ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 9 באוגוסט, 2016
ע"י רויטל ק.
ע"י רויטל ק.
חייבים לדבר על ארוחת הערב.
בעצם, מי אמר שחייבים.
אפשר לשתוק, מה יש.
אף אחד אפילו לא ידע שקראתי אותו, קראתי ושתקתי.
ככה. בלי לשבח, להלל, להזדעזע, להיטלטל, לצאת מגדרי.
קראתי, סגרתי, החזרתי לספריה, זהו.
אבל... איך אפשר לשתוק אחרי ספר ששובח והולל ונודע בשל היותו מזעזע, מטלטל, עוכר שלווה, והשאיר אותי... כמעט אדישה?
אז כן, חייבים לדבר על זה, אולי תאירו את עיני, אולי תסבירו לי מה החמצתי, מה לא הבנתי, מה הספר הזה היה אמור לשקף לי, ועיני טחו מלראות.
הספר מסופר ע"י מספר, שכבר בשלב מוקדם בספר ברור שהוא מספר בלתי מהימן.
במסווה של אדם פקוח עיניים, מתעב צביעות, מזהה את חולייה של התרבות המערבית, הוא מנפק שלל אמירות אנטי... אנטי... כל דבר שהוא לא הוא. בלי לטרוח לסייג, או לרכך קצת עם הומור. קשה להימנע מהרושם שלפנינו מיזנטרופ. מישהו שלא הייתם רוצים להיפגש איתו לארוחת ערב, הרי כל התיאבון ילך כשתדמיינו איזו ביקורת קטלנית רצה אצלו עכשיו בראש על מה שלבשתם, המנות שבחרתם, נושאי השיחה שלכם, מה לא.
ולכן, כבר משלב מוקדם בספר, ברור שהאופן בו הוא מתאר את אחיו, כפוליטיקאי ציני וחלקלק, נגוע בקנאה ובשנאה שלו כלפיו ורחוק מלהיות ניתוח אובייקטיבי קר.
המספר בז לאנשים שמזמינים מקומות חודשים מראש במסעדות יוקרה ("אני עצמי לא מעוניין לדעת היכן אסעד בעוד שלושה חודשים בערב זה או אחר, אבל יש אנשים שזה כלל לא מפריע להם כנראה. אם בעוד כמה מאות שנים ירצו ההיסטוריונים לדעת עד להיכן הגיע הטמטום של בני האדם בתחילת המאה העשרים ואחת, כל שיהיה עליהם לעשות הוא להציץ במחשבים של מה שמכונה היום מסעדות יוקרה. אם בפעם הקודמת המתין מר ל' שלושה חודשים לשולחן פנוי ליד החלון, כעת הוא מוכן לחכות גם חמישה חודשים לשולחן ליד דלת השירותים.") האם זה גורם לו להעריך את אחיו, שכמוהו אינו מזמין מקומות מראש, אלא מנצל את הפריוילגיה שלו להגיע למסעדה כזו ללא הזמנה? כמובן שלא. מההגעה הנונשלנטית של אחיו למסעדת יוקרה ללא הזמנה מראש, הוא סולד בדיוק כמו הזמנה מראש.
כשאחיו מתפעל מסרט שגם המספר אהב, הוא מתפתל בניסיון למצוא משהו לומר שלא יהיה חלילה הסכמה עם אחיו, למצוא דרך ללגלג על טעמו התרבותי של אחיו, למרות ששניהם אהבו את אותו הסרט. מה כל כך קשה להגיד "גם אני אהבתי אותו"? למה צריך למצוא דרך לעקוץ בכל מחיר? מבחינת המספר, להסכים עם אחיו זה כמו ללבוש את הבגדים הישנים שלו, מה שמעיד על הרבה דם רע שזורם בין השניים, וכאן כבר ברור לנו שפשוט אי אפשר לסמוך עליו. יש פער בין איך שהוא רואה את המציאות לבין איך שאחרים רואים אותה, ומכאן כל מה שהוא יאמר מעורר חשד: האם באמת ישנה הבנה חשאית בינו לבין אשתו של אחיו, לגלוג משותף על אחיו? או שזה רק בדמיונו הפרוע? האם אשתו באמת מגבה אותו במיליון אחוז, מעריצה אותו ומסכימה איתו בכל דבר ועניין, או שהיא, מסיבותיה שלה, חוששת מפניו וממהרת להסכים איתו כי היא יודעת (מניסיון?) שכך עדיף?
