבה הבדל בן 20 ל40. |
|
אפרתי
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
רויטל, את ממש תלמיד(ה) חכם(ה).
|
|
רויטל ק.
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
א. זקן ממרא הוא מי שפסק בניגוד לסנהדרין.
בימינו אין סנהדרין. ב. יש סתירה לוגית בדבריך: הולכים אחר הרוב חוץ מהמקרה שרבך המובהק פסק אחרת... אבל איך יתכן שרב יפסוק אחרת אם כך פסק הרוב? כלומר, רוב הוא אכן עקרון חשוב, אך לא בלעדי. ג. להיות בארץ ישראל זה עיקרון. יציאה זמנית לצורך טיול זה אחד מהפרטים המסובכים ואכן יש עליו מחלוקת... מסתדר נהדר עם הכללים שהגדרת. ד. לרגע לא חשבתי שבאת לכפות את דעתך, שהרי ברור שאין לך כל אפשרות לעשות זאת. אין צורך להדגיש זאת כל פעם, אבל ליתר בטחון - גם אני לא באתי לכפות עליך יציאה לחו"ל... |
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
רויטל, יש גדרים בהלכה. באופן כללי הולכים אחרי הרוב. זו גמרא מפורשת. אך במקרה שרבך המובהק פוסק אחרת, יש דינים קצת שונים. אגב, גם לרב מובהק יש גדרים והמשנה כותבת שאם "מלאך אלוקים הוא ילמדו תורה מפיו" ואם לא - לא.
תעשי חילוק: יש הלכה פשוטה. ויש יוצאים מן הכלל. כדי ללמוד תורה לפי הרמב"ם מותר לצאת לחו"ל. אך זה יוצא מן הכלל, לא מה שכולם אמורים לעשות. ההלכה היא פשוטה: לא יוצאים לחו"ל. עכשיו אפשר להתווכח מה יוצא מן הכלל, מה חושב מספיק כדי להקל בו. נראה לך שאחפש לכתחילה ללמוד תורה בחו"ל כי זה מותר?? ממש לא. כי זה לא נחוץ. אני אצא לחו"ל כדי לישא אשה? לא. כי את זה אני יכול לעשות גם כאן. עקרונות ההלכה ברורים ופשוטים. הפרטים בתוך ההלכה מסובכים. אני דיברתי על עיקרון. להיות בארץ ישראל זה עיקרון. זה עיקרון פשוט וברור. להאמין בא-ל אחד זה עיקרון. זו ההלכה הברורה והפשוטה. בפרטים עצמם? כולם מלאים במחלוקות. אך על העיקרון אין אדם שחולק. אין פוסק בכל ההסטוריה שטוען שלא צריך להיות בארץ. יש רק כאלו שטוענים שלא צריך להיות בארץ זמנית. להיות בארץ זה עיקרון. וכל עוד אין סיבה נחוצה לשבור את העיקרון הזה - זה לא בסדר. גם ההתרים שהבאת ליציאה לצורך טיול הם בדיעבד, כי לכתחילה פשוט שצריך להיות בארץ. אני מצטער להעיר, אבל אחד מהכללים המפורשים בהלכה זה רוב. השולחן ערוך פסק ע"פ רוב, רוב של שניים מתוך שלושת הראשונים שעליהם הסתמך. אם את לא מכירה את הכלל הזה לא אומר שהוא לא קיים. תשאלי כל רב. רוב זה אחד מכללי ההלכה, ואולי אחד הכללים העיקריים. את ההלכה מבררים עד האמת, אבל בסופו של דבר הסנהדרין קובע גם אם הם טועים. שמעת על זקן ממרא? גם אם הוא צודק זה לא משנה. זהו כלל אחד, ויש עוד, אך להתעלם ממנו יהיה שטות. בדיוק כמו שלהתעלם מכל הפוסקים בכל הזמנים חוץ מ5 אחרונים יהיה שטות. את לא יכולה לבחור את ההלכה איך שאת רוצה. השתכנעת שאין בעיה לצאת מהארץ לטיול בגלל הקולות. אח"כ זה כבר נהפך להתר. (משנה מפורשת) עם זאת, אני כתבתי את דעתי האישית. לא באתי לכפות אותה עליכן. אתן אלו שבחרתן להגיב, וזה בסדר כמובן. |
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
אפרתי, אני לא פוסל אותם אלא חושב שהם טועים. בדיוק כמו הדוגמא שהביאה רויטל- הרבה מדברים לשון הרע, זה אומר שאת חושבת שהם גויים?
