ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שישי, 23 במאי, 2014
ע"י ניר
ע"י ניר
"אתה יודע זאת היטב ובכל זאת לא עושה כלום"
אפור, עלוב, לח, פחד, אבסורד, חשד, רקוב, מלכוד, רע, נוכל, פחדן, שנאה, לעצום עיניים, רק תן לחיות, בהמי, כבשים, זאבים, בני-אדם, יכול לקרות שוב...
ספרים הם חשובים, אומנות היא חשובה, אתה יכול ללמוד ולחקור משהו ועדיין לא להבין, ואז סיפור פשוט, ספר, סרט או ציור יכולים להכניס הכל להבנה, לחבר את החלקים לשלם אחד, לגרות טוב יותר את הנוירונים במוח ולהדביק את העובדות.
התחושות שמעביר בך ספר, רומן, וההבנה שנוצרת כאשר אתה סופג את התחושות אל תוך העובדות, אין להן תחליף.
אוסף המילים בהתחלה הם רק חלק ממה שהספר העביר בי, ויצר אצלי, כאשר השתלב לו עם מה שידעתי לפני – ולא היה קיים לפני.
אז אפשר לנסות ללמוד על גרמניה הנאצית, לנסות להבין איך זה יכול היה לקרות, איך היו החיים שם, איך קיום שם היה אפשרי, ולמה לעזאזל לא עצרו את זה במשך שתיים עשרה שנה. ואז תלמד על הכלכלה, ונקמת מלחמת העולם הראשונה, ולחיות ברפובליקת ויימר, ואירדנטיות, ותורת גזע, ושלטון טרור, ודמגוגיה, ורטוריקה, ותעמולה, בליצקריגים וכיבושים ולמרות כל זה איך זה יתכן? איך זה נמשך?
ואם זה לא עובד, ונכשלים, אז אפשר לעשות מיסטיפיקציה, לדבר על שטן, וחיות אדם, ומפלצות, ולא-אנושיים, ותליינים מרצון, ושנאה עיוורת, ולהפוך את הנאצים לעל-טבעיים, וברור שאילו חייבים היו להיות הגרמנים הקרים האלה, האנטישמיים הללו, כי גרמנים הם נאצים ונאצים הם גרמנים... ואז אסור לנסות להבין, או ללמוד את השואה בהקשר היסטורי רחב כי להבין וללמוד זה מסוכן, זה מקטין, זה גורם לחשוב מה אם זה היה קורה פה – לא לא לא לחשוב... הם היו מטורפים וזהו...
כי שדבר מזוויע כזה קורה מנסים למצוא את הלא-אנושי – את הטירוף או המיוחדות שתרחיק את המקרה ממך.
לא זה ולא זה עובדים לבד, מה שעובד לי, זה ללמוד עובדות, ולחוש אומנות, להפעיל את הרציונלי ולגרות את האמוציונלי... להיות קר וכן ולא להרחיק את מה שקורה היום כשמתנגש עם מה שקרה אז, ולנסות להבין.
ואז לדוגמא מגיע "לבד בברלין", ספר עם אג'נדה, ספר לא מעולה, טרחן משהו ולפעמים גם ארוך מידי – אבל מצליח!
מצליח מיד להבין מה קורה ואיך זה יתכן שכולם שם שתפו פעולה עם הרוע הזה... כי מספר משפטים מהספר ויש את כל הסיפור:
"אתה והפיהרר שלך"
"הם צריכים רק לציית. לחשיבה דואג הפיהרר"
"ויתרנו על החשיבה"
"אויבת המדינה"
"ככל שזה רע יותר, זה טוב יותר. כך זה יגמר מהר יותר!"
"לא כולם יכולים לשחק תפקיד של מהפכנים"
"אנחנו קורצנו מהחומר של משתמטים, של מוגי לב!"
"על זה אני מדווחת! על זה אני מדווחת תיכף ומיד!"
"עכשיו חיו רק למען אושרם המשפחתי"
אולי תתעצבנו, או תגידו שאני לא מבין ואת מה שהיה אז אי אפשר להשוות לשום דבר אבל...רק תקראו את הספר ותגידו לי שזה לא יכול לקרות שוב, בקלות... זה קורה מסביבנו כל הזמן... עולה מנהיג חזק (מידי), כזה שמחזיר את הגאווה, כבר לא צריכים לחשוב יותר מידי כי המנהיג יעשה זאת בשבילנו, נוציא את יפי הנפש מחוץ לחוק כי הם רק מפריעים כל הזמן בשאלות שלהם, ואם רודפים את אלא שממילא אתה לא מת עליהם (אפילו שונא אותם, ובצדק לטעמך) אז תנסה לעזור להם (למה לעזאזל)? תסכן אותך? את הילדים שלך!!! מה השתגעת? תדאג לעצמך ... חיה ותן למות.
כמו שכתוב בספר - "אנחנו יודעים זאת היטב ובכל זאת לא עושים כלום"
כמה פעמים ראיתם עוולות, אי צדק, אלימות, ולא עשיתם כלום? אז למה זה לא יכול לקרות שוב?
ספר חשוב... גם אם מלא בחסרונות. מומלץ וחשוב.
16 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
נצחיה
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
והנה עוד משהו
על השוואת הנאציזם לתג מחיר
http://www.youtube.com/watch?v=n1Salf07xtE |
|
עולם
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אלון - תודה על הפוסט המצויין והחשוב של אורי הייטנר.
כל מילה בסלע.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
נכון. זה מה שכתבתי, בין השורות. בן-גביר, הוא התשובה. לשמאל. עלית עליי.
וזה, בהנחה שהחברה הישראלית הולכת פייפן.
|
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אתה יודע למה החברה הישראלית הולכת פייפן? כי כל צד משוכנע עד עמקי נשמתו שהצד השני עוכר ישראל
ואם בן גביר הוא התשובה הימנית לשמאל אז כולנו בצרות צרורות .
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
פעילי מחתרת בת-עין הם לא בת-עין. במקרה אני יודע, כי אני מבקר בבת עין לא מעט, אחי הגדול גר שם.
את ילדיו הוא מחנך כמו שאבא שלי חינך אותנו, לאהבת האדם והארץ. לא לשנאת ערבים - וגם לא לשנאת מתנחלים. מהביקורים שלי שם, אני לא מכיר את המטורפים הפנאטיים שמציירים למי שרוצה. תני לי כל יישוב בארץ, כולל רמת השרון, ואני אצא עם מצלמה ואביא לך איזו תמונה שתבחרי שאותה את רוצה לראות. שמאלנים? אין בעיה. נערים שטופי שנאה? כנ"ל. כשמסתכלים דרך הפריזמה הנבחרת, זה כזה כיף לראות את מה שניבט, כי מרגישים כל כך צודקים, לעזאזל!
ערב אחד, חגגנו בבת עין, בצניעות ואהבה, את אירוסיה של בת-אחי לבחיר לבה. הייתי שם עם הילדים, חגגנו ושרנו. עשר שעות לאחר שנסענו הביתה, נכנס לוחם חופש פלסטיני לאותו מבנה שבו חגגנו את מסיבת האירוסין ורדף אחרי שלושה ילדים עם גרזן. אחד מהם, בן שבע, הוא הצליח לפצוע. את שלמה נתיב בן השלוש-עשרה הוא רצח, ואז נמלט. דוח האלימות החודשי של המתנחלים? הצחקת אותי. אני אפנה אותך לדו"ח האלימות הנגדי, זה שלא כולל עקירת שתילי זית אלא יידוי אבנים ובקבוקי תבערה לעבר מכוניות, שהם כבר מזמן "כלב נשך איש" בתקשורת, כל עוד אף אחד לא מאבד את חייו. על כל אירוע אלימות של מתנחלים יש מאה כאלה. לפחות. |
|
שונרא החתול
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
1. "מכת חושך באדיבות שמאל קיצוני עוכר ישראל הזוי, מטורף ומסוכן, ואעצור כאן."
