הביקורת נכתבה ביום שלישי, 26 באפריל, 2016
ע"י שונרא החתול
ע"י שונרא החתול
בתחרות הלא הוגנת בין האגו האינפנטילי שלי לבין האגו הספרותי של הרמן קוך, לא היה לקוך סיכוי.
קודם כל, מפני שהוא כלל לא מודע לקיומה של התחרות (כאילו שאם היה מודע לה הוא היה מתייצב בקו הזינוק) ושנית, מפני שהאינפנטיליות שלי היא כמעט חסרת גבולות, אז מה זה בשבילה לעבור את הולנד.
אז האגו האינפנטילי שלי ניצח בתחרות ובגלל זה חוות דעת הזו נכתבת. אילו הייתי קצת יותר ותרנית ופחות אגואיסטית, הייתי נוהגת ביתר הגינות וכותבת חוות דעת רק לאחר קריאה שנייה של הספר. אבל לא, אני חייבת להיות הראשונה שתפרסם ביקורת על הספר גם אם היא לא אפויה ולא בשלה ולא מוכנה. ולמה היא כזאת? כי את הספר הזה צריך לקרוא פעמיים. אני הייתי צריכה לקרוא פעמיים.
אז לא רק שקראתי אותו רק פעם אחת, גם הקריאה היחידה הזו הייתה עם דעת קצת מפוזרת, עם הפרעת ריכוז קלה ועם ראש שנמצא במקום אחר. וזה קריטי יותר מתמיד כי גם הספר, מצידו, לא עשה לי חיים קלים - הוא די מבולגן.
מה שבטוח זה שטוב לא ייצא מזה.
׳טוב׳ אולי כן, אבל ׳טוב׳ קטן על קוך, כי ככל שזה נוגע לקוך ולי, כל דבר שהוא פחות ממעולה זה כישלון. ואיזה כיף לי לכתוב ״נוגע לקוך ולי״.
קוך, קוך, קוך,
אילו רק ידעת
עד כמה בי נגעת
ואיך עלי השפעת
איך את עולמי טלטלת...
(נו, אז מה היית עושה? כלום.)
אבל אני הראשונה שמתכבדת לכתוב עליו, ועם כובד הכבוד מגיע גם כובד האחריות. ופה המצפון שלי נכנס לתמונה ומחטיף לאגו האינפנטילי שלי ולכן אני מוותרת על שניהם.
נא להתעלם מכל מה שייכתב פה ולא להחליט אם כן קוך או לא קוך בגלל מה שייכתב פה.
אולי פשוט אל תקראו אותי.
ובכלל, אני לא כותבת ביקורות ואפילו לא חוות דעת. אני כותבת על חוויית הקריאה שלי. ביקורת וחוות דעת זה עסק למקצוענים (יש פה לא מעט כאלה ואני מפרגנת להם וגם טיפ-טיפה מקנאה בהם) ואני לא מקצוענית.
הספר הזה שונה מהספרים הקודמים של קוך.
זה ניכר כבר בעטיפה. אחד מסימני הזיהוי המובהקים של עטיפות ספריו של קוך הוא תמונה מבותרת כשבין הבתרים יש רקע לבן שעליו כתובים שם הספר ושם הסופר. בספר הזה העטיפה... ובכן, עיניכם הרואות. הלוואי וזה היה השוני היחיד. ואני הולכת מן הקל אל הכבד.
משהו גם לא עבד בתרגום של ענבל זילברשטיין. היא זכתה ממני לשבחים מופלגים ומוצדקים בשלושת הספרים הקודמים של קוך, אבל הפעם זה לא זה. אולי זו עייפות החומר, אולי זו עריכה לשונית מרושלת שלא קשורה אליה, אולי היא נצמדה למקור והוא חייב אותה לא להיות מוקפדת כבעבר, אולי היא לא אהבה את הספר (בשלב זה אני די מבינה אותה) אבל משהו לא עבד. מצאתי יותר מדי גליצ'ים ופאלטות מכדי שאוכל להעלים מהם עין. ואם ענבל זילברשטיין קצת החלידה, אולי זה מפני שהיא נדבקה קצת מקוך החלודי?
אבל השוני הגדול ביותר הוא שלהתרשמותי זה ספר אישי, כנראה האישי ביותר של קוך מבין הארבעה שקראתי. זה מתחיל בהקדשה לסבו וסבתו (הרמן קוך ולקוטיה קוך-לאפ), ממשיך עם העיסוק של אחת הדמויות הראשיות (סופר) ועם שמה של דמות ראשית נוספת (הרמן) ועד לפרטים ביוגרפיים לא מחמיאים שאני מקווה שהם לא אוטוביוגרפיים, אבל כנראה הם כן כי זה מה שקוך כתב בעמודי הפתיחה: "כל המזהה את עצמו או אחרים באחת או בכמה מהדמויות בספר – צודק ככל הנראה."