חלק מהחשדות התבדו לאורך הקריאה, אבל התחושה הכללית שמדובר במספר שאינו מהימן, שצריך להתייחס אליו ולאופן בו הוא רואה את המציאות בחשדנות, ליוותה אותי לאורך כל הקריאה.
אז נכון, בהמשך הספר הלכו והתגלו על המספר דברים שלא צפיתי ולא חשדתי בהם מראש, אבל הלם והפתעה - לא היו כאן. זה היה יותר תהליך שבו דברים שביצבצו מעל פני השטח הלכו ונחשפו לאורך הספר.
אבל כל זה, בעצם, עניין שולי. העיקר הוא, כאמור, ההחמצה שלי. הנושאים בהם עוסק הספר, שהיו אמורים, ככל הנראה, לשקף לי משהו על המציאות שלי, או התרבות שבה אני חיה, ואיך כל זה לא קרה.
ובכן.
הספר עוסק בסיטואציה קיצונית. מאוד קיצונית. החל בפשע בו הסתבך בנו של המספר, ודרך הבעיות מהם סובלים המספר ובנו, שככל הנראה לוקחות חלק לא מבוטל מהאחריות להסתבכות הזו.
וכשספר עוסק במציאות מאוד קיצונית... אני לא רואה בו את עצמי.
בשלב הזה, אני מכניסה לביקורת את הקורא ההמום, מזועזע ומטולטל, או בקיצור, הקורא ההמו"ם, ועורכת איתו דיון בו הוא נתר חסר מילים לאור טענותי הניצחות, שכן כמו שיודע כל דמגוג מתחיל - הדיונים הכי טובים הם אלו שבהם אתה שם מילים בפיו של הצד הנגדי.(***)
הקורא ההמו"ם, אם כך, טוען שהספר בא לדון בהתמודדות שלנו עם הדחפים האלימים המודחקים שלנו.
האמנם? כשבמרכזו עומד אדם בעל דחפים אלימים כל כך הרבה יותר מהממוצע?
כאן ההמו"ם מגחך אל מול הנאיביות שלי. ודאי, הוא אומר. נוח לך להרחיק את עצמך, להגיד זה לא אני זה הוא, הוא פסיכופט, אני לא כזאת... כך את נמנעת מלהתעמת עם הדחפים האלימים של עצמך.
אני מהנהנת בהסכמה. נכון. אני באמת לא כזאת. רוצים לעמת אותי עם הדחפים האלימים שלי, תנו לי דמות נורמלית, לא קיצונית לשום כיוון, שנגררת לאיטה לאלימות, אולי זה יעבוד.
אולי, מציע ההמו"ם, הספר בא לדון בסיטואציה בה הילד שלנו מאכזב אותנו, פועל בניגוד לערכינו, או בשאלה עד כמה אנחנו מוכנים לגבות אותו וכמה רחוק נסכים ללכת?
ובכן, אני משיבה, כאן יבוא ספוילר אז אם טרם קראתם, דלגו להמשך הדיון.
טיעון הקיצוניות עובד גם כאן, כמובן. אני מסרבת לשים את עצמי בנעליו של הורה שגילה שילדו הוא רוצח אכזרי. כן, אני יודעת, כאן אני כנראה חושפת את עצמי לביקורת על הסירוב לפקוח עיניים, לתת לספר לעמת אותי עם המציאות, על השקיעה ב"לי זה לא יקרה"המנחם והשקרי, כי הרי יש הורים שזה קרה להם...
אבל אתם יודעים מה? רוב ההורים חושבים שלהם זה לא יקרה... ורובם צודקים! רוב האנושות אינה רוצחת פסיכופטית ולכן כנראה שרוב ההורים אינם מגדלים רוצחים פסיכופטים...
חסרות סיטואציות פחות קיצוניות שיכולות להעמיד הורים בפני הדילמות האלו? שיכולות לכאוב באמת, כאב עז, למרות שאינן מערבות רצח מזעזע?
אבל מעבר לזה, קשה מאוד לומר שהבן של המספר פעל בניגוד לערכיו. ככל שמתקדמים בסיפור מבינים שהתפוח לא נפל רחוק מהעץ, שהבן הולך בעקבות אביו.
