• חברים
  • ביקורות
  • דירוגים
  • פורומים
  • רשימות
  • נושאים
  • מחפשים בנרות
  • ספרים חדשים
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
סימניה - סופרים ספרים וחברים • © 2006-2026
אודות•חנויות ספרים•ספריות•עזרה•תנאי שימוש•פרטיות
תוכן פרסומי רלוונטי
סימניה

ספרים, סופרים וחברים

ביקורות ספרים אחרונות

הביקורות האחרונות שפורסמו על ידי הקהילה

הלילה הארוך ביותר

הלילה הארוך ביותר

אשכול נבו

מה יש בספר יותר מאשר עוד כתבות עיתונאיות על אשר ארע לאנשים ב"לילה הארוך ביותר". הכתיבה שטחית ביותר, רצף של אירועים שלעיתים אינם מציאותיים. לדעתי, ניצול של האירוע הדרמטי שאירע לנו, ועדיין טבוע בנפשנו, ליצירת עוד ספר שיירשם ברזומה של הסופר. בסופה של הקריאה נותרתי ריק ממש כפי שהתחלתי. לא נותר מאומה!

לפני 35 דקות•
★★

סדרות שעוררו עניין לאחרונה

סדרות שקוראים דירגו השבוע

כסף קטלני

ג'ק ריצ'ר

לי צ'יילד

מתח ריגול והרפתקאות | 35 ספרים

4.1דירוג
אן מהחווה הירוקה (האסופית)

אַן שֶרְלִי האסופית

לוסי מוד מונטגומרי

תרגום (נוער) | 24 ספרים

4.7
★
★
★
•
יוסי נינוה
היורשת מדלהי

היורשת מדלהי

ויקאס סווארופ (תרגום: דנה אלעזר הלוי)

את הספר הזה סיימתי במהירות יחסית משום שהקריאה בו הייתה שוטפת וקולחת, מה שמהווה את אחד מיתרונותיו הגדולים. זהו הספר הראשון של סווארופ אותו אני קורא - את נער החידות ממומביי טרם קראתי, צפיתי רק בסרט.

גיבורת העלילה היא סאפנה סינה אשר מתגוררת בדלהי ועובדת בחנות לממכר מוצרי חשמל. היא אישה קשת יום אשר שרשרת אירועים במשפחתה דוחפת אותה עמוק אל מרוץ העכברים של ההישרדות הכלכלית בכלל, ובקרב אנשי הקסטות הנמוכות בהודו - בפרט. יום אחד, בעת ביקור במקדש של האל הקוף האנומן (אחד מגיבורי אפוס הראמאיאנה, אחת מהיצירות הספרותיות החשובות בהינדואיזם, יחד עם המהאבהארטה), היא פוגשת במיליארדר וינאי מוהאן אצ'ריה העומד בראש קונצרן הודי ענק. הואיל ואין לו יורש, הוא מציע לה להפוך למנכ"לית הקבוצה, בהנחה שתעבור כשבעה מבחנים בכישורי חיים שונים אשר ילמדו אותו האם היא כשירה לתפקיד. בעוד שההצעה נראית הזויה ותלושה מהמציאות, נחתם לבסוף חוזה בין השניים ומכאן ממשיך הסיפור כאשר כל פרק מוקדש לאחד המבחנים הבודקים, כל אחד בתורו, יושרה, אומץ, תושיה, ראיית הנולד, יכולת הכרעה ולבסוף גם חכמה. תוספת קטנה מההתרשמות שלי – במבחן האחרון היא מאותגרת גם ביכולתה לגייס תושייה, לא פחות מחכמה. משום מה, ברמה האסוציאטיבית, זה הזכיר לי את מבנה הספר של מאיה ערד "שבע מידות רעות" בו כל פרק מוקדש למידה רעה אחרת...

במהלך המסע בין המבחנים, אנו נחשפים להודו שמזכירה לא מעט את זו של נער החידות ממומביי. שחיתות שלטונית, ניצול ילדים, סחר באיברים, אלימות ברחובות, קודים שבטיים המאפשרים התנהלות נפשעת בתוך המשפחה, הרצון של בני המעמדות התחתונים במסגרת הריבוד החברתי ההודי לחיי זוהר ועוד. הספר מדגים בפועל את הלחץ הקיים על מעמד הביניים של הודו המודרנית – שכבת הביניים המורכבת ממרבית העם ונקראת – "וואישיה" שהוא השלישי במדרג החברתי המרובד ובו נכללים הסוחרים, האיכרים, הרוכלים ובעלי המקצועות החופשיים, הללו "ממוקמים" מתחת למעמד הלוחמים ומעמד הכוהנים.

אנו מקבלים גם הצצה לדלהי "של מטה", ליום יום של תושביה קשי היום, לעומת הקיצוניות מנגד של עושר בלתי נתפס של השכבות המבוססות באוכלוסיה, וזאת בתיבול רעש הריקשות, השווקים, הצפיפות ברכבת התחתית ובאוטובוסים, הקניונים החדשים אל מול האזורים הישנים, ההמולה, הססגוניות והריחות.

במהלך הפרקים ועם התקדמות העלילה, אנו נחשפים למאורעות העבר בחייה של סאפנה אשר הביאו אותה למצבה הנוכחי וכן למטען רגשות האשמה שהיא נושאת בקרבה. במקביל, אנו מבינים גם כי חייו של אצ'ריה המליארדר אינם פשוטים כלל וכלל. גם הוא סבל מאובדן במשפחתו ומסתבר כי אחד היריבים הגדולים ביותר המאיימים על האימפריה שבנה, הוא לא אחר מאחיו התאום העומד בראש קונגלומרט גדול לא פחות מזה שלו. מאבקי שליטה ואגו אינם כנראה נחלת המערב בלבד.

העלילה מתפתחת בשני צירים, האחד הוא המבחנים והמסרים הפילוסופיים אשר בצידם, אם כי ניתן שם מקום רב לצירופי מקרים, עד רמה העלולה לטעמי לערער את אמינות זרימת הסיפור. השני הוא כספר מתח לכל דבר וענין. מסתבר כי הפתרון של העלילה מורכב מאד אך בסופו של דבר גם מפתיע ביותר, ברמה שהקורא לא היה מצפה לה.

הספר מהווה חשיפה לאלמנטים בהינדואיזם. בביקורה של סאפנה במקדשו של האל הקוף האנומן, היא למעשה פונה לבקש את עזרתה של האלה דורגה. במקדשים ההינדיים יש מקום ליותר מאל אחד והיא פונה לפסל של דורגה הנמצא בתוך המקדש של הנומאן. האלה מייצגת את האנרגיה הנקבית הקוסמית (שקטי) ושמה נגזר מהמונח הסנסקריטי "דורגהא" – בלתי מושגת. אל הפיל גנשה, הלא הוא האל הפותח את המעברים, סולל את הדרכים להתקדם בהם ומתיר את הקשיים שבדרך (הוא מגיע כאחד מצמד, בדרך כלל עם האל עכברוש). מושג ה "גורודקשינה" שהוא המתנה שיש לתת למורה – נגזר מהעת העתיקה בה במסגרת פולחן הקורבן, היו המקריבים (אשר נמנו על אנשי מעמד הלוחמים והשליטים – הקשטריה) נותנים מתנה לכוהנים, בדרך כלל הייתה זו פרה חולבת. המושג נקשר למערכת היחסים הכלכלית שנוצרה בין מעמד הלוחמים לכוהני הדת, הברהמינים, אשר הובילה גם למערכת יחסים של "תן וקח" ולתלות פוליטית.

ההינדואיזם, כמו גם הבודהיזם אשר החריג עצמו ממנו, עוסקים רבות במוות. לשיטתם של מגוון האמונות והמסורות הנמצאות תחת קורת הגג של ההינדואיזם, אין באמת מוות כי אם שינוי צורה, איחוד עם התודעה הקוסמית ולידה מחדש במסגרת הסמסארה – מעגל המיתות והלידות החוזר על עצמו. כל עוד לא השיג האדם שחרור (מוקשה), אזי הוא נדון להמשיך ולהיות חלק מהמעגל הנצחי הזה. ולמרות זאת, מסתבר כי ההינדים אינם משוחררים מהאבל, מהכאב על המת ומתחושת האובדן שבאה עימה.

מילה על הסופר, ויקאס סווארופ – נולד בעיר אללהבאד בשנת 1963 ועסק בדיפלומטיה בעת שירותו במשרד החוץ ההודי. כתב את רב המכר הבינלאומי "נער החידות ממומביי" אשר זכה בפרסים רבים – גם הספר וגם הסרט. תרגום הספר מאנגלית – דנה אלעזר-הלוי, הוצאת אחוזת בית.

לפני 5 שעות•
★★★★★
•Josefico
מראה הנפש

מראה הנפש

שמעונה גינצבורג

אני אוהבת מאוד ספרי עיון/מדע פופולאריים, כאלו המיועדים לקוראת מן השורה. שמחתי מאוד לגלות את הספר "מראה הנפש - התודעה בראי האבולוציה" שהומלץ ונבחר למפגש עם אחת המחברות, פרופ' אמריטה חוה יבלונקה, במועדון הקוראות שלנו. (תודה, יפעת!)
הספר יפהפה, בכריכה קשה כמו פעם, והיה כיף מאוד לקבל אותו בדואר, כי ספר הוא לא רק תוכן, אלא הוא גם אובייקט, והאובייקט שלפנינו יפה להפליא. "מראה הנפש" הוא לא רק ספר עיון בתחום הביולוגיה והתודעה, הוא גם ספר אמנות יפהפה, היות שכול פרק מעוטר באיור רלוונטי פרי מכחולה של הציירת ענת (אנה) ז'לויגובסקי שהיא גם רופאת משפחה בגמלאות, שמגיבה באופן אסוציאטיבי - חזותי לתוכן של הפרק. כך שלפנינו שיתוף פעולה בין שלוש נשות מקצוע, כאשר הצלע השלישית היא הנוירוביולוגית שמעונה גינצבורג, והסינרגיה הנשית מדעית אמנותית זו יוצרת ספר יוצא דופן, מרתק שגם מושך את העין.
הספר בנוי מחמישה פרקים, המכונים תצפיות, כאשר המחברות מתחילות בניסיון להגדיר את מושגי היסוד של תודעה או נפש לאחר מכן לשאול מיהו המודע, לבדוק כיצד התפתחה התודעה, ולאחר מכן לדון באדם ובתודעה ואף מעבר לו, עד לסייבורגים ולרובוטים.
כול שער מחולק לפרקים קצרים וידידותיים לקוראת. כפי שכבר ציינתי, זהו אינו ספר מדע תיאורטי כבד ומקצועי, אלא ספר עיון שמציג מידע, סוקר התפתחויות, מציג דוגמאות ותיאוריות אבל בעיקר מסקרן ושואל שאלות. מטרתן של המחברות כמו גם המאיירת, אינה לשכנע בתזה מסוימת אלא להיפך, לעורר למחשבה ולפתוח דיון. באופן זה הקוראת הסקרנית גם נחשפת למידע רק אך גם נפתחת לאופציות נוספות, מרתקות לא פחות. זהו ספר הפותח חקירה, ומעודד למחקר וחשיבה נוספים וזה בעיקר מה שאהבתי בו, מעבר לסינרגיה הנשית המופלאה ולחיבור המפתיע בין ספר עיון לספר אמנות.
לסיכום, אני לא מופתעת ש"מראה הנפש - התודעה בראי האבולוציה" כבר תורגם למספר שפות, לדעתי יש לו פוטנציאל קוראים נרחב ביותר וכמו ספר עיון טוב באמת הוא מזמין לחזור אליו מדי פעם, להרהר, להתבונן ולהמשיך הלאה בחיפוש סקרני אחר השאלות הנצחיות של גוף, נפש, תודעה ומה שביניהם.

לפני 7 שעות•
★★★★★
•שין שין
צבע המים

צבע המים

ג'יימס מקברייד (תרגום: זיוה יבין)

אני אוהבת לקרא ספרים על יהודים. זה נותן לי הרגשה של בית. בייחוד יהודים אמריקאים. בייחוד יהודים אמריקאים שהיגרו מפולין לפני המלחמה. יש איזושהי שותפות גורל עם טוויסט בעלילה. אהבתי לקרא על מהלך גילויו של ג'ימס כי הוא חלק מהעם היהודי. כמה שמוזר זה היה יכול להיות, אפרו אמריקאי שסבל מגזענות כפולה על היותו שחור ועל היות אימו לבנה יהודיה.... מסע חיים מורכב ומעניין. התרגשתי מהסיפור האחרון על חברו העיתונאי שאימו שרדה בקושי את תקופת המלחמה בפולין. אימו מהעיירה של סבא שלי. חייבת לחקור את הענין הזה.... עצוב שאין את מי לשאול.

💬1
לפני 9 שעות•
★★★★★
•מנטה
הדת והחיים [כרך א']

הדת והחיים [כרך א']

ראובן אשר ברודס

השם של ר.א ברודס קפץ לי המון פעמים דווקא בהקשר של הספר הזה בעל השם המאוד מזמין של ''הדת והחיים'' והוא קפץ לי בעיקר בספרים אחרים מבערך אותה התקופה.
אחרי קצת קשיים הצלחתי להשיג את שני הכרכים (שבעיקרון הרומן מחולק ל3 כאשר השני מתחיל כבר בערך הראשון), ואני שמח.
הרבה זמן רציתי להרגיש כמו שהרגשתי מצמח אטלס של חיים גראדה. סגנון הכתיבה והסיפוריות שסביב הנושא הדתי הרגשי, היו לי מאוד מעוררי הזדהות וחיזקו את החוויה שלי. בספר הזה, שיש שיאמרו שבאיזה שלב קיבל אופי יותר מסאי - נהנתי ביותר גם מסגנון הכתיבה העברית, וגם מהסאבטקסט הנפלא.

עם זאת, הרומן עלילתי אבל ניכר שלא העלילה הפשטנית היא העיקר וזה כבר עניין של סגנון. ניכרת הזעקה, גם בעלילה עצמה דברים מתגלגלים ככה שהמציאות והמצב גדולים אפילו עבור הדמויות - וזה היופי, כי כל העלילה כן שומרת על סגנון קו מסוים, פשוט זה לא סגנון סטנדרטי שרק מצייר סיפור (אם גם אתעלם מהכמות הלא קטנה שם של הדרשות והרפרנסים התורניים כי במובן מסוים זה חלק מהעניין והזעקה - קריאת התגר על התפיסה ההלכתית המקובלת ומתוך מקום שכלתני והגיוני)

ככה או ככה, מצאתי את עצמי לא מרגיש מסורבל או מחוסר עניין על אף הקטעים היבשים שמדי פעם, היה לי חשוב להבין מה המחבר רוצה והתבנית העלילתית עשתה את הכל הרבה יותר קריא ומהנה.