אני לא אוהבת שבועטים בי, אלא אם כן הבועט הוא הרמן קוך ואלא אם כן זו בעיטה מילולית ואלא אם כן הבעיטה המילולית גם מבקיעה גול ולא סתם שולחת את הכדור לאוויר. והבעיטות המילוליות שלו בכלל לא מכאיבות. להיפך, הן מענגות. כי הוא בועט במוסכמות ומנפץ אמיתות מזויפות ושם זין על הפוליטקלי קורקט ומוציא לפלצנות את הקישקע וקורע את המסכות מעל הצבועים ומקלף את הצבע מעל הצביעות ומנתץ פרות קדושות (מבלי לפגוע בבעלי חיים! קוך אוהב בעלי חיים וכתיבתו מלאה חמלה) והוא בכלל אומר דברים שאם מישהו אחר היה אומר אותם זה היה דבר איום ונורא אבל הוא יודע איך לומר אותם מבלי שזה יהיה דבר איום ונורא או שהוא אומר אותם באופן שגם אם חשבת שהם דבר איום ונורא הוא הצליח לשכנע אותך שהם לא דבר איום ונורא.
ומהבחינה הזו, הספר הזה הוא טיפ-טיפה עדין נפש. ואמנם עדינות נפש אצל הרמן קוך תיחשב כפראות בלתי מרוסנת אצל כמעט כל אחד אחר, אבל הפעם הוא לא בעט בי. לפחות לא בעוצמות שקיוויתי להן. בעט, הרמן, בעט!
אז נכון שכבר בפרק הראשון מלמלתי לעצמי שהוא ממש פסיכופת ההרמן קוך הזה, ונכון שכבר בעמוד השני הוא כתב שכאשר שני בני אדם מזדווגים צריך לקחת בחשבון שיש סיכוי של חמישים אחוז שהילוד יישא דווקא את פרצופו של המכוער מבין השניים (צַטֶטֵת), ונכון שהאווירה היא כמו בסרט ׳מלתעות׳ עם יום בהיר של שמש אין שום עננים והים שקט ואין גלים ושמש במרום זורחת ו-shiny happy people שוחים ומשתעשעים ומשתכשכים ומכייפים במים, אבל אתה יודע שמתחת לפני המים משייט לו הכריש והוא רק מחכה לתקוף. בעצם, כולם יודעים את זה חוץ מהמסכן שייטרף בעוד רגע או שניים.
אז כן, אתה יודע שקוך רוקח משהו, ושזה לא משהו טוב, ושהכריש שלו בטוח יגיח, אבל אתה לא יודע מתי ואיפה ואיך וכמה ולמה.
אז כן, היה כריש, אבל הוא היה פחות רעבתן ופחות קטלני ופחות ממוקד ופחות קוכי מהמצופה והרצוי.
אבל קוך הוא כריש, הוא תותח, הוא תותח על, הוא פגז מרגמה והוא בעיקר פצצה חכמה גם ביום פחות טוב.
הפעם הכריש נגס בעיקר במילייה הספרותי וקוך לא נרתע מלהטיל את מימיו מהמקפצה לבאר שבה הוא משתכשך ושאת מימיה הוא לוגם.
הוא מלגלג על תצלומי הסופרים שמעטרים את גב הספר שעברו עיבוד וריטוש וטשטוש עד ללא היכר, הוא מלגלג על הצלמים שמצלמים סופרים בשביל ראיון בעיתון ונורא מתאמצים להביא משהו מיוחד אבל בסופו של דבר זה תמיד מסתיים בתצלום הבנאלי ליד ארון הספרים של הסופר, הוא מלגלג על סופרים מזדקנים שמנסים להשיב את נעוריהם באופן מביך עם לבוש מגוחך ומכוניות ספורט נוצצות, הוא כותב על הקוראים בפריפריה שמסתפקים בפירורים עבשים בדמות סופרים לא כל כך רלוונטיים לעומת הקוראים בערים הגדולות שמאתגרים הרבה יותר (צַטֶטֵת), הוא מלגלג ברשעות על התסרוקות של ספרניות (צַטֶטֵת), הוא מלגלג על הספריות עצמן, הוא נכנס באם-אמא של קוראים שלא קונים ספרים אלא שואלים אותם מהספרייה (צַטֶטֵת. זה מרתק וממש כדאי לכם לקרוא. מאיה ערד עסקה בסוגיה זו באופן מרהיב בספרה 'אמן הסיפור הקצר'), הוא מלגלג על הכנסים והקוקטיילים והמינגלינג וההשקות של עולם ההוצאה לאור על הסמוקינג והשמלות המפוארות והשמוזינג והצביעות שלו והוא כותב עוד הרבה דברים שמוכיחים שקנאת סופרים מרבה עורמה, לוחמה, זוהמה, מהומה ומהלומה, אבל לא כל כך מרבה חוכמה.