הזעזוע שמרגיש המספר בתחילת הספר, כשהוא נחשף לסרטים בפלאפון של בנו, הוא נקודה לזכות הרמן קוך, כאן הוא אכן מצליח לבלבל אותנו ולגרם לנו להאמין שהמספר אכן מזועזע ממעשיו של בנו, כשרק בהמשך נבין שהוא כבר היה מודע להם מזה זמן.
מה מרגיש המספר כלפי מעשיו של בנו? אין אמירה מפורשת בספר, אבל לאור הדגש שהוא שם על ההסכמה הרחבה בינו לבין אשתו, יש מקום להניח שגם בנושא זה יש ביניהם הסכמה והסלחנות שהיא נוקטת בנושא - משותפת להם אף היא. הדוגמה האישית שנתן לבנו לאורך השנים והגיבוי שהעניק לדעות הלא קונבנציונליות שהביע בנו בעבודה שכתב, מחזקות את ההנחה הזו.
וכאן נופלת גם שאלת הגיבוי ו"כמה רחוק תהיה מוכן ללכת". מדובר פה על מקרה של ילד שפעל בניגוד לערכי החברה, לא בניגוד לערכי הוריו, והגיבוי שהם מוכנים לתת לו - בהתאם. הרי לא באמת אכפת להם ממה שעשה בנם.
לכל זה צריך להוסיף, שעד כמה שאפשר לפענח את רגשותיו של המספר, הרי שהמחשבה מה אחיו רוצה, ומה הדרך הטובה ביותר לשבש את תוכניותיו של אחיו, לוקחת חלק משמעותי מאוד בהחלטה שלו על כיוון הפעולה הרצוי, אולי משמעותי יותר מאשר החלק שלוקחת המחשבה מה יהיה טוב לבנו, לאשתו ולו עצמו.
ההמו"ם נאנח. הספר, הוא מהמהם, מהווה ביקורת על החברה המערבית השבעה, שלא אכפת לה מהחלשים בחברה, ממדינות העולם השלישי
אולי, אני מסכימה, אבל גם כאן - כשלוקחים גיבורים שכל כך קשה להזדהות איתם, ושמים בפיהם אמירות מזעזעות שמעידות על קשי לבם כלפי חסרי בית, עניים, זרים, לא מובן לי למה אני צריכה להתפתל על מקומי בחוסר נוחות ולהרגיש שהחסרונות שלהם הם בעצם החסרונות שלי, שאני מסרבת להכיר בהם... תנו לי גיבור קצת יותר אנושי, קצת יותר רך, תנו לי סיטואציה קצת פחות שחור-לבן ואולי התהליך הזה יתחיל לקרות. כשהגיבורים והסיטואציה כל כך קיצוניים, אני נותרת שוות נפש.
האם כל זה אומר שהספר לא טוב בעיני?
לא.
הספר טוב, כתוב היטב, קשה לעזוב אותו באמצע.
המספר הלא מהימן בנוי למופת, לכאורה הוא מספר לקורא הכל, נותן לו את כל המידע, היישר מתהומות הנפש שלו, אבל הקורא נותר מעט מגשש באפלה, מנסה להבין את הסיפור שמאחורי הסיפור, מה אמת, מה שקר, מה הזיה ומה מציאות, אם בכלל רלוונטי לדבר על מציאות. הרי כשהמספר מתאר את משפחתו כמשפחה מאושרת - אי אפשר לומר שהוא אינו מתאר את המציאות. הוא מתאר את המציאות שלו... גם אם בעינינו היא נראית הזויה.
אבל האם הספר גרם לי להזדעזע עמוקות?
לא. הוא נותר ספר על אנשים זרים מאוד, שעושים מעשים זרים מאוד, ועכשיו אני בטח מצטיירת כפחדנית שמממשיכה להדחיק ומסרבת לפקוח את עיניה ולהתעמת עם מה שזה לא יהיה שהספר היה אמור לעמת אותה איתו, ממשיכה להאמין בתמימותה שזו לא היא אלא הספר, שמותר להאמין שלא בתוך כל אחד מאיתנו שוכן פסיכופט קטן שרק מחכה לנסיבות המתאימות להתגלות.
ולא אכפת לי.
לפחות עם זה אני מוכנה להתעמת.
