ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שני, 27 ביוני, 2016
ע"י אלון דה אלפרט
ע"י אלון דה אלפרט
****
מסתבר ש"קוך" בהולנדית זה שלג שמלוכלך בדם ובוץ.
טוב, נו, זה לא.
אבל הרמן קוך, גם בעברית, הוא סוג של גאון ספרותי מבריק, שיודע להכניס את הקורא שלו למקומות הפנימיים, אלה שרצוי לא להיכנס אליהם ללא השגחה של מבוגר אחראי וחתימה על כתב וויתור. המקומות המלוכלכים, המביישים, הלא נעימים, מרתפים שמותר להגיד בהם דברים בוטים, ללא תקינות פוליטית, על ילדות, או חיי-נישואין, התבגרות או הזדקנות, או בכלל על בני אדם, ולהרגיש מלאי תעוזה לרגע לפני שאנחנו מטפסים בחזרה אל חיינו המחוטאים והנקיים ומחשבותינו הנעלות, המוסריות והטובות.
חוויית הקריאה כאן היא לא חיובית במובן הרגיל של המילה. יש מי שיקרא להרמן קוך "מיזנטרופ", אבל אני לא בטוח שבזה מדובר. אני חושב שהוא פשוט אמיץ. הוא מעז להסתכל לשם, ולא להסב את המבט. הכתיבה שלו, בעיקר בהתחלת ובסוף הספר, היא מופתית. היא חדה מאוד, ישירה מאוד, מפחידה כמעט בקצב ובאמת המצמררת שהיא מתארת. אפשר להשוות כמובן ל"ארוחת הערב" או ל"בית קיץ עם בריכה", ולחשוב שאחד יותר טוב או השני. בעיניי, כל אחד מהספרים - למרות הסגנון הדומה - מאיר על משהו אחר, ולכן, למרות נקודות הדמיון (פשע חבוי, מחשבות נסתרות, חולניות, אלימות כבושה, יציאה נגד מהוגנות חיצונית וכן הלאה), לא היתה לי הרגשה של more of the same.
נדמה לי שהספר הזה מדבר, יותר מהכול, על בינוניות. על הפחד להיות בינוני, חסר חשיבות, לא להשאיר חותם בעולם, ללבוש סוודרים ולשאוף לחיים בורגניים שלווים, כסף, חפצים ואישה יפה. מנגד, הוא גם על בינוניות כערך, כעיסוק, ואפילו כמשהו לשאוף אליו. לקוות לו, אם אתה ממש בתחתית. רק לא להפריע. להיות בסדר. הרי זה מה שכולם רוצים שיגידו עליהם. בעיקר ההולנדים. שהם בסדר, וגם בשואה הם היו בסדר. זו כבר לא הבעיטה הילדותית של הולדן קולפילד בעולם המבוגרים, אלא מבט בוחן יותר במקור של מה שבני נוער יכנו זיוף פתטי ומבוגרים יבינו שבסופו של דבר, הוא הפשרה האולטימטיבית. כשאתה מבוגר, לעשות שינוי דרסטי בחייך, גם אם זה ללכת אחרי הלב שלך ולהתאהב עד מעל לתנוכי אזניך בתלמידת תיכון, זה בעיקר מעורר רחמים, כי שום דבר לא יוציא אותך באמת מהקיום הבינוני שלך, בעיקר אם אתה מורה. החיים מאחוריך, גם אם אתה בן שלושים. ואפילו אם אתה סופר מצליח שמחזיק באישה צעירה ממך בשלושים שנה, מין "סט" חיצוני של הצלחה. אבל כל מה שהוא לא הצלחה, הוא כישלון. כך שלמעשה, כולנו כשלונות. ואת זה לא ממש נעים לחשוב.
****
36 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
צב השעה
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
סקירה נהדרת. הספרים של קוך מזעזעים בעיני. מזעזעים לא במובן של איומים, אלא במובן של מטלטלים. מטלטלים ונפלאים.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
תודה מיכל. אני חושב שהוולגריות שלו היא די straight forward...