אז הוא כותב את כל זה, והוא כותב את זה כמצופה ממנו, אבל הדבק שאמור לחבר בין הדברים לא כל כך מדביק. וזו הבעיה שלי עם הספר – העלילה ואי הסדר - אבל היא תיפתר בקריאה שנייה.
תודה לאדר זאבי שמסר את הספר למערכת. ( מה זה בכלל אומר? ממתי מודים לבלדרים?)
תודה לאלון דה אלפרט שמסר לי את הדיווח על דבר יציאתו לאור של הספר ועזר לי לנצח בתחרות.
סליחה על הכתיבה המבולגנת שלי. ככה זה בתחרות - לא רואים בעיניים.
ואל תאמינו למילה ממה שקראתם. קוך הוא אליל ואני לא מבינה כלום.
אני מאוד אשמח את תקראו את קוך, תאהבו אותו ותקטלו אותי.
(וקוך פשוט לא יכול לכתוב ספר שלא מופיע בו בית קיץ בדורדון וכוכב טלוויזיה שמאוהב בעצמו.)
צַטֶטֵת
את העובדה שאשתך רצתה לשאת בגופה בת שהיה לה, לפי כל חישובי ההסתברות, סיכוי של חמישים אחוז להיוולד עם הפנים שלך, אתה צריך לקבל כמחמאה. אולי המחמאה הגדולה ביותר שאישה יכולה לתת לגבר. (עמ' 14)
המקריות מרגישה יותר נוח במציאות. המציאות היא אזור הציד האידיאלי של המקריות. רק המציאות מורכבת ממקריות. (עמ' 69)
היום יש למ' מזל יחסי. הספרייה שאליה הוא צריך להגיע נמצאת במרחק הליכה, בפרוור של העיר שלו. החיסרון הגדול של הופעה באמסטרדם הוא הקהל. זה קהל שמקרין שביעות רצון עצמית, בלשון המעטה. בעיקר משום שהיו יכולים ללכת לכל כך הרבה הופעות אחרות ואולי מענייניות הרבה יותר. להצגות צהריים, לקונצרטים. ובכל זאת הם כאן, איתך בספרייה בשבת שטופת השמש הזאת. הם מוכנים לגמרי, אבל אל תחשוב שתוכל לחפף אותם עם כמה מילים יפות כמו שעושים לטמבלים בפריפריה, שצריכים להסתפק בהיצע תרבותי דל בהרבה ובגלל זה משלימים עם סחורה פגומה בצורת סופר מבוגר שהולך ונעלם מהעין. (עמ' 91-92)
מה יש לספרניות? הוא שואל את עצמו, לא בפעם הראשונה, בזמן שהוא הולך אחריה לאורך מדפים אינסופיים עם ספרים בלויים שהושאלו יותר מדי פעמים ולכן מאוד לא מושכים. למה לכולן יש אותה תסרוקת? אין לו שום דבר נגד נשים עם שיער קצר. להפך. שיער קצר או אפילו קצוץ יכול להיות יפה על אישה. אבל כאן מדובר במשהו אחר. זאת תסרוקת נוחה, נוחה לתחזוק, כמו גינה שיש בה רק ריצוף בלי דשא. (עמ' 92)
"רציתי מאוד לקרוא את הספר שלך לפני ההרצאה," אומרת אישה בשורה השנייה. "אבל כאן בספרייה הוא כל הזמן מושאל, אני ברשימת המתנה."
הוא מסתכל עליה, לא, לא באמת, הוא מסתכל על פניה, על הכל חוץ מאשר בעיניים שלה. הוא אף פעם לא הבין את זה, למה אנשים רוצים לשאול ספרים. כן, מתוך מחסור בכסף כנראה, אבל יש כל כך הרבה דברים שאתה לא יכול להרשות לעצמך בגלל מחסור בכסף. בעיניו זה ממש מגעיל. ספרים מושאלים. מגעיל בדיוק כמו לישון במלון שלא החליפו בו את המצעים ואתה צריך לשכב על שיער ותאי עור יבש של האורח הקודם. ספר עם כתם יין וחרק מחוץ למוות וגרגרי חול מחופשת החוף של הקורא הקודם שנושרים מבין העמודים.