ציטוט עצמי. הוא מתייחס למי שהופיעו במאמר של אורי הייטנר שהביא אלון דה אלפרט. 2. "אל נא תעקור נטוע" חל על כל נטוע, כולל מטעים ועצי זית של פלשתינאים. יש גינויים שהם בבחינת מס שפתיים (בעיקר אלו של צד הפלשתינאי, לדעתי), אבל אני בהחלט נגד שריפת עצים וצמחיה באשר הם. 3. אני לא יודעת מה קרה בבת עין ומיגרון. אני יודעת שביצהר הושחת מאחז צה"לי ע"י תושבי המקום, ואמנם אני מרגישה מגוחכת לגנות כי מי אני בכלל, אבל אני בהחלט מגנה. 4. איתמר בן גביר וחבורתו הם תמונת מראה של השמאל הקיצוני ההזוי. כל זמן ששניהם לא הוצאו מחוץ לחוק, יש סימטריה. |
|
סופרקליפרג`ליסטיק
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
תקשיבו לעצמכם, זה הזוי
נשמע כמו תחרות, איזו אלימות חמורה יותר ואיזו יש לגנות יותר. אלימות יש לגנות ולהוקיע ולא משנה מה מקורה. שום אלימות לא מצדיקה אלימות וזה שיש במקומות אחרים אלימות, לא מצדיק כהוא זה את האלימות כאן. אלימות באשר היא, היא אלימות ואף אחד מאיתנו לא רוצה לגדל את ילדינו בצילה. לכו תשתו משקה קר ותרגעו קצת. תחזרו מחר ותקראו שוב את הסקירה של ניר אולי תראו בה דברים נוספים.
|
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
בת עין זה מושב פסטורלי , הבאתי לך תיאור של שלומי אלדר עם לינק לכתבה המלאה.
בת עין הפכה להתנחלות מוכרת לא בגלל הנוף הנשקף ממנה, אלא לאחר שב-2003 נחשפה בה מחתרת טרור יהודית שהורכבה בעיקר מתושביה. פעילי מחתרת בת עין נתפסו לאחר שהניחו מטען חבלה סמוך לבית ספר לבנות במזרח ירושלים. הם נידונו ל-15 שנות מאסר, והיישוב שממנו צמחו הפך לשם נרדף לקיצוניות פנאטית ואלימות נגד פלסטינים.
בת עין אינה ההתנחלות היחידה שבה מצוי גרעין קיצוני של תושבים המבצעים פעולות שנאה אלימות. ביום שבו הותקפו נהג המשאית הפלסטיני והחיילים בבת עין, עקרו מתנחלים 230 עצי זית ביישוב הפלסטיני עזון שבשומרון. השחתת עצי זית ופגיעה ברכוש פלסטיני בשטחים הפכו לעניין כמעט יומיומי. ברוב הפעמים התקיפה מסתיימת בתלונה במשטרה שמגישים ארגוני זכויות אדם ישראלים ופלסטיניים, ודבר לא קורה. התיק נסגר מחוסר ראיות או חוסר עניין לציבור. גם תקיפות פיזיות של פלסטינים, לעתים מול עיניהם של חיילים שמעדיפים לא להתערב, מסתיימות בדרך כלל ללא כתבי אישום או מעצר. תופעת "המערב הפרוע" בשטחי יהודה ושומרון הלכה והתרחבה כי צה"ל ומשטרת ישראל העדיפו למשוך ידיהם ולא לאכוף את החוק, כדי להימנע מעימות עם המתנחלים http://www.al-monitor.com/pulse/iw/originals/2013/11/settlers-west-bank-palestinians-olive-trees-attack-idf.html# אם תרצה אשמח לחבר אותך לדוח האלימות החודשי באיזור ההתנחלויות. רק תגיד. |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אני מת על זה שהיהודים הם "ניאו-נאצים". אבל ערבים שמרססים צלבי-קרס (!) על בתי כנסת, קברים או בתים ביפו הם לכל היותר ונדליסטים.
מה שעקום פה הן הפרופורציות.
הנה ציטוט קטן, שמדבר על המדינות הלא-נאציות שבהן אין כדור שלג מתגלגל של שנאה: על פי האו"ם ומשרד החוץ האמריקאי, בשנת 2013 היו בישראל 399 התקפות של פעילי ימין קיצוני, שבחלקן נפצעו פלסטינים או נגרמו נזקים לרכוש. (לא הבאתי את נתוני פשעי השנאה מהצד השני. זה היה מפר איזו אידיליה, אולי). איך עומד נתון זה בהשוואה בינלאומית? לפי דו"ח של שירות ביטחון הפנים הגרמני, הממונה על שמירה על הדמוקרטיה, באותה שנה נעשו בגרמניה 31,654 פשעים עם מניע פוליטי, כעשירית מהם נגד מהגרים. בכחמישית מהמקרים, יותר מ–6,300, נגרם נזק לרכוש, ובסך הכל נפצעו 1,873 בני אדם. לפי דו"ח של משרד הפנים הבריטי, נעשים במדינה מדי שנה כ–278 אלף פשעי שנאה, מהם כ–185 אלף על רקע גזע או דת. בשליש מהמקרים היו תקיפות, ב–11% נגרם נזק לרכוש. גם בצרפת המצב לא סימפטי במיוחד: כל אזרח חמישי היה קורבן לעלבון גזעני או תקיפה. הארגון נגד שנאת המוסלמים בצרפת דיווח כי ב–2012 היו 469 תקיפות נגד מוסלמים, בהן תקיפת נשים בלבוש מסורתי וחילול קברים ומסגדים. בנוסף דווח באותה שנה על 614 פשעים או איומים על רקע אנטישמי. כ–56% מן הצרפתים חושבים שיותר מדי זרים חיים במדינתם. ונעמה, את איזה בת עין צריך לגנות? |
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אני לא מתייחסת אליך כנציגת הקול הימני פה. וזה היה נציג הימין ההזוי והקיצוני שהוריד. את רבין למיטב זכרוני
לא כל השמאלנים ההזוים. בדיון ימנעו מהלזכיר את רבין . אאני אשמח לשמוע גינוי. בכל הנוגע לבת. עין ובן גביר . אבל אני לא מאמינה שזה יקרה.
|
|
שונרא החתול
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
גברת נעמה37 הנכבדה, את מקפידה לדבר אלי מבלי לנקוב בשמי, אבל אני יודעת בדיוק מתי את מדברת אלי.
אני פונה אליך בצורה מכובדת, מנומסת ודמוקרטית, ומבקשת שלמען קיומו של שיח שאמנם יש בו מחלוקות אידיאולוגיות עמוקות אבל הוא לא מדרדר למקומות לא ראויים, לשנות או למחוק את המשפט שלך ״את רבין הורדתם״. אני מבקשת ממך, כאזרחית אל אזרחית, שלא תכללי אותי בתוך מי ״שהוריד את רבין״. תודה. |
|
ניר
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אלון לקחת טרמפ...
אולי זה מתאים לתגובות אבל לא לביקורת שלי - אבל ניחא.