לפני 18 שעות•
★★★★★
•oziko
עד קצה הגבול

עד קצה הגבול

עודד ליפשיץ

מבין כל הספרים הרבים שיצאו אחרי ה-7 באוקטובר בחרתי לקרוא רק אחד - את אסופת המאמרים והחומרים שכתב עודד ליפשיץ שנרצח בשבי. לא חושב להעביר ביקורת ספרותית על הספר - זהו ספר שנועד להציג דמות - לדעתי דמות מופת - של אדם שהאמין בכל רמ"ח אבריו ובאמונה שלמה - בצדקת הדרך שהוא בחר בה - עמדת שמאל ברורה ובלתי מתפשרת. זה עולה מכל המאמרים שהוא כתב במסגרות השונות - כעיתונאי ב"על המשמר", ככותב ב"חותם" ובטורים שכתב בעיתון "הארץ". דמות של לוחם אמיץ ובלתי מתפשר. הוא דמות מייצגת לדעתי של דור המתיישבים הראשונים של הנגב המערבי - אלו שבחרו אידיאולוגית להתיישב בקיבוצי הספר על גבול עזה ואשר למרות מערכת היחסים רצופת האש וההפגזות - ידע לשים את הלב (התמים והאנושי) שלו במקום הנכון. העובדה שהוא היה בין אלו שהסיע חולים פלשתינאים מעזה לבתי חולים ולבסוף נרצח על ידם - היא יותר מטרגדיה שמסמלת את הקושי והמורכבות של אותם מאמינים מסוגו של עודד ליפשיץ- דמות ראייה להערצה לטעמי.

לפני 18 שעות•
★★★★★
•רוני
הסודות של דודה קולט

הסודות של דודה קולט

ואלרי פרין

מתחיל טוב, אח"כ מתחיל להתיש ובחציו נטשתיו בתחושה של כלום, וחבל"ז !

לפני 23 שעות•
★★★★★
•יוסי נינוה
הסמל האבוד

הסמל האבוד

דן בראון (תרגום: גיא הרלינג)

האמת היא - זה הספר הראשון שהתחלתי לקרוא כספרות רומן סלש מותחן.
שקעתי לתוך עלילה מטורפת ומזהירה.
נצרות, יהדות, בונים חופשיים.
השתוממתי לכמה רגעים.
פשוט נפלא.
אבל כמובן עד שאתה מתחיל לאמת עובדות ואז הרוח מתרוקנת מן המפרשים כמו בים ללא משב אויר קל.
היופי אצל דן בראון זה האומץ להציב קונספירציות ותאוריות כמדע מדויק או ככזה שאמור להיות מדויק.
בכל אופן אני אהבתי ואני ממליץ בחום.

אתמול•
★★★★★
•מנחם תנכי
מפתחות

מפתחות

ורד עיני קדר

ספר נועז ולא מתנצל. לעתים קצת ארוך ואיטי מדי, אבל ממשיך להתפתח וכל הזמן מגלים דברים חדשים על הדמויות. מעניין ויוצא דופן.

💬1
אתמול•
★★★★★
•אמה
תגובות על ביקורות

תגובות אחרונות שפורסמו, והביקורות הכי מדוברות (תגובה אחרונה מכל ביקורת)

תגובות אחרונות

תמונה של Josefico
Josefico•לפני 4 שעות
אהבתי את הספר.

סיפור ההקרבה של האם כדי לשרוד ולהמשיך לתמוך בילדיה עד להגיעם לבגרות הוא מעורר השראה. הוא מראה גם צדדים מפוקפקים של יראי שמיים, לכאורה (אביה של האם - הרב...).

על הביקורת של מנטה על צבע המים מאת ג'יימס מקברייד
צבע המים
תמונה של נצחיה
נצחיה•לפני 9 שעות
אני מאוד אהבתי את הספר

על אף הקצב האיטי שלו. נו, כבשים. וגם הסקירה שלך יפה

על הביקורת של ישי על גלנקיל מאת לאוני סוואן
גלנקיל
תמונה של נצחיה
נצחיה•לפני 9 שעות
שימי לב שהסקירה בחלק הראשון היא סקירה טכנית מאוד.

אין בה שום דבר מהעולם האישי של הכותב, מניסיון העבר שלו, מהדברים אליהם התחבר ואלה שלא. יכול להיות שהייתי יכולה לסנתז גם דבר כזה, בעיקר עם ה-AI היתה כבר לומדת להכיר אותי, אבל בינתיים זה לא שם.

על הביקורת של נצחיה על קלרה והשמש מאת קאזוּאוֹ אישיגוּרוֹ
קלרה והשמש
תמונה של נצחיה
נצחיה•לפני 9 שעות
בשבילי זה היה אינטיליגנטי וחמוד.

אני לא מתחייבת על הרגשות של אחרים.

על הביקורת של נצחיה על גלנקיל מאת לאוני סוואן
גלנקיל
תמונה של סקאוט
סקאוט•לפני 10 שעות
תודה. אמן!!!
על הביקורת של סקאוט על סופי הגדולה מאת ג'ורג'ט הייר
סופי הגדולה
תמונה של מירית
מירית•לפני 15 שעות
יופי של סקירה, רק בריאות :)
על הביקורת של סקאוט על סופי הגדולה מאת ג'ורג'ט הייר
סופי הגדולה

הכי מדוברות

תמונה של סקאוט
סקאוט•לפני 10 שעות
תודה. אמן!!!
על הביקורת של סקאוט על סופי הגדולה מאת ג'ורג'ט הייר
סופי הגדולה
תמונה של יוסף
יוסף•אתמול
באמת צירוף מקרים חביב:)

שמתי עין על "חולות הזהב" ואולי על עוד כמה. תודה!

תוכן נבחר

ביקורת שבחרה המערכת או הכי אהובה מ-7 הימים האחרונים, ויצירה ספרותית אחרונה

ביקורת נבחרת
ניצן צבי כהן
דירוגדירוגדירוגדירוגדירוג

שכול וכשלון וזומבים

אמיר חרש

ספר שמערבב את סופר העלייה השנייה י.ח. ברנר עם אפוקליפסת זומבים, נופל בהכרח תחת ההגדרה של 'קאמפ'. ובכל זאת, מי שמחפש ספר קליל או מטופש – שכול וכישלון וזומבים הוא לא הספר בשבילו. אמיר חרש התייחס לעניין ברצינות גמורה.

זהו ספר המקים לתחייה, תרתי משמע, את החבורה שהתבצרה ובסופו של דבר נרצחה במאורעות תרפ"א בבית האדום שבין הפרדסים בפאתי תל אביב, במקום בו שוכן כיום מרכז הנוער העובד והלומד על דרך קיבוץ גלויות. כחניך לשעבר בתנועה, זכורות לי ישיבות ופעולות שעברתי בחדר הזיכרון, כשדמויותיהם של ברנר, צבי שץ, צבי גוגיג, יוסף לואידור, יהודה ואברהם יצקר ניבטות עלי. קטעים מכתביהם מעטרים את הקירות.

היות וקרן אהובתי התגוררה שלוש שנים בנווה עופר, סמוך לבתי הבאר הישנים שבדרום פארק החורשות, ומקום העבודה שלי יושב בשוקן פינת קיבוץ גלויות - גם הגיאוגרפיה של הספר, מרגישה לי מוכרת מאוד. סרט אימה שנכתב על 'השכונה שלי'.

הספר כתוב כך שאמיר חרש משמש רק 'המביא לבית הדפוס' של כתב יד מסתורי שהגיע לכאורה לידיו. של ברנר – לא ברנר שלנו, אבל ברנר 'כלשהו'. והכתיבה אכן ברנרית מאוד, בשפה ובתכנים. מלאה בהתלבטות קיומית, ביקורת עצמית ולאומית, שאלות על מהות החיים – וגם על חיים ראויים, חיים שאינם חיים, חרבן, ניוון ותחייה... דברים שזומבים בהחלט יכולים להשתלב בהם, גם אם באופן מפתיע. הם עוד דרך לבחון את הגבול שבין חיים למוות, בין קיום ריק לבין חיים בעלי משמעות.
אחת הביקורות הקבועות על ז'אנר הרומנים ההיסטוריים, הוא הערבוב שבין בדיה למציאות. החירות אותה נוטל הסופר להכניס מילים בפיהם של אנשים אמיתיים שכבר אינם, או לרקום תוכן למערכות יחסים שלא היה חלק מהן ולא הכיר באמת. במובן הזה, אני חושב שחרש עלה כאן על משהו – הוא עוסק בדמויות היסטוריות שניכר שהוא אוהב ומעריך, ומכניס מילים לפיהן, אך ברור לקורא שהכל בדיה ושהצמידות לאמת ההיסטורית מוגבלת לנקודות ואנקדוטות מסויימות. פשוט משום... ובכן, שמאורעות תרפ"א לא נגרמו בשל מתקפה של מתים-חיים.

בסופו של דבר, נדמה שהזומבים הם רק התירוץ. מתחת לדם ולאימה מסתתר עיסוק בשאלה הברנרית הגדול...

המשך קריאה←
יצירה נבחרת
סייג'

"למה את לא מבקשת עזרה?"

זה קשה לכתוב ולבטא את עצמי, כשאני לא בטוחה בדרך שלי, ובדברים שאני חושבת על עצמי ועל מה שנכון לי כרגע.
אני אדם מאוד כנה, אבל מסתבר שיש דברים שאני מתקשה להיות כנה לגביהם, שלא בא לי לפתוח.
זה מביך להראות את התסבוכת המנטלית, עבורי בכל אופן, לא לדעת את עצמי ואת צדקת הדרך שלי, זה מקום מאוד עדין אצלי.

האדם שהייתי איתו בקשר גם הציף אצלי דברים שוב, אמר לי דברים כמו: "את לא יודעת מי את", "ראיית המציאות שלך מעוותת", ואחד הדברים שאולי הכי זיעזעו אותי שהוא אמר, זה שאני הרבה יותר כנה בכתיבה שלי פה, מאשר בכתיבה עם שיחות עם אנשים.
מהפרספקטיבה שלו, יש סוג של "שואו" באיך שאני מתקשרת עם אחרים את הדברים שקשה שלי איתם, אבל זה לא החלק שזיעזע אותי, אלא יותר החלק שבו הוא אמר שהכתיבה שלי שהוא אמר שהכתיבה שלי פה היא כנה ואמיתית.
קודם כל זה גרם לי להרגיש שאני כבר לא כזאת, ושהכתיבה שלי כבר לא כזאת, כי הוא בטח מדבר על דברים שהוא קרא ממני לפני שנתיים.

וכשאני חושבת על זה, הוא חתיכת חלאה.
כי עכשיו הוא אומר שהכתיבה שלי הייתה כנה ואמיתית בהשוואה לשיחות שלי עם אנשים, אבל בזמנו הוא שאל אותי בשביל מה לשתף בכלל את הכתיבה שלי ואמר שאני יכולה לשמור לעצמי, ושיש בזה רצון לתשומת לב ושאכפת לי מה אנשים חושבים.
הוא פשוט - משהו מיוחד האדם הזה.,
הוא יכול להתהפך ולהראות צדדים אחרים באישיות שלו, וזה מאוד קשה לגרום לו לראות שהוא סותר את עצמו, בזמן שהוא בא אליי בטענות שאני סותרת את עצמי.

יש המון דברים שאני חושבת, שהם דעתי, שהם המסקנה שלי - שהוא רואה בהם סתירה.
בכל אופן לא בא לי להמשיך לכתוב עליו, השיחות שלי איתו הן באמת מקור לתסכול רב, ועכשיו כשאני מחבבת מישהו חדש, אני עושה השוואה ביניהם, ואני באמת חושבת שמשהו באדם שהייתי איתו בקשר פשוט לא תקין.
חונק, מגביל, שיפוטי - הדרך שלו ללמד ולהדריך זה "פשוט תקשיבי לי. אם את לא מקשיבה לי את תסבלי וזאת תהיה אשמתך. את תלמדי בדרך הקשה בגללך."
בחוויה שלי, הוא פשוט חרא של מורה דרך.

זה קשה להסביר את זה, אבל כשאני מביאה את הבלאגן המנטלי שלי והרגשות שלי, אל האדם החדש שאני מחבבת, הוא פש...

