הביקורת נכתבה ביום חמישי, 2 באפריל, 2015
ע"י
ע"י
"הצטרפתי לשורות האס-אס מרצוני,
והתאהבתי כל כך במדים השחורים שלא יכולתי מרצוני גם לעזוב" (רודולף הֶס, מפקד אושוויץ).
אהה.. נשמה טובה.
ויימאר, גרמניה (1938-1942) מקס הרופא היהודי של העיירה הקטנה שבקציה הוקם מחנה העבודה בוכנוואלד. הרופא האנושי הזה שטיפל במסירות, בנאמנות ובאיכפתיות בכולם, בכל אנשי העיירה, הוא אחד מהיהודים שנתפסו ונלקחו למחנה העבודה. אנה, אהובתו של מקס ואם בתו, גרמניה-קאתולית בת העיירה ובתו של איש אס.אס, אשה צעירה כל כך אנושית ותמימה בתחילת דרכה, שמוצאת עצמה גם פילגשו של האוברשטורמפיהרר ממפקדי בוכנוואלד עד שנישאת לחייל אמריקני.
ניו-היידלברג, מיניסוטה (1993-1996) מאמציה של טרודי, חוקרת מלחמת העולם השנייה באוניברסיטה, בתה של אנה הדמנטית ושל - מקס היהודי? האוברשטורמפיהרר? החייל האמריקאי שגידל אותה כאב? - מאמציה וניסיונה להבין מי היא.
רדופת רגשי אשמה, מבוכה ובושה על מורשתה, מנסה אנה לפתור את חידת חייה ולהתעמת איתה. ללמוד את עברה, את סיפורה של משפחתה, של העיירה. תוך כדי עבודת המחקר היא מלמדת ולומדת להכיר את האנשים והסיפורים מאחורי הניצולים - היא לא ידעה איך להתמודד. היא לא ידעה איך להגיב היא הותשה..
הספר כל כך טוב. כל כך אנושי. כל כך קשה. ואני חושבת - מה עושים עם המידע הזה.. איך מגיבים לסיפור העצמתי הזה.. האחד מכל כך רבים. לתיאור חייהן וסיפורן של אותן הנשים שנשארו בעיירה - סבלו רעב, קור נורא, מצוקה, השפלה, נאנסו, נאלצו לתפקד כפילגשים לאנשי האס.אס. כן, נכון היה להן קשה.. הרי מלחמה היא תמיד דבר רע היא מצב קשה!! מה עושים עם המידע הזה.. אמפטיה? רחמים? תסכול? כן! תסכול.. כי מצד שני. מצד שני.. הרי ממחנה בוכנוולד הסמוך, הן שמעו את הקולות בשעות השקט. הן שמעו את הקולות ! הרי לשם הובלו ונעלמו רופא העיירה המסור, הרוקח ועוד מאנשי העיירה - שכולם הכירו אותם - הכירו אותם כמאוד אנושיים. כן, נכון, היו בודדות שניסו לעזור, אותן אלה שהבריחו לחם לאסירים.. אבל.. הן ראו אותם מובלים, ומעונים ונלקחים ונעלמים..
ואי אפשר לשכוח ואי אפשר להתעלם מכך שלא ירחק היום, בו לא יהיו ביננו עוד ניצולים מאותם המחנות, לא יהיו כדי לספר את סיפורם. לספר את הרס חייהם. וסיפוריהם, אם יסופרו, עלולים להתפוגג בין דפי ההיסטוריה ולהיתפס כעוד סיפורי אחת המלחמות.
קראתי את הספר כמעט בנשימה אחת, הוא קשה. והוא חזק. והוא טוב. והוא מעורר תהיות וקונפליקטים, על כל אחת משתי התקופות שמדובר בהן לסירוגין. הוא מתחזק בעצמתו בחלקו השני. קראתי ו.. הפעם, לא יודעת איך להגיב. הותשתי..
