ביקורת ספרותית על הכישרון של רומי מאת לאלוואני ניקיטה
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 8 ביוני, 2015
ע"י נצחיה


10,000.

כיאה וכיאות לתוכן, הסקירה הזאת נפתחת במספר. על פי מחקרים שונים, המספר הזה, 10,000 הוא מספר שעות האימונים הנדרשות לצורך הגעה למומחיות בתחום. המספר הוא אוניברסלי, ואינו תלוי בתחום המומחיות עצמו. בין אם זה טניס, או נגינה בכינור, או קסמים, או כל תחום אחר. כמובן שמתבססים על כישרון בסיסי בתחום, אבל בהינתן הכישרון הזה, מה שמבדיל את המומחים באמת, המגיעים להצלחה יוצאת דופן משאר המוכשרים סתם, הוא ננשקעה באימון. אני אחסוך לכם את החישוב, כי עשיתי אותו בעצמי. בהנתן שבשנה יש כשלוש מאות ימי חול שאפשר להקדיש ללמידה או לאימון, את מספר הקסם הזה, 10,000, אפשר להשיג בשלוש שעות אימון מדי יום במשך עשר שנים, או בעשר שעות אימון מדי יום במשך שלוש שנים.

לפני מספר שנים פרסמה איימי צ'ואה, אמריקאית ממוצא סיני, ספר מעורר מחלוקת. היא קראה לו "המנון הקרב של אמא נמרה", וסיפרה על תכנית אימוני הנגינה של שתי הבנות שלה, תכנית שמטרתה היתה להביא אותן לרמת מומחיות פנומנלית. צ'ואה כתבה את הספר שלה בצורה פרובוקטיבית במתכוון, וביססה את התזה שלה על הפער בין מה שהיא קראה "חשיבה מערבית" ובין החשיבה הרווחת בתרבויות המזרח. לטענתה הפער הזה מתמקד בשני הבדלים עיקריים: אחד בנוגע למקומה של הילדות בחיים, והשני למקומו של המושג "מחוננות". בעוד בתרבות המערבית רואים את הילדות כמטרה בפני עצמה, ותולים הצלחה בכישרון מולד, הרי שבתרבויות המזרח הילדות אינה אלא הכנה לחיים הבוגרים, וההצלחה תלויה בעבודה קשה ובהתמדה. כאן מסתמכת צ'ואה על מספר הקסם עשרת אלפים, ומתארת משטר אימונים הנשמע לאוזן מערבית נוקשה מאוד וגובל בהתעללות: שעות אימון, איסור על חברויות ושאר פעילויות "בזבוז זמן" כמו טלויזיה או משחקים. ואכן, המשטר נושא פירות. הבת הבכורה מגיעה להישגים גבוהים בנגינה. הבת השניה מתמרדת לכאורה ונוטשת את הנגינה (שמחה הגלויה של הקורא המערבי שרואה בכל הגישה חילול הקודש ממש), אבל רק כדי להשקיע מאמצים דומים בטניס מקצועי, ולהצליח בו.

רומיקה מגלה בגיל צעיר שיש לה זיכרון מעולה וחוש יוצא דופן למספרים. ההורים שלה, ובעיקר אב שלה מחליטים לרתום אותה למשימה שאפתנית למיצוי הכשרונות שלה. הוריה של רומיקה הודים, והם עובדים במיטב המסורת שאותה הגדירה איימי צ'ואה כמסורת מזרחית. הם חיים באנגליה, ומבחינת המשפחה המאמץ הזה, וההכרה בכשרונות, תביא לילדה את מיטב ההצלחה בהשתלבות. הספר הוא סיפור ההתמודדות של רומיקה-רומי. וגם קצת ההתמודדות של ההורים. כמו שהעירה בלו בלו נכונה, למרות הכותרת אין זה ספר על הכשרון. במקרה נבחרה מתמטיקה, אבל על פי המתואר בספר זה היה יכול להיות נגינה בפסנתר, או בכינור, או משחק שחמט, או התעמלות קרקע. מתוארת תוכנית העבודה והכללים הנוקשים, אבל לא מתוארת העשייה עצמה. ובעיקר לא התשוקה אליה, או ההנאה ממנה. מתמטיקאית מחוננת לא רק חושבת על מספרים מדי פעם, ולא רק מסייעת לכרטיסן ברכבת ההודית לחשב את סכומי השוחד שלקח. ילד שהכישרון המתמטי זורם בדמו חושב כל הזמן על מספרים, אם מבקשים ממנו ואם לא. הספר עוסק במאמץ, בבידו החברתי שהמאמץ גורר איתו, ובמחיר הנפשי. אבל בניגוד לאמירה המוצהרת, זה בעיקר ספר על הגירה, ועל המחיר שהגירה ומעבר בין תרבויות גובה ממשפחה.