|
|
אפרתי
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
ריבונו של עולם! גרים בחוץ לארץ מאות אלפי יהודים שומרי מצוות, שמדקדקים בקלה כחמורה,
האם אתה פוסל את כולם?
|
|
רויטל ק.
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
תחליט.
או שעושים ספירת מלאי מדוייקת וזו ההלכה ואין בלתה או שיש משמעות למה שהרב שלי פוסק, גם אם הוא לא בדעת הרוב. אם הרב שלי פסק כך, מה יועילו עוד מקורות הלכתיים? (אולי תשלח את מקורותיך לרב זלמן נחמיה גולדברג? אולי גם הוא ישתכנע...) לא מצליחה להבין את ההנחה שלך שההלכה היא אחת ויחידה. אתה לא מכיר מחלוקות הלכתיות? אתה לא מכיר אינספור שאלות שאם תפנה לרבנים שונים תקבל תשובות שונות? מהו שיעורו של כיסוי ראש? מתי ובאלו תנאים מתר לבצע הפלה? מה דינה של אשה מניקה בתשעה באב וביום כיפור? סתם שולפת את השאלות הראשונות שעלו לי לראש, שבהן לרבנים שונים יש דעות שונות ורחוקות זו מזו. אלו דברים שבכל יום ויום. אין כיום הלכה אחת ואחידה שכולם מסכימים עליה, והעובדה שרבנים ממשיכים לפסוק באופן שונה זה מזה מעידה על כך שאין פה עניין טכני בלבד, אחרת לא היה טעם לכתוב תשובות, להביא סימוכים ולהגיע להכרעה - מה הבעיה, סופרים קולות ונגמר העניין. אני לא הגדרתי *לעצמי* מהי דעה הלכתית, הנחתי שברור לשנינו שאנחנו מדברים פה רק על התחום האורתודוקסי. אלא אם כן התכוונת להשוות את הרב ליכטנשטיין והרב גולדברג לרבנים רפורמים... כולי תקווה שלא זו היתה כוונתך. ושוב, אתה יוצא מנקודת הנחה שאני מחפשת קולות, וטעות בידך. מרגע שהשתכנעתי שאין בעיה הלכתית ביציאה מהארץ לטיול בימינו, זו אינה קולה בעיני. |
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
פסיקה היא הליכה ע"פ כללי ההלכה שקיבל עם ישראל. לדוגמא, ללכת ע"פ פסק השולחן ערוך. ועוד. במידה ואת תלמידה מובהקת של הרב ליכטנשטיין אז מעולה, תקלי במה שהוא מקל ותחמירי במה שהוא מחמיר. אך במידה ואת לא, את צריכה לפעול ע"פ ההלכה הרגילה = בין השאר הרוב. והאמת שכן, פוסקים ע"פ הרוב, זה אחד הכללים, אז פסיקה היא כן 'ספירת מלאי' לדעתך.