ואז לקחת משפט שלך והדבקת מילים מהביקורת וזה כבר מוגזם ולא הוגן. לעולם ששאל - לא אני לא חושב ששואה תיקרה בישראל בסבירות יותר גבוהה. בגלל אלף סיבות ובעיקרן הדמוקרטיה, החופש לחשוב ולדבר. (אני חושב שהמקום הבא שיקרה אחרי אפריקה זה דווקא שוב באירופה... רק תראה מה קורה בבחירות לפרלמנט האיחוד - את המגמה שהיא תגובת נגד להגירה לאירופה). אני כן מלין על כך שרובנו שותקים על עוולות נוראות שקורות כאן... אלימות, עוני ורעב!!! של שליש מהילדים בישראל, פגיעה בבלמים כמו עיתונות חופשית, ותופעות שוליים קיצוניות. אז אפשר להתווכח אם תג מחיר זה נערי היטלר או פעילות ראויה לגינוי של קומץ קיצוניים, השאלה אם נעז לעשות משהו נגד זה כשנראה את זה קורה לידינו. |
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אז תג מחיר הוא לא טרור לדעת הימין השפוי והלא מתלהם, אז מה עם בת- עין? מגרון? אוסף הכולירות ששורף מטעים ועצי זית?
זה לא טרור? מי זה איתמר בן גביר וחבורת הזבל שלו? זה מלח הארץ שלכם ? ומי השמאל ההזוי שמפריע פרס? את רבין הורדתם.
|
|
שונרא החתול
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אלון, אני קראתי את הפוסט של אורי הייטנר שהבאת, ולא פעם אחת אלא פעמיים.
בפעם הראשונה עיני נפערו לרווחה אבל ראיתי רק חושך. קראתי שוב, וגם בפעם השנייה זה קרה. חושך. מכת חושך באדיבות שמאל קיצוני עוכר ישראל הזוי, מטורף ומסוכן, ואעצור כאן. תודה על הפוסט הכה חשוב הזה. לא ידעתי שאורי הייטנר הוא כזה... כזה.... הכל. וגם אתה קצת. תודה. |
|
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
מסכים עם רץ. לא חושב שבהיסטוריה, אי פעם מישהו חשב, עם התהוות תנועה מסוכנת - שזה הכיוון ושלא מדובר בשוליים
עד שהשוליים הפכו לעיקר. ולהערכתי, מאוד ייתכן - שהסכנה כאן בפינה מוסתרת בשוליים.
|
|
רץ
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אלון - תופעה כמו נאציזם, התחילה במיעוט סהרורי שתמיד היה בשוליים, הרוב התייחס אליו בביטול, ובצורה הדרגתית
תופעה שולית, הפכה לתופעת הרוב, אנחנו לא שם, אבל דווקא בגלל המרחק הרב, ובגלל ההבנה של אופן צמיחת תופעות מסוג זה, אותה מספקת גרמניה של אז, בהתחלה הן לא כול כך מורגשות, הפוליטקאים מתיחסים להן בביטול, כמו אצלנו, בנט אמר, לא צריך להגזים ממברשת וצבע ( הפטיש והמסמר שלך ), ולכן אני מציע להתייחס לתופעה ברצינות ולא להכנס לבהלה כשאנו מבצעים השוואה אמיצה.
|
|
רץ
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
|
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אלון, אני מסכימה איתך לחלוטין. כתבת נהדר ואין לי מה להוסיף.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
נכון. זו תופעה בזויה, שזוכה לגינוי מקצה לקצה. לא תנועה ממשלתית או שזוכה לגיבוי מסוג כלשהו.
ובכל זאת, זו קפיצת מספריים עקלתונית מטורפת להצביע על משהו כזה שמאפיין את קצה קצהה של פינה קיצונית אידיאולוגית ואז בעטיו להפוך את ישראל למדינה נאצית מצורעת, ששונאת את האחר ופועלת להשמדתו.
מעניין, כשאני מניח כאן קישורים עם נתונים, תמיד יהיה זה שיגיד לי, טוב, לא קראתי עד הסוף, זה מאמרי דעה וכו וכו, אבל (כאן בא החלק שבו הוא חוזר על דעתו). מה שמוכיח לי שוב, OMG, שאנחנו לא מוכנים לשמוע באמת משהו שנוגד את התפיסות או הדעות שלנו, אלא אך ורק כאלה שתואמות את השקפת עולמנו, ושלא יבלבלו אותנו עם עובדות, ומילים הן סתם מילים. טוב. אנחנו ממש פה. שנת 38. נערינו הם נערי היטלר לובשי חולצות חומות. מיעוטנו הוא ציבור נאור שנאנק תחת העוולות ומסתכן בנפשו כשהוא מצביע עליהן. קם מנהיג חזק (מידי)... אה, זה כבר כתוב כאן בביקורת. |
|
רץ
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אלון - לא מדובר בפטיש ומסמר, מדובר בשינאה על רקע דתית ולאומית, מדובר בכנופיה הרוצה להפוך את הדו קיום לגיהנום,
מדובר בתפעות שאנו כעם סבלנו מהם יובלות, שנאת זרים, אלימות נגד האחר, אלון תתעורר...
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
רץ, יש דמיון בין הרבההההההה תופעות. ברגע שאתה הופך את זה לסיסטמה, לתופעה, אתה מוזיל את המשוואה והופך אותה לתקפה.
גם כשמישהו נותן מכות רצח למישהו אחר, זה מזכיר משהו מהשואה. הי - מקימים עכשיו מחנות ריכוז, גטאות ממש, למהגרים ולפליטים מאריתריאה ומסודן = מדינת ישראל היא מדינה נאצית. זה שמדינות נאורות בכל קנה מידה מקימה מחנות מעצר לפליטים לא גורם לאף אחד לכנות אותן מדינות נאציות. אבל כאן? ברור שכן. כי אנחנו לא צריכים להיות פה. אנחנו באנו, עם השואה בכלינו, וגזלנו את האדמה הזאת מתושביה המקוריים. הפכנו מקורבן לפושע. ולכן, כל פעולה שנעשה, תצדיק השוואה מובנת מאליה למשהו שקשור לשואה. כי כשיש לך ביד פטיש, כל דבר ייראה לך כמו מסמר.
|
|
רץ
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אלון - אני יגיב בקצרה, לא קראתי את כול הדברים שלך, אבל אני מבקש לומר דבר עקרוני, אף אחד לא משווה שואה בשלמותה למציאות חיינו,
מה שאני מבקש לומר הוא, שיש תהלכים מדאיגים שהיו שם, והם דומים לאלה שלנו, כמו הקצנה לאומית, שיללת הזכות הלגיטימית של עם אחד, ע"ח עם אחר, האם אתה יודע שלתושבי דרום חברון אין מי שתייה באופן מספק, בעוד שלשכנים היהודים יש שפע. האם האלימות של נערי הגבעות, איננה דומה למאפיינים של נוער אחר מתקופה אחרת, האם אסור לדון בכך תוך ביצוע השוואה?
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
סלחו לי בבקשה (במיוחד ניר) שאני תופס טרמפ על התגובות שיש כאן, לכאן ולכאן.
אבל הדברים שאני שומע כאן ובעוד מקומות, מרתיחים את דמי. לכן, תרשו להביא בשלמותו פוסט של אדם שאני מעריך מאוד, בשם אורי הייטנר, שנוגע בדיוק ל"מדרון החלקלק", אותו הבדל דק מן הדקים וההשוואה ההו-כה-תמימה אך מיידית בין כל סממן שמייצרת מדינת ישראל לבין "תקופות אפלות", ובראשן - השואה, כמובן. רק אוסיף, שאורי הייטנר, למרות "ימניותו", מוקיע באופן חד משמעי את פשעי "תג-מחיר", רק שאינו עורך את הדמיון הנלוז בינם לבין ה"היטלר יוגנד".
