בזבוז של זמן

הביקורת נכתבה ביום שני, 31 בדצמבר, 2012
ע"י נצחיה
ע"י נצחיה
הנה כמה סיבות טובות לחשוד בספר שנמצא על מדף הספרים:
1. סופרלטיבים על הכריכה הקדמית
2. המלצות והערכות על הכריכה האחורית
3. נעשו לו יחסי ציבור מרובים בכל מדורי הספרות
4. ההוצאה צירפה "אחרית דבר" בסוף הספר
5.הספר נמצא 700 שבועות בראש רשימת רבי המכר
אז חשדתי, אבל כנראה שלא מספיק. לקחתי את הספר המדובר "סטונר" מהמדף בספריה, רק כדי לראות על מה כולם מדברים, ולא להאמין כמה הצטערתי על זה. מטרת הרשומה הזאת היא לספק למי שעוד לא קרא מידע רלוונטי "על מה הספר", ולחסוך את הסבל הכרוך בקריאה של היצירה הזאת. אי לכך ובהתאם לזאת, הרשומה מלאה ספולרים וארמזים על הכתוב בספר עצמו. מי שלא מעוניין בהם - מוזמן להפסיק כאן ולהסתפק בתקציר חוות דעתי: ספר בינוני מינוס.
קצת אימוץ עיניים מראה את הסופרלטיב על הכריכה: "יותר מרומן גדול: הוא רומן מושלם". למושלם עוד נגיע, אבל לא ברור אם בכלל מדובר ברומן. כי מה יש כאן? דמות ראשית אחת, לא עגולה במיוחד, כמה דמויות משניות שטוחות, ובלי עלילות משנה. ציר ספרותי אחד, המתרכז במקום אחד, אמנם לאורך עשרות שנים, אבל עדיין צר בהיקפו. כל הספר סובב סביב סטונר, אדם שעשה החלטה משמעותית אחת בחייו - עזב את לימודי החקלאות שאליהם שלח אותו אביו, ועבר ללמוד ספרות. זו נקודת ההתחלה של הספר, ומכאן ואילך אנו מלווים את האיש ב"שב ואל תעשה" שלו. הוא לומד, מסיים את לימודיו, מתמנה למרצה, לא מתגייס למלחמת העולם הראשונה, מחזר אחרי נערה, נישא לה ומגלה מהר מאוד שהנישואים שלו גרועים מאין כמותם. וזהו, פחות או יותר. הוא נשאר מרצה, על אף החיכוכים עם ראש החוג, הוא נשאר נשוי, על אף המאהבת שמצא לו, והוא מת. איש קטן, אפור, פסיבי, שלא הצליח, ועל אי הצלחתו והשכחתו מעין כל אפשר לקרוא כבר בעמוד הראשון בספר.
עד כאן, זה לא רע. סתם לא מעניין. אפשר לכתוב ספרות גדולה על אנשים קטנים. עשו את זה לא מעט. אפשר לכתוב ספרות מוצלחת על כשלונות. לדוגמה, ואפילו מתחום קרוב - ג'וד האלמוני. גם עובד כפיים בעל שאיפות אקדמיות שלא צולחות, גם נישואים שלא מצליחים, ואהבה שלא מתקבלת יפה בחברה.
