ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שבת, 31 במאי, 2014
ע"י בלו-בלו
ע"י בלו-בלו
ספרון קטן, כמעט פנקס. כריכה שחורה. שיטת טרכטנברג. הייתי בת שש כשאבי הוציא אותו ממדף הספרים. זה היה ביום בו הודיעה המורה להורי שיש לי זיכרון יוצא דופן. אבי לא הסתפק בזה כסתם מחמאה, מבחינתו זה היה מידע שיש לעשות בו שימוש. "תוכלי להיות מפורסמת. הילדה הכי צעירה שיודעת להכפיל מספרים בני שש ושבע ספרות באופן מיידי. אם רק נתרגל מהספר הזה. כל מה שצריך זה זיכרון". סרבתי. לא רציתי להכפיל מספרים גדולים. רציתי לקרוא עוד ספר של השביעיה הסודית, לחפש אבנים נוצצות בוואדי עם אירית, לטפס על עצים. להיות סתם ילדה. אבי היה מאוכזב ממני קשות. זה לא עזר לו. שיטת טרכטנברג נשארה על המדף ואני עד היום לא מכפילה בעל פה מספרים בני שבע ספרות.
לרומי שבספר לא היה מזל כזה. בהיותה בת למהגרים הודים בבריטניה, היא לא היתה במעמד לסרב לאביה. כאשר המורה בבית הספר הודיעה להוריה שרומי מחוננת החליט אביה שזה פתח להשתלבות המשפחה בחברה הלבנה שרואה אותם כזרים. מכאן היתה לו מטרה. רומי תהיה הילדה הצעירה ביותר שתתקבל לאוקספורד ותלמד מתמטיקה. שיגרת האימונים שנכפתה על רומי מחרידה בעיניים מערביות. היא לא הורשתה להתרועע עם חברים אחרי בית הספר, היא למדה שעות כל יום, גם בסופי שבוע. חיי המשפחה הפכו למחנה אימונים כדי להגיע למטרה הנכספת.
"הכשרון של רומי" צבט לי את הלב ומעך אותו. גם אני כמו רומי הגעתי בסופו של דבר לאוניברסיטה בתיכון. אלא שהיה הבדל גדול – אצלי זה היה מבחירה (לפחות ככה חשבתי), והייתי קצת מבוגרת מרומי. ובכל זאת כל כך הזדהתי איתה. הקונפליקט המתמיד לעשות את מה שמצפים ממך ולהצטיין מול ההתבגרות המלבלבת. ילדה צעירה מדי שמסתובבת בין בחורים בוגרים ומנסה להיות כמותם תוך כדי הסתרת גילה. הצורך לרצות את האב ולזכות להערכתו ואהבתו שאפשרית רק בהליכה בדרכו, דרך המתמטיקה, אלא שהוא מחמיר כל כך עד שזו זכיה בלתי אפשרית. אם שנמצאת בצללים ושאמונתה שונה אלא שדעתה לא נחשבת, לא בעיני האב ולא בעיני הילדה. וגם ילדות לאבות מהגרים (אבי ניצול שואה) שהמציאות חיבלה במאמציהם להגשים את עצמם וראו בבנותיהם את שגריריהם להשתלבות בחברה.
מה שהפריע לי אצל רומי הוא העדר מוחלט של תשוקה למתמטיקה. אפילו בתחילת דרכה לא ניכרת בספר שום התלהבות למתמטיקה. אצלי זה היה, ועדיין, כל כך אחרת. אני לא יודעת אם זה חוסר אמינות של הסופרת, או דווקא ההיפך, רק מדגיש את חוסר הברירה של רומי ללכת בדרך שהתוו לה ושלא אהבה אפילו מעט.