המשך קריאה←
ביקורות שאהבו לאחרונה

ביקורות מ-7 הימים האחרונים, ממוינות לפי כמות הלייקים

פרברי אתונה

פרברי אתונה

מ. פוליטי (תרגום: ה' חכלילי)

ספר זו הוא הזדמנות לעצור ולעמוד על הסגולה הנפלאה של אותם ספרים ראשונים בסדרת ספריה לעם, שכרגע אני מצוי בעיצומה של מלאכת הקריאה המהנה שלהם. העניין הוא כמובן היותם של חלק מהספרים רומן היסטורי מבלי להתכוון לכך; בזמן שהספרים יצאו, הם היו אפילו אקטואליים, ועסקו בנושאים בוערים למדי. לדוגמה, בכל מה שנוגע ל'פרברי אתונה' - המלחמה האידיאולוגית בין הקומוניזם למתנגדיו עמדה להגיע לשיאה בשנים שלאחר ההוצאה לאור של הספר.
על-פי ההגדרה לרומן היסטורי, 'פרברי אתונה' הוא בוודאי לא רומן היסטורי. דוגמאות נוספות לספרים מוקדמים יותר בסדרה: לבדו ימות האדם, רחוב המדרגות, אש בעמקים (וישנם עוד). וזוהי לדעתי הסיבה שהסדרה הזאת של ספריה לעם עדיין נחשקת על-ידי רבים. היא מאפשרת לקורא להיכנס אל תוך עולמם הסוחף של אנשים מזמנים אחרים, עולם שכתוב בצורה אמינה מסיבה אחת פשוטה: הכותב לא המציא אותו מדעתו, אלא ממש חי את התהפוכות המתוארות בספר.
בפרברי אתונה, הקורא נשאב אל פרברי אתונה ממש, ושוהה בסמטאותיה ועל גגותיה בשעה שהקלגסים הנאצים והאיטלקיים עושים ביוון ככל העולה על רוחם. העלילה כרוכה בתהליך ההתהוות של ELAS - מיליציית צבא השחרור הקומוניסטי - אבל התיאורים אינם יבשים וטכניים כלל וכלל, כי הם נמסרים מבעד לעיניהם (אם-כי בגוף שלישי דווקא) של הצעירים שלקחו חלק במחתרת, והעיניים של אותם צעירים רואות לא רק את המלחמה בנאצים, אלא גם את הסובב אותם - אהבה, יופי אינטלקטואלי, חברות אמיצה, הרפתקה וריגוש. המוקד מדלג מדמות אחת לאחרת, מגבר לאישה, מקומוניסט שרוף לקומוניסט שפחות משוכנע באידיאולוגיה זו, ולאט לאט כובל את הקורא בחוטי הדאגה לגורל הנפשות הפועלות, גם אם בליבו יש התנגדות עזה לרעיון שבו הם מאמינים (התנגדות שקל להבין, לאור העובדה שהספר נקרא זמן כה-רב לאחר שהניסוי הקומוניסטי נכשל). מרבית הספר סובבת סביב מקס, המשורר המיוסר, שמחפש את דרכו בעולם המעשה ובעולם האהבה, אבל מכיוון שהדמויות בספר סבוכות זו בזו, אין מעשה של מקס או של דמות אחרת שאינו משפיע על הדמויות האחרות במחתרת (ולא רק במחתרת, כאותו קצין איטלקי שמאוהב באחת מנשות המחתרת), גם אם הן רחוקות ממקס וחבריו - כמו הפרטיזנים שבהרים המיוערים שסביב אתונה. האקספוזיציה המרתקת בספר, מפנה את מקומה לפרקים לעלילת מתח קצבית, אלימה ושוברת לב, שנדיר למצוא גם בספרות בת-ימינו.
הלאה אל הספר הבא בסדרה!
(במאמר המוסגר, אני אספן של ספרי ספריה לעם, ולאחרונה התחלתי לקרוא את כל הספרים החל מהספר הראשון. את הביקורות כתבתי רק על חלקם, בתקווה להיות עקבי יותר בהמשך).

💬3
לפני 5 ימים•אבק ספרים
מינוטאור

מינוטאור

בנימין תמוז

בעקבות שיטוטי באזורים שמהם התחילה תל אביב לצמוח, הגעתי גם לשרידי בתי הבאר שהיו בפרדסי יפו בראשית המאה הקודמת. בעקבות כך קראתי את הסיפור הקצר היפיפה של בנימין תמוז "תחרות שחיה", החוזר אל אותם ימים שעוד היו מתניידים בכרכרות על דרך יפו ירושלים העתיקה, שהייתה עוברת בין אותם בתי באר ופרדסים.
הסיפור והכתיבה של תמוז מצאו חן בעיני מאוד ולכן חיפשתי עליו קצת ומצאתי שהספר הנוכחי, "מינוטאור", נחשב משיאי יצירתו של תמוז, ויש הטוענים שהוא הטוב ביותר. אז חיפשתי ומצאתי עותק ישן בספריה הציבורית (בהמשך גיליתי שניתן לקרוא כמעט את כל יצירתו של תמוז, כולל הספר הזה, בפרוייקט בן יהודה).

לא מדובר בספר ארוך, זהו רומן קצר יחסית, ואף שהכתיבה קולחת וטובה, הרומן עצמו דחוס, קצת אפל, ומרובד בכמה שכבות. הדמות הראשית היא אלכס אברמוב איש מודיעין ישראלי, מילדי המושבות הראשונות, שגדל בין איכרי המושבה, ובבתי ספר חקלאיים, אבל הוריו הם אקצנטריים ותלושים מההוויה הצברית המתחדשת. אברמוב הוא נשוי ואב לילדים, שמתוקף תפקידו הוא מסתובב בעולם, בעיקר באירופה, לצורך משימות ביטחון חשאיות. אבל מדובר באדם עם עבר משפחתי מיוחד, שנושא עימו בדידות קיומית וכמיהה רומנטית כמעט הרסנית. ביום הולדתו ה־41, בלונדון, הוא רואה את תיאה באוטובוס. נערה אנגלייה בת 17, ומרגיש שאותה חיפש כל ימיו. המפגש הזה, שהוא בעצם כמעט לא מפגש, הופך אצלו להתגלות. הרומן עצמו כתוב דרך כמה נקודות מבט. המבנה הזה יוצר מעין מבוך עלילתי, לא סבוך, אבל כזה שמשקף מבטים שונים לאותם אירועים.

אם אני מבין נכון, בספר הזה תמוז מרחיק במידה מסוימת את המבט מן הישראליות השורשית־ילידית, ועוסק בשאלות קיומיות אוניברסליות: אהבה בלתי אפשרית, גורל, תשוקה, החמצה. מצד שני אפשר לקרוא את הספר גם כרומן על הצבר שהתעייף מן הצבריות שלו. אולי המשיכה שלו לתיאה האנגלייה קשורה גם למשיכה שלו, או של הישראליות בכלל, לאירופה הקלאסית: לאסתטיקה, למוזיקה, לתרבות, לעולם ישן ומעודן יותר, שגם הוא קיים אולי רק בדמיון.

גלנקיל

גלנקיל

לאוני סוואן

west highland trail... יום אחרון בדרך לפורט וילאמס ואני והבנים צועדים על השביל ומרחוק כבר מזהים את הבן נביס מולנו...פתאום אנחנו שומעים מממממההה ארוך וצרחות: 2 מטיילות נסות על נפשן כלהקת כבשים קטנה דוהרת בעקבותיהן בפהייה מתמשכת..
קחו את הסצנה הזאת, שלבו אותה עם קורטוב הומור בריטי בסגנון מונטי פייטון ומדריך הטרמפיסט לגלקסיה ותוסיפו לתבשיל העלילה את נופיה המצוקיים של אירלנד, חבורת כבשים צמרירית ולא שפוייה וביחד עם עלילת רצח בסגנון אגתה כריסטי תקבלו את גלנקיל.
עדר כבשים מגוון מתעורר בוקר אחד ומגלה שהרועה האנושי שמנהיג אותם, ג'ורג' האירי המבוגר, אינו בין החיים וכפי הנראה גם נרצח. הכבשים מחליטים בראייה הגיונית של עוטי צמר ואוכלי עשב שעליהם לחקור את מותו של הרועה שלהם על מנת לשפר את איכות החיים שלהם ולגמול לו חסד.
העלילה הבלשית שלא תבייש את שרלוק הולמס משלבת הרבה עשב, הרבה מזג אויר והרבה אמונות תפלות של כבשים... כן, כן אפילו כבשה אירית צמרירית יודעת שתכליתה הוא לא רק לאכול עשב ולברוח מכל כלב שרודף אחריה, יודעת לחשוב, להיות פרנואידית ולגרום לבני אדם לפחד ממנה..
הכבשים והאיילים, בעלי שמות פרטניים, נחשפים לתרבות בני האדם בדרכי המחשבה השמורים רק לכבשים ומשלבים מיסתורין, מגיה שחורה, היסטורייה של עצמם ובעיקר חושפים איך בכל כפר אירי, מט ליפול ורווי אדי אלכוהול וערפל, מתחבאים שלדים בתוך הארון, מתחת לגלי אבנים ועל כרי דשא...
לא מעט עמודי קריאה, לא מעט פילוסופייה של כבשים שלא היתה מאכזבת את שפינוזה או מרטין בובר אבל נהניתי וצחקתי.

במדור הראשון

במדור הראשון

אלכסנדר סולז'ניצין

נדהמתי לקרוא בויקיפדיה שבתקופתו של סטלין והטיהורים שלו (בערך בשנים 1929-1953) היו בין 20 מליון ל-30 מליון איש (מתוך אוכלוסיה של כ-150 מליון איש) בגלות, במחנות ריכוז, במחנות עבודה ובקיצור בגולאגים. בנוסף מדברים על 1-2 מליון איש שנרצחו בתקופה הזו. זה נתונים פסיכים!!! אי אפשר לקלוט את המציאות הזו.
אמרה לי שכנה עולה מרוסיה שההורים שלה סיפרו שהיה מספיק שהיתה לך דירה יפה ומישהו חמד אותה לעצמו והוא היה מלשין עלייך משהו חסר כל ביסוס לשירות החשאי ואז בלי לשאול כלום היו באים ולוקחים אותך למאסר 20-30 שנה. אי אפשר לקלוט את זה... (בהמשך הספר נתקלתי באירוע דומה המופיע בספר, איך במחי הלשנה ללא ביסוס אדם נשלח למחנות עבודה למשך 10-25 שנה ללא כל אפשרות ערעור: " גם את תקופת העונש הראשונה קיבל מחוסר מזל. בתחילת המלחמה אסרו אותו בעוון תעמולה אנטי סוביאטית- על סמך הלשנת השכנים, שרצו לקבל את דירתו (וקיבלו אותה אחר כך). אמנם הוברר שתעמולה כזאת לא ניהל, אך עלול היה לנהל כי האזין לרדיו הגרמני. אמנם לרדיו הגרמני לא האזין, אך יכול היה להאזין, כי היה לו בבית מקלט רדיו שנאסר. אמנם מקלט כזה לא היה לו, אולם בהחלט יכול היה לבנות, כי במקצועו היה מהנדס רדיו").
הספר הזה חשוב מאד כדי להבין את האוירה הזו, להבין את החיים בתקופה הזו.
הרבה כתבו שזה ספר מדכא, נושאים קשים ועוד, ובאמת נכנסתי בחשש לספר אבל גיליתי אוירה נוספת חוץ מאשר דכדוך...
[כמובן חוץ מהכתיבה המופלאה של סולז'ניצין שקשה למצוא כמוה- לא סתם הוא זכה בפרס נובל לספרות]
כלומר הדכדוך והייאוש נוכחים מאד בכל שעל ושעל בספר אבל עדיין יש משהו נוסף, איזה חוט דק עוקצני שמרחף על פני הספר, חוט של תקוה, נצחון הרוח וידידות גדולה מהכל.
הספר מתאר 3 ימים בגולאג הספציפי הזה- כלא מאוורינו ("השאראשקה")- שהוא כלא נח, גולאג למשכילים- כל האסירים כבר עברו 7 מדורי גיהנום במלחמה הגדולה (מלחמת העולם השניה, בשבי הגרמני, ובמחנות העבודה והריכוז הרוסיים שאחריה) ועכשיו הגיעו למקום נח יחסית להעביר בו את הזמן הנותר בתקופת המאסר (שאף פעם אי אפשר לדעת באמת מתי סופו).

רוזנפלד

רוזנפלד

מאיה קסלר

הפתיחה, הבוטה למדי ועל גבול הפרובוקציה המינית, רמזה על הבאות, אם כי ההמשך מתפתח בצורה שלעיתים סוחפת ולעיתים מייגעת.

נועה, רווקה בת 36 וקולנוענית בפוטנציה, נדלקת על טדי – מנכ"ל חברה בן 55, גרוש+2.
לימים (קצרים ביותר) היא הופכת לעובדת מן המניין בחברה שלו, והוא הופך לבוס שלה. רומן במסגרת יחסי עובד-מעביד - לא משהו שימנע מנועה לחזר אחריו במרץ.
היא – עלמה מלאת תשוקה חובבת אלכוהול וחומרים משני תודעה; הוא – שמן, "דובון (לא) אכפת לי", שתלטן וכריזמטי. היא – לא מוותרת; הוא – אדיש אך נהנה מתשומת הלב. בקיצור, גרסת הלייט ל"חיזור גורלי": כשרחם רוטט פוגש זין משוטט.

תנאי הקשר:
הוא - מבקש שלא תציק לו יותר מדי; היא - רוצה שייתן לה לאהוב אותו.
הוא - מתנה שלא תבקש ממנו לעשות איתה ילד; היא - דורשת סקס בתדירות גבוהה יותר.
הוא - מבקש שלא תזיק לעצמה; היא - מתעקשת שלא יתערב בחייה ללא שליטתה.
פרוטוקול של מערכת יחסים - יש חותמים או חותמות בקהל 😊?

הספר כתוב מנקודת מבטה של נועה ומספר בצורה אוורירית למדי על מערכות יחסים (משפחתיות, מקצועיות, אישיות), בדגש על קשרים מבוססי אינטרסים.
עושה רושם שלכל אחת מהדמויות יש תפקיד מוגדר בעולמה של נועה, וכל אחת מספקת צורך מסוים עבורה - בין אם זו מיטה חמה, "מנה חמה" או כרית חמה...

הכתיבה קולחת ואנרגטית, עם מידה של הומור וציניות; אם כי בשלב מסוים דינמיקת ה- "אוהב/ לא אוהב", המהולה ברחמים עצמיים, הופכת למתישה. מדמות של אישה סוררת ש"לא דופקת חשבון לאף אחד", נועה הופכת לדמות טרחנית שדורשת ניעור בסגנון "תמצאי לך כבר חיים".

הים, הים

הים, הים

אייריס מרדוק (תרגום: חיים גליקשטיין)

ספר נהדר שיש בו הכל. כתיבה משובחת, תרגום מעולה, סיפור מצויין ואווירה מחשמלת.
צ'רלס ארובי כותב בגוף ראשון את סיפורו. צ'רלס הוא פנסיונר מתחום התיאטרון, אחרי חיים מלאים ופרסום רב כבמאי תיאטרון הוא מחליט שהוא רוצה לצאת לפנסיה במקום מבודד ורחוק מלונדון. הוא קונה בית באיזור נידח ממש על מצוק הנמצא על חוף הים ושם הוא רוצה להעביר את שארית חייו.
הספר נפתח בכ-30ע"מ נפלאים של תיאורי נוף ומזג האוויר של האזור ליד ביתו יחד עם תיאור הבית עצמו והכפר המבודד הקרוב לביתו.

מה לעשות שלעיתים קרובות החיים יותר חזקים מהרצונות שלנו ואט אט מתחיל עברו של צ'רלס להגיע אליו לביתו המבודד. חברים מעברו מגיעים ומתנחלים אצלו לאירוח ושלוותו מופרת ללא הרף. נוסף לכך אופיו השתלטן והקנאי שמביא אותו להתמודד מחדש עם אהבות נשכחות.