אבל בעוד לבי יצא אל ג'וד ואל חייו האומללים, לא הרגשתי כלפי סטונר כלום מלבד אדישות, אולי. כי זה מה שעולה מתוך הספר עצמו - מין אדישות מיואשת או ייאוש אדיש של האיש כלפי כל מה שעובר עליו. ה- stone, האבן בשמו של האיש ראויה לו ולשמו - כי נראה ששום דבר לא חודר פנימה. קראתי, וכל הזמן חיכיתי ש"יקרה משהו". רק בסוף קלטתי שזה לא שלא קרה כלום. קרה אפילו הרבה. זה רק הגיבור הפאסיבי שלא עושה כלום, ואם הוא כבר עושה (קורה איזה פעם או פעמיים בחייו) הוא מתיחס לניצחון ולתבוסה באותו שיוויון נפש, כך שהתחושה היא כאילו כלום לא קרה. הסטואיות הזו אפילו לא מרגיזה את הקורא. היא סתם משעממת אותו. במשך חלק ניכר מהקריאה עלה לי בראש הפסוק "אכן חוליינו הוא נשא ומכאובנו סבלם", פסוק שהנוצרים מייחסים אותו לישו. ואכן, אדם כזה בוודאי שמקבל את מותו בשלווה. מי שמת למעשה כל חייו לא מרגיש בהבדל גם כשבא עליו מותו. אז השאלה היא לא "מתי כבר יקרה משהו?" אלא "למי אכפת?", ולי - ממש לא אכפת. להיפך קיבלתי את מותו בהקלה. סוף הספר וסוף ייסורי הקריאה.
אה, אבל העלילה היא לא מה שחשוב, מטיפים לי בחינוכיות המבקרים החכמים וגבוהי המצח. זאת גישה מיושנת מאוד, הגישה שלך, ככה הם אומרים. גדולת הספר היא באופן התיאור, בסגנון, בכניסה אל עולמו הרגשי של הגיבור.
אז זהו, שלא. מעבר לגישה העקרונית שלי שאומרת שהעלילה חשובה ביותר (אולי לא *כל* מה שחשוב, אבל בהחלט הרוב), גם הסגנון בסטונר הוא, בלשון המעטה, לא משהו. כל סדנת פרוזה למתחילים תשנן למשתתפים בה את העיקרון הבא: "אל תספר על.... אלא תדגים את...". ויליאמס לא שמע על הכלל הזה. עוד פעם ועוד פעם בספר הוא מוסר לנו את התרשמויותיו של המספר על הגיבור, במקום להדגים אותן. הוא מאכיל בכפית את הקורא, ולא נותן לו מספיק קרדיט להגיע בעצמו למסקנות. אני כקוראת לא צריכה שיספרו לי שסטונר מורה טוב. תן לי סצנות שמהם אבין את זה בעצמי. אל תספר לי שהוא אוהב ספרות, תדגים לי מה הוא מוצא בה. ואלה רק שתי דוגמאות.
אומרים לי שסגנונו של ויליאמס יבש ופרוזאי בכוונה, וזה בסדר גמור מבחינתי. זכותו של אדם לכתוב בשפה רזה, או באיזו שפה שיבחר. בספר הנוכחי התוצאה היא סיפור משמים על איש משמים, ולא ברור מה הופך אותו ל"רומן מושלם".
35 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
נצחיה
(לפני חצי שנה)
הי, רויטל, חבל שקראת, לא חבל שכתבת ביקורת :)
|
|
רויטל ק.
(לפני חצי שנה)
אם הייתי קוראת מראש אולי הייתי חוסכת לעצמי את הקריאה
או לפחות את הכתיבה של הביקורת שלי:) |
|
נצחיה
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
אני לא מבינה במה התגובה של צבי מיותרת יותר מהתגובות האחרות
|
|
מורי
(לפני 5 שנים)
התגובה של צבי היא בהחלט אחת היותר מיותרות פה.
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים)
צר לי, צבי אלרואי, לחלוק על דעתך.
אהבתי את הספר מאד מאד ודירגתי אותו ב-5 כוכבים נדירים אצלי. לעניות דעתי העובדה שדעתי שונה מדעתך אינה הופכת אותי לעדר או את דעתי לתסמונת... |
|
צבי אלרואי
(לפני 5 שנים)
מסכים לחלוטין עם הביקורת.
הביקורות המהללות הן, בעיני, ביטוי מובהק לתסמונת העדר. |
|
נצחיה
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
נעמי, תודה רבה לך על תגובתך.
|
|
נעמי
(לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
נצחיה מסכימה עם כל מילה, "סיפור משמים על איש משמים" כך בדיוק הייתי סוגרת את הביקורת.
