ביקורת ספרותית על הקוסם מלובלין מאת יצחק בשביס-זינגר
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שישי, 13 במרץ, 2015
ע"י נעמי









באוניברסיטת בר-אילן בה אני לומדת ישנה ספריית יהדות עשירה. אני משתעשעת ברעיון החתרני להתגנב פנימה ולשתול את הספר הזה במדף ספרי המוסר. אניח אותו בקצה המדף ואדחק מעט פנימה, שחלילה לא יעמוד עם "מסילת ישרים" ו"נתיבות עולם" בשורה אחת. אל יהיה מעשה זה קל בעיניכם, שכן כובד חטאיו של יאשה הקוסם, יהודי פורק עול שמתהולל עם נכריות, מסוגל להטות את המדף בזווית מסוכנת. אבל, "כל עוד הנר דולק - אפשר לתקן", כך אמר רבי ישראל מסלנט. יאשה - אותיות אש - מדורה בוערת בו, לא נר.

יאשה הקוסם מלובלין הוא גבר מקסים, תאו חיים וטוב לב, חי את הרגע ואדיב כלפי סיפוקיו שלא נאלצים להמתין זמן רב. בילדותו התחנך על ברכי התורה והמצוות, אך כשעמד על רגליו בעט בכל. נשוי ליהודייה אדוקה שאהבתה אליו קרובה לאימהית, כי את הקסם הפשוט של יצירת ילד לא הצליחו לחולל.
יאשה, איך לומר זאת בלשון נקייה, בפירוש לא רואה בשיקסעיות דבר משוקץ. הנשים בחייו צצות כמו שפנים מכובע, אולם למרבה הצער הדרישות שלהן לא מסתכמות בגזר. מלבד נשים, הוא שואף לכבוש גם את במות פריז ורומא. להיחלץ מהבינוניות החונקת של פולין ולהיות קוסם ששמו מצטלצל ברחבי אירופה. המצלצלים הנלווים לכך אף הם יכולים להיות לו לעזר.
יאשה הקוסם יודע ללכת על חבל, ללהטט בקלפים, אפילו שלח ידו בהפנוט. הוא יודע גם לפרוץ מנעולים ולשחרר מנגנונים מורכבים בעצימת עיניים, רק מן היהודי שבתוכו לא מצליח להשתחרר. הקהלת הקטן שיושב לו בראש לא פוסק מללחוש "הבל הבלים". הקול קול שלמה והידיים ידי פילגשיו, אל זרועותיהן הוא בורח מן המחשבות המענות. אבל הבל פיו של הקול המוכיח מסרב להתקרר. יאשה קרוע בין שני עולמות, זר בין הגויים ומנוכר לאחיו היהודים, איש בודד בלי אמונה.

כמו בספריו האחרים, גם כאן בשביס מתזז את גיבורו מתשוקה לתשוקה, ואז דוחף אותו מצוק שיגיונותיו "ולא היה מגיע לאמצע הספר עד שהיה נעשה איברים איברים". רק בנפילה מבין הקוסם שכמו השעיר גם הוא הובל במדבר, נגרר בידי תאוותיו שלא היו אלא פאטה מורגאנה מוחשית במיוחד. אבל כשהשעיר הוא בעצמו החוטא, ההתרסקות לבדה אינה מספיקה כדי לכפר על מעלליו הרבים ועל הצער שגרם לנשותיו, ועל כן יאשה נוקט בצעד קיצוני במיוחד. השינוי כה דרסטי עד שלולא נמשך מספיק זמן אפשר היה לפטור אותו בעוד תעלול של הקוסם. הנר דולק ויאשה נחוש לתקן.

בשביס זינגר בשבילי הוא חידה שנעשית מסקרנת מספר לספר. בן הרב שיצירי מילותיו נקרעים בין יוצרם שבשמים לבין יצריהם. מצד אחד (לפחות בספרים שקראתי) הוא מעניש את גיבוריו המנותקים מן התורה באי-שקט תמידי שלא נותן להם ליהנות אפילו בעולם הזה. אי-שקט שמטלטל אותם בין קושיות וערעורים על אלוקים ודתו לבין דיבורים בשבח ההלכה ונחיצותה כמורת דרך לאדם. המפתיע הוא הכנות בה נשמעים שבחים אלו, כאילו נאמרו מתוך שכנוע עמוק, והרי, וזה הצד השני, בשביס עצמו לא שמר מצוות. הייתי נותנת הרבה כדי לדעת האם המאבק של גיבוריו הוא מאבק שניטש בראשו והאם הוכרע אי פעם, גם אם אורח חייו מלמד שלכאורה התשובה היא כן.



