ביקורת ספרותית על אודסה סטאר מאת הרמן קוך
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 31 בינואר, 2015
ע"י אלון דה אלפרט


****




תראו, אני לא הולך להתנצל כאן. קראתי את הביקורות הפושרות שהספר הזה קיבל גם מאנשים שאני לגמרי מעריך את דעתם, ולמרות שבמובנים רבים אני מסכים עם מה שנכתב בהן, מצאתי עניין רב בספר ואני חש שעלה בידי בחלקים לא מעטים ממנו לצלוח את המחסום המיזנטרופי, השטוח, הדוחה אפילו, של המספר ולהתחבר לאמת העירומה והבוטה שלא ממש מנסה להסתתר מאחוריו.

זה לא שב"ארוחת הערב" או "בית קיץ עם בריכה" הרמן קוך מתיימר להיות מעודן, אלא שכאן הוא אפילו לא מנסה להחליק לנו את הדמות הראשית בדלת האחורית כך שנתרגל אליה או נזדהה איתה ורק אז שנבין שהוא קצת פסיכי, כמו שקורה ב"ארוחת" וב"בית". פה, גיבור הספר הוא מישהו שגורם לנו להצטמרר ביותר משמץ של אי-נוחות, כי הוא אשכרה חרא של בנאדם, ואפילו לא חרא של בנאדם שמנסה חלק מהזמן למצוא חן בעינינו. הוא חרא, הוא לא מתנצל, הוא תאוותן ושונא נשים, שונא חלשים, הוא חנפן ומניפולטור ושיכור כוח ואין בו אפילו רמז מהחן הבהמי משהו שיש לטוני סופרנו, למשל. אם כבר, אז הוא די מזכיר את ראלף סיפרטו הגועלי.

ואחרי כל מה שנאמר פה, מצאתי במחשבות של הרמן קוך, דווקא באלה שעוברות בגוף ראשון מפיו של האיש האיום הזה - דברים שאני חושב בעצמי, שגם אם הם בוטים ודוחים, יש בהם אמת עם כוח ומומנטום כביר של קוביית בטון מזויין שתחתיה קוברים את המלשינים של המאפיה. נכון, זה לא נעים לשמוע את המחשבות האלה, לא בהקשר לעצמנו, כי אנחנו הרי כה מוסריים ובעצם טובים, גם שם בפנים בפינות החשוכות. טובים מאוד. אנחנו אפילו עוזרים לאנשים מבוגרים לעלות במדרגות, וישבנו עם הילד של השכנים להכין שיעורים ואנחנו אפילו מסוגלים להביע אמפתיה טהורה ב-98 אחוז למישהו שמספר לנו שמישהו מבני משפחתו חלה בסרטן. אנחנו לא באמת מדמיינים איך היינו דוחפים דוקרן קרח לראשו של השכן הזחוח והמעצבן שלנו, אילולא האלה המונפת של החוק, או איך היינו דוחפים את הבן המתבגר שלו מהאופניים החשמליים המהירים מדי אל הגדר הקוצנית, אבל ממש ממש בכוח, אחרי אלפיים חמש מאות אזהרות וכמעט-דריסות. אנחנו לא.

אז ייתכן שזה פורנוגרפי כמעט, או שזה גס ובוטה מדי, אבל הדברים שהוא אומר, בצורה שהוא אומר, אני חושב שהם מצליחים, דווקא ככה, דווקא בגלל שהם לא מתחנחנים, או מסתתרים מאחורי מטאפורות מדוייקות מדי. אולי קוך מפסיד ככה חלק מהקוראים שהרימו גבה משועשעת כשהוא היה הבחור הזה שמספר בדיחות גסות במסיבת הקוקטייל המפונפנת שהם נמצאים בה, אבל יזדעזעו עד עמקי נשמתם כשהוא ישתין בלי להרים את מושב האסלה (בכוונה) או יכניס מול כולם סטירה מצלצלת לאשתו אחרי שרקדה קצת צמוד מדי עם מישהו אחר, למרות שזה בדיוק אותו בנאדם. יש לנו גבול מוסרי ואופנתי ביחס למה שמותר לנו להגיד או אפילו לחשוב, ואת גבולות השיח האלה אנחנו אמורים לבחון כל הזמן, לדעתי, ולאתגר את עצמנו לא רק בשאלות הבנאליות הקיימות באזור הנוחות המוחלט המגודר והתקין פוליטית שלנו. ברור שאסור להרביץ לילדים. אבל מתי כן? ברור שצריך לעזור לאנשים. אבל מתי לא? ברור שאסור לגנוב. אבל למה לא? ברור שלאכול בשר זו בחירה לא מוסרית. אז למה רובנו עושים את זה בכל זאת? ואני אפילו לא מנסה להיכנס כאן לדברים הכואבים באמת. אני לא מעז.