אבל כן, יש לה כמה שימושים אצלו.
|
|
מיכל
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
שפה וולגרית זה לא טוב. לא קראתי ספרים שלו, אבל ממה שכתבתם עליו נראה לי שהוולגריות שלו היא בהפוך על הפוך, כך שהוא בעצם שם ללעג את הוולגרים האמיתיים...
הביקורת מאוד יפה! |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
אני רוצה להדגיש שבספרים של קוך אין אלימות קשה או משהו מעין זה. אלא שהשפה שלו בוטה, לפעמים אפילו וולגרית.
לי באופן אישי אין בעיה עם זה ולפעמים אפילו להיפך.
|
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
לא נעלבת, יש מצב שאני אכן כזו.
אבל אנשים שונים מזדעזעים (יותר או פחות בקלות) מדברים שונים, אז אקח את הסיכון עם אחד הספרים ואקרא בזהירות-בזהירות. הכי גרוע - אנטוש באמצע... |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
ולושו, תודה וזה
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
רויטל, אני יודע שהם לא היו בסדר. אבל גם לתפיסתם, היו דברים במלחמת העולם השניה שהם לא רוצים להיכנס אליהם.
ההולנדים (אולי כמו כל אדם) רוצים להאמין שהם היו בסדר גם אז, וחלק מהספר מדבר גם על זה.
לגבי קוך הסופר, הספרים שלו לא נעימים לקריאה, כאמור, ובעיניי כל אחד מהם מבריק אם כי לא הייתי ממליץ עליהם לכל אחד, וודאי לא ממי שמזדעזע בקלות (ולא שאני רומז שאת כזו. אבל בכל זאת) |
|
לוּשוּ
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
טוב, זו בעיה. כל השלגים המלוכלכים האלה בדם ובבוץ לגמרי עשו לי חשק לבדוק את הספר,
ועוד שנייה גם ככה מתמוטטת עליי ספרייה מטאפורית של ספרים בהמתנה. אלון הזה.. והביקורות שלו.. *קללה כלשהי* |
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
טוב, אני כבר חייבת לקרוא משהו של קוך...
צריכה לבדוק מה יש בספריה, בתקווה שקוך לא יחליט פתאום לקפוץ לביקור בספריית גבעת זאב.
(לא יכולה שלא להימנע מהערה קטנונית, רק בגלל שאני עדיין תחת השפעת "בית על מים רבים" של אמונה אלון: לא, בשואה הם לא היו כל כך בסדר. כלומר, היו כאלה והיו כאלה). |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
זה לא "כמו". הסגנון דומה, הנושא פחות. בלו-בלו ואני לא מסכימים לגמרי על עניין האומץ.
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
הספר מסקרן אותי מאוד. עם זאת, יש לי תחושה שהוא יהיה יותר כמו 'אודסה סטאר' ופחות כמו 'ארוחת הערב'... אני צודק?
בכל מקרה, כתבת יפה (למרות שבלו בלו עלתה על נקודה מעניינת, שאולי הוא בעצם לא כזה אמיץ כמו שטענת...) |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
הצרה היא ש"קוך" תמיד גורר אותי לאילזה קוך, ואותה אני לא רוצה אצלי בסיסטם
|
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
אלון, אז למה בעצם קוך זה לא שלג שמלוכלך בדם ובוץ? לדעתי, דווקא יכולה להיות לזה משמעות אלגורית חיננית ל- "המקומות המלוכלכים, המביישים, הלא נעימים, מרתפים שמותר להגיד בהם דברים בוטים, ללא תקינות פוליטית"...
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
אבל אז התבאסת עליי.
|
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
אתה רואה שאני שונרא עם זיכרון של פיל שמחכה בפינה ליד חנות פסנתרים?
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
את רואה שזה מצחיק?
|
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
קודם קוך, אני הייתי הראשונה לכתוב על הספר.
שנית קוך, אתה סיפרת לי שיש ספר חדש של קוך. אבל אלו זוטות. מה שבאמת יש לי לומר זה שטוב קוך ביום קור ממוך ללא שרוך. וטובים הקוכיים מן השניים. |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
כל עוד אנחנו יכולים להתחמם לאור האמירות המזוכיסטיות של עצמנו, זה בסדר.