הקונפליקט בין התרבות ההודית לתרבות המערבית המתואר בספר הוא מרתק ועצוב. לאלואווני לא חוסכת מאף אחת מהתרבויות את ביקורתה, אלא שזו ניתנת בעדינות ובחמלה ולא בגסות חומסת. פחות אהבתי את הכתיבה בגוף שלישי ע"י מספר שלפעמים הוא כל יודע אך לעיתים חסר. דמויות ההורים נותרו עד הסוף לא מספיק מפותחות ומובנות. נראה לי שהיה עדיף לתת לרומי לדבר בגוף ראשון.
סוף הסיפור בלתי נמנע. (זהירות, ספויילרים בפסקה הקרובה). רומי לא יכולה להמשיך ולחיות במסגרת הנוקשה הזו שגבתה ממנה מחיר נפשי קשה. הכמיהה העזה לאהבה ולהשתלבות בחברה חזקה מכל ציווי מהבית ומובילה את רומי באופן בלתי נמנע לשקר להוריה תוך נקיפות מצפון עזות. היא מתמכרת ללעיסת גרעיני כמון בכמות מסחרית. התיאורים שלה טובלת את אצבעה בתבלין ומכניסה לפה, לשונה מלאה כיבים מוגלתיים מחודי הגרעינים שנתקעו בה, העלו דמעות בעיני. כשהוריה מגלים את שקריה השבר מתבקש.
ספר עצוב על מחוננות והתפקיד שממלאים ילדים בעל כורחם, וגם על התנגשות בין תרבויות, אבל עם סוף שאולי יש בו תקווה.
25 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ודאי שכל ילד משחק תפקיד אצל הוריו, אבל אני עדיין חושבת שזה בולט הרבה יותר אצל ילד עם כישרון מיוחד- לאו דווקא אינטלקטואלי.
|
|
סופרקליפרג`ליסטיק
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
כאילו שרק ילדים "מחוננים" משחקים תפקיד, גם ילדים "רגילים"
משחקים תפקיד בחיי הוריהם וזה נכון אצל כולנו מי יותר ומי פחות. ואכן, מסכימה כי מי שמתוייג כמחונן, יותר אופציות נפתחות בפניו.
|
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
עומר, מסכימה לחלוטין עם דבריך.
כשאני התחלתי ללמוד באוניברסיטה בתיכון הייתי צריכה להתחנן שבית הספר יאפשר לי. כיום זה נהיה רגיל. הבעיה היא באמת שזה לר מתאים להרבה ילדים, והלחץ להמשיך במסגרות כאלו הוא עצום. זה נורא לדעתי. אני גם חא חושבת שמחוננות קשורה למתמטיקה. יש ילדים מחוננים ששונאים מתמטיקה.
|
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
נעמה, אני חושבת שתלוי עד כמה ילד צריך להשקיע כדי להשיג את המטרות הללו.
בספר אמא נמרה שכתבתי עליו ביקורת המחברת טוענת שיש להכריח את הילד ככל שנדרש. זה גם מה שעושה האב בכישרון של רומי.
אני חושבת שזו טעות לראות בילדות רק שביל בדרך לבגרות ולעבודה מבוקשת. אני חושבת גם שעדיף להרוויח פחות ולהיות מאושרים בעבודה. אני למשל הייתי אומללה בהיי-טק וחזרתי לאקדמיה. אני מרוויחה הרבה פחות אבל זה שווה לי. מצד שני אני מסכימה שילדות זה לא רק יופי טופי. צריך את שביל הזהב במקום כלשהו באמצע. אני חא בהכרח בעד שבנותיה ילמדו המון, אלא יותר שינצלו את הזמן שבו ממילא לומדים. בבית הספר. הרגיל לא עושים כלום. |
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
תודה חמדת!
|
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
נערה עם קעקוע דרקון, תודה!
אני מסכימה עם מה שכתבת.
המערכת הרגילה היא בינונית ביחס לכולם, אלא שילדים שתויגו במחוננים יש להם מזל לבחור מסגרות טובות יותר. |
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
האקדמיה היא המעוז הראשון ששונא חדשנות, חונק פורצי דרך ומתמחה בישיבה ליד הצלחת .
