ביקורת ספרותית על אלה שמצילים אותנו מאת ג'נה בלום
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 6 בנובמבר, 2013
ע"י אלון דה אלפרט


****


בעוד כמה שנים, לא הרבה, לא יהיו כבר יותר ניצולי שואה. וגם הדור השני הולך ומתמעט. ועוד זמן מה אחר כך, מלחמת העולם השניה על מוראותיה תהפוך להיות גם היא איזשהו פרט היסטורי יבש, כמו מלחמת הבורים, המהפכה הצרפתית או אפילו מלחמת העולם הראשונה. מלחמות אחרות יתפסו את הזיכרון העולמי. ככה זה.

תסלחו לי, אני מבולבל קצת. לפני עשר דקות גמרתי לקרוא, ואני לא יודע מה רציתי לכתוב עכשיו. ספרי שואה מטלטלים אותי בכל פעם מחדש. הנפש שלי לא מצליחה להכיל את זה, יותר מכל סיפור אחר. הדי. אנ. איי. שלי נכרך והתגבש סביב השואה, כנראה לנצח. ובכל זאת, למרות הקושי העצום הזה, לחשוף את עצמי פעם נוספת ליפחות ולעיניים הרטובות ולמחשבות שלא עושות לי טוב, אני מתפתה פעם אחר פעם, במין דחף מזוכיסטי, לחזור מדי כמה חודשים ולחטט בפצע הזה שוב.

אולי היו אכזרויות לא פחותות במהלך ההיסטוריה. אולי ג'ינג'יס חאן עשה דברים נוראים יותר מאשר הגסטאפו. אולי בוייטנאם היה מזעזע. והגיליוטינה, כן. והרומאים, והארמנים, ודארפור, והאינקוויזיציה. בני האדם עושים דברים איומים זה לזה. תמיד עשו. ועדיין, השואה, בכל פעם כשאני חושב על הילדים האלה, ועל האנשים האלה, משהו אצלי כבה, ועוד חלק ממה שנשאר מהאמון שלי בעולם פשוט מת. כי אני מסתכל על הילדים שלי, על כל אחד מהם, וחושב את מה שאי אפשר לחשוב עליו, מה שלא יכול לקרות, ובכל זאת חושב עליו.

הספר הזה... התחיל לתחושתי ממוצע מאוד. סיפור רגיל, נדוש כמעט, על גרמניה צעירה שמתאהבת רחמנא ליצלן ברופא יהודי צעיר, בזמן שלהתאהב ביהודי היה מעשה לא חכם באופן מיוחד שיכול היה להוביל למוות ללא הרבה סנטימנטים. מאוחר יותר הרופא נתפס ומובל אחר-כבוד למחנה הריכוז בוכנוואלד, ואהובתו הגרמניה נמלטת, יולדת בהיחבא את בתו, ומוצאת עצמה נאלצת להיות פילגשו של קצין אס.אס. אכזרי המכונה בספר באדיקות לא בשמו אלא בכינוי המרוחק במתכוון - "האוברשטורמפיהרר".

במקביל, מתוארת מערכת היחסים בין אותה אם גרמניה לבתה כחמישים שנה אחר כך, כשהן מתגוררות בעיר קטנה במינסוטה, ארצות הברית, והדרך שבה כל אחת מהן מעבדת את מה שעברו בתקופה הרחוקה ההיא.

ולמרות שהספר באמת קריא מאוד, לא התרשמתי ממנו בתחילה באופן מיוחד. כן, גם הגרמנים סבלו, לא רק היהודים. אני כמעט אומר כאן "אויויוי", כי בינינו, נראה שעדיף להיות רעב ושדוף וגרמני נוצרי, ואפילו להיות פילגש כנועה ומתרפסת של קצין אס.אס., מאשר לראות את ילדיך נורים בראשם אל מול עיניך ולטפס בציפורניים על קירותיו של תא-גאזים. אם תסלחו לי על הבוטות.