אבל כמה כוח יש לשפה של קוך. הנה, למשל:

"הצצתי מבעד לפתח חדרי השינה על אשתי ובני. היה זמן שהאמנתי שלא יוכלו לחיות בלעדיי, שאחרי מותי מחכה להם נפילה חופשית, כמו נוסעים שנותרו במטוס אחרי שהטייס צנח בכיסא המפלט וניצל. בקיצור, האמנתי שאין לי תחליף. ומי שמרגיש שאין לו תחליף לא מטיל ספק בקיום שלו. "

"במקום כלשהו בתחתית החזה שלי משהו צנח. יותר מצניחה, זה נראה כמו מין צעד מוטעה שאתה עושה בירידה במדרגות כשאתה חושב בטעות שכבר הגעת למדרגה האחרונה."

"הכלב התיישב לחרבן בגינה. מרוב מאמץ החלק הפנימי הוורוד של הזין הכלבי שלו נלחץ החוצה מבעד למעטפת השעירה. הוורוד היה באותו רגע - זה היה חודש פברואר - הצבע הבהיר ביותר בכל הגינה."
(אני חושב שזו צורה סופר מקורית ולא סתמית בכלל, בהינתן ההקשר, לתאר טון או מצב בצורה מדוייקת. אז זה דוחה ועלוב קצת, זין של כלב. אבל זה גם מצחיק. וזה שהזין של הכלב ולא סתם איזה פרח היה הדבר הבהיר ביותר בגינה של השכנה הזקנה שלו שמזניחה את הגינה שלו וקיומה הוא עצם בגרונו - ובכן, אני חושב שזה מבריק.)

"הייתי צריך להתגבר על עצמי כשנכנסתי למים. זאת היתה אותה הרגשה שמרגישים כשצריך לשלוף מהשירותים מטבע שנפל לתוכם, ואתה צריך להכניס את כל היד אל מי האסלה לפני שאתה מוריד את המים." (לא כתוב "נגעלתי". וזה בדיוק העניין).

והנה משהו שקשור לספר הזה בפרט, אבל גם לספרים ולחוויות אחרות בכלל:
"כבר קרה שהזמנתי אנשים לסרט (או השמעתי להם מוזיקה או נתתי להם לקרוא משהו) כי שיערתי שזה יעורר אצלם את ההרגשה שאני הרגשתי. אולי זה משהו אחר - יותר מלהרגיש את אותה ההרגשה חשוב לי בעיקר להסביר לאדם אחר בצורה עקיפה דרך הסרט, היצירה המוזיקלית או הסיפור המסויים משהו על עצמי שלא קל להסביר במלים או בשיחה.
אם באותו רגע האחר מרגיש, ממש לפני תחילת סולו הגיטרה בשיר שחרשת שנים, את אותה הצמרמורת בגב, קרה משהו שאי אפשר לסגת ממנו יותר. אבל אם האחר מושך באמצע השיר בכתפיו, או אפילו מדבר באדישות כשהסולו מתחיל, אז הוא או היא למעשה מתים קלינית. זה עד כדי כך פשוט".




****
19 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
ל"הסמויה", גם ע"פ האוהדים השרופים, לקח איזה שתיים שלוש עונות להגיע למה שהיא. בדומה, אגב, לסיינפלד.