ג'נה בלום, מחברת הספר, היא יהודיה ממוצא גרמני, שעסקה במשך ארבע שנים, בחקר, בלימוד ובהנצחת השואה באוניברסיטת בוסטון.
****
להלן, קונפליקט:
"ויימאר היא אחד מאתרי התרבות הידועים באירופה. העיר הייתה ביתם של ענקי תרבות כיוהאן סבסטיאן באך, פרידריך שילר, יוהאן גוטפריד הרדר ויוהאן וולפגנג פון גתה. הייתה מוקד עלייה לרגל של האינטליגנציה הגרמנית. ניתן למצוא בה את קבריהם של גתה, פרידריך ניטשה, שילר ורבים אחרים, כמו גם את הארכיונים הפרטיים של גתה ושילר".
"במהלך מלחמת העולם השנייה שכן ביער הסמוך לוויימאר (בו נהג גתה לבקר) מחנה הריכוז בוכנוואלד, מהגדולים בגרמניה, אליו היו מסונפים כ־138 מחנות משנה. מחנה בוכנוואלד פעל החל בשנת 1937, ועד שחרורו בידי צבא ארצות הברית ב-11 באפריל 1945. בתקופה זו עברו בו כ-250,000 בני אדם. ההערכה היא כי בבוכנוואלד נרצחו כ-65,000 בני אדם, כולל האסירים שנרצחו בצעדות מוות עם ההודעה על התקרבות כוחות בעלות הברית".
44 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
(לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
דינה ופני, תודה ונכון. פני, ההתרשמות שלך תואמת את ההתרשמות שלי.
נכון, זו האווירה בגדול בוויסבאדן. אני למדתי שיש מהבחינה הזו, בהווה, שלוש גרמניות: האחת: זו המכה על חטא וחיה את ייסורי המצפון, בירת האווירה הזו היא ברלין (יש הרבה סיבות למה דווקא שם, ואפשר להגיב כך או אחרת), השנייה: וו המתחכשת (לא שמענו, לא ראינו, לא הבנו) הטוענת שלא ידעה מה קורה בדיוק, או הטוענת שגם הגרמנים סבלו קשות במלחמה והיו עסוקים בעצמם בלשרוד את המלחמה (שוב אפשר להגיב כך או אחרת) והשלישית זו שבה גם עכשיו יש תמיכה שקטה פחות או שקטה יותר במעשי הנאצים/ בפעילות הנאו נאצים/ ושם גם אפשר למצוא את הלא-מכחישים, שלא לומר מצדיקים, את הלא מצטערים וגם אפשר להתקל, לדוגמה, בכניסה לחנות או למסעדה או כדומה, בבובה או דגם של הפיהרר או איזה אוברשטורמפיהרר מסוקס שהם שמים שם בלי להתבלבל בכלל. אכן התרשמתי שבגדול האווירה בוייסבאדן נוטה להשתייך לסוג השני.
|
|
dina
(לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
ספר נהדר.
כל כך הרבה פנים יש לה להישרדות . |
|
פני
(לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת נפלאה על ספר עצום. במסגרת ביקור שערכנו בויסבאדן, עיר תאומה לכפר סבא, ביקרנו בוימאר וכן בבוכנוולד. התושבים טוענים שלא שמעו ולא ידעו דבר. הם מצפים שנאמין לכל מילה היוצאת מפיהם.
|
|
(לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
תודות לכל הקוראים השקטים, למככבים, למעירים ולמאירים - מועדים לשמחה.. :)
|
|
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
ארטי, תודה רבה על השיתוף :) ושמחה שאהבת את שכתבתי. חג שמח.. :)
|
|
arti
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
אוקי ביקורת נהדרת לנושא עגום וכאוב!!!!