שנאה עצמית פתולוגית מאמר שפרסם אברהם בורג בבלוג שלו, "אחרי השואה", מבטא בצורה חדה ובהירה, את המסר שקבוצה מסוימת בציבוריות, שלה אחיזה חזקה בתקשורת ובאקדמיה, מטפטפת לנו בזרם מתגבר משנה לשנה. די, נמאס. עייפנו מזכר השואה, עייפנו מלקחי השואה, יש להמיר זאת במשהו אחר. המשהו האחר, הוא האוניברסליזציה של השואה – לא עוד עיסוק בשואת העם היהודי, עיסוק שתוצאתו היא "קורבניות, הסתגרות, לאומנות, מיליטריזם" ושאר סיסמאות מסוג זה, אלא עיסוק באסונות שפקדו ופוקדים את העולם, וכמובן גם ידינו אינן נקיות מהן, החל מהשמדת עממי כנען, דרך רצח האינדיאנים באמריקה, טבח הארמנים במלחמת העולם הראשונה, טבח היהודים במלחמת העולם השניה, ה"נכבה" שעשינו לפלשתינאים ב"מלחמת 48'", רצח העם ברואנדה והטבח ההמוני בסוריה. הדרך האלטרנטיבית לעיצוב הזיכרון, היא הערובה למלחמה ברוע באשר הוא ובגזענות ושנאת הזרים שלא פסו מן העולם. אין ספק שיש לקחים אוניברסליים משמעותיים מאוד שיש להפיק מזכר השואה, ובראשם סלידה מגזענות ושנאת זרים. אולם אין ולו שמץ של סתירה בין הלקח האוניברסלי והלקח הלאומי. הלקח שלנו, כיהודים, הוא הלקח הציוני – העם היהודי לא יהיה עוד עם בלי בית, נע ונד, חסר הגנה וריבונות. הלקח הוא ההכרח במדינת לאום יהודית ריבונית וחזקה במולדתו של העם היהודי, בארץ ישראל. ללא הלקח הלאומי, אין כל ערך ללקח האוניברסלי. הרי מי אם לא יהודים היו תמיד בין הראשונים לקפוץ על כל עגלה קוסמופוליטית ובין מבשרי כל אופנה אוניברסליסטית. והתוצאה ידועה. התנגדות לציונות, סותרת באופן מהותי את הלקח האוניברסלי של השואה. התנגדות לציונות, משמעה התנגדות למימוש זכות ההגדרה העצמית, המוכרת כזכות טבעית של כל עם, אך ורק מן העם היהודי. וכדי להצדיק את האפליה הזאת, צצות ומופצות תאוריות השוללות את עצם קיומו של העם היהודי, המציגות את היהדות כדת בלבד, המדברות על העם היהודי כ"לאום מומצא". המסע הזה הוא מסע אנטישמי מובהק, היפוכו המוחלט של המסר האוניברסלי של השואה, השולל גזענות ושנאת זרים. בספרו החשוב והמצוין "פוסט ציונות פוסט שואה", מתאר פרופ' אלחנן יקירה את המדרון החלקלק בין התנגדות לציונות, גם בתוכנו, לבין הכחשת השואה. התהליך מתחיל בנראטיב השקרי, כאילו הסיבה היחידה להקמת מדינת ישראל היא השואה, ולא זכותנו הטבעית וההיסטורית למדינה ריבונית במולדתנו. אם הסיבה היא השואה, מה אשמים הפלשתינאים, הרי לא הם השמידו את יהודי אירופה? האמת היא, שהפלשתינאים הם הקורבנות האמתיים של השואה, שכביכול היא הצידוק למעשי הזוועה של הציונים נגדם. ובעצם, יש הגזמה בתיאורי השואה. אין שואה, אלא שואות רבות, כפי שנכתב במצע דרבן – המצע של המסע לדה-לגיטימציה נגד ישראל. ובכלל, מי אמר שכל מה שמספרים על השואה אינו תעמולה ציונית, קונספירציה להצדקת העוולות כלפי הפלשתינאים. האם באמת נרצחו 6 מיליונים, תוהה אבו מאזן בעבודת הדוקטורט שלו? האם באמת היו תאי גזים? שואלים אחרים. בואו נפתח את זה. נבדוק. נטיל ספק. אנחנו חייבים לקבל את "הנראטיב הציוני" על השואה כלשונו? וכן הלאה וכן הלאה. לא כל מי שעולה על המדרון החלקלק הזה, מגיע להכחשת השואה. אך גם ההִמָצְאוּת בשלב זה או אחר של המדרון, מתוך תיעוב הלאומיות היהודית, היא תופעה בעייתית מאוד, שאסור להקל בה ראש. איך ניתן להסביר את המסע לגימוד מקומו של זיכרון השואה בימינו? איך ניתן להסביר את ההגחכה של טקסי יום השואה, של מסעות התלמידים וחיילי צה"ל לפולין, של מסע הכנסת לפולין? איך מסבירים את ההתנפלות האוטומטית, ללא כל מחשבה חינוכית אמתית, על תכנית משרד החינוך ללימוד השואה בגיל הרך, אם לא הפחד מכך שעצם ידיעת השואה, מביאה למסקנה המתבקשת, של "לעולם לא עוד", שמשמעותה המרכזית היא חיזוק הלאומיות היהודית, הציונות. הרי אותם חוגים מכירים בלאומיות של כל עם ועם, אך בעבורם לאומיות יהודית היא בהכרח "לאומנות". וכך, אורי משגב, המנהל מעל דפי "הארץ" מסע צלב אובססיבי נגד זיכרון השואה בישראל, מדבר על יום הזיכרון לשואה ולגבורה במונחים של "פסטיבל... באדולינה באושוויץ... חג השואה... מימונה.. שואנות..." וכמובן אי אפשר בלי "לאומנות קורבנית-משיחית... פאתוס לאומני" וכל הבלה בלה המשומש והעבש הזה. למאמר אחר, שכתב משגב ב"הארץ", לקראת נסיעת משלחת הכנסת לאושוויץ, הוא העניק את הכותרת הצינית: "אושוויץ, חזרנו אליך שנית". מאמר ציני ארסי זה, לועג ל"דת השואה", ובנימה פוגענית ומרושעת, משתמש במושגים כמו "טוב אושוויץ בלי שלום משלום בלי אושוויץ" לתיאור ה"פולחן" של הדת הזאת, ומציג אותה כ"תהליך מתמשך של אובדן שפיות קולקטיבי" ש"מסע הראווה" של הכנסת הוא "ביטוי מזוקק" שלו. ובדיוק על פי התרחיש של יקירה, היחס הציני לזכר השואה, מוביל את הכותב לפסקה הבאה, המשתלבת היטב בסינדרום הכחשת השואה כחלק מהדה-לגיטימציה לישראל: "הדמוקרטיה הישראלית טועמת מנה אחר מנה מהתהליכים הפוליטיים שהובילו לעליית המשטרים הפשיסטיים במאה הקודמת: סגידה לכוח ולצבאיות; פופוליזם; גזענות; שנאת האחר; העצמת אויבים ממשיים ומדומיינים לממדים שטניים; הסתה נגד מיעוטים; מציאת שעירים לעזאזל; רדיפת מתנגדים רעיוניים; סתימת פיות, וכמובן גם חקיקה, כולל האיסור להגיד 'נאצים'." במאמר נוסף, שפרסם אורי משגב לאחר המסע, הוא לעג למסע ולמשתתפיו, כינה אותו "קרקס אושוויץ" וטען שהמסע גורם לאזרחים רבים להתבייש במדינתם ובבית המחוקקים שלהם. תוך הגחכת משפטים שאמרו המשתתפים אותם הוציא מהקשרם, כולל הלעגה לשגיאת הקלדה של אחת הח"כיות, ביטא את אהבת ישראל שלו במשפט הבא (המתייחס לשהיה