צ'רלס הוא רווק מושבע, היו לו נשים רבות בעברו, אך להתחייב לאחת מהן לא היה מוכן. מצד שני הוא לא בוחל לקיים יחסים עם נשים נשואות, לשדוד אותן מבני זוגן ולאחר שהאתגר עלה בידו הוא נוטש אותם.

צ'רלס מוצא כי אהבת ילדותו והאישה היחידה שהיה מוכן להינשא לה גרה בבית מבודד ליד הכפר השכן יחד עם בעלה. הוא נכנס לאובססיה לכבוש אותה ולקחת אותה מבעלה . כיצד תגמר אפיזודה זו תצטרכו לקרוא.

איריס מרדוק כותבת היטב, הדמויות בנויות לעומק ומורכבות והיחסים בין צ'רלס לכל אחד ממכריו כתובים בצורה מרתקת.
שאפו גדול לתרגום מעולה של חיים גליקשטיין, בלי תרגום טוב גם ספר מעולה לא יהיה קריא ומהנה.

המחברת זכתה ב-1978 בפרס מאן בוקר על ספרה הזה וממש בצדק.

סופי הגדולה

סופי הגדולה

ג'ורג'ט הייר (תרגום: אורטל אריכה)

לאחרונה הייתה לי טלטלה משפחתית-בריאותית שניקזה ממני את כל האנרגיה לספר כבד או לקריאה בכלל. מצאתי את עצמי בוהה בדפים ללא תכלית, קוראת פעם אחר פעם את אותן השורות אך המחשבה נדדה הרחק.
השקט היה ממני והלאה. חרדה מאוד, מנסה ככל יכולתי לתפקד, אך רק הגוף תיפקד, אוטומטית, כאשר המוח היה במקום אחר לחלוטין, חוויה חוץ גופית שאיני ממליצה עליה כלל.

בשלב מסוים, העניינים מעט נרגעו ויכולתי לנשום לרווחה, סוג של, ועל כן, החלטתי לשוב לקרוא. הייתי חייבת לחלץ מעצמי את המחשבות הרעילות ולנסות לצלול לעולם ספרותי לא מוכר שירחיק אותי מהחששות שלי עצמי.
הבחירה בסופי הגדולה, ספר אשר קניתי לפני כשנה, היה הבחירה המושלמת. ספר קליל, קולח עם דמות גדולה מהחיים, תרתי משמע, גופנית ונפשית כאחד, שתעזור לי לצאת מן המרה השחורה בה אני נתונה.

המשימה לא הייתה קלה אך סופי צלחה אותה בחינניות כפי שעשתה בדיוק עם דודניה.היא הצליחה להשיב לי מעט מהחיות שחשתי שאיבדתי במשך שבועות ארוכים.
היא גרמה לי להכיר את עצמי שוב, וגרמה לחדוות החיים שגססה בי זמן רב לחזור.

סופי היא בתו של ג'נטלמן אנגלי חובב הרפתקאות ומסעות ועל כן הוא מתגורר בכל פרק זמן, לאור עסקיו, בארץ אחרת, ולוקח עמו את בתו. הפעם, במסעו לברזיל, מסיבה כלשהי, הוא מחליט לא לקחתה עמו ולכן מגייס את אחותו למשימה- לשמור על הבת היחידה, בבת עינו מאז שאישתו נעלמה מן העולם, ובה בעת הצורך בלמצוא לה חתן.
סופי, מצדה, במקום להתרכז בלעזור לעצמה, מחליטה לעזור לבני דודתה- סיסליה היפה שמאוהבת במשורר עני המרוכז בעצמו וביצירותיו הכושלות, אל מול המחזר הנלהב והמבטיח שלה שהיא כלל אינה רואה אותו בעין יפה כי הוא טרחן בעיניה וזקן ]למרות שהוא מבוגר ממנה רק ב-15 שנה] הוברט בן ה-20 שהוא מהמר כמו אביו וכתוצאה מכך נקלע לחובות, צ'ארלס המאורס לבחורה גאוותנית, קרירה ורכלנית, שהיא ההפך המור מסופי התוססת, הנוכחת והאדיבה.

סַיילַאס מָארְנֶר: הָאוֹרֵג מֵרַאבְלוֹ

סַיילַאס מָארְנֶר: הָאוֹרֵג מֵרַאבְלוֹ

ג'ורג' אליוט (תרגום: אהרן אמיר)

"נערה ממש אוצר, לא צריך עוד שום דבר בתוספת לאוצר כה נהדר" (יהודה אופן)

סיילאס מארנר, אדם צעיר מתחתית החברה של צפון אנגליה, חובר אל קהילה קלביניסטית נוקשה שמתנהלת כמעין כת. הוא מסולק ממנה באשמת שווא של גנבה, ונודד הרחק אל הכפר ראבלו, שם הוא חי חיי בידוד סגפניים ומתפרנס כאורג בדי פשתן. בעקבות אורח חייו זה, הוא מפתח קוצר ראייה ועוד מיני מוזרויות, כגון אובססיה למטבעות שהוא מרוויח בעבור עבודתו הקשה, וכל אלה מוציאים לו שם רע מאוד בכפר הנחשל והמבודד. יום אחד הוא מאבד את כל מטבעותיו, אבל למרבה ההפתעה, האבדה הזו מתגלה כזכייה הגדולה ביותר.
מצד אחד, זהו ספר ריאליסטי מאוד, וג'ורג' אליוט (מרי אן אוונס, 1880-1819) היתה ידועה בכתיבתה הריאליסטית. הוא מתרחש בתחילת המאה ה-19, מתאר את החברה הכפרית האנגלית על שלל טיפוסיה ומעמדותיה, ומצטיין בעיצוב פסיכולוגי מעמיק של הדמויות הראשיות. הסופרת מותחת ביקורת על הפרובנציאליות, על הממסד הדתי, על הבערות, על המוסר הירוד, על האמונות התפלות ועל הצביעות שהחברה הזו היתה נגועה בה; אבל מציגה גם את גילויי האנושיות, טוב הלב הנאיבי והעזרה ההדדית שבחיי הקהילה הקטנה בכפר.
מצד שני, זהו סיפור אגדה על גאולה, על מעבר מ'גילוי-אור' כוזב ל'גילוי אור' אמיתי. הקורא, יחד עם דמותו של סיילאס, מקבל שיעור באבחנה בין עיקר לתפל (וכדאי שתשבו): הכסף הוא מקור הרעה והאהבה היא העיקר! (תודו שהופתעתם). הנבלים והנוכלים - סופם רע ומר, החוטא האומלל שטעה טעות פאטלית - בא על עונשו, וזה שבחר בטוב - חזר לחיים לאחר שכבר נואש מהם. הידד! אכן עולם מתוקן של שכר ועונש, אם כי במובן המוסרי, יותר מאשר במובן הדתי. הספר מלא ברפרורים לברית הישנה והחדשה: קצת קיין והבל, קצת משפט שלמה, הולדת ישו, סיפור יהודה ותמר, והרבה קדושה תמימה.

איש המוסד בלב טהרן

איש המוסד בלב טהרן

אלי חליפה

יש ספרים שקוראים בשביל האקשן, ויש כאלה שנשארים איתך בגלל המחיר האנושי.
הספר הזה מנסה להיות גם וגם.

בסוף הקריאה מצאתי את עצמי תוהה – האם הוא מצליח?

ומה קשה יותר: לשרוד משימה מסוכנת, או לשרוד את מי שהפכת להיות בדרך?

אני לא בטוחה שהספר מספק תשובה חד-משמעית.

זהו ספר רלוונטי מאוד לתקופה שאנחנו חיים בה – עלילתי, קצבי וסוחף, עם הרבה אדרנלין, מרדפים ודילמות מורכבות. הוא פותח צוהר לעולמם של אנשי הצללים ולמחיר הכבד שהם – וגם משפחותיהם – משלמים כדי להגן על המולדת.

אלי חליפה מציין שהספר נכתב בהשראת אירועים מהעולם האמיתי, והתוצאה אכן מרגישה קרובה למציאות. מבחינתי – זה עבד. לא הצלחתי להניח את הספר מהיד.

העלילה עוקבת אחר דניאל רוזן – לוחם מיומן שמנהל חיים כפולים. איש משפחה לכאורה, אך בפועל חי בתוך מערבולת של משימות מסוכנות בלב טהרן.

הוא מחליף זהויות בקצב כמעט בלתי נתפס – מתחיל את היום כאדם אחד וממשיך אותו כאחר, לפעמים כמה פעמים ביום. החיים שלו בנויים משקרים וסודות, והמחיר הנפשי של להיות “אף אחד” מורגש היטב.

לצד האקשן, יש גם בגידות, אהבות אסורות ודרמות אישיות שמעניקות לסיפור עומק רגשי. תחושת האמינות מתחזקת גם בזכות הדיאלוגים והמחקר שמאחורי הספר.

דמותו של דניאל רוזן מצליחה להיות יותר מגיבור פעולה – יש בו גם שבריריות, פחד ובדידות. בעיניי, הבעיה האמיתית שלו אינה האויבים שמולו, אלא העובדה שהוא כבר לא באמת יודע מי הוא. בין זהות לזהות, גם הקורא נשאר תוהה במי להאמין – ואולי אין תשובה נכונה.

שיחות בין הקוראים

הודעות אחרונות, נושאים חמים מ-7 הימים האחרונים (ממוינים לפי תגובות), ויצירה ספרותית אחרונה

מה חדש?

לכל הפורומים ←
תמונה של GERMANICUS
GERMANICUS•אתר סימניה•לפני 10 שעות
תיקון בשמו של פרידריך הלדרלין

על מהלך הרוח השירית פרידריך הלדרלין (במקום פרדריך הלדרלין) הוצאת דחק https://www.hamigdalor.co.il/item/1130-76/%D7%A2%D7%9C-%D7%9E%D7%94%D7%9C%D7%9A-%D7%94%D7%A8%D7%95%D7%97-%D7%94%D7%A9%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%AA/

ד
דודו•אתר סימניה•לפני 14 שעות
תודה :)
E
elize•אתר סימניה•לפני 16 שעות
Artificial intelligence is transforming the way businesses and individuals work .

Artificial intelligence is transforming the way businesses and individuals work, offering smarter solutions for automation, data analysis, and decision-making. By exploring Se AI-funktioner , users can understand how advanced tools like machine learning and natural language processing enhance productivity and efficiency. These innovations help streamline complex tasks, improve accuracy, and create more personalized digital experiences across various industries . https://chatgptsvenska.se/

תמונה של גלית
גלית•אתר סימניה•לפני 16 שעות
תודה על המידע
תמונה של גלית
גלית•אתר סימניה•לפני 16 שעות
קיים

https://did.li/hKMOf

תמונה של גלית
גלית•אתר סימניה•לפני 16 שעות
בבקשה

https://did.li/mtBmC

מה חם?

לכל הפורומים ←
זק
זמן קריאה !•אתר סימניה•שלשום•
💬2
בקשה להוספת ספר

שם הספר: STATE OF EMERGENCY שם הסופר: ANDY MCNAB הוצאה: CORGI שנה: 2015 עמודים: 430 לינק תמונה: https://tse3.mm.bing.net/th/id/OIP.9HoU4CwiY2uWRpzT2e5YIQAAAA?pid=Api&h=220&P=0

א
אלעזר•אתר סימניה•לפני 18 שעות•

שיר / סיפור שכתבתי

לכל היצירות ←
תמונה של סייג'
סייג'•סיפור שכתבתי•לפני שעה
"למה את לא מבקשת עזרה?"