רבים מהמשבחים הם אנשים שבזכותם הגעתי לספרים טובים, ולכן הפעם התאכזבתי מאד. |
|
נצחיה
(לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
נעים מאוד אהוד :-)
|
|
אהוד בן פורת
(לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
נצחיה, את יודעת כמו שאומרת הקלישאה
אף פעם לא מאוחר להכיר. אז נעים מאוד, קוראים לי אהוד
את יכולה לקרוא לי גם אודי. אב"פ זה דרך לקצר את השם המלא המסורבל שלי (אהוד בן-פורת) ואגב לא רעיון שלי אלא של חברים באינטרנט ואני לימים רק אמצתי את זה. |
|
נצחיה
(לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
אב"פ, אני אכן לא מכירה אותך באופן אישי.
וזה ממש לא מפריע לי. להיפך, אפילו. זה מחמם את הלב לראות דברים שעולים מתהום הנשייה. למעשה אפילו מתאים ספציפית לספר דנן.
|
|
אהוד בן פורת
(לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
נצחיה, אם היית מכירה אותי באופן אישי
היית יודעת שלמעט מוצרי אכילה אני כמעט
ולא מתייחס לתאריכים. אני אוהב לקרוא דברים שנכתבים על ספרים ולא פחות מזה לתגובות, ובמקרה נתקלתי עכשיו במה שכתבת ומצאתי צורך לענות. אז אני מקווה שלא מפריע לך שהתגובה שלי הגיעה באיחור. |
|
נצחיה
(לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
אב"פ, תודה רבה לך על תגובתך.
אפילו על סקירה שפירסמתי לפני שנתיים.
יש לי רעיונות באשר ל"איזושהי סיבה", אבל זה לא מה שמשנה. טרנדים הם לא בני הסברה באופן כללי. אחרת הם היו הגיוניים, לא טרנדיים. |
|
אהוד בן פורת
(לפני 10 שנים ו-9 חודשים)
בין הספרים שיש לי כבר כמה זמן
ואני עדיין לא מצליח לקרוא אותם, כל פעם
מסיבה אחרת ונראה לי שאף אחד (בכלל זה גם אני) לא יכול לנתח את זה יותר טוב מכפי שאת כתבת את זה, ובכל זאת מעניין שהספר הזה מאיזושהי סיבה חזר לתודעה במהדורה חדשה. |
|
אפרתי
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
אוי, חמדת, קטונתי... אני יותר חכמה ממך???
יש לי 2 טון של קנאה בך ואת אומרת ככה... תהיי לי בריאה. ונתי, גם אני נבהלתי קצת כי לא שמתי לב שמדובר בגבר ועוד כזה שצעיר ממך בשנה!!!
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
נצחיה -אין צורך להתרגש ולהלחץ
,וזה רק יפה ומוערך מצדי שיש לך וכל אחד/ת אחר/ת דעה וזווית ראיה משלו -כרגע לצורך הדוגמא הנוכחית.
מכיוון ואפרתי -חכמה ממני -הרי שאני חותמת על כל מילה שלה בתגובה האחרונה . |
|
נתי ק.
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
אמאל'ה, יש כאן עוד נתי
לרגע חשבתי שהתכוונת אלי:-)
אגב אני עם יעל לגבי אחריות הדבר, אישית אני מאוד אוהבת אותם. עם זאת את האזהרות שלך אני אוהבת לא פחות מהמלצות. |
|
אפרתי
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
נצחיה, תפסיקי להעלב, בבקשה...
דווקא הדווקאיות נתפסת בעיני כתכונה מצויינת והיכולת לראות נכוחה מבעד לערפל הפרסום, זוהי מעלה ענקית. קשה הרבה יותר לומר את דעתך האישית מאשר להיות יס וומן. אפילו בסימניה, ביקורת ששוחטת פרות קדושות נתפסת כעלבון לאלה שאהבו. פעם קיבלתי על הראש כמעט חרפות וגידופים מפני שפיקפקתי בהיותו של רם אורן סופר מופתי... מה דעתך על זה? הכותבת העליבה אותי כי פגעתי בטעמה האישי. לכן אנא, הוסיפי להביע את דעתך ללא משוא פנים ומי שלא מוצא חן בעיניו יש לו בעייה.