"למה את לא קונה את הספר שלי?" הוא שואל. הוא משתדל לחייך תוך כדי אבל לא מצליח לגמרי. הוא לא יכול לראות את הפנים שלו – אם זה חיוך, הוא בעיקר חיוך מלגלג, הוא משער.
"מה אמרת?"
האישה נועצת בו עיניים מבוהלות. הוא שומע מישהו מצחקק, אבל חוץ מזה, בעיקר שקט באולם.
"את ענייה? את לא יכולה לשלם על ספר שלא עולה אפילו 20 אירו?"
הוא מסתכל על הפנים שלה, ואז העל השיער שלה. הוא גלי וללא ספק צבוע, צבע שיער כזה בלתי אפשרי ביולוגית בגיל כזה.
"אני," האישה מתחילה, אבל הוא כבר הקדים אותה.
"כמה עלתה המספרה שהלכת אליה היום בבוקר?" הוא שואל. "פי ארבעה יותר מהספר שלי, להערכתי. ובכל זאת על המספרה אף פעם לא תתקמצני. את אף פעם לא תסתובבי עם קצוות ושורשים אפורים כדי לחסוך כסף לקנות את הספר שלי." (עמ' 100-101)
**** קיוותה שאי פעם יחזרו להיות חברות הכי טובות, אולי כשזה ייגמר עם ****, אבל עמוק בלבה היא כבר לא האמינה שזה יקרה. זה היה כמו כתם על שמלה, על החולצה הכי יפה שלך, את מפזרת עליו במהירות מלח, את מכבסת את החולצה בתשעים מעלות, הכתם נעלם, אבל גם הצבעים דהו – את תולה אותה בארון כדי לא ללבוש אותה יותר לעולם." (עמ' 232)
21 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
'מספיק טוב' בהגדרה של ביקורות של שנרא, זה 'מצויין'.
|
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
אני לא יודעת את נפשי מרוב אושר על הלייק אבל חפוית ראש מתחת לשולחן כי זה רק מספיק טוב.
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
קראתי פעם נוספת. מספיק טוב. הנה, קבלי לייק.
|
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
פרוזה אולי לא כתבת, אך ביקורותייך הנפלאות, המקוריות ובעיקר השנונות יכולות להוות אינדיקציה מעולה לטיב כתיבתך ולאיכויות הטמונות בה.
ותיקון טעות: אינני מייחס לך את איכויות הכתיבה של ערד וקוך. אני מייחס לערד ולקוך את איכויות הכתיבה שלך. |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
אם עוד לפני שכתבתי מילה אתה כבר מייחס לי את איכויות הכתיבה של קוך וערד,
אני לא מתכוונת לכתוב שום דבר ולהוכיח שאתה טועה :-)
|
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
אוף, מעצבנת אחת, כל הכינויים מקסימים ושנונים, באמת!
ומתי כבר תשבי על מדוכת הכתיבה? אני רואה בעיני רוחי את המטעם הספרותי שייצא תחת שרביט ניצוח כתיבתך, שילוב מנצח הטומן בחובו את איכויות הכתיבה של ערד וקוך. יאללה, לעבודה! |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
אז אני מבינה שאת סקורפזה לא אהבת?
|
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
הספריות הציבוריות בארץ מאוגדות ב- "מרכז הספר והספריות". הגוף הוקם על ידי המחלקה לספריות במשרד החינוך והתרבות, אס"י – ארגון ספרני ישראל על פי מודל הדואג לאינטרסים המשותפים של כל הספריות. "מרכז הספר והספריות" הוא עמותה ללא כוונות רווח שתקציבה מבוסס ברובו על תמיכת משרד המדע, התרבות והספורט, ומכאן נובע מחיר הספרים המוזל לו זוכות הספריות.