הממושכת של הח"כים במטוס, בשל תקלה): "בתמונה ... נראה האח נפתלי כשהוא כורך על עצמו תפילין. אם אי אפשר להדק חגורות, אז לפחות רצועות". מה הפלא שאותו משגב כתב לאחרונה מאמר הטפה נגד ברית המילה, בו גם סיפר שלא מל את בניו? הרי המילה היא ביטוי לזהות היהודית כזהות נבדלת, וכל ישותו של משגב, היא מחיקת הזהות הזאת. באופן בלתי מפתיע, מגייס משגב למסע מחיקת הזהות את השואה, כמקובל במסע הדה-לגיטימציה לישראל. במאמר ב-ynet אריאנה מלמד מסבירה את תכנית משרד החינוך ללימודי השואה כך: "מה שמשרד החינוך רוצה ולא מוכן לגלות להורים או לילדים, הוא שכולם יסתדרו יפה בשורות בצל אינדוקטרינציה מוכתבת מגבוה, ורצוי שיתחילו מוקדם ככל האפשר כדי שבבגרותם יהיו חיילים מורעלים ואזרחים צייתנים לעילא. שיטת חינוך שכזו מקובלת במשטרים חשוכים". וכך, בהיפוך מרושע, מטפטפים לתודעה תמונה כמו-נאצית, של ישראל. התועבה הגדולה מכל, היא סרטון ב"יוטיוב", שבו "שחקנית" המחופשת לזונה, נקראת "השואה" ובמיצג נתעב ליד "יד ושם", היא דורשת להודות לה, על כך שמדינת ישראל קיימת בזכותה, והיא הנותנת לישראל את ההכשר ואת כל הרעיונות, האידיאלים ושיטות הפעולה. אין צורך בדמיון רב כדי לשער איך היינו מתייחסים למיצג כזה, אילו נעשה בידי ארגון ניאו נאצי באירופה. אבל האמת היא, שספק אם יש ארגון ניאו נאצי שהיה יורד כל כך נמוך. האנטישמים הבזויים ביותר, הם אנטישמים יהודים. מי שעומד מאחורי מיצג הפיגולים הזה הוא גדעון ספירו, אחד הגרועים שבשונאי ישראל, הפועלים בישראל. למעשה, ההתבהמות הזאת, אינה אלא הביטוי הוויזואלי של מאמרו של בורג. אברהם בורג קורא בבירור להמיר את זכר שואת העם היהודי, בזכר מעשי הרצח שנעשו ונעשים בעולם. בורג, שמפעל חייו הוא אובססיה מטורפת לשָׁבֵּר ולנתץ כל מה שקשור לאבא שלו, יוצא חוצץ נגד "יד ושם", שאביו היה יו"ר המועצה שלו במשך שנים רבות. "אתר ההנצחה הרשמי והחוקי של מדינת ישראל. לכל האומות יש מצבה לחייל האלמוני, ליחיד. ולנו יש אנדרטה לכלל, לכולנו. וכולם חייבים להתייצב שם ולהתאבל אתנו עלינו, איש בל יעדר. זהו חלק מהריטואל, נחיתה בנמל תעופה בן גוריון, התרעננות קלה במלון, מעבר לחליפה שחורה ולעניבה כהה והולמת, אם אפשר גם כיפת קטיפה גדולה ובולטת, כיפה של רבנים וקרדינלים – וקדימה לירושלים, ל'יד ושם'... ׳יד ושם׳ הוא חלון הראווה ודלת הכניסה אל החוויה הישראלית. מה מקומו של החלון הזה ומה תפקידה של הראווה בבניית הזהות היהודו‑ישראלית בעולמנו? כיום 'יד ושם' הוא המונומנט הגדול ביותר לסירוס הלאומי. לאלם המוסרי באשר לאחרים שפקד אותנו בדורות האחרונים. 'יד ושם' הוא המוקד עליו אנחנו מעלים את כל אורחינו וכופים עליהם ועלינו את מוסר השואה המוחלט שלנו ושלנו בלבד... 'יד ושם' שלנו העצים עד מאוד את מושג הסירוס וחוסר הפוריות, והתעלם כמובן מכל שאר 'בני הנכר'. 'יד ושם' הוא לא רק חלון ראווה חיצוני, הוא גם תעודת הזהות הפנימית, לא רק תדמית אלא הדמות עצמה. ישראל הפנימה בעוצמות שאין היא מודה בהן את חוסר הביטחון העצמי שלה, הטבעי כל כך לקורבנות של טראומה. מזה שנים ארוכות אנחנו חיים במתח המתמיד ובסתירה הפנימית של התחמשות בלתי פוסקת, שנועדה לכסות ולכפר על אין אונות מובנית. אריג שזור של כוח, אימפוטנטיות ופחד קיומי מתמיד. ישראל המוצלחת היא גם אומת הקורבנוּת שהטראומה הפכה לדתהּ הרשמית". ומה מציע בורג במקום "יד ושם"? "המקום ישנה את אופיו מן הקצה הנוכחי אל הקצה החדש. המוזיאון במתכונתו העתידית יהיה מקום ההנצחה של כל העוולות האנושיות. מקום שיקרין מתוכו את אנרגיית המאבק נגד האלימות העולמית באשר היא. יהיה בו אגף ארמני ומחלקה סרבית, תערוכות מרואנדה ונמיביה, ומצג לזכרם של האינדיאנים שנשמדו על ידי גנרלים אמריקאים בלונדינים ותכולי עיניים, חיילים בכחול שבאו מרחוק וגירשו אותם ביד חזקה, בזרוע נטויה ובשפטים גדולים. ילדים מכל רחבי העולם יבואו ל'יד ושם' כדי להתחנך על פי מיטב ערכיה של תורת אי האלימות. יחסי גזעים וצבעים יוסדרו שם בחיוב כמשקל נגד לגזענות המפלה והמשמידה. גם בית הדין הבינלאומי האמור וגם 'יד ושם' העתידי יהיו מוסדות כלל עולמיים רשמיים; אדמתם תהיה בינלאומית ושייכת למוסדות המוכרים של משפחת האומות. יחול עליהם מושג חדש במדינאות העולמית – 'ריבונות כל העולם'". ריבונות כל העולם; המרת הריבונות היהודית בריבונות קוסמופוליטית. על "יד ושם", ולא רק על "יד ושם". ב"אני מאמין" של הבלוג שלו, מתאר אותו מי שישב על כיסאם של הרצל, ויצמן וב"ג כנשיא ההסתדרות הציונית, כ"מסע ארוך שיצא מן היהדות, עובר בישראליות ורוצה להגיע אל האנושיות האוניברסלית". כל כך דומה הפוסט ציונות לפְּרֶה-ציונות – לאותם יהודים שנשאו את בשורת הקוסמופוליטיות; כאילו לא קרה דבר, כאילו לא למדנו מאומה, כאילו הקוסמופוליטיות הזאת לא התנפצה על עמנו באופן האכזרי ביותר והטרגי ביותר, ולימדה אותנו את השיעור ההיסטורי – שאם איננו מבינים את נכונות הרעיון הציוני מלכתחילה, כמימוש זכותו של העם היהודי לריבונות לאומית בארצו, נאלץ להבין את ההכרח הציוני, לנוכח האלטרנטיבה. "לנצח את היטלר", נקרא ספרו הפוסט-ציוני של בורג. אולם היטלר שאף עד נשמת אפו האחרונה לשים קץ לקיום היהודי. האם המסע מן היהדות, גם אם הוא מוגדר כמסע "אל האנושיות", הוא ניצחון על היטלר, או חלילה ניצחון של היטלר? השנאה העצמית הפתולוגית הזאת, מעוררת סלידה. המורה הגדול של תנועת העבודה הציונית, ברל כצנלסון, היטיב לתאר את התופעה, במאמר שפרסם בגיליון חגיגי של "דבר", באחד במאי 1936: "היש עם בעמים אשר בניו הגיעו לסילוף כזה, שכלי ונפשי, שכל מה שעושה עמם, כל יצירתו וכל ייסוריו, הם בזויים ושנואים, וכל מה שעושה אויב עמם, כל שוד וכל רצח וכל אונס ממלא את לבם רגש הערצה והתמכרות?... וכאן ידבקו בו חיידקים של שנאה לעצמו... עד כדי כך שיראה את הגאולה בנאצים הפלשתינאים, שהצליחו לרכז כאן בארץ את האנטישמיות הזואולוגית של אירופה עם תאוות הפגיון שבמזרח. כל עוד ילד יהודי... יכול לבוא לארץ ישראל ולהידבק כאו בחיידק השנאה העצמית... אל דומי למצפוננו". |
