ביקורת ספרותית על המשפט מאת פרנץ קפקא
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 9 בדצמבר, 2014
ע"י Schuster


המשפט, קפקא.


לא קל עבורי לגשת לכתוב באופן חד ושלם וגלוי ביקורת על רומן כמו המשפט.
לא קל מפני שמדובר ביצירה שפשטותה החיצונית המתעתעת מכילה בתוכה מורכבות כה רבה, טשטוש איום וערפל סמיך וכבד.
ערפל שמאפיר את השטח המקדם של אחד הנושאים הקודרים והלא-ברורים לתפישה ולעין שיש בנמצא, הוא תחום ה-אני. האני מול החברה, מול הביורקרטיה המעורפלת, הקרה המנוכרת והכוחנית. אפסיות האדם היחיד, העומד דומם ובודד מול הכוח העצום שמונח בידיהם הארוכות והרחבות של מנגנוני האכיפה והרשות והשלטון. הקושי הרב שקיים במאבק והמירוץ למציאת ה-אני, לעמידת ה-אני בתוך ערבוביית ההמון הזועם או הצוהל או המוחה או הרעב או הכועס. היכן כוחו של היחיד מונח וממוקם בסולם הדרגות מול הכוחות העצומים שבצדדים האלו. קפקא הוא המאסטר האמיתי, הגדול והבלתי-מעורער בערעור הנפש ובטלטול הרוח של היחיד הבודד, זה שנגזר עליו לעמוד באפסיותו חסרת האונים מול מנגנוני עוצמה אדירים וכבירים בכוחם ובאורך זרועותיהם.
המשפט טלטל אותי ועירבל אותי, הבהיל אותי ובעיקר ייאש אותי. אין כמו קפקא לייאש.
טלטלה אותי הכתיבה השקופה והצלולה והברורה של קפקא. כתיבה שמצטיינת בצלילות, שהשקיפות היא סימן ההיכר שלה, כתיבה שהאלמנטים האלו שבה מיושמים בכתיבת על הנושאים בעלי המורכבות הרבה ביותר שניתן להעלות על הדעת, הנושאים שהאפלה והאפור והעמימות והטשטוש הם המרכיב המזהה בם. ובכך גם יכולת הייאוש המיוחדת שבה.
יחד עם זאת, על אף הערצתי לקפקא ואל הרומן, אני עדיין מתייחס אליו כרומן לא-גמור. רומן שנערך בצורה מאסיבית על ידי אדם שהוא אינו המחבר. מכאן שאנו רואים, באופן טבעי וברור מאליו, את היצירה, במידה לא-מבוטלת שגם קשה לאומדן, דרך עיניו של מכס ברוד.
אינני נכנס לדיון על מוסריות המעשה של ברוד ועל אי קיום הצוואה וכל הנוגע בזה, אני רק מודה על כך שניתנה לי האפשרות לקבלת נגיעה של קור חד ואפור של הבנה ואמת, על ידי התוודעות לאמן הכי מיוחד וחד שאני מכיר.
9 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
Schuster (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
לא מדובר כאן בעריכה סטנדרטית, סדן;
קודם כל, אני אינני זה ש'קבע' שהמשפט הוא רומן לא גמור, את זה עשתה המציאות. זו עובדה. קפקא לא סיים לכתוב ולסדר ולחלק את הרומן כפי שחשב ורצה.
העריכה ואיסוף החומרים, במקרה של מכס ברוד, אינה שווה לנוהל העריכה המקובל בהוצאות, הנוהל אותו הבאת כדוגמא. ברוד סידר ואסף וחילק את אוסף הפרקים ה-לא גמור, לכדי רומן אחד.
ובוודאי שהתוצאה הסופית היא הקובעת, כבר פירטתי את הערצתי אל הרומן, הוא התוצאה הסופית, אך הוספתי שאני זוכר ומזכיר שהרומן הזה הוא 'המשפט' בראות עיניו של ברוד, וזו נקודה בעלת חשיבות רבה.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
סדן - צודק. לא הבהרתי מספיק. כוונתי לא היתה לעורך אלא לאלה המוסיפים למה שכתב מישהו אחר. לפעמים כי הסופר מת, לפעמים כי יש להם משהו חשוב להגיד בשמו... התופעה הזו מאד מאוסה בעיני.
סדן (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
יעל, כל ספר שניתן ע"י סופר כלשהו להוצאת ספרים בארץ או בעולם זוכה לעורך! (שאיננו הסופר כמובן)
בלי עורך - אין ספר!
אז גם הם ספרים "לא גמורים"?
yaelhar (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
צודק. ספר שנערך על ידי מי שהוא לא הסופר, ראוי לכותרת "לא גמור"
סדן (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
כתבת בצדק דברים טובים ונכונים על "המשפט" ויחד עם זאת באותה נשימה קבעת שמדובר ברומן "לא גמור"
לדעתי אין זה משנה אם הספר "נגמר" ע"י המחבר שלו ומי ביצע את העריכה הסופית... כי התוצאה הסופית היא הקובעת...
זוהי יצירת מופת לכל הדעות! שלא במקרה הפכה
ל"מושג ספרותי" ואת קפקא עצמו למטבע לשון בכל שפת תרבות!...
כשביקרתי בפראג מצאתי את קפקא ב"כל מקום". הצ'כים מתגאים בו ובגאונות שלו ויש להם על מה...





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