העובדה שרוב רובם של הפוסקים במהלך כל הדורות פסקו הלכה מסוימת מחייבת אותך ללכת אחריהם - אלא אם כן יש לך סיבה מאוד מיוחדת (לדוגמא, הרב המובהק שלך פסק אחרת). לדעתי טיול בחו"ל זו לא סיבה מספקת. לא כתבתי שפסקו כל דבר שהציבור רוצה, חם ושלום. כן כתבתי, שלדעתי המקור לבודדים המקלים בנושא הנוכחי הוא הציבור, כי בפשט רוב הפוסקים זה אסור. את הגדרת לעצמך מהי דעה הלכתית, ולכן טענת שאין דעה הלכתי לכל כיוון. אך זה לא נכון, מכיוון שהחסרת המון דעות שאת לא מחשביה אותן. עייני ערך רפורמים וכדומה. פשוט את לא החשבת אותם כדעה הלכתית. אך מי שמחפש היתרים ימצא בקלות. מה שכן, את צודקת שאין בכל ההלכות, ואני מתקן את דברי אם זה מה שיצא מהם. כמובן שאין דעת לכל מצב קיים. הלכה פסוקה עד וכולל השולחן ערוך בדינים גדולים לרוב יש אחת. יש מקרים בודדים שההלכה מתירה לנהוג כפי שרוצים, לדוגמא תפילת מנחה במח' חכמים ור"י. אך באופן כללי, ההלכה יחסית ברורה. בדורות האחרונים פחות, או במח' צדדיות בתוך נושאים גדולים. זו הייתה כוונתי. מה שכתבתי מהתנ"ך לא בא להוכיח כלום. לא הבאתי את זה כראיה או שום דבר דומה, אלא כנקודה למחשבה בלבד. כתבתי שאני די בטוח שאם תחפשי בעצמך את רצון ה' תגיעי למסקנות אחרות ולא לחפש קולות. כמובן שאת לא חייבת להסכים ואני מקבל את זה. כוונתי היא לא 'לא לצאת בכלל'. כוונתי היא שאני חושב שרצון ה' הוא שנהיה בארץ הזאת. וכל עוד אין לי סיבה חשובה לצאת - אני לא חושב שזהו רצונו. כמובן דעתי בלבד. חס וחלילה לא כתבתי שמי שפועל אחרת ממה שאני חושב לא עושה את רצון ה'. חלילה. כתבתי שאם השאלה 'מהו רצון ה'' לא מעניינת אותך, נוכל לעצור את הדיון כאן, מכיוון זה הבסיס שלי. ואם אנחנו לא מסכימים על הבסיס אין סיבה להתווכח. אני מחפש את רצון ה'. אם את לא - תכתבי. אם כן - מעולה. אפשר להתווכח מהו רצונו ע"פ הדרכים המקובלות. סתם מעניין אותי. אם אביא לכאן 10 מקורות הלכתיים מובהקים שאין לצאת בלי סיבה מהארץ יעזור? או 30 מקורות כאלו? כי נראה שאת מתעלמת מרוב רובם של הפוסקים במהלך כל הדורות. |
|
רויטל ק.
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
אני לא יודעת אם אתה למדת כללי הלכה...
אבל פסיקה היא לא ספירת מלאי של קולות והצבעה.
אם שני פוסקים רציניים כמו הרב ליכטנשטיין והרב זלמן נחמיה גולדברג התירו, הרי שזו דעה הלכתית שרירה וקיימת, גם אם אינה מוצאת חן בעיניך, וכל אחד ילך אחר רבותיו. (אגב, השניים האלו כמובן אינם היחידים). העובדה שהם "אחרוני האחרונים" אומרת שפסיקתם מתייחסת למציאות ימינו. (ולא רק זו שבה אנשים בפועל נוסעים לחו"ל (אגב, אנשים גם מדברים בפועל לשון הרע, וטרם נמצא הרב שיתיר זאת) אלא זו שמתוארת בסוף המאמר). קיומה של דעה הלכתית יש לכל כיוון שאפשר לחשוב עליו - לא נכון. אין, למשל, דעה הלכתית המתירה הדלקת אש בשבת ולא כזו המתירה איסורי עריות. וממש לא כל מנהג נוגד הלכה שנהגו ישראל קיבל גושפנקא הלכתית. מה שאי אפשר להתיר - אי אפשר. הלכה פסוקה יש לרוב אחת בלבד - גם לא נכון. יש, ותמיד היו, מחלוקות בין הפוסקים, ושוב - כל אחד ילך אחר רבותיו (או ילמד בעצמו ויגיע למסקנותיו). השיטה שלך קצת בעייתית, כי מהתנ"ך בלבד אפשר להגיע לכל מיני פרשנויות ומסקנות שאי אפשר לגבותן ע"י ההלכה. בשביל זה יש הלכה, שכפי שאמרת בעצמך - מתווכת לנו את רצון ה'. אני לא מסיקה מהתנ"ך שהקב"ה אינו רוצה שנטייל בחו"ל, טיול שזמנו מוגדר מראש והוא זמני בלבד. קשה להסיק דבר כזה מהתנ"ך כי המושג של חופש וטיולים כפי שקיים בימינו לא היה קיים כשניתנה התורה ולא כשנכתב הנ"ך, ולכן הם אינם מתייחסים אליו. ההנחה שלך שמי שפועל אחרת ממך לא מתעניין במה ה' רוצה ממנו אלא מחפש פרצות בהלכה - מקוממת. אין לי אלא לקוות שאתה חף מכל שימוש בפרצות בהלכה כמו היתר מכירה, אוצר בית דין, היתר עיסקא, שעוני שבת וכן הלאה. |
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
רויטל, אני לא יודע אם למדת כללי הלכה. אבל יש במאמר בדיוק 2 רבנים שאפשר להבין מדבריהם שמתירים לצאת לחו"ל לטייל, והם המהרי"ט והמגן אברהם. ומשם יש 3 אחרוני האחרונים.