(***)בעצם יש סוג אחד אהוב יותר על דמגוגים, וזה הדיון שבו במקום להתמודד עניינית עם טענותיו של הצד הנגדי, מנתחים אותו בניתוח פסיכולוגי בגרוש וקובעים מאיפה מגיעות הטענות שלו. משפטים נפוצים בז'אנר: אם זה מכעיס אותך, כנראה שנגעתי בנקודה רגישה/כנראה שבתוך תוכך אתה גם יודע ש...
והי, אף אחד לא שם לב שבעצם לא התמודדנו עם הטיעונים עצמם!
28 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
רויטל ק.
(לפני 9 שנים)
תודה רבה!
כן, זו בדיוק הנקודה... רשמתי לי את ההמלצה. |
|
קראתי-קורא-אקרא (תומר)
(לפני 9 שנים)
כתבת מצוין.
אני מסכים איתך מאוד לגבי יכולת ההזדהות עם הגיבור שחסרה כדי ליצור זעזוע אמיתי. לא אהבתי את ה"הנחה" הזאת שעשה קוך לפאול בדמות ההפרעה האלימה שלו והרגשתי שהספר היה טוב יותר אם פאול היה כמוני וכמוך, או לכל הפחות לא מאובחן, מה שהיה מעמיד אנשים אלימים אחרים כאנשים שפשוט *טרם* אובחנו כפסיכופתים. אני מניח שאת מה שחסר לך היית יכולה למצוא במחזה 'וויצק' של גיאורג ביכנר (אני אישית ראיתי בקאמרי עם איתי טיראן, אני משער שגם הגירסא הכתובה מוצלחת), על חייל שמשמש שפן ניסיונות אצל רופא שבטוח שאפשר לעורר את היצר החייתי והאלים אצל כולנו באמצעות כמה צעדים מחושבים.
|
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים)
תודה עמיר
(משום מה פיספסתי אותך קודם). אז אני רואה שבהחלט לא כולם נותרו המומים מזועזעים ומטולטלים מהספר... יופי, שמחה שאני לא לבד. |
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים)
אכן מקורית, אוקי:)
תודה חני. |
|
חני
(לפני 9 שנים)
סקירה נפלאה ומנומקת היטב.
לגבי הזמנה במסעדה מראש צריך כמובן כפי שמחשבות כתב להבין ששם זה דרך חיים ונפוץ מאוד למרות "הפלצניות" שבעניין..ודרך אגב גם במדינתינו הקטנה
שפים ,מסעדות טובות והזמנה מראש הפכו להיות כאב ראש לא קטן. אני חושבת שמראש צריך לקחת בחשבון שהספר קיצוני. אם הוא לא היה כזה המסר או ההתעקשות לקחת שתי קצוות מנוגדות כמו בנאליות משעממת של ארוחה לרצח לא היה מטלטל כל כך. |
|
(לפני 9 שנים)
אני הולכת להיות הכי מקורית..
בעקבות כל הפרגונים והמחמאות ואפילו המלצות אישיות בסגנון "את חייבת!" השגתי את 'ארוחת הערב', ו..לא מצליחה לקרוא אותו, כמה פעמים התחלתי, השתעממתי נורא, ונטשתי אחרי איזה 50 עמודים.
טוב, זה כפי הנראה אני ולא הוא. |
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים)
תודה קצר ולעניין:)
|
|
קצר ולעניין
(לפני 9 שנים)
ביקורת מעולה.
|
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים)
תודה לכן, לייב ולי.
|
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים)
תודה יעל,
יתרונה של הדמגוגיה...:) |
|
לי יניני
(לפני 9 שנים)
ביקורת מצויינת לספר מעולה. קראתי מזמן ואהבתי
|
|
רחלי (live)
(לפני 9 שנים)
ביקורת נהדרת כמו תמיד רויטל
|
|
yaelhar
(לפני 9 שנים)
יפה מאד.
אי אפשר להתווכח איתך (-: |
|
(לפני 9 שנים)
ביקורת טובה. ואני מסכים איתך.
ובניגוד לדעה הפוןפולרית - לא אהבתי את ארוחת הערב. לא חשתי שהוא זר לעולמי, חשתי שהוא בעיקר קשקוש מקושקש בחליפת ערב וכמה מנות מיותרות.
|
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים)
תודה מסמר עקרב.