זה קשה לכתוב ולבטא את עצמי, כשאני לא בטוחה בדרך שלי, ובדברים שאני חושבת על עצמי ועל מה שנכון לי כרגע. אני אדם מאוד כנה, אבל מסתבר שיש דברים שאני מתקשה להיות כנה לגביהם, שלא בא לי לפתוח. זה מביך להראות את התסבוכת המנטלית, עבורי בכל אופן, לא לדעת את עצמי ואת צדקת הדרך שלי, זה מקום מאוד עדין אצלי. האדם שהייתי איתו בקשר גם הציף אצלי דברים שוב, אמר לי דברים כמו: "את לא יודעת מי את", "ראיית המציאות שלך מעוותת", ואחד הדברים שאולי הכי זיעזעו אותי שהוא אמר, זה שאני הרבה יותר כנה בכתיבה שלי פה, מאשר בכתיבה עם שיחות עם אנשים. מהפרספקטיבה שלו, יש סוג של "שואו" באיך שאני מתקשרת עם אחרים את הדברים שקשה שלי איתם, אבל זה לא החלק שזיעזע אותי, אלא יותר החלק שבו הוא אמר שהכתיבה שלי שהוא אמר שהכתיבה שלי פה היא כנה ואמיתית. קודם כל זה גרם לי להרגיש שאני כבר לא כזאת, ושהכתיבה שלי כבר לא כזאת, כי הוא בטח מדבר על דברים שהוא קרא ממני לפני שנתיים. וכשאני חושבת על זה, הוא חתיכת חלאה. כי עכשיו הוא אומר שהכתיבה שלי הייתה כנה ואמיתית בהשוואה לשיחות שלי עם אנשים, אבל בזמנו הוא שאל אותי בשביל מה לשתף בכלל את הכתיבה שלי ואמר שאני יכולה לשמור לעצמי, ושיש בזה רצון לתשומת לב ושאכפת לי מה אנשים חושבים. הוא פשוט - משהו מיוחד האדם הזה., הוא יכול להתהפך ולהראות צדדים אחרים באישיות שלו, וזה מאוד קשה לגרום לו לראות שהוא סותר את עצמו, בזמן שהוא בא אליי בטענות שאני סותרת את עצמי. יש המון דברים שאני חושבת, שהם דעתי, שהם המסקנה שלי - שהוא רואה בהם סתירה. בכל אופן לא בא לי להמשיך לכתוב עליו, השיחות שלי איתו הן באמת מקור לתסכול רב, ועכשיו כשאני מחבבת מישהו חדש, אני עושה השוואה ביניהם, ואני באמת חושבת שמשהו באדם שהייתי איתו בקשר פשוט לא תקין. חונק, מגביל, שיפוטי - הדרך שלו ללמד ולהדריך זה "פשוט תקשיבי לי. אם את לא מקשיבה לי את תסבלי וזאת תהיה אשמתך. את תלמדי בדרך הקשה בגללך." בחוויה שלי, הוא פשוט חרא של מורה דרך. זה קשה להסביר את זה, אבל כשאני מביאה את הבלאגן המנטלי שלי והרגשות שלי, אל האדם החדש שאני מחבבת, הוא פשוט מחזיק את זה כל כך טוב. באמת שאין לי שם תחושה בחוויה שלי, שהוא עושה לי חיים קלים, שהוא סוג של חוסך ממני ביקורת ודעות שלא נעימות שלי - הוא פשוט מתייחס אליי טוב, כשאני מרגישה לא כל כך טוב, והוא לא מאשים אותי על מה שאני מרגישה. זה לא אומר שהוא מסכים איתי על ההחלטות שלי, אבל בגלל הדרך שבה הוא לא נותן לאי הסכמה הזאת להיות מקור לחיכוך, בגלל איך שהוא קודם כל דואג להכיל אותי רגשית ולשמוע את מה שאני מרגישה (גם אם זה נשמע לו מטופש ולא הגיוני) - אז לדבר איתו פשוט עוזר. כי אחרי שיחה שבה באמת דאגו לי רגשית, שכיבדו את מה שאני מרגישה, וענו לי דברים שאולי באותו הרגע היה לי קשה להבין ולהסכים איתם, משהו בי פשוט נרגע, והדברים שנאמרו לי מתחילים לחלחל, ובמקרה שלו - אני לרוב נוטה לחשוב שהוא צודק. זה כאילו דבר כל כך בסיסי, אל תתווכח עם איך שאישה מרגישה. יש גברים שפשוט לא קולטים את העניין, שגם אם מה שאישה מרגישה לא מבוסס במציאות, גם אם היא מרגישה דברים שהם לא נכונים, הרגש עצמו הוא עדיין חוויה אמיתית עבורה, ולהתנהג כאילו זה לא רלוונטי לשיחה כי זה פשוט לא נכון בעיניך, תוקע את השיחה. כי אנחנו לא מספרות מה שאנחנו מרגישות, כי זה לא חשוב, כי זה לא משמעותי לבעיה שיש לנו עם אנשים אחרים, אנחנו משתפות את מה שאנחנו מרגישות כי זה דבר שמשפיע על איך שאנחנו חושבות ושומעות את האחר. ואם האחר לא מתייחס לרגשות שלנו, ויש לנו עדיין קושי רגשי שאנשים פשוט לא מתייחסים אליו או מבינים, אנחנו מאוד נתקשה לנהל שיח מועיל ומחבר עם האחר. איך שאדם מרגיש, זה אמיתי, וזה לא משנה אם זה לא נכון. זה כמו שילד מרגיש שאחד ההורים שלו שונא אותו, או כועס עליו, הוא לא צריך לשמוע ביקורת על איך שהוא מרגיש. הרי משהו גרם לו להרגיש ככה, והפוקוס צריך להיות על מה אנחנו צריכים לתקשר, לא רק ורבלית, כדי לתקן את הרגש הזה. כי מה לעשות, פשוט להגיד "אני לא כועס", "אני לא מבין למה אתה מרגיש ככה" - זה לא הדבר שיתקן את מה שהאחר מרגיש. מתקנים רגש, עם רגש, יש מילים שאנשים אומרים שפשוט לא חודרים אל הרגש, זה קשה להסביר למה אנחנו לא מאמינים למה שאנשים אומרים, כמו שאנחנו מאמינים למה שאנחנו מרגישים מהם. אבל זה מאוד פשוט, אם אני מרגישה שא' נכון, אתה צריך לגרום לי להרגיש את ההפך מא', ולא לגרום לי להרגיש חרא, טועה וטיפשה, על כך שאני בכלל מרגישה א'. הכי מעצבן שגם אנשים כאלה טוענים שהם מאוד אמפתיים. תעשו לי טובה. העולם הרגשי מסובך רק לאנשים שלא מכירים את עצמם רגשית, וזה מאוד קשה לדבר עם אנשים כאלה, כי אפשר להרגיש מהם את הסיבות לכך שהם לא מכירים את עצמם רגשית. אפשר להרגיש את הבושה, את הביקורתיות, את הפרודוקטיביות הרעילה - ואלו דברים שהם מכוונים אל אחרים, כשהם מביעים רגשות, כדרך לא להתמודד לא רק עם האחר, אלא גם עם עצמך. כשאומרים שאפשר להכיר את האחר רק עד העומק שבו הוא הכיר את עצמו, לדעתי לזו הכוונה. יש לי פחדים, ויש לי חסימות מנטליות שאני באמת לא יכולה להסביר לאחרים, למה הם שם - כי עוד לא הכרתי את עצמי בעומק הזה. אני יכולה להגיד שהסיבה לכך שאני לא מכירה את הפחדים שלי ואת החסימות שלי, זה כי הדיכאון שלי עצר אותי מלהתקרב אל גבולות הנפש שלי, אז אף פעם לא הייתי צריכה באמת להגיע לפגוש חסימה שאין לי איך להסביר. כי הרי בגלל הדיכאון, לא רציתי שום דבר, אז הסיבה שלא עשיתי דברים, הייתה מחוסר רצון. אבל עכשיו שאני כאילו, החלטתי שבדיכאון צריך להילחם, ושהדיכאון מכווץ לי את החיים, והוא לקח ממני כמעט הכול, ושאני לא אוכל להשיג כלום אם אני אמשיך לתת לו לשלוט בי - אז עכשיו אני פוגשת את הדברים שמאחורי הדיכאון. עכשיו אני רואה פחד, אני רואה חוסר ביטחון, אני רואה חסימות נפשיות שאני לא יכולה להסביר לאנשים אחרים למה הם שם,, אני רואה דברים שאני מרגישה רע שאני לא מסוגלת לעשות או שאני לא יודעת כבר. אתמול השתמשתי בתנור בפעם הראשונה בחיי. זה היה מסובך כי החלטתי לחמם פיצה מקרטון באמצע הלילה, וניסיתי פשוט לעקוב אחרי ההוראות הפשוטות מאחורה, אבל לא הצלחתי להפעיל את התנור בצורה שהייתי בטוחה שהיא נכונה. אז התייעצתי עם האדם שאני מחבבת, והנה דוגמה לאיך שהוא גם הכיל אותי רגשית וגם אמר לי את האמת, ולתוצאה שזה הוביל אליה. הוא גרם לי להרגיש בושה על כך שאני לא יודעת להשתמש במכונת כביסה, הוא אמר לי שזה מוזר, ושזה פשוט, ושאני שואלת את הבינה כל מיני שאלות מטומטמות, אז למה אני לא שואלת אותה איך לכבס כביסה. זה קשה להסביר, איך המילים נשמעו לי קשות, אבל הרגישו אוהבות. אבל העניין הוא, שאחרי השיחה הזאת, זה התחיל להפריע לי כל הדברים שאני לא יודעת לעשות בגילי, וזה לא שלא השתמשתי במכונת כביסה אף פעם, אבל כן אני לא יודעת איך להשתמש במכונת כביסה אצלנו. זה התחיל להפריע לי אישית, זה לא הפריע לי כי הוא אמר את זה, הוא פשוט היה השליח של משהו שהייתי צריכה לשמוע, וככה זה הרגיש. וכשרציתי להשתמש בתנור והתקשיתי, אפילו שהוא זה שעורר אצלי את התחושה המוזרה הזאת של בושה מכך שיש דברים פשוטים שאני לא יודעת לעשות - פניתי אליו. כי החוויה שלי איתו הייתה, שהוא יודע איך לעזור לי, ולמרות שאני יודעת מה הוא חושב עליי שהוא סוג של שלילי, אני כן מרגישה שהוא מקבל אותי כמו שאני, ושהוא לא אמר את מה שהוא אמר כדי לשנות אותי או להעביר עליי ביקורת, אלא כי הוא רוצה לעזור לי. התייעצתי איתו, הוא הצליח קצת לעזור לי אבל בסופו של דבר הייתי צריכה ללכת לבינה כדי להבין את העניין של המצב טורבו, והצלחתי לחמם פיצה. זה אולי נשמע מטופש, אבל בימים אלה, הדבר שהכי כואב לי להרגיש, זה חוסר מסוגלות. אני לא אפרט יותר מדי כי לא בא לי לבכות, אבל קחו את מה שאני אומרת ברצינות, אין דבר שמכאיב לי יותר כרגע, מתחושת החוסר מסוגלות. אבל אני מאוד עדינה עם עצמי, לא יותר מדי אבל עדיין - אני מבינה שאני מרגישה משהו שלא הייתי צריכה להרגיש ושלא הייתה לי הזדמנות להתמודד איתו ולהתגבר עליו עד עכשיו, בגלל שהייתי בדיכאון. אני אכתוב את זה שוב, הדיכאון שלי, מנע ממני מלפגוש את הגבולות הנפשיים שלי, הוא מנע ממני לראות איפה אני חוסמת את עצמי מלחוות את הדברים שאני כן רוצה לחוות, ולמה. אז כשהבנתי שהדיכאון לקח ממני את כל מה שהיה לי, שהוא כיווץ אותי לחיים קטנים, והחלטתי לא לתת לו לעשות את זה - אני בלי לדעת, הסכמתי לראות את כל החסימות שלי, ואת כל הדברים שאחראיים לאיך שהחיים שלי נראים כמו שהם נראים. וזה בכנות - יותר מדי. זה יותר מדי ברמה שגורמת לי להבין, למה הייתי כל כך בדיכאון, כי מול כל הקשיים הקטנים האלה, הרגשות האלה, האנשים הנוראיים האלה שמנסים להיכנס לי לראש - לא יכולתי לשרוד. לא יכולתי לשרוד כי לא רציתי להילחם, העדפתי למות. אני חושבת שזה מאוד קשה להילחם בדיכאון, בלי באמת רצון כנה לחיות, אבל אצלי הרצון לחיות, התחזק אחרי שהתחלתי להתנגד לדיכאון. וזה כואב לרצות לחיות, כי יש המון סיבות למה הייתי בדיכאון, ולמה לא רציתי לחיות, ולהחליט שאני לא הולכת לתת לדיכאון שלי להיות העריץ שלי, היה הדבר שלאט לאט גרם לי להתעורר ולהבין את הלמה. אני חושבת שיש משהו בדיכאון, שפשוט כל כך מאלחש, ואצלי באופן אישי, כשהפסקתי להסכים לתת לו למלוך עליי, סוג של התחלתי מלחמה נגד מלא רגשות ודברים אחרים. הדיכאון ניצח כי לא יכולתי להיות חזקה מול דברים כמו פחד, בושה, חוסר ביטחון, דימוי עצמי נמוך, אנשים שמנסים להיכנס אליי לראש משום מה ולעוות את האמת האישית שלי. אני חושבת שהיום, אני לא חזקה כי אני חזקה, אני חזקה כי אני נלחמת, וכי אני מוכנה לבקש עזרה ולעשות מה שצריך לנצח את כל הדברים שמנסים להטביע אותי. האדם החדש שאני מחבבת, הוא מישהו שגם אם כואב לי לשמוע את הדעות שלי ואת העצות שלו, הוא עדיין מישהו שהביא אותי למקום שבו כשאני צריכה עזרה - אני מבקשת אותה ממנו. ועבור מישהי כמוני, שהתמודדה לבד עם דברים בילדות, ולא הרגישה ביטחון לפנות אל מישהו ולבקש עזרה, למצוא אדם אחד שממנו אני מרגישה שזה בסדר לבקש עזרה - פתח אצלי המון נפשית. זה קשה להסביר את זה וזה כנראה לא יישמע הגיוני, אבל זה שהצלחתי לבקש ממנו עזרה, והוא באמת עזר לי וגרם לי להרגיש שהוא יהיה שם גם בפעם הבאה, ושזה בסדר לבקש עזרה שוב - גרם לי למצוא יותר חוזק נפשי, לעזור לעצמי. זה פשוט נקודה כואבת כזאת בנפש, השאלה: "למה את לא מבקשת עזרה?" והתשובה הפשוטה היא, מישהו הציע לי? כאילו, מישהו באמת הציע לי עזרה בלי לרצות ממני משהו בתמורה? האם יש מישהו, שאני באמת יכולה להכניס לחיי ולבעיות שלי, ולתת לו לעזור לי, מבלי שזה איכשהו יהפוך לעול על הנפש שלי? לא הרגשתי שיש אדם כזה בעולם, שיגרום לי להרגיש בנוח להיעזר בו, בכל הרמות המורכבות של הדבר. ואז התחלתי לחבב מישהו שכבר הכרתי, והיו לי איתו מלא ריבים ופיצוצים, והתוודיתי על הרגשות שלי, ושיניתי את היחס שלי אליו מיחס עוין ליחס יותר מתחשב - וזה איכשהו הוביל לכך, שמצאתי מישהו שעוזר לי. ולא ידעתי שהוא כזה כשהתחלתי לחבב אותו, לא ידעתי מה אני רוצה ממנו אם בכלל רציתי משהו, פשוט עקבתי מה שאני מרגישה. ומה שגיליתי הוא, שהוא אדם הרבה יותר טוב ממה שחשבתי, ומראש הרגשתי שאני לא משתווה לו, ושהוא כמה רמות מעליי. אבל אתם יודעים מה, זה פחות חשוב עכשיו, הוא אמר לי לא לעשות את ההשוואה המטופשת הזאת, ושאני לא באמת מכירה אותו מספיק כדי לדעת, אז אני לא עושה את ההשוואה הזאת ביני לבינו. אבל אני כן עושה את ההשוואה בינו לבין שאר האנשים. הוא אדם מדהים, ובחיי שזכיתי שיש לי אותו בחיים. אני לא מבקשת ממנו עזרה רק כי הוא יכול לעזור לי, וכי אני סומכת עליו, אני מבקשת ממנו עזרה כי אני רוצה אותו. אני רוצה את החיבוק שאני מרגישה שהוא נותן לי, בכל פעם שאני בוחרת לתת לו לעזור לי. (25/6/26 3:03)