|
|
נצחיה
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
אוהו, מה עשו ממני כאן
כאילו אני דווקנית, שוחטת סדרתית של פרות קדושות לצורך הנאת השחיטה בלבד. ואני מוחה וטוענת שזה ממש לא כך. נכון שאני מנסה לבחון ספרים מתוך אמת מידה אישית, בלי להיתלות באילנות גבוהים ממני. ונכון שהרבה פעמים טעמי האישי שונה מטעם הרוב, וזה אולי הודות לחינוך ה"אנחנו לא כולם" שקיבלתי בבית הורי. אבל זה לי פיצוץ בלון לשם פיצוץ בלון. להיפך.
מי שיעקב אחרי סקירות הספרים שפרסמתי כאן יכול לראות שיש ספרים אהודים על הרבה אנשים, ואפילו רבי מכר, ואפילו מהוללי ביקורת שאהבתי. |
|
איקי טרבולסקי
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
לדעתי סעיף 5 לבדו
מהווה סיבה מספקת שלא לקרוא את הספר ולא רק לחשוד בו. ככלל אחד הקווים המנחים העקריים שלי בבואי לבחור את הספר הבא שאשאיל מהספריה הוא - לא רב מכר. בחלק גדול מהמקרים ספרים הופכים לרבי מכר בגלל תוכן פשטני ומכנה משותף נמוך שהרבה קוראים יכולים להתחבר אליו. רייטינג גבוה, בכל צורות האומנות, הוא לרוב עדות שלילית לרמת איכותה של היצירה. הדבר בולט מאוד בטלוויזיה, אך גם בעולם הספרות קל מאוד למצוא דוגמאות שיאוששו את הטענה הזו. בסופו של דבר אם ביכולתו של סטונר לעורר בך את הצורך לכתוב את הביקורת המעניינת והמשכילה הזו הוא כבר מילא את תפקידו, וזמנך שהושקע בקריאה לא הושחת לריק.
|
|
אפרתי
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
עולם, הבלון הוא לא היצירה, אלא
ה-הו-הא שסביבה. זה שיצירה נחשבת איכותית לא הופכת אותה לבלון. ההילה שתולים סביבה ועודף הסופרלטיבים, הם-הם הבלון.
|
|
עולם
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
"אני מכירים" צ"ל "אני מכיר". יאללה, תנו כבר לערוך תגוביות!
|
|
עולם
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
אפרתי - את צודקת, לא כל אדם בהכרח אוהב יצירה "הנחשבת איכותית"
אבל קשה מאד למצוא מדד אובייקטיבי שיכריע אם יצירה היא "איכותית" או לא. את כותבת כי "ישנם אנשים רבים שכשהם רואים בלון הנטייה הטבעית שלהם היא לנעוץ בו סיכה". אבל, מיהו שיקבע אם יצירה מסויימת היא בגדר "בלון" או שהיא יצירת מופת? אני מכירים אנשים מוכשרים מאד שממש לא הבינו על מה המהומה בסטונר, ואחרים, מוכשרים מאד גם הם, שהתמוגגו ממנו. אני אהבתי את סטונר משום שהדמות שלו גרמה לי לתחושות של הזדהות, כאב, כעס ותסכול, בקיצור - נגעה בי. ואם מאן דהוא מתמוגג מיצירה שאני כלל לא מתחבר אליה - למשל הסיפורים של ריימונד קארבר - זה לא גורם לי לומר (וגם לא לחשוב) שסיפוריו של קארבר הם בלון נפוח שיש לתקוע בו סיכות. אני פשוט לא מתחבר אליהם.