במהלך כל הקריאה הרגשתי אג'נדה. לאלווני ניקיטה עושה הכל כדי שארגיש את ההתעללות. את חוסר ההוגנות בדרישה מילדה לשבת וללמוד, את הקשיים לעמוד במשימות, את הבעיות החברתיות, ואת הכשל הנפשי בהעדר תמיכה הולמת. יתכן שכל זה נכון, אבל התחושה שלי היתה של תיאור חד צדדי. צד ההורים מדוברר, אבל בשטחיות היוצרת עליבות. ואני מתקשה להזדהות עם ספרות מגוייסת. האם המישטור של ילדת הפלא הוא היוצר את הטרגדיה? אנשים במערב מאוד רוצים להאמין שכן. אבל יש סיפורים אחרים. קחו את סרינסאווה רמנוג'ן לדוגמה. רמנוג'אן היה מנהל חשבונות הודי שגילה כשרונות מתמטיים יוצאי דופן. המתמטיקאי הרדי הזמין אותו לבוא לאנגליה ולהתפתח שם מבחינה מתמטית. חייו של רמנוג'ן באנגליה היו קשים ומדכאים. הוא התקשה להסתגל למזג האוויר, חוסר ההשכלה הפורמלית שלו יצרה מצב שהוא כל הזמן גילה דברים שכבר היו מוכרים לפניו, והוא התגעגע לארצו ומולדתו, וכפי הנראה סבל מדיכאון מתמשך. רמנוג'ן לא היה בן שש בעת שכשרונות התגלה. הוא היה בן עשרים ושש. ואכן, הגירה היא סיטואציה קשה, ועוד יותר מכך מעבר בין תרבויות שונות. בוודאי כאשר מעורבת בכך משפחה שלמה.

אבל זה נראה שהכי נוח לבנות סיפור כזה: או שיש כישרון או שאין, מי שיש לו כישרון אינו צריך לעבוד קשה, כי הוא הרי מוכשר. זו הגדרת "מחוננות" מערבית, זו המתבטאת במבחנים כמו זה של מנסה. ומי שאין לו כישרון, אין טעם שיעבוד קשה, כי ממילא הוא לא יצליח. וזה נוח לדבר על המחיר הנפשי של עבודה קשה ושל נוקשות או סמכותיות של הורים ומורים. זה נוח, כי המשמעות היא שאין צורך לעבוד. אלא רק לחפש אחרי הנאות ואטרקציות. אני מודה שאני נוגעת בדבר, וגישה כזאת מעצבנת אותי אישית. הילדים שלי, בלי אבחון מחוננות רשמי, למדו ולומדים במסגרות שמשלבות לימודים אקדמיים בשנות התיכון. ואני, כהורה, מוצאת את עצמי כל הזמן במגננה חברתית. להסביר שזה מה שהם רוצים, שיש להם גם "חיים" (מה זה?) מחוץ ללימודים, שאני לא אמא "דוחפת" חס ושלום,ושאין צורך לזמן את יצחק קדמן. אינספור תגובות וכתבות פופולריות מספרות על המחיר הנפשי של יגיעה רבה בזמן הילדות, ושאין להציב אתגרים או לדרוש דרישות מילדים. והכל בחסות הסיסמה הלא מאוד מוצדקת "תנו להם להיות ילדים". אף אחד לא מספר על המחיר הנפשי של אינטלקט חכם שלא מקבל את המזון הנדרש לו למחשבה. הראש ממשיך לעבוד, איך שלא יהיה, אבל כאשר הוא עובד במלוא הקיטור על אפס פעולה, הוא גורם למוח לפתח חרדות ומתחים. ובכן, גם זה קיים, ויש לתת על כך את הדעת.

ואם נחזור לרומיקה. החיים הציבו בפניה אתגר משמעותי, והיא שילמה מחיר קשה. אבל האתגר לא היה בהכרח קשור ליכולותיה האינטלקטואליות הגבוהות. היא נולדה במשפחת מהגרים, חוותה פערים בין דרישות המשפחה והחברה מסביב, בגישה ללימודים, לשפה, ללבוש ולתרבות. ועברה ילדות שאין בה הרבה תקשורת תומכת. עצוב, נכון. לא בהכרח בגלל "הכשרון של רומי". לא השתכנעתי, ולא אהבתי.
16 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
נצחיה (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
פני, תודה רבה על תגובתך.
פני (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת מעמיקה ומפורטת. נהניתי לקרוא את הביקורת על אף שלא קראתי את הספר.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
טוב, אז באמת תודה רבה :)
אריאל (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
אני מסכים איתך לגבי הספר, ובביקורת שלך הסברת יפה מה הפריע לי בו.
אז כן, תודה היא בהחלט תשובה הולמת :)