ספרים שדורגו לאחרונה

ספרים שקיבלו דירוגים ב-7 הימים האחרונים, ממוינים לפי הדירוג האחרון

הלילה הארוך ביותר

הלילה הארוך ביותר

אשכול נבו

3.0דירוג
היורשת מדלהי

היורשת מדלהי

ויקאס סווארופ

4.0דירוג
כולם כאן אנשים טובים

כולם כאן אנשים טובים

אשלי פלאוורס

5.0דירוג
שידוך עם המוות

שידוך עם המוות

ארל סטנלי גרדנר

4.0דירוג
חולית

חולית

פרנק הרברט

5.0דירוג
צבע המים

צבע המים

ג'יימס מקברייד

5.0דירוג

סופרים על הבמה

סופרים שקיבלו הכי הרבה דירוגים וביקורות בשבוע האחרון

רב-תחומי
בנימין תמוז

בנימין תמוז

מחבר "הפרדס"

ספרות מקורית

כתבו עליו לאחרונה
אשכול נבו

אשכול נבו

מחבר "הלילה הארוך ביותר"

ספרות מקורית

דרגו אותו גבוה לאחרונה
מאיר שלו

מאיר שלו

מחבר "מארז מאיר שלו"

ספרות מקורית

דרגו אותו לאחרונה
סטיבן קינג

סטיבן קינג

מחבר "אל תמצמץ"

מתח ריגול והרפתקאות

חדש בתחום
ג'ני לקוט

ג'ני לקוט

מחברת "מעבר לסאמרלנד"

ספרות מתורגמת

כתבו עליו לאחרונה
אנדי וייר

אנדי וייר

מחבר "פרויקט הייל מרי [עטיפת הסרט - 2026]"

מדע בדיוני ופנטזיה

דירוג
חולית

חולית

פרנק הרברט

מדע בדיוני ופנטזיה | 7 ספרים

4.5דירוג
עזאזל

תיבת פנדורין

בוריס אקונין

מתח ריגול והרפתקאות | 13 ספרים

4.3דירוג
כביסה

כותרים

סוזן אדם

ספרות מקורית | 17 ספרים

4.2דירוג
יער נורווגי

כתר - מפגש

הרוקי מורקמי

ספרות מתורגמת | 3 ספרים

4.2דירוג
על הביקורת של יוסף על מינוטאור מאת בנימין תמוז
מינוטאור
אל
אושר•לפני 5 ימים
תודה משה, מקווה שתהנה
על הביקורת של אושר על אנשי הארץ המיוערת מאת תומאס (תומס) הארדי (הרדי)
אנשי הארץ המיוערת
תמונה של גלית
גלית•לפני 5 ימים
אני לא אהבתי

לא את הספר ולא את הסרט ( הישן)

על הביקורת של וקסמן על חולית מאת פרנק הרברט
חולית
תמונה של בר
בר•לפני 6 ימים
מורי, יש דברים בגו.

צחוק בצד, הוא באמת הזכיר לי את רביעיית רוזנדורף. מה שכן, רביעיית רוזנדורף היה טוב בהרבה.

על הביקורת של בר על רביעיית מיתרים מאת אנה אנקוויסט
רביעיית מיתרים
תמונה של נצחיה
נצחיה•לפני 9 שעות
אני מאוד אהבתי את הספר

על אף הקצב האיטי שלו. נו, כבשים. וגם הסקירה שלך יפה

על הביקורת של ישי על גלנקיל מאת לאוני סוואן
גלנקיל
💬6
שלשום•
★★★★★
•יוסף
💬4
אתמול•ישי

התיאורים הם צינים, הומור שחור, עקיצות על הבירוקרטיה ללא סוף, עקיצות על המערכת המסואבת שבה הטיפשים שולטים והחכמים עובדים קשה, עקיצות על חוסר ההגיון בסוציאליזם, יש בספר את התובנות העמוקות שיש רק בחברה שנמצאת על הקצה, את הדו פרצופיות של המציאות, את העינוי של משפחות האסירים, את העינוי והסדיסטיות הנפשית שמעבירים את האסירים, ומעל לכל חברות שנבנית בתוך הכאוס ומתוכו.

הספר הזכיר לי גם במידה רבה (בהבזקים של סיטואציות) את מילכוד 22- אמנם פה זה סיטואציה של מחנה צבאי וכאוס מלחמתי ופה זה גולאג וכאוס פוליטי אבל האוירה היא אותה אוירה, אותו חוסר צדק וחוסר הגיון שמרחף מעל הכל ומצד שני אותה ידידות בין חברים שהיא הרבה יותר גבוהה מעל כל העוולות של היום יום. וכסיכומם של האסירים עצמם: "רק ביום השחור ניכרים הידידים האמיתיים".

ומעל הכל מרחפת מעל הספר חירות הרוח, רוח האדם, שמתגלה דווקא במקומות כאלו.

הספר מסתיים בשילוחה של הדמות המרכזית מהכלא הנח בחזרה אל הגולאגים הרחוקים- מחנות העבודה בסיביר:

"כן. ציפו להם הטונדרה והטאיגה, אוי-מיאקוי שבארץ הקוטב ומכרות הנחושת של ג'אזקאזגן. ציפו להם מקוש, מריצה, מנת רעב של לחם לח, בית חולים, מוות. ציפה להם רק רע.

אך בנפשם היתה שלוה.

השתלט עליהם האומץ של אנשים שאיבדו הכל, עד הסוף- אומץ שאפשר להשיג רק בקושי, אבל לאחר שהושג הוא איתן."
💬3
לפני 4 ימים•
★★★★★
•חיים


יש בספר תיאורי סקס מפורשים, אולם הם אינם העיקר. הכתיבה ישירה ובוטה, אך נראה שאינה באה ממקום של מבוכה או בושה – דבר שאינו מובן מאליו. לכתוב על סקס זה קצת כמו לעשות סטנד-אפ – בשני המקרים המשימה מורכבת, ואי אפשר באמת להישאר פוליטיקלי קורקט. היכולת לתאר סקס בצורה מוצלחת ומעוררת דורשת מידה מסוימת של כישרון, וכשזה לעיתים מתפספס בכתיבה, התוצאה הופכת ממסעירה (או מצחיקה) למגושמת ומביכה.


הסיום הזכיר לי את הביטוי הדי שחוק של "לעשות מהלימון לימונדה", שהתמזג עם הסיפור לסגירת מעגל בין חייה של הגיבורה למימוש היצירה.
💬4
לפני 6 ימים•Tamas
💬3
לפני 5 ימים•
★★★★★
•משה

ואפילו היא מצליחה לעזור לבת הקטנה ביותר בהמשך הסיפור כאשר זו חולה במחלה כמעט אנושה.


בתחילת הספר, לאחר הגעת האב אל בית אחותו ובקשת העזרה, האם ושאר בני משפחתה דנים בסופי, ימים ספורים לפני בואה, וזו מצטיירת בדמיונם כנערה דקה וקטנה, כיאה לכינוי שאביה מכנה אותה- סופי הקטנה. אך למעשה, סופי הקטנה, כך מתחוור להם כשהיא מגיעה, אינה קטנה, כנועה וכזאת שיש להוביל, אלא היא זו שמובילה אותם, בדרכים עקלקלות, באמצעות תחבולות, שבני המשפחה אינם יודעים להכיל. סופי היא בחורה אנרגטית, מלאה ושופעת לא רק בשר אלא גם מרץ, היא גבוהה ויודעת לנהוג על סוסים ולירות. דבר שהוא איננו נחלתן של הנשים בתחילת המאה התשע עשרה כלל וכלל.

בני המשפחה משתאים אל מולה ואינם יודעים כיצד לעכל את הבחורה הססגונית, כמעט מרי פופינסית שחדרה במפתיע אל חייהם כגשמי אביב רעננים.

אהבתי את האווירה. את העלילה, את הדמויות. הן לא היו דמויות עמוקות ,טרגיות והרות גורל כדמויותיו של צ'ארלס דיקנס אך במצב בו הייתי שרויה, זה היה הספר המושלם שהייתי זקוקה לו. הוא התאים לכף ידי ככפפה.


.אהבתי את הסרקיזם המובלט אך לא מובלט מדי מכיוון שההומור כאן הוא הומור חינני שמחלחל בין השורות. הומור אנגלי במיטבו שמלעיג דברים רבים במסורת האנגלית והספרותית בכלל. הדוגמא המובהקת ביותר היא דמותו של אוגוסטוס פינהופ, אהובה הראשון של סיסליה. ברור לכל שהוא פארודיה של המשורר הרומנטי נוסח גתה כמו למשל ורתר ואחרים, או פרודיה למשורר האנגלי מזרם הרומנטיקה הידוע לורד ביירון


בזכות הספר ביליתי כמה ימים נעימים עם סופי ומשפחתה, והגם שאולי הספר היה חסר דיוק פה ושם , מכיוון שדמות כדמותה של סופי אשר תתקיים בתקופה בה הספר מתרחש היא נדירה למדי, עדיין הוא הסב לי קורת רוח רבה כמים צוננים ביום קיץ שמשי ומהביל.
💬8
לפני 6 ימים•
★★★★★
•סקאוט

מסקנה? רצוי להרחיק ילדים ובני נוער מהספר הזה (למרות שגם חמש דקות ביום של חשיפה לשידורי אקטואליה, עשויה לחסן אותם). אם כבר שיעורי מוסר, עדיף שיקראו את קהלת, "יֶשׁ-הֶבֶל, אֲשֶׁר נַעֲשָׂה עַל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר יֵשׁ צַדִּיקִים אֲשֶׁר מַגִּיעַ אֲלֵהֶם כְּמַעֲשֵׂה הָרְשָׁעִים, וְיֵשׁ רְשָׁעִים שֶׁמַּגִּיעַ אֲלֵהֶם כְּמַעֲשֵׂה הַצַּדִּיקִים: אָמַרְתִּי, שֶׁגַּם-זֶה הָבֶל" (קהלת ח, יד). הפיתולים בעלילה הם על גבול המופרך והמסקנות מחממות לב, אבל אין קשר משכנע בינן ובין המציאות.

למעשה, אלמלא הסיפור המהודק והכתיבה החכמה של ג'ורג' אליוט, הקריאה בספר היתה מיותרת עבורי. הביקורת החברתית איבדה עם השנים מעקצה, ההומור שבתיאור הדמויות נחמד אבל גם הוא נשחק ולא מספק. ומה נשאר? סיפור מתוק וסוף טוב, ואני, hélas, מבוגרת מדי וצינית מדי בשביל העמסת הסוכר הזו.

הנה שוב אני נתקלת בספר טוב שלא שרד את מבחן הזמן.
💬2
לפני 5 ימים•
★★★★★
•קרן


מה שעניין אותי במיוחד הוא לא רק מי הדמויות – אלא מי הן כשהקליפות מוסרות. האם אפשר להחזיק כמה חיים במקביל ולהישאר אנושי?


סיימתי את הספר הזה תוך כמה שעות – וזה כבר אומר לא מעט. ממליצה בחום.


בשורה התחתונה:


“איש המוסד בלב טהרן” הוא לא רק סיפור על משימות חשאיות – אלא על אדם שנעלם בתוך הזהויות שהוא נאלץ לבנות, ועל המחיר שבכך.


נקודה למחשבה: בסוף לא כולם שורדים את המשימות אבל מעטים שורדים את עצמם.


קריאה נעימה,


לי יניני
אתמול•
★★★★★
•לי יניני
💬
1
בקשה להוספת ספר למכירה צנעא וסביבתה בצילומי יחיאל חייבי

כתבתי פה לפני כמה חודשים ולא עודכן.

ד
דודו•אתר סימניה•אתמול•
💬1
הוספת ספר חדש

שלום, אשמח אם תוסיפו את הספר החדש שלי https://iton77.com/%d7%93%d7%95%d7%93-%d7%a8%d7%a9%d7%aa%d7%99-%d7%a1%d6%b4%d7%99%d7%9e%d6%b8%d7%a0%d6%b4%d7%99%d7%9d-%d7%9e%d6%b0%d7%a2%d6%b4%d7%99%d7%93%d6%b4%d7%99%d7%9d/ שם הספר: סימנים מעידים הוצאה: עיתון 77 בתודה דודו רשתי

תמונה של לי יניני
לי יניני•אתר סימניה•אתמול•
💬1
שלום, יש ספרים שלא מופיעים כאן. אנחנו מבקשים אבל אין מענה כבר מספר ימים. מה קורה עם זה? תודה
חצ
חמוטל צמיר•מחפש בנרות•לפני 3 ימים•
💬1
מחפשת את "אנקריאון על קוטב העיצבון" של אורי צבי גרינברג

חמוטל, 052-2948036

תמונה של דניאל
דניאל•א כללי•לפני 4 ימים•
💬1
היי, איך אני מסיר מהאתר ספר שהצעתי בעבר למכירה?
תמונה של כוס תה חם
כוס תה חם•סיפור שכתבתי•לפני 12 שעות
ארוחת שאריות