ההגדרה שאני מכירה למספר מהימן/לא מהימן היא עד כמה הוא משקף את מערכת הערכים של הספר, והאם המספר המובלע מוסר לנו מידע סותר "מאחורי גבו" של המספר. סובייקטיביות היא באמת מבחן קצת מצחיק... כי איזה מספר לא סובייקטיבי. לגבי לסמוך על כושר השיפוט שלו - כן, בכפוף לערכים שהספר מייצג, כלומר - אתה צריך לקבל זמנית את מערכת הערכים של הספר ולקבוע האם בכפוף למערכת הערכים הזו, כושר השיפוט של המספר מקובל עליך, ושיקול דעתו של פאול - בהחלט לא היה מקובל עלי. לא כושר השיפוט שלו ביחס לאנושות ולא ביחס לאחיו. כמובן, ככל שהתבררו פרטים עליו במהלך הספר, חוסר האמון הזה הלך והחריף. מקרים כאלה קורים בחיים, בהחלט, לא מתווכחת על זה. אבל האם הם בהכרח משקפים לי משהו על החיים שלי? אני לא מרגישה כך, ולא ראיתי משהו בספר שישכנע אותי אחרת. |
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים)
תודה אפרתי
זה שהוא זר לי לא הופך אותו לפחות טוב בעיני, אלא לפחות משקף לי משהו מהמציאות שלי. |
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים)
תודה מחשבות.
לא קראתי את חייבים לדבר על קווין, ולפי כל מה שקראתי עליו עד כה, כנראה שגם לא אקרא. חוששת שהקריאה תהיה לי קשה מדי. |
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים)
ביקורת יפה, שונה ושנונה (הקורא ההמו"ם...). בנוגע לספר עצמו, חושב בדיוק כמו אפרתי.
הסיטואציה העומדת בבסיסו של הספר היא אכן קיצונית, אך לצערנו מקרים כאלה קורים בחיים, ואפילו בתדירות די גבוהה, כך שהיא בהחלט עומדת במבחן המציאות. בנוגע למספר הבלתי מהימן שהזכרת כמה פעמים, זה הזכיר לי אנקדוטה קטנה: בהיותי תלמיד תיכון, המורה שלי לספרות לימדה אותנו שמספר (גיבור) מהימן הוא זה שהקורא סומך על כושר השיפוט שלו ורואה בדבריו דיווח מוסמך ואמין על האמת העלילתית. מספר בלתי מהימן, הוסיפה המורה ואחזה בגיר כמנצח האוחז בשרביטו, הוא זה שהסובייקטיביות שלו בעוכריו, או כמו שכתבת - "אי אפשר לומר שהוא אינו מתאר את המציאות. הוא מתאר את המציאות שלו". במבחן בספרות כתבתי שהרי כל מספר-גיבור באשר הוא מביא את הסיפור באופן סובייקטיבי, פועל יוצא של המעורבות האישית והרגשית שלו בסיפור, ולכן כל מספר גיבור הוא בעיני בלתי מהימן במידה בלתי מבוטלת... חוסר המהימנות הבולט של פאול, לדעתי, לא נובע מהמעורבות שלו בעלילה, דבר שמשותף לכל המספרים הגיבורים, אלא בגלל היותו מאובחן כסובל ממחלת נפש. זו הסיבה שדמותה של אשתו, זו ה- "שפויה" (ואבוי לאותה שפיות...), זעזעה אותי הרבה יותר. אגב, במבחן ההוא קיבלתי 58... |
|
אפרתי
(לפני 9 שנים)
הסקירה שלך מצויינת, ועדיין, בעיני הספר הוא אחד הטובים שנכתבו בשנים האחרונות, ביחד עם
חייבים לדבר על קווין. העובדה שהוא זר לעולמי לא עושה אותו פחות טוב. לי הוא הפך את הבטן, למרות שאני קוראת מסורה של ספרי מתח, שהם לא מעודנים בדרך כלל. הספר כתוב נפלא ובי הוא השאיר חותם.
|
|
מורי
(לפני 9 שנים)
סקירה נהדרת האומרת בעצם שהמלך כמעט עירום. לא פסחתי על הרמיזה שלך
ואכן לדבר על קווין חייבים יותר.
הזמנת המסעדה לשלושה חודשים מראש זה מנהג אירופאי נפוץ, ודווקא במדינה כמו הולנד, הרגישה לזכויות המהגרים, זה מתיישב טוב. הספר באמת טוב מאוד בעיקר כשהוא בא לזעזע את השאננים. |
28 הקוראים שאהבו את הביקורת