באמת מעניין אם עותקי הספריות נכנסים לנתוני המכירות. לא חשבתי על זה כלל... כל הכינויים מקסימים! אני מאוד אוהב את סטינג הזמר, אבל גם מגה בייט, מרע"ק ומסרק נפלאים. אני מדושן עונג... והמלעיזים יאמרו - נפוח כמו בלון :-) |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
מסמר עקרב, מה דעתך על
סטינג, סטינגר, סקורפינייל, מגה בייט, מרע״ק, סקורפזה, מסרק.
|
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
אם כך, הספריות הן קרטל דורסני וצריך לשבור אותו! סתם :-)
אני מופתעת לגלות שהן קונות במחיר מוזל, אבל זה הגיוני אם יש איגוד של ספריות. האיגוד מן הסתם קונה בכמויות ולכן מוזיל לעצמו עלויות. שאלה מעניינת שעולה מכך היא האם גם עותקי הספריות נכנסים לנתוני המכירות. יעל, הפתעת אותי. את נגד השאלת ספרים בכלל או רק בעד תקופת צינון לספרים חדשים? אני תומכת בדעתו של מסר״ב. |
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
יעל, ההתערבות שלך מבורכת!
אכן, מדובר בשני אינטרסים שונים, זה של הסופר וזה של הקוראים, ולכאורה הם נראים מנוגדים. בפועל, הדבר הרבה יותר מורכב. מה יואיל לו לסופר אם פרי עמלו יובא לציבור רק ע"י אפשרות של קנייה בכסף ולא ע"י קריאה בחינם במסגרת שאילת הספרים מהספרייה, אם הדבר יצמצם באופן משמעותי וניכר ביותר את כמות הקוראים? במקרה כזה המכירות תעלנה מעט, בעיקר אלו של סופרים מוכרים, ופרי עמלו של הסופר לא ינוכס לאחרים, אך לדעתי ייצא שכרו בהפסדו, שכן הוא יפספס קוראים רבים. קל וחומר כאשר מדובר בסופר בראשית דרכו. |
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
אוי, שונרא, דווקא טעית... לא זו בלבד שהספריות העירוניות בארץ אינן קונות את הספרים (כולל החדשים, המוגנים) במחיר יקר מזה הנקוב לצרכן, אלא שהן זוכות להנחה משמעותית. ההנחה היא קבועה ואינה תלויה בשמו של הסופר ובמוניטין שלו.
לא אכפת לי מה תהיה האדרת שתעטה ש' הסופרת, ואם תכונה היא חתול או גברת. העיקר שתשב על מדוכת הכתיבה ותוציא ספר שנון פרי עטה! :-) |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
אז אולי צריך להחיל את חוק הספרים החדשים גם על ספריות - ספר חדש יגיע לספריה רק לאחר תקופת צינון?
תקן אותי אם אני טועה, אבל נראה לי שספריות קונות ספרים במחיר שמשקלל גם את תפוצת הספר ולא במחיר הנקוב שלו. בטח יש איזה אלגוריתם שמחשב את זה. אם הספר החדש של קוך עולה 72 ש״ח, הספריה קונה אותו במחיר גבוה הרבה יותר. פי 10 יותר, נניח. גם המכפיל הזה מעיד משהו על יוקרתו של הסופר: אצל קוך זה יהיה פי 10 ואצל מי שהוא לא קוך או ערד, זה יהיה כמובן פחות. אני מבקרת בספריה כי אני לוקה בתסמונת המוכרת ׳אני תמיד רוצה את מה שאין לי׳. אני קונה הרבה ספרים אבל איכשהו אני תמיד רוצה לקרוא דווקא משהו אחר. אף פעם לא מצאתי בספריה ספר טרי מהדפוס ואין לי סבלנות לרשימות המתנה, אז אני פשוט דוחה סיפוקים וקוראת משהו אחר, לפעמים מהעגלמלו. והחתול ש׳ יכתוב ספר הרבה הרבה לפני שהגברת ש׳ תחשוב אפילו על שורת פתיחה :-) |
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
אם יותר לי להתערב בדיון המעניין לגבי השאלת ספרים -
יש פה שני אינטרסים. האינטרס של הסופר - באמצעות באי כוחו, ההוצאה - והאינטרס של הקוראים. ובמקרה הזה אני סבורה שיש להעדיף את האינטרס הפרטי - של הסופר - על הציבורי של הקוראים. בעיקר כי מאוס בעיני המצב בו פרי רוחו ועמלו של אדם מנוכס לאחרים. בין אם אלה מעתיקים למינהם (איכס) או סתם רוצים להינות בלי לשלם. |
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
שונרא, המסרים של קוך שספרים צריך לקנות בלי קשר לרמת הלכלוך של ספר בספרייה וכי צריך לצאת נגד שיתוף ספרים בספריות - הם מאוד בעייתיים בעיניי. ללא ספק טמונה בהם כמות בלתי מבוטלת של אמת: שאילת ספרים מהספרייה פוגעת בנתוני המכירות של הספרים, וכפועל יוצא מעמידה את הוצאות הספרים בפני שוקת כלכלית שבורה. הדבר מוביל לכך שכמות הספרים הרואים אור פוחתת, כשהנפגעים הראשיים מכך הם סופרי ביכורים.