בתקופת לימודי התואר השינ שלי, היה סטודנט בחוג שלי שכל הזמן התחנף למרצות, נישק אותן על הלחי! היה העוזר האישי בהתנדבות. קיבל מצטיין דיקאן וג'וב באוניברסיטה עוד לפני שסיים את התואר. אין מה לעשות באקדמיה בארץ. לעשות תואר וללכת לשוק לעבוד.
|
|
אפרתי
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
נעמתי, אני קוראת עכשיו את ספרה של נעה ידלין "בעלת הבית". בנה של בעלת הבית, דוקטור
לסוציולוגיה, שכתב את עבודת הדוקטורט שלו על הדביליות של זרם "העידן החדש", בחור חכם, כולו רציונל טהור, מחזר על פתחי האוניברסיטאות מפרינסטון וייל ועד איזו מכללה אזוטרית ביבנה. ואין לו עבודה! על כל משרה פנויה באיזה חוג, מתחרים 500 דוקטורים שהאבא שלהם סועד בראנץ' עם הדקאן. אז מדי פעם הוא מוזמן לתוכניות הבוקר בטלוויזיה כדי להיות האיזון הקדוש של איזה אשראם בנגב שמלמד את סודות הפלאות והשתיקה.
|
|
נערה עם קעקוע דרקון
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
OMERS,
החוויות של המחוננים שלמדו בכיתה שלידך, עם כל הסטיגמות, הן לא מאד מדויקות. כפלט של המסגרת הזו, הכל מאד מאד מאוזן: את הבגרויות עושים בקצב הנכון - מתמטיקה י"א וי"ב, למשל, כמו כל השאר ב5 יח"ל, שהרי האפשרות של 5 יח' בכיתה ט' וי' לא קיימת בבתי ספר רבים, וגם אם כן - לא תמיד במסגרת חובה: מחוננים שלא רוצים יכולים לעשות את החמש בקצב הרגיל.
יש אפילו יתרון בקצב: העומס נופל על י"א. זה עומס בדיוק כמו שלשאר יהיה בכיתה י"ב, בחורף ו/או בקיץ. נקודת האור במקרה הזה היא שאפשר "לוותר" על בחינות הבגרות שלא באות בטוב בקיץ ולהשקיע בהן במועדים הבאים עדיין במסגרת בית הספר, בכיתה י"ב. לחלופין, כיתה י"ב פנויה לגמרי. בבית הספר שלי למדו חמישה מקצועות, עם הרחבת פיזיקה (תמיד אופציונלי!), שהיו קלים ופשוטים ואפשרו להתמקד בצבא ובחברה. הכל תלוי, מטבע הדברים, בגישה שלך ושל ההורים בבית. הלחץ הנוראי להצליח לימודים ואקדמית מגיע בלעדית מההורים ומהבית, לאו דווקא מהסביבה: ילדים שמגיעים מבית שדוחף לציונים בכל מחיר לא ישנו את עורם, כמו גם ילדים שבאים מבתים נינוחים - על פי רב הם לא יהפכו למכונת לימודים. אבל שניהם ימצאו את עצמם במסגרות האלה, גם אם זה לוקח קצת זמן. |
|
omers
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אני חושב שזה חשוב לדון בנושא הזה,מקומם של מחוננים ומצטיינים במערכת החינוך.אנוכי למשל נחשב על פי ממוצעי ציונים "מצטיין",ובגלל שאף פעם לא טרחתי לערוך את מבחני משרד החינוך לעולם לא הוגדרתי כ"מחונן".והאמת?לא מפריע לי.