|
|
אפרתי
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
עולם, יש להבחין בין הגדרה מטעם הטעם
ובין הגדרה שכלתנית. למה כוונתי? מקובל בעולם המערבי כי מוסיקה קלאסית נחשבת איכותית. האם כל אדם הסובר כך חייב לאהוב אותה? ברור שלא. אובייקטיבית יאמר לך כל אדם משכיל כי מחזה של שייקספיר הינו אומנות גבוהה. האם סובייקטיבית קביעה זו גורמת לו לאהוב את ריצ'רד השלישי? ברור שלא. רובנו הופכים להשתקפות של חינוכנו ושל הערכים שהוטמעו בנו (כולל היחס לסוגים שונים של אומנות). הטעם האישי לא נכנע תמיד להערכה השכלתנית, שם כבר פועלת נטיית הלב. החל משנות השישים של המאה שעברה נותצו קביעות רבות ונשחטו פרות קדושות בכל הנוגע ליצירות אומנות. מן הרגע שבו הביטלס הפכו לקלאסיקה, אין עוד ערך להצבת סולם ערכים אומנותי. הכל הולך. באחת הביקורות שלי, נדמה לי שבביקורת על סטיג לארסון, כתבתי על תסמונת המורד ותסמונת העדר. טעמנו האישי מונע גם על ידי הנטיה שלנו להיסחף אחר קובעי הטעם או למרוד בהם. ישנם אנשים רבים שכשהם רואים בלון הנטייה הטבעית שלהם היא לנעוץ בו סיכה. נצחיה, חביבתנו המוכשרת להפליא, שכותבת ביקורות נפלאות וחכמות, שייכת בוודאי לנועצי הסיכות.
|
|
עולם
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
למשל במוסיקה: (2)
את כותבת כי "לא תמיד יש קסם שאפשר להבין". נכון, אבל אם יש רבים וטובים שסבורים כי זה קסום, ורבים וטובים הסבורים שזה לא קסום, אז מי טועה? ובכן, כולם צודקים: זה עניין של טעם.
|
|
נצחיה
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
ספר טוב מדבר בעד עצמו
אחרית דבר בדרך כלל באה להסביר את הספר החכם עד מאוד, לקהל הבור שעשוי בלעדיה לחשוב שהוא ספר לא טוב. וזה בדיוק מה שכתבת "ל-מנת לתת במה למתרגם, לעורך, לחוקר וכו' לעשות מעין "מיני ניתוח" על היצירה". ניתוח טוב ליצירה, אבל יש צורך לחבב יצירה גם בלעדיו. אם זה לא קורה והמו"ל מרגיש חובה לצרף את הניתוח הזה בתוך הספר (או במקרה של מנחם פרי - על הכריכה האחורית), זה אומר דורשני. לא אמרתי שבהכרח זה רע. יש ספרים שצורפה להם אחרית דבר והם טובים, כפי שיש ספרים שכריכתם גדושה סופרלטיבים מקיר לקיר והם טובים. רק אמרתי שזו נקודה מחשידה.
|
|
יעל 93'
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
נצחיה, לא הבנתי מה מחשיד כל-כך בסעיף הרביעי.
אחריות דבר, לפחות אלו הטובות באמת, אמורות להיות הפוכות מכל ההשתפכויות והציוצים בכריכה האחורית. לרוב ההוצאה לא יוזמת את המאמר המסופח כעוד דרך נלוזה לשבח ספר אלמוני מקיר לקיר, אלא להפך - על-מנת לתת במה למתרגם, לעורך, לחוקר וכו' לעשות מעין "מיני ניתוח" על היצירה. מכיוון שהדברים מובאים בסוף, ולא בתור הקדמה או טרם-קריאה, הניתוח אמור להעמיק הרבה יותר, הן בתוכן והן בעושר המובאות וההשוואות. אז אל תבהלי מהמצאותה של אחרית דבר תמימה :*) צר לי ש"נפלת" על ספר ששיעמם אותך. היטבת להבהיר את עמדתך, מבלי לסלף או לעוות את רוח הספר. דווקא אותי זה די מרתק, שרוב הכותבים בסימניה הצביעו על אופי הספר, אולם התחושות שהתעוררו בעקבותיו כה מגוונות! תודה שהוספת את דעתך לפסיפס הזה :*)
|
|
נצחיה
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
למשל במוזיקה
ג' יכולה לא להבין בכלל מה כל הסלסולים האלה, ואז לשמוע את "מסע הקסם המזרחי" של שמעון פרנס, ובמקביל לעבוד עם אנשים שאוהבים תזמורות אנדלוסיות, ולדבר איתם, ולהתחיל להבין את הקסם.