שמת לב? 2 דעות, שהלכתיות ושתיהן אחרונים! אני מדבר על הרוב המוחלט של הראשונים והאחרונים ואחרוני האחרונים!! לא על אחד או שנים. אני חושב שזה פשוט. לדעתי, הסיבה היחידה שהבודדים פסקו להקל הייתה בגלל הציבור. מכיוון שכולם יצאו גם בלי 'אישור' התורה. לכן עדיף להקל מהלכה שלא אמורים להקל מאשר שיהיו מזידים. קיומה של דעה הלכתית יש לכל כיוון שאפשר לחשוב עליו. אבל הלכה פסוקה יש לרוב אחת בלבד. לגטימי שאם רוב הראשונים, האחרונים ואחרוני האחרונים פוסקים הלכה, וכמובן הפוסקים העיקריים שלנו ביניהם - נלך אחריה, ולא אחרי פוסק בודד. אלו כללי הלכה בסיסיים לחלוטין. על השאלה שהעלאתי, לא ביקשתי שתפסקי הלכה על פיה. ביקשתי ע"פ השאלה תבדקי בהלכה מהי האמת. כתבתי גם לפני שאני משתדל לחפש את 'מה ה' רוצה ממני' ולא את 'איך אני מוצא פרצות בהלכה לטובתי'. כמובן שאין פוסקים הלכה מהתנ"ך, אבל רצון ה' פשוט שם בנושא. אני רציני, את באמת חושב שה' רוצה שתצאי לחו"ל? ואם השאלה לא מעניינת אותך, אפשר לעצור את הדיון כאן. |
|
רויטל ק.
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
אכן, את עניין ההבדל בין יציאה קבועה לזמנית
הפניתי לאפרתי ולא אליך.
לא ביררתי את דעתי בהלכה כדי לפסוק. ביררתי מהי ההלכה בעניין ומצאתי שיש דעות שונות, ויש בהחלט רבנים שמתירים (סקירה קצרה כאן: http://www.kipa.co.il/jew/49137.html). אתה יכול לחשוב שכולם טועים, אבל אי אפשר לבטל את קיומה של דעה הלכתית כזו. לגבי "איפה הקב"ה רוצה שנהיה כל חיינו" - כאן אתה גולש לטרמינולוגיה שיצאת נגדה בחריפות קודם... וכי פוסקים הלכה מהתנ"ך? |
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
רויטל, נכון, יש הבדל גדול בין יציאה זמנית לקבועה. לא התייחסתי אליו מכיוון שאפרתי לא חילקה את החילוק הזה.