בבית ספר יסודי עשיתי חוברות מתמטיקה של "מחוננים".משום מה יש איזשהו קישור בלתי נמנע בין מחוננים למתמטיקה,ואני בכלל שונא מתמטיקה. אח שלי לעומת זאת ערך את מבחני המחוננים,עבר את כולם אבל החליט לא לעבור בית ספר בגלל החברים והלחץ וכו'.בחטיבה שלי הייתה כיתת מחוננים,היו לי חברים שמה והם סיפרו על הלחץ הנוראי.ילדים בכיתה ט' שעושים בגרות במתמטיקה 5 יחידות ולומדים פיזיקה ברמה של אוניברסיטה.אני חושב שמי שנהנה מזה,אז בכיף.אבל ברגע שזה הופך לטורח (וההורים לוחצים והילד לא רוצה) צריך לדעת להפסיק. ודרך אגב,עם כמה שמערכת החינוך הציבורית נחשבת בינונית,צריך לדעת לברור את הטוב מהרע.בעיקר בזמן תיכון יש יותר אפשרויות,מגמות ייחודיות שנותנות יותר אתגר מאשר מגמות "פשוטות". |
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אז גיליתם את הצד הפולני שלי? אפרתי, אין לי בעיה שהילדה תלמד גם אומנות לא רק אומנות,
תרשו לי דקה להיות צינית, הסיכוי להיות אמן מצליח בעל תהילת עולם קלוש יותר מלהיות מדען בעל מקום עבודה מעולה. במסלול שהבת שלי לומדת , ברגע שראו שיש קצת עייפות החומר לקחו אותם לסיור במשרדי גוגל כדי שיבינו מה תנאי ההעסקה שם ואיך נראה מקום עבודה מצליח. הבת שלי חזרה עם זיק בעיניים ומכוונת מטרה . אנחנו חיים בעולם לא פשוט ומאוד תחרותי אם יש לילד נתוני פתיחה מצויינים והוא צריך להשקיע את המקסימום גם במקצועות שלא ממש באים לו בקלות, אלו המסלולים שהכי כדאי לו להיות שם.
וחמדת הורות זה לא רק יופי טופי ויש המון אמביוולנטיות בתפקוד שלנו כהורים וזה הדבר הראשון שאני אומרת לכל הורה במסגרת העבודה שלי. ומעולה שהנושא התחיל לצוף בתקשורת כדי להביא את זה למודעות כולנו. |
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
לבלו ולכל המגיבות - העתקתי את המאמר לפורום אקטואליה.....הוא ארוך אבל שווה קריאה ,כל אחת/ד ימצאו את עצמם שם כהורים
בשלב כזה או אחר ...
|
|
נערה עם קעקוע דרקון
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
הספר נשמע מעניין.
לטענתך, משלב התנגשות בין תרבויות, את תת תרבות המחוננים, חינוך - ובביקורת נגלה גם הפן האישי. כל האלמנטים שזורים ביחד בהחלט יגרמו לי להתעניין בו. תודה.
כרגיל, הדיון בעקבות ביקורת מרתק. התיוג כ"מחונן" - כי 'מצטיין', 'מצוין' מתקבלים יותר כשמות תואר רגילים ויומיומיים שלא מעידים על עליונות אינטילגנטית בהכרח - עשוי להשפיע על כל ילד/ה בצורה שונה. מהיכרות אישית, יש כאלה שזה יעלה להם את הביטחון העצמי וההתבגרות בחטיבה ובתיכון עם קבוצת שווים מתאימה תחולל פלאים, תאפשר לו להתפתח לכיוונים שבמסגרת רגילה עם ילדים רגילים (שגם להם יש את ההשפעות שלהם, בד"כ חיוביות אך לעתים נוראיות, כמו כל קבוצה - כולל מחוננים) לא היו מגיעים אליהם בעצמם. יש ילדים שמלכתחילה "לא מתאימים למסגרת". באופן כללי, בהתחלה ייתכן שהם יהיו קבוצה סגורה בתוך עצמה - ובשלב זה גם אחד בפני השני בתוך הקבוצה - אבל תמיד ייווצרו קשרים אחרים - בין