|
שונרא החתול
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אגלה לך סקופ,
עדיין לא נקבע תאריך, אבל יש כבר החלטה של הקבינט המדיני-בטחוני לקיים יום זיכרון שנתי לקורבנות של תג מחיר, והממשלה כבר הוציאה מכרז קבלני לבניית אנדרטה. המיקום הנבחר הוא פנצ'ריה בצפון הארץ בה טמונים הקורבנות של תג מחיר, הצמיגים. אפרם של הקורבנות האחרים, גרד של הקירות שרוססו בכתובות גרפיטי, יפוזר מעל קברות הצמיגים. את ההספדים יישא ראאד סאלח וזרים יונחו ע"י הוריה של שלי דדון ז"ל. תג מחיר הוא לא טרור. הוא פעילות ראויה לגינוי של קומץ קיצוניים, והיא זוכה לגינוי מקיר אל קיר. וכן, אפילו ממני. |
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
לשונרא - אולי ליברמן ,אבל הוא עלול להפתיע בכיוון השלום אם יהא ראש ממשלה והיו דברים מעולם -בגין
אבל לליברמן -אין כל תרבות שלטונית דמוקרטית . אולי נציע את הרב ליאור -זה שאומר שדם הגויים מותר ?!
הנה כמה כותרות : "נתניהו ריכך את המלצת השב"כ: תג מחיר אינו טרור, אלא רק התאחדות בלתי מותרת" "וינשטיין התיר לממשלה לא להגדיר פעילי "תג מחיר" כעוסקים בטרור" "הממשלה: תג מחיר – התאחדות בלתי מותרת ולא טרור" הנה לך גרמניה בין השנים 33-38 .הבסיס קיים צריך רק איזה היטלרון קטן שיבוא . |
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
עולם- הרחשים נמצאים כל הזמן . פה לשרוף שדה חיטה של בדואים .שם להתאמן בכוחות הצבא
באדמות הבדואיים כדי שלא התיישבו, שם מנפצים חלון של מרפאת שיניים בגלל שבעליו ערבי , שם יש הצתות על מסגדים ועל בתי כנסיות ,אז נכון שהכל עדיין בקטן ,שולי שמתרחב ,אבל אם מחר יהא פה ראש ממשלה מהימין הקיצוני -אז ללא ספק אנו נהייה מדינה גזענית רשמית עם סיממני שואה .לא צריך ללכת על משרפות ,אפשר מחנות הסגר _סודנים יש כבר פה ?! אפשר מעצרים ללא הסבר ,אפשר היעלמויות אנשים .ועכשיו מי מאיתנו - כזה יקרה -יקום ויתנגד לכך בפומבי מבלי לחשוב על ההשלכות למשפחתו ולמעגל הקרובים אליו ? הדרך לשם קצרה מאוד . הכל תלוי היום אם ראש ממשלה קיצוני שכזה ייבחר לתפקיד בבחירות דמוקרטיות .השב"כ כבר כיום מתנהל עפי העלמת עין מתגי מחיר כי ראש השבכ הוא מינוי פוליטי ימני .לא צריך הרבה-רק את הגפרור .
|
|
שונרא החתול
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
חמדת, הידעת?
לחתול שחור-לבן עם כתם קטן בין הפה והאף קוראים קיטלר. איך קוראים למנהיג הדיקטטורי העתידי של ישראל? ביביטלר? שמא ליטלר? כנראה ליטלר. חיבור של ליברמן וליטל היטלר, למרות שאני בטוחה שעבורך הוא ביג היטלר. אלוהים אדירים. אלוהים אדירים. אלוהים אדירים. |
|
עולם
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
בלו-בלו - תודה!
|
|
עולם
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
חמדת - ניר, לדבריו, אינו סבור כך.
על מה את מבססת את האמירה כי "אנחנו כמדינה עומדים רק כפסע מלהיות אומה שיש עליה מנהיג דיקטטורי"?
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ניר -אני איתך .אנחנו כמדינה עומדים רק כפסע מלהיות אומה שיש עליה מנהיג דיקטטוטרי, אם לא
היה הבג"צ שמתפקד ועוד כמה גחלים לוחשות אפשר לראות שאנו בדרך לשם .ולשונורא - צל של פשעי שואה מתקיימים פה ,כאלה קטנים כמו תג מחיר ,השאלה האם והיכן אנו נעצור אותם .לא צריך ללכת ישר על דימויי המשרפות ,אבל יש לנו היום ובשפע התנהלות של פרחחי הנוער ההיטלרי .
|
|
עולם
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
שונרא - אולי, אבל אני מעדיף להתנצל יותר מדי מאשר פחות מדי.
כמובן שהכי טוב זה בדיוק במידה.
|
|
עולם
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ניר - אתה טוען ששואה יכולה לקרות בישראל.
מעשי ג'נוסייד מתרחשים למרבה הזוועה בעולם לעתים קרובות, למרות שלא במימדים של השואה. ודווקא בישראל הסיכוי שזוועה כזו תקרה קטן מאשר ברוב המקומות בעולם, בגלל הצביון של החברה הישראלית ושל העם היהודי שחווה שואה כזו בעצמו.
אשמח לקבל ממך התייחסות ברורה לשאלה הבאה. האם לתפיסתך שואה יכולה להתרחש בישראל בסבירות גבוהה יותר או נמוכה יותר מאשר במקומות אחרים בעולם? וכדאי להבהיר: הדיון כאן מניח שמדובר בשואה שתתבצע על ידי היהודים בלא יהודים. אם זה היה תלוי באויבינו, הם היו מבצעים בנו שואה ללא התלבטויות מרובות. |
|
שונרא החתול
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אתה ודומיך יצאתם משליטה ואתה עוד מעז לומר שאני משתוללת. הא!
וכשאני מביטה קדימה לעתיד, דווקא הדבר שאני לא רואה בו מדאיג אותי כי אני לא רואה את מדינת ישראל כמדינת היהודים. ואני נזכרת עכשיו בשיר ״ארץ קטנה עם שפם״. אף פעם לא ייחסתי חשיבות לשפם, אבל אחרי שהואלת בטובך לכתוב את רשמיך על ״לבד בברלין״ אני מבינה שעבורך ועבור דומיך השפם הוא קטן ומאוד מסוים והופיע בספר. |
|
ניר
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
הבנתי את פשוט אומרת שזה לא יכול לקרות כאן
ברור... אני חושב אחרת.