וההסבר לבחירה של יהודים בכינור מעניין. אף פעם לא חשבתי על זה.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
אריאל, אני מניחה שתודה, כי לא ממש ידעתי איך להגיב לתגובה שלך.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
רץ, פעם הם היו יהודים.
(הכנרים הכי טובים, כוונתי). והסיבה שיהודים בחרו להתמחות דווקא בכינור, ולא בפסנתר למשל, היא בגלל שהכינור הוא נייד, ואפשר לקחת אותו איתך גם אם אתה נאלץ לברוח מהבית. אבל זה כמובן לא קשור לנושא. נגינה דורשת כישרון אבל גם יכולת התמדה. רוב ההתמחויות דורשות את שני הדברים.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
חני, אני לא בטוחה שזה הולך.
כי בדרך למיצוי יכולות אישיות, לא הכל כיף והנאה. ולפעמים חלק מהחינוך הוא גם לעבור דרך חלקים שעשויים להיות מייגעים או משעממים או שניהם.
אריאל (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
הספר הזה עורר בי בחילה של ממש, והביקורת שלך מסבירה היטב למה.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
ניר אזולאי, תודה על תגובתך.
יכול להיות שתלוי בילד, אבל "הסביבה שלו" מוכתבת על ידי החברה והתרבות שבה הוא חי. יכול להיות שלו התרבות הזאת היתה מעודדת יותר למידה והתמדה, גם הילד עצמו היה מעוניין בכך. על זה אני מדברת.
(וכמובן - לא מדובר על חוגי העשרה. חוגי ההעשרה הם פרפראות נחמדות, אבל באף אחד מהם לא מדובר על התעמקות בנושא אחד במשך תקופה ארוכה, כולל אימונים יומיומיים. משהו שדומה יותר לבחירה בספורט תחרותי או בנגינה מקצוענית)
נצחיה (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
דוידי - לא הבנתי מה אתה רוצה לומר.
גם לא כל מוזיקאי שעובד קשה הופך להיות מוצרט. אבל הוא הופך להיות מומחה.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
יעל, תודה.
זה מעניין לחשוב מי ייצור את השילוב הזה. כרגע קשה לי לראות מי יכול.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
אלון, אני מנסה להימנע מכניסה לבור הזה.
היות ולימדתי תקופה בחיי במרכזי העשרה למחוננים. זה משיק לשאלה שהעליתי, אבל לא לגמרי קשור אליה. כי השאלה היא שאלת ניצול הזמן של כל ילד שהוא, ולא רק אם הוא ברוך כישרון בכיוון זה או אחר.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
סוריקטה, תודה לך.
רץ (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
הבנתי שהכנרים הצעירים הטובים ביותר הם סינים, זה בגלל הכישרון, או המשמעת, או שני הגורמים יחד. אגב, 10,000,זה מרחק ריצה אולימפי.
חני (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
מה שחשוב הוא כהורים וכמחנכים לזהות פוטנציאל בילד ולהוביל אותו לשם. פשוט לכוון לנטיות הטבעיות שלו ובדרך לא לגרום לו לעשות משהו שהוא סובל ממנו.
סקירה יפה
ניר אזולאי (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
סקירה מעניינת. אני מניח שכמו בכל דבר כמעט - אין תשובה חד משמעית בנושא.
זה תלוי בילד, באופי שלו, בסביבה שלו, בחברים שלו ובעוד הרבה גורמים.
את חלק נכבד מילדותי העברתי בחוגי העשרה שכאלה, האם אני מצטער על כך?
אולי על חלק כן וחלק לא. יש דברים שאהבתי יותר ויש כאלה שפחות.
דוידי (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
אבל השקעתי יותר מעשרת אלפים שעות ועדיין לא הפכתי לדוסטויבסקי אני דורש את כספי בחזרה
yaelhar (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
מעורר מחשבה. נראה לי שהשילוב שאינו קיים בין הגישה המערבית למזרחית (לפחות זו של המהגרים במערב) יכול להיות מוצלח. בעיקר לגבי מקום הילד במשפחה ומקום הילד המחונן על אחת כמה וכמה.
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
מעניין. אני חושב על כך לא מעט. אני הייתי "מחונן" ושנאתי כל רגע בלימודי ההעשרה שזימנו לי אז, כמהתי בלי מילים ל"להיות פשוט ילד" בלי כל הניו אייג' שמסביב, וכך גם כשהבת הגדולה שלי נבחנה ל"מחוננות" בעצמה ונפלה במבחן האחרון, היה בי מאבק בין תחושת ההקלה לבין הגאווה ההורית המטופשת שנכזבה לכאורה. אני מאמין בזה שכדאי להשקיע בלמצוא את הכיוון שהילד מעוניין להשקיע בו זמן, אם זה נגינה בגיטרה, קראטה או ציור, ולחזק את זה אצלו, במקום איזה נושא שרירותי שהילד חייב לבלות בכלאו חמש שעות ביום, בין אם הוא מעוניין בכך או לא. כל המבוגרים שאני מכיר היום שהכריחו אותם להתאמן בפסנתר או בכינור בילדותם, זוכרים את זה לרעה והצלקת טבועה בנפשם (למרות שייתכן שלא שאלתי את יהודי מנוחין אם היה לו "כיף" כשהיה ילד). אני מסכים בגדול עם מה שכתבת, אבל אולי המקום הנכון צריך להיות על המנעד שבין "נהנים" ל"צריכים" וודאי לא על טהרת הניו אייג' מחד ועל האמהות הנמרות מאידך.
סוריקטה (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
השתכנעתי ואהבתי.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