מצד שני, האם המשמעות של דברי קוך היא לסגור את הבסטה ולחסל את הספריות? הרי לספריות ערך תרבותי וקהילתי שחורג הרבה מעבר לעניין שאילת הספרים. וגם אם נתייחס לסוגיית שאילת הספרים עצמה, הרי שהספרייה מעמידה בפנינו את האפשרות להשיג ספרים ישנים שלא ניתן להשיגם כלל בחנויות, אף לא בחנויות יד שנייה. זאת ועוד - מאות הספריות הציבוריות הקיימות בארץ רוכשות ספרים, לעתים אף יותר מאשר עותק אחד מכל ספר, ובכך הן מגבירות את נתוני המכירות של הספרים. בקיצור, סוגיה מסובכת... מה דעתך בעניין? זכור לי שציינת בביקורת שלך על "שעות מתות" שאת מבקרת בספרייה (ואף הטבעת את המונח השנון "עֲגַלָמַלוֹ"...) |
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
שונרא, אכן, חבישת שני הכובעים מציבה אותי בפני דילמה לשמה... משאת הנפש שלי כסופר בראשית דרכו היא שהספר ייקרא על ידי אנשים רבים ככל האפשר. אין זה דבר של מה בכך, הן בהתחשב בהיצע הספרים העצום העומד לרשות הקורא, והן בהתחשב בעובדה שלעתים קרובות אנשים מעדיפים לקרוא ספרים של סופרים מוכרים מאשר לקחת סיכון בקריאת ספר ביכורים של פלוני אלמוני שאינו מוכר להם.
באשר לסופרים ותיקים, אילו הייתה ניתנת לי האפשרות לפגוש את פול אוסטר, הסופר האהוב עלי ביותר, זו אחת השאלות שהייתי מפנה אליו - האם סופר ותיק ומוכר צריך למכור טוב או שדי לו שיש רשימת המתנה בספרייה? וכמובן שברשימת הסופרים בפוטנציה מככבת, לדעתי, הגברת ש'. למעשה, רציתי לכתוב החתול ש', אבל עלול היה להשתמע בטעות מדבריי שאני מתכוון לחתול שמיל... :-) |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
מסר״ב, אתה צודק בעניין שטרות הכסף. גם כסף נקי הוא מלוכלך ואנחנו פשוט מדחיקים את זה.
ועדיין, אני חושבת שהמסר של קוך הוא שספרים צריך לקנות, בלי קשר לרמת הלכלוך של ספר ספרייה. בהמשך הקטע המצוטט הוא אפילו משווה ספריות לאתרי שיתוף קבצים וטוען שכמו שנלחמים בסרטים ושירים פיראטיים, צריך לצאת גם נגד שיתוף ספרים בספריות. אפרופו כסף מלוכלך, נתקלתי פעם בעובדה די מדהימה שטענה שכמעט בכל שטר של דולר אפשר למצוא שרידי קוקאין. |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
תודה שאהבת והגבת, אוקי. גם אני בממתינים לספרו של מר א׳ היקר, ואף מתחייבת שגם אם הוא יהיה יקר, אני אקנה אותו.,
|
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
מסר״ב, אבל אתה חובש שני כובעים :-)
זו שאלה מעניינת: האם סופר צריך להסתפק בכך שיקראו את ספריו או שחשוב לו שהם יימכרו? האם סופר מתחיל צריך יותר לשאוף שהספר יימכר טוב או שדי לו שייקרא ויעשה לו שם, והמכירות אולי יגיעו בספר השני? האם סופר ותיק ומוכר צריך למכור טוב או שדי לו שיש רשימת המתנה בספריה? האם כשכותבים ביקורת מחמיאה מאוד על ספר מהספרייה זה פחות טוב לסופר מביקורת פושרת על ספר שנקנה בכסף? |
|
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
ואני הייתי מוסיפה ואומרת למר א' היקר:
אם "...אם יש פה מישהו שהיה כותב את זה כך, אולי אפילו יותר טוב, זה אתה..." אז, כאמור, הייתי מוסיפה משלי ואומרת: שלפי דעתי הגיע הזמן שגם מר א' היקר, יכתוב כבר ספר משלו. זכור לי שכבר מזמן הודעתי לו שאני מחכה..