אם בתנועת נוער, חברים אחרים מהשכבה וכו', וזה כבר אישי ותלוי בגישה של הילד. המערכת הרגילה היא בינונית, לדברייך, לא רק ביחס לאלו המתויגים. ילדים רבים "רגילים" יכולים לעשות עם עצמם כל כך הרבה במסגרת מערכת החינוך, אבל היא מקובעת וrepetitive ולא פתוחה לשינויים מהותיים מקצה לקצה שיאפשרו לנערים להביע את עצמם(פירון פתוח רק לשיפורים והתחנפויות על פי רב) בבליל של תקופה שהיא בין כה וכה מבלבלת ומלחיצה. יש ילדים רבים אחרים גם הם לא חייבים להשקיע יום ולילה בלימודים ועדיין לקבל ציונים גבוהים בלי בעיה - אך לא ניצבים בפני אף אתגר בבית הספר ולכן פונים לפעילויות אחרות. על קיצוניים ביותר אנו שומעים בחדשות. המערכת כיום מאתגרת רק את החלשים באמת, הזנבות בדמויות "איתן", "אתגר", "אומץ" וכו'. השאר גם הם משתעממים בבית הספר, אך בהיעדר כלים ופתיחת אופקים שפותחו אצלם מילדות כמו במסגרות המחוננים, הם לא בהכרח יודעים איך לתעל את האנרגיה המבוזבזת על דברים שיועילו להם (יחכימו, יעצימו...). חבל. |
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
חמדת, אני לא מצליחה לפתוח. אשמח אם תוכלי להעלות.
|
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אפרתי, התכוונתי למחוננים אבל אני לא חושבת שזה משנה. בין מצטיין למחונן יש קו רצוף שנקטע באופן שרירותי ע"י המחלקה למחוננים במשרד החינוך.כל ילד צריך אתגר שיתאים לו, והמערכת הרגילה היא פשוט בינונית.
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
נעמתי -את אמא פולניה ממש. ועכשיו עם קשר עקיף לנושא התפרסם במוסף הארץ השבוע מאמר על
"אם ילדים זה שמחה, למה ההורים סובלים כל כך"-http://www.haaretz.co.il/magazine/.premium-1.2335016
אני מקווה שתוכלו לפתוח אותו .יש במאמר פנינים וזוויות ראיה מאתגרות .אם לא נפתח אולי אוכל להעתיק אותו לפורום המתאים ושם נפתח בטח סיעור דעות . |
|
אפרתי
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אני חושבת שבין התגובות לא נעשתה הבחנה ואבחנה בין מחוננים ובין מצויינים. יש ילדים מחוננים,
כאלה שה-איי קיו שלהם מרקיע שחקים, משעמם להם בבית הספר והם יודעים לחשב כמה זה 42358*29542 בלי לעפעף, ויש כאלה שהם מצוינים, הכי טובים בכיתה, הכל הולך להם בקלות וכדאי לאתגר אותם כדי לאמן את המוח, כי כולנו יודעים שגם המוח מצריך אימון.
האם ההורים שהגיבו פה על ילדיהם, עם יד על הלב, האם הילדים שלכם מחוננים, או מצוינים? ועוד תשובה לנעמה: נעמה יקירתי, יש ציירים שעושים מיליונים ויש אסטרופיזיקאים שמקבלים משכורת בינונית. אז אם הבעייה היחידה היא כושר השתכרות עתידי, אז לידיעתך, יקירה, ישנם אנשים מוכשרים מאוד שעוסקים באומנות, גם עושים מיליונים וגם זוכים לתהילת עולם. |
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
תודה רבה יעל!
|
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
נעמה, כאן אני לא לגמרי מסכימה איתך. כשאוהבים תחום זה מאוד כיף ללמוד אותו, כשלא אוהבים זה סבל.