אני לא יכול לסלוח לעצמי כשאשר יכולתי להוציא מידע מסבי וסבתי על עיניין השואה ולראיין אותם באופן מוקלט או כתוב ף לא עשיתי כך. והיום אני יתום משניהם , והמידע הכלכך יקר ערך אבד לול לתמיד. רק עצם המחשבה שסבתא שלי אבדה עוד 4 בנים ובנות , כשאת הקטנה ביותר היא חנקה בצער למוות בכדי לא להתגלות באיזה מרתף אי שם מייסרת את ליבי ברמות. היא לא דברה על כך , כנראה ידעה להסתיר את מכאובי ליבה ברמה שגם כיום איני יכול לתאר. סבתא שרה וסבא יצחק לבית גרוברמן ז"ל |
|
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
עמיר, תודה. חומר למחשבה ושיעורי בית ראויים.. :)
|
|
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
נעמה, תודה רבה ! שין שין תודה רבה ! שמחה מאוד שאהבתן וחג אביב פורח.. :)
|
|
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
חני ונעמי וזשל"ב - לדעתי, הזיכרון לא ייעלם, ובתנאי שנדע להנחיל לדור הבא את החשיבות להעביר הלאה, גם כשכבר לא יהיו סבא/ סבתא /
שכן / המוכר בחנות למטה וכו' - שברו את השואה. הלוואי שאנחנו עושים את זה נכון.. (זשל"ב - ואתה לדור הבא, הבא - הנה, כבר יש לנו עתודה טובה... :)
תודה וחג שמח... :) |
|
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
כן, אלון. אחרי שהערת כאן, הלכתי שוב לקרוא אותך בביקורת שלך. ולא תאמין - במקור אצלי כתבתי משפט,
שקצת התחרטתי עליו ומחקתי אותו - וגיליתי שהוא ממש הופיע אצלך.. גילוי נאות, בין היתר, ההתרשמות שלי בעקבות הביקורת שלך על הספר הזה שלחה אותי למצוא אותו. תודה וחג שמח... :)
|
|
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
רץ, פולחן המוות? לא יודעת.. לא רואה את זה כך. הייתי מגדירה את זה כפולחן רגשי אשמה ? פולחן בושה ? שאלה מעניינת...
תודה רץ, וחג אביב שמח.. :)
|
|
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
לי, תודה רבה. כן, קראתי את הביקורת שלך, ובהחלט התרשמתי ואקרא את הספר. בטח. תודה וחג שמח..
|
|
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
ליאור - ברור שאתה צודק, ואתה יודע שאתה צודק :-) א.מ. - בדיוק אותו הדבר.. ותודה לשניכם. וחג שמח...
|
|
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
נתי, דן סתיו, קריקטוורה - תודות.. שמחה מאוד שאהבתם וחג שמח.. :)
|
|
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
אוקי, בקורת טובה ומלאת עומק. עכשיו, יש לי המלצה בשבילך: תגיעי לכאן - שמש, שמים כחולים, אויר חם אוירה חמה,
פרחים וחיוכים ולמרות הדיווחים בגל"צ - קליל באויר. ותקראי איזה ספר ככה עם הומור (אולי "שלושה בסירה אחת") ונראה אותך כותבת משהו. איך ?
נעמי and ז"שי (לאן נעלמת?) - נכון, פורים לא יעלם גם פסח לא וצריך להקפיד ולהשריש בסגנון "והגדת לבנך" את זכר השואה כדי שיעברו כראוי לדורות הבאים. |
|
שין שין
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת רגישה ונוגעת.
יפה כתבת.
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
כתבת מעולה על ספר קשה. ניצולי שואה אולי עוד מעט כבר לא ישארו (לצערי ולצערם של כולנו) אבל השואה תיזכר לעד וכך גם זיכרונם של כל אלו שנצלו. אני חושב שצריך שיפגישו בין תלמידים לניצולי שואה בבתי ספר כחלק מהתוכניות של משרד החינוך. וחשוב מאוד שניצולי שואה יקבלו יותר כסף כי רובם חיים ממש בסמוך לקו העוני (אבל כמובן שכסף לא יוכל לפתור את הבעיה הזאת שבקרוב לא יהיו בינינו ניצולי שואה).
|
|
נעמי
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
פורים ושאר החגים יעלמו רק אם אנחנו נעלם.