אני לא מאשים אדם היוצא מהארץ. הרבה מהקרובים המשפחתיים שלי יוצאים לחו"ל בקביעות, בייחוד 2 הסבים והסבתות שלי שאני מאוד מעריך. אך זה לא מתיר לי לצאת, או להאשים אותם. אלא רק לחשוב לעצמי שהם טועים. תודה שהבאת את החקירה על הרמב"ם, אם כי מהחלק שהספקתי לקרוא אני לא מסכים כלל, ואת מוזמנת לבית המדרש לדון איתי למה הרמב"ם התכוון: כשהוא כתב כלל ברור, או כשיצא מדבריו במקום מאוד צדדי אפשרות לומר אחרת. לדעתי יש חילוקים פשוטים. אם יהיה לי זמן אולי אקרא יותר. אך לא על זה הויכוח, ואשרייך שעיינת וביררת את דעתך בהלכה כדי לפסוק, גם אם אני חושב שאת טועה. אני מאוד מכבד את זה. אני עדיין חושב שאם היית בודקת ע"פ השאלה 'איפה הקב"ה רוצה שנהיה כל חיינו' היית רואה קצת שונה. כל התנ"ך מלא מזה. אני לא יודע אם ביררת בגמרא ובשאר הראשונים לגבי יציאה מהארץ. קצת מוזר לי שכן אם זו הפסיקה שלך לעצמך. הראשונים והפסיקות ההלכה די פשוטות בנושא. רק חלק מהאחרונים חפשו איך להתיר את הנושא. בכל אופן, דיון הלכתי מעמיק א"א לדון כאן, ולכן אכבד את דעתך שההלכה מתירה לצאת לטיול, אם כי אני חושב אחרת. אבל פשוט שיציאה תמידית אסורה לכולי עלמא. |
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
אפרתי, כהתחלה, אני לא הערתי לכן אלא אתן לי. לכן הרשתי לעצמי לענות. אני חושב שיש לי זכות כזאת.
כל מה שלמדתי מדברייך הוא שההלכה לא מעניינת אותך במיוחד. את לא כתבת שההלכה לא מסכימה איתי, אבל שהרבנים שאת הולכת אחריהם יוצאים לחו"ל. כתבת שמצוות יישוב הארץ נמצאת איפשהו למטה ב'סולם המצוות' שלך. אם היית כותבת שההלכה לא מסכימה איתי, היה מקום לויכוח, אך לא זו טענתך. חבל. כמובן שאני לא מחשיב יישוב ביו"ש יותר מיישוב בגליל. אני כן מחשיב אותם כשווים, מכיוון ששניהם בארץ. בעוד שתרשי לי לנחס - את מחשיבה יישוב ביו"ש הרבה פחות מהגליל. לא היית נלמדת עליהם בצורה שווה. אני לא יודע מה איתך, אני שואף לקיים את כל המצוות. בלי חשבונות מי יותר ומי פחות. לעולם לא העמדתי את מצוות יישוב הארץ כגבוהה יותר ממצוות לימוד תורה לדוגמא. אני עושה כל יום בדיוק את מה שכל הציבור שלך עושה - לומד. חבל לי שאת מזלזלת במצווה, וחבל לי שלא חשובה לך ההלכה אפילו כדי לברר את מה שכתבתי. אני לא דן האם הרבנים שאת הולכת אחריהם עושים נכון או לא, מכיוון שכל מקרה לגופו ואני לא מכיר. אני דן האם הקב"ה רוצה שנצא מהארץ או לא. מצטער אם הייתי בוטה. |
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
זשל"ב, תודה על המחמאות.
אבל הויכוח הוא לא על סברות שלנו מה אלוקים רוצה, מכיוון שאנחנו לא נביאים, אלא מה רצונו ע"פ הכלים שהוא נתן לנו כדי שנבין מתוכם מה הוא רוצה. |
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
תודה רבה מסמר! (אם כי עקרב מסוכן יותר)
לא קראתי, אך אם אתה ממליץ, אוסיף מיד לרשימה. תודה :) |
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
כריס, מקווה שיהיה לי הכח לעזוב את כל המחוייבויות ולעשות כעצתך. אתה צודק לגמרי.
תודה על העידוד =) |
|
מסמר עקרב
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת מקסימה. Command, קראת את "המסע הבלתי סביר (בעליל) של הרולד פריי"? ממליץ לך עליו.
|
|
רויטל ק.