אין לי בעיה שבתי לומדת גם אמנות במסגרת המחוננים. להיפך, זה בדיוק הגיל לחשוף אותם לכל מני תחומים כדי שיבחרו מה הם אוהבים. ילד מחונן ממילא יוכל להגיע למקצועות מבוקשים.
|
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
תודה רבה עולם!
|
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
נצחיה, תודה ואני מסכימה לדעתך. זה מה שכתבתי בתגובות - כך זה בדיוק עם בתי.
היא מחכה ליום בשבוע של המחוננים כמו אוויר לנשימה. רק שישנם ילדים שנדחפים ולא רוצים.
|
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
תודה רבה אפרתי!
|
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
דניאל, תודה רבה על תגובתך!
אני לגמרי מסכימה איתך. אם ילד לא רוצה ללכת הלחץ רק יהרוס.
לי עצמי מסגרת מחוננים עזרה מבחינה חברתית. אולי תתאים לאחיך מסגרת של יום בשבוע ולא כיתת מסלול - אז יש קשר עם המסגרת הרגילה וגם את היתרונות שבאתגר במסגרת מחוננים. |
|
yaelhar
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת מצויינת, שמעלה בעיה מאד ממשית:
כשילד (שהוא כמובן השלוחה של הוריו בעולם...) מגלה כישרון שמאפשר להורה לבלוט באמצעותו...מזל שיכולת להגיד "לא".
|
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
סוריקטה, אני מסכימה איתך שרוב המגמות המצוינות הן כנראה ריאליות, זה אתגר. אם אני מסתכלת על הבת שלי נכון שזה לא כיף ללמוד אסטרופיזיקה וביולוגיה כל יום עד 4
אבל אני לא בעד להשאיר את הילד באיזור הנוחות של כיף לי. ( לטפס על האוורסט זה לא כיף זה גם אתגר ) מגמות ציור, סליחה על הציניות מה היא תעשה עם זה בגיל 20? שיהיה לה כרטיס כניסה למקומות העבודה הכי מבוקשים במשק ואח"כ שתצייר להנאתה במסגרת של חוג פרטי. ועוד הערה, בתכניות האלה "החומר האנושי" שמסתובב שם מאפשר להם להיחשף לחברת שווים ( חבר'ה) איכותיים הרבה יותר.
|
|
עולם
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
סקירה מקסימה.
כשההורים דוחפים את הילדים על מנת להגשים דרכם אמביציות שלהם, זה מתכון לצרות.
|
|
נצחיה
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
כתבת מאוד יפה, והספר מסקרן.
בנוגע לדיון שהתפתח, אני מלמדת במרכז למחוננים, ורואה את הדברים אחרת. הילדים שלומדים אצלנו צריכים את האתגרים כמו אוויר לנשימה, ואפילו יותר מזה. הם לא "נדחפים" על ידי הורים שאפתנים, אלא על ידי מערכת כללית ששואפת ככל יכולתה לבינוניות, ודורכת על כל מי שרוצה יותר.
|
|
אפרתי
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
כרגיל, ביקורת מרגשת.
|
|
דניאל בן שטרית
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אהבתי את הביקורת,
עוד יותר אהבתי את ההתייחסות האישית שלך בפתיחה אליה...
בנוגע לתוכניות למצטיינים כן או לא, אני מסיימת עכשיו (ווהווווו) את התכנית שלי ומנהלת עם אבא שלי מאבק מתמשך כדי שלא ישלח את אחי הקטן לשם. לא כי התכנית לא תרמה לי, להיפך, היא עיצבה לגמרי את מי שאני היום ואת איך שאני חושבת, אבל אחי הקטן, בניגוד אליי, טוב לו במסגרת רגילה. הוא חכם בטירוף, אבל יש לו מלא חברים. לדעתי מסגרות המצויינות עדיפות רק כשיש קושי חברתי (לי המסגרת הזו דווקא עזרה להתגבר אליו, בניגוד למה שיכול להיות שרבים מניחים...), על אחת כמה וכמה אם הילד מראש אומר שהוא לא רוצה ללכת |
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
גם בתגובות אני חושבת שממש כולם ציינו שהכי חשוב מה הילדים רוצים.