אבל לא תמיד יש "קסם" שאפשר להבין, כמו במקרה של "אנקת גבהים" שכתבתי עליו לפני כמה זמן. ההוצאה צירפה אחרית דבר רצינית וגבוהת מצח שבה ניסו להסביר לי כמה הספר מופלא. אבל חוץ מלחזור ולומר שהוא מופלא, לא ממש הסבירו שם למה, ואני נותרתי עם התמיהה. |
|
אפרתי
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
עולם, במקרה דנן אנוכי ב'...
|
|
עולם
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
למשל במוסיקה:
א' מתמוגגת ממוסיקה של אום-כולתום וב' מתמוגגת מאריות של פוצ'יני (לא יודע למה, אבל נזכרתי עכשיו בנשיא לשעבר קצב). וב' יכולה לא להבין כלל מה א' מוצאת באום-כולתום וכו. זה פשוט עניין של טעם.
|
|
אפרתי
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
הגעתי לגיל שאפשר להתחיל
לא להלחם בגלל איכות או תווית או תדמית או אימאז' אותוצר של יחצנות ותסמונת העדר. מותר לי לבעוט, להגיד הפוך, לא לאהוב ולהשתעמם. אני מרגישה מספיק "תרבותית" לא להכנע לרוח האליטיזם האינטלקטואלי. מצדי, כל המבקרים יכולים לכרוע ברך, לנפנף, לדמוע, לקשקש ולכשכש. אם אני אוהבת אני אוהבת ואם לא, אז לא. וכל זה בהסתייגות ובכלליות, כי את סטונר עדיין לא קראתי ואני לא רוצה לחרוץ דעה על סמך אותם 20 עמודים.
|
|
נצחיה
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
אפרתי - את לא צריכה להתאמץ
זה לא שאחרי העמודים הראשונים משהו מתחיל לזוז. כל הספר הוא כך. קראת 20 עמודים - הבנת בדיוק על מה הוא מדבר, ומה רוח הדברים. אני נפלתי בפח הזה של "כולם משבחים אז צריך להבין על מה ולמה" ועכשיו אני אומרת שלא כל דבר צריך להבין. יש דברים נסתרים, לא נבין, לא נדע.
|
|
אפרתי
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
בעקבות הסופרלטיבים רכשתי והחילותי לקרוא,
ועשרים העמודים הראשונים הטילו עלי מן ערפל של אפרוריות. נטשתי ואני מניחה שאחזור אליו ולו כדי להבין על מה ולמה (שבחים וביקורת לא משבחת), אבל בינתיים, סטונר אינו מן החצופים וקופצים בראש והוא מניח לחיים לגלגל אותו, לכן גם הספר הנטוש נחבא בערימה ולא משמיע קול.
|
|
נצחיה
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
לנתי
לא השקעתי כדי "להנמיך" את הספר. הוא נמוך גם בלי עזרתי. תודה.
|
|
נתי
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
יש לי הרגשה
מדברייך ומההשקעה שהשקעת כדי להנמיך את הספר. שאין הבדל רב בינך לבין אנשי יח"צ, אלא בתוכן... :)
|
|
נצחיה
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
דווקא הייתי יכולה להישאר אדישה
לולי ריבוי היח"צ שהספר קיבל.
|
|
עולם
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
כרבים מן המגיבים הקודמים, אהבתי את הביקורת אך גם את הספר.