עד השליש האחרון של הספר, שתופס תאוצה ומשנה כיוון, ומצאתי את עצמי פתאום זונח את שוויון הנפש היחסי שאיפיין את חלקו הראשון של הספר, לטובת סוג אחר של קריאה. ישבתי על הספה, קורא ובוכה וקורא, ומניח את הספר על ברכי ומתחמק ממבטם של ילדיי, מנגב את הדמעות ומעמיד פנים שזה כלום, ומתנשם בכבדות ובוכה עוד. כי פתאום ללא אזהרה יש בו סוג של מונולוג שלא קראתי כדוגמתו אולי באף ספר, מונולוג יהודי וכתב אישום שפצע אותי דווקא משום הישירות שלו והעובדה הפשוטה והמייאשת שהוא הרגיש כאילו נכתב היום. כי באיזשהו מקום, זה מרגיש כאילו השואה קרתה נורא מזמן ובשחור לבן, ללייזי ושמוליק שאהבו קרעפלך, לקרוא בתורה וללבוש ברטים אידיוטיים ומעילים אפורים ומזוהמים או למכור פמוטים בשוק השחור עבור קליפות של תפוחי אדמה. אנחנו לא תופסים, לא תופסים בכלל, שזה יכול לקרות גם עכשיו, גם כשיש לנו אייפונים דור חמש וסטרימרים בתלת מימד ומאה ערוצים בטלוויזיה ובחירה בין קורנפלקסים לאלפיהם וסושיות פלצניות. כן, גם היום זה יכול לקרות. בצבע. והעולם? העולם שכח עוד תוך כדי שהוא ממלמל חרמות של "לעולם לא עוד" מהפה ולחוץ. העולם לא ישתין עלינו כדי לכבות אותנו אם נישרף.

ובסוף, זהו. הסוף. איך מתמודדים עם מה שעשית? ועם מה שלא עשית? המצפון שלי שלם ונקי, אבל אף פעם לא הייתי צריך להעמיד אותו במבחנים משמעותיים באמת. ואני לא רוצה לחשוב על מקום שבו אצטרך להיכנס לאזורי דמדומים כאלה.

נגמרתי. אוף.

****

60 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אלון דה אלפרט (שלשום)
לגמרי, בפרספקטיבה של השביעי, אכן העולם לא ישתין עלינו אם נישרף.
אני כבר לא זוכר את הספר, לצערי. רק במעומעם
פואנטה℗ (לפני שבוע)
ספר חזק, אין ספק. עם זאת, אני עדיין אימביוולנטית לגביו, בעיקר בגלל אופי הדמויות והשתיקות.
משהו שם לא עבד עד הסוף, בלי קשר לסבל של גרמנים וה-אוי-אוי-אוי.

נ.ב.

"אנחנו לא תופסים, לא תופסים בכלל, שזה יכול לקרות גם עכשיו, גם כשיש לנו אייפונים דור חמש..."
כן, אה? מה שעושה הפרספקטיבה...
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
אם זה משפט שלי... המממ. למרות שלא זכור לי ששמעתי אותו, אני די משוכנע שלא אני אמרתי אותו בפעם הראשונה. אז לא, לא שלי.
נתי ק. (לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
"העולם לא ישתין עלינו כדי לכבות אותנו אם נישרף." - זה משפט מקורי שלך? כי זו תמצית הרגשתי בזמן האחרון
שקדנית (לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
מתנצלת על המבוכה שגרמתי מנהמת לבי דיברתי.
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
שקדנית, לא יפה להביך ככה בנאדם.
שקדנית (לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
אני ממתינה לביקורות של אלון דה אלפרט . למה? בגלל כישרון הכתיבה, הרהיטות, העושר הלשוני בקיצור חוויה בפני עצמה. אם ניתן היה לכרוך את כל הביקורות לכדי ספר הביקורות של אלון- הייתי רוכשת לעצמי את הספר כדי להתענג עליהן שוב ושוב.
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
תודה לכל אלה שהרסתי :-) ופניולה, בגלל שאני אחראי בצורה כלשהי למה שנכתב גם כאן בתגובות, אני רוצה להדגיש שמבחינתי כל אחד זכאי להביע את דעתו, גם אם אני לא מסכים לגמרי. וגם אין לי בעיה עם סרקזם (להיפך). אני אומר, כנסי בה. וליעל - כנסי בה בחזרה. יאללה, להעיר את הדיון. אבל בואו נשמור על איזושהיא תרבות דיון, עם מכות מתוחכמות מתחת לחגורה. אה? מוסכם?
אלזה (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
לא קראתי את הספר, כנראה שאקרא אותו, אבל הביקורת שלך מופלאה בפני עצמה ומרגשת, כמו תמיד.