ואני חושב שזה מסוכן לחשוב ככה, זה הכל. שימי לב לזמן עתיד (לא ידוע) לאורך כל דברי. יכול לקרות לא שווה קורה. ומגוכך לקרוא לכל דיעה שנאה עצמית או שנאה לאומית. אני גאה בישראל וגאה במה שהיא. אין לי ארץ אחרת שרים על זה... ומשום מה יש החושבים שאהבה מגיעה רק מצד אחד. |
|
שונרא החתול
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ואתה נפלת במגמת הדמוניזציה של ישראל ע״י העולם, ואירופה בעיקר.
ואתה מתדלק אותה בשנאה עצמית, שנאה לאומית, גם הודות לדלק שמגיע מצד שמאל ומפמפם אותך בכמויות. תקרא שוב את מה שכתבת לרץ. אין ברור מזה. אפילו אתה אומר את זה שם. |
|
ניר
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
לא אתווכח אבל
דווקא לעיניין אני חושב שנפלת במגמתיות של הספר ועיתוי תרגומו... לא ממש היתה התנגדות גרמנית לנאצים אמנם אחוז לא גדול היו חברי מפלגה אבל הרוב שתק.
היו בודדים בודדים שעשו משהוא ובגלל זה יש בכלל מושג של חסידי אומות עולם בגלל הנדירות. הרוב שתק והרב שותק לרב, ועל זה אני מדבר. לא תקפתי את המדינה שלי, ולא יודע למה את משתוללת ככה. אסכים עם עצמי לא להסכים איתך |
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ניר. אין לנו חסינות מוסרית , יש טרוריסטים יהודיים לצערי הרב ויחד עם זה אני מאמינה שלא נתנהג כמו אסד ושאר חלאות העולם.
ואם אתה יודע במה אתה מאמין , אז תצליח להתמודד עם הגל שהתרומם מולך וטרמינולוגיית הקיא ותמשיך הלאה.
|
|
שונרא החתול
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
הסחרחרה בלונה פארק פחות מתעתעת ומבלבלת מכל מה שכתבת.
אתה סיימת לקרוא את אחד הספרים העוצמתיים ביותר, המרגשים ביותר, מאלה שדווקא נותנים תקווה שאולי טבע האדם הוא בכל זאת טוב מיסודו, ובמקום לפתח דיון על האוכלוסיה הגרמנית שהתנגדה למפלצת הנאצית, אתה תקפת (ובאופן פחדני) את המדינה שלך. העיוות שאני רואה פה הוא שלך, לא שלי. ועולם, לדעתי עכשיו זה ברור שהתנצלותך הייתה מוקדמת. |
|
ניר
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
שונרא - אני חושב שאני נוסע ישר
ולא יודע למה את מתעקשת לעוות את דברי ולקחת אותם למקום שבו את מנסה לשים בפי משהו שקל לתקוף אותו.
תקראי שוב מה שכתבתי ואת כל תשובותי ואולי וויז יוביל אותך לאן שחשבתי שצריך לנסוע. |
|
שונרא החתול
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ואם נמשיך את מוטיב הווייז, אז תכניס את היעד ״מחנה השמדה״ ותתחיל לנסוע.
הביורוקרטיה הישראלית ידועה לשמצה, אז אם ישראל יודעת שהיא תחולל שואה, בטוח שהתחילו כבר עבודות בנייה. גועל נפש. שאט נפש. זעזוע. רפלקס ההקאה שתקף אותי לקראת סוף הביקורת התחלף במבול של קיא. |
|
ניר
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
תודה חובב ועמיר
|
|
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ניר, איכשהו מסכים איתך ! בטח עם ההערכה ש: לישראל אין חיסון פלא מפני התנהגות כזאת *בעתיד*.
לא יודע, לא בטוח שהשואה היא "חד פעמית" ואין מצב... לא יודע ! מתרחשות שואות כאלה ואחרות על פני הגלובוס לאורך ההיסטוריה ובשנים האחרונות. אנחנו, בארץ, בסוג של הדרדרות מוסרית ובעולם - בעולם, בעיקר באירופה - הכול יכול לקרות, בין אם בקשר ובתגובה להדרדרות המוסרים שלנו כאן ואם לאו.
|
|
שונרא החתול
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ניר, אם ווייז היה צריך לנסוע לפי המסלול שאתה שרטטת, הוא היה יוצא מדעתו. המנייה הייתה קורסת.
כמה פיתולים, כמה פניות, כמה סיבובים, כמה רוורסים, יא אללה! אבל בסוף הגעת לדרך ללא מוצא ובה יש תמרור גדול ״ישראל תחולל שואה״. עכשיו, אם רק תואיל בטובך, ספר נא באיזו שפה כתוב השלט, כדי שקורבנות השואה העתידיים של ישראל יידעו להיזהר, אולי להימלט, אולי להתחיל לאגור מזון ולחפש עליית גג או רפת וגם כמה חסידי אומות עולם לעתיד. |
|
חובב ספרות
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
הצלחת לחדד יפה את המסר שעולה ממנו.
מצמרר לחשוב שאירוע כמו השואה יכול לקרות שוב, אבל לך תדע מה יוליד יום בעולם שבו אנו חיים.
|
|
ניר
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
תודה רץ
אחזור - האמירה הברורה שלי שזה יכול לקרות שוב גם פה.
המתכון הוא פשוט וברור, צריך פשוט להפסיק לחשוב ולא להתערב מפחד. לא השוותי לישראל כי זה לא קורה כאן. אבל יכול! |
|
בלו-בלו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
עולם ושונרא- אני אתכם.
|
|
רץ
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ניר - לעשות השוואה ואחר כך לומר לא התכוונתי, יש פה אמירה שלך שלא ברורה מהי.
בקשר לנוער גבעות, ההשוואה של עמוס עוז היתה לניאו נאצים, אז מסתבר שיש הרבה משותף: שנאה על רקע לאומי ודתי, נקיטת אלימות וטרור נגד הצד השני, שלילת הזכות הלגיטימית שלו, אמונה בבחירה אלוהית של העם הנבחר או האומה הנבחרת, ומעל הכול לנסות ולשנת מציאות באמצעות טרור. אז מה השוני ?
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
זה עניין של ניסוח, ונימה.
|
|
ניר
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
תודה סוריקטה
|
|
סוריקטה
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ניר, ביקורת מצויינת שמעוררת מידה רבה של הזדהות, לפחות אצלי.
|
|
ניר
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אז הפתרון זה לא להגיד?
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ואגב, לי באופן אישי אין שום בעיה להגיד שדברים "כאלה" יכולים לקרות גם פה.
אין לי ספק שהם יכולים. אבל יש מרחק קצר מאוד בין להגיד את זה לבין להשוות, נאמר, בין נוער הגבעות להיטלר יוגנד
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
כששני אנשים אומרים לך שאתה שיכור וכו'
|
|
ניר
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
זאת דרכם של מילים הם יצאו ממך קבלו משמעות אחרת ולא יעזור לך כלום...
שיהיה.
מה שכתבתי אם שמת לב זה תמיד בזמן עתיד... כאזהרה ממה שיכול לקרות שם ופה, כן גם פה. מה שאני אומר שלישראל אין חיסון פלא מפני התנהגות כזאת *בעתיד* - כי זה מה שאני מבין ממה שאני לומד על ההיסטוריה האנושית כבר שנים רבות. יש כאלה שמבקרים, ומבכים, וגם אפילו ששונאים - ואשרי אותה המדינה שמאפשרת לכאלה להתנהג בחופשיות ולהתקיים בה. תקרא לזה היתממות, או בין הטיפות, או שזה ברור לך. אני לא כתבתי את זה, אבל כנראה שאתם דווקא כן קוראים את זה - ואין לי מה לעשות כנגד זה חוץ מלהסביר שוב ושוב. |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ניר, למרות שאהבתי את הביקורת, מה שאתה עושה נראה כמו היתממות.