|
|
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
בלו-בלו: התייחסתי בהערתי רק לדברים שאמרו המעירים לביקורת. לא צינתי שהביקורת טובה ואני מסכים עם דבריך שם, כמו שיכולת להבין.
|
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
עמיר, נראה לי שאתה מגיב מבלי לקרוא את הביקורת...
|
|
סוריקטה
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
בלו בלו,
חוץ מאשר במתימטיקה, לפחות על פי ניסיוני עם מסגרות למחוננים באיזור השרון, אין מה להשוות בין ההיצע ומידת ההעמקה בתחומים הריאליים לבין זה שבשאר התחומים, מה שאולי אומר לא מעט על תפיסת ההצלחה בחברה שאנחנו חיים בה.
|
|
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
כולכם מסתכלים כהורה מה אני רוצה. בתכל'ס זה ראש של "הילד שלי מחונן" לשיחות שישי בערב. ומה עם הילד? מה עם ילד שצריך להיות ילד. להינות ממשחק
טוב עם ילדים. משטויות של ילדים. להיות מצטיין אם זה הוא במסגרת רגילה, ולא במקום "מיוחד" למצטיינים. "מוטב להיות ראש לאריות מזנב וכו'" מסיבות כאלו סירבתי שילדיי יעברו את מבחני האופק למיניהם בכיתה ב'. כמו שהם גם לא עברו מבחני כניסה ל"בתי ספר מיוחדים" לכיתה א ועוד.
|
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
סוריקטה אני מסכימה שכיום נהיה אופנתי להקדים את הבגרות במתמטיקה ללא קשר
לרצון הילד, אבל במסגרות מחוננים אין דגש על מתמטיקה.
במרכז שבתי לומדת יש דגש על אמנות, מה שמתאים לה מאוד. |
|
סוריקטה
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
נעמה, את צודקת עם הלאתגר, רק שזה צריך להיות באוריינטציה שמתאימה להם.
היום רוב המסלולים האלה מייצרים בעיקר אתגרים בתחומים הריאליים. זה שילד מוכשר במתימטיקה לא אומר שזה גם מה שהוא יהנה לעשות. יש כאלה שיעדיפו ציור או דרמה לא מתוך עצלנות אלא מתוך תשוקה. אני רואה נערים שמשקיעים שעות רבות מזמנם בלהשיג בגרות מוקדמת במתימטיקה ויש בהם שאוהבים את זה מאד אבל יש גם כאלה שהובלו אל המסלול הזה ולא בחרו בו בעצמם. כיוון שזה מצריך גם השקעה רבה מאד, כשזה נעשה בלי קשר למאוויים של הילד זה נראה לי פשוט לא נכון.
|
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
נעמה, אני כל כך מסכימה איתך!
|
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
לדעתי ילדים צריך לאתגר, גם מנטלית גם את היכולות ומשאבים הנפשיים שלהם, לא להיות בולדוזר שדוחף מאחור,
לאתגר תוך כדי ליווי ותמיכה כי אחרי הכל להיכנס למגמות ולמסלולי לימוד של מצטיינים מעשיר ומפתח אותם תוך הענקת כלים ואפשרויות שלרוב הילדים אין.
בתור אמא לילדה במסלול כזה לא נתתי לה לוותר על ההזדמנות אבל אני מעניקה לה כל תמיכה אפשרית שהיא זקוקה לה כדי ליהנות מהתהליך ולהצליח . |
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אלון, אני חושבת שבמחוננות יש הרבה יותר אור מחושך. וודאי שיש חסרונות.
הגדולה שלי עברה את המבחנים והתלבטנו. באיזור מגורי היא היתה אמורה ללמוד בכיתת מחוננים באופן קבוע. היא לא רצתה להיפרד מהחברים וויתרנו. היא כן הולכת למסלול של יום בשבוע ומחכה לו בכליון עיניים ואם יש חופש היא עצובה. בשאר הימים בבית הספר הרגיל היא משועממת לחלוטין.