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
למיטב הבנתי,
הוא לא העיר לך על יציאה לחו"ל אלא ניסה להבין את ההגיון לפיו אדם דתי משיב על הלכה בנימוק של "נראה לי שזה מה שאלוקים רוצה".
ואני... מסכימה איתו. כידוע לך, אני כן מהטסים לחו"ל, אבל לא בגלל שנראה לי שאלוקים מאשר לי אלא בגלל שביררתי את ההלכה בעניין. (ואין לי ספק שגם אצלך ההלכה מהווה שיקול, אבל הניסוח שנבחר היה שונה). אמנם לא האשמת אותו בזלזול במצוות, אבל כשאומרים "מצוות יישוב ארץ ישראל היא רק אחת מכל המצוות ואני שייכת למגזר שלא שם אותה מעל כל המצוות." משתמע מזה שרק בגלל שבן השיח שלך בחר לשים את המצווה הזו מעל כולן - הוא מקפיד עליה, ובטח הוא מזלזל באי אלו מצוות אחרות... ואם הוא לא נוסע בשבת זה רק בגלל שהוא שם את השבת מעל כל שאר המצוות? (כן , את צודקת סימניה הוא המקום האחרון... :)) |
|
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
פרס,אל תקנא
פשוט תעשה את זה. פשוט תצא.תלך. " הדרך הלאה היא הולכת מסף הדלת למורד, הרחק מכאן היא מתמשכת ואם אוכל - איתה אצעד. אפסע בצעד קל וטוב עד כי אמצא נתיב רחב בו נפגשים שבילים לרוב והלאה - לא אדע עכשיו." (לא התרגום האהוב עלי למען האמת) אבל כן |
|
אפרתי
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
אופס, אני לא האשמתי את קומנד שהוא שם את המצווה הזאת מעל כולם. אני פשוט מכירה כאלה ששמים,
ובוודאי שלא האשמתי אותו שהוא מזלזל במצוות אחרות כשאני בכלל לא מכירה אותו. ומכיוון שסימניה הוא המקום האחרון להתפלמסות דתית, אז נניח לזה. אבל מכיוון שבלי להכיר אותי הוא העיר לי על יציאה לחו"ל, זה נראה לי קצת, אפעס...
|
|
רויטל ק.
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
כמו בהרבה מקומות אחרים בהלכה,
גם כאן יש דעות שונות.
אפרתי, איסור יציאה מהארץ הוא איסור שקיים לפחות לפי חלק מהדעות, ומי שמקפיד עליו - אין מקום בעיני להאשים אותו בכך שהוא בחר לשים מצווה אחת מעל כל שאר המצוות. וכי איפה ראית ש command מזלזל במצוות אחרות? בנוסף, הלכתית, בפירוש יש הבדל בין יציאה זמנית מהארץ להשתקעות בחו"ל. עם זאת, יש גם דעות המתירות יציאה זמנית מהארץ לשם טיול, כך ש-command, לא שייך להאשים את מי שהולך ע"פ דעה זו שהוא בוחר בעצמו מה אלוקים רוצה, שהרי גם הוא, כמוך, הולך ע"פ ההלכה. (ובונוס בגלל שהזכרת את הרמב"ם בנושא, מאמר שאולי יעניין אותך: http://www.machonso.org/hamaayan/?gilayon=42&id=1278) |
|
רחלי (live)
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
מסכימה עם אפרתי! יש מצוות, יש הלכה, יש דת, איש איש באמונתו יחיה, יש מי שמקיים כך ויש מי שכך, לא לשווא נכתב כי לתורה שבעים פנים.
אבל לא לנסוע לחו"ל?
רבנים, אדמו"רים, טסים....הם חוטאים? ומה עושים עם רבי נחמן מברסלב שאלפים טסים להשתטח על קברו? חוטאים? המממ....מעניין |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
אלוהים ברא את העולם בשביל שנוכל לטייל בו - אני חושב שזה הסבר הגיוני שמפריך את טענתך, ובכל זאת יש לה בסיס דתי. אני לא חושב שיש בעיה כלשהי עם לצאת מהארץ לזמן מוגבל לשם חופשה או טיול, כי כל עוד אתה גר בארץ והבית שלך נמצא בארץ אני חושב שזה מספיק.