אנחנו לא נעלם אז אני לא דואגת לא להנצחת החג ולא להנצחת השואה. כמו שאמרת זה חלק מאיתנו, אבל זה בטח לא חלק מהעולם, ולכן נצטרך להזכיר להם כל דור, כי לנו יש זיכרון ארוך. |
|
נעמה 38
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
פשש אנ ימעריצה אותך על בחירת הספר. והיכולת הרהוטה לכתוב עליו בצורה כלכך מרשימה.
שאי ברכה
|
|
חני
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
סקירה נפלאה נראה לי שהעולם לא ישכח במהרה, גם אם לא ישארו ניצולים
שיעבירו מדור לדור עדיין יש הנצחות, אנדרטאות, תיכוניסטים
כל שנה ועוד..זה חלק מאיתנו וזה חזק יותר נניח מפורים שנראה לי שכן יעלם יום אחד.... בכל אופן חג חירות נפלא עם כל המשתמע... |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
ההתרשמויות שלנו מהספר דומות
|
|
רץ
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
אוקי - ביקורת נוגעת - תמיד מפתיעה גרמניה התרבותית והברברית בעת ובעונה אחת - יש מי שיגיד שפולחן המוות
הוא מוטיב חזק מאוד בתרבות הגרמנית.
|
|
לי יניני
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
ספר חזק! ביקורת מעולה! אוקי גם לי יצא ביומיים האחרונים לקרוא ספר מצמרר. "נשות הניחומים".
עוד ספר שצריך בשבילו הרבה תעצומות נפש. רשמתי לפניי להזמין את הספר הנוכחי מהספריה. תודה וחג שמח!
|
|
ליאור
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
מכיוון שבלתי ניתן ליישב את הקונפליקט שהצגת, כמו רבים אחרים העוסקים בגרמנים בשואה, הולך ומשתלט בשני העשורים האחרונים, נראטיב מסויים מאוד בשיח הגרמני: בשנת 1933 ירדה ספינת חלל גדולה על גרמניה ומתוכה הגיח גזע חייזרים המכונה "נאצים", השתלט ללא בעיות על העם הגרמני רודף השלום ובמהלך 12 שנים עשה אותו גזע שמות בעולם המוכר לנו.
כמובן שכל הגרמנים כאיש אחד ניסו ללחום באותו גזע, אך אבוי ! המשימה הייתה כרוכה בקושי רב ולא עלתה יפה מעולם. משום מה, כך גורסים כיום גרמנים רבים, נוטה העולם להתבלבל ולזהות את אותם חייזרים חזיריים עם הגרמנים ! |
|
א.מ.
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
יפה מאד - ולתשומת ליבך...
אבל גם בספר כפי שאת מתארת, הסיפור הוא על מישהי שהיא כבר לא יהודיה במובן ההלכתי הרשמי. היא בת לאם גרמניה קתולית, והיא זו שמביטה לאחור על עברה האישי.
גם ב"החיים יפים" היהודי ההלכתי מושמד לבסוף ולא קיים. יכול להיות מבט לאחור של "לא היינו בסדר, ואיזה מפלצות היינו" אבל למה בכל הסיפורים האלה לא נותר היהודי הישן, אלא מעין יהודי מעורב, חצי מתבולל שממילא יתפוגג מאליו? האם אין בזה אותה הסכמה בשתיקה ועמידה מהצד למחנות ההשמדה? |
|
קריקטורה
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת מעולה.
|
|
דן סתיו
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
אוקי
ביקורת רגישה ועמוקה להפליא.
|
|
נתי ק.
(לפני 10 שנים ו-5 חודשים)
מצמרר
|
44 הקוראים שאהבו את הביקורת