סקירה יפה, שונרא, אהבתי. |
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
דווקא את הציטוט בעניין השאלת הספרים בספרייה לא אהבתי, אולי משום שיישומו יותיר אותי מחוסר עבודה... וברצינות, המשפטים של קוך בנושא זה הם בעיניי מתחכמים ותו לא. מעניין אם קוך לא נוגע בשטרות כסף, שעברו, מן הסתם, זוהמת ידיים מלוכלכות לא פחות מדפי הספרים בספרייה.....
מטרטלאב נפגעתי בגלל ה- "לוני בלוני"... |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
מר א' היקר, זה הזכיר לי קצת את משפחת פעלטערן שעסקה באיסוף מוך למילוי כריות.
ההסבר מתקבל והכל נסלח כי אתה סיפרת לי על קוך. |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
תודה רבה, יעל הר.
ברור לי שתקראי. את נמנית על המקצוענים שכתבתי עליהם, ואני בטוחה שאבין את הספר טוב יותר אחרי שאקרא את מה שתכתבי עליו. אני מחכה. ובעניין הביקורת הראשונה? זה אגו אינפנטילי ומין תחושת בעלות מטופשת שיש לי על הרמן קוך. אני כאילו חייבת להיות number one fan ונראה לי שביקורת בכורה קצת מוכיחה את זה. אינפנטילית כבר אמרתי? |
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת מצויינת ומסקרנת.
כמובן אקרא אותו (יש כמה ספרים שלמרות הנימה החמצמצה המלווה אותם החלטתי לקרוא, והוא כמובן בינהם) רק אני לא מבינה את עניין "הביקורת הראשונה". היא הרי נקברת מתחת לשניה, השלישית והרביעית ואף אחד לא קורא אותה... תמיד כדאי לך לכתוב את הביקורת האחרונה (-: |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
מסר"ב, מתי ולמה אתה וטרטלאב נהייתם צ'ילבות? אני מבקשת לכנס ועידת פיוס.
אני סברתי ש"נמסר למערכת" זה מישהו שקנה את הזכויות מהמו"ל בחו"ל ומכר אותן ברווח להוצאת ספרים בישראל. אם הייתי קצת יותר רומנטיקנית ופחות צינית, הייתי רואה מישהו שמפשפש בדוכן ספרים בלויים וישנים בסמטה צדדית קטנה באמסטרדם ומגלה ממש במקרה אוצר בלום בדמות ספר מרופט ולא מוכר של הרמן קוך, קונה אותו בלי שום התמקחות על המחיר ועוטה על פרצופו פוקר פייס מושלמים שלא מסגירים את ההתרגשות שאחזה בו, ואז מוסר אותו בנדיבותו הרבה להוצאה לאור בישראל. |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
לי זה היה נראה משעשע ורב משמעי, אבל אני מסכים שזו לא תגובת השנה.
פעם היה איזה מישהו שסבל באופן קבוע מבדיחות הקרש ומשחקי המילים המטופשות שלי, וקבע לי סטנדרט סטטיסטי של בדיחה אחת טובה על כל תשע, אממ, שרק אני צחקתי מהן. אני מסתפק ביחס המזהיר הזה גם כאן. ובאשר לאם זה היה הספר הראשון, אז היית מגיעה ללא ציפיות, ומשם היית יכול הרק לטפס, לא? |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
עמיר, תודה. תודה גם על כך שקראת אבל לא כתבת והשארת לי את כתר הביקורת הראשונה.
האגו האינפנטילי שלי מאוד מודה לך. ברצינות. וגם אני חושבת שאם זה היה הראשון, ייתכן שהוא גם היה האחרון. |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
מר א' היקר, בדיוק קראתי את סעיף הצטטת בעניין השאלת ספרים בספרייה
וחשבתי לעצמי שאם יש פה מישהו שהיה כותב את זה כך, אולי אפילו יותר טוב, זה אתה. השורה הזו על שיער ותאי עור יבש וספר עם כתם יין וחרק מחוץ למוות וגרגרי חול מחופשת החוף של הקורא - היא פשוט אתה.
אז אולי תסביר לי איך מישהו שכותב כמו קוך כתב תגובה כזו? קצת נעלבתי. |
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
המושג "נמסר למערכת" בעייתי גם בעיניי, והוא מתייחס בדרך כלל לעורך ספרותי אחר בהוצאה. במקרה הספציפי הזה, אדר זאבי היא (ולא הוא...) עורכת בהוצאת כתר.
הציטוט שהבאת מהספר על המקריות והמציאות מבריק בעיניי. כאות הזדהות עם שברון לבי אני מבקש שתפסיקי לקרוא לצב הרשע טרטלאב... |
|
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת טובה !