לגבי הסופרנוס - לא מן הנמנע שלא תאהבי את הסדרה. זה לא שיש שם קונצנזוס שאת צריכה להתאים את עצמך אליו. אבל אם לפחות תראי כמה פרקים, תוכלי להגיד שניסית, ולא התחברת. במקרה כזה, נסתתמו טענותיי, and I won't hold it against you. אני הרגשתי שיש שם פרקים שהם גאונות צרופה של עשייה דרמטית, קומית, או כל רגש אחר שהוא.
שונרא החתול (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
אני יודעת למה רק "כמעט" חגגת את הפסטיבוס: כי לא השגת את המוט של פרנק קוסטנזה.
כנראה טעמנו שונה. נוצר אצלי ואקום פוסט מרתון מואץ של "שובר שורות" וחיפשתי התמכרות חדשה. שמעתי גדולות ונצורות על "הסמויה" (שגם אותה שיבחת) אבל לא צלחתי אפילו את הפרק הראשון.
נראה, אולי "הסופרנוס" בכל זאת יקבלו צ'אנס.
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
לא, לא לא. את משטיחה סדרה עמוקה של 86 פרקים והתפתחויות חסרות תקדים בעדינותן של דמויות ומצבים לעלון פלקטי בחצי שורה. זה לא רק לא הוגן, זה פשוט שגוי. זה לא סרט מאפיה של שעתיים. אפשר להגיד "אני לא אוהב סרטי מאפיה", ואפילו סרטים כמו goodfellas או טרילוגיית הסנדק יכולות לשבת בשקט בתוך ההגדרה הזאת ולא הייתי פוצה פה. זה בסדר. לא מעניין אותך. מקובל. גם לי יש את הז'אנרים שלא עושים לי את זה במיוחד, למרות שאני מעריך איכויות אחרות, אם יש כאלה.
סיינפלד היתה סדרה גדולה, ולכדה את החיים (של שנות התשעים בעיקר) בתוך בועה עם ז'רגון וחוקים משלה, ועשתה את זה מדהים ואינטיליגנטי, ואני ממשיך לצטט שורות משם עד היום. כמעט חגגתי את הפסטיבוס לפני חודש. אבל אי אפשר באמת להגיד, אה, אני לא מתחבר לניו יורק או להומור של סיטקומים, ולפסול את זה בלי לראות פרק, שלא לדבר על עונה, נכון?

סופרנוס היתה כרטיס הכניסה של HBO אל המגרש של הגדולים, ומהפקה של סדרות קומיות או סתם שטוחות במקצת לסדרות עם עוצמה ועומק (כמו הסופרנוס, הסמויה או משחקי הכס) שהפכו את עולם הבידור על פניו. הטלוויזיה שהיתה בידור זול להמונים השאירה את המדיום הקולנועי לאכול אבק והפכה תוך עשור למדיום הנחשק שאליו שואפים כל במאי הקולנוע הגדולים. רק שם אפשר לתת ביטוי ואורך נשימה לרעיונות באמת גדולים שבלתי אפשרי להעביר בשעתיים.