panyola (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
כשמישהו כותב בהקשר לשואה על כאבם של אחרים,ותוהה איך בחוצפתנו מתעלמים מסבלם של אחרים במיוחד אלו שגרמו את הסבל רואה זאת כהתייפייפות שלא במקומה. אפילו האלוהים שבשמים מכה רשעים ואינו בוכה עליהם. בטוח שמקומך עם מלאכי שרת. אני לא הייתי רוצה שיפריעו לי להתאבל על השואה של עמי ובשקט. YAELHAR לא מספיק לך הבכי על שישה מליון קורבנות מעמך?. גם אם ארצה לכלות חיי בבכי לא אספיק לבכות על כל ששת המליונים. אז גם שפלשתינאים מתקיפים אותנו ורוצחים בנו בבכל עת שיכולים, את בוכה על החייל הפלסטיני שנהרג, או הילד שידה בך אבן וקליע גומי פצע אותו את בוכה אוי אוי . אוי מה עוללנו לילד האומלל. נו כנראה נפש גדולה שיכולה להכיל את צער העולם,באמת יפה. אז המשיכי לך לבכות על סבלם של הגרמנים האומללים בדרזדן, על האוקריינים והפולנים שכל כך סבלו, ואם יישארו לך דמעות גם קצת על הפלשטינאים אני אפילו לא אנגב לך את הדמעות למה לי להפריע?.
כזה טוב לב קטונתי מלהכיל.
panyola (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
לא הרבה על הספר אבל כן השואה תמיד תזעזע אותנו מכל שואה אחרת כי היתר לא כוונו רק אלינו ואילו בשואה האחרונה הוגיה באו בכוונה להשמיד את עמנו למחקו מפני האדמה. וכן נכון למרות האלקטרוניקה וכפרנו הקטן הפסטרולי והגלובלי, לא ישתינו עלינו בקשת עם נועמד שוב בפני סיטואציה של השמדה . אנ שומעת את ג'ון קרי אז אני מבינה, ששוב אנחנו על הכוונת. כן אלון מסכימה איתך בכל מילה
מיכל (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
הרסת אותי
עוזי (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
כבן לניצולי שואה, ריגשת אותי מאד.
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
טוביה, תודה. ומשה - אה, עשיתי שמה מניפולציה רגשית קטנה. לא, האמת היא שעכשיו אני סתם מנסה להיחלץ מהסמקת המבוכה. השליש האחרון של הספר בהחלט עשה עליי עבודה
משה s (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
למקרא השליש האחרון שלך עמדו דמעות בעיניי ( אמיתי , ללא ציניות )
tuvia (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
אלון, ביקורת נהדרת! לא קראתי את הספר, אבל הוא נכנס לרשימה. תודה
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
הם מקבלים.
אפרתי (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
האוקראינים והפלשתינאים... גרמת לי לצחוק אדיר. אבל האמת היא, שלדעת כל מיני פוסט ציונים הפלשתינאים אכן צריכים לקבל פיצויים מגרמניה. הלוא כל הפרעות שפרענו בהם הם בגלל זה שהתחבאנו מתחת לאיצטלת האומללות השואתית.
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
אי אפשר להתחרות בכאב. מישהו שהילדים שלו נהרגו לא עלינו ע"י נהג ערס בתאונת דרכים שונא את הנהג הזה הרבה יותר מאת היטלר. ובכל זאת, משהו בטראומה של העם שלנו בכל זאת עשה משהו רציני יותר מסתם עוד מלחמה, כמו שארצות הברית עדיין מתקשה להחלים מפצעי וייטנאם, להבדיל. נכון, אנחנו מנכסים לעצמנו את כל הטראומה כמעט, וקשה לנו לחלוק אותה עם צוענים או הומואים, שלא לדבר על הרוסים או הגרמנים בדרזדן. זה מרגיז הרבה מאוד אנשים. אבל השואה, למרות עשרות מיליוני ההרוגים במלחמת העולם השניה, היא עדיין, מעל הכול, שואת העם היהודי. ויש הרגשה לא לגמרי בלתי מבוססת שיש מי שמנסים, מתוך הכחשת שואה בזעיר אנפין, להמעיט את הטראומה ולהכניס אותה למקום כללי יותר, רב משמעי יותר, ובו סבלו גם הגרמנים והרוסים, הקאפואים האוקראינים והפלשתינים.
yaelhar (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
אנקה - כנראה מה שכתבתי לא היה ברור. נסיתי - ללא הצלחה - להגיב באירוניה. אני עדיין מרחמת על המסכנים. ועדיין עצובה כי העולם לא שם עליהם, ועדיין מתעצבת על ההשוואה והקביעה ש"הכאב שלנו הכי גדול" ורק הוא נחשב. ועוד יותר לא מבינה את האטימות שלנו לכאב של אחרים. מקווה שעכשיו הייתי יותר ברורה.
אפרתי (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת נפלאה ומרגשת מאוד. כן, גם אני יודעת כמוך (לא חושבת, יודעת) שהעמדת הפנים של העולם פחות דקה ממסכה דקה. ודקה אחרי שיקרה לנו חלילה משהו העולם לא יעשה תורות כדי לעזור לנו. אני עדיין אחוזת התפעלות מקמצוץ חסידי אומות העולם שעשו גם עשו בתקופת השואה למרות שסיכנו את נפשם. רוב האנשים, 99.999% (כמו שכותב ענ"ן) לא יסכנו אפילו את הריפוד בסלון לטובת יהודים או ישראלים נדכאים. בחייכם, האנטישמיות עולה כפורחת באירופה הנאורה ואין פוצה פה.
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
חני, תודה. ראיתי חלקים מאללה איסלאם ואני מדחיק את המובן מאליו בדיוק כמו את השואה. ו״עולם״ - אכן. לא איכפת לי באמת מעוולות כל העולם. גם מדברים איומים ונוראים, ואני לא מדבר על סוריה, (שהם אחרי הכול האויבים שלנו למרות שהם בני אדם וראויים לחמלה ידה ידה). אני קהה בתחושות שלי לגבי הדברים האלה, ולפחותאני מצר על כך ומודה בזה. יש כאלה שעולים על בריקדות כדי למחות נגד דברים שנעשים בשמי. אני אפילו לא כזה. קיבינימאט, אני אטום לגמרי. אבל בכל זאת איכפת לי ממשהו. הייתי רוצה לחיות בעולם שבו יש ערבות הדדית ולכולם היה איכפת. אבל זה קורה אולי ביקום אוטופי מקביל. איתרע (נגיד) מזלנו ונולדנו לעם המושמץ והשנוא ביותר עלי אדמות. אנחנו צריכים לדאוג לעצמנו.