אנחנו יכולים להתמודד עם אמירה כזאת, נחמדה, של "אני כזה בינוני" ו"אני כישלון", עד שאנחנו באמת מאמינים בזה ממש, ואז זה כבר לא כזה כיף מזוכיסטי. הרמן קוך, כמו כל סופר טוב, לוקח את הגרעין הלא כיף הזה ומפרק אותו לאטומים של כישלון. |
|
פֶּפֶּר
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
לא נעים לחשוב שכולנו כשלונות?
יש בזה לפעמים איזה הנאה מזוכיסטית. לשנוא את הבינוניות שלך, ללגלג על הפתטיות שלך עצמך. לא קראתי את קוך כך שאין לי מושג אם כך זה אצלו. אצלי לפעמים זה ככה. |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
יש בזה משהו. ובכל אופן, זה לא אומץ מהסוג של אנשים שקופצים על רימון או עושים דבר מה לא פופולרי או לא מקובל.
אלא אומץ להישיר מבט אל דברים שלא נעים לחשוב עליהם. בכתיבה, זה גם לא כל כך פשוט. אני יכול לחשוב על הרבה ז'אנרים או סגנונות אחרים שהם יותר קלים לעיכול, גם בשביל הסופר עצמו.
|
|
בלו-בלו
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
אלון, זה היה אמיץ אולי בספר הראשון. כאשר אתה מפורסם בדיוק בגלל הנקודה הזו
אין בעיני אומץ להמשיך ולכתוב על דברים לא נעימים
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
לגבי האומץ, בלו-בלו. אני חושב שהאומץ שלו מתבטא ביכולת לא לכתוב על דברים יפים, ומעוררי הזדהות,
ולא לכתוב על דברים שנוח לקרוא. בזאת הוא דומה לליונל שרייבר למשל. הכתיבה שלו היא לא סתם מיזנטרופית, אלא היא בוחנת נושאים מורכבים באופן מורכב.
|
|
מורי
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
יפה כתבת. הספר בדיוק נקנה ויקרא בקרוב.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
אם יש מישהו בספר שהוא בוודאות לא מקביל לקוך, זה מר מ׳.
יש דמות נוספת שנקראת הרמן, וודאי לא במקרה. הוא תלמיד תיכון שבועט בבינוניות.
|
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
אופס... יצא שכתבתי לך באותה שנייה שכתבת לבלו-בלו, כך שלמעשה ענית כבר על שאלתי...
|
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
אלון ובלו-בלו (ושונרא גם), לא קראתי (עדיין), אך סתם תהיה שעלתה במוחי: האם יתכן שמר מ' היקר אינו אלא בבואה בעלת סממנים אוטוביוגרפיים של קוך עצמו, ושלמעשה הגמל מישיר מבט לעבר המראה שניצבת מולו ואשר חושפת בפניו את דבשתו?
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
קוך כבנאדם לא ממש מעניין אותי.
אני מעניין אותי. מה אני מרגיש. מה אני חושב. מה שאני חושב שאחרים מרגישים. הסיפורים שלו, גם אם יש איזשהו חשד שיש בהם מרכיבים אוטוביוגרפיים, הם לא על הרמן קוך הסופר ההולנדי וממה הוא בעצמו חושש. זה לא חשוב ובעיקר פתטי, והוא כותב על כך בעצמו. החיים האישיים שמוצאים את דרכם לכתבות צבע בעיתונים, לא שווים שום דבר. זו הבינוניות הרעה בהתגלמותה. הרמן הוא לא הרמן, וכולנו יודעים את זה. הוא רק צד שיש לנו.
|
|
בלו-בלו
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
הביקורת כתובה מעולה, אבל הפעם יש חלק שאני לא מסכימה.
אני לא חושבת שקוך אמיץ. אומץ זה להסתכל על המקומות האלו שלך, לא של הזולת. לתחושתי קוך מודע לפגמיו של הזולת, לא יודעת אם גם לאלו שלו.
|
36 הקוראים שאהבו את הביקורת