אז בקצרה, לא. הסופרנוס זה לא על מאפיונר שיוצק אנשים בבטון ואחר כך הולך להתבכיין על זה אצל הפסיכולוגית שלו.
שונרא החתול (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
שנינו אוהבים את הרמן קוך. אני אוהבת את סינפלד ואתה אוהב את סופרנו. מקובל?
(בחייאת אלון, אל תסבך אותי עם המאפיה האיטלקית. אני בקושי מסתדרת עם מה שעובר עלי בסימניה.)
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
הסדרה סיינפלד זה לא על קומיקאי יהודי וכמה חברים שלו?
שונרא החתול (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
טוני סופרנו זה לא ההוא שהיה יוצק אנשים בבטון ואחר כך הולך להתבכיין על זה אצל הפסיכולוגית שלו?
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
גם אני :-) תודה עוזי
עוזי (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
אחלה ביקורת, אלון, נהניתי מאד! תודה.
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
פיספסת אותי קצת, בלו-בלו. כולנו מדמיינים, אפילו דברים די רצחניים. אבל מיעוט שבמיעוט חושב על זה ברצינות. אפילו אם לא היינו יכולים להיתפס. אפילו אם אף אחד לא היה בסביבה. אנחנו אנשים הגונים, ולא היינו עושים כלום, פשוט כי אנחנו חוששים שנאבד את העניין הזה, של להיות כאלה, בני תרבות. נקיים. הספר הזה, יותר מהכול, הוא על מישהו שנתן ללבוש המאולץ הזה להישמט. היתה לו אופציה שמישהו אחר יעשה בשבילו את העבודה המלוכלכת, וזה המשיך והמשיך. אפילו אם הוא היה כזה לפני שהוא פגש את מקס. אבל אולי כולנו כאלה?
בלו-בלו (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
מסכימה איתך, למרות שנתתי ביקורת פושרת. אני זו שבהחלט יכולה לדמיין איך היא דוחפת את הנער על האופניים החשמליים שכמעט דרסו את הבנות שלה, ובכל זאת קוך פיספס אותי. יש לו בהחלט כמה וכמה אמיתות בספר הזה ובכל זאת זה לא מספיק בעיני פשוט לדחוף את הדברים מבלי לטרוח על הדמויות. אותי הוא איבד בוולגריות הזו.
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
שונרא, נדמה לי שיש לך הרבה אזורים שאת קובעת מראש שהם שטחים מתים בשבילך. טוני סופרנו זה לא מאפיה. טוב, אולי הוא מאפיה, אבל זה בערך כמו להגיד ש"בית קיץ עם בריכה" זה על רופא. הסופרנוס, אחת הסדרות היותר אינטיליגנטיות ומורכבות שנעשו אי פעם, לא מדברת על מאפיה, אלא על החיים. את עדיין יכולה כמובן למדר את זה החוצה ממך כי זו לא הכוס תה שלך, אבל אני את שלי אמרתי.
שונרא החתול (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
לא מכירה את טוני סופרנו ואף פעם לא התעניינתי בו למרות הבאז מחריש האוזניים שהיה סביבו. מאפיה זה לא הקאפ אוף טי שלי.
אבל אני עדיין אוהבת את הניתוח האינטליגנטי שלך.
הספר הזה הכניס אותי למעצור כתיבתי ויכול להיות שהגיע הזמן לנסות לשחרר אותו.
ואני שמחה שגם אתה לקית ב"צַטֶטֶת", אם כי לא חטפת את זה חזק כמוני :-)
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
אני חושב שבמובנים רבים, הרבה יותר קל לנו לקבל פרסונה רעה שעטוייה בלבוש מטעה של תרבות או של מזג טוב, מאשר מישהו שהוא פשוט רע לב, חד משמעית, מבחוץ. במקרה כזה אנחנו פשוט מתייגים אותו כמפלצת או כסוג של ״לא אנחנו״ ואז מניחים גבול ברור ומרגיע בינינו לבינו. אם האיש הזה הוא רע עם נימוסים טובים, או אפילו מהוגנות מהוקצעת של גנבים, הרבה יותר קל לנו להזדהות איתו, ע״ע טוני סופרנו או כל דמות מורכבת אחרת. מצד שני, זו חרב פיפיות - פשוט כי בכך אנחנו מכניסים את עצמנו לאותו מרחב מוסרי, בלי להרגיש שזה לא "בסדר".

נדמה לי שזאת הסיבה שאנשים נרתעים מהספר הזה ומהדמויות הראשיות בו, שכולן כמעט (למעט החברה של הבן, שהיא סוג של מגדלור מוסרי אך בה-בעת נאיבי וילדותי-עדיין) לא רק פגומות אלא בעיקר כאלה שאם נזדהה איתן ניאלץ לזהות בעצמנו את הצד הכוחני, הרע, המביש. הבלתי ניתן לתיקון. אלא שזו אותה דמות, רק בניכוי האיצטלה התרבותית. וגם אנחנו.
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
שונרא החתול (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
לא צריך להתנצל. הרמן קוך ביום רע הוא עדיין הרבה יותר טוב מ... מי לא, בעצם?
הצלחת לשים את האצבע באופן מדויק על אחד הכשלים/הקשיים בספר: "...אלא שכאן הוא אפילו לא מנסה להחליק לנו את הדמות הראשית בדלת האחורית כך שנתרגל אליה או נזדהה איתה ורק אז שנבין שהוא קצת פסיכי, כמו שקורה ב'ארוחת' וב'בית'."
לדעתי כתבת ביקורת יפה, הוגנת וראויה. ומאוד חכמה. שבוע טוב.
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
לי, בבקשה. ואוקי - תמיד כשמישהו מרגיש משהו שונה מאחרים, יש אי-נעימות מסויימת בפנים. תודה על המחמאה.
(לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
לא רק שחלילה לך מלהתנצל - ההיפך. הטיפול ותשומת הלב לדקויות - נפלא.. אהבתי את הסקירה - מאוד !!
לי יניני (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
תודה על הסקירה המקסימה הזו





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