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
גילת, זה סתם משפט של פרחות שהיה מתאים פה איכשהו :-)
גילת (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת מאוד מרגשת. "העולם לא ישתין עלינו כדי לכבות אותנו אם נישרף" --> משפט שלך? גאוני...
אנקה (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
אכן אדם קרוב אצל עצמו, וכן יש יפי נפש באתר והם בהחלט מגיבים גם לך אבל אחרת :) ו-yahelhar, אני אוהבת מאוד את היכולת האקרובטית לשנות את הדיעה או לפחות את הנאמר : רק לפני כמה זמן הערת לי על הביקורת שלי על "אישה בברלין" ועל ההפצצות שעברה דרזדן בימי מלחמת העולם השניה - די ריחמת על המסכנים.
עולם (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
סקירה מרגשת, אהבתי מאד. ומסקנה עיקרית מהשואה היא, שבסופו של דבר, העם היהודי חייב לקחת את גורלו בידו ובמבחני אמת יוכל להסתמך רק על עצמו. והרי לשם כך קמה מדינת ישראל. ואני גם מסכים שאדם קרוב אצל עצמו והיכולת שלנו לחוש את כאבם של אחרים מאד מוגבלת. 99.99% מאיתנו מוטרדים יותר מגירוד קל בבוהן רגל שמאל מאשר ממעשי הזוועה שנעשים כבר שנים בסוריה (למשל) מרחק לא רב מאיתנו (ולא כתבתי 100% רק מתוך זהירות מופלגת), וכך אכן יתייחסו גם אלינו, במקרה הטוב, אם חלילה נהיה תלויים בחסדיהם של אחרים.
חני (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
לא פשוט לקרוא ספרים כאלה מטלטלים ומה שהם מוציאים מאיתנו זה בכלל חורג מהשטויות היומיומיות שלנו. התחלתי לראות את הפרקים של תכנית בשם "אללה אסלאם" של צבי יחזקלי (בטח כולם כבר ראו). אז האמירה שלך שאף אחד לא יציל אותנו אם נישרף מאוד לא הייתה יותר אקטואלית מהיום לנוכח האנטישמיות הגואה...מרגש לקרוא אותך
אפרתי (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
תרשה לי לקוות שבעוד שנתיים ימצאו או ימציאו את מעיין הנעורים.
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
אפרתי, אנחנו לא נהיה פה תמיד, את יודעת
יפעת (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
אני לא חושבת שאנחנו לא תופסים בכלל שזה יכול לקרות גם עכשיו.
לי יניני (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
כמו תמיד... סקירה נהדרת! צובטת... אי אפשר להשאר אדישים אליה
אפרתי (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
עוד לא קראתי את הביקורת אז עוד אין שבח (למרות שבטח יהיה גם יהיה...) אבל הדור השני, בינתיים, ברוך השם לא מתמעט והולך. בני הדור השני הם בני 50-60 והכי הכי מבוגרים הם בני 70 (צעירים במונחים עכשוויים). אני דור שני ותובעת בפורום זה מהגרמנים לתת לי פיצוי על כל הסריטות שלי, שנובעות באופן ישיר מהיותי בת הדור השני (ובתה של אמי, כמובן, שזה היינו אך).
נתי ק. (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
אלון, אני עובדת על זה. בינתיים קבעתי לעצמי שמאז שסבא שלי ז"ל נפטר, אני קוראת ספרי שואה סמוך ליום השואה, שאז אני ממילא ההרגשה מזופתת.
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
נתי, כמו שכתבתי ליעל. שווה לקרוא מדי פעם גם ספרים שפוצעים את דרכם פנימה, לא רק על השואה.
נצחיה (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
אני מאוד מזדהה עם חוסר ההזדהות. כן יכולה להזדהות עם אסונות של עמים אחרים, אבל לא עם הסבל של העם הגרמני במלחמת העולם השניה. איך אומרים? "לי זה עלה יותר". לכן כל ה"לבד בברלין" וגנבת הספרים ודומיהם עוברים לי ליד העין. כן, אני יודעת (בשכל) שהיה סבל. בפרט בסיום המלחמה, בפרט בזמן מסע הכיבוש, הביזה, האונס והנקמה הרוסי. אבל שום אמפתיה לא. גם לעם הרוסי, אגב, זה עלה יותר. מה גם שהרוסים נאלצו להתמודד עם שני ארכי רוצחים במקביל, מבית ומחוץ.
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
שין שין, אנחנו לא בפוסט טראומה. אנחנו בטראומה. אולי, הילדים שלנו. נראה.
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
yaelhar, כן, הכאב שלי כואב לי יותר, אבל רק לי. בכל פעם שמישהו מספר לי שיש לו כאב ראש, אני מודה שלא איכפת לי באמת, למרות האמפטיה שאני מפגין (לפעמים). כי זה לא קורה אצלי. ואני די בטוח שכולם ככה. ולכן גם לא לכולם יהיה איכפת, בלשון המעטה, אם זה יקרה שוב. היי, שווה לראות מה קורה בסוריה או באפריקה כדי לקבל כיוון. זה כמו להיות היתום של העולם.
ולגבי קריאת ספרי שואה, אני מבין. ולמרות זאת, חבל. כי יש ספרות שואה עוצמתית ביותר, וספרים זה תמיד טוב, לא רק בשביל להבין או לשנות. פשוט כדי לקרוא ולהרגיש. ממליץ לך, עדיין, על HHhH, שהוא לא ממש ספרות שואה אלא בעיקר ספרות טובה, בלי השלכת זקנים ממרפסות או ירי בילדים אל מול אימהותיהם.
נתי ק. (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
אלון, סקירה מטלטלת. לצערי, אני לא מסוגלת להתמודד עם חוויה כזו כמו שתיארת. הסיבה היא בדיוק המשפט שכתבת אי שם בסוף הפסקה השלישית:
"...כי אני מסתכל על הילדים שלי, על כל אחד מהם, וחושב את מה שאי אפשר לחשוב עליו, מה שלא יכול לקרות, ובכל זאת חושב עליו..."

אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
שרוני, נכון. וזה לא ממש יפריע לאף אחד. כי מה שהיה, היה, לא?
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
אנקה, אני לא מכיר יפי נפש באתר. כן, הגרמנים סבלו, וגם הצוענים, והבריטים, והרוסים, כולם. במלחמות לא יוצא להיות שמחים ועליזים, אה? למרות שאני לא מזלזל בסבל של אף אחד - לא יצא לי עדיין לחוש חרפת רעב או להיות שפחת מין של קצין אס.אס. - ויש הרבה גוונים לסבל ולהתמודדות, בכל זאת, להיות יהודי היה עדיין גרוע יותר. למרות, כמו שהילדים שלי אומרים, שזה לא תחרות
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
רונית. נכון. כל ספר שואה מטלטל, אותנו, כאקסימה. אבל בכל זאת יש כמה שעושים זאת בצורה חזקה יותר. זה אחד מהם.
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
רץ, תודה. ייתכן ששואת היהודים היא ייחודית בהקשר הזה. אבל הייחודיות שלה אינה העניין שמטריד אותי. לשנאת היהודים יש שורשים עתיקים. שימשיכו להתקיים מעתה ועד עולם. בלי קשר למידת התקינות הפוליטית המבוטאת בראש חוצות.
שין שין (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
אנחנו מדינה בפוסט טראומה...
yaelhar (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
הביקורת מצויינת, כרגיל. כמו שכמעט ציינת - הכאב שלי הכי כואב לי. לכן מבחינתי השואה תמיד תכאב לי יותר ממה שעושים בקוריאה הצפונית או משואת הארמנים. ובטח שאני אזלזל בכאב של גרמנים באותה תקופה (אויאויאוי, מה ההשוואה בכלל?)