אני מוצאת הנאה מוזרה בלאכול ארוחה שרובה מורכבת משאריות. קצת פסטה מפה, שניצל משם. מעט צ'יפס שנותר מיציאה למסעדה, אם אני רוצה להתפנק אני אטגן גם חביתה. גמבה אחת ממעמקי המקרר, מלפפון אבוד ליד הבשר וקצת בצל ויש לי סלט עלוב. הטעם כבר אבד, רק מעט נשאר מתהילת העבר. הוא תפל, שמנוני, אבל מנחם. אני מחממת מים לתה ולוגמת בזהירות. אווץ׳. נשרפה לי הלשון. אני נדיבה עם קטשופ ומיונז ונזכרת ברגע האחרון להוציא מהמקרר את הצ׳ילי החריף מהמסעדה. המיכלים הקטנטנים לרטבים מאוד שימושיים. אני שמה רק מעט... אופס! מזגתי קצת יותר מידי. טוב, לא נורא. אני לועסת באיטיות ומביטה לעבר עצי הסגולין מחלון המטבח. צבעי כתום, צהוב ובז׳ שולטים על הצלחת. הטעם השתפר אבל רק במעט. אני לא חושבת, רק מתרכזת בלעיסה, ערבוב ובהייה חסרת מחשבות. יש משהו מנחם בלא להשקיע בארוחה. ממילא אין לי כוחות לזה. לא, אני לא עובדת בעבודה פיזית. כן, אני מקלידה על המקלדת, יושבת במזגן ולא זזה מהכיסא עד שנרדם לי הישבן. החצאית הצמודה עדיין לא מאפשרת לי לעשות מתיחות. אני עדיין מאחרת לפעמיים ואני יושבת באוטובוס ומרגישה שאני נשרפת מבפנים. אני שונאת את עצמי ומתחננת לסיים את חיי עם כל דקה של איחור, עד שאני מתחילה להזיע גם מתחת למזגן המקפיא. בסביבות השעה חמש אני מגיעה הביתה, מעיפה את הנעליים לכיוון השני של הסלון, מתיישבת על הספה, ומביטה במלבן הזוהר לכמה שעות והכול נשכח לזמן מה. כבר לא נרדם לי הישבן, כאב הראש התמידי נרגע, השרירים שלי כבר לא לחוצים כל כך. עד שאני נזכרת והכול נופל לחושך. "את אישה צעירה! יש לך גג על הראש, אוכל על השולחן ובגדים על הגוף! יש לך כל מה שאת צריכה, על מה את מתלוננת? תחכי שתגיעי לעולם האמיתי!" העולם האמיתי? מה עד עכשיו לא הייתי בעולם האמיתי? פשוט ישבתי כמו פעוטה מנוזלת בפינת המשחקייה לילדים בקצה הפינה של העולם? משחקת בקוביות של דיכאון, חרדה כמו ילדה שעוד לא מכירה את המושג? כיאלו כאב, בדידות וחרדה הם לא מנת חלקם של אנשים צעירים. לא ולא. עליי לחכות לעבור לשלב המאסטר, לקבל מפתח לדלת של העולם האמיתי ורק אז אני אקבל את הרשות להתלונן. עד אז אני מאושרת לגמרי. אין סבל, לא כאב, לא חרדה. דיכאון? אוי, סליחה. אני לא מכירה. עוד לא הגעתי לדרגה הזאת. אני תשושה. אני ישנה בלי סוף. אני לא אוכלת, לא כי אני לא רעבה, אבל כי אין בי שום כוח רצון לקום לבשל ולחשוב מה לאכול. מה הערך התזונתי של חתיכת לחם? יש עלייה קצת עובש, ואם אני אחתוך את החלק הירוק? מה הערך התזונתי של פטרוזיליה? כמה שמן, זה יותר מידי שמן? יש חלבון בטונה? איך להכין מוקרם? כמה זמן להכניס לתנור? איך להכין ארוחה מזינה בחצי שעה? אני צריכה ללכת לקנות מצרכים בשביל זה?? יש לי תפוח אדמה שהצמיח שורשים, כיכר לחם יבשה וירוקה למחצה, קצת קטשופ וקרטון חלב פג תוקף, מה אני יכולה להכין מזה? ולאכול? לשבת על השולחן, להכניס כמות אוכל לפה וללעוס? אוי ואבוי. רק המחשבה על עצם עשיית הפעולה הזאת שואבת ממני כוחות נפשיים. בשלב מסוים אני יושבת על הכיסא במטבח, מיואשת ומיובשת יותר מעציץ שנשכח באמצע הקיץ ולא קיבל טיפת מים, בולסת פרוסת לחם יבשה עם קטשופ. טכנית, אני בריאה כמו שור. טוב, כמו שור בתת משקל אבל זה לא כזה רציני. יש לי את כל ארבעת הגפיים. לא איבדתי שן או עין, עדיין. אני יכולה לעלות במדרגות ללא בעיה. אבל בראש שלי רצות מחשבות מימין לשמאל. למעלה למטה, באלכסון, בגלים, בזיגזג. אני נאחזת בצבעים של העבר, ומתאכזבת שאני מתסכלת על הווה ורואה שהם דהו כמו ציור ישן. כל מה שנשאר זה אפור בטון. צבע כזה שאם אני מביטה בו לאורך זמן אני מרגישה כיאלו אני מאבדת את הראייה. אני חוששת מעתיד, ודואגת על מה שעדיין עוד לא קיים. יש לי כל כך הרבה אבנים בשק. אני מנסה לסחוב את כולם. אבל השק מתיישב לי על החזה. מכביד על הראש, מחליש את הגפיים. הריאות נמחצות עד שאני לא מצליחה לנשום. אני יכולה לנסות להוציא אותם מהשק, אבל איך? חלק בכלל לא מוחשיות. אני מגששת בשק שעל החזה שלי, ונפגשת רק באוויר. ואז שאני מצליחה לתפוס אבן אחת. מוחשית. היא קטנה, בגודל של מטבע שקל. חומה ומנוקדת בשחור וחום כהה. חרוט עליה ארוחת ערב ותאריך של היום. אני מוציאה אותה מהשק בקלילות. ולשנייה אני מצליחה לנשום. יש לי 999 אבנים, חלק מוחשיות, חלק לא. חלק קטנטנות, חלק ענקיות. אבל האבן הזאת היא לא בעיה. היא נראת כל כך חסרת משמעות. קלילה, כיאלו והיא בכלל ולא משפיעה. אבל כל אבן מפחיתה את המשקל. אז אני מסתפקת בארוחת שאריות. 999 בעיות על הלב. אבל הדאגה 'מה לאכול לארוחת ערב היום', לא אחת מהם. וזה מנחם, גם אם זה רק לחצי שעה. ומזה הרבה זמן, הארוחה לא מגיעה עם מנת צד של מחשבות סוררות. אני לא טועמת את חמיצות של בושה, במתיקות המבחילה של דאגה, בחריפות של שנאה עצמית, במרירות של חרדה. אני לועסת את הפסטה, מנדבת קטשופ לשניצל, דוקרת את הסלט העייף, מנשנשת את הצ׳יפס, נוגסת מהחביתה ולוגמת את התה. אני רגועה, מלאה וחסרת מחשבות. אני מתנחמת בארוחת השאריות המאולתרת שלי. להיום.

תמונה של אבונור
אבונור•סיפור שכתבתי•לפני 5 ימים
הבטחה

מעולם לא הבטחתי דבר מאבי למדתי דבר אמיתי כל הבטחה אפשר לשכוח תמיד אמרתי אני אשתדל הבטחה היא כמו מעצר בסוף משתחררים בזמן קצוב לכל מעצר יש סוף אשתדל זו אפשרות פתוחה אבל היא על תנאי ותמיד היא נשארת קיימת אשתדל לא יכולה לשקר הבטחה אפשר לשקר בקלות כשאתה נמצא על תנאי זה כמו אזיק אלקטרוני אתה מתאמץ לא לשכוח אתה נמצא במעקב תמידי לכן מעולם לא הבטחתי תמיד אמרתי אני אשתדל ואז אתה על תנאי אבי זד 19/6/26 זכויות שמורות

תמונה של סייג'
סייג'•סיפור שכתבתי•לפני 5 ימים
כששבתאי הגיע למעלה ה-12 במזל טלה

אני מתחילה להרגיש ג'וק חדש רץ במוח. לא יודעת למה אני עד כדי כך בסטרס, שמשהו בי מנסה לדחוף אותי כל הזמן להיות משהו שונה. בשבועיים האחרונים הג'וק היה קשור יותר למערכות יחסים וגברים. עכשיו זה: "אני צריכה מקצוע? אני צריכה ללמוד איך להרוויח כסף דרך דברים שונים? מה הבעיה פשוט לפתוח עסק?" שנייה אני בודקת משהו אסטרולוגי. אוקיי, יש לי את זה, אז - אני חווה את נסיגת שבתאי שלי כבר שנה, אבל עד עכשיו לא הרגשתי את זה ברמה חזקה. כל הדברים שאני מתמודדת איתם עכשיו, מרגישים כמו שאנשים אומרים שנסיגת שבתאי מרגישה. אבל, אני חווה אותה כבר שנה, ולא הרגשתי משהו משמעותי, רק שינויים קטנים בחשיבה. אז הלכתי לבדוק, אם שבתאי הגיע כבר למעלה שבה הוא היה ביום שבו נולדתי. ביום שבו נולדתי שבתאי היה ב12 מעלות של מזל טלה, ובדיוק בתקופה שבה התפרצה לי אלרגיה, הוא היה ב12 מעלות. אז אפשר לומר נראה לי, שנסיגת שבתאי שלי התחילה רק עכשיו, וזה אולי מסביר למה אני פאקינג מאבדת את דעתי. בדקתי מעבר לזה, מסתבר ששבתאי חווה נסיגות, כלומר הוא יכול להגיע למעלה כלשהי, ואז אחרי תקופה להתחיל נסיגה, ולהגיע למעלה הזאת שוב. מסתבר ששבתאי יגיע שוב למעלה שבה הוא היה ביום שאני נולדתי, בספטמבר. אז... לפחות אני יודעת! יש לי זמן להתכונן, רצוי שלא אהיה בלחץ על שום דבר, וכן בדקתי עכשיו וזה נופל על יום כיפור, אבל יהיה בסדר! - זה מאוד מבלבל עבורי מה שעובר עליי מאז ה-29 במאי. כי כאילו, משהו בי מנסה לשנות כיוון, וזה מרגיש נפשי, כאילו הנפש שלי מבקשת דברים, שאני לא מבינה למה. זה סוג של מרגיש כאילו אני לא יודעת מה אני רוצה, אבל בו זמנית יש לי דחפים כאילו - הנפש שלי יודעת בדיוק מה היא רוצה, ויש ניתוק כזה. כמעט כאילו זה לא באמת הרצון שלי, אלא משהו שמשתלט עליי. עוד צירוף מקרים מוזר, זה שהיה בחור שחיזר אחריי וסגרתי איתו את הסיפור השבוע. אבל לפני שזה קרה, הסכמתי לדייט, ובגלל שאמרתי לו שהייתי רוצה לרדת 3 קילו כדי להתאים לשמלה, הוא שאל "מתי ראש השנה?", ואמר שנצא בחול המועד סוכות. אבל אמרתי משהו "עד אז אני אולי כבר אצא עם מישהו אחר", אז קבענו משהו מוקדם יותר, שבסוף ביטלתי כי בעצם אני לא מעוניינת בזוגיות ויש לי בכלל מישהו אחר שאני מחבבת. העניין הוא... שחול המועד סוכות זה בדיוק התקופה שבה שבתאי חוזר שוב למעלה הזאת שהוא היה ביום שבו נולדתי. אז המוח שלי עכשיו כזה... בתהיות אם אולי אני כן אצא עם מישהו בפעם הבאה ששבתאי יחליט להטריף לי את המוח, ואם זה יהיה אותו האדם שדחיתי. אתם יודעים מה, זה מופרך מאוד כל מה שאני אומרת, אבל אני לא לוקחת צ'אנסים, מבחינתי ספטמבר זה חודש להיזהר ממנו. אני צריכה להגיע לספטמבר 3 קילו פחות, עם פלאפון תקין וכסף שאני יכולה לבזבז. כי החיים יכולים לדפוק אותי שוב, כמו שהם דפקו אותי בסוף מאי. אם הם יעשו את זה, זאת תהיה הוכחה שאני צודקת, אבל אני באמת לא רוצה להיות צודקת. אני באמת שונאת לכתוב על הדברים האלה, כי אני יודעת שלאף אחד אין עניין בהם, ורוב האנשים חושבים שזה מטופש. אבל כאישה, לפעמים אני עוברת דברים שאני לא יודעת איך להסביר, והם גורמים לי להרגיש כאילו משהו לא בסדר איתי, ברמה שאם אני חשה משבר שבעיניי הוא באמת זמני - אנשים מתחילים לדבר איתי על טיפול פסיכולוגי. וכמובן, לפעמים התשובה היא באמת טיפול פסיכולוגי, אבל בחוויה שלי, יש אנרגיות וחוויות - שעושות עבודה על בן אדם. וזה באמת מכוון, זה לא משהו שהוא באשמתו של אותו אדם, אפשר לומר שזה אפילו גורל. יש גורל טוב, ויש גורל קשוח, ושבתאי כוכב, תמיד מביא איתו שיעורים קשים שאדם צריך ללמוד, והשיעורים האלה קשים בגלל תוכנית להפוך את האדם למי שהוא צריך להיות. יש אנשים שחייבים ללמוד דברים בדרך הקשה, לא בגללם, פשוט כי אין חכם כבעל ניסיון, ולפעמים אנשים צריכים ניסיון קשוח, כדי להפוך לחכמים ומומחים. אין לי מושג מה שבתאי מנסה ללמד אותי, אבל אני באופן אישי מרגישה, שזה קשור להבנה עמוקה יותר של הרצונות שלי והאמונות שלי. כאילו... החוסר ביטחון שחוויתי. בחיים שלי לא הרגשתי כל כך לא ראויה. אז גם במובן הזה אני מזכירה לעצמי להתכונן, כי אולי בספטמבר משהו שוב יעשה לי טריגר ויגרום לי להרגיש שאני לוזרית. אני יודעת שכל מה שאני מדברת עליו, נראה קצת מגוחך. אבל אני יודעת מה חוויתי בחיי, ובנפש שלי, ואני יודעת שרק עכשיו הבנתי, שכל מה שקרה לי התפרץ לי כששבתאי הגיע למעלה שבה הוא היה ביום שבו נולדתי. אפשר לומר צירוף מקרים, אפשר לומר שאני אדם לא מספיק רציני, אבל כאילו... אם יש משהו, שמעניק סוג של "מפה" לחיים, אני באופן אישי הולכת להשתמש בו - כי אני לא מתביישת להודות שאני אבודה. מבחינתי אסטרולוגיה, זאת עוד דרך למפות את השטח, להבין את המסלול ואת הנפש. אני חוויתי משהו מוזר, כששבתאי הגיע למעלה ה-12 במזל טלה, וזה יקרה שוב בספטמבר. ואני לא יודעת אם זה אומר משהו, אבל יש מצב שכן ושיש אתגרים מסוימים שיצופו אצלי, אבל אין לדעת עד שזה יקרה. אז אני מניחה שנחכה ונראה. אם לא יקרה שום דבר, אולי אפסיק לחשוב שיש טעם לכתוב דברים על אסטרולוגיה. (19/6/26 8:01)