לספר זה יאה אולי הקלישאה: או שאתה אוהב אותו או שאתה ממש לא אוהב אותו, אבל אינך יכול להישאר אדיש.
|
|
נצחיה
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
תודה למשבחים ותגובה מרוכזת
(בשל פורמט התגובות המיושן כאן, אין לי ברירה אלא לעשות זאת ככה)
אורן ומירב - תודה. נראה שאתם שייכים לרוב. אלון - קראתי כמובן מה שכתבת (אני תמיד קוראת את כל הסקירות הקודמות לפני שאני כותבת). ברור שכל ספר הוא שיקוף של הקורא, ולא רק מה שנכתב. ג'ניה - הספר אכן נכתב בשנות השישים ונפל לתהום הנשיה. אישית לא ברור לי בכלל למה משו אותו משם. תהום הנשיה הוא מקום ראוי להיות. ומה לעשות, ספר נשפט גם על דרך השיווק שלו. קורא כמעט הכל - חייכת אותי. עכשיו נשמע שאני מין "דווקנית" כזאת שנהנית ללכת נגד הזרם ולשנוא עקרונית כל ספר שהרבה אנשים אחרים אוהבים. נתי - קריאה מהנה, או מה-שלא יהיה... חמדת - :-) |
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
מסכימה עם הביקורת שלך
לא התלהבתי ולא התחברתי ....
|
|
נתי ק.
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
עדיין מחכה לי על המדף
הביקורת שלך משכנעת וכמובן כתובה היטב, אבל נראה לי שבכל זאת אנסה לראות בעצמי על מה כל המהומה:-)
|
|
קורא כמעט הכול
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
יש לי תרגיל משעשע
תמיד כשאני רואה בתגובות לביקורת באתר ניסוחים שמתחילים "דווקא מאוד אהבתי..."
אני מהמר ביני לבין עצמי שאת הביקורת מעוררת המחלוקת כתבה נצחיה.... (תמיד אני מנצח ביני לבין עצמי) כיף לקרוא את הביקורות שלך למרות שלרוב אני לא מסכים עם גזר הדין... |
|
ג'ניה
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
דווקא מאוד מאוד אהבתי את הספר למרות שמאוד לא רציתי לקרוא אותו מראש
אני חושבת שהבעיה העיקרית של הספר במקרה שלך היא דווקא השיווק שלו. והציפיות שמעלים לקוראים הפוטנציאלים שלו. הספר הוא ספר מאוד צנוע בהגדרה. צנוע ויבש ומינימליסטי - שלדעתי בכלל לא אמור להגיע עם ציפיות גדולות (כי האכזבה מובטחת) או ציפיות לעלילה (כי האכזבה מובטחת) או לדמות מרשימה ( ראה לפני כן..). מן הסתם גם תוצאות משיווק שקרי זה לא נותנות פירות..
מצידי הגעתי אליו עם חששות מקסימליות שיהיה ספר שניפחו אותו - ואולי בגלל זה כל כך הופתעתי ונהניתי ממנו. למרות זאת הביקורת שלך מאוד מנומקת ומשכנעת באוטנטיות של מה שאת הרגשת - אבל נראה לי שהספר גם לא מתיימר להיות אף אחד מאלה שאת דורשת ממנו להיות.. ( אני מתכוונת לספר ולא לשיווקו המחודש - חושב לזכור שהספר נכתב בשנות השישים של המאה הקודמת, ועשרות שנים לא זכה לשום פופולריות). |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מצויינת
למרות שכמו קודמיי כאן, ההתרשמות שלי מהספר היא 180 מעלות מזו שלך. http://simania.co.il/showReview.php?reviewId=50597. אני חושב שספר הוא לא תמיד רק מה שנכתב, אלא הסימביוזה שלו עם הקורא, ומה הוא עושה לו. אני בהחלט יכול להבין למה לא אהבת את הספר. אני בקלות יכולתי להרגיש את אותה הרגשה, אילו הוא לא הפך לי את הקרביים כמו שעשה.
|
|
מירב
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
גם אני אהבתי את הספר למרות כל זה ואהבתי גם את הביקורת
|
|
אורן
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
אמנם לא מסכים איתך
אני דווקא נהניתי מהספר. אבל... איזה ביקורת כיפית כתבת. אחת הביקורות הכי מעניינות שקראתי כאן.
|
35 הקוראים שאהבו את הביקורת