אני לא קוראת ספרי שואה. כי הכאב גדול. ובעיקר כי שום דבר לא יכול לשנות, ואני נגד הקרבת קורבנות.
שרון (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת מעולה (: מתישהו, אני חושבת שיצא לי ולחברות שלי
לדבר על העניין שעוד כמה שנים השואה באמת תהיה
כמו עוד סתם מלחמה קשה ותצויין בצורה יבשה.
עצוב לחשוב על זה ככה, אבל כנראה שזה באמת נכון.....
אנקה (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
אלון יקירי, כתבת יופי. אני אוהבת את הדרך הישרה והישירה שאתה מעמיד את הנושא בפני קוראי ביקורותיך. מבלי להתייפיף ומבלי לתרץ שום דבר. וכן אתה צודק - זה יכול לקרות שוב ושוב. מעניין מה יהיה ליפות/י הנפש של האתר להגיד על "מסכנים הגרמנים כמה הם סבלו ואוי אוי אוי".
רונית (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
אלון, סקירה מעניינת בעיני כל ספר שואה מטלטל,כל מי ששורשיו קשורים בשואה אף פעם לא ישכח.
ממליצה לך לקרוא את הספר חלומות של רעיה אדמוני.
רץ (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
סקירה מצויינת - הערה קטנה, שואת היהודים, היא תופעה יחודית של העידן המודרני, לצד שורשייה המסורתיים יש לה בסיס לכאורה תרבותי, הרצון להעניק לה ביסוס מדעי, תורת הגזע, סוג של פסבדו - מדע, רובם של האנשים שעסקו בשואה, היו בעלי תרבות - והשכלה אקדמאית... ובכול זאת הם רתמו את התרבות להרג.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