תמונה של סייג'
סייג'•סיפור שכתבתי•לפני שבוע
לא ראייה של אדם מאוהב

קצת התבהר לי הראש אחרי שבועות של בלבול וחוסר תפקוד. יש עדיין איזושהי חרדה מבעבעת בגוף, אבל אני מנסה לא לתת לזה לשתק אותי. גם עוזר לי שיש לי מישהו שהשיחות איתו אשכרה עוזרות לי, כל דבר שאני מביאה אליו שמרגיש לי מסובך ומעיק, חוזר אליי בהיר ופשוט. והוא יודע כמה אני מעריכה אותו. זה עדיין מסובך לחבב מישהו, גם כשאני מכירה אותו הרבה זמן ועכשיו מתחילה לראות שהוא אדם טוב ומכיל יותר ממה שחשבתי. אין לי מושג מה הוא מרגיש כלפיי, אם בכלל, כי אנחנו לא מדברים על זה. הוא אמר לי משהו על כך שאמרתי על עצמי שיש לי רתיעה מקירבה, בקטע של להרחיק אנשים, ושלכן הוא נזהר. אז אולי זאת הסיבה למה זאת נושא שיחה, ואני חושבת שכבר כתבתי את זה איפשהו קודם, אבל זה מוזר לי שאני יכולה לדבר איתו על כך מיני דברים, שלא קשורים אלינו, ועדיין מעניין לי. הייתי במשבר קטן לרגע, והוא אמר לי לפני שהדלת פתוחה ושהוא רוצה שאני איעזר בו, ובאמת הרגשתי שאני צריכה אותו, אז פניתי אליו. זה רק העמיק את הרגשות שלי אליו, שעשיתי את זה, ושיתפתי אותו במשהו שהרגיש לי נורא מסובך ולא נעים. כבר לא סתם חיבבתי אותו, וחשבתי עליו דברים טובים, ברמה של קצת להעריץ מדי - נקשרתי אליו, כאילו הוא השמיכה שלי. אמרתי לו שהוא האדם המועדף עליי כרגע. מסתבר שהוא אוהב להיות מועדף. עם בחור אחר הרגשתי שאני יכולה להיות לוזרית, אבל איתו אני מרגישה שאני יכולה להיות כאוטית, וזה לא יגרום לו לחשוב עליי דברים רעים. הוא אמר לי משהו על כך שאני יכולה לצאת עם אנשים, שאני לא אאבד אותו בגלל זה, והודיתי שאני כן מפחדת לאבד אותו, אבל לא בגלל גברים אחרים אלא בגלל שהוא יחשוב שאני חרא של בן אדם. הוא לא הבין למה אני חושבת ככה על עצמי. יש המון דברים שהוא לא מבין למה אני חושבת על עצמי, ומופתע שאני כזאת כי לא עשיתי עליו רושם כזה. כשאני חושבת על זה, זה מוטיב חוזר בחיי, שאני עושה על אנשים רושם חזק וספציפי, שגורם להם לראות אותי רק בצורה אחת. הם לא חושבים שאני יכולה להיות מינית וסוטה, וכשאני מינית וסוטה הם לא חושבים שאני שמרנית ותמימה, הם חושבים שאני כלבה קרת רוח ושיש לי חוכמת רחוב, אבל אז הם חושבים שאני בעצם חיה במרתפים ולא רואה עולם. להיראות על ידי אחרים זה קשה. בעיקר כי אני לא יודעת מה אני רוצה שהם יראו, אני פשוט אדם כנה, אם הם רואים רק חלק אחד, וזה החלק הטוב, אני מרגישה רמאית. ואם הם רואים רק את החלק הרע, ומתייחסים רק אליו, אני מרגישה שלא הוגנים איתי, ושמתייחסים אליי כאל מובן מאליו. מצד אחד אני לא אוהבת להסתיר את מי שאני, מצד שני אני בכלל לא יודעת מי אני אז זה קשה להראות תמונה אמינה של זה. אבל איתו זה לא משנה איכשהו. הוא רואה מה שהוא רואה, והיחס שלו הוא בהתאם לאיך שאני מתייחסת אליו. אולי בפעם הראשונה בחיים שלי, מצאתי אדם שהוא באמת הוגן והגון. זה מוזר לקבל משהו, שאני לא זוכרת אם ביקשתי. הרי בדרך כלל אני מבקשת משהו ספציפי מבורא עולם, כמו מישהו שכיף איתו, או מישהו בוגר רגשית. אבל הוא כאילו, יותר טוב ממה שהייתי יכולה לבקש. ואני מזהה את זה, אז מה הפלא שיש לי פתאום בעיות קשות של חוסר ביטחון עצמי ותחושה שאני לא ראויה לזמן שלו. זאת אפילו לא ראייה של אדם מאוהב, אני רואה אותו ככה כי הוא ככה באמת. רק את עצמי קשה לי לראות. כנראה כי לא התגבשתי עדיין כאדם, וזה בסדר שאני מובכת מזה. (17/6/26 9:07)

תמונה של סייג'
סייג'•סיפור שכתבתי•לפני שבוע
זאת לא סתם בחירה בין שני גברים

כן יש רגשות, ודברים ובלבול, וזה בסדר להרגיש דברים שמרגישים בעיתיים וכאוטים, במקרה הספציפי שלי - להיות בעניין של שני גברים שונים. אבל אני חושבת שהבחירות שלנו כן מגדירות אותנו. והרגשתי שזה מסובך, שאני לא יכולה לבחור כי במילא שניהם לא בשבילי, אבל לכל אחד יש משהו אחר להציע לי. הייתי כל כך מבולבלת. עד שחשבתי על... מי מצחיק אותי יותר? מי באמת בלב שלי? וחשבתי על כך שאולי אני עדיין מבולבלת לגבי מה לעשות, כי כבר אמרתי לאחד מהם, שאני אצא איתו לדייט, ועכשיו פשוט לא נעים לי לבטל. לא נעים לי להגיד למי שביקש ממני לפני כמה שעות, לא לשבור לו את הלב, שאני לא רוצה לתת לזה צ'אנס, כי יש לי רגשות עמוקים יותר ומסובכים יותר, למישהו אחר. יש מצב שכבר איבדתי את האדם שאני מחבבת. גרמתי לו לדאוג לי. הבעתי בפניו את המורכבות של הרגשות שלי, והוא הבין מזה שהרגשות שלי אליו נעלמו כמו שהוא חשב שיקרה. אבל זה לא נכון. הם לא נעלמו, אני פשוט הנחתי אותם בצד, ואחרי השיחה הזאת איתו, לא יכולתי שלא לחשוב על כל הדברים הקטנים שהוא אמר. ואז הבחירה הפסיקה להיות עניין של: "עם מי באמת יכול להיות לי משהו?" כי הרי שעם שניהם, אין לי עתיד בכלל. היא הפכה להיות - איזה סוג של אדם אני רוצה להיות? כי כרגע אני מציגה התנהגות שהיא לא מתאימה לי, אבל זה לא חייב להגדיר אותי, אני לא חייבת להתחייב להיות הבחורה הזאת, שמחבבת מישהו אחד, אבל יוצאת עם מישהו אחר. אני יכולה פשוט לבטל את זה, פשוט להגיד: "אני לא רוצה לעשות את זה. הייתי מבולבלת. אני מצטערת." ואם הדבר היחיד שבאמת חוסם אותי מלומר את זה, זה ה"לא נעים לי", אז זאת הוכחה שאם אני אדחיק את זה, אני רק אצור סיטואציה כאוטית יותר, ובסופו של דבר אאבד את האדם שאני מחבבת. זה בסדר להיות מבולבלת, להרגיש דברים שלא הגיונים לאחרים. אבל יש הבדל בין להרגיש את הבלבול הזה, ולהודות שככה זה, ולהצטער על הבלאגן שאני גורמת - לבין לעשות בחירה שיכולה לפגוע באנשים, רק כי אני לא יודעת מה אני רוצה עבור עצמי. אז מה אני בוחרת בעצם? אני בוחרת להפסיד. זה לא משנה לי אם הדעה של האדם שאני התחלתי לחבב עליי, כבר לא תהיה קלה לעיכול עבורי, כי הוא כן אמר לי שאני צריכה טיפול פסיכולוגי ואני בטוחה שההתנהגות שלי לאחרונה רק חידדה לו את זה. זה כן משנה לי שאולי האדם שהסכמתי לצאת איתו, ייפגע מזה שאני מחליטה שזה לא מתאים, ושלא יהיה בינינו עוד קשר יותר, בייחוד אחרי שהוא חשף את עצמו מולי. אבל אני לא יכולה לעשות בחירה, כי לא נעים לי ואני מבולבלת. אני יודעת מה נכון, האדם שאני מחבבת עזר לי להבין מה נכון, ואני מבינה שאני כרגע לא במצב נפשי שמתאים לעשות שטויות. אני צריכה לבחור במה שאני בוחרת, מתוך בהירות וסבלנות. נכון, כואב לי בנפש. יהיה הרבה יותר קל פשוט לצאת עם מישהו, ולגלות בדרך הקשה. וכן אני יודעת שזה נשמע סותר, אבל אני סוג של מעדיפה פשוט לעשות משהו שוונה, מאשר לשבת עם הרגשות והמחשבות של עצמי, ובאמת לפענח מה פתאום לא בסדר אצלי. אבל יש משהו שונה, בדעה של מישהו שאני מחבבת. כשאני מחבבת מישהו, מה שהוא אומר, מה שהוא מבטא, מה שנראה לו תקין - משנה לי יותר מכל דבר אחר. ואמרתי לו למה אני משתוקקת, והוא אמר לי שהדלת פתוחה, ואני אתמול החלטתי שאני צריכה בגלל משהו שקרה ונפתחתי בפניו, ואז דיברתי על כך שקבעתי דייט עם מישהו. ואני לא יודעת, כל העניין... האדם שאני מחבבת נותן לי בדיוק את מה שאני רוצה וצריכה, ואם לא מוצא חן בעיניו שאני מתכוונת להיפגש עם מישהו שאני אומרת עליו שהוא רעיל, אז אני לוקחת את זה ברצינות. אבל אני לא מחליטה לוותר על מישהו שכן מושך אותי, רק בגלל שהאדם שאני מחבבת הביע כמה דברים נגד הכיוון שבו אני בוחרת. אני מחליטה לוותר, כי הנחתי את הרגשות שלי בצד, וניסיתי פשוט לפענח מה קורה לי בנפש, ואז הוא אמר דברים, וזה שינה לי מאוד, ובסופו של דבר הגעתי למסקנה שאני לא יכולה לצאת עם מישהו אחר. כי מה שהוא הביע, איך שהוא דיבר איתי, גרם לי להתאמץ למצוא בהירות בתוך הערפל הזה, והתשובה היא - אני פשוט מחבבת אותו. אני לא יכולה לצאת עם מישהו אחר, זה לא הוגן כלפי האדם הזה שקבעתי איתו, זה לא בסדר, וגם אם זה כן בסדר מצידו - זה כבר לא בסדר מצידי. אני לא רוצה לעשות את זה יותר. התחרטתי. והתחרטתי כי... בכל פעם שאני מדברת עם האדם שאני מחבבת, הרגשות שלי אליו מעמיקים יותר. הוא פשוט כל כך נפלא. וכשאני חושבת על זה, אחד הדברים שהכי מוזרים לי, זה שאנחנו לא מדברים עלינו... אני יכולה לדבר עם האדם שאני מחבבת על כל דבר, ולא עלינו. כאילו הקשר שלנו, הרגשות שלי כלפיו, זה לא הדבר הכי מעניין ושווה במערכת היחסים הזאת, יש פה משהו מעבר. כמובן שלא הייתי קולטת את העניין, אם לא הייתי קובעת עם מישהו אחר, ולא הייתי מקבלת מהאדם שאני מחבבת תגובה כנה על זה. הוא לא אמר דברים כמו "אל תצאי איתו", אבל הוא כן אמר שזה לא מוצא חן בעיניו, שהוא דואג, והדאגה שלו תמיד נכנסה לי ללב. אני לא רוצה לגרום לו לדאוג. אני לא רוצה לצאת עם הבחור הגבוה והרעיל קצת, שיודע שאני לוזרית ואין לו בעיה עם זה. איכשהו לצאת ולחוות משהו, עם אדם קצת בעייתי אבל מושך, כזה שלא ייצא לי להיתקל בו לפני ולחוש אליו קירבה - לא מצליח לנצח את זה, שאני לא רוצה להדאיג את האדם שאני מחבבת. הרי על מה אני מוותרת פה? על מישהו שגם הוא וגם אני יודעים שאין לנו עתיד. זה פשוט החלטה של - לעשות שטויות, או לא לעשות שטויות. וזה מסתכם ב... נכון שעובר עליי משהו, נכון שאני מרגישה שונה ואני לא יודעת מי אני בכלל. אבל אני עדיין יכולה לבחור, מי אני רוצה להיות. אי אפשר לכפות עליי, זהות חדשה, שלא מתאימה לי, שמערערת אותי, שגורמת לי להרגיש כמו אדם נוראי. הרגשות האלה, והבלבול הזה שחוויתי, לא מגדיר אותי. ובסופו של דבר האדם שאני מחבבת רצה שאני היעזר בו, ונעזרתי בו, והוא באמת עזר לי. אני לא מרגישה ראויה לו, זאת האמת. אבל הוא הסכים לעזור לי, ואני מעדיפה את העזרה שלו, העזרה הנקייה והאמיתית שלו, מאשר איזה קשר שאולי ירגש אותי ויגרום לי להרגיש קצת יותר ביטחון עצמי. זה היה קשה עבורי בשבועיים האחרונים. מזלות המים חירפנו אותי, והיו לי בראש שלושה גברים. אבל אני חושבת שעכשיו זה הרגע לבחור, ואני יודעת במי אני בוחרת, ואני יודעת במה אני בוחרת. אני בוחרת באדם שמצפה ממני ליותר טוב. אני בוחרת באדם שהקשר איתו, יותר בריא ומפרה, את האדם שאני רוצה להיות. ובמקרה, ממש מסיבה לא ברורה, זה גם האדם שאני מחבבת. כנראה שבאמת, הלב יודע משהו שהראש לא, והתשובה הברורה, של לבחור במי שאני באמת מחבבת, היא אכן התשובה הנכונה בסוף. וזה יישמע מטומטם, אבל באמת שהייתה לי התלבטות. אבל... היו רגעים בזמן הזה שהתלבטתי, שיחות עם האדם הזה, ולא יכולתי לצפות, כמה השיחות האלה ישנו לי. כמה מה שהוא יגיד לי, יעזור לי, ויהיה חשוב לי. הוא פאקינג ברכה. תודה א-לוהים, אני באמת לא מרגישה ראויה לזה, בבקשה תעזור לי לא לדפוק את זה. (15/6/26 10:49)