אני חושבת שההורים צריכים להיות קשובים לילד ולראות אם מתאים לו ולא ללחוץ. |
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
חמדת - אצלנו עדיין יש איזורי רישום. ואני לא רואה רע בלשלם על בית הספר אם הוא איכותי זה שווה.
השאלה אם ההורים יכולים למתן את הלחץ של בית הספר, או שההיפך הם מוסיפים לו.
|
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
חני, תודה רבה!
אני חושבת שבאמת צריך לשאול את הילד, זה תלוי גם באופי ולא רק במנת המשכל.
|
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
חמדת, תודה, ומסכימה איתך.
זה כמעט לא אנושי להתאמץ כל כך עבור משהו שלא אוהבים.
|
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
סוריקטה, אני מסכימה איתך לגמרי.
יש לי סטודנטים תכוניסטים שחלקם פשוט אומללים ומנסים רק לרצות את הוריהם.
|
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
תודה רבה דן סתיו!
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
גם אני, בכיתה גימ"ל, הייתי "מחונן" ונשלחתי אחת לשבוע לבית ספר מיוחד כדי ללמוד מתימטיקה מתקדמת ועוד עניינים,
והייתי כל כך אומלל, אני זוכר את זה עד היום, כשבאתי לאמי ושאלתי אותה, אמא, גם בשנה הבאה אני אהיה מחונן?
ודווקא ההורים שלי לא לחצו בכלל. ועכשיו, כשמאי "נכשלה" במבחנים האחרונים למחוננות, חייב להודות שנשמתי לרווחה. יש במחוננות צד של גאווה וצד של חושך, ולא רציתי לחשוף אותה לזה. |
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
חני - ואיפה האמביציות של ההורים? נכדתי בשנה הבאה עולה לכיתה א' ,אז הוריה חיפשו בתי ספר איכותיים
ולאלה יש מבחני כניסה !!!לילדים כמו לדעת קרוא וכתוב וחשבון ואינטליגנציה רגשית ,ואלו בתי ספר שנתמכים ע"י המדינה ולהם צריך לשלם כל חודש 1500ש"ח במידה והילד משתתף בחוגים עד 1600.מה אגיד לך -אני שמחה שבנותי כבר לא ילדות קטנות ולא צריכות להוכיח את עצמן בפני העולם ואשתו מגיל 7.שלא לדבר על לעבור דירה קרוב לביה"ס .אז נכון שגם אני עברתי דירה מקצה הרחוב למשנהו כי רציתי שבנותיי תלמדנה בבית ספר מסוים ,אבל אז עוד היו אזורי רישום .העולם השתגע .
|
|
חני
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
מקסים כמו תמיד! יש וצריך לשאול את הילד מה הוא רוצה ולבדוק האם הילד בנוי מבחינה
רגשית ללימודים אינטנסיבים בכיתות מחוננים/מצטיינים ולוותר קצת על "להיות ילד". אני רואה כאן ילדים שהחיים שהם מכירים מגיל קטן הם ריצה מטורפת מחוג לחוג כל יום. זה כמו להיות באוניברסיטה מכיתה א'. קצת מטורף.
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ואני אומרת כאשר לומדים או עובדים בדברים שאיננו אוהבים קשה לשרוד בחיים מבחינה נפשית .אהבתי
|
|
סוריקטה
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
בלו בלו, אני חושבת שגם היום הרבה פעמים זה כך
שילדים שמוכשרים בתחומי המדע מנותבים לזה כאילו אין שום אופציה אחרת וכאילו זו הבחירה המובנת מאליה עבורם. אמנם בלי הניתוק החברתי והאימונים המפרכים, אבל זה עדיין מצער.
|
|
דן סתיו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
בלו-בלו
ביקורת יפה ומיוחדת.
|
25 הקוראים שאהבו את הביקורת