כשאתה שואל "מי דיבר על ישראל?" ובביקורת כתוב:"מה אם זה היה קורה פה?" וגם "איך אפשר להשוות" עם כל המטענים הנלווים למשפט הזה, ועוד משפטים שהולכים סחור סחור סביב אותה נקודה, אז זה ברור.
זה לא שאסור להשוות, אבל האיזכור הפבלובי של "תקופות אפלות", יחד עם הכרסום האיטי-אך-מתמיד, באופן בלתי ישיר אבל קונסיסטנטי, בלגיטימציה של ישראל ו/או בטענה שלא היינו כאן אלמלא השואה (להלן המיצג המחפיר של ביקור השואה ביד-ושם), מגיעה למחוזות אבסורדיים שכל מה שיכול להסביר אותו זה סוג של שנאה עצמית אובססיבית. |
|
ניר
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
מצאתי את הסרט אם לא ראיתם מומלץ מאוד:
http://www.youtube.com/watch?v=-v2lwr72Ux4
ואני מסכים אתך לגבי השוואות מופרכות לשואה. וכן זה פשע חד פעמי. אבל יש שמאמינים שהוא ישאר חד פעמי לעולם, כי אנשים מיוחדים, חיות, משוגעים עשו זאת. והטענה שלי שבהנתן תנאים מתאימים אפשר להתדרדר לשם, בלי שבני האדם ההגונים (כמו שמרבים להגיד בספר) מסביב יעשו כלום ולכן עלינו לעמוד על המשמר, ולהיות מעורבים. ולא!!! אני לא מדבר על ישראל למרות שאני כותב בעיברית ואומר אנחנו... אני מדבר על בני אדם. |
|
עולם
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ניר - אני שמח שאינך רואה שום בסיס להשוואה בין מה שקורה בישראל לבין מה שקרה באירופה באותן שנים נוראיות.
ומכיוון שכך, אני מתנצל ומבהיר שהמילים שכתבתי מכוונות למי שאכן עושה השוואות מסוג זה, ולאור ההבהרה שלך, אינן מכוונות אליך. למרבה הצער, אני קורא מדי פעם סקירות באתר העושות השוואות מסוג זה.
והנה תגובה שלי על סקירה שהתפרסמה בסימניה לפני זמן לא רב ועשתה השוואה נלוזה כזו. "כשעוסקים בהשוואות (כמו בכל דבר, בעצם) נדרש חוש מידה. אם משתמשים בדוגמא שלך ומקצינים אותה עד אבסורד, אז ילד האומר מילה גסה עלול להיגרר בהמשך לזריקת כיסא, ואח"כ אולי להפוך לאדם אלים, לפרוץ לחנויות, להפוך לראש ארגון פשע, להשתלב בפוליטיקה, לעלות לשלטון, להפוך לדיקטטור ואז אולי חלילה לבצע רצח עם. האם נובע מכאן שמורתו צריכה לקרוא להוריו ולומר להם: "הבן שלכם אמר מילה גסה, היזהרו שלא יהפוך להיטלר?". ודאי שלא. וכעת לנמשל - בכל חברה קיימים רוע, גזענות, שחיתות וכולי. המינונים כמובן משתנים. אבל ההשוואות לנאציזם ולשואה מושמעות כלפי ישראל הרבה יותר מכפי שהן מושמעות כלפי מדינות אחרות. לדעתי הדבר נובע במידה רבה משנאת ישראל. וגם כאשר לא זה המניע - השוואות מופרכות לנאציזם ולשואה יוצרות "פיחות" ביחודיות של פשע חד-פעמי זה." |
|
שונרא החתול
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
בחיי שאני עדיין לא מצליחה להבין אותך.
יש לי הרגשה שאתה עדיין מהלך בין הטיפות ולא מבטא את הביקורת האמיתית שיש לך על מדינת ישראל. |
|
ניר
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ואו מה קורה?
קראתם מה שכתבתי באמת? מה גורם לכם לחשוב את זה? מי דיבר על ישראל? אם הייתי מדבר על ישראל הייתי כותב זאת בבירור...
ההתנייה שאני רואה אצלנו היא אחרת... בדיוק מה שכתבתי על מיסטיפיקציה. ולכן לדוגמא מה שקרה לארמנים זאת גם לא שואה, ואנחנו לא יכולים להגיד על זה כלום... כי בואו נדאג רק לעצמנו. חברים אני חושב שמזל גדול שיש לנו מה שיש לנו, ואני יודע בדיוק למה אנחנו פה ומה היה קורה אם לא, ובדיוק מה היו רוצים לעשות לנו אם היינו קצת יותר חלשים, וכן הקיום שלי יבוא על חשבון מי שינסה לסכן או לפגוע או לאיים עלי. אבל מפה ולא לעמוד על המשמר ולחשוב שדברים כאלה לא יכולים לקרות. מזכיר לי את הסרט - "הגל" שהוקרן בשנות השמונים ומבוסס על סיפור אמיתי. וחאלס לקרוא בשמות כמו שונא ישראל בהתנייה שכזאת... האמת הכאבת! |
|
שונרא החתול
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אולי לא הבנתי אותך. איפה התכוונת שזה יקרה שוב?
האם זה יכול לקרות לנו כיהודים, כישראלים או - וקשה לי לכתוב את זה - אתה טוען שישראל תחולל את זה לאחרים. ואודה לתשובה ברורה. |
|
עולם
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
והנה שוב חוזר הניגון.
שואה, פיהרר, גרמניה הנאצית, ומייד, ברפלקס מותנה, באסוציאציה אוטומטית, שונאי ישראל ומתעביה (ולמרבה הצער יש גם ישראלים כאלה) משוים את הזוועות האלה, או לפחות את הדרך אליהן, למה שקורה כאן אצלנו. לא לסוריה, לא לצפון קוריאה, לא ללוב, לא לרוסיה, לא לסין, אלא למדינת היהודים, כבשת הרש המוקפת 70 זאבים, שאילו הייתה קיימת בשנות השלושים והארבעים הייתה מהווה מפלט ליהדות אירופה שנספתה.
צר לי, אבל מדובר בהשוואות רדודות, חסרות-בסיס, מגונות, מעוררות שאט-נפש. נ.ב.: ואם ההשוואות האלו אינן מכוונות לישראל, אז אני מתנצל. |
|
ניר
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ואו, שנאה עצמית? דווקא לזה לא התכוונתי...
רק להזהר, לחשוב, להתערב, ולא להרחיק את הרוע ולהגיד לי זה לא יקרה. טורקיה, רוסיה, מצרים, הודו, אירופה זה קורה עכשיו... ולא הם לא ממש שונים מכל בן אדם אחר.
זה מסביבנו כמו שאמרתי וגם לנו זה יכול לקרות... אם נחשוב שלא אז זה יקרה. |
|
שונרא החתול
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
שמחתי לגלות ביקורת על ספר שאהבתי טוטאלית והתחלתי לקרוא אותה
וכבר חשבתי להחמיא על ביקורת אינטליגנטית מאוד, אבל אז הגעתי לחלק שבו אנו אמורים להתעצבן ומה-זה התעצבנתי. אז החלק של ״ביקורת אינטליגנטית״ נפסק שם, ומשם זה הפך למחלת השנאה העצמית שגם טובי הרופאים לא יוכלו לה, וממילא בתור מי שמתנגדת לניסויים בבעלי חיים גם לא הייתי רוצה שמישהו אפילו ינסה.
|
16 הקוראים שאהבו את הביקורת