ביקורת יפה. כיף לטייל. ארץ ישראל היא יפה אבל קטנה. יש עוד הרבה מקומות שחבל לפספס אותם בגלל משהו שאפילו לא כתוב בספר התנ"ך. |
|
אפרתי
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
גדולי הדור שמקובלים עלי ולאורם אני הולכת נופשים בחו"ל גם הם. טוב, בוא נשים את זה על השולחן:
מצוות יישוב ארץ ישראל היא רק אחת מכל המצוות ואני שייכת למגזר שלא שם אותה מעל כל המצוות.
ויש מגזר שבעיניו מצוות יישוב ארץ ישראל היא הכי חשובה, ובעיני, כמו בעיני רבים וטובים, יש מאות מצוות חשובות לא פחות, ואולי יותר. אז בוא נסכים שלא להסכים, טוב? ואני אוסיף פה הערת ביניים קטנטנה, שבעיני, יישוב הגליל, לדוגמה, לא חשוב פחות מיישוב יהודה ושומרון, לדוגמה. אז הבנו זה את זה, לא? |
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
לא נעים לי להתווכח, אבל אם את רוצה מקורות הלכתיים אני יכול לכתוב. מפורש ברמב"ם וברוב הפוסקים.
אני לא חושב שכל אחד עושה מה שהוא רוצה. הרי זו בדיוק ההגדרה ההפוכה מ'דת'. |
|
אפרתי
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
כל אחד עושה מה שהוא רוצה. אני ממש לא בטוחה על פי דעתי האישית מה אלוקים רוצה, אבל
לא נראה לי שיש בעייה כלשהי בנסיעה לחו"ל לטיול, ואפילו לא במגורים בחו"ל (אם כי אני, אישית, אוהבת מאוד את הארץ ולא הייתי עוקרת לחו"ל משום סיבה שהיא).
|
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
שרהל'ה ואפרתי, אני לא יודע מה אלוקים רוצה יותר מכן, אבל אני מאמין שהוא מעביר את רצונו בין השאר דרך התורה וההלכה, כך למדתי. ואת מה שכתבתי ההלכה אומרת, לא המצאתי.
אני לא יודע איך אתן בטוחות ע"פ דעתכן האישית מה אלוקים רוצה. כמובן שאני מכבד את דעתכן, רק הסברתי את שלי. |
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
וואו, כריס, אני מקנא :/
גרתי 4 שנים על חלק מהשביל כך שראיתי מדי פעם מטיילים. יום אחד אולי אהיה אחד מהם. |
|
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
כן עשיתי.
אבל ב3 חלקים. חצי רבע רבע |
|
אפרתי
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
אני איתך, שרה'לה.
|
|
שרהל'ה
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
אני בטוחה שאלוקים מברך בברכת הדרך ליוצאים לתור את העולם ושבים לארץ הקודש.
באמונה זאתי אנו יוצאים כל שנה לתור ולבקר ובשמחה והודיה שבים הביתה. עם זאת - איש באמונתו יחיה בכבוד.
|
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
רגע, מה? עשית את שביל ישראל??
וכן, הלוואי. בקשר לחו"ל, אני בטוח שאתה צודק. אבל בכל זאת אעדיף להפסיד חוויה בשביל האמת שאני מאמין בה. |
|
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
אם אתה לא מתכוון לצאת מהארץ
אז כן!! תעשה את השביל! אתה חייב! זאת חוויה אדירה. אבל טיולים בארץ ובחול נורא שונים.וחבל לפספס חוויה כזאת אם תזדמן לך |
|
אפרתי
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
מחשבות, אתה לא את.
|
|
אפרתי
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
מחשבות, אתה לא את.
|
|
Command
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
תודה!
מטעמים דתיים. אנחנו מאמינים שאלוקים רוצה מאיתנו להיות בארץ הזאת. |
|
מורי
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
יפה כתבת. למה את לא רוצה לצאת מהארץ?
|
20 הקוראים שאהבו את הביקורת