עתה ברור מדוע מכל המדפים בחרתי לקוסם מלולבין מדף כה מכובד. כשהלקח עטוף בגיבור מתריס, תוהה ותאוותן, קל לבלוע את גלולת המוסר וטעמה אפילו היה לי מתוק. ואם יאשה הצליח להשתנות – אני לא אצליח?!
מומלץ בחום (בפירוש גם למי שגלולות נתקעות לו בגרון).
24 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
נעמי (לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
חיפושית - רוץ ואח"כ רוץ לספר לנו את דעתך =)
נעמי (לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
תודה רבה אוקי, שימחת אותי!
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
מוטב לגלות מאוחר פנינים כאלה, מאשר לפספס לתמיד.. :)
חיפושית (לפני 10 שנים ו-6 חודשים)
אני, רץ, לקרוא, נעמי.
נעמי (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה cujo!
cujo (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת יפיפיה
נעמי (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
רץ, תודה רבה, לא חשבתי על הנקודה היפה שהעלת. אכן יש אנשים שצריכים לבדוק את הגבולות ולמתוח אותם עד דק לפני שהם מוכנים להתכנס מאחוריהם... אני לא שייכת לסוג האנשים האלו אבל אני בהחלט אוהבת לקרוא על עליהם.
נעמי (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
נעמה, תודה תודה!
אם היה מתאהב הייתי אומרת: לך מכאן מהר, לא מוכנה להיות אחת מכמה =)
(בהנחה שבזאת הוא דומה לגיבוריו...)
רץ (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
נעמי - ביקורת נפלאה - את מדף המוסר - כמייצג תפיסה מוסרית, אותה ניתן להגדיר גם על ידי התמודדות עם עולם חטאים ובדיקת גבולות, או במילים אחרות בכדי להבין מה טוב יש להכיר את הרע.
נעמה 38 (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
מקסים. אושר צרוף לקרוא אותך. בשביס על מדף המוסר עם שלל מאהבותיו ותאוותיו. יש לו מוסר משלו יקירתי.נראה לי שבשביס היה מתאהב בך....
נעמי (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
נצחיה, תודה!
עניין המוסר היה איזה רגש ספונטני ומאד סובייקטיבי שלי כלפי הספר. מוסר השכל על לאיפה אדם יכול להידרדר כשהוא פורק מעליו כל עול ומחויבות. זה לא אומר שאני מסכימה עם המסקנות שיאשה מגיע אליהן (למשל זה שהוא מכווץ את היהדות לגדר מפני פיתויים ותו לא) או אפילו עם דרך התיקון שלו - הדרך שבחר לתקן אינה טובה והיא רחוקה מדרך היהדות. אבל הוא רצה לתקן ורצה להזדכך וזה בדיוק מה שספרי המוסר קוראים לאדם לעשות.

ולכן הייתי שמה אבל בקצה, דחוק פנימה...
נצחיה (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
אני מתקשה להבין את הקשר למדף ספרי המוסר, של ספר שכל כולו צוחק על עקרונות המוסר שאליהם מטיפים הספרים. אבל מילא.
בכל מקרה כתבת יפה ונהניתי לקרוא.
מורי (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
קריקטורה, יש הבדל בין גבוהה לקולחת? שפה גבוהה תמיד קולחת ועילגת ניגפת באבני השפה, תרתי משמע.
נעמי (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה דן, כיף לשמוע!
דן סתיו (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
נעמי ביקורת נפלאה הכתובה נהדר. נהניתי מהשפה.
נעמי (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
קריקטורה, תודה רבה, אכן הפעם התאמצתי במיוחד לשמור על מקצב קולח כדי שהמשפטים לא יצאו מסורבלים.
זה עלה לי בהרבה שעות...
נעמי (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
תודה יניש ועמיר!
נעמי (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
תודה אריאל, אשמח אם תפרט על יחסך המעורב.
נעמי (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
תודה סבא של דוד!
נעמי (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
חני, תודה רבה!
לא בטוחה שהבנתי את כוונתך -יצאתי חמורת סבר? אל דאגה, קונדסות ושמחת חיים יש לי. אבל, יש דברים שא"א להפוך אותם לקונדס, אני בהחלט לוקחת את החיים ברצינות. בכל אופן, זה לא ברור מהביקורת אבל הספר קליל מאד.

האמת שאני לא בטוחה שסוג הדילמות של הגיבור הוא כזה שיגרום לך לתת עליו את הדעת. כלומר, לא מדובר בדילמות מורכבת ועדינות, מהסוג שמביא לדיונים פורים באתר, אלא בדילמות "גסות" עד פשטניות: האם יש אלוקים? האם אני חייב במצוות? פשטניות, כי הן מקבלות תשובה של שחור ולבן. אין, למשל: "כן, צריך לשמור את המצוות של אלוקים, אבל מה עם כל תוספות החכמים". פעם הגיבור מאמין, ופעם לא, אבל אין "חצי מאמין".
ההתלבטויות והשאלות שלי, בניגוד לכך, מתקיימות בתוך עולם המצוות, והן כבר יותר עדינות ונעות על סקלת צבעים רחבה. למשל: היחס בין תורה ועבודה, מעמד האישה, חברה מעורבת וכו'. אבל בשביס לא עוסק בדברים האלו.

אני מפנה אותך ואת בלו-בלו (תודה!) גם ל"שונאים- סיפור אהבה".
הוא אפילו עוד יותר טוב, וגם פחות נחרץ בסופו.


קריקטורה (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
נעמי, השפה שלך יפה ומעניינת. ולמרות שהיא מעט גבוהה את מצליחה לתמרן אותה כך שתישאר עדיין קולחת, מה שלא כולם מצליחים לעשות.
(לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
מה שדולמוש אמרה !
יניש (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת מקסימה !
אריאל (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
יחסי לספר הזה הוא מעורב, אבל הביקורת שלך נהדרת.
"לא היה מגיע לחצי הספר עד שהיה נעשה איברים איברים"...

מקסים.
מיכאל (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת מעולה
בלו-בלו (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת מעולה. שכנעת אותי שכדאי לקרוא.
חני (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
נעמי מה החיים שווים ללא מעט קונדסאות, לכי על זה!! גלולת המוסר זה בהחלט משהו שיכול להתקע בגרון
.בכל אופן הביקורת היפה שלך שכנעה אותי שהספרר מעניין
ומביא דילמות ותובנות שיש לתת עליהם את הדעת.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