קראתי אותו ולא אהבתי. זהו השלישי של קוך שקראתי היחיד שלא התחבר לי, אילו היה הראשון - כנראה שלא הייתי קורא עוד פרי עטו של ההולנדי.
|
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
טרטלאב, קוך גדוש בחמלה לבעלי חיים. אני ממש רואה אותך מתמוגג וגם מתרגש עד דמעות.
לפעמים הן יהיו דמעות של עצב, זעם ותסכול.
במניפסטים שכתבתי על ספריו יש פרקים שלמים שמוקדשים לבעלי חיים, תציץ כשתוכל. מאיה ערד וציפור ישנה הן בחירות מעולות ומשובחות. אחר כך תנסה את קוך. |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
איי, קוך קוך, איי, שונרא שונרא.
טוב קוך ביום חום, מחור בלא מוך |
|
צב השעה
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
אילו לא הייתי חושש לפגוע (דבר מאוד בעייתי כאן לאחרונה) הייתי מציע את הכינוי לוני בלוני, אבל אני לא רוצה לפגוע, אז לא אמרתי כלום...
הסקירה נפלאה, אבל הנטייה שלי לספרים ישראליים. אמשיך עם מאיה ערד ועם ספר נוספת ששמתי עליו עין ושכתבת עליו ביקורת מעולה, ציפור ישנה. |
|
בלו-בלו
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
זה בסדר, הפעם האחרונה שהייתי במספרה היתה לפני לפחות 15 שנים. לעומת זאת ספרים אני קונה הרבה.
אז אני יוצאת בסדר עם קוך...
|
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
מחשבות, תודה. קטונתי. החשד שלך מוטעה. אני אפילו מעזה להמר שתאהב אותו.
אני מציעה לך לקרוא את הביקורת שפורסמה בוואלה ואז להחליט. http://e.walla.co.il/item/2951405 |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
בכנות, בלו בלו, אם זה היה הקוך הראשון שהייתי קוראת,
לא הייתי מתאהבת בו כמו אחרי ארוחת הערב שלנו.
לקנות? לא בטוח. לשאול בספרייה? בהחלט. אבל אל תסדרי את השיער לפני כן כדי שקוך לא יתרגז שיש לך כסף לתסרוקת אבל לא לספר שלו. |
|
מורי
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
אם זו הכתיבה המבולגנת שלך, אז מהי הכתיבה שלך ביום בהיר וצח? בסה"כ הבאת עוד
סקירה מהוללת, רק שיש לי חשד שהסקירה טובה מהספר, ספר שאת מאיצה בנו לקרוא.
|
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
אבל למה לא נתת לי לייק? אתה יודע כמה אני אוהבת ומעריצה את קוך. למה אתה פוגע בי? הא?
לשם שינוי אני מסכימה איתך. אל תקרא את קוך, זה באמת לא ספר נוער. אבל גם אל תשמיץ אותו. מר מ' זה רשמי ומרוחק ואני דווקא מחבבת את מסר"ב, אז ההצעה נדחית. אבל תמשיך להציע. |
|
בלו-בלו
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
הביקורת בועטת. לגבי הספר- תפסת אותי בסטמצקי אחרי 50 עמודים מתלבטת אם לקנות. לא עזרת לי להחליט...
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
יש לי הצעה לכינוי: אולי מר מ'?
לא, אני אמרתי את זה באופן כללי. קראתי את התקציר, והוא לא מעניין. קראתי את הציטוטים, והם לא מעניינים. אחרי אודסה סטאר, ולאור העובדה שמכל ספריו שקראתי אהבתי רק אחד (ארוחת הערב) חישבתי את הסטטיסטיקות, והחלטתי לא לקרוא, לפחות לא כרגע. |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
אל תרגיז אותי, זשל"ב. בפירוש ביקשתי לא להסתמך על מה שכתבתי.
לידיעתך, הספר עוסק לא מעט גם בבני נוער בגילך. |
|
שונרא החתול
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
אה, מסר"ב, אתה כנראה לא יודע אבל אני מאוהבת בהרמן קוך.
פעם אפילו כמעט נפגשתי איתו, אבל זה לא הסתדר כי לא הגעתי לפגישה. והוא גם לא ידע עליה. ועדיין לא מצאתי לך כינוי נחמד יותר אבל אני מחפשת. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
נראה לי שאוותר הפעם.
|
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת מקורית ויכולת כתיבה שנונה. בעט, הרמן, בעט? בעטי, שונרא, בעטי!!
|
21 הקוראים שאהבו את הביקורת